I f s I Dit is het fundament van mijn werk* l g1 él in CD 00 Éi 1! jO 2 j 42 s Marc Mulders: "Ik wil toegankelijk zijn" a s I S S “I “DONDERDAG 21 DECEMBER 2000 - PAGINA 9 TEKST: MARIJKE VAN DE WOUW f O DE TILBURGSE KOERIER In het Kerstnummer van de Tilburgse Koerier wordt ieder jaar één pagina gereserveerd voor een kunstenaar uit Midden-Brabant. In het verleden verleenden kunstenaars als Ron van de Ven, Bertil Neijts en Wijnand van Lieshout hun medewerking aan de 'kunst'pagina. Dit jaar lukte het ons één van Nederlands meest gewaardeerde kunstenaars te verleiden om spetiaal voor deze pagina één nieuw werk te maken. Mare Mulders zag in de beperkingen die de opdracht hem bood, vooral de uitdaging. Tweeën halve week was hij ermee bezig. Fotonegatieven raakten zoek, het zo be nodigde (zon)licht was er nauwelijks, glasplaten sneuvelden.... Uitgangspunt was een collage-achtig werk, met symbolen en verwijzingen naar het Kerstverhaal dat toch de basis vormt van het Christendom. Op 7 december, na twee eerdere afspraken geannuleerd te hebben omdat hij nog niet tevreden was, toonde Mare ons de collage: "Dit is het fundament van mijn werk. langrijk, niet alleen voor mij, maar ook voor mijn werk. Ze biedt me de noodzakelijke dialoog en schept de een werk van mij te kunnen aan schaffen. Dat roert me wel." "Bloemen en dieren. Schoonheid en tragiek. Dood en leven. Jouw the- vreugde en verdriet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar voor mij dagelijks een stempel op alles wat ik aanschouw en mee maak. In de vormen uit de natuur liek van allerlei facetten van het lij densverhaal. Het houvast aan de christelijke beeldcultuur is heel be langrijk voor mij. Wat voor mij het katholicisme is, is vooreen ander de houvast hebt, een fundament. Dat is, zeker in een maatschappij als de onze, noodzakelijk om met goed en kwaad te kunnen omgaan en waar den en normen te (be)houden." Mare Mulders (1958) is geboren en getogen in de Sacramentsparochie in Tilburg. Na de middelbare school toog hij naar Breda, om aan de Academie St. Joost vrij schilderen en monumentale vormge ving te studeren. Mare: "Ik kreeg les van de Tilbur- gers Werner Moonen, Hans van Zummeren, Theo Mols en Ad Willemen.Het laatste Jaar St. Joost bleek bepalend te zijn voorrijn verdere kunste naarscarrière. "Ik kwam er met het abstracte schilderen niet meer uit.Keerpunt vormden de vissenkoppen die hij, na de weekmarkt, vond op de Grote Markt in Breda. Door het naschilderen van die koppen sloeg hij het pad in dat hij sinds dien onafgebroken bewandelt en dat naar eigen zeggen 'tot ver na mijn pensioen'zal blijven doen: het expressief schilderen van bloemen en dieren. Tilburgse school Samen met de schilders Paul van Dongen, Ronald Zuurmond, Reinoudt van Vught en beeldend kunste naar Cuido Geelen wordt Mare Mulders gerekend tot de Tilburgse school. Een term die het eerst in de mond werd genomen door kunstcriticus Jhim Lamoree van Het Parool. Waarom hij deze vijf kunste naars onder één naam trachtte te vangen, wil Mare graag uitleggen: "Hij heeft ons samengebracht op onze geografische plek van handelen. Tenslotte beoefenen wij ons ambacht allemaal in Tilburg. Maar er zijn meer overeenkomsten te ontdekken. We timmeren allemaal landelijk aan de weg. De 'uitvinder' van de term Tilburgse school erkent de kwaliteit van ons werk. Ik spreek niet alleen voor mezelf maar ook voor Paul, Ronald, Reinoudt en Guido als ik zeg dat ambachtelijk en vaktechnisch perfect werk ons hoogste doel is. Een ander punt van overeenkomst is dat wij allen realistisch werken: Ronald in landschappen, Reinoudt met een voorkeur voor water en distels, Paul die het naakt in al zijn facetten schildert, Guido met door gebruiksvoorwerpen geïnspireerde beelden en ikzèlf met