I
Peugeot206 Coupé Cabrio
s.
feWSt
ird!
www.denissen-till
>o
ABS nutteloos bij
versleten schokdempers
r
o’s
Ga naar uw Chrysler dealer
voor een proefrit
Droom wordt werkelijkheid
Amerikaanse Auto van het Jaar
Chrysler PT Cruiser
CHRYSLER
aasss
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 NOVEMBER 2000. PAGINA 7
DE TILBURGSE KOERIER
OYOTA
4aar met een
i bovendien...
s "de wereld-
Viertraps automaat
va. 14.950
va. 13.950
iks
iks
va. 22.950
iks
va. 25.950
7Ste-
07-96 18.950
08-97 17.950
foe-
11-97 17.950
04-97 18.500
01-99 21.950
07-98 23.950
lehouden.
Oostenrijk
Las Vegas
18O.(
1OD:
kar onze
Ij verzorgen
at!
'OTA
EMBER 2000 w PAGINA 6
st elf jaar oud
te percentage
>ta occasion.
Geografische
informatie van
heel Europa op
internet
Het Amerikaanse blad Motor Trend Magazine heeft
de Chrysler PT Cruiser uitgeroepen tot Auto van het
Jaar. In totaal werden 21 nieuwe auto’s getest van
eenvoudige sedans tot sportwagens en luxueuze
MPV’s. De PT Cruiser stak echter met kop en schou
ders boven de rest uit door zijn design, zijn multi
functionaliteit, prijs en het ‘fun’-element.
rs mobiliteits-
i 14 dagen of
uitstekende
LOO 1X1 OR ZZXIXIO
Tel. 0416-363993
izichte van
s aange-
Km. St.
19.000
67.000
demo
18.500
22.000
27.000
60.000
32.000
30.200
45.000
47.000
25.000
48.000
ood 67.000
leen
met
achtei
ogen.
Borla
j B.V.
PEUGEOT
rer-
wel de
er aard
>lster voor
sbreide ge-
Nog voordat Peugeot de 206 introduceerde, toonde
het merk als conceptstudie de 20-hartje, een vrolijke
cabriolet met een prachtige wegklapbare harde
kapconstructie. Een zogenaamde ‘teaser’ die zo en
thousiast werd ontvangen dat Peugeot niet meer on
der serieproductie uit kwam. De nieuwe 206 CC
(Coupé Cabrio) is nu een feit is als grote verrassing
behoorlijk betaalbaar.
s te
der-
stekend ger geplaat
lekarak- ook lager li
en een politie-ai
re hot-rod versk
Cruiser. Stuk voor i
Of kom gewoon kijken in de
Kraaivenstraat 18. Tel.: (013) 465 1
g A ,%A E
D E IM I S SEN
Welke occasion?
Welk bouwjaar?
Welk AUTOBEDRIJF?
Volgens hoofdredacteur C. van
Tune heeft hij het in zijn 20-jari-
ge carrière nauwelijks meege
maakt dat een auto waaraan zo
veel voorpubliciteit is gegeven
ook in de verkoop tot een hype
heeft geleid. De emotie die de PT
Cruiser opwekt werkt positief op
alle producten van Chrysler. De
PT Cruiser versterkt het imago
van een merk dat nieuwe concep
ten op de markt zet.
vleugje big-band, een hot-rod
sausje, een elektrische gitaar,
hete vlammen en een Grammy-
winnende artiest. Brian Setzer is
niet alleen een bekende muzi
kant, maar heeft ook een voorlief
de voor hot-rods. Samen met
DaimlerChrysler’s Pacifica Ad
vanced Product Design Center
bedacht hij een unieke custom
PT Cruiser. De muziekstijl van
Brian en de PT Cruiser kunnen
worden omgeschreven door klas
siek en nostalgisch en dat gecoi
bineerd met de typisch Ameri
kaanse houding waar mensen
van alle leeftijden voor gaan.
Het ontgrendelen en openen van
de kap gaat zeer eenvoudig.
