D
G
U
R
L
B
T
Feestelijke periode van bezinning
Verschillende nationaliteiten tieren ramadan
Allochtone opvang gezin nun voor
minderjarige vluchtelingen gezucht
I
I
Somalisch
Turks
Colofon
-DONDERDAG 21 DECEMBER 2000 - PAGINA 1^
DE TILBURGSE KOERIER
2000 - PAGINA 14
Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier
iyo
ay
Sannadwacan oo c/fimaad iyo farxadleh
Een gezond en voorspoedig nieuwjaar
Une bonne année pleine de santé et de bonheur
Puno zdralja i sretna nova godina
Un bon Ana Nobo jen di salud y felicidad
A healthy and happy new year
Wan boeng en goesontoe Njoeng jari
Voorinformatie kuntu bellen met: Janneke VerdijkvanDe Opbouw: 4647611 (Nederlands,
Frans of Engels). Er is ook een Somalische contactpersoon: Ahmed Bilal 06 28264707.
jon op mijn
rkan
Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal
per maand opgenomen in
De Tilburgse Koerier.
Op deze pagina staat informatie
voor migranten.
Redactie en coördinatie: E. Geelen
in samenwerking met R. de Rooij,
gemeente Tilburg, Communicatie
Publiekszaken
Redactie-adres: Palet, steunpunt
voor multiculturele ontwikkeling
in Noord-Brabant
Noordstraat 80, 5038 EK Tilburg,
Telefoon: 013 - 5321436
Fax: 013 - 5440360.
Reacties en suggesties zijn van
harte welkom! Schrijf of bel naar
het redactie-adres.
De inhoudelijke koers van deze pagi
na wordt mede bepaald door de re
dactieraad. Daarin zitten ondermeer
Het Centrum Buitenlandse vrouwen
(CBV), De Stichting Nieuwkomers en
Vluchtelingen (SNV), COS West- en
Midden Brabant, een gemeentelijk
beleidsmedewerker en een vertegen
woordiger van enkele allochtone
zelforganisaties.
De redactie verklaart deze pagina ui
terst zorgvuldig te hebben samenge
steld en kan op geen enkele wijze
aansprakelijk worden gesteld voor
eventuele schade die het gevolg is
van handelingen of beslissingen die
gebaseerd zijn op de gepubliceerde
informatie.
muslimiinta ah ay
xiraya ciiddul-fidn.
rakaysan ee
islaamku ku
tutan
dü§ür
kisali^
azalmi
/arayn, waxayna ha
na waxa ay
iay.
reemayo
aad
iaga ka
i soonto
Nederland
soonka
laadama
rimiladu
iv*a mid
aad u yar
lidu noo
lintu aad
i ah
rwan
iise
i ee
iay.
irka
aan
i in
layo
islim ah
axa laga
laga arkao
aha soonka
ama
ah ee
I oo
inta
semin heeft daar ook wel een
verklaring voor: "veel van die
gelmektedi
iyla$tirirkt
lümank
- -ryla
wiil Soomaaliyeed oo
hayo hadana ka dib
i jawaabta
Opbouw waa urur ka d
ilayd muddo aan
aadaan Iskuulka
ku tahay, hadana
ir waydiiyey
lid ku weyn
lii aan
legd en dus voor alle moslims
rgroep op het Centrum Bui- hetzelfde."
Vrouwen (CBV). Er
Over ongeveer een week wordt
de ramadan afgesloten met
het Suikerfeest. Zowel rama
dan als Suikerfeest worden ge
vierd door moslims over de
hele wereld. Kleurrijk Tilburg
ging in gesprek met Turkse,
Marokkaanse en Somalische
vrouwen over de ramadan en
over onderlinge verschillen en
overeenkomsten.
Nederlandse mensen ziet eten
of drinken. Iedereen knikt in-
it stemmend: "dat maakt niet uit,
gezelligheid voor de Somaliërs dat de dagen het geloof zit van binnen." En
n maar inist in Modorland in ieder npval'c 7n- nnk dnt wnrdt wppr door nllp-
e Somalische Nafisa woont al wat langer in Nederland en heeft haar
nieuwe leven hier in gang gezet. De kinderen gaan naar school en zelf
heeft ze haar eigen activiteiten opgebouwd. Toen stichting De Opbouw
haar belde met de vraag of ze opvanggezin wilde worden voor een So
malische jongen van dertien jaar, aarzelde ze niet lang. Natuurlijk wilde ze
helpen, ze had zich niet voor niets opgegeven als aspirant pleeggezin! Ook al
was deze 13-jarige jongen wat ouder dan dat ze zich van een pleegkind had
voorgesteld, Nafisa nam de vraag zoals hij kwam en zei eenvoudig: "Ja hoor,
dat wil ik best proberen.
