i AutoTest RS VAN MOSSEL TILBURG BV F In het teken van veiligheid en comfort Schlesser gaat voor drie op een rij n IF es Subsidie voor Toyota Prius Vijfde editie kunstzinnige Ford Ka bij ils DE A UTOMAAT DONDERDAG 4 J ANU ARI 2001 «PAGINA 3 <RI 2001 «PAGINA 2 F jorraad. u ƒ11.950. Lan tra Ruim bemeten Maxima landelaren. Groter geworden Technische gegevens: Elektronische stabiliteit Tl Ie molen) Verbruik: Gevecht ie vijl Kangoo 4x4 ;ter-mb.nl ■1' Dfficül dealer Jean-Louis Schlesser, voor het derdejaar winnaar van de F. LA. All-Terrain World Rally Cup, verdedigt opnieuw de kleuren van Renault in de rally Parijs- Dakar, het eerste grote autosportevenement van het derde millennium, dat op nieuwsjaardag van start ging. Aan het stuur van zijn tweewiel aangedreven buggy, voorzien van de Renault V6 motor, zal de cou- reur-constructeur proberen voor de derde maal op rij als winnaar over de streep te gaan in Lac Rose. En onder het motto “never change a winning team” zal de rest van de line-up van het Team Schlesser- Renault-Elfweer bestaan uit Josep Maria Servia in de tweede buggy en Luc Alphand in de Kangoo 4x4. 4x4 is betrouwbaar en zijn pres taties zijn uitstekend. Luc Al phand heeft met zijn 5e plaats in Dubai het potentieel van de Kangoo bewezen. Hij heeft alles goed onder contro le en ik heb het volste vertrouw en in hem. Zozeer zelfs dat ik ze ker met een scheef oog de achteruitkijkspiegel in de gaten zal houden!” Op 21 januari as. hoopt het team na een probleem loze rit in Dakar de finish te ha len. Voor de Comfortline moet res pectievelijk £62.225,= en £64.950,= worden afgerekend. nen achter, een passagiersair bag, met leer bekleed stuurwiel, elektrisch bediende portierrui ten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een Easy Sound Systeem 6000 met CD- speler. De prijs inclusief het nieuwe BTW-tariefvan 19% be draagt £27.277,=. km ,L’ ƒ21.950. ddwijd iusver- rianten, basis. Comfortline en Trendline waarbij uiteraard kan worden gekozen voor de vierdeurs sedan en de Variant. a ilver j steeds reten Prijs: MMMHMBMI >4x4 geel kent. iu ƒ16.950. H100 DC 100 km U ƒ19.950. nnny drs. I NL ƒ1.500. I H200 ibine, er met. L ƒ30.950, 506 iat NU ƒ8.950,- LoZ LoZ LoZ LoZ LoZ DB LoZ LoZ Loz LoZ Loz LoZ DB DB DB DB LoZ LoZ LoZ LoZ LoZ LoZ DB LoZ DB het on- tc.ken rbeeld cedes-Benz Dakar 2001 en zes au™ nende te aangedi zijn beic ven in dit meest prestigieuze Afrikaanse evenement. Inmiddels zijn er wereld 50.000 stuks van de Prh kocht. De auto werd in decem ber 1997 in Japan geïntrodu ceerd en is sinds de tweede helft van 2000 leverbaar in de Ver enigde Staten. Merk en type: Aantal cilinders Cilinderinhoud: Boring x slag; Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: uim 71.000 nieuw verkochte auto’s waren voor Volkswagen niet genoeg om in de ver- JL w koopranglijst de gedoodverfde nummer 1 Opel te verslaan. Maar in het segment zakenauto’s loopt VW met de Passat al enkele jaren voorop en dat zal met het vernieuwde model voorlopig wel zo blijven. We reden de 100 pk pompverstuiver TDI. OISTERWIJK Sprendlingenstraat 12 Tel. 013-5283226 Volkswagen lijkt de Passat te hebben getild naar het niveau van de Audi A4. Dat komt on der meer door het gebruik van chroom. Zo hebben de zijruiten een chromen omlijsting die meer gaat opvallen naarmate de kleur van de auto donker- De Kangoo een Renault zijn debu"‘ race, zal vertrouwde vorm behouden, maar kennen een compleet nieuwe indeling. In een rode om lijsting zien we twee ronde units die door een witte balk van el kaar worden gescheiden. Op merkelijk dat een dermate klein detail zoveel voor de aanblik van een auto kan doen. De Passat ziet er over het geheel genomen enorm chique uit. De auto is bo vendien door het nieuwe front groter geworden en is ruim 4,70 meter lang. De portiergrepen en buitenspiegelbehuizing worden in de carrosseriekleur gespoten. Wat niet te zien is, zijn de ver stevigingen die onderhuids aan de carrosserie zijn aangebracht. Dit veroorzaakt een grotere styfheid van de constructie en dat komt niet alleen de veilig heid, maar ook het rijcomfort ten goede. Verder introduceert VW op de Passat ESP, het elek tronische stabiliteits program ma dat onder extreme omstan digheden ingrijpt en de auto op de weg houdt. ESP is vanaf de basisversie standaard. Daar naast heeft de Passat op het ge bied van