R
I
I
s
I
EiNDEJAARS
W OPRUIMAKT
OST bv
automobilist over?
Grotere HDi-motor
voor Peugeot Boxer
jjjü-uuw
I
ZUI
Ml
Neemt elektronica het van de
1
IBS
Uw adres
als het om
SEAT gaat
r
4
w
18.500
EMBER 2000 «PAGINA 10
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 14 DECEMBER 2000 «PAGINA 11
elated
F
05
Blackbox
Multiplex
Navigatiesysteem
►J
0g
5.250
ic
E?o?w]
SAAB <fiSEf=|-r
10.500
Ringbaan Zuid 301 Tilburg Tel.: 01314647676
Officieel dealer
voor Tilburg en
omstreken van:
14.250
voerd en het verschuldigde be
drag wordt inclusief boetes en
spitstarief maandelijks afge
schreven. Het lijkt een rampen
scenario, maar het zal absoluut
de werkelijkheid worden.
Kortom, elektronica kan het
comfort, gemak en de veiligheid
van een auto enorm bevorderen.
De verschillende systemen win
nen zeer aan betrouwbaarheid
en raken steeds beter op elkaar
ingesteld. Maar de controleer
baarheid van de automobilist
wordt ook steeds groter en daar
bij kunnen we ons afvragen of
dat wel zo’n vooruitgang is.
Seat Marbella
120.000 km, janu
zwart
15.990
16.990
27.500
Waar Jules Verne een wel zeer vooruitstrevende blik
op de toekomst had, kijken we tegenwoordig niet
meer dan zo’n tien jaar vooruit, omdat we door al
lerhande uiteenlopende omstandigheden de toe
komst niet zo ver vooruit kunnen voorspellen. Wat
wel voorspelbaar is, is dat de elektronica in de mo
derne auto een steeds grotere rol gaat spelen. Daar
door komt de vraag naar boven of we over enkele ja-
ren als automobilist zelf nog iets mogen doen.
Seat Arosa 1.4 Basis
SXX 20.500
Seat Toledo 1.6i
100.000 km, januar
tornado rood
Seat Ibiza 1.3 CLX
93.000 km, januari 1994
tornado rood
Seat Cordoba 1.4 CLX
100.000 km, maart 1995
rood metallic
WMHi
Seat Ibiza 1.4 Latino
57.000 km, mei 1997, stbekr.
tornado rood
Seat Ibiza 1.4 CL
62.000 km, januari 1996
tornado rood
Seat Ibiza 1.4 Conga
55.000 km, maart 1995
smaragdgroen metallic
CL, LPG
iri 1995
15.455
DE TILBURGSE KOERIER ---
19.945
SEAT DEALER
OCCASIONS
A»8n?e"
9
T-.v
j
Seat Cordoba Vario 1.6 SE
25.000 km, januari 2000 4
yucagroen metallic
Seat Ibiza 1.3 CLX
111.000 km, september 1993
tornado rood
we gaan nog vele stappen ver
der. Volvo introduceert een sys
teem dat automatisch een
alarmsignaal zendt als u in een
ongeluk verzeild raakt. Via de
GSM wordt er dan door een
meldkamer contact met u ge
zocht. Mocht u niet in staat zijn
door verwondingen om te ant
woorden, dan worden de hulp
diensten direct gealarmeerd. Via
hetzelfde systeem kan een sig
naal naar de verkeerscomputer
worden doorgegeven, zodat ach
teropkomend verkeer gewaar
schuwd kan worden voor een on
geluk en bijbehorende file.
In de jaren tachtig kwamen en
kele auto’s op de markt met een
sprekende boordcomputer en
Bij elektronica denken we steeds
vaker aan mobiele communica
tie en navigatie. Deze systemen
zijn uiteraard los verkrijgbaar,
maar kunnen ook geïntegreerd
in de auto geleverd worden. Een
mobiele telefoon is een bekend
fenomeen en vooral zakelijke rij
ders ontdekken ook steeds meer
het gemak van een navigatiesys
teem. Maar de mogelijkheden
zijn voorlopig nog niet uitgeput.
Met een navigatiesysteem vindt
u feilloos uw bestemming, maar
ook een parkeerplaats, tanksta
tion of museum. En in de toe
komst kunt u via uw navigatie
systeem de wensen ingeven
omtrent een partner (dik, dun,
blond, zwart, kaal, jong, oud
etc.). U geeft uiteraard ook uw
eigen gegevens door en als de
computer een geschikte partner
vindt, wordt u via uw navigatie
systeem naar de prins of prinses
op het witte paard geleid. Maar
rond 1990 kwamen de eerste na
vigatiesystemen in een primitie
ve vorm. Maar ook bij ABS, ESP,
cruise-control en traction-con
trol hebben we met geavanceer
de elektronica te maken. Er zijn
inmiddels al enkele auto’s op de
markt waar in principe alles wat
maar enigszins met elektriciteit
te maken heeft, op elektronica is
gebaseerd. Steeds meer nieuwe
auto’s krijgen zogenaamde mul
tiplex bedrading. Eén van de
grote voordelen hiervan is dat
per auto veel minder bekabeling
nodig is en dat de beti
heid van de verschil!
