i 1 II .-is 1997 Renault Vel Satis hJVAN DER BOOM RENAULT Pontiac REV Oldsmobile 04, een waardig afscheid? Chevrolet Borrego 50,- 50,- Nederlands debuut voor 'Amerikaans' getinte Suzuki Verrassing in de topklasse O O 11 s Hs .1995 Auto Blaschke Ku/-* i DE AUTOMAAT DONDERDAG 11 JANUARI 2001 «PAGINA 5 DE TILBURGSE KOERIER JARI2000 «PAGINA' V6 diesel De Renault Dealer in het Hart van Brabant die cha; F1 igeo- SH VERKOOP NIEUW GEBRUIKT INRUIL - APK - ONDERHOUD - GARANTIE >v Aan een zeer select gezelschap toonde Renault op 4 januari jl. de nieuwe Vel Satis, de officiële opvolger van de Safrane die echter in het programma een stap verder gaat. Samen met de Avantime en de nieuwe Espace (vanaf2002/2003) zijn dit de drie auto’s waarmee het Franse merk een eigen positie in de hogere marktsegmenten moet gaan veroveren. at 20 3URG I -rand worden weg lat er een volwaar- ding. De 1 een uit .1994 1996 .1995-1997 1997 1998 1999 1996 1989 .1999 1999 1997 1994 1997 1994 uische air- m Wordt het contact uitgezet, dan schakelt de auto deze automa tisch in en laat ‘m weer los als men wegrijdt. Uiteraard kan men met een druk op de knop de parkeerrem ook naar wens in- en uitschakelen. De Vel Satis ge bruikt de Renault Card voor het openen van de portieren en het starten van de motor. i beschikken lunne stoelen LUHILX van Subaru en heeft zich in rallies veelvuldig bewezen. Hiermee laat GM meteen zien hoe men haar stra tegische allianties wil inzetten, ook bij de ontwikkeling van conceptauto’s. PEUGEOT 106 FORD FIESTA FORD ESCOr FORD MONE Verder omvat de uitrusting i trale vergrendeling, elektris ramen en buitenspiegels, conditioning met gescheiden be diening voor en achter, een ver stelbare stuurkolom, in hoogte te verstellen bestuurdersstoel en een 12 Volt stekker achterin. 1993 1997 Door de bekende 4 cilinder boxermo- tor houdt de Borrego een laag zwaar tepunt en heeft de bestuurder een prima zicht over de motorkap. De handgeschakelde vijfbak is tevens van Japanse makelij. meten remmen zichtbaar. Di verse exterieurdelen zijn van kunststof en de katachtige kop lampen vallen nauwelijks op. Extra off-road lampen zijn on derin de voorbumper geplaatst. De auto heeft geen B-stijl en de achterdeuren schuiven naar de achterzijde van de auto open. Ze kunnen onafhankelijk van de voorportieren worden geopend. Het bagagevolume en de toegan kelijkheid van dit compartiment zijn afgestemd op actieve auto mobilisten die met hun uitge breide uitrusting in de week ends erop uit trekken. Op de ingebouwde roofracks kunnen fietsen of een boot worden mee genomen. De vier inzittenden over opmerkelijk du met elektronische regel auto’s is gebouwd rond i drie delen samengesteld ladder chassis. De meest crashgevoeli- ge delen zijn extra verstevigd. Natuurlijk zijn twee airbags en ABS met EBD standaard aan wezig. van een gesloten coupé met een op klapbare bank tot een stoere pick-up. De rubbers die het achtercomparti ment afsluiten blazen zichzelf op en houden het interieur droog onafhan kelijk van de gekozen configuratie. Tot de aardige features behoort een compressor om het stoffige interieur mee schoon te blazen of bijvoorbeeld een boot op te blazen. Ook is er voor zien in een watertank onder druk, om een verfrissende douche te nemen. Het onderstel van de Borrego komt zelfs de targa-i genomen zodat dige vierzits cabrio ontstaat. De auto heeft een zeer gesloten front met uitermate platte kop lampen niet hoger dan 3,5 cm die een hogere lichtopbrengst hebben dan conventionele lam pen. Rond de stuurkolom zit een informatiering die het conven tionele dashboard en instru menten in de middenconsole vervangt. Eén punt waar de be stuurder alle gewenste informa tie kan aflezen, niet alleen snel heid en toerental, maar naar keuze ook de afstemming van de audio-installatie of de verwar ming. Via een Sony Memory Stick kunnen er allerhande data in de auto worden opgevraagd zoals bijvoorbeeld telefoonnum mers of rij-instructies. Maar ook digitale muziek, kaarten of de ideale afstemming van stoelen en spiegels. .10.000 km, dlv.ext.