D G U R L B T Feestelijke periode van bezinning Verschillende nationaliteiten tieren ramadan Allochtone opvang gezin nun voor minderjarige vluchtelingen gezucht I I Somalisch Turks Colofon -DONDERDAG 21 DECEMBER 2000 - PAGINA 1^ DE TILBURGSE KOERIER 2000 - PAGINA 14 Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier iyo ay Sannadwacan oo c/fimaad iyo farxadleh Een gezond en voorspoedig nieuwjaar Une bonne année pleine de santé et de bonheur Puno zdralja i sretna nova godina Un bon Ana Nobo jen di salud y felicidad A healthy and happy new year Wan boeng en goesontoe Njoeng jari Voorinformatie kuntu bellen met: Janneke VerdijkvanDe Opbouw: 4647611 (Nederlands, Frans of Engels). Er is ook een Somalische contactpersoon: Ahmed Bilal 06 28264707. jon op mijn rkan Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier. Op deze pagina staat informatie voor migranten. Redactie en coördinatie: E. Geelen in samenwerking met R. de Rooij, gemeente Tilburg, Communicatie Publiekszaken Redactie-adres: Palet, steunpunt voor multiculturele ontwikkeling in Noord-Brabant Noordstraat 80, 5038 EK Tilburg, Telefoon: 013 - 5321436 Fax: 013 - 5440360. Reacties en suggesties zijn van harte welkom! Schrijf of bel naar het redactie-adres. De inhoudelijke koers van deze pagi na wordt mede bepaald door de re dactieraad. Daarin zitten ondermeer Het Centrum Buitenlandse vrouwen (CBV), De Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingen (SNV), COS West- en Midden Brabant, een gemeentelijk beleidsmedewerker en een vertegen woordiger van enkele allochtone zelforganisaties. De redactie verklaart deze pagina ui terst zorgvuldig te hebben samenge steld en kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die het gevolg is van handelingen of beslissingen die gebaseerd zijn op de gepubliceerde informatie. muslimiinta ah ay xiraya ciiddul-fidn. rakaysan ee islaamku ku tutan dü§ür kisali^ azalmi /arayn, waxayna ha na waxa ay iay. reemayo aad iaga ka i soonto Nederland soonka laadama rimiladu iv*a mid aad u yar lidu noo lintu aad i ah rwan iise i ee iay. irka aan i in layo islim ah axa laga laga arkao aha soonka ama ah ee I oo inta semin heeft daar ook wel een verklaring voor: "veel van die gelmektedi iyla$tirirkt lümank - -ryla wiil Soomaaliyeed oo hayo hadana ka dib i jawaabta Opbouw waa urur ka d ilayd muddo aan aadaan Iskuulka ku tahay, hadana ir waydiiyey lid ku weyn lii aan legd en dus voor alle moslims rgroep op het Centrum Bui- hetzelfde." Vrouwen (CBV). Er Over ongeveer een week wordt de ramadan afgesloten met het Suikerfeest. Zowel rama dan als Suikerfeest worden ge vierd door moslims over de hele wereld. Kleurrijk Tilburg ging in gesprek met Turkse, Marokkaanse en Somalische vrouwen over de ramadan en over onderlinge verschillen en overeenkomsten. Nederlandse mensen ziet eten of drinken. Iedereen knikt in- it stemmend: "dat maakt niet uit, gezelligheid voor de Somaliërs dat de dagen het geloof zit van binnen." En n maar inist in Modorland in ieder npval'c 7n- nnk dnt wnrdt wppr door nllp- e Somalische Nafisa woont al wat langer in Nederland en heeft haar