RS h ^11 Volvo EyeCar met oog voor alles SSE Innovatieve en veelzijdig Opel Signum 2 £2 :s Seat start export naar Mexico in 2001 Hyundai H200 als pick-up en chassislcabine Renault hangt in Parijs auto boven de haard G Hl DE AUTOMAAT» DONDERDAG 14 DECEMBER 2000 «PAGINA 7 DE TILBURGSE KOERIER /IBER 2000 «PAGINA 6 lisa- djkt, de ien h biedt kV., iet de p dit q op jn. ij een aanrijding en dakcon- 1995-1999 1995-1997 ever- ;zich Eindj Mexic Mexico, gen die’ ijl ERVICEl itis leenauto) I 18.30 UUR 3 UUR itreken i de Re- iNis- verwerken: motoren en brandstof- kwaliteit afgestemd op de hoogte boven zeeniveau, sterkere vering deeld de krachten bij over de sterke vloer- e structie. hoogte en hebben een vergelijkbaar onbelemmerd zicht. Sensoren leg gen de oogpositie van de bestuurder vast en stemmen daar de stoel op Als de stoelpositie wordt aangepast, veranderen ook het stuurwiel en de pedalen mee. Uiteraard blijft er de mogelijkheid het geheel handmatig pick- ft keurig l aan. in oplo- snaf- extra I met een grotere uitslag, stofbesten- m zlirro alnfort on7nvnnrt OnV hot into- 1997 1996 1999 1997 1996 1999 1997 Inclusief Mexico is Seat nu ver tegenwoordigd in 65 landen. Het verkoopnetwerk bestaat uit 3.720 vestigingen waar totaal ruim 22.500 mensen werkzaam zijn. In april van dit jaar heeft Seat al een belangrijke stap ge- pervlak wordt gecreëerd. Van buitenaf gezien lijkt de auto op een tweezitter, terwijl bagage uit het zicht onder de banken kan worden geplaatst, zodat deze geen gevaar voor de inzit tenden oplevert bij plotseling remmen. 1996 1996 1998 Renault verwacht in Mexico zo’n 30.000 auto’s te gaan verkopen in 2003 en 80.000 auto’s per jaar op langere termijn, wat neerkomt op ongeveer 6% tot 8% van de markt. Ongeveer twee derde van de Re naults die in Mexico zullen worden verkocht zullen ook in Mexico zijn geproduceerd. De productie van de Scénic en daarna van de Clio - in een eerste fase uitsluitend bestemd voor de Mexicaanse markt - zal er op middellange termijn voor zorgen dat Renault haar commerciële aan wezigheid in Midden-Amerika, het Caribisch Gebied en het Noorden van Zuid-Amerika kan versterken. 1996 1992 1997 1994 1994 1993 1993 1990 1992 1994 1995 1998 1995 1996 1994 1996 1996 1993 1997 1998 1995 1998 1996 1997 1997 1995 1995 1994 1994 1996 1994 1998 1994 1998 ....12-1998 1998 2 sen de twee con- i gemakkelijk te tier de styling. Dankzij 10 mm) en ziet de iheel De relatie tusse cept auto’s is ge kennen aan de styling. I de lange wielbasis (283C de korte achteroverhang, Signum2 er zelfs statisch L bijzonder uit. Die indruk wordt ontleend aan de gespierde wiel kasten, gevuld met grote 19-inch wielen. Andere typische Opel kenmerken zijn de prominente C-stijlen en de wijde, doorlopen de schouders. Op het gebied van veiligheid heeft Volvo een zeer bijzonder concept ontwikkeld, de EyeCar. Het doel was om in deze auto iedere bestuur der ongeacht zijn lengte of li chaamsbouw altijd een perfect zicht en comfortabele zithouding te schaffen. Het probleem doet zii Voor het vaststellen van de oogposi tie wordt een videocamera gebruikt die in een aantal stappen het exacte middelpunt van ieder oog vaststelt. Dit proces duurt niet langer dan een seconde. De camera is voorzien van infraroodlicht, omdat het licht in de auto afhankelijk van het tijdstip op de dag sterk varieert. Een sensor be paald de afstand van de bovenkant van het hoofd tot het dak en stelt dit automatisch op 7,5 cm af, omdat dan iedereen een optimaal zicht in de EyeCar heeft. te verstellen. De B-stijl is van een andere constructie waarbij dit on- derdeel het zicht minder belem- 3p af. merd, maar