i
AutoTest
RS
VAN MOSSEL TILBURG BV
F
In het teken van veiligheid en comfort
Schlesser gaat voor drie op een rij
n
IF
es
Subsidie voor
Toyota Prius
Vijfde editie kunstzinnige
Ford Ka
bij
ils
DE A UTOMAAT DONDERDAG 4 J ANU ARI 2001 «PAGINA 3
<RI 2001 «PAGINA 2
F
jorraad.
u ƒ11.950.
Lan tra
Ruim bemeten
Maxima
landelaren.
Groter geworden
Technische gegevens:
Elektronische stabiliteit
Tl
Ie molen)
Verbruik:
Gevecht
ie vijl
Kangoo 4x4
;ter-mb.nl
■1'
Dfficül dealer
Jean-Louis Schlesser, voor het derdejaar winnaar
van de F. LA. All-Terrain World Rally Cup, verdedigt
opnieuw de kleuren van Renault in de rally Parijs-
Dakar, het eerste grote autosportevenement van het
derde millennium, dat op nieuwsjaardag van start
ging. Aan het stuur van zijn tweewiel aangedreven
buggy, voorzien van de Renault V6 motor, zal de cou-
reur-constructeur proberen voor de derde maal op
rij als winnaar over de streep te gaan in Lac Rose.
En onder het motto “never change a winning team”
zal de rest van de line-up van het Team Schlesser-
Renault-Elfweer bestaan uit Josep Maria Servia in
de tweede buggy en Luc Alphand in de Kangoo 4x4.
4x4 is betrouwbaar en zijn pres
taties zijn uitstekend. Luc Al
phand heeft met zijn 5e plaats in
Dubai het potentieel van de
Kangoo bewezen.
Hij heeft alles goed onder contro
le en ik heb het volste vertrouw
en in hem. Zozeer zelfs dat ik ze
ker met een scheef oog de
achteruitkijkspiegel in de gaten
zal houden!” Op 21 januari as.
hoopt het team na een probleem
loze rit in Dakar de finish te ha
len.
Voor de Comfortline moet res
pectievelijk £62.225,= en
£64.950,= worden afgerekend.
nen achter, een passagiersair
bag, met leer bekleed stuurwiel,
elektrisch bediende portierrui
ten, centrale vergrendeling met
afstandsbediening en een Easy
Sound Systeem 6000 met CD-
speler. De prijs inclusief het
nieuwe BTW-tariefvan 19% be
draagt £27.277,=.
km
,L’ ƒ21.950.
ddwijd
iusver-
rianten, basis. Comfortline en
Trendline waarbij uiteraard
kan worden gekozen voor de
vierdeurs sedan en de Variant.
a
ilver
j steeds
reten
Prijs:
MMMHMBMI
>4x4
geel kent.
iu ƒ16.950.
H100 DC
100 km
U ƒ19.950.
nnny
drs.
I NL ƒ1.500.
I
H200
ibine,
er met.
L ƒ30.950,
506
iat
NU ƒ8.950,-
LoZ
LoZ
LoZ
LoZ
LoZ
DB
LoZ
LoZ
Loz
LoZ
Loz
LoZ
DB
DB
DB
DB
LoZ
LoZ
LoZ
LoZ
LoZ
LoZ
DB
LoZ
DB
het on-
tc.ken
rbeeld
cedes-Benz
Dakar 2001
en zes au™
nende te
aangedi
zijn beic
ven in dit meest prestigieuze
Afrikaanse evenement.
Inmiddels zijn er wereld
50.000 stuks van de Prh
kocht. De auto werd in decem
ber 1997 in Japan geïntrodu
ceerd en is sinds de tweede helft
van 2000 leverbaar in de Ver
enigde Staten.
Merk en type:
Aantal cilinders
Cilinderinhoud:
Boring x slag;
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
uim 71.000 nieuw verkochte auto’s waren
voor Volkswagen niet genoeg om in de ver-
JL w koopranglijst de gedoodverfde nummer 1
Opel te verslaan. Maar in het segment zakenauto’s
loopt VW met de Passat al enkele jaren voorop en
dat zal met het vernieuwde model voorlopig wel zo
blijven. We reden de 100 pk pompverstuiver TDI.
