ri
3
T
Daewoo Matiz
en,
bij.
Nieuwe Opel Astra
Cabrio vanaf2002
Gladheid
Ford Transit, International
Van-of-the-Year2001
Het betere detailwerk
DAEWOO
Auto Braat Tilburg B.V.
Kraaivenstraat 28, Tilburg 013-4680044
Auto Braat Hulten
Rijksweg 17, Hulten 0161-226171
Professionele
rijles naar
f.82,
n/ir
w
- PAGINA 18
_^vi ivri acicii
Jaargang 13 »nrO1 Donderdag 4 januari 2001 Oplage 107.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Deze week
Autotest Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline
DEALERS
De afgelopen weken heeft het
.01315422133
winterse weer voor de nodige
overlast gezorgd in het verkeer.
Ik ben ervan overtuigd dat ook u
.01315423030
verrast zult zijn geweest van de
gladheid rond de kerstdagen.
.01314680044
Maar ondanks de nodige glijpar
tijen en flinke blikschade, bleven
enorme ongelukken en daarbij
.01315943943
behorende files uit. Het winterse
weer en de altijd zo gewenste wit-
.01315053944
te kerst, kwamen op een gunstig
.01315802020
tijdstip. De meeste vakantiegan
gers waren het land al uit toen
.01315331206
het serieus begon te sneeuwen.
En wie niet op vakantie ging,
...04161361553
EuroNCAP
was meestal thuis vanaf het
.01315443330
weekend voor kerst tot en met 1
januari. Dat geeft een hoop rust
.01314652100
op het Nederlandse wegennet.
We konden dus tegen een stootje.
Lekker bij de open haard mag
.01314634355
het flink sneeuwen, we hoeven er
dan toch niet uit. Het resultaat is
dat de eerste koude en gladde pe-
3 cilinder
.01315364011
riode van deze winter uitermate
.01315420143
igfr—
;te
.01314647676
het geluk dat het weer meteen op
2 januari een omslag kreeg en
dat de dooi weer volledig uit de
.01315363924
grond is. Maar ook al was het
nog steeds af en toe glad, dan
.01315355575
Vijf uitrustingsniveaus
waren we met z’n allen gewaar-
.01315355655
schuwd. Het blijkt iedere keer
weer dat de eerste gladheid de
meeste slachtoffers vergt en dat
men er daarna wel aangewend
is. Zo reed ik tussen kerst en de
.01315321411
jaarwisseling op een avond naar
‘t Gooi. Net boven ‘s-Hertogen-
bosch begon het flink te sneeu
wen en de snelheidsborden bo
ven de weggaven al direct 70 of
50 km !u aan. Maar geheel tegen
mijn verwachting in, bleek het
schaarse verkeer zich keurig te
van de gevaarlijke omstandighe-
de periode van gladheid op de
zelfde probleemloze manier zal
ters in een blakende gezond
heid...
Tony Vos
e.d.
gedragen en paste direct de snel
heid aan, zich terdege bewust
den. Zo hoort het en niet anders!
Ik hoop dat een eventuele volgen-
rustig is verlopen zonder uitzon
derlijke complicatie. We hebben
verlopen. En wens u in dat kader
voor het hele jaar veilige kilome-
RLEN,
CHEN.
Volgens de Bovag gaan de prij
zen van rijlessen bij de Neder
landse auto- en motorrijscholen
in 2001 omhoog.
Als een rijschool kwaliteit wil
blijven bieden, is het bedrijf ge
noodzaakt de lesprijzen bij te
stellen om kostendekkend te
kunnen werken.
De stijging is een direct gevolg
van de landelijk sterk gestegen
loonkosten, de toegenomen ex
ploitatiekosten en de BTW-ver-
hoging.
De Bovag-afdeling Verkeersop
leidingen Associatie Nederland
(VAN) heeft een voorbeeldbere-
kening gemaakt, maar uiter
aard zal iedere rijschool zijn ei
gen kosten als uitgangspunt
nemen.
Uit het voorbeeld blijkt dat een
fictief gemiddeld bedrijf per uur
praktijkles voor personenauto’s
f.82,= moet berekenen en dat is
f.5,meer dan de huidige prijs.
Een uur motorrijles zou op
f.89,uitkomen.
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom.
Rover
Op dezelfde wijze zijn calcula
ties gemaakt voor een uur les op
een vrachtwagen op bus, die
moeten uitkomen op f.123,en
f. 122,50.
•BMW
Kenova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb..
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
•Ford
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
n
•Seat/Saab
Zuidoost
•Seat
Auto Noordhoek.,.0134553678
Skoda
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova01315351035
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel.
ten, van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, digitaal klokje,
zoemer voor vergeten verlichting,
andere bekledingsstoffen en een in
delen neerklapbare achterbank.
De meest complete Matiz is de
Class met dakrails, meegespoten
achterspoiler, deurgrepen, spie
gels en handgrepen, elektrisch
verstelbare rechter buitenspiegel,
alarm, met stof beklede portierpa-
nelen, alu-look dashboard, een
passagiersairbag en mistlampen
voor.
