m! s Daihatsu 'Young' RV "II Mercedes Sequentronic Compressor voor vermogenswinst bij Lexus IS200 www.denissen-till Nieuwe Kia Carens deze maand bij de dealer Drie miljoen Seats uit Martorell WinterCheck bij de BMW-dealer Tussenmodel DE AUTOMAAT» DONDERDAG 7 DECEMBER 2000 «PAGINA 5 VIBER 2000 «PAGINA 4 DE TILBURGSE KOERIER §oed. Vlot ogend Chroomkleurige accenten De Daihatsu YRV is leverbaar Kokem edes-Benz Ie aler |io is ;asion >0 MAANDEN! 10PAV0ND en zeer lenken! sic, bouwjaar km, aircondi- ar 2-'99, lava lichtmetalen De Nederlandse Daihatsu-dealers hebben inmiddels de beschikking over de nieuwe YRV, een naam die staat voor Young Recreational Vehicle, een auto die volgens eigen zeggen niet alleen bedoeld is voor men- YRV heeft ruimtewagen-achtige aspiraties. Martorell g in Martorel wordt ingetrapt. Als men stopt voor een verkeerslicht, dan schakelt de bak automatisch te rug naar de eerste versnelling. Op een display wordt de gekozen overbrenging weergegeven. Daarnaast is er de stand auto- shift en dan schakelt de Sequen tronic volledig automatisch op basis van de gegevens van de microcomputer. Het prestatie niveau blijft gelijk. Mercedes le vert de Sequentronic alleen op de 4 cilinders CLK 200 en CLK 230 Compressor als coupé en ca briolet. De meerprijs bedraagt £2.961,= (inclusief 19% BTW). :e Automaat, <m, navigatie, 49.750 24.750 42.750 28.750 22.750 28.750 ƒ31.750 29.750 25.750 26.750 22.750 17.750 ƒ16.750 22.750 ƒ13.950 22.750 13.750 ƒ16.750 ƒ12.750 ƒ17.750 22.950 Sport Auto- tilver metallic, ■erlichting, ra- uurbekrachti- 87.500,- ding VEN 02020 32561 in.nl G A y. G E D E NISSEN Welke occasion? Welk bouwjaar? Welk AUTOBEDRIJF? sr glas. De motorkap en staan net niet in el- lengde. Kenmerkend is sp de zijruiten pie van elkaar tierruit begint normale iet een r. Een gemaakt. Het feit dat ■ell 3 van de 13 miljoen Seats werden geproduceerd, geeft het belang van deze fa briek binnen de organisatie aan. Seat startte in november 1953 met haar productie en denkt in 2000 meer dan een half miljoen auto’s te produceren. lumper is opvallend lar daarin is dan wel het deel van de luchttoe- ir de motorruimte opge- Het gaat hier om een n«x handgeschakelde bak m« elektronische bediening. loger den neer- stofinleg ng, hoofdsteu- >g klokje, meegespoten ipen en aeest Op dit moment kunnen BMW- rijders bij de BMW-dealer te recht voor de jaarlijkse Winter- Tril Dait vatu --rieui die jong zijn, maar ook voor wie zich jong voelt. De cjen j koppelingspedaal ontbreekt en op en neer schakelen gebeurt door de pook lichtjes naar voren De voorbt hoog, maj groptste d voer naar i. nomen alsmede de inbouwruim- te voor twee ronde mistlampen van een flink formaat. De kop lampen zijn geheel volgens de laatste trend hoog in de spatbor den doorgetrpkken en voorzien Of kom gewoon kijken in de Kraaivenstraat 18. Tel.: (013) 465 l een nieuw exemplaar wordt ge leverd. Ook voor het onderstel heeft de leverancier TTE een aantal voorzieningen ontwik keld om het hogere potentieel in goede banen te leiden. Er zijn onder meer zwaardere stabilisa- torstangen, aangepaste veren en dito schokdempers verkrijgbaar, waardoor het onderstel merk baar straffer wordt afgestemd. leverbaar, li-ruimtewa- hoge gemakke- is plaats Iwassen sprake 1 geen af- Daihatsu levert uiteraard ook de YRV met 3 jaar volledige fa brieksgarantie en 6 jaar carros- seriegarantie. De prijslijst start bij £26.995,= voor de 1 liter. Voor de 4 cilinder 1,3 liter is men minimaal £28.995,= kwijt, de VTi en S kosten respectievelijk £30.995,= en £33.595,=. Als op ties zijn verkrijgbaar metaallak, een automaat met of zonder stuurtiptronic, panoramadak, ABS en airconditioning. Op me taallak na zijn deze extra’s al leen verkrijgbaar op de 1,3 liter. De vijfdeurs YRV is 3,77 meter lang en deelt zijn bodemgroep met de Sirion. De vormgeving is een mengelmoes van functiona liteit en sportiviteit. De auto ziet er uit als een compacte ruimte wagen met zijn flinke hoogte van 1,55 meter (10 cm hoger dan de Sirion). van helder voorruit st kaars verk de manier waarop een soort van kopi zijn. De voorportie laag en loopt naar achteren op. De ruiten in de achterportieren volgen dezelfde lijn. Achter