I
f
s
I
Dit is het fundament van mijn werk*
l
g1
él
in
CD
00
Éi
1!
jO
2
j
42
s
Marc Mulders:
"Ik wil toegankelijk zijn"
a
s I
S
S
“I
“DONDERDAG 21 DECEMBER 2000 - PAGINA 9
TEKST: MARIJKE VAN DE WOUW
f
O
DE TILBURGSE KOERIER
In het Kerstnummer van de Tilburgse Koerier wordt ieder jaar één pagina
gereserveerd voor een kunstenaar uit Midden-Brabant. In het verleden
verleenden kunstenaars als Ron van de Ven, Bertil Neijts en Wijnand van
Lieshout hun medewerking aan de 'kunst'pagina. Dit jaar lukte het ons
één van Nederlands meest gewaardeerde kunstenaars te verleiden om
spetiaal voor deze pagina één nieuw werk te maken. Mare Mulders zag in
de beperkingen die de opdracht hem bood, vooral de uitdaging. Tweeën
halve week was hij ermee bezig. Fotonegatieven raakten zoek, het zo be
nodigde (zon)licht was er nauwelijks, glasplaten sneuvelden....
Uitgangspunt was een collage-achtig werk, met symbolen en verwijzingen
naar het Kerstverhaal dat toch de basis vormt van het Christendom.
Op 7 december, na twee eerdere afspraken geannuleerd te hebben omdat
hij nog niet tevreden was, toonde Mare ons de collage:
"Dit is het fundament van mijn werk.
langrijk, niet alleen voor mij, maar
ook voor mijn werk. Ze biedt me de
noodzakelijke dialoog en schept de
een werk van mij te kunnen aan
schaffen. Dat roert me wel."
"Bloemen en dieren. Schoonheid en
tragiek. Dood en leven. Jouw the-
vreugde en verdriet onlosmakelijk
met elkaar verbonden zijn. Maar
voor mij dagelijks een stempel op
alles wat ik aanschouw en mee
maak. In de vormen uit de natuur
liek van allerlei facetten van het lij
densverhaal. Het houvast aan de
christelijke beeldcultuur is heel be
langrijk voor mij. Wat voor mij het
katholicisme is, is vooreen ander de
houvast hebt, een fundament. Dat
is, zeker in een maatschappij als de
onze, noodzakelijk om met goed en
kwaad te kunnen omgaan en waar
den en normen te (be)houden."
Mare Mulders (1958) is geboren en getogen in de
Sacramentsparochie in Tilburg. Na de middelbare
school toog hij naar Breda, om aan de Academie
St. Joost vrij schilderen en monumentale vormge
ving te studeren. Mare: "Ik kreeg les van de Tilbur-
gers Werner Moonen, Hans van Zummeren, Theo
Mols en Ad Willemen.Het laatste Jaar St. Joost
bleek bepalend te zijn voorrijn verdere kunste
naarscarrière. "Ik kwam er met het abstracte
schilderen niet meer uit.Keerpunt vormden de
vissenkoppen die hij, na de weekmarkt, vond op
de Grote Markt in Breda. Door het naschilderen
van die koppen sloeg hij het pad in dat hij sinds
dien onafgebroken bewandelt en dat naar eigen
zeggen 'tot ver na mijn pensioen'zal blijven doen:
het expressief schilderen van bloemen en dieren.
Tilburgse school
Samen met de schilders Paul van Dongen, Ronald Zuurmond, Reinoudt van Vught en beeldend kunste
naar Cuido Geelen wordt Mare Mulders gerekend tot de Tilburgse school. Een term die het eerst in de
mond werd genomen door kunstcriticus Jhim Lamoree van Het Parool. Waarom hij deze vijf kunste
naars onder één naam trachtte te vangen, wil Mare graag uitleggen: "Hij heeft ons samengebracht op
onze geografische plek van handelen. Tenslotte beoefenen wij ons ambacht allemaal in Tilburg. Maar
er zijn meer overeenkomsten te ontdekken. We timmeren allemaal landelijk aan de weg. De 'uitvinder'
van de term Tilburgse school erkent de kwaliteit van ons werk. Ik spreek niet alleen voor mezelf maar
ook voor Paul, Ronald, Reinoudt en Guido als ik zeg dat ambachtelijk en vaktechnisch perfect werk ons
hoogste doel is. Een ander punt van overeenkomst is dat wij allen realistisch werken:
Ronald in landschappen, Reinoudt met een voorkeur voor water en distels, Paul die het naakt in al zijn
facetten schildert, Guido met door gebruiksvoorwerpen geïnspireerde beelden en ikzèlf met bloemen,
dieren en de laatste tijd ook landschappen.Met Paul van Dongen en Reinoudt van Vught werkt Mare
regelmatig samen. Zij vormen samen het project ’Themes in Painting
"Ik kan niet anders!
