R I I s I EiNDEJAARS W OPRUIMAKT OST bv automobilist over? Grotere HDi-motor voor Peugeot Boxer jjjü-uuw I ZUI Ml Neemt elektronica het van de 1 IBS Uw adres als het om SEAT gaat r 4 w 18.500 EMBER 2000 «PAGINA 10 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 14 DECEMBER 2000 «PAGINA 11 elated F 05 Blackbox Multiplex Navigatiesysteem ►J 0g 5.250 ic E?o?w] SAAB <fiSEf=|-r 10.500 Ringbaan Zuid 301 Tilburg Tel.: 01314647676 Officieel dealer voor Tilburg en omstreken van: 14.250 voerd en het verschuldigde be drag wordt inclusief boetes en spitstarief maandelijks afge schreven. Het lijkt een rampen scenario, maar het zal absoluut de werkelijkheid worden. Kortom, elektronica kan het comfort, gemak en de veiligheid van een auto enorm bevorderen. De verschillende systemen win nen zeer aan betrouwbaarheid en raken steeds beter op elkaar ingesteld. Maar de controleer baarheid van de automobilist wordt ook steeds groter en daar bij kunnen we ons afvragen of dat wel zo’n vooruitgang is. Seat Marbella 120.000 km, janu zwart 15.990 16.990 27.500 Waar Jules Verne een wel zeer vooruitstrevende blik op de toekomst had, kijken we tegenwoordig niet meer dan zo’n tien jaar vooruit, omdat we door al lerhande uiteenlopende omstandigheden de toe komst niet zo ver vooruit kunnen voorspellen. Wat wel voorspelbaar is, is dat de elektronica in de mo derne auto een steeds grotere rol gaat spelen. Daar door komt de vraag naar boven of we over enkele ja- ren als automobilist zelf nog iets mogen doen. Seat Arosa 1.4 Basis SXX 20.500 Seat Toledo 1.6i 100.000 km, januar tornado rood Seat Ibiza 1.3 CLX 93.000 km, januari 1994 tornado rood Seat Cordoba 1.4 CLX 100.000 km, maart 1995 rood metallic WMHi Seat Ibiza 1.4 Latino 57.000 km, mei 1997, stbekr. tornado rood Seat Ibiza 1.4 CL 62.000 km, januari 1996 tornado rood Seat Ibiza 1.4 Conga 55.000 km, maart 1995 smaragdgroen metallic CL, LPG iri 1995 15.455 DE TILBURGSE KOERIER --- 19.945 SEAT DEALER OCCASIONS A»8n?e" 9 T-.v j Seat Cordoba Vario 1.6 SE 25.000 km, januari 2000 4 yucagroen metallic Seat Ibiza 1.3 CLX 111.000 km, september 1993 tornado rood we gaan nog vele stappen ver der. Volvo introduceert een sys teem dat automatisch een alarmsignaal zendt als u in een ongeluk verzeild raakt. Via de GSM wordt er dan door een meldkamer contact met u ge zocht. Mocht u niet in staat zijn door verwondingen om te ant woorden, dan worden de hulp diensten direct gealarmeerd. Via hetzelfde systeem kan een sig naal naar de verkeerscomputer worden doorgegeven, zodat ach teropkomend verkeer gewaar schuwd kan worden voor een on geluk en bijbehorende file. In de jaren tachtig kwamen en kele auto’s op de markt met een sprekende boordcomputer en Bij elektronica denken we steeds vaker aan mobiele communica tie en navigatie. Deze systemen zijn uiteraard los verkrijgbaar, maar kunnen ook geïntegreerd in de auto geleverd worden. Een mobiele telefoon is een bekend fenomeen en vooral zakelijke rij ders ontdekken ook steeds meer het gemak van een navigatiesys teem. Maar de mogelijkheden zijn voorlopig nog niet uitgeput. Met een navigatiesysteem vindt u feilloos uw bestemming, maar ook een parkeerplaats, tanksta tion of museum. En in de toe komst kunt u via uw navigatie systeem de wensen ingeven omtrent een partner (dik, dun, blond, zwart, kaal, jong, oud etc.). U geeft uiteraard ook uw eigen gegevens door en als de computer een geschikte partner vindt, wordt u via uw navigatie systeem naar de prins of prinses op het witte paard geleid. Maar rond 1990 kwamen de eerste na vigatiesystemen in een primitie ve vorm. Maar ook bij ABS, ESP, cruise-control en traction-con trol hebben we met geavanceer de elektronica te maken. Er zijn inmiddels al enkele auto’s op de markt waar in principe alles wat maar enigszins met elektriciteit te maken heeft, op elektronica is gebaseerd. Steeds meer nieuwe auto’s krijgen zogenaamde mul tiplex bedrading. Eén van de grote voordelen hiervan is dat per auto veel minder bekabeling nodig is en dat de