I 52 8 Opel Astra Coupé Turbo Dikke Ford Focus Rover onthult details MG X10 "Het Krassen van een Kromhout" V DECEMBER ACTIE Het beest is los! 2000 - PAGINA 20 Jaargang 12 »nr49» Donderdag 7 december 2000 Oplage 106.300 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Alfa Sportwagen 1.9 JTD Deze week Realtief zuinig Volgend jaar worden alle nieuwe .01315422133 auto’s die bij de dealer in de showroom staan voorzien van een zogenaamd brandstofetiket, .01315423030 waardoor auto’s op het gebied .01314680044 van brandstofverbruik makkelij- n .01315943943 .01315053944 verbruik weergeven en de CO2- .01315802020 uitstoot. En ja hoor, Nederland wijkt daar weer vanaf. Neder- ..01315443330 De etiketten laten dan zien of de .01314652100 betreffende auto zuiniger of min integraal turbosysteem 01314634355 Topprestaties kleurcode wordt aangegeven of .01315364011 maken van energiezuinige .01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 .01315355655 Europa blauw .01315351035 .01315321411 snap. Bovendien moet men con stant in iedere klasse het gemid delde uitrekenen om te kunnen bepalen of een nieuw model er boven of onderzit. Die bereke ning wordt eens per jaar uitge- variant in dezelfde schaal te recht komt als de spaarzame ver sie. Kortom, Nederland heeft aantal liters per 100 km gemeten pen in de pas met de rest van Eu ropa. We willen toch allemaal zo graag één Europese markt. Kom Tony Vós loten. ding srier Zie advertentie in De Automaat Gebr. Vullings Opel ■ij Willem Vermeulen - Zeist Ur Als ik deze zin nog eens lees, vraag ik mezelf af of ik het wel ker met elkaar vergeleken kun nen worden. Europees zijn er af- toch. Dit is makkelijk en eerlijk onderling te vergelijken en we lo- auto’s. Maar bij dit systeem is het mogelijk dat een compacte auto die minder brandstof ver duikt dan een groter model, foch een rode aanduiding krijgt (pnzuinig), omdat dit model ten opzichte van andere kleine auto’s relatief minder zuinig is. Leg dat maar eens aan consumenten uit. weer iets ingewikkelds bedacht. Als we gewoon uitgaan van het in de Europese téstcyclus en de üitstoot aan CO2, dan zijn we er Men kan zich afvragèn waar in Europa nog echt hard gereden kan worden, met uitzondering van die paar stukjes Duitse autobaan. Toch is er nog steeds een warme belangstelling voor snelle sport wagens, al was het alleen maar om in voorkomende gevallen extra reserves te hebben. Opel breidt de Astra Coupé naar boven uit met de 190 pk sterke turbo. De Opel Astra Coupé gaat be gin 2001 in de verkoop voor een prijs van f,65.995, VERBALE WILLEM VERMEULEN HET KRASSEN VAN EEN KROMHOUT iropa s spe- Seat/Saab Zuidoost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Suzuki Gijsbers Toyota Autonova.... Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel.. spraken gemaakt dat de étiketten het absolute brandstof- kleine wijzigii Zo hebben de i vobrtaan donker j een verchroomde geve dasl UD VAG •4 pk lent wel tmerk V - DEALERS Nieuw boek met columnachtige verhalen i Turbo-ver- i Coupés der zuinig is dan andere model len in dezelfde klasse. Met een op, ambtenaren in Den Haag, hang die eilandmentaliteit maar eens aan wilgen... voerd. Verder is het mogelijk dat door een enorme hoeveelheid uit voeringen een minder zuinige Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier ,N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 land gaat eigenzinnig de relatie ve energiezuinigheid vermelden. I auto’s zuinig zijn of niet. Het doel is de consument bewust te _^iw ivi i iaat ingen ondergaan. achterlichten glas en wordt e sierlijsttöe- "°voegd. De meters op het washboard kunnen worden ge kozen met een witte of zwarte wijzerplaat. niet te doen zijn om een laag verbruik, maar wie volgens de officiële meetcyclus gaat rijden, komt gemiddeld boven de 1 op 11 uit. alarm. Daarnaast zijn als