De prijslijst begint bij £17.495,=
voor de Pure, de stapjes naar Pure
PS, Spiijjt en Style kosten iedere
keer duizend gulden. De Class
komt op £22.245,= en voor aircon
ditioning betaalt men op de Style
en Class £1.500,=.
Verreweg de meeste populaire Daewoo op de Euro
pese markt is de compacte, vijfdeurs Matiz die oor
spronkelijk in Italië werd getekend als stylingstu-
die op basis van de Fiat Cinquecento. De Koreanen
waren onder de indruk van dit model, dat met uit
zondering van de techniek en met toevoeging van
twee extra portieren de auto zo in productie kon.
Voor het modeljaar 2001 ondergaat de Matiz een
aantal wijzigingen.
stalen hoofdsteunframes achter. Zij-
airbags worden als optie aangebo
den.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Er kan bij de "nieuwe
worden gekozen uit di
de motoren: de 1,6 lite
vert 100 pk. Daarbov
de 1,8 liter van 125 p_
2,2 liter van 147 pk. De 1
goed voor een top van
km/u. Het standaardp
aangevul
lenenl
2,2 lite
niete
2002’
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til-
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
geborgen. In de rugleuning van de
achterbank is een skiluik aange
bracht. De standaarduitrusting be
staat onder meer uit elektrische
ruitbediening, sportstoelen en een
in twee richtingen verstelbare
stuurkólom. Als optie zijn leverbaar
lederen bekleding, het windscherm
en diverse infotainmentsystemen
waarbij de meest uitgebreid een
combinatie vormt van radio, CD-
wisselaar, navigatiesysteem en
handsfree telefoon. Het standaard
veiligheidspakket bestaat uit actie
ve hoofdsteunen die een whiplash
kunnen voorkomen, Opel’s pedal re
lease system, airbags voor, verste
vigde omlijsting van de voorruit en
De jaarlijkse internationale be
stelauto van het jaar titel is met
volle overtuiging gegaan naar
de nieuwe Ford Transit, die
maar liefst 112 van de maxi
maal 133 punten kreeg toebe
deeld.
De jury bestaat uit 19 bedrijfs-
wagenjoumalisten uit evenzo
veel Europese landen. Een
tweede plaats was er voor de
Fiat Doblo Cargo met 55 punten
en op de derde positie scoorde
Mercedes 39 punten voor de
Sprinter 131 Cdi. De deelne
mende voertuigen werden voor
een top van 144 km/u en accelereert
in 17 seconden naar de 100 km/u.
Het onderstel is netjes op zijn taken
berekend, al komt vooral de achter-
wielophanging bij verkeersdrem
pels deinerig over. De Matiz is voor
zien van McPherson veerpoten voor
en een semi-onafhankelijke ophan
ging achter.
De basisuitvoering is de Matiz Pure
met onder meer wieldoppen, zwarte
bumpers, getint glas, van binnenuit
te ontgrendelen tankklepje, aanste
ker, antenne en luidsprekers, op-
bergvakken voorin, wiswas achter
op en een te laag gemonteerd derde
remlicht. De Pure PS voorziet bo
vendien in stuurbekrachtiging.
Weer een trapje hoger staat de Ma
tiz Spirit met meegespoten bumpers
en centrale vergrendeling. De sub
top heet Style met een uitlaatsier-
stuk, van binnenuit te ontgrendelen
vijfde deur, make-up spiegel, elek
trische spiegels en voorportierrui-
De krachtbron kan inmiddels aan
de Euro IU emissienorm voldoen en
levert een vermogen van 51 pk bij
5900 tr/min en een koppel van 69
Nm bij 4600 tr/min. De net geen 3,5
meter lange Matiz weegt 751 kg en
daarmee heeft de compacte motor
weinig problemen. De auto haalt
al beoordeeld op hun bijdrage
aan de doelmatigheid van het
goederenvervoer over de weg.
De jury was bij de Transit vooral
te spreken over de ergonomie
van de cabine en het enorm bre
de programma dat wordt aange
boden, met onder meer de keuze
uit voor- of achterwielaandrij-
ving. Ook gooide Ford hoge ogen
met alle voorzieningen die in de
Transit zijn genomen om dief
stal van zowel de auto als de la
ding te voorkomen. De uitste
kende verstelmogelijkheden van
de stoelen, het grote glasopper-
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Het succes van de Matiz kan wor
den onderstreept door de verkoop
van bijna 20.000 exemplaren in
ons land sinds de introductie eind
1997 en dat komt neer op ongeveer
de helft van de totale Daewoo-ver-
kopen over deze periode. De Matiz
wordt veel door vrouwen gekocht,
maar kent ook in wagenparken
een zakelijk succes.
uwe Astra cabrio
uxudrieverschillen-
,6 liter 4-pitter le-
oven vinden we
i pk en de nieuwe
’"’d laatste is
ruim 200
et standaardpakket wordt
ild met ABS op alle model-
°n traction control op de 1,8 en
liter. Omdat de auto in ons land
eerder van het vooijaar van
2 wordt verwacht, zijn de prijzen
nog niet bekend.
