i
1
II
.-is
1997
Renault Vel Satis
hJVAN DER BOOM
RENAULT
Pontiac REV
Oldsmobile 04, een waardig afscheid?
Chevrolet Borrego
50,-
50,-
Nederlands debuut voor
'Amerikaans' getinte Suzuki
Verrassing in de topklasse
O
O
11
s
Hs
.1995
Auto Blaschke
Ku/-* i
DE AUTOMAAT DONDERDAG 11 JANUARI 2001 «PAGINA 5
DE TILBURGSE KOERIER
JARI2000 «PAGINA'
V6 diesel
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
die
cha;
F1
igeo-
SH
VERKOOP NIEUW GEBRUIKT
INRUIL - APK - ONDERHOUD - GARANTIE
>v
Aan een zeer select gezelschap toonde Renault op 4
januari jl. de nieuwe Vel Satis, de officiële opvolger
van de Safrane die echter in het programma een
stap verder gaat. Samen met de Avantime en de
nieuwe Espace (vanaf2002/2003) zijn dit de drie
auto’s waarmee het Franse merk een eigen positie in
de hogere marktsegmenten moet gaan veroveren.
at 20
3URG
I
-rand worden weg
lat er een volwaar-
ding. De
1 een uit
.1994
1996
.1995-1997
1997
1998
1999
1996
1989
.1999
1999
1997
1994
1997
1994
uische
air-
m
Wordt het contact uitgezet, dan
schakelt de auto deze automa
tisch in en laat ‘m weer los als
men wegrijdt. Uiteraard kan
men met een druk op de knop de
parkeerrem ook naar wens in-
en uitschakelen. De Vel Satis ge
bruikt de Renault Card voor het
openen van de portieren en het
starten van de motor.
i beschikken
lunne stoelen
LUHILX
van Subaru en heeft zich in rallies
veelvuldig bewezen. Hiermee laat
GM meteen zien hoe men haar stra
tegische allianties wil inzetten, ook
bij de ontwikkeling van
conceptauto’s.
PEUGEOT 106
FORD FIESTA
FORD ESCOr
FORD MONE
Verder omvat de uitrusting i
trale vergrendeling, elektris
ramen en buitenspiegels,
conditioning met gescheiden be
diening voor en achter, een ver
stelbare stuurkolom, in hoogte
te verstellen bestuurdersstoel
en een 12 Volt stekker achterin.
1993
1997
Door de bekende 4 cilinder boxermo-
tor houdt de Borrego een laag zwaar
tepunt en heeft de bestuurder een
prima zicht over de motorkap. De
handgeschakelde vijfbak is tevens
van Japanse makelij.
meten remmen zichtbaar. Di
verse exterieurdelen zijn van
kunststof en de katachtige kop
lampen vallen nauwelijks op.
Extra off-road lampen zijn on
derin de voorbumper geplaatst.
De auto heeft geen B-stijl en de
achterdeuren schuiven naar de
achterzijde van de auto open. Ze
kunnen onafhankelijk van de
voorportieren worden geopend.
Het bagagevolume en de toegan
kelijkheid van dit compartiment
zijn afgestemd op actieve auto
mobilisten die met hun uitge
breide uitrusting in de week
ends erop uit trekken. Op de
ingebouwde roofracks kunnen
fietsen of een boot worden mee
genomen.
De vier inzittenden
over opmerkelijk du
met elektronische regel
auto’s is gebouwd rond i
drie delen samengesteld ladder
chassis. De meest crashgevoeli-
ge delen zijn extra verstevigd.
Natuurlijk zijn twee airbags en
ABS met EBD standaard aan
wezig.
van een gesloten coupé met een op
klapbare bank tot een stoere pick-up.
De rubbers die het achtercomparti
ment afsluiten blazen zichzelf op en
houden het interieur droog onafhan
kelijk van de gekozen configuratie.
Tot de aardige features behoort een
compressor om het stoffige interieur
mee schoon te blazen of bijvoorbeeld
een boot op te blazen. Ook is er voor
zien in een watertank onder druk, om
een verfrissende douche te nemen.
