I
52
8
Opel Astra Coupé Turbo
Dikke Ford
Focus
Rover onthult
details MG X10
"Het Krassen van
een Kromhout"
V
DECEMBER
ACTIE
Het beest is los!
2000 - PAGINA 20
Jaargang 12 »nr49» Donderdag 7 december 2000 Oplage 106.300
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Alfa Sportwagen 1.9 JTD
Deze week
Realtief zuinig
Volgend jaar worden alle nieuwe
.01315422133
auto’s die bij de dealer in de
showroom staan voorzien van
een zogenaamd brandstofetiket,
.01315423030
waardoor auto’s op het gebied
.01314680044
van brandstofverbruik makkelij-
n
.01315943943
.01315053944
verbruik weergeven en de CO2-
.01315802020
uitstoot. En ja hoor, Nederland
wijkt daar weer vanaf. Neder-
..01315443330
De etiketten laten dan zien of de
.01314652100
betreffende auto zuiniger of min
integraal turbosysteem
01314634355
Topprestaties
kleurcode wordt aangegeven of
.01315364011
maken van energiezuinige
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
Europa blauw
.01315351035
.01315321411
snap. Bovendien moet men con
stant in iedere klasse het gemid
delde uitrekenen om te kunnen
bepalen of een nieuw model er
boven of onderzit. Die bereke
ning wordt eens per jaar uitge-
variant in dezelfde schaal te
recht komt als de spaarzame ver
sie. Kortom, Nederland heeft
aantal liters per 100 km gemeten
pen in de pas met de rest van Eu
ropa. We willen toch allemaal zo
graag één Europese markt. Kom
Tony Vós
loten.
ding
srier
Zie advertentie in De Automaat
Gebr. Vullings Opel
■ij Willem Vermeulen - Zeist
Ur
Als ik deze zin nog eens lees,
vraag ik mezelf af of ik het wel
ker met elkaar vergeleken kun
nen worden. Europees zijn er af-
toch. Dit is makkelijk en eerlijk
onderling te vergelijken en we lo-
auto’s. Maar bij dit systeem is
het mogelijk dat een compacte
auto die minder brandstof ver
duikt dan een groter model,
foch een rode aanduiding krijgt
(pnzuinig), omdat dit model ten
opzichte van andere kleine auto’s
relatief minder zuinig is. Leg dat
maar eens aan consumenten uit.
weer iets ingewikkelds bedacht.
Als we gewoon uitgaan van het
in de Europese téstcyclus en de
üitstoot aan CO2, dan zijn we er
Men kan zich afvragèn waar in Europa nog echt
hard gereden kan worden, met uitzondering van
die paar stukjes Duitse autobaan. Toch is er nog
steeds een warme belangstelling voor snelle sport
wagens, al was het alleen maar om in voorkomende
gevallen extra reserves te hebben. Opel breidt de
Astra Coupé naar boven uit met de 190 pk sterke
turbo.
De Opel Astra Coupé gaat be
gin 2001 in de verkoop voor een
prijs van f,65.995,
VERBALE WILLEM
VERMEULEN HET
KRASSEN VAN EEN
KROMHOUT
iropa
s spe-
Seat/Saab
Zuidoost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova....
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel..
spraken gemaakt dat de
étiketten het absolute brandstof-
kleine wijzigii
Zo hebben de i
vobrtaan donker j
een verchroomde
geve
dasl
UD
VAG
•4 pk
lent wel
tmerk
V
- DEALERS
Nieuw boek met columnachtige verhalen
i Turbo-ver-
i Coupés
der zuinig is dan andere model
len in dezelfde klasse. Met een
op, ambtenaren in Den Haag,
hang die eilandmentaliteit maar
eens aan wilgen...
voerd. Verder is het mogelijk dat
door een enorme hoeveelheid uit
voeringen een minder zuinige
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
,N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
land gaat eigenzinnig de relatie
ve energiezuinigheid vermelden.
I auto’s zuinig zijn of niet. Het
doel is de consument bewust te
_^iw ivi i iaat
ingen ondergaan.
achterlichten
glas en wordt
e sierlijsttöe-
"°voegd. De meters op het
washboard kunnen worden ge
kozen met een witte of zwarte
wijzerplaat.
niet te doen zijn om een laag
verbruik, maar wie volgens de
officiële meetcyclus gaat rijden,
komt gemiddeld boven de 1 op
11 uit.
alarm. Daarnaast zijn als optie
leverbaar een navigatiesysteem,
CD-wisselaar en diverse mobie
le telefoniepakketten. Op het ge-
bied van veiligheid doet Opel er
alles aan om het enorme vermo
gen te beteugelen als dat nodig
is met ABS en elektronische
remkrachtverdeling. En als het
fout gaat heeft de Astra Coupé
altijd nog airbags, zijairbags,
veiligheidspedalen en in hoogte
verstelbare gordels voorin met
gordelspanners.
