m!
s
Daihatsu 'Young' RV
"II
Mercedes Sequentronic
Compressor voor vermogenswinst bij Lexus IS200
www.denissen-till
Nieuwe Kia Carens deze
maand bij de dealer
Drie miljoen Seats
uit Martorell
WinterCheck bij
de BMW-dealer
Tussenmodel
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 7 DECEMBER 2000 «PAGINA 5
VIBER 2000 «PAGINA 4
DE TILBURGSE KOERIER
§oed.
Vlot ogend
Chroomkleurige accenten
De Daihatsu YRV is leverbaar
Kokem
edes-Benz
Ie
aler
|io
is
;asion
>0
MAANDEN!
10PAV0ND
en zeer
lenken!
sic, bouwjaar
km, aircondi-
ar 2-'99, lava
lichtmetalen
De Nederlandse Daihatsu-dealers hebben inmiddels
de beschikking over de nieuwe YRV, een naam die
staat voor Young Recreational Vehicle, een auto die
volgens eigen zeggen niet alleen bedoeld is voor men-
YRV heeft ruimtewagen-achtige aspiraties.
Martorell g
in Martorel
wordt ingetrapt. Als men stopt
voor een verkeerslicht, dan
schakelt de bak automatisch te
rug naar de eerste versnelling.
Op een display wordt de gekozen
overbrenging weergegeven.
Daarnaast is er de stand auto-
shift en dan schakelt de Sequen
tronic volledig automatisch op
basis van de gegevens van de
microcomputer. Het prestatie
niveau blijft gelijk. Mercedes le
vert de Sequentronic alleen op
de 4 cilinders CLK 200 en CLK
230 Compressor als coupé en ca
briolet. De meerprijs bedraagt
£2.961,= (inclusief 19% BTW).
:e Automaat,
<m, navigatie,
49.750
24.750
42.750
28.750
22.750
28.750
ƒ31.750
29.750
25.750
26.750
22.750
17.750
ƒ16.750
22.750
ƒ13.950
22.750
13.750
ƒ16.750
ƒ12.750
ƒ17.750
22.950
Sport Auto-
tilver metallic,
■erlichting, ra-
uurbekrachti-
87.500,-
ding
VEN
02020
32561
in.nl
G A y. G E
D E NISSEN
Welke occasion?
Welk bouwjaar?
Welk AUTOBEDRIJF?
sr glas. De motorkap en
staan net niet in el-
lengde. Kenmerkend is
sp de zijruiten
pie van elkaar
tierruit begint
normale
iet een
r. Een
gemaakt. Het feit dat
■ell 3 van de 13 miljoen
Seats werden geproduceerd,
geeft het belang van deze fa
briek binnen de organisatie aan.
Seat startte in november 1953
met haar productie en denkt in
2000 meer dan een half miljoen
auto’s te produceren.
lumper is opvallend
lar daarin is dan wel het
deel van de luchttoe-
ir de motorruimte opge-
Het gaat hier om een n«x
handgeschakelde bak m«
elektronische bediening.
loger
den neer-
stofinleg
ng, hoofdsteu-
>g klokje,
meegespoten
ipen en
aeest
Op dit moment kunnen BMW-
rijders bij de BMW-dealer te
recht voor de jaarlijkse Winter-
Tril
Dait
vatu
--rieui
die jong zijn, maar ook voor wie zich jong voelt. De cjen j
koppelingspedaal ontbreekt en
op en neer schakelen gebeurt
door de pook lichtjes naar voren
De voorbt
hoog, maj
groptste d
voer naar i.
