I Peugeot206 Coupé Cabrio s. feWSt ird! www.denissen-till >o ABS nutteloos bij versleten schokdempers r o’s Ga naar uw Chrysler dealer voor een proefrit Droom wordt werkelijkheid Amerikaanse Auto van het Jaar Chrysler PT Cruiser CHRYSLER aasss DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 NOVEMBER 2000. PAGINA 7 DE TILBURGSE KOERIER OYOTA 4aar met een i bovendien... s "de wereld- Viertraps automaat va. 14.950 va. 13.950 iks iks va. 22.950 iks va. 25.950 7Ste- 07-96 18.950 08-97 17.950 foe- 11-97 17.950 04-97 18.500 01-99 21.950 07-98 23.950 lehouden. Oostenrijk Las Vegas 18O.( 1OD: kar onze Ij verzorgen at! 'OTA EMBER 2000 w PAGINA 6 st elf jaar oud te percentage >ta occasion. Geografische informatie van heel Europa op internet Het Amerikaanse blad Motor Trend Magazine heeft de Chrysler PT Cruiser uitgeroepen tot Auto van het Jaar. In totaal werden 21 nieuwe auto’s getest van eenvoudige sedans tot sportwagens en luxueuze MPV’s. De PT Cruiser stak echter met kop en schou ders boven de rest uit door zijn design, zijn multi functionaliteit, prijs en het ‘fun’-element. rs mobiliteits- i 14 dagen of uitstekende LOO 1X1 OR ZZXIXIO Tel. 0416-363993 izichte van s aange- Km. St. 19.000 67.000 demo 18.500 22.000 27.000 60.000 32.000 30.200 45.000 47.000 25.000 48.000 ood 67.000 leen met achtei ogen. Borla j B.V. PEUGEOT rer- wel de er aard >lster voor sbreide ge- Nog voordat Peugeot de 206 introduceerde, toonde het merk als conceptstudie de 20-hartje, een vrolijke cabriolet met een prachtige wegklapbare harde kapconstructie. Een zogenaamde ‘teaser’ die zo en thousiast werd ontvangen dat Peugeot niet meer on der serieproductie uit kwam. De nieuwe 206 CC (Coupé Cabrio) is nu een feit is als grote verrassing behoorlijk betaalbaar. s te der- stekend ger geplaat lekarak- ook lager li en een politie-ai re hot-rod versk Cruiser. Stuk voor i Of kom gewoon kijken in de Kraaivenstraat 18. Tel.: (013) 465 1 g A ,%A E D E IM I S SEN Welke occasion? Welk bouwjaar? Welk AUTOBEDRIJF? Volgens hoofdredacteur C. van Tune heeft hij het in zijn 20-jari- ge carrière nauwelijks meege maakt dat een auto waaraan zo veel voorpubliciteit is gegeven ook in de verkoop tot een hype heeft geleid. De emotie die de PT Cruiser opwekt werkt positief op alle producten van Chrysler. De PT Cruiser versterkt het imago van een merk dat nieuwe concep ten op de markt zet. vleugje big-band, een hot-rod sausje, een elektrische gitaar, hete vlammen en een Grammy- winnende artiest. Brian Setzer is niet alleen een bekende muzi kant, maar heeft ook een voorlief de voor hot-rods. Samen met DaimlerChrysler’s Pacifica Ad vanced Product Design Center bedacht hij een unieke custom PT Cruiser. De muziekstijl van Brian en de PT Cruiser kunnen worden omgeschreven door klas siek en nostalgisch en dat gecoi bineerd met de typisch Ameri kaanse houding waar mensen van alle leeftijden voor gaan. Het ontgrendelen en openen van de kap gaat zeer eenvoudig. Eerst moet men handmatig de beugels boven de voorruit losma ken. Daarna kan men op de knop drukken, zakken eerst de zijrui ten, klapt het dak in de bagage ruimte en sluiten de zijruiten weer. Dit alles duurt nog geen halve minuut en dezelfde tijd is nodig om het geheel weer te slui ten. Het is wel een voorwaarde dat in de bagageruimte een af- dekscherm is vergrendeld waar mee de hoogte van de laadruim te wordt begrensd. In zo’n geval Con kan te hoge belading nooit het Het i dak belemmeren. Bovendien kan de gesloten versies Een van de redenen dat Peugeot' prachtige kap opent en sluit zich deze bijzondere auto voor een elektrohydraulisch. Als trotse berijder hoefje alleen maar op een knop te drukken. De carros- seriestructuur is uiteraard op di verse punten verstevigd, want Peugeot had zich ten doel ge steld dat de 206 CC met gesloten kap net zo torsiestijf moet zijn als een 3-deurs hatchback. De carrosseriestructuur is hierdoor 50 kg zwaarder geworden. Twee specifieke onderdelen verhogen het gewicht verder, namelijk het dak dat 33 kg weegt en het kofferdeksel waarin het dak wordt opgeborgen (37 kg).De volledige frontpartij is bekend met slechts een onderscheid in het formaat van de luchttoevoer afhankelijk van de motorva riant. De voorspatborden zijn breder dan van een doorsnee 2"" en zijn dan ook afkomstig van uc GTi. De voorruit is afwijke staat ook onder een anc^,.