RS
h
^11
Volvo EyeCar met oog voor alles
SSE
Innovatieve en veelzijdig Opel Signum 2
£2
:s
Seat start export naar
Mexico in 2001
Hyundai H200 als pick-up
en chassislcabine
Renault hangt in Parijs
auto boven de haard
G
Hl
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 14 DECEMBER 2000 «PAGINA 7
DE TILBURGSE KOERIER
/IBER 2000 «PAGINA 6
lisa-
djkt,
de
ien h
biedt
kV.,
iet de
p dit
q op
jn.
ij een aanrijding
en dakcon-
1995-1999
1995-1997
ever-
;zich
Eindj
Mexic
Mexico,
gen
die’
ijl
ERVICEl
itis leenauto) I
18.30 UUR
3 UUR
itreken
i de Re-
iNis-
verwerken: motoren en brandstof-
kwaliteit afgestemd op de hoogte
boven zeeniveau, sterkere vering
deeld de krachten bij
over de sterke vloer- e
structie.
hoogte en hebben een vergelijkbaar
onbelemmerd zicht. Sensoren leg
gen de oogpositie van de bestuurder
vast en stemmen daar de stoel op
Als de stoelpositie wordt aangepast,
veranderen ook het stuurwiel en de
pedalen mee. Uiteraard blijft er de
mogelijkheid het geheel handmatig
pick-
ft keurig
l aan.
in oplo-
snaf-
extra I
met een grotere uitslag, stofbesten- m
zlirro alnfort on7nvnnrt OnV hot into-
1997
1996
1999
1997
1996
1999
1997
Inclusief Mexico is Seat nu ver
tegenwoordigd in 65 landen. Het
verkoopnetwerk bestaat uit
3.720 vestigingen waar totaal
ruim 22.500 mensen werkzaam
zijn. In april van dit jaar heeft
Seat al een belangrijke stap ge-
pervlak wordt gecreëerd. Van
buitenaf gezien lijkt de auto op
een tweezitter, terwijl bagage
uit het zicht onder de banken
kan worden geplaatst, zodat
deze geen gevaar voor de inzit
tenden oplevert bij plotseling
remmen.
1996
1996
1998
Renault verwacht in Mexico zo’n
30.000 auto’s te gaan verkopen in
2003 en 80.000 auto’s per jaar op
langere termijn, wat neerkomt op
ongeveer 6% tot 8% van de markt.
Ongeveer twee derde van de Re
naults die in Mexico zullen worden
verkocht zullen ook in Mexico zijn
geproduceerd. De productie van de
Scénic en daarna van de Clio - in
een eerste fase uitsluitend bestemd
voor de Mexicaanse markt - zal er
op middellange termijn voor zorgen
dat Renault haar commerciële aan
wezigheid in Midden-Amerika, het
Caribisch Gebied en het Noorden
van Zuid-Amerika kan versterken.
1996
1992
1997
1994
1994
1993
1993
1990
1992
1994
1995
1998
1995
1996
1994
1996
1996
1993
1997
1998
1995
1998
1996
1997
1997
1995
1995
1994
1994
1996
1994
1998
1994
1998
....12-1998
1998
2 sen de twee con-
i gemakkelijk te tier
de styling. Dankzij
10 mm) en
ziet de
iheel
De relatie tusse
cept auto’s is ge
kennen aan de styling. I
de lange wielbasis (283C
de korte achteroverhang,
Signum2 er zelfs statisch L
bijzonder uit. Die indruk wordt
ontleend aan de gespierde wiel
kasten, gevuld met grote 19-inch
wielen. Andere typische Opel
kenmerken zijn de prominente
C-stijlen en de wijde, doorlopen
de schouders.
Op het gebied van veiligheid heeft
Volvo een zeer bijzonder concept
ontwikkeld, de EyeCar. Het doel
was om in deze auto iedere bestuur
der ongeacht zijn lengte of li
chaamsbouw altijd een perfect zicht
en comfortabele zithouding te
schaffen. Het probleem doet zii
Voor het vaststellen van de oogposi
tie wordt een videocamera gebruikt
die in een aantal stappen het exacte
middelpunt van ieder oog vaststelt.