Het onderstel van de Borrego komt
zelfs de targa-i
genomen zodat
dige vierzits cabrio ontstaat. De
auto heeft een zeer gesloten
front met uitermate platte kop
lampen niet hoger dan 3,5 cm
die een hogere lichtopbrengst
hebben dan conventionele lam
pen. Rond de stuurkolom zit een
informatiering die het conven
tionele dashboard en instru
menten in de middenconsole
vervangt. Eén punt waar de be
stuurder alle gewenste informa
tie kan aflezen, niet alleen snel
heid en toerental, maar naar
keuze ook de afstemming van de
audio-installatie of de verwar
ming. Via een Sony Memory
Stick kunnen er allerhande data
in de auto worden opgevraagd
zoals bijvoorbeeld telefoonnum
mers of rij-instructies. Maar ook
digitale muziek, kaarten of de
ideale afstemming van stoelen
en spiegels.
.10.000 km, dlv.ext.^u
VOLVO 850 GIT, airco, div. extra's. 112.000 km
OPEL ASTRA STATION 1.8 16V...
NISSAN 100 NX, Pluspakket
HONDA CMC 1.41 SILVERSTONE, airco.
FIAT CINQUECENTO. diverse uitvoeringen
FORD ESCORT 1.6 16 V, cabriolet
BMW 3161
BMW 318iS Coupé
PEUGEOT 106 XR
FORD FIESTA llstuurbekr
FORD ESCORT div. uitvoeringen
FORD MONDEO 1816 V. stationcar
lektronische parkeerrem
Vel Satis was ook de naam van
een conceptstudie uit 1998 ter
gelegenheid van 100 j aar Re
nault. Het was een tweedeurs
coupé met een flamboyante
vormgeving en de rijke uitstra
ling van de vooroorlogse Re
naults. “Deze coupé accepteert
dat sommige mensen ‘m niet
mooi vinden en dat juist anderen
er helemaal van overtuigd zijn.
Datzelfde vinden we ook in de
productieversie van de vijfdeurs
Vel Satis terug.”
En dan is het zover, het doek
gaat eraf en voor ons staat de
4,86 meter lang Renault Vel Sa
tis met een ongekend grote hoog
te van 1,57 meter. Het front
toont het nieuwe gezicht van Re
nault met hoog opgetrokken
koplampen, een grille in twee
segmenten met verticale lamel
len en in het midden een brede
rand.met daarin het merklogo.
De vorm van deze rand doet in
de verte terugdenken aan de al-
ligatormotorkappen uit de jaren
twintig. De vorm van de achter
kant is duidelijk familie van de
Avantime met een sterke V-
vorm in de achterruit. De forse
lichtunits lijken enigszins op die
van de Laguna II. Al bij al heeft
de Vel Satis een imposant sil
houet. Ook het interieur dwingt
respect af. Door de forse hoogte
zit men lekker rechtop op de vier
geprivilegieerde zitplaatsen. Re
nault gebruikt zoveel mogelijk
eerlijke materialen, leer is leer
en hout is hout. De dashboard-
overkapping loopt bijna over de
volle breedte van de auto. Erg
fraai zijn details als de houten
portierstrips ingelegd met alu
minium blokjes. In de rugleu
ning van de forse stoelen zijn de
gordels opgenomen. Een noviteit
is de elektronische parkeerrem.
van de bestaande Grand Vitara
vijfdeurs zijn de achterdeuren
bij de XL-7 langer voor een bete
re toegankelijkheid van het in
terieur. Er is voorzien in diverse
handige opbergmogelijkheden,
zoals lades onder de voorstoelen.
Suzuki introduceert in de XL-7
een nieuwe motor, een 2,7 liter
V6 met een vermogen van 170
pk bij 6000 tr/min en een koppel
van 231 Nm bij 4000 tr/min. De
vierwielaandrijving is inscha-
kelbaar onder het rijden tot 100
km/u. De lage gearing kan al
leen bij stilstand worden aange
sproken. Er wordt een keuze ge
boden uit een handgeschakelde
vijfbak of viertraps automaat
Dit Is slechts een greep uit onze voorraad!
