•uw 2*1 II Opel Corsa Comfort 1.2-16V Easytronic I fél I J AutoTest PRIVELEASEvAf 149,-pm nieuwe lage rente 6,9% III! IJ ijy j Tussenoplossing T Mercedes-dealer Renault-dealer Van der Boom naarKraaiven De Ster neemt scepter van Autoparc over Kluitmans levert pick-ups aan Beekse Bergen NIEUWE TUDEN, NIEUWE LOCATIE, NIEUWE MICRA nu va f19595,-* UJF www.denissen-tilbur WEEN ITO'S 0 km2000 1999 -1999 00 km1999 1999 1998 z -1 Hik fl lli Ml |Hgg| Jl 1 I <1 DE AUTOMAATDONDERDAG 14 DECEMBER 2000 «PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER -GEMBER 2000 «PAGINA 2 F Prijzen Automatisch schakelen Technische gegevens: Opel Corsa 1.2-16V Easytronic Comfort Wieldoppen Centrale vergrendeling Prestaties: Verbruik: Prijs: isouw.nl .1998 8.30-20.00 u. tvelgen mceren IPK Of kom gewoon kijken in de Kraaivenstraat 18, (013) 465 21 00 Ie L een enorm enthousiasme, ze wil len allemaal vol gas geven.” De Ster neemt Autoparc over om een schaalgrootte te verkrijgen om ook in de toekomst te kunnen blijven bestaan. In totaal wer ken er bij De Ster nu 68 mensen. 1199 cc 72,5 x 72,6 mm 75 pk bij 5600 tr/min 110 Nm bij 4000 tr/min lengte 3,816 meter, breedte 1,642 meter soneelsbestand lat er voor de jpervlak e meter. .oe >SEN 2001 catie •Hegistral® voor 1/1-2001 ,25.000 km1998 I998 I997 1997 1997 1997 1997 1997 I997 1997 1997 I997 1996 1996 1995 1992 I994 I994 1994 1990 oro- i en TB Jfet de nieuwe Corsa introduceert Opel ook IZv een nieuwe optie, de Easytronic, een hand- JL V.JL geschakelde conventionele versnellingsbak met een elektronische bediening. Aardig om deze combinatie eens nader aan de tand te voelen. Van der Boom zal het 65-jarig bestaan van het bedrijf in nog op de vertrouwde lo- vieren. Merk en type: Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: 885 kg Aanhanggewicht:1000 kg (geremd) topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 14,0 sec. stadscyclus 8,4 liter/100 km buitenwegcylcus 5,3 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km £28.950,= Nederland N.V, zijn dealerorga- ■kaart kan de prijs ook udgere-kt De prijs wordt vervolgens binnen Van der Boom krijgt huis nummer 12 en komt direct naast Honda-dealer de Graaff die reeds aan de Kraaivenstraat is gevestigd in een tijdelijk onderkomen. De autoboulevard Kraaiven krijgt steeds meer vorm. Di verse autobedrijven die nu nog in de stad gevestigd zijn, vertrekken de komende twee jaar naar de autoboulevard. G AR^AC D E NIS Het is immers belangrijk dat er een goede werksfeer is, omdat je je collega’s meestal meer uren op een dag ziet dan je partner. In middels hebben we alle perso neelsleden van Autoparc gespi ken en bekeken wat ze willen e wat ze kunnen. En dan voel ik Wanneer ons nieuwe pand af is in maart, krijgt de showroom een exclusief 4x4 gedeelte voor de L200, Pajero en Pajero Pinin. Buiten maken we een ruig f rein waar ook modellen koi te staan.” ten, van o gaan. De zijn segmer mee, omdat De nieuwe auto’s komen het ter rein van het park niet af en auto mobielbedrijf Kluitmans haalt en brengt de voertuigen voor on derhoudsbeurten. Sales Ma nager Leonard van de Wiel van Kluitmans: “De L200 is in het safaripark in zijn element. De beslissing van de heer Verberk- moes om voor Mitsubishi te kie zen, past perfect bij onze plan nen met de 4WD Class. We willen het avontuurlijke karak ter van de auto’s tot uitdrukking brengen. De portieren worden centraal geopend met behulp van een af standsbediening. Bij één keer drukken gaat alleen de bestuur dersdeur open, bij een tweede keer ontgrendelen de passa- giersdeur, de achterklep en het brandstofklepje. Bij onze zilver grijze Corsa is het allemaal grijs wat de klok slaat. Het dash- boardlichaam is aan de boven kant in donker grijs uitgevoerd, De nieuwe Corsa is een relatief stug geveerde, compacte auto, die niet geheel ongemerkt over verkeersdrempels gaat. Over hellen in bochten wordt behoor lijk beperkt. Standaard is een elektrische stuurbekrachtiging die niet alleen uitstekend zijn taak uitvoert, maar ook weinig energie vraagt van auto en be stuurder. Kijken we naar de prijzen van Deze week werd bekend dat Renault-dealer van der Boom de vertrouwde locatie aan