OISTERWIJK
Sprendlingenstraat 12
Tel. 013-5283226
Volkswagen lijkt de Passat te
hebben getild naar het niveau
van de Audi A4. Dat komt on
der meer door het gebruik van
chroom. Zo hebben de zijruiten
een chromen omlijsting die
meer gaat opvallen naarmate
de kleur van de auto donker-
De Kangoo
een Renault
zijn debu"‘
race, zal
vertrouwde vorm behouden,
maar kennen een compleet
nieuwe indeling. In een rode om
lijsting zien we twee ronde units
die door een witte balk van el
kaar worden gescheiden. Op
merkelijk dat een dermate klein
detail zoveel voor de aanblik van
een auto kan doen. De Passat
ziet er over het geheel genomen
enorm chique uit. De auto is bo
vendien door het nieuwe front
groter geworden en is ruim 4,70
meter lang. De portiergrepen en
buitenspiegelbehuizing worden
in de carrosseriekleur gespoten.
Wat niet te zien is, zijn de ver
stevigingen die onderhuids aan
de carrosserie zijn aangebracht.
Dit veroorzaakt een grotere
styfheid van de constructie en
dat komt niet alleen de veilig
heid, maar ook het rijcomfort
ten goede. Verder introduceert
VW op de Passat ESP, het elek
tronische stabiliteits program
ma dat onder extreme omstan
digheden ingrijpt en de auto op
de weg houdt. ESP is vanaf de
basisversie standaard. Daar
naast heeft de Passat op het ge
bied van veiligheid natuurlijk
een reeks airbags en zaken als
ABS met elektronische rem-
4x4, ook voorzien van
It V6, die vorig jaar
buut maakte in de Dakar
il opnieuw bemand wor-
De 100 pk TDI in basisuitvoe
ring kost £60.200,= als sedan
en £62.925,= als Variant.
vendien sponsort Ford Neder
land een half jaar het Cobra
museum in Amstelveen.
De Ford Ka 5 Edition is geba
seerd op de Trend-uitvoering en
biedt daar bovenop de volgende
extra’s: airconditioning, licht
metalen wielen, mètaallak (2
kleuren), speciale binnenbekle-
ding, meegespoten bumpers en
elektrische spiegels, hoofdsteu-
i elke uit-
3 Schles-
an elkaar
rstap
-Tin
gende Passat in 12,4 seconden
naar de 100 km/u en haalt een
top van 191 km/u. De voorwielen
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak met
een uiterst exacte bediening.
Wat verbruik betreft komt
Volkswagen zelf tot een gemid
delde van 1 op 18,5 maar het
door ons gehaalde 1 op 14,8 lijkt
een realistisch praktijkver-
bruik.
In een beperkte en genummerde
oplage van 1000 stuks brengt
Ford op dit moment de Ka 5 Edi
tion op de markt. Werden eerde
re versies van de kunstzinnige
Ford Ka vergezeld van kunst
werken van Marthe Röling, Mi-
lou Hermus en Ans Markus, ko
pers van de Ka 5 Edition krijgen
een kunstwerk van Eugene
Brands uit de Cobra-school. Bo-
TILBURG
Ringbaan Noord 65
Tel. 013-5321411
Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline
4 in lijn
1896 cc
79,5 x 95,5 mm
101 pk bij 4000 tr/min
250 Nm bij 1900 tr/min
lengte 4,703 meter, breedte 1,746 meter
1381kg
1400 kg (geremd)
topsnelheid 191 km/u
acceleratie 0-100 in 12,4 sec.
stadscyclus 7,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,5 liter/100 km
gecombineerd 5,4 liter/100 km
£62.225,=
De eerste 350 kopers van een
Toyota Prius hybride krijgen
van de Novem (Nederlandse
Onderneming voor Energie en
Milieu) in opdracht van het mi
nisterie van VROM een subsidie
van £4.275,=. Deze bijzondere
auto heeft een elektroaandrij-
ving naast een benzinemotor,
een combinatie die staat voor
een lager verbruik en schonere
uitlaatgassen. De genoemde
subsidie valt binnen het pro
gramma ‘Demonstratieprojec
ten Mobielen bronnen’ (DEMO)
en heeft als doel de marktbe-
het kleinste foutje kan al fataal
zijn”, vertelt Schlesser.