de inzittenden boven past, dien beter worden beschermd bij een zijdelingse aanrijding. En de ver sterkte rugleuning van de stoel ver- Seat krijgt in Mexico een eigen distributienetwerk van 25 ex clusieve dealers. Hoewel Seat reeds aanwezig is in de buurlan den Argentinië en Brazilië, is toetreding tot de Mexicaanse Op de volgend jaar te houden Autotentoonstelling van Genève (1-11 maart 2001) zal Opel de Signum 2 presenteten. De naam van deze nieuwe studie verwijst naar de Signum, een premium segment prototype, die voor het eerst getoond op de IAA te Frankfurt in 1997. De Signum2 combineert een dynamisch de sign met een innovatief interi eur. markt zeer belangrijk voor de export naar Latijns Amerika. Volkswagen de Mexico wordt in deze constructie de importeur. Dit bedrijf heeft op de Mexi caanse automarkt een aandeel van 28% en is tevens de grootste autofabrikant van het land. In 1999 zijn 410.000 eenheden ge produceerd in de fabriek in Pu ebla. Niemand komt op het idee om een splinternieuwe auto boven lerpassa- een open haard te hanSen- Re‘ d biedt films aault doet dal w<ef’in haar,v°lle' eittebekii dig vernieuwde showroom aan dale video- de C.RamPs EW*P^js. Re- nault was in 1911 de eerste fa- P® ers' brikant die op deze beroemde v avenue vertegenwoordigd was en ngspook in lg30 werd de huijjgg locatie -UL ruimee vrijgemaakt voor nummer 51-53 betrokken. meuw systeem van vanabe- Sinds 1963 is er ook een restau. stoe- rant jn jjet pand gevestigd, de kun‘ Pub Renault, die per dag zo’n 2000 bezoekers kon herbergen. Maar van dat alles is nu niets meer over. Renault heeft haar vaste plek op de Champs Elysée een flinke tijd gesloten gehouden voor een volledig metamorfose. Er wordt nu niet meer over Pub of showroom gesproken, maar over Atelier Renault, waar de be zoeker op een bijzondere manier met het merk kennis kan maken. De start van de productie van nault Scénic in de fabriek van san in Cuernavaca in Mexico is de realisatie van het eerste gemeen schappelijke productieproject van de alliantie Renault-Nissan. De Scénic, de eerste compacte monos pace op de Mexicaanse markt, zal door Nissan Mexicana worden ge produceerd. Vanaf januari 2001 zul len er in het beginjaarlijks gemid deld 6.000 auto’s worden geproduceerd en op de markt wor den gebracht door Renault Mexico. De industriële capaciteit en de on dersteunende verkooporganisatie (“back-office”) van Nissan heeft het voor Renault mogelijk gemaakt sneller terug te keren op de Mexi caanse markt tegen beperkte kos ten. De extra activiteit, waar Re nault nu voor zorgt, brengt met zich mee dat de Mexicaanse fabrieken van Nissan rendabeler worden en dat Nissan haar gamma producten kan uitbreiden. Tevens kan Nissan het service-aanbod voor de klant vergroten via Renault Crédit Inter national, het filiaal van Renault dat gespecialiseerd is in de financiering van de aankoop van auto’s door par ticulieren of bedrijven. Dit eerste in dustriële en commerciële project van de Alliantie opent de weg voor gelijksoortige activiteiten die zullen worden gerealiseerd op andere markten met een flink groeipoten tieel, met name in de Mercosur. Gezien de technische eisen van de duurdere uitvoering van de Scénic die in Mexico zal worden geprodu ceerd (2.016v 140 pk) was een gron dige aanpassing nodig om de bijzon derheden van de plaatselijke (geografische) situatie te kunnen Vanaf maart 2001 gaat Seat zijn auto’s ook verkopen in Mexico. Hierdoor betreedt Seat een markt van 500.000 verkochte auto’s per jaar en zet het een verdere stap in de richting van commerciële expansie in Latijns Amerika. Tijdens de Internatio nale Motor Show