Daihatsu YRV 1.3 VTi AutoTest Toyota LandCruiser 90 D4-D F On verwacht sportief V VAN DE WOUW DAIHATSU Wonderschone Seat Alhambra 4 Kluitmans levert drie Mitsubishi's aan Denco S3U SpykerC8 Laviolette DE AUTOMAAT» DONDERDAG 8 FEBRUARI 2000 PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER 8 FEBRUARI 2000 PAGINA 2 II55 Al is Klapperend geluid Streng kijkend rchroom- A S1 0 N Functionaliteit Verbruik: im van Prijs: ring i bijna m 05-'93 26.950,- m 05-'95 9.950,- m 07-'96 16.950,- m 01-99 16.950,- Itn 10-'98 15.950,- m 07-98 22.950,- m 03-'99 15.950,- m 01-95 14.950,- rn 05-’94 22.950,- ki Ql-'92 6.950,- In 01-95 9.950,- m ll-'97 21.950,- R A NTI E Vervolg van bladzijde 1 Executive burg ,0^1 O - GARANTIE en )ccasion iutopas laratie langer OFFICIEEL DAIHATSU DEALER Voor Tilburg en omstreken Kloosterstr. 20 Loon op Zand 0416-363412 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: ver stel stoelen in het midden en 2 stoe len voor debachterste rij. ISSAN MICRA. 5NED TO IMPROVE R PERFORMANCE. igeving B binnen- sle- 14,7 leer xioviie an- i verstel- itenspie- i vorm ook in de /inden is. De s YRV een ver- rouder in voorportleren "etypakket met in ABS met A Is specialist op het gebied van compacte auto’s komt Toyota-dochter Daihatsu be- A. ^Lhoorlijk origineel uit de hoek met de nieuwe YRV. Dit model werd eerder als prototype gepresen teerd, maar werd zoals we van het merk gewend zijn eind vorig jaar in vrijwel ongewijzigde vorm lever baar. II n 1998 31 500.- s ,.ftulZ500l Technische gegevens: Daihatsu YRV 1.3 16V VTi 4 in lijn 1295 cc 72,0 x 80,0 mm 87 pk bij 6000 tr/min 120 Nm bij 3200 tr/min lengte 3,77 meter, breedte 1,64 meter 890 kg topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 in 14,0 sec. stadscyclus 8,0 liter/100 km buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km gecombineerd 5,9 liter/100 km £30.995,= Kneel Safet; lirbags en Ie Assist le uit Trend, Comfort, rt en Luxury uitvoering it glas rondom ian de Nissan Mlcra de is gebleven: z’n eristieke vormgeving, nd royale binnenruimte, xerheid van 3Jaar of >0 km algemene garan- Is al een Mlcra vanaf 95,-. Kom dus snel in maak een proefrit. Leonard van de Wiel (rechts) van Autobedrijf Kluitmans overhandigt de sleutels van drie nieuwe Mitsu bishi bedrijfswagens aan Deniis Kruijssen van Annemersbedrijf Denco. uwe Nissan Micra. Een iet stijl, maar ook met sndig van formaat en fel, zeker met de nieu- epele en economische er benzinemotor. Maar eel meer aan de Micra >wd. Zoals: De 3,77 meter lange YRV, en dat staat voor Young Recre ational Vehicle, is aan de bovenkant pactklasse. V’ zijn er in het auto’s te bedenl dat Daihat heeft gezo». kend veel I den. De YRV kenmerkt zich door be hoorlijk strakke lijnen, die op dit moment de bolle vormen uit de jaren negentig verdringen. Aan het profiel zien we een op lopende lijn, niet alleen door de Het Signo-pakket bevat ook nog elektrisch verstelbare buiten spiegels, elektrisch bedienbare ramen achter en climatronic, terwijl de Sport-versie een leren stuurwiel heeft, sportstoelen, donker getinte ruiten (vanaf B- stijl), een instrumentenpaneel met twee extra meters (volt en olietemperatuur), een stuggere sring en een verlaagd onder- ;eL De Seat Alhambra 4 is er vanaf f. 86.995,=. 