siman
maalin
dadku
uu qofk
macnuhi
isugt
ista xiliga ciidda
iinta dhalashooyinkoodu kala duwan yahay
ciidda Fidriga isku si ayey u ciidaan ama si
Yeni yilniz saglikli ve ba§arili ge^mesini diliyoruz
vrouwen het er over eens dat x
dingen zijn in de islam vastge- het vasten een band schept tus- tenlandse Vrouwen (CBV) Rey- zeiden: "Allah helpt je".
I's zo
de vasten, zijn die bij Tur- omdat, zoals een van de Turkse mers veel langer zijn dan in So- drie de nationaliteiten
ken, Marokkanen en Somaliërs vrouwen zegt 'je in die maand malië en daarmee ook de dage- gelijkbare manier
vrijwel hetzelfde. De Turkse Ya- dichter bij Allah bent.' lijkse vastenperiode. geformuleerd.
i<4. ji. i,ii„ - j J -
ook dat wordt weer door alle-
i op ver-
gevoeld en
Bijvoorbeeld
Ook zijn alle ondervraagde De leidster van de Turkse vrou- door de Marokkaanse vrouwen
wengroep van het Centrum Bui- die bij een andere gelegenheid
fanlonrlco VrAiiriron •zoidon* "Allah halnfr io"
ters, dan zijn de dagen kort en
is het koud en heb je dus geen
dorst. Van de andere kant geldt
Mübarek Oru? Ayi Bayramla Sona Eriyor.
Farkh Milletlerden Insanlar Ramazan Ayim
Birlikte Idrak Ettiler.
Yaklajik olarak bir hafta
kutlamalanyla oru? ayi Ramazan sona
dünyadaki müslümanlarca idrak edilen Ra
Bayrami ile ?o§kulu bir jekilde kutlanacaktir.
Tilburgse Koerier gazetenizin Qok Kültürlü Tilburg s
Ramazan ayinin benzer ve farkh yönlerine ilijkin
Türk, Fash ve Somalili hammlarla bir görüjme yapti.
De Schans halkevindeki Somalili kadmlar grubu,
Ramazan ’in tüm müslümanlar i?in aym an lam i ifade ettigi
konusunda hemfikirler. Aralarmda kültür farkhliklan olan
Türk, Fash ve Somalili müslümanlar Ramazan konusunda
aym ortak degerlere sahipler. Kendileriyle görüjtügümüz
Yabanci Kadmlar Merkezi’nin (CBV) gen? Türk anneler
grubu da yukandaki görüje aynen katihyorlar. Gen? Türk
anneler grubu, Ramazan konusunda ortak yanlanmizin ?ok
oldugunu farkhliklanmizin ise sadece aynntidan ibaret
oldugunu belirtiyorlar. Ömegin oru? tutmaya ba$lama
konusunda kü?ük bir farkhhgimiz var. Ramazan ayinin
ba§langici konusunda farkh milletlerin müslümanlan
arasinda bazen bir gün farkhlik olabiliyor (Gelinen ülkedeki
aym-hilalin durumuna bagh bir olay). Ama oru? tutma,
kimlerin oru? tutabilecegi, kimlerin oru? tutamayacagi ve
oru?luyken orucu bozabilmenin §artlari gibi konular hem
Türklerde hem de Fash ve Somalili müslümanlarda
tamamen aymdir. Türk arme Yasemin’in bu konu ile ilgili
olarak a?iklamasi §öy le: “islamiyette pek ?ok kural yazih
olarak tespit edilmijtir ve tüm müslümanlar i?in ge?erlidir.”
Allah’a yakm olmak
Gorüjtügümüz hammlarin hepsinin Ramazan ayini bir
bayram ayi olarak görmeleri dikkat ?eken bir konu.
