Daihatsu YRV 1.3 VTi
AutoTest
Toyota LandCruiser 90 D4-D
F
On verwacht sportief
V
VAN DE WOUW DAIHATSU
Wonderschone
Seat Alhambra 4
Kluitmans levert drie
Mitsubishi's aan Denco
S3U
SpykerC8
Laviolette
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 8 FEBRUARI 2000 PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
8 FEBRUARI 2000 PAGINA 2
II55 Al
is
Klapperend geluid
Streng kijkend
rchroom-
A S1 0 N
Functionaliteit
Verbruik:
im van
Prijs:
ring
i bijna
m 05-'93 26.950,-
m 05-'95 9.950,-
m 07-'96 16.950,-
m 01-99 16.950,-
Itn 10-'98 15.950,-
m 07-98 22.950,-
m 03-'99 15.950,-
m 01-95 14.950,-
rn 05-’94 22.950,-
ki Ql-'92 6.950,-
In 01-95 9.950,-
m ll-'97 21.950,-
R A NTI E
Vervolg van bladzijde 1
Executive
burg
,0^1
O - GARANTIE
en
)ccasion
iutopas
laratie langer
OFFICIEEL DAIHATSU DEALER
Voor Tilburg en omstreken
Kloosterstr. 20 Loon op Zand 0416-363412
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
ver
stel
stoelen in het midden en 2 stoe
len voor debachterste rij.
ISSAN MICRA.
5NED TO IMPROVE
R PERFORMANCE.
igeving
B binnen-
sle-
14,7
leer
xioviie an-
i verstel-
itenspie-
i vorm ook in de
/inden is. De
s YRV een ver-
rouder in voorportleren
"etypakket met
in ABS met
A Is specialist op het gebied van compacte
auto’s komt Toyota-dochter Daihatsu be-
A. ^Lhoorlijk origineel uit de hoek met de nieuwe
YRV. Dit model werd eerder als prototype gepresen
teerd, maar werd zoals we van het merk gewend zijn
eind vorig jaar in vrijwel ongewijzigde vorm lever
baar.
II
n 1998 31 500.-
s ,.ftulZ500l
Technische gegevens:
Daihatsu YRV 1.3 16V VTi
4 in lijn
1295 cc
72,0 x 80,0 mm
87 pk bij 6000 tr/min
120 Nm bij 3200 tr/min
lengte 3,77 meter, breedte 1,64 meter
890 kg
topsnelheid 160 km/u
acceleratie 0-100 in 14,0 sec.
stadscyclus 8,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km
gecombineerd 5,9 liter/100 km
£30.995,=
Kneel Safet;
lirbags en
Ie Assist
le uit Trend, Comfort,
rt en Luxury uitvoering
it glas rondom
ian de Nissan Mlcra
de is gebleven: z’n
eristieke vormgeving,
nd royale binnenruimte,
xerheid van 3Jaar of
>0 km algemene garan-
Is al een Mlcra vanaf
95,-. Kom dus snel
in maak een proefrit.
Leonard van de Wiel (rechts) van Autobedrijf Kluitmans overhandigt de sleutels van drie nieuwe Mitsu
bishi bedrijfswagens aan Deniis Kruijssen van Annemersbedrijf Denco.
uwe Nissan Micra. Een
iet stijl, maar ook met
sndig van formaat en
fel, zeker met de nieu-
epele en economische
er benzinemotor. Maar
eel meer aan de Micra
>wd. Zoals:
De 3,77 meter lange YRV, en
dat staat voor Young Recre
ational Vehicle, is
aan de bovenkant
pactklasse. V’
zijn er in het
auto’s te bedenl
dat Daihat
heeft gezo».
kend veel I
den.
De YRV kenmerkt zich door be
hoorlijk strakke lijnen, die op
dit moment de bolle vormen uit
de jaren negentig verdringen.
Aan het profiel zien we een op
lopende lijn, niet alleen door de
Het Signo-pakket bevat ook nog
elektrisch verstelbare buiten
spiegels, elektrisch bedienbare
ramen achter en climatronic,
terwijl de Sport-versie een leren
stuurwiel heeft, sportstoelen,
donker getinte ruiten (vanaf B-
stijl), een instrumentenpaneel
met twee extra meters (volt en
olietemperatuur), een stuggere
sring en een verlaagd onder-
;eL De Seat Alhambra 4 is er
vanaf f. 86.995,=.