^u VOLVO 850 GIT, airco, div. extra's. 112.000 km OPEL ASTRA STATION 1.8 16V... NISSAN 100 NX, Pluspakket HONDA CMC 1.41 SILVERSTONE, airco. FIAT CINQUECENTO. diverse uitvoeringen FORD ESCORT 1.6 16 V, cabriolet BMW 3161 BMW 318iS Coupé PEUGEOT 106 XR FORD FIESTA llstuurbekr FORD ESCORT div. uitvoeringen FORD MONDEO 1816 V. stationcar lektronische parkeerrem Vel Satis was ook de naam van een conceptstudie uit 1998 ter gelegenheid van 100 j aar Re nault. Het was een tweedeurs coupé met een flamboyante vormgeving en de rijke uitstra ling van de vooroorlogse Re naults. “Deze coupé accepteert dat sommige mensen ‘m niet mooi vinden en dat juist anderen er helemaal van overtuigd zijn. Datzelfde vinden we ook in de productieversie van de vijfdeurs Vel Satis terug.” En dan is het zover, het doek gaat eraf en voor ons staat de 4,86 meter lang Renault Vel Sa tis met een ongekend grote hoog te van 1,57 meter. Het front toont het nieuwe gezicht van Re nault met hoog opgetrokken koplampen, een grille in twee segmenten met verticale lamel len en in het midden een brede rand.met daarin het merklogo. De vorm van deze rand doet in de verte terugdenken aan de al- ligatormotorkappen uit de jaren twintig. De vorm van de achter kant is duidelijk familie van de Avantime met een sterke V- vorm in de achterruit. De forse lichtunits lijken enigszins op die van de Laguna II. Al bij al heeft de Vel Satis een imposant sil houet. Ook het interieur dwingt respect af. Door de forse hoogte zit men lekker rechtop op de vier geprivilegieerde zitplaatsen. Re nault gebruikt zoveel mogelijk eerlijke materialen, leer is leer en hout is hout. De dashboard- overkapping loopt bijna over de volle breedte van de auto. Erg fraai zijn details als de houten portierstrips ingelegd met alu minium blokjes. In de rugleu ning van de forse stoelen zijn de gordels opgenomen. Een noviteit is de elektronische parkeerrem. van de bestaande Grand Vitara vijfdeurs zijn de achterdeuren bij de XL-7 langer voor een bete re toegankelijkheid van het in terieur. Er is voorzien in diverse handige opbergmogelijkheden, zoals lades onder de voorstoelen. Suzuki introduceert in de XL-7 een nieuwe motor, een 2,7 liter V6 met een vermogen van 170 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 231 Nm bij 4000 tr/min. De vierwielaandrijving is inscha- kelbaar onder het rijden tot 100 km/u. De lage gearing kan al leen bij stilstand worden aange sproken. Er wordt een keuze ge boden uit een handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat Dit Is slechts een greep uit onze voorraad! Tevens keuze uH diverse goedkope inruilerslOPEL ASTRA 1.6,5-( BR»» 1991 1997 v.a.1996 1995 1993 1994 .1992-1993-1997 1995 1992-1995 1998 General Motors maakte onlangs bekend het merk Oldsmobile, na een historie van ruim honderd jaar, van de markt te gaan ne men. De huidige modellen ma ken hun normale cyclus af en daarna is het gedaan. Toch staat in Detroit nog een conceptstudie van Oldsmobile, de 04, een sportieve vierzitter. De letter ‘O’ in de naam staat voor Oxygen (lucht) en de ‘4’ duidt het aantal zitplaatsen aan. Voor dit model werd er samengewerkt met Ber- tone, die de auto vormgaf en bouwde. De 04 wordt aangedre ven door een 1,8 liter turbomo tor van Opel, terwijl ook de bo- demgroep bestaand is. De 04 is afgestemd op iemand die net is afgestudeerd en die op zoek is naar een leuke, compacte auto met veel rijplezier. Het dak be staat uit twee targa-panelen die achter de achterbank kunnen worden opgeborgen. De achter ruit kan elektrisch worden geo pend en als men dat wil kan De Borrego conceptstudie van Che vrolet is een soort van sportwagen met een ruige 4x4-uitstraling. Door de week rijden op verharde wegen en in het weekend stoom afblazen, dat wordt met dit model mogelijk. Deze Chevry werd in de design studio van GM in Los Angeles getekend. Met dit model wil GM inspelen op jonge ko pers die steeds vaker uit hun sportie ve coupé stappen en een gekietelde pick-up kopen. Het achterste gedeel te van de Borrego is om te vormen tendens in gang zetten. Auto’s maken voor mensen met gevoel voor design. Laten we wel we zen, het overgrote deel van het aanbod bij de grotere auto’s zijn sedans. Deze auto’s zijn zeer se rieus, maar daarmee heb je het dan ook gehad. Renault wil de topklasse opnieuw uitvinden volgens een nieuwe filosofie en dat komt onder meer neer op een eigen design met originaliteit. We sleutelen overigens niet aan de fundamenten van de topklas se als het gaat om bijvoorbeeld veiligheid en vermogen. De inno vaties moeten volgens ons vooral gericht zijn op rijplezier, we wil len haute-couture maken.” Le Quement is nooit een voor stander geweest van de zoge naamde wereldauto’s. Eén mo del voor alle landen op de wereld. “Neen, ik haal liever de voordelen uit de heritage van Laarstraat 61, Tilburg 013-4682001 (nabij Willem-ll stadion) .,5-deurs 2.0'6 V full options RENAULT TWINGO SEAT CORDOBA 1 4 0X55.000 km.. NISSAN MICRA 1 2 stuurbekr. 27.000 km.. OPEL VECTRA 1.616V. 20.000 km PEUGEOT 406 .816V VOLKSWAGEN GOLF 1.31, sportwielen MERCEDES A140 AVANT GARDE, 40 000 km SUZUKI BALENO 1.6 SPORT, airco enz MITSUBISHI SPACE WAGON 2.0 GLX, CHRYSLER VOYAGER 2.51 S, 94.000 km. 7-persoons. FIAT PUNTO 55,5 x. 31 000 km VOLKSWAGEN GOLF 1.9D Pink Floyd VOLKSWAGEN PASSAT 1.9 TOI, comfort line SUZUKI SWIFT, .3 GS. stuurbekrachtiging.. Op de komende AutoRAI laat Suzuki voor het eerst in Europa de Grand Vitara XL-7 zien, een extra lange Vitara die met zijn lengte van 4,68 meter een goede concurrent is voor menig SUV. De Detroit Motor Show heeft de wereldprimeur van dit model. In vergelijking met de bestaande Grand Vitara heeft de XL-7 een langere wielbasis en dat heeft zijn positieve invloed óp het rij gedrag en comfort. Voor zien we een McPherson ophanging en achter een vijfvoudig opgehan gen as met schroefveren. De XL- 7 krijgt zeven zitplaatsen, waar bij de twee achterste zitrijen neerklapbaar zijn. Ten opzichte men en waarden niet zelden vanwege een klassieke opleiding en achtergrond.” Haute couture “Tot nu toe”, gaat Le Quement verder “heeft Renault vooral een innovatief imago met producten als de Espace, Twingo en Kan- goo. Met onze nieuwe topmodel len willen we voor ons merk een een merk. De Twingo vormde wat dat betreft de aftrap. In 1994 discussieerden we voor het eerst over de opvolger van de Safrane, die op het gebied van zijn ontwerp na de Renault 25 geen topper was. We vroegen ons af of er wel plaats was voor Re nault in dit segment. Denken we aan onze historie, dan zijn we in de jaren twintig en dertig een prestigieus merk geweest met