Ramazan ayi esnasinda a? ve susuz kalmak veya fazladan
?ah$manin karjihgi olarak bir §ey beklenmiyor, aksine bu
insanlarm Ramazan ayma daha fazla baglanmalarmi ve
kendilerini daha mutlu hissetmelerini saghyor. Yani,
Ramazan ayi sadece bir eglence ve tath yemekler yeme ayi
olarak görühnekten ziyade bir Türk haniminin deaigi gibi
iaha yakm hissettikleri” bir
Görü§tügümüz hammlarin
irkh milletlere mensup
kurulmasma vesile
nda hi? tammadigin
linie aym duygulan
i? tutma ile gelilen
liklarin ohnasi oru?
aym ortak duygulari ta§imalan
UajAa Öxalj J» iVi Anfisa £1UU3
3> jLóaj J3-4 jKJI aaaj Luj£i £5^1 aai jLaAj j^i j.ï.~Lk>u
£j3aLü .0j-ub jJLdl ^3 jjaI.uaII Aj Ja‘i-»,j jt->4 II aac.
j^i J33. oLJIaj-oJI 3 calujAAJI «ciLSjaII e-LulJI ja JI3JYI ö.viiinII
j^ AjLSUJI 3 A^jl J33.3 jLAaj
I...'. II js 3. a u-^JI calrilA3^aJI cLalll XC3AVA alc.
^Ua .jjaI.ua II Jü tkraJI ^uaa ^^aaa jLÓAj jl XaaIa
jylaü laj Aal ja£ jaaJLa3^xII 3 AjjLxaJI idJIjjYI JA4 Aailïa caliNaAl
0AA .jjt.ull juia JJA>II Juaxj 3 oliüüy!I JS b>ii.u'i jLsajj jaYI
calaSjaJI ol^AÏI XC3A>A JA jlpJI aaStiJI ja öj^l
JA JaIaJI 3 ."iKI-y ...‘.yi JA ,nn II ullaa .olji'i>YI cLuaJI jSjaj
La jL^aj aIojx^aJI KalaaJI UaS Ü1a .dliJCüJI
.(^laaYI aKIl j^aJI italaa j.u%) calj.iiy. II i.u-v jujUIl l’i-s.j
CilaLJI 3 JA 3 jla-cril Aalc oójia ja »jLu=JL jaÜI jRi la| LaI
3 ÏGjLxaJI 3 21ljaYI alc Uajïal^AiAa ^Uil oa^i .jlkijll alt
lij caJsja XaSjlll ja^UJLj>-caJI
J£J 4^1 ^^ajXayi^Xka^^YlulhjAjalill"
".jjaI.ua II
AaüaJI calx.3Ay.All Jkla jxiaa jLcxaj ji 3A oLaj)!l jaaa La
I Nxa JIaJI 3I caaajl jaaa AaJ[ ^ja ^juaJ Aa|JLilx| ÖaaS
j3>J| 3 jltaiyI jaaa AaJj ^ja Ja La}!I JaxJI 3 JülaaJI 3 ^yll
^aa.| J3A3 LaS jSJ Jaai jjaJI 3aJI 3 aaalll JSYl ..ij.uj jaal
."A1II ja laajS Jjhll dia J3Ü dal" CaLdJill aLuall
jRaj3^JI jlyJcCalüaA jlpJI j4«a ja ^1 aLuall JS jl Ld
lAijaa jri-<ui jl jlaa h%A Calj.u.y ja jja1.ua,II jaa KLaalj
laA .dlaS Caal Aa jjia ^all .^1 jaH Jauu 3 j3ajdl jiaaa
JJ| jj^aJI 3 |aal3A 11a jjuaJI jaa jad dlaA jual ji
Sjj.nA jlaYI /u'fc tLiall JaaS ^3 Auota 1 Jj-ul laA ja .^^LaYI
:olaJlA3^aJI tLuaJI ^aa.1 J3ÏÜ Lad 3! Jdaadla yalaa Ajla 3yJI 3
jLYI ja 3 ".caLjaJI .JJUI LLua"
JLA3uaJI ^3 Ljx J3LI Aj.r1II (^3 <LaLS. jjj II^3.^ II ZII. I Ija
JJai “LjlJ-11 Öaa Jaaa Iaa
jl^aj Caljiiyül «Luall j^jAa OlaSjaJI tLuaJI AC3AVa jJ.ua I Xi.u’ilL
jaAiJI ji 3A 3 .Ldja 3 laA jLaAj j$d jaa Iaa. Ia$a jji dlaA
II C>l 1 Jjta 4ÖA3AJI 3 JjaJI 33. jlia laA .dlaA j3-oa
jljaj Aa ^jiaa laA laA jaiij laA jdaaJL 3I yaJla ta^jAll tjAiaa
jl 3 üü^^l ^3J