van Mexico is Seat vertegenwoordigd met het binnen 24 maanden compleet vernieuwde gamma. De laadbak heeft bij de pick-up een minimale lengte van 2,53 meter en is bij de lan ge wielba sis 2,86 meter lang. De breedte bedraagt in alle gevallen 1,73 meter. Standaard is een zoge naamd palenjuk met inklapbare steunen die voorkomt dat lading tegen de cabinewand kan schui ven. De prijslijst begint bij f.28.995,= voor de chassis/cabine met standaard cabine en loopt tot £31.995,= voor de lange wiel basis met SuperCab. Het instappen in de Signum2 is heel gemakkelijk. Trek aan de deurhendel en de voorstoelen kantelen/draaien automatisch naar de deurzijde. Tegelijkertijd zeikt het stuurwiel in het instru mentenpaneel, waardoor instap pen nog verder wordt vergemak kelijkt. Wanneer de bestuurder zijn stoel naar voren heeft ge draaid, dan komt met een druk op de knop het stuurwiel weer tevoorschijn. De voorpassagier heeft de be schikking over een speciaal scherm: indien niet in gebruik, verdwijnt het scherm in het ins trumentenpaneel boven het handschoenenkastje. Eveneens futuristisch is het infotainment systeem, dat de achterpassa- giers de mogelijkheid I van bioscoop kwaliteit 1 ken, dit dankzij speci schermen en DVD spelers. Door het ontbreken van een con ventionele versnellingspook wordt ruimte vrijgemaakt voor een r le opbergbakjes tussen de st len. Via een rail in de vloer 1 nen diverse kleine containers worden verplaatst en in elke po sitie tussen het middenconsole en de achterstoelen worden vast gezet. Kinderspeelgoed, een koelbox met bekerhouders, de uitrusting voor een mobiel kan toor en zelfs een espressobar kunnen worden geplaatst bin nen het bereik van elke inzitten de. dige sloten, enzovoort. Ook het inte rieur van de auto is enigszins aan gepast om beter te voldoen aan de wensen van de Mexicaanse klant. 1 januari 2001 zal Renault ico, het filiaal van Renault in de Scénic op de markt bren gen via zijn eigen dealerorganisatie, uie voornamelijk bestaat uit dealers die geselecteerd zijn uit de Nissan dealerorganisatie. De introductie op de markt van de Clio is gepland voor begin 2002. De dealerorgani tie van Renault zal geleidelijk aan worden uitgebreid tot 50 60 dealers in 2003 en deze zal ook een gamma geïmporteerde producten van Renault gaan verkopen. nog steeds voor dat kleinere be stuurder nauwelijks de voorkant van de auto kunnen zien, terwijl juist lange personen met hun kruin tegen het dak zitten. Maar Volvo denkt met de EyeCar dit fenomeen te kunnen elimineren. Alle bestuur ders zitten in deze auto op dezelfde Geen auto’s met daarbij een kaartje voorzien van de verkoop prijs en de standaarduitrusting. Neen, naar auto’s moetje eigen lijk lang zoeken. Eigenlijk ko men we binnen in de huiskamer van monsieur Avantime, een zeer bijzondere auto waarmee Renault in het topsegment zijn eigen positie wil verwerven. Maar ook deze auto’s is beperkt te zien. Eén exemplaar staat bij de ingang, terwijl een tweede aan de wand is opgehangen bo ven een soort van virtuele open haard. Verder zijn er een aantal grote videoschermen waarop een film van de auto kan worden ge projecteerd. Andere schermen vormen een wisselend decor, als of men door een groot raam naar buiten kijkt. De ene is de bezoe ker in Parijs, maar ook Mar seille, Londen, Rome en de Alpen kunnen hierop weergegeven wor- Het bestelwagenprogramma van Hyundai is sinds kort ver rijkt met de H200 pick-up en chassis/cabine. Deze nieuwe telg in de H200-familie heeft een groot aantal mogelijkheden die door het merk zelf of door car rosseriebouwers kunnen wor den geleverd. Natuurlijk sluit de H200 p up wat uitstraling