Eerst moet men handmatig de
beugels boven de voorruit losma
ken. Daarna kan men op de knop
drukken, zakken eerst de zijrui
ten, klapt het dak in de bagage
ruimte en sluiten de zijruiten
weer. Dit alles duurt nog geen
halve minuut en dezelfde tijd is
nodig om het geheel weer te slui
ten. Het is wel een voorwaarde
dat in de bagageruimte een af-
dekscherm is vergrendeld waar
mee de hoogte van de laadruim
te wordt begrensd. In zo’n geval Con
kan te hoge belading nooit het Het i
dak belemmeren. Bovendien kan de gesloten versies
Een van de redenen dat Peugeot' prachtige kap opent en sluit zich
deze bijzondere auto voor een elektrohydraulisch. Als trotse
berijder hoefje alleen maar op
een knop te drukken. De carros-
seriestructuur is uiteraard op di
verse punten verstevigd, want
Peugeot had zich ten doel ge
steld dat de 206 CC met gesloten
kap net zo torsiestijf moet zijn
als een 3-deurs hatchback. De
carrosseriestructuur is hierdoor
50 kg zwaarder geworden. Twee
specifieke onderdelen verhogen
het gewicht verder, namelijk het
dak dat 33 kg weegt en het
kofferdeksel waarin het dak
wordt opgeborgen (37 kg).De
volledige frontpartij is bekend
met slechts een onderscheid in
het formaat van de luchttoevoer
afhankelijk van de motorva
riant. De voorspatborden zijn
breder dan van een doorsnee 2""
en zijn dan ook afkomstig van uc
GTi. De voorruit is afwijke
staat ook onder een anc^,.^
De portieren kunnen helemaal
elektrisch in de portieren zak-
i geen sprake van een
je’ zoals bijvoorbeeld
bij de 306 cabrio. De kapcon
structie bestaat uit twee onde
luto alsmede ande- laire en smaakmakende auto’s
ies van de Panel die het verdienen dat er in de toe-
stuk spectacu- komst meer mee gedaan wordt.
dat bij versleten dempers de
wielen regelmatig kortstondig
los komen van het wegdek,
waardoor de band zijn grip
kwijtraakt. Elektronische syste
men (ABS en ESP) raken hier
door in de war en kunnen hun
correcties niet optimaal uitvoe
ren.
j--•- 1 ren aan de achterzijde nodig-
.vi owe 206 inhoud van de bagageruimte f -
stig van de stéfrk afhankelijk van het fei.
vijkend en men °Pen of gesloten rijdt. Dit
idere hoek, varieert namelijk van 150 tot
320 liter. Maar Peugeot heeft
nog een aardige mogelijkheid be
dacht om de bagagemogelijkhe
den verder uit te breiden. Op het
kofferdeksel zijn vijf ribbels aan
gebracht en aan de zijkant twee
stangen, waarop een bagagerek
kan worden vastgemaakt.
Via locatienet.nl en routenet.nl
heeft men sinds kort toegang tot de
route-informatie van en naar 42 lan
den in Europa. Via Routenet kun
nen routes worden gepland en op
Locatienet zijn kaarten op te vragen
van elk adres in de genoemde Euro
pese landen. De sites zijn gratis te
raadplegen. Tot voor kort kon Loca
tienet alleen kaarten en routes van
Nederland aanbieden, maar nu kan
iedere automobilist een route plan
nen van de Kalverstraat tot aan de
Eiffeltoren en van daaruit naar de
Big Ben in Londen. De site is bij
deze uitbreiding ook vernieuwd en
gebruiksvriendelijker geworden.
Ook zijn er twee sites voor de meest
actuele verkeersinformatie:
www.trEifficnet.nl en voor verkeers
controles:
www.snellj0dscontroles.com.
De productie PT Cruiser is opzich
al een auto die opvalt op een par
keerterrein, maar Chrysler ziet
veel mogelijkheden voor meer in
dividueel gerichte uitvoeringen
en opties. Klanten kunnen zo
hun eigen auto verder aemkle-
den. Brian Setzer heeft een auto
laten maken waarmee hij zo op
tournee zou kunnen om zijn laat
ste CD “Vavoom” te promoten. De
auto is gespoten in donker blauw
en heeft opvallende vlsunmen op
de flanken.