a3j.3A jlaay I ^3 Al Iaa” 1^2a A-jlja ^34 Jdll -ojajA»
tLaiJI Cdl3 .X1NUI --.Ij-.-.-y II aSjLSü ^1 Jl laA ".Ja.laJI
."Iaa atLua aUI" :^jaJ AxaLa J!)La XIa jlaajiaJI
hepsinin Ramazan
ïleri dikkat ?eken
susuz kalms’
§ey beklenmiyc
Ramazan ayma daha fazla baglar
daha mutlu hissetmelerini s
»'i sadece bir eglence
olarak görühnekten ziyade bir 1
“insanlarm kendilerini Allah’a dahs
ay olarak kabul edilmektedir. C
hepsi, Ramazan aymm farkL
müslümanlar arasinda iyi ili§kilerin kur
oldugunu belirttiler. Ramazan ayi esnasmu
insanlarm senin gibi oru? tuttugunu, senir.1
payla$tigim biliyorsun. Hollanda’da orui,
ülkedeki oru? tutma arasmda bazi farkhh
müslümanlann aym ortak duygulari ta$imalan
incesini ortadan kaldirmiyor. Ki? aylarinda günlerin
hgi ve havalarm soguk olmasi sebebiyle su ihtiyacmm
masi oru? tutmayi kolaylajtirmaktadir. Bir Somalili
kadmm dedigi gibi, akjamlan bile, bir iki yudum su insana
kafi gelmektedir. Bir taraftan yukandaki olay oru? tutmayi
kolayla§tinrken; diger taraftan özellikle Somalili
müslümanlar i?in yaz aylarinda Hollanda’da gündüz ve
dolayisiyla oru? tutma saatlerinin Somali’ye göre ?ok daha
uzun olmasi oru? tutmayi zorla§tirmaktadir. Yabanci
Kadmlar Merkezi’nin (CBV) Türk kadmlar grubunda
görevli ?ocuk bakicisi Reyhan, Türkiye ve Hollanda’daki
Ramazan arasmda önemli bir fark oldugunu belirtiyor.
Qünkü Türkiye’de genellikle herkes oru? tutmaktadir.
Genellikle herkesin oru? tutmasi insanlar arasmdaki
ili$kileri ho§ tutuyor ve dayanijmayi artinyor. “Türkiye’de
oru? esnasmda a?lik ve susuzlukla ilgili olarak herkes aym
jeyi hissediyor. Ama Hollanda’da öyle degil.” Bu sözleriyle
Reyhan, Hollandahlan yemek yerken görmenin oru?
tutmayi zorlajtirdigmi belirtmek istemiyor. Bu söze herkes
katihyor. “Hollandahlan yemek yerken görmek bir §eyi
degi§tirmiyor. Qünkü inan? insanm i?indedir.” Bu düjünce
de her millete mensup insanlar tarafmdan aym gekilde
formüle edilip hissediliyor ve onaylamyor. Ömegin Fash
hammlar bir bajka konu§mada bu dü?ünceyi “Allah
insanlara yardim eder” bi?iminde dile getiriyorlar.
Qiyaat._
Muslimiii
hadana c.
aan kala fogeyn.
Todobaad gudihiis ayaa dadka muslimiinta ah ay
wada afuraan ayaga oo ku soo xiraya ciiddul-fidn.
Maadaama aan oqnahay in bisha barakayc'j"
ramadaan ciideeda laga ciidayo caalamka aU
nool yahay oo dhan. Ayaa hadana bogga Tilaburgda
midabada taajirka ku ah uu waraysi la yeeshay
dumarka Turkida, Marrookaanka iyo kuwa
Soomaalida waraysigaas oo ku saabasanaa bisha
ramadaan iyo waxyaabaha ay ku kala duwan yihiin
iyo waxyaabaha ay isaga mid yihiin.