nieuwe leven hier in gang gezet. De kinderen gaan naar school en zelf heeft ze haar eigen activiteiten opgebouwd. Toen stichting De Opbouw haar belde met de vraag of ze opvanggezin wilde worden voor een So malische jongen van dertien jaar, aarzelde ze niet lang. Natuurlijk wilde ze helpen, ze had zich niet voor niets opgegeven als aspirant pleeggezin! Ook al was deze 13-jarige jongen wat ouder dan dat ze zich van een pleegkind had voorgesteld, Nafisa nam de vraag zoals hij kwam en zei eenvoudig: "Ja hoor, dat wil ik best proberen. siman maalin dadku uu qofk macnuhi isugt ista xiliga ciidda iinta dhalashooyinkoodu kala duwan yahay ciidda Fidriga isku si ayey u ciidaan ama si Yeni yilniz saglikli ve ba§arili ge^mesini diliyoruz vrouwen het er over eens dat x dingen zijn in de islam vastge- het vasten een band schept tus- tenlandse Vrouwen (CBV) Rey- zeiden: "Allah helpt je". I's zo de vasten, zijn die bij Tur- omdat, zoals een van de Turkse mers veel langer zijn dan in So- drie de nationaliteiten ken, Marokkanen en Somaliërs vrouwen zegt 'je in die maand malië en daarmee ook de dage- gelijkbare manier vrijwel hetzelfde. De Turkse Ya- dichter bij Allah bent.' lijkse vastenperiode. geformuleerd. i<4. ji. i,ii„ - j J - ook dat wordt weer door alle- i op ver- gevoeld en Bijvoorbeeld Ook zijn alle ondervraagde De leidster van de Turkse vrou- door de Marokkaanse vrouwen wengroep van het Centrum Bui- die bij een andere gelegenheid fanlonrlco VrAiiriron •zoidon* "Allah halnfr io" ters, dan zijn de dagen kort en is het koud en heb je dus geen dorst. Van de andere kant geldt Mübarek Oru? Ayi Bayramla Sona Eriyor. Farkh Milletlerden Insanlar Ramazan Ayim Birlikte Idrak Ettiler. Yaklajik olarak bir hafta kutlamalanyla oru? ayi Ramazan sona dünyadaki müslümanlarca idrak edilen Ra Bayrami ile ?o§kulu bir jekilde kutlanacaktir. Tilburgse Koerier gazetenizin Qok Kültürlü Tilburg s Ramazan ayinin benzer ve farkh yönlerine ilijkin Türk, Fash ve Somalili hammlarla bir görüjme yapti. De Schans halkevindeki Somalili kadmlar grubu, Ramazan ’in tüm müslümanlar i?in aym an lam i ifade ettigi konusunda hemfikirler. Aralarmda kültür farkhliklan olan Türk, Fash ve Somalili müslümanlar Ramazan konusunda aym ortak degerlere sahipler. Kendileriyle görüjtügümüz Yabanci Kadmlar Merkezi’nin (CBV) gen? Türk anneler grubu da yukandaki görüje aynen katihyorlar. Gen? Türk anneler grubu, Ramazan konusunda ortak yanlanmizin ?ok oldugunu farkhliklanmizin ise sadece aynntidan ibaret oldugunu belirtiyorlar. Ömegin oru? tutmaya ba$lama konusunda kü?ük bir farkhhgimiz var. Ramazan ayinin ba§langici konusunda farkh milletlerin müslümanlan arasinda bazen bir gün farkhlik olabiliyor (Gelinen ülkedeki aym-hilalin durumuna bagh bir olay). Ama oru? tutma, kimlerin oru? tutabilecegi, kimlerin oru? tutamayacagi ve oru?luyken orucu bozabilmenin §artlari gibi konular hem Türklerde hem de Fash ve Somalili müslümanlarda tamamen aymdir. Türk arme Yasemin’in bu konu ile ilgili olarak a?iklamasi §öy le: “islamiyette pek ?ok kural yazih olarak tespit edilmijtir ve tüm müslümanlar i?in ge?erlidir.” Allah’a