Ik heb een uitgebreid archief van
mijn werk. Alles wat ik gemaakt
"Het valt me op dat al jouw werken heb wordt gefotografeerd. Ik leg
een titel hebben. Is dat een bewuste ook vast wie de kopers zijn. Alleen
keuze?" weet ik sinds kort niet meer van al
Mare: "Ik vind openheid en toegan- mijn werken waar ze zijn. Recent
kelijkheid voor mijn werk heel be
langrijk. Sterker nog: ik vind het
van een zekere arrogantie, een eli
taire houding getuigen indien je
het als kunstenaar maar'aan je pu
bliek overlaat'. Met een simpel
woord, bijvoorbeeld 'lelies' is eer
i
heeft Christie's drie werken van mij
geveild. En daar rust geheimhou
ding op de naam van de kopers.
Werk van Mulders wordt gekocht
door alle lagen van de samenle
ving. "Net zo goed door een direc
teur als door een echtpaar dat ja-
schilderij van mij door veel meer renlang geld apart heeft gelegd om
mensen te duiden. Ik vind het ook
nodig dat in een museum oordjes
bij de werken hangen. En dan niet
een 'zonder titel'.''
"Je werkt in series. Hoe uitgebreid is matiek. Kun je een toelichting ge-
een serie?" ven?"
"Dat is erg wisselend. Maar als uit- "Je noemt inderdaad de kern van
gangspunt kun je nemen dat ik, zo- mijn werk. De tragiek van het leven,
lang ik's nachts nog wakker wordt waarin schoonheid en verval,
en dan meteen het beeld op mijn
netvlies krijg van bijvoorbeeld de
ranonkels waarmee ik dan nog be- vergeet ook het katholicisme niet,
zig ben, niet met een onderwerp Daarin liggen mijn roots. Dat drukt
klaar ben. Een serie omvat nooit
een vast aantal schilderijen. Soms
is de inspiratie na drie werken weg,
een andere keerword ik veel langer die ik naschilder, zie ik een symbo-
door een onderwerp bezig gehou
den. Tot het, meestal ineens, over
is. Dan kan ik ook maar beter me
teen stoppen, want dan wordt het
niks meer. Daarnaast wordt het
dan ook overtollige ballast. En die islam. Waar het om gaat is datje een
moet ik kwijt voor ik aan het vol
gende doek kan beginnen."
"Verkoop je al je werk?"
"Ja, maar van iedere serie krijgt mijn
vrouw een werk. Zij is enorm be-
10
2
o I
I 2000 - PAGINA 8
3
O
5 1
CÖ t
C
V 8
"o
8
3
E 8 S
SS
s 8
S Om
r
■M
O
X
c
o
s
en gesprek met Mulders
beperkt zich niet tot de
schilderkunst. Dood en
leven, vergankelijkheid, het katho- voorwaarden waardoor ik in deze
lieke geloof maar evenzeer zinloos versnelling door kan gaan."
geweld, een samenleving waarin De versnelling waarover Mare
saamhorigheid en waarden en nor- spreekt, is een reële. Hij werkt da-
men steeds onbelangrijker lijken te gelijks van 10 tot 10.
worden....het komt allemaal ter
sprake en krijgt een plaats in het
werk van Mare.
De grote belofte met het verraad aangekondigd.
Het werk dat Mare Mulders speciaal voor deze pagina maakte, is een collage van een Madonna met kind, judaspenningen, orchi
deeën, herfstbladeren en de stigmata van de gekruisigde Jesus. Een werk vol symboliek. Moeder en kind verwoorden de vreug
de van Kerstmis. Het zo vurig verlangde kind is geboren. De judaspenningen en het fragment met de stigmata (de zijwonden van
Jesus) verwijzen naar het lijdensverhaal. De orchideeën en judaspenningen zijn gerangschikt als nimbus, een aureool om het
kind en de moeder. De broosheid van het leven spreekt uit de doorzichtigheid van de bladeren, en de fijne structuur van de blad-
nerven. De schoonheid van het prille geluk wordt verwoord door de fraai getekende orchidee-bloemen. Mare: "Ik denk dat ik erin
geslaagd ben om met dit werk de symboliek van Kerstmis en het leven van Jesus te verwoorden."