de Goirkestraat gaat verlaten. De nieuwe vestiging aan de Kraaivenstraat moet in april 2002 gereed zijn. Van der Boom heeft een terrein aan gekocht met een opp van 9500 vierkante Het nieuwe pand krijgt een berijder kan kiezen uit volledig automatisch of handmatig scha kelen. De elektronica houdt re kening met de snelheid, het mo- tórtoerental en de manier waarop het gaspedaal wordt in getrapt en bepaalt aan de hand daarvan de juiste schakelmo- menten. Toch is de manier van schakelen niet vergelijkbaar met een automaat. Vooral als men sportief wil rijden, duurt het overschakelen gewoon te lang. Je merk duidelijk dat de techniek ontkoppelt, even gas mindert, schakelt en vervolgens weer aankoppelt. Wie rustig rijdt zal daar veel minder last van hebben. Handmatig schake len is een kwestie van de pook naar voren duwen voor een ho gere versnelling en terughalen voor een tandje lager. Het scha kelen gaat dan merkbaar vlot ter, maar daarvoor heeft men toch de Easytronic niet gekocht. De topsnelheid is bij deze ver snellingsbak gelijk, alleen duurt het sprintje van 0 tot 100 nu 14 in plaats van 13 seconden. We noteerden een gemiddeld ver bruik van 1 op 13,5 en dat zou fractioneel ongunstiger moeten zijn dan bij de handgeschakelde versie. Een belangrijk voordeel van de Easytronic is de meer prijs van f.1.500,= terwijl de echte automaat, die alleen lever baar is op de 1,4 liter 16V, bijna drie mille extra kost. ren. Door de grote laadbak en de uitstekende terreincapaciteiten zijn de Mitsubishi’s bij uitstek geschikt voor het vervoeren van voer en materialen naar alle uit hoeken van het safaripark. Di recteur Wim Verberkmoes: “Voor ons moet een auto solide de Corsa dan zien we dat hij keurig in de pas loopt met an dere modellen uit dit segment, maar dat een beetje complete uitvoering toch aardig in de pa pieren loopt. De 1.2-16V Com fort kost £27.450,= en met Easytronic £28.950,=. De Easy tronic is er ook in combinatie met de Elegance-uitvoering voor £33.950,=. De Corsa-reeks begint met de basisuitvoering met 3 cilinder 1 liter 12-klep- per bij £23.950,=. front van 85 meter breed aan de Midden-Brabantweg en zal op alle fronten voldoen aan de nieuwste uitstraling en eisen van Renault. Motorisch biedt de Corsa geen nieuws. De 1,2 liter 16-klepper is de kleinste 4 cilinder in de se rie. De motor is goed voor een vermogen van 75 pk bij 5600 tr/min en levert een keurig kop pel van 110 Nm bij 4000 tr/min. De auto haalt hiermee een pri ma top van 170 km/u. Stan daard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar tegen meerprijs is ook de Easytronic leverbaar. Het gaat hier eveneens om een conventio nele vijfbak, echter voorzien van een elektronische bediening. De terwijl de onderzijde wat lichter is. Deze weinig verheffende com binatie komen we ook op de por tieren tegen, waar een deel met bekledingsstof is' overtrokken. De vormgeving van het dash board is beslist aardig met een compacte overkapping van het instrumentarium en de multi- functie display onder een verge lijkbare klep. De middenconsole is behoorlijk rechthoekig en daarbij past keurig een serie ra dio’s die door Opel wordt aange boden vanaf £695,=. Maar waar om gebruikt Opel bij de Corsa zo’n harde kunststoffen die een beetje koud overkomen. Overi gens is de bekleding van de Cor sa ook leverbaar in rood en blauw en dat scheelt flink in de uitstraling. De stoelen van de Corsa bieden een redelijke on dersteuning, het bestuurder- sexemplaar kan in hoogte wor den aangepast. De stuurkolom is verstelbaar. De Corsa heeft standaard actieve hoofdsteunen die het hoofd beter opvangen bij een aanrijding van achteren. Voorin is er voldoende ruimte en ook achterin slaat de Corsa geen De eerste contacten met Leon de «Koster van Autoparc dateren Van eind 1998 en op 28 novem ber was alles rond. Een dag later lieeft Leon zijn personeel inge licht en daarna is er een brief ge gaan naar alle relaties. Uiter aard zullen we binnenkort op gepaste wijze afscheid nemen van Leon de Koster, terwijl ook Tijn Bogers vanwege zijn leeftijd het bedrijf gaat verlaten.” Het valt al direct op dat op het visitekaartje van Brok ook zijn voornaam wordt