veiligheid natuurlijk een reeks airbags en zaken als ABS met elektronische rem- 4x4, ook voorzien van It V6, die vorig jaar buut maakte in de Dakar il opnieuw bemand wor- De 100 pk TDI in basisuitvoe ring kost £60.200,= als sedan en £62.925,= als Variant. vendien sponsort Ford Neder land een half jaar het Cobra museum in Amstelveen. De Ford Ka 5 Edition is geba seerd op de Trend-uitvoering en biedt daar bovenop de volgende extra’s: airconditioning, licht metalen wielen, mètaallak (2 kleuren), speciale binnenbekle- ding, meegespoten bumpers en elektrische spiegels, hoofdsteu- i elke uit- 3 Schles- an elkaar rstap -Tin gende Passat in 12,4 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 191 km/u. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak met een uiterst exacte bediening. Wat verbruik betreft komt Volkswagen zelf tot een gemid delde van 1 op 18,5 maar het door ons gehaalde 1 op 14,8 lijkt een realistisch praktijkver- bruik. In een beperkte en genummerde oplage van 1000 stuks brengt Ford op dit moment de Ka 5 Edi tion op de markt. Werden eerde re versies van de kunstzinnige Ford Ka vergezeld van kunst werken van Marthe Röling, Mi- lou Hermus en Ans Markus, ko pers van de Ka 5 Edition krijgen een kunstwerk van Eugene Brands uit de Cobra-school. Bo- TILBURG Ringbaan Noord 65 Tel. 013-5321411 Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline 4 in lijn 1896 cc 79,5 x 95,5 mm 101 pk bij 4000 tr/min 250 Nm bij 1900 tr/min lengte 4,703 meter, breedte 1,746 meter 1381kg 1400 kg (geremd) topsnelheid 191 km/u acceleratie 0-100 in 12,4 sec. stadscyclus 7,0 liter/100 km buitenwegcyclus 4,5 liter/100 km gecombineerd 5,4 liter/100 km £62.225,= De eerste 350 kopers van een Toyota Prius hybride krijgen van de Novem (Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu) in opdracht van het mi nisterie van VROM een subsidie van £4.275,=. Deze bijzondere auto heeft een elektroaandrij- ving naast een benzinemotor, een combinatie die staat voor een lager verbruik en schonere uitlaatgassen. De genoemde subsidie valt binnen het pro gramma ‘Demonstratieprojec ten Mobielen bronnen’ (DEMO) en heeft als doel de marktbe- het kleinste foutje kan al fataal zijn”, vertelt Schlesser. “Een van de sterkste punten van ons team is zonder twijfel het perfecte wederzijdse begrip en vertrouwen, dat we in de loop der tijd hebben opgebouwd. Ie dereen weet wat hij moet doen, kent alles van onder tot boven en we zijn bepaald geen onbeken- den in deze race. Het hele team Dubai: is gemotiveerd en zeer effectief. tijd nodi We zijn een winnend team en daarom hebben we er alles voor over om met dit team nog een keer te winnen”. Team Schlesser-Renault-Elf ver scheen op 1 janus negen auto’s aan i - 2001: drie wedstrijdauto’s i auto’s voor het ondersteu- i team. De twee tweew ireven Schlesser-buf* ide voorzien van LcU<> V6 motoren van bijna 300 f1 combinatie met een automat sche versnellingsbak op de auto van Schlesser-Magne en met een handgeschakelde vijfbak voor het team van Servia-Lurquin. Op wat aanpassingen in de af stemming na is de wielophan ging van de Passat gelijk geble ven, en dat wil zeggen een multi-link constructie voor en een torsie-as met schroefvéren achter. Zowel voor als achter worden stabilisatorstangen ge monteerd. Het resultaat is een relatief stugge, typisch Duitse afvering die op lange trajecten toch behoorlijk comfortabel blijkt te zijn. En alhoewel de Omdat hij zo geniet van t daging heeft Jean-Louis I ser de overwinningen aan eL geregen sinds hij de overstaf maakte naar het All-Terrain Rallying: drie keer winnaar van de FLA All-Terrain World Rally Cup in 1998,1999 en 2000, twee keer winnaar van Dakar (1999/2000) en de eerste rijder in de geschiedenis van deze rally die won in een tweewiel aange dreven buggy. Binnen een paar weken hoopt hij een derde ach tereenvolgende overwinning op zijn staat van dienst bij te schrij- Wat moetje aan een succesvol verkopende auto veranderen? Dat is de moeilijke vraag waarover de ontwikkelingsaf- deling van Volkswagen zich enige tijd geleden gebogen heeft. De basislijnen van de Passat moesten uiteraard be houden blijven en daarom is de facelift beperkt tot enige fij- nslijperij, die geresulteerd heeft in een voorname uitstra ling. der is. De belangrijkste verande ring vinden we bij het front dat volledig nieuw van