90 start met de korte 3,4 liter V6
voor £86.950,=. Dezelfde auto
met D4-D motor komt op
£92.830,=. De Executive kost
en een 1.9 TDi dieselmotor (115
pk). De benzineversie kan een
snelheid van 214 km/u bereiken
en accelereert in 10, 3 seconden
van 0 tot 100 km/u, terwijl de
diesel een maximale snelheid
haalt van 178 km/u en accel
reert van 0 tot 100 km/u in 1
ging, maar ook ter uitbreiding
van de vloot. Het in Hilvaren-
beek gevestigde Denco is gespe- panden, onderhoudswe
cialiseerd in onder andere heden en dakkapellen
idgestone Potenza
tat de Laviolette op
sport van hetzelf-
prijs zal rond de
.en te liggen en
j anderhalve
spyder. Er heb-
5 kopers
Aan de top van het LandCruiser-
programma staat de 100, een
zeer exclusieve en luxueus uitge
ruste terreinreus. Deze grote
jongen is er met een 4,2 liter 6 ci
linder turbodieselmotor en een
4,7 liter V8 32-klepper. Van de
LandCruiser 100 levert Toyota
op dit moment een 50th Anni
versary uitvoering die onder
meer is voorzien van een DVD-
navigatiesysteem met kleuren-
display, een tweede achterbank,
een elektrisch schuif/kanteldak,
specifieke lichtmetalen wielen,
radio/CD-wisselaar met zeven
luidsprekeers en metaallak. Met
de 235 pk sterke V8 benzinemo
tor kost deze LandCruiser
£209.760,= en als diesel (204 pk)
£221.925,=.
Recent leverde Leonard van de
j Wiel van Automobielbedrijf
Kluitmans BV drie nieuwe Mit
subishi bedrijfswagens af aan
dhr. Kruijssen van aannemers-
I bedrijf Denco. Het gaat om twee
j exemplaren van de ruime L400
bestelwagen voorzien van een
krachtige 2,5 liter turbodiesel
motor en een L200 Pick-up 4x4.
De laatste is uitermate geschikt
voor het betreden van bouwter
reinen eventueel met een zware
aanhangwagen, zoals in de dage
lijkse praktijk van Denco voor
komt.
Toyota levert de LandCruiser 90
in twee uitrustingsvarianten.
De ‘basisversie’ is onder mee
voorzien van een elektrische
tenne, ABS, elektrisch x
bare en verwarmde buit
gels, dakreling, aluminium
treeplanken, twee airbags, cen
trale vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten, verstel
bare stuurkolom en vier luid
sprekers. Daarnaast is er de
Executive met onder meer spat-
bordverbreders, lichtmetalen
wielen, koplampsproeiers, mist
lampen voor, airconditioning,
infodisplay en een lederen
stuurwiel.
De prijslijst van de LandCruiser
Vanaf heden is de Seat Alham
bra 4 in Nederland te bestellen
standaard uitgerust met vier-
wielaandrijving en het elektro
nisch stabiliteits programma
(ESP). De Alhambra 4 is lever
baar in combinatie met een 2.8
V6 24V benzinemotor (204 pk)
ven. De achterbank kan inclu
sief de zitting in twee ongelijke
delen worden neergeklapt,
waarna een vlakke laadvloer
ontstaat die goe,d toegankelijk
via achterklep en deuren. De
rugleuning kan ook worden ver
steld en de hele bank kan over
een afstand van 15 cm worden
verschoven om te kiezen voor
meer been- of bagageruimte.
Met de functionaliteit van de
YRV is zodoende niets mis.
seconden.
De Alhambra 4 is leverbaar in
een Signo of Sport-uitvoering.
Beide hebben een zeer complete
standaarduitrusting, waaron
der: ABS, elektronisch stabili
teits programma (ESP), airbags
voor bestuurder en voorpassa
gier, zijairbags, elektrische be
dienbare ramen voor, centrale
portiervergrendeling met af
standsbediening, lichtmetalen
velgen, een in hoogte verstelba
re bestuurdersstoel, een boord
computer, cruise control en air
conditioning. De standaard
stoelopstelling van de Alhambra
4 is 2 stoelen op de voorste rij, 2
in de bumper. De grote driehoe
kige lichtunits lopen tot in de
achterruit door en het derde
remlicht zit op de enige juist
plek hoog tegen de ruit. Natuur
lijk is de mistlampen niet in de
lichtunits geïntegreerd. Hier
voor is achteraf weer in de bum
per gesneden, maar door de ron
de vorm vormt dit wel een extra
speels element. Al bij al oogt de
YRV inderdaad ‘Young’ en ziet
er zeker in een felrode kleur bij
zonder sportief uit. Een groot
gemis is de centrale vergrende
ling, want dat heeft toch bijna
iedere auto tegenwoordig stan
daard. Vooral vreemd omdat de
door ons gereden VTi wel is
voorzien van elektrisch bedien
de voorportierruiten en dito ver
stelbare buitenspiegels.