genoemd. “We hebben binnen de Ster een be hoorlijk platte organisatiestruc tuur. Ik spreek liever niet van -vestigingsdirecteuren, maar van ‘huisbazen’. De mensen die het werk moeten doen, krijgen een vergaande verantwoordelijk heid. Dat stimuleert de mensen enorm. slecht figuur. De achterbank kan in twee ongelijke delen wor den neergeklapt om de bagage ruimte van 260 tot maximaal 1060 liter uit te breiden. Verder omvat de standaarduitrusting van de Comfort twee airbags, elektrisch bediende portierrui ten (voor), leeslampjes voorin, een opberglade onder de passa giersstoel een toerenteller, ra- diovoorbereiding met 6 luidspre kers en getint glas. Rob Brok: “Vanaf 1995 heeft ^Mercedes een enorme groei door gemaakt, met maar liefst 11 nieuwe modellen in driejaar •tijd. Daardoor groeiden we in iDen Bosch uit ons jasje. We kon- Jden geen geschikte locatie aan de A2 vinden, zodat we genood zaakt waren in Drunen nieuw bouw te plegen. Daar rekent Opel nu met de nieuwe Corsa volledig mee af. De auto is in lengte, breedte en hoogte gegroeid en nu loopt het merk volledig in de pas. Het is overigens grappig om te zien dat de hele carrosserie nieuw is, maar dat er toch sprake is van een vertrouwde uitstra ling. Dat komt door een aantal elementen. Allereerst toont het profiel bekend vanwege de bol le daklijn die behouden is. Het front met de heldere koplampen en de zwarte grille die aansluit op een stootrand, zorgt ook voor een typisch Corsa-karakter. De voorbumper die altjjd in de car- rosserieldeur wordt gespoten, sluit bijna naadloos aan op de verbreding van de voorspatbor- den. Een smalle, zwarte spat- bordverbreder versterkt dit ef fect. Ook aan de achterkant loopt er een zwarte rand langs het spatscherm die weer door gaat in de stootrand op de ach terbumper. Gelukkig is de Corsa niet zo’n auto waarop alles een laklaagje heeft gekregen. Bij de door ons gereden Comfort alleen nog de behuizing van de buiten spiegels. Maar de omlijsting van de ruiten, portiergrepen en stootstrips op de flanken zijn zwart. Aan de achterkant toont de Corsa modern omdat de lich- tunits exact gelijk lopen met de ruit. Dit zorgt niet alleen voor een geslaagd uiterlijk, maar ook voor een maximale breedte van en degelijk zijn en daarnaast een uitstekende prijs-kwaliteitver- houding bieden. Dat de auto vierwielaandrijving heeft en over veel laadruimte beschikt is minstens zo belangrijk. Zo zijn we op de Mitsubishi L200 uitge komen, die ook nog eens een visi tekaartje voor het park is.” De Corsa is voor Opel een be langrijke auto gezien de hon derdduizenden die er jaarlijks in Europa, maar ook daar bui- i over de toonbank e vorige Corsa kon in '«ent steeds minder luat alle later geïntro duceerde concurrenten groter waren met meer ruimte voor passagiers en bagage. de derde deur, die bovendien tot een uitsparing in de bumper open gaat. Aardig is hier om te bemerken dat zelfs de hendel met slotontgrendeling een detail is dat terugwijst naar de voor ganger. Ondanks het feit dat de Corsa groter is, toont de auto lekker compact en staat op 13 inch wielen met 155/80 R 13 banden. De wielen zijn bij de Comfort voorzien van keurige wieldoppen. De overname van Mercedes- dealer Autoparc met vestigingen in Loon op Zand en Tilburg door ■collega-dealer De Ster is sinds $28 november jl. een feit. Het zal ’echter tot in januari duren voor- dat de naam De Ster op het pand zal verschijnen. Jlet volledige perse Js meegegaan, zodï klant in eerste instantie niet zo veel zal gaan veranderen. Direc teur Rob Brok werkt al zo’n twintig in de Mercedes-organi- satie en nam in de periode 1990- 1995 alle aandelen van De Ster •in ‘s-Hertogenbosch over. De Ster komt oorspronkelijk voort uit automobielbedrijf Put ters, die tot 1982 ook een Merce- )des-vestiging in Tilburg had, te genover Abee. Maar liefst acht exemplaren van de Mitsubishi L200 pick-up wer den recent door de Tilburgse Mitsubishi-dealer Kluitmans overhandigd aan Safari Beekse Bergen. De auto’s worden door medewerkers van het park inge zet bij de verzorging van de die- - /ÊÊA 4bGD;VZ. StSoiml 1 ■»'-T 5 - - “uw! O.ï;, f» safari --

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21