Dit proces duurt niet langer dan een
seconde. De camera is voorzien van
infraroodlicht, omdat het licht in de
auto afhankelijk van het tijdstip op
de dag sterk varieert. Een sensor be
paald de afstand van de bovenkant
van het hoofd tot het dak en stelt dit
automatisch op 7,5 cm af, omdat dan
iedereen een optimaal zicht in de
EyeCar heeft.
te verstellen. De B-stijl is van een
andere constructie waarbij dit on-
derdeel het zicht minder belem-
3p af. merd, maar de inzittenden boven
past, dien beter worden beschermd bij een
zijdelingse aanrijding. En de ver
sterkte rugleuning van de stoel ver-
Seat krijgt in Mexico een eigen
distributienetwerk van 25 ex
clusieve dealers. Hoewel Seat
reeds aanwezig is in de buurlan
den Argentinië en Brazilië, is
toetreding tot de Mexicaanse
Op de volgend jaar te houden
Autotentoonstelling van Genève
(1-11 maart 2001) zal Opel de
Signum 2 presenteten. De naam
van deze nieuwe studie verwijst
naar de Signum, een premium
segment prototype, die voor het
eerst getoond op de IAA te
Frankfurt in 1997. De Signum2
combineert een dynamisch de
sign met een innovatief interi
eur.
markt zeer belangrijk voor de
export naar Latijns Amerika.
Volkswagen de Mexico wordt in
deze constructie de importeur.
Dit bedrijf heeft op de Mexi
caanse automarkt een aandeel
van 28% en is tevens de grootste
autofabrikant van het land. In
1999 zijn 410.000 eenheden ge
produceerd in de fabriek in Pu
ebla.
Niemand komt op het idee om
een splinternieuwe auto boven
lerpassa- een open haard te hanSen- Re‘
d biedt films aault doet dal w<ef’in haar,v°lle'
eittebekii dig vernieuwde showroom aan
dale video- de C.RamPs EW*P^js. Re-
nault was in 1911 de eerste fa-
P® ers' brikant die op deze beroemde
v avenue vertegenwoordigd was en
ngspook in lg30 werd de huijjgg locatie
-UL ruimee vrijgemaakt voor nummer 51-53 betrokken.
meuw systeem van vanabe- Sinds 1963 is er ook een restau.
stoe- rant jn jjet pand gevestigd, de
kun‘ Pub Renault, die per dag zo’n
2000 bezoekers kon herbergen.
Maar van dat alles is nu niets
meer over. Renault heeft haar
vaste plek op de Champs Elysée
een flinke tijd gesloten gehouden
voor een volledig metamorfose.
Er wordt nu niet meer over Pub
of showroom gesproken, maar
over Atelier Renault, waar de be
zoeker op een bijzondere manier
met het merk kennis kan maken.
De start van de productie van
nault Scénic in de fabriek van
san in Cuernavaca in Mexico is de
realisatie van het eerste gemeen
schappelijke productieproject van
de alliantie Renault-Nissan. De
Scénic, de eerste compacte monos
pace op de Mexicaanse markt, zal
door Nissan Mexicana worden ge
produceerd. Vanaf januari 2001 zul
len er in het beginjaarlijks gemid
deld 6.000 auto’s worden
geproduceerd en op de markt wor
den gebracht door Renault Mexico.
De industriële capaciteit en de on
dersteunende verkooporganisatie
(“back-office”) van Nissan heeft het
voor Renault mogelijk gemaakt
sneller terug te keren op de Mexi
caanse markt tegen beperkte kos
ten. De extra activiteit, waar Re
nault nu voor zorgt, brengt met zich
mee dat de Mexicaanse fabrieken
van Nissan rendabeler worden en
dat Nissan haar gamma producten
kan uitbreiden. Tevens kan Nissan
het service-aanbod voor de klant
vergroten via Renault Crédit Inter
national, het filiaal van Renault dat
gespecialiseerd is in de financiering
van de aankoop van auto’s door par
ticulieren of bedrijven. Dit eerste in
dustriële en commerciële project
van de Alliantie opent de weg voor
gelijksoortige activiteiten die zullen
worden gerealiseerd op andere
markten met een flink groeipoten
tieel, met name in de Mercosur.
Gezien de technische eisen van de
duurdere uitvoering van de Scénic
die in Mexico zal worden geprodu
ceerd (2.016v 140 pk) was een gron
dige aanpassing nodig om de bijzon
derheden van de plaatselijke
(geografische) situatie te kunnen
Vanaf maart 2001 gaat Seat zijn
auto’s ook verkopen in Mexico.