90 start met de korte 3,4 liter V6 voor £86.950,=. Dezelfde auto met D4-D motor komt op £92.830,=. De Executive kost en een 1.9 TDi dieselmotor (115 pk). De benzineversie kan een snelheid van 214 km/u bereiken en accelereert in 10, 3 seconden van 0 tot 100 km/u, terwijl de diesel een maximale snelheid haalt van 178 km/u en accel reert van 0 tot 100 km/u in 1 ging, maar ook ter uitbreiding van de vloot. Het in Hilvaren- beek gevestigde Denco is gespe- panden, onderhoudswe cialiseerd in onder andere heden en dakkapellen idgestone Potenza tat de Laviolette op sport van hetzelf- prijs zal rond de .en te liggen en j anderhalve spyder. Er heb- 5 kopers Aan de top van het LandCruiser- programma staat de 100, een zeer exclusieve en luxueus uitge ruste terreinreus. Deze grote jongen is er met een 4,2 liter 6 ci linder turbodieselmotor en een 4,7 liter V8 32-klepper. Van de LandCruiser 100 levert Toyota op dit moment een 50th Anni versary uitvoering die onder meer is voorzien van een DVD- navigatiesysteem met kleuren- display, een tweede achterbank, een elektrisch schuif/kanteldak, specifieke lichtmetalen wielen, radio/CD-wisselaar met zeven luidsprekeers en metaallak. Met de 235 pk sterke V8 benzinemo tor kost deze LandCruiser £209.760,= en als diesel (204 pk) £221.925,=. Recent leverde Leonard van de j Wiel van Automobielbedrijf Kluitmans BV drie nieuwe Mit subishi bedrijfswagens af aan dhr. Kruijssen van aannemers- I bedrijf Denco. Het gaat om twee j exemplaren van de ruime L400 bestelwagen voorzien van een krachtige 2,5 liter turbodiesel motor en een L200 Pick-up 4x4. De laatste is uitermate geschikt voor het betreden van bouwter reinen eventueel met een zware aanhangwagen, zoals in de dage lijkse praktijk van Denco voor komt. Toyota levert de LandCruiser 90 in twee uitrustingsvarianten. De ‘basisversie’ is onder mee voorzien van een elektrische tenne, ABS, elektrisch x bare en verwarmde buit gels, dakreling, aluminium treeplanken, twee airbags, cen trale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten, verstel bare stuurkolom en vier luid sprekers. Daarnaast is er de Executive met onder meer spat- bordverbreders, lichtmetalen wielen, koplampsproeiers, mist lampen voor, airconditioning, infodisplay en een lederen stuurwiel. De prijslijst van de LandCruiser Vanaf heden is de Seat Alham bra 4 in Nederland te bestellen standaard uitgerust met vier- wielaandrijving en het elektro nisch stabiliteits programma (ESP). De Alhambra 4 is lever baar in combinatie met een 2.8 V6 24V benzinemotor (204 pk) ven. De achterbank kan inclu sief de zitting in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waarna een vlakke laadvloer ontstaat die goe,d toegankelijk via achterklep en deuren. De rugleuning kan ook worden ver steld en de hele bank kan over een afstand van 15 cm worden verschoven om te kiezen voor meer been- of bagageruimte. Met de functionaliteit van de YRV is zodoende niets mis. seconden. De Alhambra 4 is leverbaar in een Signo of Sport-uitvoering. Beide hebben een zeer complete standaarduitrusting, waaron der: ABS, elektronisch stabili teits programma (ESP), airbags voor bestuurder en voorpassa gier, zijairbags, elektrische be dienbare ramen voor, centrale portiervergrendeling met af standsbediening, lichtmetalen velgen, een in hoogte verstelba re bestuurdersstoel, een boord computer, cruise control en air conditioning. De standaard stoelopstelling van de Alhambra 4 is 2 stoelen op de voorste rij, 2 in de bumper. De grote driehoe kige lichtunits lopen tot in de achterruit door en het derde remlicht zit op de enige juist plek hoog tegen de ruit. Natuur lijk is de mistlampen niet in de lichtunits geïntegreerd. Hier voor is achteraf weer in de bum per gesneden, maar door de ron de vorm vormt dit wel een extra speels element. Al bij al oogt de YRV inderdaad ‘Young’ en ziet er zeker in een felrode kleur bij zonder sportief uit. Een groot gemis is de centrale vergrende ling, want dat heeft toch bijna iedere auto tegenwoordig stan