“Een van de sterkste punten van
ons team is zonder twijfel het
perfecte wederzijdse begrip en
vertrouwen, dat we in de loop
der tijd hebben opgebouwd. Ie
dereen weet wat hij moet doen,
kent alles van onder tot boven en
we zijn bepaald geen onbeken-
den in deze race. Het hele team Dubai:
is gemotiveerd en zeer effectief. tijd nodi
We zijn een winnend team en
daarom hebben we er alles voor
over om met dit team nog een
keer te winnen”.
Team Schlesser-Renault-Elf ver
scheen op 1 janus
negen auto’s aan i
- 2001: drie wedstrijdauto’s
i auto’s voor het ondersteu-
i team. De twee tweew
ireven Schlesser-buf*
ide voorzien van LcU<>
V6 motoren van bijna 300 f1
combinatie met een automat
sche versnellingsbak op de auto
van Schlesser-Magne en met een
handgeschakelde vijfbak voor
het team van Servia-Lurquin.
Op wat aanpassingen in de af
stemming na is de wielophan
ging van de Passat gelijk geble
ven, en dat wil zeggen een
multi-link constructie voor en
een torsie-as met schroefvéren
achter. Zowel voor als achter
worden stabilisatorstangen ge
monteerd. Het resultaat is een
relatief stugge, typisch Duitse
afvering die op lange trajecten
toch behoorlijk comfortabel
blijkt te zijn. En alhoewel de
Omdat hij zo geniet van t
daging heeft Jean-Louis I
ser de overwinningen aan eL
geregen sinds hij de overstaf
maakte naar het All-Terrain
Rallying: drie keer winnaar van
de FLA All-Terrain World Rally
Cup in 1998,1999 en 2000, twee
keer winnaar van Dakar
(1999/2000) en de eerste rijder in
de geschiedenis van deze rally
die won in een tweewiel aange
dreven buggy. Binnen een paar
weken hoopt hij een derde ach
tereenvolgende overwinning op
zijn staat van dienst bij te schrij-
Wat moetje aan een succesvol
verkopende auto veranderen?
Dat is de moeilijke vraag
waarover de ontwikkelingsaf-
deling van Volkswagen zich
enige tijd geleden gebogen
heeft. De basislijnen van de
Passat moesten uiteraard be
houden blijven en daarom is
de facelift beperkt tot enige fij-
nslijperij, die geresulteerd
heeft in een voorname uitstra
ling.
der is. De belangrijkste verande
ring vinden we bij het front dat
volledig nieuw van de tekentafel
gekomen is, maar nog steeds
een uiterst vertrouwde VW-uit-
straling heeft. De grille is schui
ner geplaatst en heeft een groter
oppervlak. Dit onderdeel wordt
ook door gebruik van chroom op
gehaald. De lijnen in de motor
kap worden in de bumper voort
gezet en natuurlijk is de nieuwe
Passat compleet met moderne,
heldere koplampunits. De stoot-
strips op de flanken worden op
de bumpers voortgezet. Deze
zijn zwart met uitzondering van
de Highline-uitvoering, waar dit
onderdeel in de carrosseriekleur
is gespoten en voorzien van een
chromen inleg. Aan de achter
kant is de vernieuwde Passat di
rect te herkennen aan de lichtu-
nits. Deze hebben hun
“Na drie keer winst in de FIA
All-Terrain World Rally Cup zou
ik nu bijzonder graag deze editie
van Parijs-Dakar willen winnen,
want dat brengt me in de record
boeken op gelijke hoogte met Ari
Vatanen. Maar het zal niet mak
kelijk zijn want de tegenstan
ders zijn steeds beter voorbereid.