Hierdoor betreedt Seat een
markt van 500.000 verkochte
auto’s per jaar en zet het een
verdere stap in de richting van
commerciële expansie in Latijns
Amerika. Tijdens de Internatio
nale Motor Show van Mexico is
Seat vertegenwoordigd met het
binnen 24 maanden compleet
vernieuwde gamma.
De laadbak heeft bij de pick-up
een minimale lengte van 2,53
meter en is bij de lan ge wielba
sis 2,86 meter lang. De breedte
bedraagt in alle gevallen 1,73
meter. Standaard is een zoge
naamd palenjuk met inklapbare
steunen die voorkomt dat lading
tegen de cabinewand kan schui
ven. De prijslijst begint bij
f.28.995,= voor de chassis/cabine
met standaard cabine en loopt
tot £31.995,= voor de lange wiel
basis met SuperCab.
Het instappen in de Signum2 is
heel gemakkelijk. Trek aan de
deurhendel en de voorstoelen
kantelen/draaien automatisch
naar de deurzijde. Tegelijkertijd
zeikt het stuurwiel in het instru
mentenpaneel, waardoor instap
pen nog verder wordt vergemak
kelijkt. Wanneer de bestuurder
zijn stoel naar voren heeft ge
draaid, dan komt met een druk
op de knop het stuurwiel weer
tevoorschijn.
De voorpassagier heeft de be
schikking over een speciaal
scherm: indien niet in gebruik,
verdwijnt het scherm in het ins
trumentenpaneel boven het
handschoenenkastje. Eveneens
futuristisch is het infotainment
systeem, dat de achterpassa-
giers de mogelijkheid I
van bioscoop kwaliteit 1
ken, dit dankzij speci
schermen en DVD spelers.
Door het ontbreken van een con
ventionele versnellingspook
wordt ruimte vrijgemaakt voor
een r
le opbergbakjes tussen de st
len. Via een rail in de vloer 1
nen diverse kleine containers
worden verplaatst en in elke po
sitie tussen het middenconsole
en de achterstoelen worden vast
gezet. Kinderspeelgoed, een
koelbox met bekerhouders, de
uitrusting voor een mobiel kan
toor en zelfs een espressobar
kunnen worden geplaatst bin
nen het bereik van elke inzitten
de.
dige sloten, enzovoort. Ook het inte
rieur van de auto is enigszins aan
gepast om beter te voldoen aan de
wensen van de Mexicaanse klant.
1 januari 2001 zal Renault
ico, het filiaal van Renault in
de Scénic op de markt bren
gen via zijn eigen dealerorganisatie,
uie voornamelijk bestaat uit dealers
die geselecteerd zijn uit de Nissan
dealerorganisatie. De introductie op
de markt van de Clio is gepland
voor begin 2002. De dealerorgani
tie van Renault zal geleidelijk aan
worden uitgebreid tot 50 60
dealers in 2003 en deze zal ook een
gamma geïmporteerde producten
van Renault gaan verkopen.
nog steeds voor dat kleinere be
stuurder nauwelijks de voorkant
van de auto kunnen zien, terwijl
juist lange personen met hun kruin
tegen het dak zitten. Maar Volvo
denkt met de EyeCar dit fenomeen
te kunnen elimineren. Alle bestuur
ders zitten in deze auto op dezelfde
Geen auto’s met daarbij een
kaartje voorzien van de verkoop
prijs en de standaarduitrusting.
Neen, naar auto’s moetje eigen
lijk lang zoeken. Eigenlijk ko
men we binnen in de huiskamer
van monsieur Avantime, een
zeer bijzondere auto waarmee
Renault in het topsegment zijn
eigen positie wil verwerven.
Maar ook deze auto’s is beperkt
te zien. Eén exemplaar staat bij
de ingang, terwijl een tweede
aan de wand is opgehangen bo
ven een soort van virtuele open
haard. Verder zijn er een aantal
grote videoschermen waarop een
film van de auto kan worden ge
projecteerd. Andere schermen
vormen een wisselend decor, als
of men door een groot raam naar
buiten kijkt. De ene is de bezoe
ker in Parijs, maar ook Mar
seille, Londen, Rome en de Alpen
kunnen hierop weergegeven wor-
Het bestelwagenprogramma
van Hyundai is sinds kort ver
rijkt met de H200 pick-up en
chassis/cabine. Deze nieuwe telg
in de H200-familie heeft een
groot aantal mogelijkheden die
door het merk zelf of door car
rosseriebouwers kunnen wor
den geleverd.