de tekentafel gekomen is, maar nog steeds een uiterst vertrouwde VW-uit- straling heeft. De grille is schui ner geplaatst en heeft een groter oppervlak. Dit onderdeel wordt ook door gebruik van chroom op gehaald. De lijnen in de motor kap worden in de bumper voort gezet en natuurlijk is de nieuwe Passat compleet met moderne, heldere koplampunits. De stoot- strips op de flanken worden op de bumpers voortgezet. Deze zijn zwart met uitzondering van de Highline-uitvoering, waar dit onderdeel in de carrosseriekleur is gespoten en voorzien van een chromen inleg. Aan de achter kant is de vernieuwde Passat di rect te herkennen aan de lichtu- nits. Deze hebben hun “Na drie keer winst in de FIA All-Terrain World Rally Cup zou ik nu bijzonder graag deze editie van Parijs-Dakar willen winnen, want dat brengt me in de record boeken op gelijke hoogte met Ari Vatanen. Maar het zal niet mak kelijk zijn want de tegenstan ders zijn steeds beter voorbereid. Het wordt een heel gevecht en krachtverdeling. Motorisch is het volledige programma onder de loep genomen met als resul taat meer vermogen bij een la ger verbruik. De diesels voldoen nu aan de Euro-3 norm. De basis 90 pk TDI is vervangen door een TDI voorzien van pompverstui- vers. Volkswagen past deze techniek toe als alternatief voor common rail en om aan de ge stelde emissienormen te kunnen voldoen. Ons testexemplaar is voorzien van de minst krachtige diesel en dat betekent anno 2001 een vermogen van 101 pk bij 4000 tr/min en een koppel van maar liefst 250 Nm bij 1900 tr/min. In kracht en souplesse overtreft deze diesel overduide lijk zijn benzinebroeders, maar wat betreft geluidsproductie staan de VW TDI-motoren niet helemaal op het niveau van de doorgaans common rail-concur- rentie. Presteren vormt echter geen enkel probleem, moeiteloos accelereert de bijna 1400 kg we- lemmering weg te nemen voor milieutechnische innovaties bij het wegverkeer en de binnen vaart. Sinds 1 januari kost de Toyota Prius £53.665,= en dat is uiteraard nog exclusief de ge noemde subsidie. uitvoering staat op het tweede niveau en heeft onder meer ve lours bekleding, elektrische raambediening achter, een re- gensensor en verstelbare len- densteunen op de voorstoelen. Iedere Passat heeft bijvoorbeeld al airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elek trisch bediende voorportierrui ten en een boordcomputer. VW levert de Passat met 100 pk TDI motor in drie uitrustingsva- Passat TDI niet direct uitnodigt tot sportieve capriolen, is 1 derstel uitstekend op zijn taker berekend. Ook als bijvoorb vier tot vijf personen in de plaatsnemen en het bagagevolu- me van 475 liter volledig wordt gebruikt. De Passat was en is nog i een bijzonder ruim beme auto niet alleen voor de bagage, maar ook voor de inzittenden. Voorin heeft men gezeten op de grote stoelen geen enkele reden tot klagen. Er is meer dan vol doende hoofd- en beenruimte en de stoelen kunnen in alle rich tingen uitstekend worden ver steld. Erg comfortabel is de mid- denarmsteun voorin, terwijl een dergelijke voorziening ook op de achterbank te vinden is. De armsteun voorin kan in hoogte en lengte worden versteld, maar wordt helaas in de gekozen stand niet vergrendeld. Net als de buitenzijde maakt het interi eur een chique indruk door de fraaie en degelijke materialen en details als bijvoorbeeld de ch romen omlijsting van de dash- boardinstrumenten. De diverse bedieningsknoppen zitten pre cies waar ze thuishoren, zoals de elektrische ruitbediening en spiegelverstelling op het linker portierpaneel. De Comfortline den door skikampioen Luc Al- phand en co-piloot Arnaud De- bron. Na een paar kleine aan loopproblemen is de Kangoo 4x4 inmiddels volledig doorontwik keld, wat bewezen werd met een etappewinst in de Master Rally en een 5e plaats in het algemeen klassement na de Rally van Ma rokko en de Desert Challenge in 2 j “Iedere nieuwe auto heeft tijd nodig om zich te ontwikke len,” vertelt Schlesser. “We had den voor Dakar 2000 niet echt voldoende tijd om de auto op zijn endurance capaciteiten te tes- -Kenauit-Jiii ver- ten, maar nu> na een heel sei- lari in Parijs met zoen achter de rug, verloopt alles o de start van buitengewoon goed: de Kangoo e wedstrijdauto s nuersteu- -ewiel ■-buggies Renault I pk, in nati- 97-GG-n'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 21