daard. Vooral vreemd omdat de door ons gereden VTi wel is voorzien van elektrisch bedien de voorportierruiten en dito ver stelbare buitenspiegels. en accelereert van 0 tot 100 km/u in minder dan 4,5 secon den. Waar bij de Spyder is geko zen voor Bridgesto"“ P«f-or>^o banden, staat de I Michelin Pilot Sp de formaat. De pi £700.000,= komer dat is een slordigei ton meer dan de Sj ben zich al zo’n 25 kopers ge meld, waaronder 11 Nederlan ders. De Daihatsu YRV VTi is boven dien uitgerust met bekerhou ders, twee luidsprekers, stuur bekrachtiging, make-up spiegels, meegespoten buiten spiegels en deur grepen en bre dere banden dan de lager gele gen uitgaves. Onder de motorkap huist een 1,3 liter 16-klepper met variabe le kleptiming die we reeds ken nen uit de Toyota Yaris en die in £103.610,=. Voor de D4-D vijf- deurs betaalt men respectieve lijk £99.970,= en £110.750,=. Anniversary we accenten. Wat vormgf betreft is de YRV aan de I kant weer prima in orde. Het dashboard heeft onder één over kapping drie ronde uitstroom- openingen, het complete instru mentarium met toerenteller en een ronde, analoge klok. Het driespakige stuurwiel ziet er leuk uit en is uiteraard voorzien van een airbag. Ook is er een passagiersairbag aanwezig. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden toch een keu rige ondersteuning, zeker op kortere ritten die doorgaans met dit formaat auto’s worden gere den. De hoofdsteunen zijn fors van formaat, ook op de achter bank, waar ze toch wel enigszins het zicht door de achteruitkijk spiegel wegnemen. Het interi eur is behoorlijk hoog en daarom heeft niemand over ruimte te klagen. De achterbank is zelfs nog iets hoger geplaatst dan de voorstoelen met het doel de ach- terpassagiers extra zicht te ge- Zo vrolijk als de buitenkant oogt, zo somber ziet de YRV er binnenin uit. Er is voornamelijk gekozen uit donkergrijze en zwarte materialen voor de in richting. Pas als men de sportie ve S-uitvoering kiest, heeft het instrumèntarium een metaalfi- nish die de boel flink opfleurt. De bekledingsstof op de stoelen, achterbank en portierpanelen heeft hier en daar enkele blau- >e enige echte wereldprimeur p de AutoRAI is de Spyker C8 aviolette. Nadat Spyker zijn co- leback beleefde tijdens de twee- larlijkse autotentoonstelling in irmingham afgelopen oktober, ;aat op de RAI de bijzonder ge laagde coupéversie van de C8 te ronken, uiteraard naast de C8 pyder. De auto heeft een car- isserie die sterk met de Spyder /ereenkomt. Maar het meest pmerkelijke detail vormt toch el het dak met een aluminium structuur en glazen panelen. Midden in het dak is zelfs een luchtinlaat geplaatst voor de achterin gelegen motor. De naam Laviolette is afkomstig van de Belg Joseph Valentin La violette die ondermeer in 1903 de Spyker 60 HP ontwikkelde, de eerste auto ter wereld met vierwielaandrijving en een 6 ci linder motor. De 4,2 liter Audi motor in de Laviolette is opge waardeerd naar 450 pk, terwijl het koppel van 480 Nm gelijk is gebleven. De 1070 kg wegende en 4,05 meter lange coupé haalt hiermee een top van 300 km/u ?ui x’oungRecre- is een model suiuuit van de com- Wat betreft lengte it segment grotere denken, maar om- latsu het in de hoogte zocht, wordt er onge il binnenruimte gebo- ruiten, maar bijvoorbeeld ook omdat de portierkruk van het voorportier lager is geplaatst dan achter. Grappig is ook dat de portierruiten niet in eikaars verlengde staan. De YRV heeft een front met relatief hoge bum per, kleine grille en streng kij kende driehoekige koplampu- nits met daarin alle functies met uitzondering van de mistlam pen, die optioneel in de voor bumper geplaatst kunnen wor