Natuurlijk sluit de H200 p
up wat uitstraling betreft 1
bij de H200 bestelwagen a
Dit model heeft een schuil
pende neus met echter eer
wijkend front. De luchthapper
op de motorkap doet al vermoe
den dat hierachter de 2,5 liter
turbodieselmotor met intercool
er te vinden is.
Hyundai levert de pick-up in
twee wielbases en daarnaast
met een standaard cabine of een
extra grote cabine (SuperCab,
~"t 25 cm extra bergruimte
achter de zitplaatsen). Dit mo
del heeft een compact en laag
chassis, zodat er voor diverse
opbouwmogelijkheden kan wor-
nomen in de verdere uitbreiding
op de Latijns Amerikaanse
markt. Het Spaanse automerk
is toen begonnen met de produc
tie van de Seat Cordoba in de
Volkswagen fabriek van Pache
co in Argentinië. Samen met de
Inca worden er dus nu twee Seat
modellen gebouwd op het Ame
rikaanse continent.
In het vijftigjarig bestaan van
Seat zijn er inmiddels bijna 13
miljoen auto’s gebouwd. De pro
ductie- en verkoopprognose voor
het komende jaar wordt geschat
op meer dan een half miljoen
auto’s, tweederde hiervan wordt
geëxporteerd
dep. Het Atelier Renault is zeer
ruim van omzet met in het mid
den een rond meubel met diverse
intemetschermen. Achterin
staan enorme banken en waan je
je inderdaad in een huiskamer.
Hoog door het 8 meter hoge ge
bouw zijn een aantal verend op
gehangen loopbruggen gemaakt
waarop ook tafel en stoelen
staan. Want ondanks dat de
naam Pub Renault is verdwenen,
kan men op nummer 53 op de
Champs Elysée nog steeds eten
en drinken.
den gekozen. De achteras is
bladgeveerd en voorzien van te
lescopische schokdempers.
Standaard zijn de dubbele ach
terwielen die zowel in beladen
als onbeladen toestand goed op
de weg gedrukt worden. De ver
sie met een lange wielbasis
heeft een krachtiger remsys-
teem en een zwaarder uitge
voerde vering, dat een gevolg is
van het hogere laadvermogen
van 1250 in plaats van 1000 kg.
De cabine biedt veel comfort
dankzij de onafhankelijke voor-
wielophanging met behulp van
double whisbones, torsievering
en een stabilisatorstang. De
H200 staat op 195R14 banden
en is uiteraard standaard voor
zien van stuurbekrachtiging.
De bekende 2,5 liter turbodiesel
intercooler is goed voor 100 pk
en een koppel van 225 Nm bij
2000 tr/min, dat via een vijfbak
op de achterwielen wordt losge-
De H200 is een veilige besteller
alleen al door zijn bouw. De mo
tor ligt voor de cabine en er is
rond de motor een kreukelzone
gebouwd. Standaard vinden we
onder meer op de H200 een ver
stelbare stuurkolom, getint
glas, een digitale klok en elek
trische raambediening. Tijdens
de introductieperiode wordt
standaard ook airco aangebo
den.
Overigens toonde Renault enke
le tientallen jaren op deze locatie
een deel van haar historische col
lectie, maar ook dat is nu niet
meer het geval. Het Atelier Re
nault is vrij voor iedereen toe
gankelijk, zeven dagen per week
De ontwerpers en ingenieurs we
zen een B-stijl boven de taillelijn
af. Hans Seer, Opel’s Director of
Design “Vanaf de zijkant lijkt
de Signum2 op een coupé, zeker
wanneer de vier frameloze zij
ruiten volledig naar beneden
zijn.” Een glazen panorama-dak
uitlopend naar de voorruit zorgt
binnen voor een ruim en luchtig
gevoel. Het interieur biedt aan
vier volwassenen het comfort
van reizen op “business-class”
niveau. De grote achterklep is
evenals het dak van glas ge
maakt.
De voorkant wordt gedomineerd
door de voor Opel zo kenmerken
de, trapsgewijze gril en de drie
dimensionale verticale koplam
pen. Geheel nieuw is verder de
mogelijkheid om met één druk
op de knop de achterbank uit te
vouwen op gelijke hoogte met de
taillelijn, waarmee een vlak op-
o
C W <wW J)