Met de komst van der
sie hebben alle Astra i
merk Kromhout bestaat al lang niet
meer, maar is op de omslag van het
boek vereeuwigd. “Het Krassen van
een Kromhout” is de vierde
verhalenbundel van Vermeulen
sinds 1989. Het nieuwe boek
is 208 pagina’s dik en in A5-formaat
uitgevoerd. “Het Krassen van een
Kromhout” kost f.32,50 en is ver
krijgbaar in de boekhandel (ISBN
90 800423 31).
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb.
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
Ford
Van Rijn....
Honda
De Graaff..
Kia
Schapendonk01315331206
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom.
Rover
Met het vrijgeven van een eerste
foto maakt MG Rover Group de
tails bekend van een nieuwe MG
sport sedan die op dit moment on
der de codenaam X10 wordt ont
wikkeld. Overigens zullen vol
gend jaar een aantal MG sport
sedans verschijnen, waardoor het
aantal in Longbridge geprodu
ceerde modellen bijna verdubbelt.
Ruim 500 technici werken aan de
ontwikkeling van deze nieuwe
sport sedans en andere opwinden
de projecten. In dit ontwikkelings
programma is tot nu toe als 100
miljoen pond geïnvesteerd.
Komend jaar zal MG weer in ere
worden hersteld met een complete
reeks sportieve auto’s. Compro
misloos strak sturende modellen
met uitstekende aërodynamische
De Automaat is een uitgave
yan De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tüburg
Technisch is
vanwege het
teem, was
samengebo
spruitstuk i
re compone
het korte tl
kiepen
afmetingen, lager gewu
een verbeterd rendeme
liter is verder voorzien
balansassen om trilling
neutraliseren. De mow
twee katalysatoren
voldoet de Astra Coupé
aan de Euro 4 emissienc
2005.
Bij de prestaties van de Turbo
hoort natuurlijk een aangepast
onderstel. De veren en dempers
zijn straffer. Verder is de spoor
breedte zowel voor als achter
toegenomen en staat de auto op
17 inch lichtmetalen wielen met
bijbehorende sportbonden
(215/40R 17W). Verder is het
remsysteem krachtiger gewor
den en maakt elektronische sta-
biliteitsprogrammering deel uit
m is de motor bijzonder
het integrale turbosys-
larbij het turbinehuis is
ïbouwd met het uitlaat-
uk en een aantal kleine-
menten. Voordelen zijn
s traject tussen uitlaat-
turbinewiel, compacte
-lager gewicht en
sment. De 2
■■"i van twee
lingen te
lotor krijgt
i en daarmee
"fé Turbo al
Euro 4 emissienorm voor
De pookknop en sierlijsten op de
dorpels zijn van aluminium en
het stuurwiel is met leer be
kleed. Bij het rijkarakter passen
de uitstekend aansluitend
sportstoelen en het comfort
wordt gediend met de elektro
nisch geregelde airco, een audio-
systeem met CD-speler, boord
computer, cruise-control en een
van de standaarduitrusting. De
Astra Coupé was al een behoor
lijk ‘strak’ rijdende auto, maat
dat effect is bij de Turbo nog ver
der versterkt. De carrosserie
geeft in snelle bochten geen
krimp en de auto blijft zeer be
heersbaar, mede dankzij ESP.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De 2 liter 16-klepper met turbo
levert zijn maximale vermogen
van 190 pk bij, 5400 tr/min,
maar dat wil niet zeggen dat
bij lagere toerentallen de mo
tor niet thuis geeft. In tegen
deel, de krachtbron haalt zijn
maximale koppel van 250 Nm
al bij 1950 tr/min en houdt dit
tot maar liefst 5300 tr/min vol.
Dit enorm vlakke koppelver-
loop zorgt ervoor dat de Astra
Coupé over een ongekende
souplesse beschikt en dat er
bijna altijd een forse hoeveel
heid trekkracht aanwezig is.