nomen alsmede de inbouwruim-
te voor twee ronde mistlampen
van een flink formaat. De kop
lampen zijn geheel volgens de
laatste trend hoog in de spatbor
den doorgetrpkken en voorzien
Of kom gewoon kijken in de
Kraaivenstraat 18. Tel.: (013) 465 l
een nieuw exemplaar wordt ge
leverd. Ook voor het onderstel
heeft de leverancier TTE een
aantal voorzieningen ontwik
keld om het hogere potentieel in
goede banen te leiden. Er zijn
onder meer zwaardere stabilisa-
torstangen, aangepaste veren en
dito schokdempers verkrijgbaar,
waardoor het onderstel merk
baar straffer wordt afgestemd.
leverbaar,
li-ruimtewa-
hoge
gemakke-
is plaats
Iwassen
sprake
1 geen af-
Daihatsu levert uiteraard ook de
YRV met 3 jaar volledige fa
brieksgarantie en 6 jaar carros-
seriegarantie. De prijslijst start
bij £26.995,= voor de 1 liter.
Voor de 4 cilinder 1,3 liter is men
minimaal £28.995,= kwijt, de
VTi en S kosten respectievelijk
£30.995,= en £33.595,=. Als op
ties zijn verkrijgbaar metaallak,
een automaat met of zonder
stuurtiptronic, panoramadak,
ABS en airconditioning. Op me
taallak na zijn deze extra’s al
leen verkrijgbaar op de 1,3 liter.
De vijfdeurs YRV is 3,77 meter
lang en deelt zijn bodemgroep
met de Sirion. De vormgeving is
een mengelmoes van functiona
liteit en sportiviteit. De auto ziet
er uit als een compacte ruimte
wagen met zijn flinke hoogte van
1,55 meter (10 cm hoger dan de
Sirion).
van helder
voorruit st
kaars verk
de manier waarop
een soort van kopi
zijn. De voorportie
laag en loopt naar achteren op.
De ruiten in de achterportieren
volgen dezelfde lijn. Achter is de
YRV voorzien van Lexus-achtige
lichtunits, grote driehoekige
exemplaren met een fantasievol
le indeling. Tegen meerprijs is
een zogenaamd panoramadak
leverbaar, dit glazen dak boven
de voorpassagiers sluit direct op
de voorruit aan. Uiterlijk is de
YRV beslist en vlot ogende, mo
derne auto die door zijn compac
te afmetingen uitstekend thuis
is in de stad, maar ook daarbui
ten zijn mannetje staat.
Hoogteverstelling op de bestuur
dersstoel, centrale vergrende
ling met afstandsbediening,
elektrisch bediende ramen ach
terin, zijairbags, gordijnairbags,
luidsprekers in de achterportie
ren, sportstoelen bekleed met
twee kleuren grijs, achterklep-
spoiler met geïntegreerd rem
licht, sideskirts en een sportief
uitlaateindstuk zijn hier stan
daard aanwezig.
of achteren te bewegen. Op dat
moment opent de hydrauliek via
het druklager de koppeling en
schakelt de versnelling in. Het
brein houdt hierbij rekening
met het toerental van de motor,
de snelheid van de wielen en di
verse andere parameters die
van belang zijn voor een juiste
schakeling. Met de Sequentro
nic schakelt men altijd één ver
snelling hoger of lager. De nor
male handgeschakelde zesbak
bij de Sequentronic uitgebreid
met een elektromotor en hy
draulische pomp.
Daarnaast is er een sensorsys-
teem voor zowel in als buiten de
versnellingsbak. Het inschake
len van de eerste versnelling
kan alleen als het rempedaal
met twee motoren, die we beiden
uit de Sirion kennen. Het basis
model bedient zich van de 3 ci
linder 1 liter 12-klepper, een zui
nige krachtbron die een
vermogen levert van 56 pk bij
5200 tr/min en een koppel van
88 Nm bij 3600 tr/min. Hiermee
presteert de YRV redelijk, maar
vooral van belang is het gemid
delde verbruik van 1 op 17,9 vol
gens de Europese meetmethode.