bloemen, dieren en de laatste tijd ook landschappen.Met Paul van Dongen en Reinoudt van Vught werkt Mare regelmatig samen. Zij vormen samen het project ’Themes in Painting "Ik kan niet anders! Ik heb een uitgebreid archief van mijn werk. Alles wat ik gemaakt "Het valt me op dat al jouw werken heb wordt gefotografeerd. Ik leg een titel hebben. Is dat een bewuste ook vast wie de kopers zijn. Alleen keuze?" weet ik sinds kort niet meer van al Mare: "Ik vind openheid en toegan- mijn werken waar ze zijn. Recent kelijkheid voor mijn werk heel be langrijk. Sterker nog: ik vind het van een zekere arrogantie, een eli taire houding getuigen indien je het als kunstenaar maar'aan je pu bliek overlaat'. Met een simpel woord, bijvoorbeeld 'lelies' is eer i heeft Christie's drie werken van mij geveild. En daar rust geheimhou ding op de naam van de kopers. Werk van Mulders wordt gekocht door alle lagen van de samenle ving. "Net zo goed door een direc teur als door een echtpaar dat ja- schilderij van mij door veel meer renlang geld apart heeft gelegd om mensen te duiden. Ik vind het ook nodig dat in een museum oordjes bij de werken hangen. En dan niet een 'zonder titel'.'' "Je werkt in series. Hoe uitgebreid is matiek. Kun je een toelichting ge- een serie?" ven?" "Dat is erg wisselend. Maar als uit- "Je noemt inderdaad de kern van gangspunt kun je nemen dat ik, zo- mijn werk. De tragiek van het leven, lang ik's nachts nog wakker wordt waarin schoonheid en verval, en dan meteen het beeld op mijn netvlies krijg van bijvoorbeeld de ranonkels waarmee ik dan nog be- vergeet ook het katholicisme niet, zig ben, niet met een onderwerp Daarin liggen mijn roots. Dat drukt klaar ben. Een serie omvat nooit een vast aantal schilderijen. Soms is de inspiratie na drie werken weg, een andere keerword ik veel langer die ik naschilder, zie ik een symbo- door een onderwerp bezig gehou den. Tot het, meestal ineens, over is. Dan kan ik ook maar beter me teen stoppen, want dan wordt het niks meer. Daarnaast wordt het dan ook overtollige ballast. En die islam. Waar het om gaat is datje een moet ik kwijt voor ik aan het vol gende doek kan beginnen." "Verkoop je al je werk?" "Ja, maar van iedere serie krijgt mijn vrouw een werk. Zij is enorm be- 10 2 o I I 2000 - PAGINA 8 3 O 5 1 CÖ t C V 8 "o 8 3 E 8 S SS s 8 S Om r ■M O X c o s en gesprek met Mulders beperkt zich niet tot de schilderkunst. Dood en leven, vergankelijkheid, het katho- voorwaarden waardoor ik in deze lieke geloof maar evenzeer zinloos versnelling door kan gaan." geweld, een samenleving waarin De versnelling waarover Mare saamhorigheid en waarden en nor- spreekt, is een reële. Hij werkt da- men steeds onbelangrijker lijken te gelijks van 10 tot 10. worden....het komt allemaal ter sprake en krijgt een plaats in het werk van Mare. De grote belofte met het verraad aangekondigd. Het werk dat Mare Mulders speciaal voor deze pagina maakte, is een collage van een Madonna met kind, judaspenningen, orchi deeën, herfstbladeren en de stigmata van de gekruisigde Jesus. Een werk vol symboliek. Moeder en kind verwoorden de vreug de van Kerstmis. Het zo vurig verlangde kind is geboren. De judaspenningen en het fragment met de stigmata (de zijwonden van Jesus) verwijzen naar het lijdensverhaal. De orchideeën en judaspenningen zijn gerangschikt als nimbus, een aureool om het kind en de moeder. De broosheid van het leven spreekt uit de doorzichtigheid van de bladeren, en de fijne structuur van de blad- nerven. De schoonheid van het prille geluk wordt verwoord door de fraai getekende orchidee-bloemen. Mare: "Ik denk dat ik erin geslaagd ben om met dit werk de symboliek van Kerstmis en het leven van Jesus te verwoorden."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 2