Alhoewel een berijder van een
sportieve auto niet wars is van
veel schakelen, is dat strikt ge
nomen bij de Coupé Turbo niet
nodig. Uiteraard is deze auto
op topprestaties gebouwd en
dat is af te lezen aan de top v:
245 km/u en de acceleratie vj
0 tot 100 in 7,5 seconden. Nu
zal het de koper van deze auto
Bij de Astra Coupé wordt nu
een complete serie geboden te
beginnen met de 125 pk sterke
1,8 liter 16V, de nieuwe 2,2 li
ter 16V en nu de 2 liter turbo,
die niet zomaar van een andere
motor is voorzien, maar op vele
punten is aangepast.
naast kan voor de kleur Eui
blauw worden gekozen, die i
cifiek is voor deze uitvoering.
Het interieur is alles behalve
kaal.
De auto is aan de buitenkant
niet alleen herkenbaar aan de
specifieke wielen, maar ook aan
de turbo-vermelding op de flan
ken en het kofferdeksel. Daar-
ferentieel is in de aandrijflijn opge
nomen. Ford geeft toe dat 304 pk
voor een wegauto in dit segme:
erg veel is. Daarom denkt het i
voor de markt eerder aan zo’n 225
pk en wellicht een wat minder ver
gaande aanpassing van het onder
stel. Ford vraagt zich overigens af of
er opde Amerikaanse markt vraag
is naar zo’n auto. De experimentele
Mustang FR500 van vorig jaar
maakte er menig tong los. Men is
zeer benieuwd naar reacties op de
FR200 vanuit het publiek, pers en
industrie. Uiterlijk Met de auto er
zeer agressief uit met een front
voorzien van de nodige extra lucht-
happers en uitgebouwde schermen.
Achter is de C-stijl veel breder ge
worden, is een extreme taartschep
op de ruit geplaatst en vinden we de
achterlichten van de Focus sedan
net boven de gemodificeerde bum-
Tïjdens de SEMA show in Las Ve
gas onthulde Ford de flitsende Fo
cus FR200, een echt rallykanon met
een vermogen van 304 pk. De 2 liter
Zetec motor is van een turbocom
pressor voorzien en levert ruim
twee keer het vermogen en koppel
van de standaard productieversie.
Met deze auto introduceert Ford op
de Amerikaanse markt een reeks
accessoires waarmee diverse model
len sportief kunnen worden opge
waardeerd. De letters FR staan dan
ook voor Ford Racing Technology.
De Focus FR200 heeft een grotere
spoorbreedte om het hoge vermogen
verantwoord op de weg over te kun
nen brengen. Uiteraard zijn de
spatborden hierop aangepast. De
schokdempers zijn in drie standen
verstelbaar. De versnellingsbak is
de standaard MTX75 voorzien van
nog niet eerder gebruikte tandwie
len die de kracht van de motor aan
kunnen. Een Torsen limited slipdif-
Van de hand van Willem Vermeu
len is een nieuwe verhalenbundel
verschenen, “Het Krassen van een
Kromhout”. In 52 columnachtige
korte verhalen vertelt de auteur
over zijn jeugd op een Veluwse
boerderij langs een drukke ver
keersweg en zijn huidige leven in
een oude stadswijk in Midden-Ne-
derland. Verkeer én auto’s spelen
hierin een grote rol. In zijn jeugd
kreeg Vermeulen een onverslijtbare
liefde voor personenauto’s en
vrachtwagens en dat is in veel van
de verhalen in het boekje goed te
merken.
Alleen al de titel grijpt naar het -
verleden terug. Een keer per week
kwam langs de Veluwse boerderij
een konvooi Kromhout vrachtwa
gens van Etemit. Prachtige gele gi
ganten beladën met asbest buizen.
De motoren maakten een hoog
krassend geluid. Het Nederlandse
eigenschappen. Auto’s die met het
fameuze MG-embleem een groei
ende doelgroep aanspreken die
gaat voor sportiviteit en autopas-
sie. MG Rover Group heeft Peter
Stevens aangetrokken, de ontwer
per van onder meer de McLaren
Fl, Lotus Elan en Jaguar XJR15.
Zijn directe collega is Rob Olda-
ker, voorheen werkzaam bij Jagu
ar en Cosworth Engineering. Hij
legt zich met name toe op het
chassis en de krachtbronnen. De
nieuwe MG’s zullen ook in de au
tosport hun partijtje mee gaan
blazen en daar het MG karakter
verder uitdragen. In juni 2001 zal
MG in ieder geval meedoen aan de
24 uur van Le Mans.