d
Ij
Toyota Prius Hybrid
Autonova
AutoTest
F
De toekomst nu!
3V
1
Wereldrecord bodypanels wisselen bij de Smart
Relaties Nissan
Remblokken zonder koper
RK
Auto Noordhoek levert
tweede Alhambra
aan dhr. Beers
Denissen steunen
Villa Pardoes
I
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 NOVEMBER 2000 «PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
/EMBER 2000 «PAGINA 2
F
zen.
/PERS
i rij-
bo-
dan
de
age.com
Stadsverkeer
Kleurenscherm
Technische gegevens:
Filerijden
Koppel:
Verbruik:
t i e
Prijs:
fing
LSd 0 N
icasion
van
9
ijna
3-'94 8.950,-
10-96 10.950,-
08-'98 19.950,-
05-95 15.950,-
05-'95 17.950,-
12-94 16.950,-
05-'94 13.950,-
IANTIE.
1 Consumption
EL BV
k
opas
atie langer
Afgelopen week overhandigde de Tilburgse Nissan-
dealer Denissen een cheque ter waarde van f. 10.500,=
aan mevrouw W. Schipper van Villa Pardoes.
die in zo’n ge-
lop 7 uitkwam.
JLEN
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
ERS
sstel
LS
üwijk
m en lei
volledig
>15,
Uw Toyota dealer van Tilburg e.od
Ringbaan-noord 95, Tilburg.
Telefoon 013-5351035.
Donderdag koopavond
dat het
van inric
van een i
dat het 8’
loos werr
een beet'
ent
de,
m£
ichtigde hij
i het merk
land is een
irt fleetow-
Book of Records bij uit en het is
al snel goed voor een vermel
ding. Want wie komt er nu op
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
I ÖE
egelmatig komen er nieuwe auto's op de
markt waarvan je op grond van ervaring al
W kunt zeggen hoe ze zullen rijden. Anders is
het met de Toyota Prius, de eerste in serie gebouwde
hybride auto ter wereld. Een technisch concept
waarvan de dagelijkse bruikbaarheid snel is bewe-
nomen worden. De recordpogin;
was een initiatief van juwelen
importeur Paul van Zeeland.
01-95 14.950,-
07-'98 16.950,-
11-95 13.950,-
01-94 16.950,-
06-'95 23.500,-
Romy, Emily en Janneke overhandigen de cheque namens Denissen
aan Wilma Schipper van Villa Pardoes.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor
stadsverkeer met veel stoplich
ten en veel optrekken en afrem
men. Ook onder die omstandig
heden is de Prius absoluut in
■elatie.nl
Toyota Prius
4 in lijn
1497 cc
75,0 x 84,7 mm
72 pk bij 4500 tr/min (benzine)
44 pk bij 1040 - 5600 tr/min (elektro)
115 Nm bij 4200 tr/min (benzine)
350 Nm bij 0-400 tr/min
lengte 4,315 meter, breedte 1,695 meter
1645 kg
topsnelheid 160 km/u
Acceleratie 0-100 in 13,4 sec.
stadcyclus 5,9 liter/100 km
Buitenwegcyclus 4,6 liter/100 km
Gecombineerd 5,1 liter/100 km
£52.990,=
gin 2001 moet voor 90 procent van alle autoty-
pen dit milieuvriendelijke aanbod beschikbaar
zijn. De remcapaciteit is verbeterd en doet ze
ker niet onder voor remblokken die door fabri
kanten onder nieuwe auto’s worden gemon
teerd. De nieuwe blokken verminderen ook de
stofvorming met 50 procent, waardooi-de vel
gen minder snel vuil worden. In ruim twee
jaar tijd werd dit nieuw type remblok ontwik
keld door TRW, de moedermaatschappij van
Lucas. Hiermee loopt het bedrijf vooruit op
eventuele toekomstige eigen van de Europese
Unie.
Uien opno
Alhambr
bied v
-i in zij- -
3rd, terwijl ook de ui- terd is. Nieuw i,
traling veel aantrek- snellingsbak,
even aan wennt
dagen tijd heb i
weten f 1
met bijna
motor. Me
160 km/u is prima te leven.