De 18 inch wielen doen denken
aan de muscle cars uit de j aren
vijftig en zestig. Er is overigens
De vlammen wekken extra de
aandacht. De Cruiser is aan de
voorzijde zilvergrijs gespoten in
een patroon dat lijkt op gepolijst
aluminium met rondingen erin.
Deze kleur vloeit over in oranje
en rode vlammen. Dit thema
komt zelfs in het interieur terug.
De stoelen zijn bijzonder door
hun inserts die lijken op de
klankkast van een gitaar en pi
ping van een flexibele neonkabel
die oplicht als de deuren open
gaan.
Het logo van het Vavoom! album
komt op verschillende plaatsen
in het interieur terug. De laad
ruimte is tot slot voorzien van
hout met een chromen afwer
king, bij Chrysler ook wel de
dansvloer genoemd. Uitei
zit er in de auto een holst«
een gitaar en een uitgeU
luidsinstallatie.
De SEMA in Las Vegas leverde
overigens een zeer uitgebreide
reeks speciale PT Cruisers op, zo
als onder meer een echte ‘Wood/
Het resultaat is de reeds ge
noemde langere remweg. Samen
met de banden en remmen zou
den de schokdempers vaker ge
controleerd moeten worden. Vol
gens eerder onderzoek is
gebleken dat in Nederland
kwart van het wagenpark r
deze bijzondere auto voor een
schappelijke prijs kan aanbie
den, is gelegen in het feit dat de
CC tussen de ‘gewone’ 3- en 5-
deurs in Mulhouse van de band
loopt. De 1,6 liter staat in de
prijslijst voor f.39.900,= en de
sportieve 2 liter gaat f.45.000,=
van de hand. Daarbij moet wel
aangetekend worden dat er per 1
januari een BTW-verhoging
volgt en dat de 206 CC voor de
eerste komende tijd volledig uit
verkocht is.
uitgegaan van een zogenaamde
Panel Cruiser, een tot nu toe nog
niet in productie genomen bestel-
versie van de PT Cruiser die spe
ciaal voor dit doel werd gebouwd.
Verder werd een spoiler op het
dak geplaatst en werd het front
aangepast met extra chroom. De
achterlichten lijken op katten-
nCTon. Verder heeft de auto een
xjuila dubbel uitlaatsysteem en
de genoemde verchroomde alumi
nium vijfspaaks wielen. De auto
staat lager op zijn wielen en heeft
Eibach veren.
één of meer versleten dempers
rijdt.
Versleten dempers leiden tot
een langere remweg, een ver
hoogd risico op slippen bij nat
weer, aquaplaning bij lagere
snelheden, verminderde wer
king van het ABS, minder con
trole bij het nemen van bochten,
toegenomen slijtage van hemden
en vering, meer bewegende kop-
lampbundels met hinder voor
het overige verkeer, toegenomen
vermoeidheid van de inzitten
den, toegenomen kans op wa
genziekte en een verhoogd risico
op scharen van caravans of aan
hangers.
Op dit moment heeft Chrysler
een maximale productiecapaci
teit voor de PT Cruiser van
1 "0.000 eenheden, maar komen-
uc zomer zal dit model ook in het
Oostenrijkse Graz voor de Euro
pese markt worden gemaakt.
Daar kunnen jaarlijks 50.000
exemplaren van de band rollen.
Bij de Motor Trend’s Car of the
Year werden in de historie Einde-
re Chrysler modellen tot winnaar
uitgeroepen zoals de 300M
1999), Voyager 1996) en Stra
tus (1995).
De mogelijkheden van de PT
Cruiser werden recent nog eens
extra onderstreept tijdens de
Specialty Equipment Market
Show (SEMA) in Las Vegas. De
Vavoom! Setzer Cruiser is een
mix van een PT Cruiser met een
kofferdeksel scharniert normaal het openen en sluiten vEm het
naar voren als de laadruimte be- dak geschieden tot een snelheid
reikt moet worden. Wordt de kap van 10 km/u.
ingeklapt, dan zijn de scharnie- Zoals gezegd levert Peugeot de
ren asm de achterzijde nodig. De 206 CC met twee motoren. De
te is 1,6 liter 16-klepper is voor het
rit of volledige 206-progrsimma
nieuw, levert een vermogen van
110 pk bij 5750 tr/min en een
flink koppel van 147 Nm bij
4000 tr/min. Maar liefst 85% van
dit koppel is al vanaf2000
tr/min beschikbaar en dat illus
treert al de enorme souplesse.