grote 6- en 8-cilinders. Het eer ste resultaat van onze nieuwe vi sie op de topklasse was het Ini tiale prototype in 1995, waarna het projectX73, die uiteindelijk de nieuwe Vel Satis oplevert^ van start kon gaan.” Volgens Patrick Le Quement, de designchef van Renault, is de klantengroep in het topsegment minder uniform dan men door gaans denkt. “Beginjaren ne gentig ontstond een groep non- conformisten, die we in Frankrijk aanduiden met ‘nou veau bourgeois’. Een klant in de hogere marktsegmenten kent doorgaans de traditionele nor- B de contouren van het li- v.iaam goed volgen en zijn be kleed met Lycra waaronder een gel is aangebracht, zoals bij fietszadels. De vierpunts gor dels zijn in de rugleuning geïn tegreerd. De rugleuning van de stoelen achterin en het passa- giersexemplaar kunnen worden neergeklapt. Er is op veel pun ten carbonfiber gebruikt om de constructie van de auto licht en uitermate sterk te maken. Met een mini-chipcard maakt de be rijder zich aan zijn auto bekend, waarna met een druk op de knop de motor kan worden ge start. Uiteraard is deze Pontiac REV van de laatste mobiele communicatieapparatuur voor- Het lijkt erop of alsof autofabri kanten sterk op zoek zijn naar nieuwe niches en men probeert deze te vinden door bestaande concepten met elkaar te krui sen. Neem nu de Pontiac REV, een auto die volgens de ontwer pers door zijn vierwielaandrij ving probleemloos van de ge baande weg afkan, door zijn in hoogte verstelbare vering als een personenauto over de snel weg rijdt en door zijn 3 liter V6 motor van 245 pk presteert als een rally-auto. De automatische versnellingsbak kan met een soort van joystick ook handma tig bediend worden. De hoogte boven de weg kan ruim 3 cm worden gevarieerd. Door de open 20 inch achterwielen en 19 inch voorwielen zijn de fors be- Alhoewel de diverse technische gegevens pas eind februari op de Autosalon van Genève worden vrijgegeven, liet men bij Renault toch het een en ander los. De ba sisversie, voor zover daar nog over gesproken kan worden, be dient zich van een 2 liter kracht bron. Verder komt er de keuze uit de Franse 2,9 liter V6 24V en een 3,5 liter V6 afkomstig van Nissan. Dieselrijders zijn in dit segment zeer belangrijk, van daar twee verschillende moto ren: de eigen 2,2 liter dCi met common rail inspuiting en een 3 liter V6 common rail turbodiesel die bij Isuzu wordt gekocht. Na genoeg dezelfde motor verschijnt later dit jaar ook in de Saab 9-5. De nieuwe Renault Vel Satis moet het Renault-merk verre ken. Renault denkt er niet over om haar topmodellen onder een andere naam te verkopen. Bin nen het nieuwe gezicht van Re nault past niet alleen de reeds genoemde grille, maar ook het in het midden achterop geplaatste logo met daaronder in slanke let ters de typenaam. Als de fabriek in Sandouville op volle toeren draait, zullen er jaarlijks tussen de 50.000 en 60.000 exemplaren gemaakt worden. De auto deelt zijn plat form met de Laguna en de vol gende generatie Espace. De wielbasis is evenwel niet gelijk, maar er zijn grote overeenkom sten op het gebied van wielop hanging etc. Uiteraard heeft de Vel Satis op dit gebied een ande re afstemming. Mogelijk ver schijnt er op termijn een ver lengde versie. Over prijzen is nog niets bekend, maar Afgaand op het niveau van de concurren tie zal de Vel Satis, die vanaf no vember in de showroom staat, ergens in de zeventigduizend gulden beginnen. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind. njvoort) Tel. (013) 534 12 61 '7,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 23