Daarnaast zijn er drie uitrus-
tingsvarianten te bestellen met
de 1,3 liter 16V met variabele
kleptiming, die in de YRV een
vermogen levert van 87 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
120 Nm bij 3200 tr/min. Met
deze moderne krachtbron is de
YRV gewoon een lekker vlotte en
sportieve auto, terwijl ook hier
het brandstofverbruik zeer bin
nen de perken blijft. Een vjjfver-
snellingsbak is uiteraard stan
daard, maar de 1,3 liter kan ook
worden besteld met een auto
maat of zelfs een stuurtiptronic.
Op het stuurwiel zijn knoppen
aangebracht waarmee op en
neer geschakeld kan worden.
Daarnaast kan de bak ook als
volwaardige automaat dienst
doen.
Hij zat al langere tijd in de pijp
lijn, maar vanaf deze maand
staat de nieuwe Kia Carens, een
midi-ruimtewagen, bij de Ne
derlandse dealers. De auto heeft
een bijzondere vormgeving,
vooral door de manier waarop de
twee zijruiten achter door een
brede stijl worden gescheiden.
Dit kennen we onder meer van
de Toyota Picnic en Mercedes A-
klasse. Standaard wordt de Ca
rens LS in een two-tone lak ges
poten en beschikt over een
chromen grille. De basisuitvoe
ring, RS genaamd, is alleen op
De compacte Lexus IS200 is een
echte rijdersauto die alleen kan
worden beticht van iets te wei
nig vermogen bij lage toerental
len.
En daar heeft men in Duitsland
iets op gevonden. Inmiddels is
via het officiële Lexus-kanaal
de IS200 met compressor lever
baar, waardoor het vermogen
wordt verhoogd van 155 naar
204 pk, een winst met 32 pro-
In 1993 opende Seat haar
nieuwe fabriek in Martorell en
recent liep hier de drie miljoen
ste auto van de band, een Leon
1.8 20 VT met vierwielaandrij-
ving. De fabriek werd destijds
door koning Juan Carlos geo
pend en behoort tegenwoordig
tot de meest productieve plants
in Europa. Aanvankelijk werd
heeft bovendien elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, chroom
kleurige accenten rond de ver-
snellingspookhoes,
stuurbekrachtiging en bredere
banden. Nog een stap hc
staat de VTi met in delei
klapbare achterbank, i
op de deurbekleding, h
nen achter, analoog kl
make-up spiegels, met
buitenspiegels en deurgreporl
nog bredere banden. De me™,
complete YRV is de 1.3 16V S
met vooral een sportieve uitrus
ting.
Check. Voor £75,= worden alle
belangrijke onderdelen van de
auto gecontroleerd en ontvangt
u van de dealer een stijlvol
vormgegeven piramideklok (los
verkrijgbaar voor £59,=). De
monteurs starten met de elek
tronica en kijken naar het sto-
ringsgeheugen, de accu, verlich
ting, claxon, ruitenwissers en
-sproeiers, vorstbeveiliging, ver
warming en airco.
Op motorisch vlak wordt de con
trole vervolgd en komen de V-
snaren, het motoroliepeil, koel
systeem, koelvloeistofniveau en
de vorstbeveiliging aan bod.
Het derde punt is het onderstel
waar het oliepeil van de versnel
lingsbak en cardan, de band- I
spanning en profieldiepte, rem-
blokken of -voeringen, leidingen
en vloeistofniveau, stuurinrich- I
ting, oliepeil stuurbekrachtiging'
en schokdempers aan een kriti-
sche blik worden blootgesteld.
Tijdens de controle kan de klant
zich rustig verdiepen in de diver-|
se aanbiedingen op het gebied
van accessoires, kinderzitjes,
miniatuurmodellen en ander
speelgoed.