betreft 1 bij de H200 bestelwagen a Dit model heeft een schuil pende neus met echter eer wijkend front. De luchthapper op de motorkap doet al vermoe den dat hierachter de 2,5 liter turbodieselmotor met intercool er te vinden is. Hyundai levert de pick-up in twee wielbases en daarnaast met een standaard cabine of een extra grote cabine (SuperCab, ~"t 25 cm extra bergruimte achter de zitplaatsen). Dit mo del heeft een compact en laag chassis, zodat er voor diverse opbouwmogelijkheden kan wor- nomen in de verdere uitbreiding op de Latijns Amerikaanse markt. Het Spaanse automerk is toen begonnen met de produc tie van de Seat Cordoba in de Volkswagen fabriek van Pache co in Argentinië. Samen met de Inca worden er dus nu twee Seat modellen gebouwd op het Ame rikaanse continent. In het vijftigjarig bestaan van Seat zijn er inmiddels bijna 13 miljoen auto’s gebouwd. De pro ductie- en verkoopprognose voor het komende jaar wordt geschat op meer dan een half miljoen auto’s, tweederde hiervan wordt geëxporteerd dep. Het Atelier Renault is zeer ruim van omzet met in het mid den een rond meubel met diverse intemetschermen. Achterin staan enorme banken en waan je je inderdaad in een huiskamer. Hoog door het 8 meter hoge ge bouw zijn een aantal verend op gehangen loopbruggen gemaakt waarop ook tafel en stoelen staan. Want ondanks dat de naam Pub Renault is verdwenen, kan men op nummer 53 op de Champs Elysée nog steeds eten en drinken. den gekozen. De achteras is bladgeveerd en voorzien van te lescopische schokdempers. Standaard zijn de dubbele ach terwielen die zowel in beladen als onbeladen toestand goed op de weg gedrukt worden. De ver sie met een lange wielbasis heeft een krachtiger remsys- teem en een zwaarder uitge voerde vering, dat een gevolg is van het hogere laadvermogen van 1250 in plaats van 1000 kg. De cabine biedt veel comfort dankzij de onafhankelijke voor- wielophanging met behulp van double whisbones, torsievering en een stabilisatorstang. De H200 staat op 195R14 banden en is uiteraard standaard voor zien van stuurbekrachtiging. De bekende 2,5 liter turbodiesel intercooler is goed voor 100 pk en een koppel van 225 Nm bij 2000 tr/min, dat via een vijfbak op de achterwielen wordt losge- De H200 is een veilige besteller alleen al door zijn bouw. De mo tor ligt voor de cabine en er is rond de motor een kreukelzone gebouwd. Standaard vinden we onder meer op de H200 een ver stelbare stuurkolom, getint glas, een digitale klok en elek trische raambediening. Tijdens de introductieperiode wordt standaard ook airco aangebo den. Overigens toonde Renault enke le tientallen jaren op deze locatie een deel van haar historische col lectie, maar ook dat is nu niet meer het geval. Het Atelier Re nault is vrij voor iedereen toe gankelijk, zeven dagen per week De ontwerpers en ingenieurs we zen een B-stijl boven de taillelijn af. Hans Seer, Opel’s Director of Design “Vanaf de zijkant lijkt de Signum2 op een coupé, zeker wanneer de vier frameloze zij ruiten volledig naar beneden zijn.” Een glazen panorama-dak uitlopend naar de voorruit zorgt binnen voor een ruim en luchtig gevoel. Het interieur biedt aan vier volwassenen het comfort van reizen op “business-class” niveau. De grote achterklep is evenals het dak van glas ge maakt. De voorkant wordt gedomineerd door de voor Opel zo kenmerken de, trapsgewijze gril en de drie dimensionale verticale koplam pen. Geheel nieuw is verder de mogelijkheid om met één druk op de knop de achterbank uit te vouwen op gelijke hoogte met de taillelijn, waarmee een vlak op- o C W <wW J)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25