Onlangs werd in de grote Peuge
ot Boxer bestelwagen de be
staande 2,5 liter turbodieselmo-
tor vervangen door een nieuwe
2.8 liter met common rail inspui
ting. Deze motor kan aan de zo
genaamde Euro-III emissie ei
sen voldoen en levert een
vermogen van 127 pk bij 3600
tr/min en een koppel van 300
Nm bij 1800 tr/min. Als bij 1200
tr/min is minimaal 250 Nm be
schikbaar. De motor is zuiniger,
minder belastend voor het mi
lieu en levert betere prestaties.
Peugeot verwacht dat de meeste
kopers voor deze moderne HDi-
krachtbron zal kiezen. De Boxer
2.8 HDi is er vanaf f.33.790,=
excl. BTW.
De Boxer werd in maart 1994
geïntroduceerd en inmiddels zijn
er 262.000 exemplaren van ge
maakt. Dit jaar werden er in Ne
derland tot en met september
1.014 Boxers op kenteken gezet
(grijs kenteken) en dat betekent
een toename met 11 procent t.ov.
dezelfde periode vorig jaar.
Elektronica maakt al lang een
deel uit van onze auto, zonder
dat we dat weten. Wat denkt u
van een elektroiüsch injectiesys-
teem, of een elektronisch aange
stuurde toerenteller. Geen za
ken waar we qua opwinding
wakker van liggen. Bij elektroni
ca denken we vaak aan meer in
gewikkelde systemen.
De elektronica kan ook een deel
van de functies van de automobi
list gaan overnemen. En dan
spreken we niet over stabiliteits
programma’s of traction control.
Mercedes levert een systeem
waarbij gekoppeld aan de cruise
control de auto een vaste afstand
tot zijn voorganger kan houden,
dit uiteraard afhankelijk van de
snelheid. Remt de voorganger,
dan remt de auto vanzelf mee.
Dit systeem kan natuurlijk ook
worden losgekoppeld van de
cruise control, zodat in de toe
komst de auto zelf gaat remmen,
als de bestuurder een opstakel te
laat ziet. Er bestaan ook al
auto’s waarbij de alarmlichten
automatisch gaan branden als
de vertraging een bepaalde
waarde overschrijdt. Dit om ach
terliggend verkeer te waarschu
wen. Experimenteel zijn enkele
merken bezig om een systeem te
ontwikkelen die de witte lijnen
langs de weg leest, zodat de auto
vanzelf midden op de weg blijft
rijden.
Maar de vergaande toepassing
van elektronica heeft ook zijn
keerzijde. De overheid zoekt
naar middelen om automobilis
ten meer geld te laten betalen.
En hoe meer geautomatiseerd
dit kan, hoe gemakkelijker het
allemaal wordt. We moeten er
dan ook niet gek van op kijken
als we over enkele jaren ver
plicht een blackbox in de auto
hebben die precies bijhoudt
waar, hoeveel en hoe hard we ge
reden hebben. Deze gegevens
worden automatisch per GSM
naar een centrale computer ge-
tronische systemen wordt verbe
terd. Laten we eveh simpel het
voorbeeld van een koplamp ne
men. U draait normaal aan de
schakelaar en daarmee wordt
een relais aangestuurd dat weer
een permanente stroom geeft
aan de koplamp die vervolgens
aan gaat. Op dezelfde manier lo
pen er draden naar alle andere
verlichtingsdelen, de claxon etc.
In het geval van multiplex be
drading geeft u met uw schake
laar een signaal aan de boord-
elektronica dat u uw koplampen
wilt ontsteken en vanuit het
brein wordt via de centrale be
drading een signaal aan de kop
lampen afgegeven dat ze aan
moeten gaan. Over dezelfde ka
bel stuurt men bijvoorbeeld ook
een signaal naar de richtingaan
wijzers, claxon, injectiesysteem
etc. De signalen zijn verschil
lend en de betreffende elektri
sche systemen weten precies op
welk signaal ze moeten reage
ren. Zo kan het ook dat bijvoor
beeld de nieuwe Mercedes C-
klasse een beveiliging voor het
uitvallen van een remlicht heeft.
■r ue&aueuuK Gaat een lampje kapot, dan
etrouwbaar- neemt de normale verlichting
llende elek- deze functie tijdehjk over. Dat
zou bij een klassieke bedrading
niet kunnen.
Seat Arosa 1.7 SDI
100.000 km, februari 1998
torn adorood 19.250
12.990
Seat Cordoba 1.6 CLX
87.500 km, dec. 1994
aostagroen
4.990
16.990
21.990
Seat Cordoba 1.6 GLX
45.000 km, juni 1997
paars metallic
Bs.
24.990
Seat Cordoba 1.9 GTTD
147.000 km, augustus 1995
geel 19.990