yakm olmak Gorüjtügümüz hammlarin hepsinin Ramazan ayini bir bayram ayi olarak görmeleri dikkat ?eken bir konu. Ramazan ayi esnasinda a? ve susuz kalmak veya fazladan ?ah$manin karjihgi olarak bir §ey beklenmiyor, aksine bu insanlarm Ramazan ayma daha fazla baglanmalarmi ve kendilerini daha mutlu hissetmelerini saghyor. Yani, Ramazan ayi sadece bir eglence ve tath yemekler yeme ayi olarak görühnekten ziyade bir Türk haniminin deaigi gibi iaha yakm hissettikleri” bir Görü§tügümüz hammlarin irkh milletlere mensup kurulmasma vesile nda hi? tammadigin linie aym duygulan i? tutma ile gelilen liklarin ohnasi oru? aym ortak duygulari ta§imalan UajAa Öxalj J» iVi Anfisa £1UU3 3> jLóaj J3-4 jKJI aaaj Luj£i £5^1 aai jLaAj j^i j.ï.~Lk>u £j3aLü .0j-ub jJLdl ^3 jjaI.uaII Aj Ja‘i-»,j jt->4 II aac. j^i J33. oLJIaj-oJI 3 calujAAJI «ciLSjaII e-LulJI ja JI3JYI ö.viiinII j^ AjLSUJI 3 A^jl J33.3 jLAaj I...'. II js 3. a u-^JI calrilA3^aJI cLalll XC3AVA alc. ^Ua .jjaI.ua II Jü tkraJI ^uaa ^^aaa jLÓAj jl XaaIa jylaü laj Aal ja£ jaaJLa3^xII 3 AjjLxaJI idJIjjYI JA4 Aailïa caliNaAl 0AA .jjt.ull juia JJA>II Juaxj 3 oliüüy!I JS b>ii.u'i jLsajj jaYI calaSjaJI ol^AÏI XC3A>A JA jlpJI aaStiJI ja öj^l JA JaIaJI 3 ."iKI-y ...‘.yi JA ,nn II ullaa .olji'i>YI cLuaJI jSjaj La jL^aj aIojx^aJI KalaaJI UaS Ü1a .dliJCüJI .(^laaYI aKIl j^aJI italaa j.u%) calj.iiy. II i.u-v jujUIl l’i-s.j CilaLJI 3 JA 3 jla-cril Aalc oójia ja »jLu=JL jaÜI jRi la| LaI 3 ÏGjLxaJI 3 21ljaYI alc Uajïal^AiAa ^Uil oa^i .jlkijll alt lij caJsja XaSjlll ja^UJLj>-caJI J£J 4^1 ^^ajXayi^Xka^^YlulhjAjalill" ".jjaI.ua II AaüaJI calx.3Ay.All Jkla jxiaa jLcxaj ji 3A oLaj)!l jaaa La I Nxa JIaJI 3I caaajl jaaa AaJ[ ^ja ^juaJ Aa|JLilx| ÖaaS j3>J| 3 jltaiyI jaaa AaJj ^ja Ja La}!I JaxJI 3 JülaaJI 3 ^yll ^aa.| J3A3 LaS jSJ Jaai jjaJI 3aJI 3 aaalll JSYl ..ij.uj jaal ."A1II ja laajS Jjhll dia J3Ü dal" CaLdJill aLuall jRaj3^JI jlyJcCalüaA jlpJI j4«a ja ^1 aLuall JS jl Ld lAijaa jri-<ui jl jlaa h%A Calj.u.y ja jja1.ua,II jaa KLaalj laA .dlaS Caal Aa jjia ^all .^1 jaH Jauu 3 j3ajdl jiaaa JJ| jj^aJI 3 |aal3A 11a jjuaJI jaa jad dlaA jual ji Sjj.nA jlaYI /u'fc tLiall JaaS ^3 Auota 1 Jj-ul laA ja .^^LaYI :olaJlA3^aJI tLuaJI ^aa.1 J3ÏÜ Lad 3! Jdaadla yalaa Ajla 3yJI 3 jLYI ja 3 ".caLjaJI .JJUI LLua" JLA3uaJI ^3 Ljx J3LI Aj.r1II (^3 <LaLS. jjj II^3.^ II ZII. I Ija JJai “LjlJ-11 Öaa Jaaa Iaa jl^aj Caljiiyül «Luall j^jAa OlaSjaJI tLuaJI AC3AVa jJ.ua I Xi.u’ilL jaAiJI ji 3A 3 .Ldja 3 laA jLaAj j$d jaa Iaa. Ia$a jji dlaA II C>l 1 Jjta 4ÖA3AJI 3 JjaJI 33. jlia laA .dlaA j3-oa jljaj Aa ^jiaa laA laA jaiij laA jdaaJL 3I yaJla ta^jAll tjAiaa jl 3 üü^^l ^3J a3j.3A jlaay I ^3 Al Iaa” 1^2a A-jlja ^34 Jdll -ojajA» tLaiJI Cdl3 .X1NUI --.Ij-.-.