Presteren doet de 1.6 als de bes
te met een top van 193 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 10,6
seconden. Dezelfde motor is f
vens te koppelen aan een vie
traps automaat die uitst"1”-
past bij het rustgevende 1
ter van een cabriolet. De auto
haalt dan nog steeds 186 km/u
en gaat in 12 tellen naar de 100
km/u. Maar Peugeot heeft ook
een extra sportieve versie die
technisch gebaseerd is op de
GTi. De 2 liter 16-klepper ken
nen we al weer enige tijd en le
vert hier 138 pk bij 6000 tr/min
en een koppel van 190 Nm bij
4000 tr/min. De grens van 200
km/u wordt probleemloos over
schreden en in 8,9 seconden
wijst de teller de 100 km/u aan.
imfortabel
t onderstel is ten opz
mer
dat: o
gesloten toest;
giersgedeelte i
ren lijkt te staar
overigens een achterbank, maar
die kan alleen door zeer kleine
kinderen wordt
in de praktijk o
moet worde”
Moderne en peperdure syste-
I men als ABS en ESP zijn aan
zienlijk minder effectief als de
schokdempers niet in orde zijn.
Dat blijkt uit een onderzoek van
de Duitse TüV in opdracht van
schokdemperfabrikant Monroe.
De tests werden uitgevoerd met
een Volkswagen New Beetle
waarbij de remweg bij 80 km/u
maar liefst zes meter langer is
als de werking van de schok
dempers met 50% wordt ver
minderd. Bij een plotselinge uit
wijkmanoeuvre is de auto veel
moeilijker in de hand te houden,
terwijl ABS en ESP daarjuist
bij moeten helpen. Oorzaak is
Bagagerek
Wat uitstraling betreft is er niet
zoveel verschil tussen het proto
type en de uiteindelijke produc
tieversie. Geopend ziet de 206
CC er verreweg het aardigste
uit. Om de dakconstructie te
kunnen wegklappen is er im
mers een kofferdeksel nodig en
dat zorgt ervoor dat de auto in
stand het passa- __r
opvallend naar vo- elektrisch
aan. De auto heeft ken. Er is gr
1 achterbank, maar ‘tochtruitje’ zoals bijvoorbeeld
r. door zeer kleine bij de 306 cabrio. De kapcon-
den gebruikt, zodat structie bestaat uit twee onder-
over een 2-zitter delen, de achterruit met omlijs-
len gesproken. De ting en de dEikplaat. Het
past. Zo heeft de 206 CC achter
speciaal ontwikkelde torsiesta-
ven en is de stabilisatorstang
ten opzichte van de gesloten GTi
iets dunner geworden, zodat de
auto wat comfortabeler is, zon
der op het gebied van de weglig-
ging in te leveren. De 1,6 liter
staat op 15 inch stalen wielen
met wieldoppen voorzien VEm
185/55 R15V banden. De 2 liter
heeft lichtmetaal met 205/45
ZR16W banden. Rondom heeft
de 206 CC schijfremmen met op
de 2 liter standaard ABS.
Het interieur is op details aan
gepast. Zo zijn de stoelen iets la-
itst, omdat de daklijn
ligt. De twee sportieve
voorstoelen geven een goede on
dersteuning en zijdelingse
steun. De rugleuning is asm de
achterkant zoveel mogelijk uit
gehold om personen die het aan
durven achterin te zitten nog
enigszins wat beenruimte te ge
ven. De stoelen hebben open
hoofdsteunen. Wat betreft inte-
rieurkleuren biedt Peugeot zo
wel bedekte tinten als juist in
het oog springende kleuren ge
heel naar wens van de koper.
Ook kam het geheel in leer wor
den uitgevoerd
[576 O IS
«Pst.
Mb V
[ME1DG811I