optie leverbaar een navigatiesysteem, CD-wisselaar en diverse mobie le telefoniepakketten. Op het ge- bied van veiligheid doet Opel er alles aan om het enorme vermo gen te beteugelen als dat nodig is met ABS en elektronische remkrachtverdeling. En als het fout gaat heeft de Astra Coupé altijd nog airbags, zijairbags, veiligheidspedalen en in hoogte verstelbare gordels voorin met gordelspanners. Met de komst van der sie hebben alle Astra i merk Kromhout bestaat al lang niet meer, maar is op de omslag van het boek vereeuwigd. “Het Krassen van een Kromhout” is de vierde verhalenbundel van Vermeulen sinds 1989. Het nieuwe boek is 208 pagina’s dik en in A5-formaat uitgevoerd. “Het Krassen van een Kromhout” kost f.32,50 en is ver krijgbaar in de boekhandel (ISBN 90 800423 31). BMW Renova Chrysler Chrysler L op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. Ford Van Rijn.... Honda De Graaff.. Kia Schapendonk01315331206 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom. Rover Met het vrijgeven van een eerste foto maakt MG Rover Group de tails bekend van een nieuwe MG sport sedan die op dit moment on der de codenaam X10 wordt ont wikkeld. Overigens zullen vol gend jaar een aantal MG sport sedans verschijnen, waardoor het aantal in Longbridge geprodu ceerde modellen bijna verdubbelt. Ruim 500 technici werken aan de ontwikkeling van deze nieuwe sport sedans en andere opwinden de projecten. In dit ontwikkelings programma is tot nu toe als 100 miljoen pond geïnvesteerd. Komend jaar zal MG weer in ere worden hersteld met een complete reeks sportieve auto’s. Compro misloos strak sturende modellen met uitstekende aërodynamische De Automaat is een uitgave yan De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tüburg Technisch is vanwege het teem, was samengebo spruitstuk i re compone het korte tl kiepen afmetingen, lager gewu een verbeterd rendeme liter is verder voorzien balansassen om trilling neutraliseren. De mow twee katalysatoren voldoet de Astra Coupé aan de Euro 4 emissienc 2005. Bij de prestaties van de Turbo hoort natuurlijk een aangepast onderstel. De veren en dempers zijn straffer. Verder is de spoor breedte zowel voor als achter toegenomen en staat de auto op 17 inch lichtmetalen wielen met bijbehorende sportbonden (215/40R 17W). Verder is het remsysteem krachtiger gewor den en maakt elektronische sta- biliteitsprogrammering deel uit m is de motor bijzonder het integrale turbosys- larbij het turbinehuis is ïbouwd met het uitlaat- uk en een aantal kleine- menten. Voordelen zijn s traject tussen uitlaat- turbinewiel, compacte -lager gewicht en sment. De 2 ■■"i van twee lingen te lotor krijgt i en daarmee "fé Turbo al Euro 4 emissienorm voor De pookknop en sierlijsten op de dorpels zijn van aluminium en het stuurwiel is met leer be kleed. Bij het rijkarakter passen de uitstekend aansluitend sportstoelen en het comfort wordt gediend met de elektro nisch geregelde airco, een audio- systeem met CD-speler, boord computer, cruise-control en een van de standaarduitrusting. De Astra Coupé was al een behoor lijk ‘strak’ rijdende auto, maat dat effect is bij de Turbo nog ver der versterkt. De carrosserie geeft in snelle bochten geen krimp en de auto blijft zeer be heersbaar, mede dankzij ESP. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De 2 liter 16-klepper met turbo levert zijn maximale vermogen van 190 pk bij, 5400 tr/min, maar dat wil niet zeggen dat bij lagere toerentallen de mo tor niet thuis geeft. In tegen deel, de krachtbron haalt zijn maximale koppel van 250 Nm al bij 1950 tr/min en houdt dit tot maar liefst 5300 tr/min vol. Dit enorm vlakke koppelver- loop zorgt ervoor dat de Astra Coupé over een ongekende souplesse beschikt en dat er bijna altijd een forse hoeveel heid trekkracht aanwezig is. Alhoewel een berijder van een sportieve auto niet wars is van veel schakelen, is dat strikt ge nomen bij de Coupé Turbo niet nodig. Uiteraard is deze auto op topprestaties gebouwd en dat is af te lezen aan de top v: 245 km/u en de acceleratie vj 0 tot 100 in 7,5 seconden. Nu zal het de koper van deze auto Bij de Astra Coupé wordt nu een complete serie geboden te beginnen met de 125 pk sterke 1,8 liter 16V, de nieuwe 2,2 li ter 16V en nu de 2 liter turbo, die niet zomaar van een andere motor is voorzien, maar op vele punten is aangepast. naast kan voor de kleur Eui blauw worden gekozen, die i cifiek is voor deze uitvoering. Het interieur is alles behalve kaal. De auto is aan de buitenkant niet alleen herkenbaar aan de specifieke wielen, maar ook aan de turbo-vermelding op de flan ken en het kofferdeksel. Daar- ferentieel is in de aandrijflijn opge nomen. Ford geeft toe dat 304 pk voor een wegauto in dit segme: erg veel is. Daarom denkt het i voor de markt eerder aan zo’n 225 pk en wellicht een wat minder ver gaande aanpassing van het onder stel. Ford vraagt zich overigens af of er opde Amerikaanse markt vraag is naar zo’n auto. De experimentele Mustang FR500 van vorig jaar maakte er menig tong los. Men is zeer benieuwd naar reacties op de FR200 vanuit het publiek, pers en industrie. Uiterlijk Met de auto er zeer agressief uit met een front voorzien van de nodige extra lucht- happers en uitgebouwde schermen. Achter is de C-stijl veel breder ge worden, is een extreme taartschep op de ruit geplaatst en vinden we de achterlichten van de Focus sedan net boven de gemodificeerde bum- Tïjdens de SEMA show in Las Ve gas onthulde Ford de flitsende Fo cus FR200, een echt rallykanon met een vermogen van 304 pk. De 2 liter Zetec motor is van een turbocom pressor voorzien en levert ruim twee keer het vermogen en koppel van de standaard productieversie. Met deze auto introduceert Ford op de Amerikaanse markt een reeks accessoires waarmee diverse model len sportief kunnen worden opge waardeerd. De letters FR staan dan ook voor Ford Racing Technology. De Focus FR200 heeft een grotere spoorbreedte om het hoge vermogen verantwoord op de weg over te kun nen brengen. Uiteraard zijn de spatborden hierop aangepast. De schokdempers zijn in drie standen verstelbaar. De versnellingsbak is de standaard MTX75 voorzien van nog niet eerder gebruikte tandwie len die de kracht van de motor aan kunnen. Een Torsen limited slipdif- Van de hand van Willem Vermeu len is een nieuwe verhalenbundel verschenen, “Het Krassen van een Kromhout”. In 52 columnachtige korte verhalen vertelt de auteur over zijn jeugd op een Veluwse boerderij langs een drukke ver keersweg en zijn huidige leven in een oude stadswijk in Midden-Ne- derland. Verkeer én auto’s spelen hierin een grote rol. In zijn jeugd kreeg Vermeulen een onverslijtbare liefde voor personenauto’s en vrachtwagens en dat is in veel van de verhalen in het boekje goed te merken. Alleen al de titel grijpt naar het - verleden terug. Een keer per week kwam langs de Veluwse boerderij een konvooi Kromhout vrachtwa gens van Etemit. Prachtige gele gi ganten beladën met asbest buizen. De motoren maakten een hoog krassend geluid. Het Nederlandse eigenschappen. Auto’s die met het fameuze MG-embleem een groei ende doelgroep aanspreken die gaat voor sportiviteit en autopas- sie. MG Rover Group heeft Peter Stevens aangetrokken, de ontwer per van onder meer de McLaren Fl, Lotus Elan en Jaguar XJR15. Zijn directe collega is Rob Olda- ker, voorheen werkzaam bij Jagu ar en Cosworth Engineering. Hij legt zich met name toe op het chassis en de krachtbronnen. De nieuwe MG’s zullen ook in de au tosport hun partijtje mee gaan blazen en daar het MG karakter verder uitdragen. In juni 2001 zal MG in ieder geval meedoen aan de 24 uur van Le Mans.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21