-y II aSjLSü ^1 Jl laA ".Ja.laJI ."Iaa atLua aUI" :^jaJ AxaLa J!)La XIa jlaajiaJI hepsinin Ramazan ïleri dikkat ?eken susuz kalms’ §ey beklenmiyc Ramazan ayma daha fazla baglar daha mutlu hissetmelerini s »'i sadece bir eglence olarak görühnekten ziyade bir 1 “insanlarm kendilerini Allah’a dahs ay olarak kabul edilmektedir. C hepsi, Ramazan aymm farkL müslümanlar arasinda iyi ili§kilerin kur oldugunu belirttiler. Ramazan ayi esnasmu insanlarm senin gibi oru? tuttugunu, senir.1 payla$tigim biliyorsun. Hollanda’da orui, ülkedeki oru? tutma arasmda bazi farkhh müslümanlann aym ortak duygulari ta$imalan incesini ortadan kaldirmiyor. Ki? aylarinda günlerin hgi ve havalarm soguk olmasi sebebiyle su ihtiyacmm masi oru? tutmayi kolaylajtirmaktadir. Bir Somalili kadmm dedigi gibi, akjamlan bile, bir iki yudum su insana kafi gelmektedir. Bir taraftan yukandaki olay oru? tutmayi kolayla§tinrken; diger taraftan özellikle Somalili müslümanlar i?in yaz aylarinda Hollanda’da gündüz ve dolayisiyla oru? tutma saatlerinin Somali’ye göre ?ok daha uzun olmasi oru? tutmayi zorla§tirmaktadir. Yabanci Kadmlar Merkezi’nin (CBV) Türk kadmlar grubunda görevli ?ocuk bakicisi Reyhan, Türkiye ve Hollanda’daki Ramazan arasmda önemli bir fark oldugunu belirtiyor. Qünkü Türkiye’de genellikle herkes oru? tutmaktadir. Genellikle herkesin oru? tutmasi insanlar arasmdaki ili$kileri ho§ tutuyor ve dayanijmayi artinyor. “Türkiye’de oru? esnasmda a?lik ve susuzlukla ilgili olarak herkes aym jeyi hissediyor. Ama Hollanda’da öyle degil.” Bu sözleriyle Reyhan, Hollandahlan yemek yerken görmenin oru? tutmayi zorlajtirdigmi belirtmek istemiyor. Bu söze herkes katihyor. “Hollandahlan yemek yerken görmek bir §eyi degi§tirmiyor. Qünkü inan? insanm i?indedir.” Bu düjünce de her millete mensup insanlar tarafmdan aym gekilde formüle edilip hissediliyor ve onaylamyor. Ömegin Fash hammlar bir bajka konu§mada bu dü?ünceyi “Allah insanlara yardim eder” bi?iminde dile getiriyorlar. Qiyaat._ Muslimiii hadana c. aan kala fogeyn. Todobaad gudihiis ayaa dadka muslimiinta ah ay wada afuraan ayaga oo ku soo xiraya ciiddul-fidn. Maadaama aan oqnahay in bisha barakayc'j" ramadaan ciideeda laga ciidayo caalamka aU nool yahay oo dhan. Ayaa hadana bogga Tilaburgda midabada taajirka ku ah uu waraysi la yeeshay dumarka Turkida, Marrookaanka iyo kuwa Soomaalida waraysigaas oo ku saabasanaa bisha ramadaan iyo waxyaabaha ay ku kala duwan yihiin iyo waxyaabaha ay isaga mid yihiin. Xooxda dumarka Soomaalida ee guriga xaafadda “de Schans” waxa ay kuligood isku raaceen in ay bisha ramadaan tahay mid hal macne u leh dadka muslimiinta oo dhan. Laakiin waxaa jira dhaqamo ay ku kala duw; yihiin Turkida, Morrookaanka iyo Soomaalidu, haddii ramadaan laga hadlo majiro wax ay kula duwan yihiin ayaga oo dhan isku hal macne ayey u leedahe Masawirkaas waxaa noo sii bayaaniyey urur hooyooyinka da’da yar ee Turkida (CBV) ka dib markii a arimaas wax ka weydiinay waxa ay noosheegeen waxyaabo yar-yar sida maalinka ramadaanku bilaaban; oo kale. Markaas waxaa laga yaabaa in wadan mus1’- uu ka hor soomo wadan kale oo muslin ah (xataa waxa yaabaa in dadka qaarkood wadankoodii hooyo 1?“ bisha). Lakiin haddii mar laga hadlayo sharuudaha iyo qofka sooman ama Turki ama Marookaan Soomaali ahow waa isku mid. Sida gabadha Turkida la yiraahdo Yasemin ay sheegtay waa qodob sharci ah aan wax laga badali karin, sidaas darteed ayaa muslimiii oo dhani uga midaysan yihiin. Allah u dhawaansho Waxa kale oo ay saddexdaas kooxood oo muslimka ahi ka an yihiin ciidda iyo dabaal-degga ay sameeyaan 'inta la furo soonka. Macnaha loo ciidayo maaha in ay aU doonayaan in ay cunto macaan cunaan, maadaama nofku cunto iyo cabitaanba ka soo manaa, laakiin -..