Xooxda dumarka Soomaalida ee guriga xaafadda “de
Schans” waxa ay kuligood isku raaceen in ay bisha
ramadaan tahay mid hal macne u leh dadka muslimiinta
oo dhan. Laakiin waxaa jira dhaqamo ay ku kala duw;
yihiin Turkida, Morrookaanka iyo Soomaalidu, haddii
ramadaan laga hadlo majiro wax ay kula duwan yihiin
ayaga oo dhan isku hal macne ayey u leedahe
Masawirkaas waxaa noo sii bayaaniyey urur
hooyooyinka da’da yar ee Turkida (CBV) ka dib markii a
arimaas wax ka weydiinay waxa ay noosheegeen
waxyaabo yar-yar sida maalinka ramadaanku bilaaban;
oo kale. Markaas waxaa laga yaabaa in wadan mus1’-
uu ka hor soomo wadan kale oo muslin ah (xataa waxa
yaabaa in dadka qaarkood wadankoodii hooyo 1?“
bisha). Lakiin haddii mar laga hadlayo sharuudaha
iyo qofka sooman ama Turki ama Marookaan
Soomaali ahow waa isku mid. Sida gabadha Turkida
la yiraahdo Yasemin ay sheegtay waa qodob sharci ah
aan wax laga badali karin, sidaas darteed ayaa muslimiii
oo dhani uga midaysan yihiin.
Allah u dhawaansho
Waxa kale oo ay saddexdaas kooxood oo muslimka ahi ka
an yihiin ciidda iyo dabaal-degga ay sameeyaan
'inta la furo soonka. Macnaha loo ciidayo maaha in ay
aU doonayaan in ay cunto macaan cunaan, maadaama
nofku cunto iyo cabitaanba ka soo manaa, laakiin
-..«hu waa in dadka oo dhami ay is arkaan oo ay farxad
ju soo baxaan kadib markii qof kasta waajibkiisii bisha
ramadaan soo gutay, sida gabar Turki ahi noo sheegtayna
bishaas qof walba uu ilaahiis u dhawaaday.Dhammaan
dumarkii aan waraysanay oo dhami waxa ay noo sheegeen
in ay soomidda bisha ramadaan tahay mid xoojisa xiriirka
dadka muslimka ah ee dhalashooykoodu kala duwan tahé
Waad dareemi kartaa haddii qof aadan aqoon uu dareen
waxa aad dareemayso, mashquulna ku yahay waxa
mushquulka ku tahay. Taasina maaha wax qalbigaj
baxaya, wax badan ayaana u dhexeeya marka aad ku f
wadankaagii hooyo iyo marka aad ku soonto
ama ku ciido. Dhinaca kale marka laga fiiriyo
halkan waa sahal, waliba xiliga qaboobaha, m<
maalinku gaaban yahay iyo waliba maadama cimi
qabowdahay oo aan oon ku qabanayn. Ama sida
dumarka Soomaalida ka mid ahi tiri “Afurka biyo aa
ayaan cabaan.” Waxa kale oo dumarka Soomaali
sheegeen in xiliga kulaylaha ee Nederland ay maali
uga dheer tahay maalinta Soomaaliya, sidaas darteedna aad
soomayso wakhti dheer haddii aad halkan ku soonto.
Haweeneyda madaxda u ah Xarunta Dumarka Ajaanibta
(Centrum Boiwtelandse Vrouwen) Rayhan waxa ay u
aragtaa in uu farqi badani u dhexeeyo ramadaanka lagu
soomayo Nederland iyo kan lagu soomayo dhulkii ay ka
timid in ay tahay in wadankooda dadka oo dhami sooman
yihiin. Dadka oo dhami waxa ay dareemayaan waxa aad
dareemayso gaajo, oon, kulayl I.W.M. Macnaha rayhan
maaha in uu soonku dhib noqonayo maadaama aad arkayso
dadka Nederlaanka ah oo cunaya ama cabaya, ee soonka
iyo waxa aad aaminsantahay waxay ku jiraan gudaha.
Hadaba marka la isku soo duuduubo waxaa saddexdaas
kooxood oo dumarka ahi dareen sanaayeen isku dareen isku
si ayeyna noogu sheegeen: Tusaale ahaan gabar marookaan
ah oo aan ku kulanay goob kale waxa ay noo sheegtay in
Illah caawinayo.
Stichting De Opbouw is een landelijke voogdij-instelling voor alleenstaande min
derjarige asielzoekers. Het gaat om kinderen tot twaalf jaar, maar ook kinderen
tot vijftien jaar die in nood zitten worden geholpen. Janneke Verdijk is pleeg-
zorgwerker van De Opbouw in de regio Tilburg. Zij schreef dit artikel (dat hier
naast in het Somalisch vertaald staat). De Opbouw beschikt over voldoende Ne
derlandse opvanggezinnen, maar is hard op zoek naar allochtone (dus niet alleen
Somalische) opvanggezinnen.