en accelereert van 0 tot 100
km/u in minder dan 4,5 secon
den. Waar bij de Spyder is geko
zen voor Bridgesto"“ P«f-or>^o
banden, staat de I
Michelin Pilot Sp
de formaat. De pi
£700.000,= komer
dat is een slordigei
ton meer dan de Sj
ben zich al zo’n 25 kopers ge
meld, waaronder 11 Nederlan
ders.
De Daihatsu YRV VTi is boven
dien uitgerust met bekerhou
ders, twee luidsprekers, stuur
bekrachtiging, make-up
spiegels, meegespoten buiten
spiegels en deur grepen en bre
dere banden dan de lager gele
gen uitgaves.
Onder de motorkap huist een
1,3 liter 16-klepper met variabe
le kleptiming die we reeds ken
nen uit de Toyota Yaris en die in
£103.610,=. Voor de D4-D vijf-
deurs betaalt men respectieve
lijk £99.970,= en £110.750,=.
Anniversary
we accenten. Wat vormgf
betreft is de YRV aan de I
kant weer prima in orde. Het
dashboard heeft onder één over
kapping drie ronde uitstroom-
openingen, het complete instru
mentarium met toerenteller en
een ronde, analoge klok. Het
driespakige stuurwiel ziet er
leuk uit en is uiteraard voorzien
van een airbag. Ook is er een
passagiersairbag aanwezig. De
stoelen zijn niet overdreven
groot, maar bieden toch een keu
rige ondersteuning, zeker op
kortere ritten die doorgaans met
dit formaat auto’s worden gere
den. De hoofdsteunen zijn fors
van formaat, ook op de achter
bank, waar ze toch wel enigszins
het zicht door de achteruitkijk
spiegel wegnemen. Het interi
eur is behoorlijk hoog en daarom
heeft niemand over ruimte te
klagen. De achterbank is zelfs
nog iets hoger geplaatst dan de
voorstoelen met het doel de ach-
terpassagiers extra zicht te ge-
Zo vrolijk als de buitenkant
oogt, zo somber ziet de YRV er
binnenin uit. Er is voornamelijk
gekozen uit donkergrijze en
zwarte materialen voor de in
richting. Pas als men de sportie
ve S-uitvoering kiest, heeft het
instrumèntarium een metaalfi-
nish die de boel flink opfleurt.
De bekledingsstof op de stoelen,
achterbank en portierpanelen
heeft hier en daar enkele blau-
>e enige echte wereldprimeur
p de AutoRAI is de Spyker C8
aviolette. Nadat Spyker zijn co-
leback beleefde tijdens de twee-
larlijkse autotentoonstelling in
irmingham afgelopen oktober,
;aat op de RAI de bijzonder ge
laagde coupéversie van de C8 te
ronken, uiteraard naast de C8
pyder. De auto heeft een car-
isserie die sterk met de Spyder
/ereenkomt. Maar het meest
pmerkelijke detail vormt toch
el het dak met een aluminium
structuur en glazen panelen.
Midden in het dak is zelfs een
luchtinlaat geplaatst voor de
achterin gelegen motor. De
naam Laviolette is afkomstig
van de Belg Joseph Valentin La
violette die ondermeer in 1903
de Spyker 60 HP ontwikkelde,
de eerste auto ter wereld met
vierwielaandrijving en een 6 ci
linder motor. De 4,2 liter Audi
motor in de Laviolette is opge
waardeerd naar 450 pk, terwijl
het koppel van 480 Nm gelijk is
gebleven. De 1070 kg wegende
en 4,05 meter lange coupé haalt
hiermee een top van 300 km/u
?ui x’oungRecre-
is een model
suiuuit van de com-
Wat betreft lengte
it segment grotere
denken, maar om-
latsu het in de hoogte
zocht, wordt er onge
il binnenruimte gebo-
ruiten, maar bijvoorbeeld ook
omdat de portierkruk van het
voorportier lager is geplaatst
dan achter. Grappig is ook dat
de portierruiten niet in eikaars
verlengde staan. De YRV heeft
een front met relatief hoge bum
per, kleine grille en streng kij
kende driehoekige koplampu-
nits met daarin alle functies met
uitzondering van de mistlam
pen, die optioneel in de voor
bumper geplaatst kunnen wor
den. Overigens komen ook de
lichtmetalen wielen, verchroom
de uitlaatsierstuk en de smalle
stootstrips uit het accessoirepro-
gramma. De achterkant loopt
vrijwel verticaal met een klep
die opengaat tot een uitsparing
6 De lage kilometerskostprijs van
(deze bedrijfswagens en de drie
naar Multigarantie waren voor
dhr. Kruijssen doorslaggevend
bij de kei uze voor Mitsubishi en
jnatuurlijk ook de hoge service-
graad van dealer Kluitmans.