«hu waa in dadka oo dhami ay is arkaan oo ay farxad ju soo baxaan kadib markii qof kasta waajibkiisii bisha ramadaan soo gutay, sida gabar Turki ahi noo sheegtayna bishaas qof walba uu ilaahiis u dhawaaday.Dhammaan dumarkii aan waraysanay oo dhami waxa ay noo sheegeen in ay soomidda bisha ramadaan tahay mid xoojisa xiriirka dadka muslimka ah ee dhalashooykoodu kala duwan tahé Waad dareemi kartaa haddii qof aadan aqoon uu dareen waxa aad dareemayso, mashquulna ku yahay waxa mushquulka ku tahay. Taasina maaha wax qalbigaj baxaya, wax badan ayaana u dhexeeya marka aad ku f wadankaagii hooyo iyo marka aad ku soonto ama ku ciido. Dhinaca kale marka laga fiiriyo halkan waa sahal, waliba xiliga qaboobaha, m< maalinku gaaban yahay iyo waliba maadama cimi qabowdahay oo aan oon ku qabanayn. Ama sida dumarka Soomaalida ka mid ahi tiri “Afurka biyo aa ayaan cabaan.” Waxa kale oo dumarka Soomaali sheegeen in xiliga kulaylaha ee Nederland ay maali uga dheer tahay maalinta Soomaaliya, sidaas darteedna aad soomayso wakhti dheer haddii aad halkan ku soonto. Haweeneyda madaxda u ah Xarunta Dumarka Ajaanibta (Centrum Boiwtelandse Vrouwen) Rayhan waxa ay u aragtaa in uu farqi badani u dhexeeyo ramadaanka lagu soomayo Nederland iyo kan lagu soomayo dhulkii ay ka timid in ay tahay in wadankooda dadka oo dhami sooman yihiin. Dadka oo dhami waxa ay dareemayaan waxa aad dareemayso gaajo, oon, kulayl I.W.M. Macnaha rayhan maaha in uu soonku dhib noqonayo maadaama aad arkayso dadka Nederlaanka ah oo cunaya ama cabaya, ee soonka iyo waxa aad aaminsantahay waxay ku jiraan gudaha. Hadaba marka la isku soo duuduubo waxaa saddexdaas kooxood oo dumarka ahi dareen sanaayeen isku dareen isku si ayeyna noogu sheegeen: Tusaale ahaan gabar marookaan ah oo aan ku kulanay goob kale waxa ay noo sheegtay in Illah caawinayo. Stichting De Opbouw is een landelijke voogdij-instelling voor alleenstaande min derjarige asielzoekers. Het gaat om kinderen tot twaalf jaar, maar ook kinderen tot vijftien jaar die in nood zitten worden geholpen. Janneke Verdijk is pleeg- zorgwerker van De Opbouw in de regio Tilburg. Zij schreef dit artikel (dat hier naast in het Somalisch vertaald staat). De Opbouw beschikt over voldoende Ne derlandse opvanggezinnen, maar is hard op zoek naar allochtone (dus niet alleen Somalische) opvanggezinnen. Janneke Verdijk: En daar zat ik dan bij Nafisa op de bank en vroeg haar hoe het ging, of het niet wat veel was, met drie eigen jonge zonen en ook ineens nog een pleegkind erbij. Ze glimlachte en antwoordde: "nee hoor, het gaat prima! Hij vindt het zelf heel fijn om in ons gezin te zijn en mijn eigen kinderen vinden het leuk om nu eens een wat oudere broer te hebben." De pleegzoon komt zelf even later ook binnen, regelrecht uit school. Ik wil graag weten hoe het gaat, omdat ik me heel goed realiseer dat het niet niks is. Niet voor Nafisa als pleegmoeder en voor haar