Janneke Verdijk: En daar zat ik dan bij Nafisa op de bank en vroeg haar hoe het
ging, of het niet wat veel was, met drie eigen jonge zonen en ook ineens nog een
pleegkind erbij. Ze glimlachte en antwoordde: "nee hoor, het gaat prima! Hij
vindt het zelf heel fijn om in ons gezin te zijn en mijn eigen kinderen vinden het
leuk om nu eens een wat oudere broer te hebben."
De pleegzoon komt zelf even later ook binnen, regelrecht uit school. Ik wil graag
weten hoe het gaat, omdat ik me heel goed realiseer dat het niet niks is. Niet voor
Nafisa als pleegmoeder en voor haar gezin, maar ook voor de pleegzoon zelf. Een
ander huis, nieuwe gezichten, misschien nieuwe huisregels, het maken van
nieuwe contacten.... Ook al woon je dan in een gezin van je eigen nationaliteit,
toch is het niet zo als bij je eigen familie! Het is altijd wennen, van twee kanten.
Er is dan wel begeleiding van De Opbouw, maar in het dagelijks leven moetje het
toch gewoon samen doen.
Wat verlegen misschien, maar toch heel beslist, antwoordt de pleegzoon op r
vraag: "Ja hoor, alles gaat echt heel goed en ik ben blij dat ik voorlopig hier
zijn. Ik vind dat andere jongens en meisjes ook zo'n kans verdienen.":
Nafisa is daar helder over: "Ik weet zelf hoe moeilijk het is om hier als vreemdeling
een nieuw bestaan te starten. Juist de alleenstaande kinderen moeten we helpen.
Ik kom uit hetzelfde land, ik ken de verschillen en de problemen maar al te goed."
Voor deze mentaliteit verdient Nafisa alle respect. Hopelijk denken meer Somaliërs
er zo over.
Waxaa la raadinayaa qoysas Soomaaliyeed oo koriya caruur
Soomaaliyeed oo qoxooti ah.
Gabadha soomaaliyeed oo la yiraahdo Nafisa waxa ay Nederland ku noola
yarayn, waxayna halkan ka diyaarsatay nolol cusub. Caruurteedu waxa ay al
iyana waxa ay samaysatay dhaq-dhaqaaq maalmeedkeeda oo ay mashquul kt
waxa ay tahay mid korisa ilmo kale.markii ururka Opbouw uu soo wacay oo uu
Nafisa in ay korinayso wiil Soomaaliyeed oo 13jir ah, xaqiiqdii waxa uu ahaa mii
korin ahaan ilmo loo hayo hadana ka dib markii ay si fiican u fahantay suaashi
weydiinay waxa ay ku jawaabtay haa waan isku dayayaa in aan wiilkaas hayo. Ururka la
yirahdo Opbouw waa urur ka dhisan wadanka oo dhan looguna talo galay in uu koriyo,
xanaaneeyo ama ka warqabo caruurta qaxootiga ah oo aan waaridkood la joogin. Waxaana
weeye caruurta da’doodu ilaa iyo 12jirka tahay iyo ilaa iyo 15jirka oo ay caawiyaan.
Janneke Verdijk waa xanaanayso u shaqaysa ururka Opbouw qaabiisanna magaalada
Tilburg iyo nawaaxigeeda, ayadaana soo qortay qodobkan. Maadaama caruur
Soomaaliyeed oo badani ay wadankan yimaadeen ayaga oo aan waarid la socon, waxaa la
qumanaatay in ay reero Soomaaliyeed u raadiso caruurtaas si ay u hayaan. Janneke Verdijk
waxa ay tiri markii aan u tagay Nafisa oo aan weydiiyey waa sidee xaaladiinu, sida in
caruurtii ku bateen maadama ay ayadu saddex wiil haysatay hadana uu mid kale ku soo
kordhay, Nafisa waxa ay tiri ayada oo dhoolo cadaynaysa: “wax dhib ah lama kulmin
waana fiicanahay! Wiilkayga cusubina wuu ka helay reerka la noolaanshihiisa,
caruurtayduna waxa ay aad uga heleen in ay walaal weyn yeeshaan.” Waxa aan rabaa in
aan ogaado sida xaaladaadu tahay, maxaa yeelay waxa aan qiyaasi karaa waxyaabo badan
oo aan la inkiri-karin. Ma aha Nafisa iyo reerkeeda kali ah, 'ee xataa wiilka la koriyaha ah.