Uiteraard kan de IS200 com
pressor nog uiterlijk worden op
gewaardeerd met 18 inch licht
metaal. De aanpassingen en
inbouw worden verzorgd door
Cavallino Engineering, maar
kunnen bij iedere Lexus-dealer
worcfei besteld. De compressor-
kit kost £17.900,= inclusief ex
tra stabilisator en montage.
draagt 4,44 meter, terwijl de
auto met 1,71 en 1,60 meter re
spectievelijk volwassen breed eh
hoog is. De standaarduitrusting
omvat onder meer bij de LS
twee airbags, airconditioning,
centrale vergrendeling en elek-
trisch bediende portierruiten.
Helaas staat ABS op de optie-
lijst. De Kia Carens kost
£42.990,= als complete LS en
kan voor £40.990,= als RS wor
den geleverd. De prijzen gelden
ook na 1 januari en zijn dus in
clusief 19% BTW.
Het koppel wordt bovendien met
27 procent verhoogd tot 247 Nm
bij 5000 tr/min. De accelaratie
van 0 tot 100 geschiedt in 7,3 se
conden (winst 2,2 seconden) bij
de versie met de zesversnel
lingsbak en 9,0 seconden bij de
automaat. De compressor wordt
als kit geleverd met een vol jaar
garantie op een bestaande IS200
en driejaar garantie als deze op
De standaarduitrusting omvat
twee airbags, terwijl dé duurste
versie ook is voorzien van zijair
bags en gordijnairbags en dat
laatste mag uniek genoemd wor
den in deze klasse.
De basis YRV 1.0 12V STi is
voorzien van twee airbags, be
kerhouders, elektrisch bediende
voorportierruiten, twee luid
sprekers, stoffen bekleding,
meegespoten bumpers en een
toerenteller. De 1.3 16VXTi
ibune
Jaihatsu heeft werk gemaakt
an de vormgeving van het inte-
ir. Het dashboard bestaat uit
i brede unit met in het mid-
i het instrumentarium met
drie grote klokken en links en
rechts nog een paar ronde ele
menten, zoals de uitstroomope-
ningen en een klokje. Dit geheel
is bij de meest complete variant
in een metaalachtige omlijsting
gevat. In het interieur wordt ge
bruik gemaakt van meerdere
tinten kunststof, waardoor de
YRV bepaald niet saai is. Voorin
staan sportief ogende stoelen,
terwijl de achterbank iets hoger
is geplaatst. Daihatsu spreekt
hier van een tribune-opstelling,
zodat de achterpassagiers een
beter zicht krijgen. Bij de duur
dere versies is de achterbank
over een lengte van 15 cm ver
schuifbaar, zodat kan worden
gekozen uit extra been- of baga
geruimte. Uiteraard kan de ach
terbank worden plat gelegd,
vanaf de VTi zelfs in twee delen.
Ook heeft Daihatsu de aanwezi
ge ruimte zo optimaal mogelijk
proberen te benutten door veel
opbergvakken in de auto aan te
brengen.
Zuinige krachtbron
speciale bestelling It.c,
Net als andere midi-ruim
gens heeft de Carens een 1
zitpositie en daardoor
lijke instap. Achterin is
voor twee tot drie vok
passagiers. Er is hier sf
van een achterbank en geen af
zonderlijke stoelen. De Carens
beschikt over de bekende 1,8 li
ter 16V motor met een vermo
gen van 110 pk. De auto mag
een geremde aanhanger trekken
van 1250 kg. Door zijn afmetin
gen is ie groter dan de meeste
concurrenten. De lengte be
de fabriek gebouwd voor een
productie van 1500 auto’s per
dag, anno 2000 zijn het er maar
liefst 2250 stuks. Er werd een
start gemaakt met de Ibiza en
Cordoba, inmiddels lopen er ne
gen verschillende modellen
haast en door elkaar. Met uit
zondering van de Alhambra en
Toledo worden alles Seat’s in
De Mercedes CLK zal als eerst
leverbaar worden met een Se
quentronic zesversnellingsbak.
13-FZ-KP
A
J