Het wordt een heel gevecht en
krachtverdeling. Motorisch is
het volledige programma onder
de loep genomen met als resul
taat meer vermogen bij een la
ger verbruik. De diesels voldoen
nu aan de Euro-3 norm. De basis
90 pk TDI is vervangen door een
TDI voorzien van pompverstui-
vers. Volkswagen past deze
techniek toe als alternatief voor
common rail en om aan de ge
stelde emissienormen te kunnen
voldoen. Ons testexemplaar is
voorzien van de minst krachtige
diesel en dat betekent anno
2001 een vermogen van 101 pk
bij 4000 tr/min en een koppel
van maar liefst 250 Nm bij 1900
tr/min. In kracht en souplesse
overtreft deze diesel overduide
lijk zijn benzinebroeders, maar
wat betreft geluidsproductie
staan de VW TDI-motoren niet
helemaal op het niveau van de
doorgaans common rail-concur-
rentie. Presteren vormt echter
geen enkel probleem, moeiteloos
accelereert de bijna 1400 kg we-
lemmering weg te nemen voor
milieutechnische innovaties bij
het wegverkeer en de binnen
vaart. Sinds 1 januari kost de
Toyota Prius £53.665,= en dat is
uiteraard nog exclusief de ge
noemde subsidie.
uitvoering staat op het tweede
niveau en heeft onder meer ve
lours bekleding, elektrische
raambediening achter, een re-
gensensor en verstelbare len-
densteunen op de voorstoelen.
Iedere Passat heeft bijvoorbeeld
al airco, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, elek
trisch bediende voorportierrui
ten en een boordcomputer.
VW levert de Passat met 100 pk
TDI motor in drie uitrustingsva-
Passat TDI niet direct uitnodigt
tot sportieve capriolen, is 1
derstel uitstekend op zijn taker
berekend. Ook als bijvoorb
vier tot vijf personen in de
plaatsnemen en het bagagevolu-
me van 475 liter volledig wordt
gebruikt.
De Passat was en is nog i
een bijzonder ruim beme
auto niet alleen voor de bagage,
maar ook voor de inzittenden.
Voorin heeft men gezeten op de
grote stoelen geen enkele reden
tot klagen. Er is meer dan vol
doende hoofd- en beenruimte en
de stoelen kunnen in alle rich
tingen uitstekend worden ver
steld. Erg comfortabel is de mid-
denarmsteun voorin, terwijl een
dergelijke voorziening ook op de
achterbank te vinden is. De
armsteun voorin kan in hoogte
en lengte worden versteld, maar
wordt helaas in de gekozen
stand niet vergrendeld. Net als
de buitenzijde maakt het interi
eur een chique indruk door de
fraaie en degelijke materialen
en details als bijvoorbeeld de ch
romen omlijsting van de dash-
boardinstrumenten. De diverse
bedieningsknoppen zitten pre
cies waar ze thuishoren, zoals de
elektrische ruitbediening en
spiegelverstelling op het linker
portierpaneel. De Comfortline
den door skikampioen Luc Al-
phand en co-piloot Arnaud De-
bron. Na een paar kleine aan
loopproblemen is de Kangoo 4x4
inmiddels volledig doorontwik
keld, wat bewezen werd met een
etappewinst in de Master Rally
en een 5e plaats in het algemeen
klassement na de Rally van Ma
rokko en de Desert Challenge in
2 j “Iedere nieuwe auto heeft
tijd nodig om zich te ontwikke
len,” vertelt Schlesser. “We had
den voor Dakar 2000 niet echt
voldoende tijd om de auto op zijn
endurance capaciteiten te tes-
-Kenauit-Jiii ver- ten, maar nu> na een heel sei-
lari in Parijs met zoen achter de rug, verloopt alles
o de start van buitengewoon goed: de Kangoo
e wedstrijdauto s
nuersteu-
-ewiel
■-buggies
Renault
I pk, in
nati-
97-GG-n'