^ De portieren kunnen helemaal elektrisch in de portieren zak- i geen sprake van een je’ zoals bijvoorbeeld bij de 306 cabrio. De kapcon structie bestaat uit twee onde luto alsmede ande- laire en smaakmakende auto’s ies van de Panel die het verdienen dat er in de toe- stuk spectacu- komst meer mee gedaan wordt. dat bij versleten dempers de wielen regelmatig kortstondig los komen van het wegdek, waardoor de band zijn grip kwijtraakt. Elektronische syste men (ABS en ESP) raken hier door in de war en kunnen hun correcties niet optimaal uitvoe ren. j--•- 1 ren aan de achterzijde nodig- .vi owe 206 inhoud van de bagageruimte f - stig van de stéfrk afhankelijk van het fei. vijkend en men °Pen of gesloten rijdt. Dit idere hoek, varieert namelijk van 150 tot 320 liter. Maar Peugeot heeft nog een aardige mogelijkheid be dacht om de bagagemogelijkhe den verder uit te breiden. Op het kofferdeksel zijn vijf ribbels aan gebracht en aan de zijkant twee stangen, waarop een bagagerek kan worden vastgemaakt. Via locatienet.nl en routenet.nl heeft men sinds kort toegang tot de route-informatie van en naar 42 lan den in Europa. Via Routenet kun nen routes worden gepland en op Locatienet zijn kaarten op te vragen van elk adres in de genoemde Euro pese landen. De sites zijn gratis te raadplegen. Tot voor kort kon Loca tienet alleen kaarten en routes van Nederland aanbieden, maar nu kan iedere automobilist een route plan nen van de Kalverstraat tot aan de Eiffeltoren en van daaruit naar de Big Ben in Londen. De site is bij deze uitbreiding ook vernieuwd en gebruiksvriendelijker geworden. Ook zijn er twee sites voor de meest actuele verkeersinformatie: www.trEifficnet.nl en voor verkeers controles: www.snellj0dscontroles.com. De productie PT Cruiser is opzich al een auto die opvalt op een par keerterrein, maar Chrysler ziet veel mogelijkheden voor meer in dividueel gerichte uitvoeringen en opties. Klanten kunnen zo hun eigen auto verder aemkle- den. Brian Setzer heeft een auto laten maken waarmee hij zo op tournee zou kunnen om zijn laat ste CD “Vavoom” te promoten. De auto is gespoten in donker blauw en heeft opvallende vlsunmen op de flanken. De 18 inch wielen doen denken aan de muscle cars uit de j aren vijftig en zestig. Er is overigens De vlammen wekken extra de aandacht. De Cruiser is aan de voorzijde zilvergrijs gespoten in een patroon dat lijkt op gepolijst aluminium met rondingen erin. Deze kleur vloeit over in oranje en rode vlammen. Dit thema komt zelfs in het interieur terug. De stoelen zijn bijzonder door hun inserts die lijken op de klankkast van een gitaar en pi ping van een flexibele neonkabel die oplicht als de deuren open gaan. Het logo van het Vavoom! album komt op verschillende plaatsen in het interieur terug. De laad ruimte is tot slot voorzien van hout met een chromen afwer king, bij Chrysler ook wel de dansvloer genoemd. Uitei zit er in de auto een holst« een gitaar en een uitgeU luidsinstallatie. De SEMA in Las Vegas leverde overigens een zeer uitgebreide reeks speciale PT Cruisers op, zo als onder meer een echte ‘Wood/ Het resultaat is de reeds ge noemde langere remweg. Samen met de banden en remmen zou den de schokdempers vaker ge controleerd moeten worden. Vol gens eerder onderzoek is gebleken dat in Nederland kwart van het wagenpark r deze bijzondere auto voor een schappelijke prijs kan aanbie den, is gelegen in het feit dat de CC tussen de ‘gewone’ 3- en 5- deurs in Mulhouse van de band loopt. De 1,6 liter staat in de prijslijst voor f.39.900,= en de sportieve 2 liter gaat f.45.000,= van de hand. Daarbij moet wel aangetekend worden dat er per 1 januari een BTW-verhoging volgt en dat de 206 CC voor de eerste komende tijd volledig uit verkocht is. uitgegaan van een zogenaamde Panel Cruiser, een tot nu toe nog niet in productie genomen bestel- versie van de PT Cruiser die spe ciaal voor dit doel werd gebouwd. Verder werd een spoiler op het dak geplaatst en werd het front aangepast met extra chroom. De achterlichten lijken op katten- nCTon. Verder heeft de auto een xjuila dubbel uitlaatsysteem en de genoemde verchroomde alumi nium vijfspaaks wielen. De auto staat lager op zijn wielen en heeft Eibach veren. één of meer versleten dempers rijdt. Versleten dempers leiden tot een langere remweg, een ver hoogd risico op slippen bij nat weer, aquaplaning bij lagere snelheden, verminderde wer king van het ABS, minder con trole bij het nemen van bochten, toegenomen slijtage van hemden en vering, meer bewegende kop- lampbundels met hinder voor het overige verkeer, toegenomen vermoeidheid van de inzitten