is de YRV voorzien van Lexus-achtige lichtunits, grote driehoekige exemplaren met een fantasievol le indeling. Tegen meerprijs is een zogenaamd panoramadak leverbaar, dit glazen dak boven de voorpassagiers sluit direct op de voorruit aan. Uiterlijk is de YRV beslist en vlot ogende, mo derne auto die door zijn compac te afmetingen uitstekend thuis is in de stad, maar ook daarbui ten zijn mannetje staat. Hoogteverstelling op de bestuur dersstoel, centrale vergrende ling met afstandsbediening, elektrisch bediende ramen ach terin, zijairbags, gordijnairbags, luidsprekers in de achterportie ren, sportstoelen bekleed met twee kleuren grijs, achterklep- spoiler met geïntegreerd rem licht, sideskirts en een sportief uitlaateindstuk zijn hier stan daard aanwezig. of achteren te bewegen. Op dat moment opent de hydrauliek via het druklager de koppeling en schakelt de versnelling in. Het brein houdt hierbij rekening met het toerental van de motor, de snelheid van de wielen en di verse andere parameters die van belang zijn voor een juiste schakeling. Met de Sequentro nic schakelt men altijd één ver snelling hoger of lager. De nor male handgeschakelde zesbak bij de Sequentronic uitgebreid met een elektromotor en hy draulische pomp. Daarnaast is er een sensorsys- teem voor zowel in als buiten de versnellingsbak. Het inschake len van de eerste versnelling kan alleen als het rempedaal met twee motoren, die we beiden uit de Sirion kennen. Het basis model bedient zich van de 3 ci linder 1 liter 12-klepper, een zui nige krachtbron die een vermogen levert van 56 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 88 Nm bij 3600 tr/min. Hiermee presteert de YRV redelijk, maar vooral van belang is het gemid delde verbruik van 1 op 17,9 vol gens de Europese meetmethode. Daarnaast zijn er drie uitrus- tingsvarianten te bestellen met de 1,3 liter 16V met variabele kleptiming, die in de YRV een vermogen levert van 87 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 120 Nm bij 3200 tr/min. Met deze moderne krachtbron is de YRV gewoon een lekker vlotte en sportieve auto, terwijl ook hier het brandstofverbruik zeer bin nen de perken blijft. Een vjjfver- snellingsbak is uiteraard stan daard, maar de 1,3 liter kan ook worden besteld met een auto maat of zelfs een stuurtiptronic. Op het stuurwiel zijn knoppen aangebracht waarmee op en neer geschakeld kan worden. Daarnaast kan de bak ook als volwaardige automaat dienst doen. Hij zat al langere tijd in de pijp lijn, maar vanaf deze maand staat de nieuwe Kia Carens, een midi-ruimtewagen, bij de Ne derlandse dealers. De auto heeft een bijzondere vormgeving, vooral door de manier waarop de twee zijruiten achter door een brede stijl worden gescheiden. Dit kennen we onder meer van de Toyota Picnic en Mercedes A- klasse. Standaard wordt de Ca rens LS in een two-tone lak ges poten en beschikt over een chromen grille. De basisuitvoe ring, RS genaamd, is alleen op De compacte Lexus IS200 is een echte rijdersauto die alleen kan worden beticht van iets te wei nig vermogen bij lage toerental len. En daar heeft men in Duitsland iets op gevonden. Inmiddels is via het officiële Lexus-kanaal de IS200 met compressor lever baar, waardoor het vermogen wordt verhoogd van 155 naar 204 pk, een winst met 32 pro- In 1993 opende Seat haar nieuwe fabriek in Martorell en recent liep hier de drie miljoen ste auto van de band, een Leon 1.8 20 VT met vierwielaandrij- ving. De fabriek werd destijds door koning Juan Carlos geo pend en behoort tegenwoordig tot de meest productieve plants in Europa. Aanvankelijk werd heeft bovendien elektrisch ver stelbare buitenspiegels, chroom kleurige accenten rond de ver- snellingspookhoes, stuurbekrachtiging en bredere banden. Nog een stap hc staat de VTi met in delei klapbare achterbank, i op de deurbekleding, h nen achter, analoog kl make-up spiegels, met buitenspiegels en deurgreporl nog bredere banden. De me™, complete YRV is de 1.3 16V S met vooral een sportieve uitrus ting. Check. Voor £75,= worden alle belangrijke onderdelen van de auto gecontroleerd en ontvangt u van de dealer een stijlvol vormgegeven piramideklok (los verkrijgbaar voor £59,=). De