den. Overigens komen ook de lichtmetalen wielen, verchroom de uitlaatsierstuk en de smalle stootstrips uit het accessoirepro- gramma. De achterkant loopt vrijwel verticaal met een klep die opengaat tot een uitsparing 6 De lage kilometerskostprijs van (deze bedrijfswagens en de drie naar Multigarantie waren voor dhr. Kruijssen doorslaggevend bij de kei uze voor Mitsubishi en jnatuurlijk ook de hoge service- graad van dealer Kluitmans. Dat komt onder meer door het |feit dat de werkplaats zes dager '.per week is geopend, maandag |t/m vrijdag van 7.30 tot 18.00 [uur, donderdagavond tot 21.00 Euur en op zaterdag van 9.00 tot £16.15 uur. Overigens is de com- [binatie Mitsubishi/Kluitmans (voor Denco niet nieuw. Het be- Èdrijf kocht al eerder drie andere ^Mitsubishi’s. De nieuwe auto’s ijdienen gedeeltelijk ter vervan- iets gewijzigde snelste Siriontevi motor levert in de mogen van 87 pk bij 6000 tr/min en komt tot een koppel van 120 Nm bij 3200 tr/min. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- bak is de YRV 1.3 een vlotte auto met uitstekende prestaties, zoals een top van ruim 160 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 14 seconden. Wie de motor een beetje op toeren houdt, wordt beloond met een uitermate vlot karakter. De YRV deelt zijn bo- demgroep en wielophanging met de Sirion. De hoge carrosserie helt wat meer over in bochten, maar gelukkig niet in hinderlij ke mate. Voor heeft de auto de uitvinding van McPherson en achter wieldraagarmen en schroefveren. Hiermee wordt een meer dan acceptabel rijge drag verkregen tussen comforta bel en sportief. Verkeersdrem pels worden met het grootste gemak genomen, maar men hoort achterin dan een klappe rend geluid. De oorzaak hiervan vinden we in de bagageruimte. De vloer is vlak gemaakt door een kunststof plaat met eronder nog enkele kleine bergvakken. En deze plaat ligt niet vergren deld, waardoor deze kan bewe gen bij grote oneffenheden. In de w interieur, klassiek of dy met "Silverlook" inten we kleuren w dèsign van bumpers, lampen voor, koplam- 1 grille, zljstootstrips, doppen en achterlich- We namen de proef op de som in de Beekse Bergen om de auto op zijn terreinkwaliteiten te chec ken. Smalle moddersporen door het bos, diepe plassen en zeer steile hellingen vormen voor de LandCruiser geen enkel belet sel. Even de lage gearing inscha kelen en iedereen die op een ge doseerde manier met het gaspedaal kan omgaan, weet de auto door de moeilijkste terrei nen te loodsen. Maar ook op de verharde weg bewijst de 90 zijn kwaliteiten. De wielophanging (voor McPherson, achter star met schroefveren) is prima bere kend op snelwegkilometers. bovenkant zijn twéé uitklapbare kleinere platen gemaakt waar mee boodschappen of dozen kunnen worden vastgezet. De ‘hoedenplank’ bestaat uit een stukje dun stof dat met fragiele haakjes wordt vastgemaakt. De motor zorgt voor goede pres taties, maar valt ook niet al te dorstig uit met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 bij een sportieve rijstijl met hoge ge middelden. Naast de handge- nieuwbouw, verbouwingen van bestaande woningen, winkel- anden, onderhoudswerkzaam- schakelde vijfbak kan er in de YRV 1.3 ook een automaat wor den geleverd eventueel zelfs met stuurtriptronic. De door ons gereden YRV 1.3 VTi kost £30.995,=. Ook is er een XTi-uitvoering voor £28.995,= en de sportieve S voor £33.595,= inclusief side- airbags en hoofdairbags. Aan de basis staat een YRV met 1 liter 3 cilinder voor £26.995,=. Door de hoge zit achter het stuur heeft men een prima uit zicht rondom vanaf de bok van dit werkpaard.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 21