Tevens keuze uH diverse goedkope inruilerslOPEL ASTRA 1.6,5-(
BR»»
1991
1997
v.a.1996
1995
1993
1994
.1992-1993-1997
1995
1992-1995
1998
General Motors maakte onlangs
bekend het merk Oldsmobile, na
een historie van ruim honderd
jaar, van de markt te gaan ne
men. De huidige modellen ma
ken hun normale cyclus af en
daarna is het gedaan. Toch staat
in Detroit nog een conceptstudie
van Oldsmobile, de 04, een
sportieve vierzitter. De letter ‘O’
in de naam staat voor Oxygen
(lucht) en de ‘4’ duidt het aantal
zitplaatsen aan. Voor dit model
werd er samengewerkt met Ber-
tone, die de auto vormgaf en
bouwde. De 04 wordt aangedre
ven door een 1,8 liter turbomo
tor van Opel, terwijl ook de bo-
demgroep bestaand is. De 04 is
afgestemd op iemand die net is
afgestudeerd en die op zoek is
naar een leuke, compacte auto
met veel rijplezier. Het dak be
staat uit twee targa-panelen die
achter de achterbank kunnen
worden opgeborgen. De achter
ruit kan elektrisch worden geo
pend en als men dat wil kan
De Borrego conceptstudie van Che
vrolet is een soort van sportwagen
met een ruige 4x4-uitstraling. Door
de week rijden op verharde wegen en
in het weekend stoom afblazen, dat
wordt met dit model mogelijk. Deze
Chevry werd in de design studio van
GM in Los Angeles getekend. Met dit
model wil GM inspelen op jonge ko
pers die steeds vaker uit hun sportie
ve coupé stappen en een gekietelde
pick-up kopen. Het achterste gedeel
te van de Borrego is om te vormen
tendens in gang zetten. Auto’s
maken voor mensen met gevoel
voor design. Laten we wel we
zen, het overgrote deel van het
aanbod bij de grotere auto’s zijn
sedans. Deze auto’s zijn zeer se
rieus, maar daarmee heb je het
dan ook gehad. Renault wil de
topklasse opnieuw uitvinden
volgens een nieuwe filosofie en
dat komt onder meer neer op een
eigen design met originaliteit.
We sleutelen overigens niet aan
de fundamenten van de topklas
se als het gaat om bijvoorbeeld
veiligheid en vermogen. De inno
vaties moeten volgens ons vooral
gericht zijn op rijplezier, we wil
len haute-couture maken.”
Le Quement is nooit een voor
stander geweest van de zoge
naamde wereldauto’s. Eén mo
del voor alle landen op de
wereld. “Neen, ik haal liever de
voordelen uit de heritage van
Laarstraat 61, Tilburg
013-4682001
(nabij Willem-ll stadion)
.,5-deurs
2.0'6 V full options
RENAULT TWINGO
SEAT CORDOBA 1 4 0X55.000 km..
NISSAN MICRA 1 2 stuurbekr. 27.000 km..
OPEL VECTRA 1.616V. 20.000 km
PEUGEOT 406 .816V
VOLKSWAGEN GOLF 1.31, sportwielen
MERCEDES A140 AVANT GARDE, 40 000 km
SUZUKI BALENO 1.6 SPORT, airco enz
MITSUBISHI SPACE WAGON 2.0 GLX,
CHRYSLER VOYAGER 2.51 S, 94.000 km. 7-persoons.
FIAT PUNTO 55,5 x. 31 000 km
VOLKSWAGEN GOLF 1.9D Pink Floyd
VOLKSWAGEN PASSAT 1.9 TOI, comfort line
SUZUKI SWIFT, .3 GS. stuurbekrachtiging..
Op de komende AutoRAI laat
Suzuki voor het eerst in Europa
de Grand Vitara XL-7 zien, een
extra lange Vitara die met zijn
lengte van 4,68 meter een goede
concurrent is voor menig SUV.
De Detroit Motor Show heeft de
wereldprimeur van dit model. In
vergelijking met de bestaande
Grand Vitara heeft de XL-7 een
langere wielbasis en dat heeft
zijn positieve invloed óp het rij
gedrag en comfort. Voor zien we
een McPherson ophanging en
achter een vijfvoudig opgehan
gen as met schroefveren. De XL-
7 krijgt zeven zitplaatsen, waar
bij de twee achterste zitrijen
neerklapbaar zijn. Ten opzichte
men en waarden niet zelden
vanwege een klassieke opleiding
en achtergrond.”