monteurs starten met de elek tronica en kijken naar het sto- ringsgeheugen, de accu, verlich ting, claxon, ruitenwissers en -sproeiers, vorstbeveiliging, ver warming en airco. Op motorisch vlak wordt de con trole vervolgd en komen de V- snaren, het motoroliepeil, koel systeem, koelvloeistofniveau en de vorstbeveiliging aan bod. Het derde punt is het onderstel waar het oliepeil van de versnel lingsbak en cardan, de band- I spanning en profieldiepte, rem- blokken of -voeringen, leidingen en vloeistofniveau, stuurinrich- I ting, oliepeil stuurbekrachtiging' en schokdempers aan een kriti- sche blik worden blootgesteld. Tijdens de controle kan de klant zich rustig verdiepen in de diver-| se aanbiedingen op het gebied van accessoires, kinderzitjes, miniatuurmodellen en ander speelgoed. Uiteraard kan de IS200 com pressor nog uiterlijk worden op gewaardeerd met 18 inch licht metaal. De aanpassingen en inbouw worden verzorgd door Cavallino Engineering, maar kunnen bij iedere Lexus-dealer worcfei besteld. De compressor- kit kost £17.900,= inclusief ex tra stabilisator en montage. draagt 4,44 meter, terwijl de auto met 1,71 en 1,60 meter re spectievelijk volwassen breed eh hoog is. De standaarduitrusting omvat onder meer bij de LS twee airbags, airconditioning, centrale vergrendeling en elek- trisch bediende portierruiten. Helaas staat ABS op de optie- lijst. De Kia Carens kost £42.990,= als complete LS en kan voor £40.990,= als RS wor den geleverd. De prijzen gelden ook na 1 januari en zijn dus in clusief 19% BTW. Het koppel wordt bovendien met 27 procent verhoogd tot 247 Nm bij 5000 tr/min. De accelaratie van 0 tot 100 geschiedt in 7,3 se conden (winst 2,2 seconden) bij de versie met de zesversnel lingsbak en 9,0 seconden bij de automaat. De compressor wordt als kit geleverd met een vol jaar garantie op een bestaande IS200 en driejaar garantie als deze op De standaarduitrusting omvat twee airbags, terwijl dé duurste versie ook is voorzien van zijair bags en gordijnairbags en dat laatste mag uniek genoemd wor den in deze klasse. De basis YRV 1.0 12V STi is voorzien van twee airbags, be kerhouders, elektrisch bediende voorportierruiten, twee luid sprekers, stoffen bekleding, meegespoten bumpers en een toerenteller. De 1.3 16VXTi ibune Jaihatsu heeft werk gemaakt an de vormgeving van het inte- ir. Het dashboard bestaat uit i brede unit met in het mid- i het instrumentarium met drie grote klokken en links en rechts nog een paar ronde ele menten, zoals de uitstroomope- ningen en een klokje. Dit geheel is bij de meest complete variant in een metaalachtige omlijsting gevat. In het interieur wordt ge bruik gemaakt van meerdere tinten kunststof, waardoor de YRV bepaald niet saai is. Voorin staan sportief ogende stoelen, terwijl de achterbank iets hoger is geplaatst. Daihatsu spreekt hier van een tribune-opstelling, zodat de achterpassagiers een beter zicht krijgen. Bij de duur dere versies is de achterbank over een lengte van 15 cm ver schuifbaar, zodat kan worden gekozen uit extra been- of baga geruimte. Uiteraard kan de ach terbank worden plat gelegd, vanaf de VTi zelfs in twee delen. Ook heeft Daihatsu de aanwezi ge ruimte zo optimaal mogelijk proberen te benutten door veel opbergvakken in de auto aan te brengen. Zuinige krachtbron speciale bestelling It.c, Net als andere midi-ruim gens heeft de Carens een 1 zitpositie en daardoor lijke instap. Achterin is voor twee tot drie vok passagiers. Er is hier sf van een achterbank en geen af zonderlijke stoelen. De Carens beschikt over de bekende 1,8 li ter 16V motor met een vermo gen van 110 pk. De auto mag een geremde aanhanger trekken van 1250 kg. Door zijn afmetin gen is ie groter dan de meeste concurrenten. De lengte be de fabriek gebouwd voor een productie van 1500 auto’s per dag, anno 2000 zijn het er maar liefst 2250 stuks. Er werd een start gemaakt met de Ibiza en Cordoba, inmiddels lopen er ne gen verschillende modellen haast en door elkaar. Met uit zondering van de Alhambra en Toledo worden alles Seat’s in De Mercedes CLK zal als eerst leverbaar worden met een Se quentronic zesversnellingsbak. 13-FZ-KP A J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25