ri 3 T Daewoo Matiz en, bij. Nieuwe Opel Astra Cabrio vanaf2002 Gladheid Ford Transit, International Van-of-the-Year2001 Het betere detailwerk DAEWOO Auto Braat Tilburg B.V. Kraaivenstraat 28, Tilburg 013-4680044 Auto Braat Hulten Rijksweg 17, Hulten 0161-226171 Professionele rijles naar f.82, n/ir w - PAGINA 18 _^vi ivri acicii Jaargang 13 »nrO1 Donderdag 4 januari 2001 Oplage 107.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline DEALERS De afgelopen weken heeft het .01315422133 winterse weer voor de nodige overlast gezorgd in het verkeer. Ik ben ervan overtuigd dat ook u .01315423030 verrast zult zijn geweest van de gladheid rond de kerstdagen. .01314680044 Maar ondanks de nodige glijpar tijen en flinke blikschade, bleven enorme ongelukken en daarbij .01315943943 behorende files uit. Het winterse weer en de altijd zo gewenste wit- .01315053944 te kerst, kwamen op een gunstig .01315802020 tijdstip. De meeste vakantiegan gers waren het land al uit toen .01315331206 het serieus begon te sneeuwen. En wie niet op vakantie ging, ...04161361553 EuroNCAP was meestal thuis vanaf het .01315443330 weekend voor kerst tot en met 1 januari. Dat geeft een hoop rust .01314652100 op het Nederlandse wegennet. We konden dus tegen een stootje. Lekker bij de open haard mag .01314634355 het flink sneeuwen, we hoeven er dan toch niet uit. Het resultaat is dat de eerste koude en gladde pe- 3 cilinder .01315364011 riode van deze winter uitermate .01315420143 igfr— ;te .01314647676 het geluk dat het weer meteen op 2 januari een omslag kreeg en dat de dooi weer volledig uit de .01315363924 grond is. Maar ook al was het nog steeds af en toe glad, dan .01315355575 Vijf uitrustingsniveaus waren we met z’n allen gewaar- .01315355655 schuwd. Het blijkt iedere keer weer dat de eerste gladheid de meeste slachtoffers vergt en dat men er daarna wel aangewend is. Zo reed ik tussen kerst en de .01315321411 jaarwisseling op een avond naar ‘t Gooi. Net boven ‘s-Hertogen- bosch begon het flink te sneeu wen en de snelheidsborden bo ven de weggaven al direct 70 of 50 km !u aan. Maar geheel tegen mijn verwachting in, bleek het schaarse verkeer zich keurig te van de gevaarlijke omstandighe- de periode van gladheid op de zelfde probleemloze manier zal ters in een blakende gezond heid... Tony Vos e.d. gedragen en paste direct de snel heid aan, zich terdege bewust den. Zo hoort het en niet anders! Ik hoop dat een eventuele volgen- rustig is verlopen zonder uitzon derlijke complicatie. We hebben verlopen. En wens u in dat kader voor het hele jaar veilige kilome- RLEN, CHEN. Volgens de Bovag gaan de prij zen van rijlessen bij de Neder landse auto- en motorrijscholen in 2001 omhoog. Als een rijschool kwaliteit wil blijven bieden, is het bedrijf ge noodzaakt de lesprijzen bij te stellen om kostendekkend te kunnen werken. De stijging is een direct gevolg van de landelijk sterk gestegen loonkosten, de toegenomen ex ploitatiekosten en de BTW-ver- hoging. De Bovag-afdeling Verkeersop leidingen Associatie Nederland (VAN) heeft een voorbeeldbere- kening gemaakt, maar uiter aard zal iedere rijschool zijn ei gen kosten als uitgangspunt nemen. Uit het voorbeeld blijkt dat een fictief gemiddeld bedrijf per uur praktijkles voor personenauto’s f.82,= moet berekenen en dat is f.5,meer dan de huidige prijs. Een uur motorrijles zou op f.89,uitkomen. Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom. Rover Op dezelfde wijze zijn calcula ties gemaakt voor een uur les op een vrachtwagen op bus, die moeten uitkomen op f.123,en f. 122,50. •BMW Kenova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb.. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven •Ford Honda De Graaff. •Kia Schapendonk Mercedes Benz Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot n •Seat/Saab Zuidoost •Seat Auto Noordhoek.,.0134553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova01315351035 Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel. ten, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, digitaal klokje, zoemer voor vergeten verlichting, andere bekledingsstoffen en een in delen neerklapbare achterbank. De meest complete Matiz is de Class met dakrails, meegespoten achterspoiler, deurgrepen, spie gels en handgrepen, elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel, alarm, met stof beklede portierpa- nelen, alu-look dashboard, een