gezin, maar ook voor de pleegzoon zelf. Een ander huis, nieuwe gezichten, misschien nieuwe huisregels, het maken van nieuwe contacten.... Ook al woon je dan in een gezin van je eigen nationaliteit, toch is het niet zo als bij je eigen familie! Het is altijd wennen, van twee kanten. Er is dan wel begeleiding van De Opbouw, maar in het dagelijks leven moetje het toch gewoon samen doen. Wat verlegen misschien, maar toch heel beslist, antwoordt de pleegzoon op r vraag: "Ja hoor, alles gaat echt heel goed en ik ben blij dat ik voorlopig hier zijn. Ik vind dat andere jongens en meisjes ook zo'n kans verdienen.": Nafisa is daar helder over: "Ik weet zelf hoe moeilijk het is om hier als vreemdeling een nieuw bestaan te starten. Juist de alleenstaande kinderen moeten we helpen. Ik kom uit hetzelfde land, ik ken de verschillen en de problemen maar al te goed." Voor deze mentaliteit verdient Nafisa alle respect. Hopelijk denken meer Somaliërs er zo over. Waxaa la raadinayaa qoysas Soomaaliyeed oo koriya caruur Soomaaliyeed oo qoxooti ah. Gabadha soomaaliyeed oo la yiraahdo Nafisa waxa ay Nederland ku noola yarayn, waxayna halkan ka diyaarsatay nolol cusub. Caruurteedu waxa ay al iyana waxa ay samaysatay dhaq-dhaqaaq maalmeedkeeda oo ay mashquul kt waxa ay tahay mid korisa ilmo kale.markii ururka Opbouw uu soo wacay oo uu Nafisa in ay korinayso wiil Soomaaliyeed oo 13jir ah, xaqiiqdii waxa uu ahaa mii korin ahaan ilmo loo hayo hadana ka dib markii ay si fiican u fahantay suaashi weydiinay waxa ay ku jawaabtay haa waan isku dayayaa in aan wiilkaas hayo. Ururka la yirahdo Opbouw waa urur ka dhisan wadanka oo dhan looguna talo galay in uu koriyo, xanaaneeyo ama ka warqabo caruurta qaxootiga ah oo aan waaridkood la joogin. Waxaana weeye caruurta da’doodu ilaa iyo 12jirka tahay iyo ilaa iyo 15jirka oo ay caawiyaan. Janneke Verdijk waa xanaanayso u shaqaysa ururka Opbouw qaabiisanna magaalada Tilburg iyo nawaaxigeeda, ayadaana soo qortay qodobkan. Maadaama caruur Soomaaliyeed oo badani ay wadankan yimaadeen ayaga oo aan waarid la socon, waxaa la qumanaatay in ay reero Soomaaliyeed u raadiso caruurtaas si ay u hayaan. Janneke Verdijk waxa ay tiri markii aan u tagay Nafisa oo aan weydiiyey waa sidee xaaladiinu, sida in caruurtii ku bateen maadama ay ayadu saddex wiil haysatay hadana uu mid kale ku soo kordhay, Nafisa waxa ay tiri ayada oo dhoolo cadaynaysa: “wax dhib ah lama kulmin waana fiicanahay! Wiilkayga cusubina wuu ka helay reerka la noolaanshihiisa, caruurtayduna waxa ay aad uga heleen in ay walaal weyn yeeshaan.” Waxa aan rabaa in aan ogaado sida xaaladaadu tahay, maxaa yeelay waxa aan qiyaasi karaa waxyaabo badan oo aan la inkiri-karin. Ma aha Nafisa iyo reerkeeda kali ah, 'ee xataa wiilka la koriyaha ah. Guri kale oo cusub, wajiyo cusub, sharciyo cusub oo reerka iyo gurigu leeyihiin iyo barasho dad cusubhadana in kastoo aad la nooshahay reer aad isku wadan tihiin, hadana maaha gurigiinii oo kale! Wax walba waa is fahan, labada dhanba. Waxaa jira talo bixinta ururka Opbouw-ga, laakiin nolol maalmeedka waa in aad idinku wadajir u samaysataan. In kasta oo