Ook is de motor op andere punten
bevestigd en dat alles scheelt maar
liefst 5 decibel. De duurzaamheid is
verder verhoogd door de roestvrij
stalen uitlaatdemper. Het lagere
geluidsniveau is al vanaf de eerste
100 meter in de Matiz merkbaar.
Maar ook bij snelheden boven de
100 km/u is het prima toeven in
deze kleine Koreaan. De motor blijft
de vertrouwde 3 cilinder 0,8 liter die
zijn oorsprong bij Suzuki kent.
Op de komende autosalon van
Genève laat Opel voor het eerst de
nieuwe Astra cabrio in levende lijve
zien. Deze auto is gebaseerd op de
coupé en zal dan ook in Italië bij
Bertone worden gebouwd. Alle Va
rianten worden voorzien van een
elektrisch bediende kap die eventu
eel op afstand kan worden geopend
of gesloten. De Astra cabrio heeft
net als voorheen vier volwaardige
zitplaatsen en een bagagevolume
van 330 liter. De kap bestaat uit
drie lagen, zodat uitstekend 12
maanden per jaar met dit model
kan worden gereden. Nieuw is een
op rails gemonteerde windstop die
snel in de kofferbak kan worden op-
Het leveringsprogramma van de
Matiz is flink uitgebreid van de
twee oorspronkelijke naar maar
liefst vijf verschillende uitrustings
niveaus. Ook in het interieur heeft
de ontwikkelingsafdeling de nodige
tijd gestopt. Dit is onder meer te
zien in de grotere portierbakken,
bredere en langere armsteunen met
vlak en de goede rijeigenschap-
pen vielen in positieve zin op.
Ook sprak de jury haar waarde
ring uit voor de Duratorq diesel
motoren, terwijl de bumpers uit
drie delen (lage kosten bij scha
de) en het formaat en toeganke
lijkheid van de laadruimte de
overwinning definitief wisten te
maken. P.C. Wieman, hoofdre
dacteur van Truck Transport
Management, Bestelauto en BO-
VAGkrant, is het Nederlandse
jurylid en bovendien voorzitter
van de jury.
daarop afhankelijk van de uitvoe
ring de knoppen van de elektrische
ruitbediening. De vloerconsole,
waar deze schakelaars eerst zaten,
is nu verbreed en biedt plaats aan
een tweede bekerhouder. Het ont
werp en de kleurstelling van het in
strumentarium is met name verbe-,
terd om de afleesbaarheid in het
donker te optimaliseren. Bij de
Class-uitvoering wordt de midden
console en de omlijsting van het ins
trumentarium in alu-look uitge
voerd. Tot slot past Daewoo in de
vernieuwde Matiz andere bekle
dingsstoffen toe.
Maar Daewoo deed nog meer. Het
geluidsniveau is teruggebracht en
de reden daarvoor moeten we in
verschillende kleine aanpassingen
zoeken. De ventilator in de motor
ruimte heeft een beschermkap ge
kregen en verder is de stalen behui
zing van de pook door een
uitvoering in kunststof vervangen.
opnieuw vormgegeven en heeft net
als voor een grótere stootrand in
zwart, die tevens beschadigingen
aan de bumper voorkomt bij in- en
uitladen. De achterlichten wijken
licht in vorm af en kennen een ande
re indeling. De nummerplaatver-
lichting doet tevens dienst als solide
handgreep en dat is een hele verbe
tering ten opzichte van het eerste
model.
Niet zichtbaar, maar wel van groot
belang is de versteviging van de car-
rosseriestructuur. Daarom zal de
Matiz bij een volgende EuroNCAP
botsproef voor kleine auto’s een veel
hogere notering krijgen. Bovendien
is de afstemming van het optionele
ABS aangepast. Iedere Matiz heeft
een bestuurdersairbag en van groot
belang is dat de rugleuning van de
voorstoelen met 3 cm is verhoogd en
de hoofdsteunen 2 cm zijn gegroeid.
Hierdoor wordt een betere bescher
ming geboden.
Het profiel van het 2001-model is
gelijk gebleven. Wel zien we ver
anderingen aan het front. Natuur
lijk heeft de Matiz zijn grote, ron
de koplampen behouden, maar de
richtingaanwijzers zijn voortaan
kleine ronde units net onder de
motorkap. Die kap heeft een ande
re welving en loopt niet helemaal
recht aan de onderzijde. Bij het ge
heel past de nieuw ontworpen
voorbumper met een dikke stoot
rand en inbouwruimte voor mist
lampen. Alleen bij de basisversie
worden de bumpers niet in de car-
rosseriekleur meegespoten. De
stootstrips zijn anders van vorm
en worden hoger op de deuren ge
plaatst om meer bescherming te
kunnen bieden. Aan de achterkant
worden de wijzigingen meteen
duidelijk. Zo is de nummerplaat
van de bumper verplaatst naar de
vijfde deur. Daarom is de bumper
59-GKFF
:*TF 9806]