den, toegenomen kans op wa genziekte en een verhoogd risico op scharen van caravans of aan hangers. Op dit moment heeft Chrysler een maximale productiecapaci teit voor de PT Cruiser van 1 "0.000 eenheden, maar komen- uc zomer zal dit model ook in het Oostenrijkse Graz voor de Euro pese markt worden gemaakt. Daar kunnen jaarlijks 50.000 exemplaren van de band rollen. Bij de Motor Trend’s Car of the Year werden in de historie Einde- re Chrysler modellen tot winnaar uitgeroepen zoals de 300M 1999), Voyager 1996) en Stra tus (1995). De mogelijkheden van de PT Cruiser werden recent nog eens extra onderstreept tijdens de Specialty Equipment Market Show (SEMA) in Las Vegas. De Vavoom! Setzer Cruiser is een mix van een PT Cruiser met een kofferdeksel scharniert normaal het openen en sluiten vEm het naar voren als de laadruimte be- dak geschieden tot een snelheid reikt moet worden. Wordt de kap van 10 km/u. ingeklapt, dan zijn de scharnie- Zoals gezegd levert Peugeot de ren asm de achterzijde nodig. De 206 CC met twee motoren. De te is 1,6 liter 16-klepper is voor het rit of volledige 206-progrsimma nieuw, levert een vermogen van 110 pk bij 5750 tr/min en een flink koppel van 147 Nm bij 4000 tr/min. Maar liefst 85% van dit koppel is al vanaf2000 tr/min beschikbaar en dat illus treert al de enorme souplesse. Presteren doet de 1.6 als de bes te met een top van 193 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,6 seconden. Dezelfde motor is f vens te koppelen aan een vie traps automaat die uitst"1”- past bij het rustgevende 1 ter van een cabriolet. De auto haalt dan nog steeds 186 km/u en gaat in 12 tellen naar de 100 km/u. Maar Peugeot heeft ook een extra sportieve versie die technisch gebaseerd is op de GTi. De 2 liter 16-klepper ken nen we al weer enige tijd en le vert hier 138 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 190 Nm bij 4000 tr/min. De grens van 200 km/u wordt probleemloos over schreden en in 8,9 seconden wijst de teller de 100 km/u aan. imfortabel t onderstel is ten opz mer dat: o gesloten toest; giersgedeelte i ren lijkt te staar overigens een achterbank, maar die kan alleen door zeer kleine kinderen wordt in de praktijk o moet worde” Moderne en peperdure syste- I men als ABS en ESP zijn aan zienlijk minder effectief als de schokdempers niet in orde zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse TüV in opdracht van schokdemperfabrikant Monroe. De tests werden uitgevoerd met een Volkswagen New Beetle waarbij de remweg bij 80 km/u maar liefst zes meter langer is als de werking van de schok dempers met 50% wordt ver minderd. Bij een plotselinge uit wijkmanoeuvre is de auto veel moeilijker in de hand te houden, terwijl ABS en ESP daarjuist bij moeten helpen. Oorzaak is Bagagerek Wat uitstraling betreft is er niet zoveel verschil tussen het proto type en de uiteindelijke produc tieversie. Geopend ziet de 206 CC er verreweg het aardigste uit. Om de dakconstructie te kunnen wegklappen is er im mers een kofferdeksel nodig en dat zorgt ervoor dat de auto in stand het passa- __r opvallend naar vo- elektrisch aan. De auto heeft ken. Er is gr 1 achterbank, maar ‘tochtruitje’ zoals bijvoorbeeld r. door zeer kleine bij de 306 cabrio. De kapcon- den gebruikt, zodat structie bestaat uit twee onder- over een 2-zitter delen, de achterruit met omlijs- len gesproken. De ting en de dEikplaat. Het past. Zo heeft de 206 CC achter speciaal ontwikkelde torsiesta- ven en is de stabilisatorstang ten opzichte van de gesloten GTi iets dunner geworden, zodat de auto wat comfortabeler is, zon der op het gebied van de weglig- ging in te leveren. De 1,6 liter staat op 15 inch stalen wielen met wieldoppen voorzien VEm 185/55 R15V banden. De 2 liter heeft lichtmetaal met 205/45 ZR16W banden. Rondom heeft de 206 CC schijfremmen met op de 2 liter standaard ABS. Het interieur is op details aan gepast. Zo zijn de stoelen iets la- itst, omdat de daklijn ligt. De twee sportieve voorstoelen geven een goede on dersteuning en zijdelingse steun. De rugleuning is asm de achterkant zoveel mogelijk uit gehold om personen die het aan durven achterin te zitten nog enigszins wat beenruimte te ge ven. De stoelen hebben open hoofdsteunen. Wat betreft inte- rieurkleuren biedt Peugeot zo wel bedekte tinten als juist in het oog springende kleuren ge heel naar wens van de koper. Ook kam het geheel in leer wor den uitgevoerd [576 O IS «Pst. Mb V [ME1DG811I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27