Guri kale oo cusub, wajiyo cusub, sharciyo cusub oo reerka iyo gurigu leeyihiin iyo
barasho dad cusubhadana in kastoo aad la nooshahay reer aad isku wadan tihiin,
hadana maaha gurigiinii oo kale! Wax walba waa is fahan, labada dhanba. Waxaa jira talo
bixinta ururka Opbouw-ga, laakiin nolol maalmeedka waa in aad idinku wadajir u
samaysataan. In kasta oo ay cabsiyi ka muuqatay hadana waxa uu wiilka la koriyaha ahi si
fiican uga jawaabay suaalahaygii:“haa aad ayaan u fiicanahay, waxaan aadaa Iskoolka
hadana waxa aan aad ugu faraxsanahay in aan si kusii meelgaar ah halkan ugu sii noolaado.
Waxaan rajaynayaa in wiilasha iyo gabdhaha kale ay ayaguna fursadayda oo kale helaan.”
Nafisa waxa ay si can u tiri: “waxaan ogahay in ay adagtahay in aad halkan adiga oo ku
cusub aad nolol ka bilowdo. Waxaana sax ah in aan caruurta caawino. Waxaan ka imid
wadanka ay caruurtu ka yimaadeen, waanan aqaan kala duwanaashaha iyo
dhibaatooyinka.” Nafisa caqligeedu waa mid u qalma in lagu ixtiraamo. Waxaan
rajaynaynaa in Soomaali badani u fakarto sidaas oo kale.
Haddii aad xog intaas ka badan doonayso wac: Janneke Verdijk ee ururka Opbouw:
4647611 Afafka Nederlaanka, Faransiiska ama Ingiriiska Xataa waxaa jira nin
Soomaali ah oo aad la soo xiriiri kartid: Ahmed Bilal 06 28264707.
In de Somalische vrouwen-
groep in wijkcentrum De
Schans zijn alle vrouwen
het er roerend over eens:
ramadan betekent voor
alle moslims hetzelfde. Want er
zijn dan wel cultuurverschillen
tussen Turkse, Marokkaanse en
Somalische mensen, als het
gaat over de ramadan vallen de
verschillen weg en ervaart ie
dereen hetzelfde. Dat beeld
wordt bevestigd tijdens het ge
sprek in de Turkse jonge moe- legd en dus voor alle moslims sen moslims van verschillende han vindt ook een belangrijk
dergroep op het Centrum Bui- hetzelfde." nationaliteiten. Je weet dat ie- verschil tussen ramadan hier of
tenlandse Vrouwen (CBV). Er mand die je helemaal niet kent, in Turkije, dat daar iedereen
zijn veel overeenkomsten en al- Uichterbij Allah hetzelfde voelt en met hetzelf- meedoet. Dat schept gezellig-
leen nuanceverschillen. Bij- Wat ook opvalt is dat binnen debezigis, als jijzelf. Dat neemt heid en saamhorigheid, zegt ze.
voorbeeld met betrekking tot alle drie de groepen de ramadan niet weg dat het wel een groot "Je weet dat iedereen hetzelfde
het precieze begin van de ram- als een feestelijke periode verschil is of je ramadan hierin voelt; honger heeft of dorst. Dat
adan. Daar wordt per national!- wordt gezien. Het is niet iets om Nederland viert, of in het land is hier niet.Daarmee bedoelt
teit soms een iets andere datum tegen op te zien, bijvoorbeeld van herkomst. Enerzijds is het Reyhan trouwens niet dat het
vanwege de honger of de dorst hier makkelijker, zeker 's win- vasten moeilijker wordt als je
sonra §eker Bayrami
ia erecektir. Tüm
tamazan ayi, §eker
Bu nedenle,
73 sayfasi
:in olarak
niet weg dat het wel een groot "Je weet dat iedereen hetzelfde
verschil is ofje ramadan hier in x
Nederland viert, of in het land is hier niet." Daarmee bedoelt
voor genomen (afhankelijk van x
de maanstand in het land van of vanwege het extra werk,
herkomst). Maar als het over maar juist iets om naar uit te
het vasten gaat, over wie wel en kijken, om je op te verheugen,
wie niet mee hoeft te doen en de Niet alleen om de gezellighe'
gebruiken rond het verbreken en het lekkere eten, maar juist in Nederland in ieder geval'