Dat komt onder meer door het
|feit dat de werkplaats zes dager
'.per week is geopend, maandag
|t/m vrijdag van 7.30 tot 18.00
[uur, donderdagavond tot 21.00
Euur en op zaterdag van 9.00 tot
£16.15 uur. Overigens is de com-
[binatie Mitsubishi/Kluitmans
(voor Denco niet nieuw. Het be-
Èdrijf kocht al eerder drie andere
^Mitsubishi’s. De nieuwe auto’s
ijdienen gedeeltelijk ter vervan-
iets gewijzigde
snelste Siriontevi
motor levert in de
mogen van 87 pk bij 6000 tr/min
en komt tot een koppel van 120
Nm bij 3200 tr/min. Gekoppeld
aan een handgeschakelde vijf-
bak is de YRV 1.3 een vlotte
auto met uitstekende prestaties,
zoals een top van ruim 160 km/u
en acceleratie van 0 tot 100 in 14
seconden. Wie de motor een
beetje op toeren houdt, wordt
beloond met een uitermate vlot
karakter. De YRV deelt zijn bo-
demgroep en wielophanging met
de Sirion. De hoge carrosserie
helt wat meer over in bochten,
maar gelukkig niet in hinderlij
ke mate. Voor heeft de auto de
uitvinding van McPherson en
achter wieldraagarmen en
schroefveren. Hiermee wordt
een meer dan acceptabel rijge
drag verkregen tussen comforta
bel en sportief. Verkeersdrem
pels worden met het grootste
gemak genomen, maar men
hoort achterin dan een klappe
rend geluid. De oorzaak hiervan
vinden we in de bagageruimte.
De vloer is vlak gemaakt door
een kunststof plaat met eronder
nog enkele kleine bergvakken.
En deze plaat ligt niet vergren
deld, waardoor deze kan bewe
gen bij grote oneffenheden. In de
w interieur, klassiek of
dy met "Silverlook"
inten
we kleuren
w dèsign van bumpers,
lampen voor, koplam-
1 grille, zljstootstrips,
doppen en achterlich-
We namen de proef op de som in
de Beekse Bergen om de auto op
zijn terreinkwaliteiten te chec
ken. Smalle moddersporen door
het bos, diepe plassen en zeer
steile hellingen vormen voor de
LandCruiser geen enkel belet
sel. Even de lage gearing inscha
kelen en iedereen die op een ge
doseerde manier met het
gaspedaal kan omgaan, weet de
auto door de moeilijkste terrei
nen te loodsen. Maar ook op de
verharde weg bewijst de 90 zijn
kwaliteiten. De wielophanging
(voor McPherson, achter star
met schroefveren) is prima bere
kend op snelwegkilometers.
bovenkant zijn twéé uitklapbare
kleinere platen gemaakt waar
mee boodschappen of dozen
kunnen worden vastgezet. De
‘hoedenplank’ bestaat uit een
stukje dun stof dat met fragiele
haakjes wordt vastgemaakt.
De motor zorgt voor goede pres
taties, maar valt ook niet al te
dorstig uit met een gemiddeld
verbruik van 1 op 12,5 bij een
sportieve rijstijl met hoge ge
middelden. Naast de handge-
nieuwbouw, verbouwingen van
bestaande woningen, winkel-
anden, onderhoudswerkzaam-
schakelde vijfbak kan er in de
YRV 1.3 ook een automaat wor
den geleverd eventueel zelfs
met stuurtriptronic.
De door ons gereden YRV 1.3
VTi kost £30.995,=. Ook is er
een XTi-uitvoering voor
£28.995,= en de sportieve S
voor £33.595,= inclusief side-
airbags en hoofdairbags. Aan
de basis staat een YRV met 1
liter 3 cilinder voor £26.995,=.
Door de hoge zit achter het
stuur heeft men een prima uit
zicht rondom vanaf de bok van
dit werkpaard.