beti heid van de verschil! Onlangs werd in de grote Peuge ot Boxer bestelwagen de be staande 2,5 liter turbodieselmo- tor vervangen door een nieuwe 2.8 liter met common rail inspui ting. Deze motor kan aan de zo genaamde Euro-III emissie ei sen voldoen en levert een vermogen van 127 pk bij 3600 tr/min en een koppel van 300 Nm bij 1800 tr/min. Als bij 1200 tr/min is minimaal 250 Nm be schikbaar. De motor is zuiniger, minder belastend voor het mi lieu en levert betere prestaties. Peugeot verwacht dat de meeste kopers voor deze moderne HDi- krachtbron zal kiezen. De Boxer 2.8 HDi is er vanaf f.33.790,= excl. BTW. De Boxer werd in maart 1994 geïntroduceerd en inmiddels zijn er 262.000 exemplaren van ge maakt. Dit jaar werden er in Ne derland tot en met september 1.014 Boxers op kenteken gezet (grijs kenteken) en dat betekent een toename met 11 procent t.ov. dezelfde periode vorig jaar. Elektronica maakt al lang een deel uit van onze auto, zonder dat we dat weten. Wat denkt u van een elektroiüsch injectiesys- teem, of een elektronisch aange stuurde toerenteller. Geen za ken waar we qua opwinding wakker van liggen. Bij elektroni ca denken we vaak aan meer in gewikkelde systemen. De elektronica kan ook een deel van de functies van de automobi list gaan overnemen. En dan spreken we niet over stabiliteits programma’s of traction control. Mercedes levert een systeem waarbij gekoppeld aan de cruise control de auto een vaste afstand tot zijn voorganger kan houden, dit uiteraard afhankelijk van de snelheid. Remt de voorganger, dan remt de auto vanzelf mee. Dit systeem kan natuurlijk ook worden losgekoppeld van de cruise control, zodat in de toe komst de auto zelf gaat remmen, als de bestuurder een opstakel te laat ziet. Er bestaan ook al auto’s waarbij de alarmlichten automatisch gaan branden als de vertraging een bepaalde waarde overschrijdt. Dit om ach terliggend verkeer te waarschu wen. Experimenteel zijn enkele merken bezig om een systeem te ontwikkelen die de witte lijnen langs de weg leest, zodat de auto vanzelf midden op de weg blijft rijden. Maar de vergaande toepassing van elektronica heeft ook zijn keerzijde. De overheid zoekt naar middelen om automobilis ten meer geld te laten betalen. En hoe meer geautomatiseerd dit kan, hoe gemakkelijker het allemaal wordt. We moeten er dan ook niet gek van op kijken als we over enkele jaren ver plicht een blackbox in de auto hebben die precies bijhoudt waar, hoeveel en hoe hard we ge reden hebben. Deze gegevens worden automatisch per GSM naar een centrale computer ge- tronische systemen wordt verbe terd. Laten we eveh simpel het voorbeeld van een koplamp ne men. U draait normaal aan de schakelaar en daarmee wordt een relais aangestuurd dat weer een permanente stroom geeft aan de koplamp die vervolgens aan gaat. Op dezelfde manier lo pen er draden naar alle andere verlichtingsdelen, de claxon etc. In het geval van multiplex be drading geeft u met uw schake laar een signaal aan de boord- elektronica dat u uw koplampen wilt ontsteken en vanuit het brein wordt via de centrale be drading een signaal aan de kop lampen afgegeven dat ze aan moeten gaan. Over dezelfde ka bel stuurt men bijvoorbeeld ook een signaal naar de richtingaan wijzers, claxon, injectiesysteem etc. De signalen zijn verschil lend en de betreffende elektri sche systemen weten precies op welk signaal ze moeten reage ren. Zo kan het ook dat bijvoor beeld de nieuwe Mercedes C- klasse een beveiliging voor het uitvallen van een remlicht heeft. ■r ue&aueuuK Gaat een lampje kapot, dan etrouwbaar- neemt de normale verlichting llende elek- deze functie tijdehjk over. Dat zou bij een klassieke bedrading niet kunnen. Seat Arosa 1.7 SDI 100.000 km, februari 1998 torn adorood 19.250 12.990 Seat Cordoba 1.6 CLX 87.500 km, dec. 1994 aostagroen 4.990 16.990 21.990 Seat Cordoba 1.6 GLX 45.000 km, juni 1997 paars metallic Bs. 24.990 Seat Cordoba 1.9 GTTD 147.000 km, augustus 1995 geel 19.990

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 29