ay cabsiyi ka muuqatay hadana waxa uu wiilka la koriyaha ahi si fiican uga jawaabay suaalahaygii:“haa aad ayaan u fiicanahay, waxaan aadaa Iskoolka hadana waxa aan aad ugu faraxsanahay in aan si kusii meelgaar ah halkan ugu sii noolaado. Waxaan rajaynayaa in wiilasha iyo gabdhaha kale ay ayaguna fursadayda oo kale helaan.” Nafisa waxa ay si can u tiri: “waxaan ogahay in ay adagtahay in aad halkan adiga oo ku cusub aad nolol ka bilowdo. Waxaana sax ah in aan caruurta caawino. Waxaan ka imid wadanka ay caruurtu ka yimaadeen, waanan aqaan kala duwanaashaha iyo dhibaatooyinka.” Nafisa caqligeedu waa mid u qalma in lagu ixtiraamo. Waxaan rajaynaynaa in Soomaali badani u fakarto sidaas oo kale. Haddii aad xog intaas ka badan doonayso wac: Janneke Verdijk ee ururka Opbouw: 4647611 Afafka Nederlaanka, Faransiiska ama Ingiriiska Xataa waxaa jira nin Soomaali ah oo aad la soo xiriiri kartid: Ahmed Bilal 06 28264707. In de Somalische vrouwen- groep in wijkcentrum De Schans zijn alle vrouwen het er roerend over eens: ramadan betekent voor alle moslims hetzelfde. Want er zijn dan wel cultuurverschillen tussen Turkse, Marokkaanse en Somalische mensen, als het gaat over de ramadan vallen de verschillen weg en ervaart ie dereen hetzelfde. Dat beeld wordt bevestigd tijdens het ge sprek in de Turkse jonge moe- legd en dus voor alle moslims sen moslims van verschillende han vindt ook een belangrijk dergroep op het Centrum Bui- hetzelfde." nationaliteiten. Je weet dat ie- verschil tussen ramadan hier of tenlandse Vrouwen (CBV). Er mand die je helemaal niet kent, in Turkije, dat daar iedereen zijn veel overeenkomsten en al- Uichterbij Allah hetzelfde voelt en met hetzelf- meedoet. Dat schept gezellig- leen nuanceverschillen. Bij- Wat ook opvalt is dat binnen debezigis, als jijzelf. Dat neemt heid en saamhorigheid, zegt ze. voorbeeld met betrekking tot alle drie de groepen de ramadan niet weg dat het wel een groot "Je weet dat iedereen hetzelfde het precieze begin van de ram- als een feestelijke periode verschil is of je ramadan hierin voelt; honger heeft of dorst. Dat adan. Daar wordt per national!- wordt gezien. Het is niet iets om Nederland viert, of in het land is hier niet.Daarmee bedoelt teit soms een iets andere datum tegen op te zien, bijvoorbeeld van herkomst. Enerzijds is het Reyhan trouwens niet dat het vanwege de honger of de dorst hier makkelijker, zeker 's win- vasten moeilijker wordt als je sonra §eker Bayrami ia erecektir. Tüm tamazan ayi, §eker Bu nedenle, 73 sayfasi :in olarak niet weg dat het wel een groot "Je weet dat iedereen hetzelfde verschil is ofje ramadan hier in x Nederland viert, of in het land is hier niet." Daarmee bedoelt voor genomen (afhankelijk van x de maanstand in het land van of vanwege het extra werk, herkomst). Maar als het over maar juist iets om naar uit te het vasten gaat, over wie wel en kijken, om je op te verheugen, wie niet mee hoeft te doen en de Niet alleen om de gezellighe' gebruiken rond het verbreken en het lekkere eten, maar juist in Nederland in ieder geval'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 8