passagiersairbag en mistlampen voor. De prijslijst begint bij £17.495,= voor de Pure, de stapjes naar Pure PS, Spiijjt en Style kosten iedere keer duizend gulden. De Class komt op £22.245,= en voor aircon ditioning betaalt men op de Style en Class £1.500,=. Verreweg de meeste populaire Daewoo op de Euro pese markt is de compacte, vijfdeurs Matiz die oor spronkelijk in Italië werd getekend als stylingstu- die op basis van de Fiat Cinquecento. De Koreanen waren onder de indruk van dit model, dat met uit zondering van de techniek en met toevoeging van twee extra portieren de auto zo in productie kon. Voor het modeljaar 2001 ondergaat de Matiz een aantal wijzigingen. stalen hoofdsteunframes achter. Zij- airbags worden als optie aangebo den. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Er kan bij de "nieuwe worden gekozen uit di de motoren: de 1,6 lite vert 100 pk. Daarbov de 1,8 liter van 125 p_ 2,2 liter van 147 pk. De 1 goed voor een top van km/u. Het standaardp aangevul lenenl 2,2 lite niete 2002’ Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til- burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. geborgen. In de rugleuning van de achterbank is een skiluik aange bracht. De standaarduitrusting be staat onder meer uit elektrische ruitbediening, sportstoelen en een in twee richtingen verstelbare stuurkólom. Als optie zijn leverbaar lederen bekleding, het windscherm en diverse infotainmentsystemen waarbij de meest uitgebreid een combinatie vormt van radio, CD- wisselaar, navigatiesysteem en handsfree telefoon. Het standaard veiligheidspakket bestaat uit actie ve hoofdsteunen die een whiplash kunnen voorkomen, Opel’s pedal re lease system, airbags voor, verste vigde omlijsting van de voorruit en De jaarlijkse internationale be stelauto van het jaar titel is met volle overtuiging gegaan naar de nieuwe Ford Transit, die maar liefst 112 van de maxi maal 133 punten kreeg toebe deeld. De jury bestaat uit 19 bedrijfs- wagenjoumalisten uit evenzo veel Europese landen. Een tweede plaats was er voor de Fiat Doblo Cargo met 55 punten en op de derde positie scoorde Mercedes 39 punten voor de Sprinter 131 Cdi. De deelne mende voertuigen werden voor een top van 144 km/u en accelereert in 17 seconden naar de 100 km/u. Het onderstel is netjes op zijn taken berekend, al komt vooral de achter- wielophanging bij verkeersdrem pels deinerig over. De Matiz is voor zien van McPherson veerpoten voor en een semi-onafhankelijke ophan ging achter. De basisuitvoering is de Matiz Pure met onder meer wieldoppen, zwarte bumpers, getint glas, van binnenuit te ontgrendelen tankklepje, aanste ker, antenne en luidsprekers, op- bergvakken voorin, wiswas achter op en een te laag gemonteerd derde remlicht. De Pure PS voorziet bo vendien in stuurbekrachtiging. Weer een trapje hoger staat de Ma tiz Spirit met meegespoten bumpers en centrale vergrendeling. De sub top heet Style met een uitlaatsier- stuk, van binnenuit te ontgrendelen vijfde deur, make-up spiegel, elek trische spiegels en voorportierrui- De krachtbron kan inmiddels aan de Euro IU emissienorm voldoen en levert een vermogen van 51 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 69 Nm bij 4600 tr/min. De net geen 3,5 meter lange Matiz weegt 751 kg en daarmee heeft de compacte motor weinig problemen. De auto haalt al beoordeeld op hun bijdrage aan de doelmatigheid van het goederenvervoer over de weg. De jury was bij de Transit vooral te spreken over de ergonomie van de cabine en het enorm bre de programma dat wordt aange boden, met onder meer de keuze uit voor- of achterwielaandrij- ving. Ook gooide Ford hoge ogen met alle voorzieningen die in de Transit zijn genomen om dief stal van zowel de auto als de la ding te voorkomen. De uitste kende verstelmogelijkheden van de stoelen, het grote glasopper- Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Het succes van de Matiz kan wor den onderstreept door de verkoop van bijna 20.000 exemplaren in ons land sinds de introductie eind 1997 en dat komt neer op ongeveer de helft van de totale Daewoo-ver- kopen over deze periode. De Matiz wordt veel door vrouwen gekocht, maar kent ook in wagenparken een zakelijk succes. uwe Astra cabrio uxudrieverschillen- ,6 liter 4-pitter le- oven vinden we i pk en de nieuwe ’"’d laatste is ruim 200 et standaardpakket wordt ild met ABS op alle model- °n traction control op de 