Haute couture
“Tot nu toe”, gaat Le Quement
verder “heeft Renault vooral een
innovatief imago met producten
als de Espace, Twingo en Kan-
goo. Met onze nieuwe topmodel
len willen we voor ons merk een
een merk. De Twingo vormde
wat dat betreft de aftrap. In
1994 discussieerden we voor het
eerst over de opvolger van de
Safrane, die op het gebied van
zijn ontwerp na de Renault 25
geen topper was. We vroegen ons
af of er wel plaats was voor Re
nault in dit segment. Denken we
aan onze historie, dan zijn we in
de jaren twintig en dertig een
prestigieus merk geweest met
grote 6- en 8-cilinders. Het eer
ste resultaat van onze nieuwe vi
sie op de topklasse was het Ini
tiale prototype in 1995, waarna
het projectX73, die uiteindelijk
de nieuwe Vel Satis oplevert^
van start kon gaan.”
Volgens Patrick Le Quement, de
designchef van Renault, is de
klantengroep in het topsegment
minder uniform dan men door
gaans denkt. “Beginjaren ne
gentig ontstond een groep non-
conformisten, die we in
Frankrijk aanduiden met ‘nou
veau bourgeois’. Een klant in de
hogere marktsegmenten kent
doorgaans de traditionele nor-
B de contouren van het li-
v.iaam goed volgen en zijn be
kleed met Lycra waaronder een
gel is aangebracht, zoals bij
fietszadels. De vierpunts gor
dels zijn in de rugleuning geïn
tegreerd. De rugleuning van de
stoelen achterin en het passa-
giersexemplaar kunnen worden
neergeklapt. Er is op veel pun
ten carbonfiber gebruikt om de
constructie van de auto licht en
uitermate sterk te maken. Met
een mini-chipcard maakt de be
rijder zich aan zijn auto bekend,
waarna met een druk op de
knop de motor kan worden ge
start. Uiteraard is deze Pontiac
REV van de laatste mobiele
communicatieapparatuur voor-
Het lijkt erop of alsof autofabri
kanten sterk op zoek zijn naar
nieuwe niches en men probeert
deze te vinden door bestaande
concepten met elkaar te krui
sen. Neem nu de Pontiac REV,
een auto die volgens de ontwer
pers door zijn vierwielaandrij
ving probleemloos van de ge
baande weg afkan, door zijn in
hoogte verstelbare vering als
een personenauto over de snel
weg rijdt en door zijn 3 liter V6
motor van 245 pk presteert als
een rally-auto. De automatische
versnellingsbak kan met een
soort van joystick ook handma
tig bediend worden. De hoogte
boven de weg kan ruim 3 cm
worden gevarieerd. Door de
open 20 inch achterwielen en 19
inch voorwielen zijn de fors be-
Alhoewel de diverse technische
gegevens pas eind februari op de
Autosalon van Genève worden
vrijgegeven, liet men bij Renault
toch het een en ander los. De ba
sisversie, voor zover daar nog
over gesproken kan worden, be
dient zich van een 2 liter kracht
bron. Verder komt er de keuze
uit de Franse 2,9 liter V6 24V en
een 3,5 liter V6 afkomstig van
Nissan. Dieselrijders zijn in dit
segment zeer belangrijk, van
daar twee verschillende moto
ren: de eigen 2,2 liter dCi met
common rail inspuiting en een 3
liter V6 common rail turbodiesel
die bij Isuzu wordt gekocht. Na
genoeg dezelfde motor verschijnt
later dit jaar ook in de Saab 9-5.
De nieuwe Renault Vel Satis
moet het Renault-merk verre
ken. Renault denkt er niet over
om haar topmodellen onder een
andere naam te verkopen. Bin
nen het nieuwe gezicht van Re
nault past niet alleen de reeds
genoemde grille, maar ook het in
het midden achterop geplaatste
logo met daaronder in slanke let
ters de typenaam.
Als de fabriek in Sandouville op
volle toeren draait, zullen er
jaarlijks tussen de 50.000 en
60.000 exemplaren gemaakt
worden. De auto deelt zijn plat
form met de Laguna en de vol
gende generatie Espace. De
wielbasis is evenwel niet gelijk,
maar er zijn grote overeenkom
sten op het gebied van wielop
hanging etc. Uiteraard heeft de
Vel Satis op dit gebied een ande
re afstemming. Mogelijk ver
schijnt er op termijn een ver
lengde versie. Over prijzen is
nog niets bekend, maar Afgaand
op het niveau van de concurren
tie zal de Vel Satis, die vanaf no
vember in de showroom staat,
ergens in de zeventigduizend
gulden beginnen.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind. njvoort) Tel. (013) 534 12 61
'7,