1,8 en liter. Omdat de auto in ons land eerder van het vooijaar van 2 wordt verwacht, zijn de prijzen nog niet bekend. Ook is de motor op andere punten bevestigd en dat alles scheelt maar liefst 5 decibel. De duurzaamheid is verder verhoogd door de roestvrij stalen uitlaatdemper. Het lagere geluidsniveau is al vanaf de eerste 100 meter in de Matiz merkbaar. Maar ook bij snelheden boven de 100 km/u is het prima toeven in deze kleine Koreaan. De motor blijft de vertrouwde 3 cilinder 0,8 liter die zijn oorsprong bij Suzuki kent. Op de komende autosalon van Genève laat Opel voor het eerst de nieuwe Astra cabrio in levende lijve zien. Deze auto is gebaseerd op de coupé en zal dan ook in Italië bij Bertone worden gebouwd. Alle Va rianten worden voorzien van een elektrisch bediende kap die eventu eel op afstand kan worden geopend of gesloten. De Astra cabrio heeft net als voorheen vier volwaardige zitplaatsen en een bagagevolume van 330 liter. De kap bestaat uit drie lagen, zodat uitstekend 12 maanden per jaar met dit model kan worden gereden. Nieuw is een op rails gemonteerde windstop die snel in de kofferbak kan worden op- Het leveringsprogramma van de Matiz is flink uitgebreid van de twee oorspronkelijke naar maar liefst vijf verschillende uitrustings niveaus. Ook in het interieur heeft de ontwikkelingsafdeling de nodige tijd gestopt. Dit is onder meer te zien in de grotere portierbakken, bredere en langere armsteunen met vlak en de goede rijeigenschap- pen vielen in positieve zin op. Ook sprak de jury haar waarde ring uit voor de Duratorq diesel motoren, terwijl de bumpers uit drie delen (lage kosten bij scha de) en het formaat en toeganke lijkheid van de laadruimte de overwinning definitief wisten te maken. P.C. Wieman, hoofdre dacteur van Truck Transport Management, Bestelauto en BO- VAGkrant, is het Nederlandse jurylid en bovendien voorzitter van de jury. daarop afhankelijk van de uitvoe ring de knoppen van de elektrische ruitbediening. De vloerconsole, waar deze schakelaars eerst zaten, is nu verbreed en biedt plaats aan een tweede bekerhouder. Het ont werp en de kleurstelling van het in strumentarium is met name verbe-, terd om de afleesbaarheid in het donker te optimaliseren. Bij de Class-uitvoering wordt de midden console en de omlijsting van het ins trumentarium in alu-look uitge voerd. Tot slot past Daewoo in de vernieuwde Matiz andere bekle dingsstoffen toe. Maar Daewoo deed nog meer. Het geluidsniveau is teruggebracht en de reden daarvoor moeten we in verschillende kleine aanpassingen zoeken. De ventilator in de motor ruimte heeft een beschermkap ge kregen en verder is de stalen behui zing van de pook door een uitvoering in kunststof vervangen. opnieuw vormgegeven en heeft net als voor een grótere stootrand in zwart, die tevens beschadigingen aan de bumper voorkomt bij in- en uitladen. De achterlichten wijken licht in vorm af en kennen een ande re indeling. De nummerplaatver- lichting doet tevens dienst als solide handgreep en dat is een hele verbe tering ten opzichte van het eerste model. Niet zichtbaar, maar wel van groot belang is de versteviging van de car- rosseriestructuur. Daarom zal de Matiz bij een volgende EuroNCAP botsproef voor kleine auto’s een veel hogere notering krijgen. Bovendien is de afstemming van het optionele ABS aangepast. Iedere Matiz heeft een bestuurdersairbag en van groot belang is dat de rugleuning van de voorstoelen met 3 cm is verhoogd en de hoofdsteunen 2 cm zijn gegroeid. Hierdoor wordt een betere bescher ming geboden. Het profiel van het 2001-model is gelijk gebleven. Wel zien we ver anderingen aan het front. Natuur lijk heeft de Matiz zijn grote, ron de koplampen behouden, maar de richtingaanwijzers zijn voortaan kleine ronde units net onder de motorkap. Die kap heeft een ande re welving en loopt niet helemaal recht aan de onderzijde. Bij het ge heel past de nieuw ontworpen voorbumper met een dikke stoot rand en inbouwruimte voor mist lampen. Alleen bij de basisversie worden de bumpers niet in de car- rosseriekleur meegespoten. De stootstrips zijn anders van vorm en worden hoger op de deuren ge plaatst om meer bescherming te kunnen bieden. Aan de achterkant worden de wijzigingen meteen duidelijk. Zo is de nummerplaat van de bumper verplaatst naar de vijfde deur. Daarom is de bumper 59-GKFF :*TF 9806]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 19