Structureel brandstof sparen
doe je bij hogere snelheden niet
en dat verklaart ook waarom we
uitkwamen op een gemiddeld
verbruik van 1 op 16,5, terwijl
volgens de officiële meetmetho
de tegen de 1 op 20 mogelijk
moet zijn. Maar dan doet er zich
een file voor. Afremmen, stil
staan, rustig optrekken, weer
remmen. U kent het wel. Op dat
moment blijkt de Prius ver
gaand elektrisch te kunnen
den en zijn zelfs snelheden I
ven de 50 km/u volledig
elektrisch mogelijk als het gas
pedaal maar met beleid wordt
ingetrapt. En dan zie je ook di
rect dat het gemiddelde ver
bruik enorm terugzakt naar
soms 1 op 40.
Villa Pardoes is een vakantiehuis
voor ongeneeslijk zieke kinderen.
Kinderen kunnen er samen met
him familie een week vakantie
vieren.
Het gaat in totaal om zo’n 400 ge
zinnen per jaar, die door het ini-
tiatiefVilla Pardoes de mogelijk
heid krijgen om kosteloos een
heerlijke vakantieweek te heb
ben.
Zo’n twee maanden gel
de Nissan-dealer Denis
nieuwe bedrijfspand op ‘Aut
De Toyota Prius is een auto
met een vooruitstrevende
techniek, waarvoor men als
bestuurder geen techneut
hoeft te zijn. In tegendeel, ie
dereen die in ©en auto met au
tomatische versnellingsbak
kan rijden, komt ook pro
bleemloos met de Prius weg.
Maar dat een aantal zaken an
ders is geregeld, wordt al me
teen bij het starten duidelijk.
Na tweeënhalfjaar naar volle te
vredenheid gereden te hebben
met een Seat Alhambra 110 pk
TDI Van heeft dhr. Beers uit Til
burg afgelopen week zijn auto bij
Auto Noordhoek voor een nieuw
exemplaar omgeruild. Samen
met zijn vrouw onderneemt hij
veel lange ritten door Europa
met een 1600 kg wegende cara
van. Als dhr. Beers (zijn vader
was medeoprichter van de Sca-
nia-importeur) over zijn Seat
spreekt, is hij vol lof. “Ik heb
mijn nieuwe auto pas een paar
dagen, maar ik kan nu al een
flinke reeks verschillen opnoe
men met mijn eerst Alhambra.
De auto is op het gebied van
comfort en techniek in zijn voor
deel veranderd, terwijl ook J
terlijke uitstraling veel-
kelijker is geworden. Neem nu
eens een detail als de achterruit-
wisser. Voorheen moest je die
met veel aandacht op het juist
moment aan- en uitzetten en
Normaal hoor je bij het omdraai
en van de contactsleutel de
startmotor aanslaan. Maar de
Prius heeft een dergelijk onder
deel niet. Om de benzinemotor
te kunnen starten draait de
elektromotor volledig geruisloos
een paar slagen. Onder warme
omstandigheden komt het voor
dat de motor helemaal niet
aanslaat. Om toch aan te geven
dat de auto klaar is voor ge
bruik, gaat er op het digitale in
strumentarium de vermelding
‘Ready1 branden. Vanaf dat mo
ment is ook de boordelektronica
van de Prius helemaal klaar om
zijn kunsten te vertonen. Boven
aan de middenconsole zit een di
gitaal kleurenscherm met daar
op twee zeer interessante
functies waarmee het begrip
voor het hybridesysteem wordt
vergroot en waarmee het ver
bruik over een langere gebruiks
duur kan worden gevisuali
seerd. Schematisch wordt op het
het idee om een vijftiental
Smart-monteurs een wedstrijd
je te laten doen in het verwisse
len van bodypanelen. De uitda
ging was om in twee uur tijd
vijftig zwarte auto’s te verande
ren in witte auto’s. Normaal
staat voor het wisselen van de
bodypanelen bij één auto voor
Met deze actie bekrac
de metamorfose van 1
Nina Ricci. Van Zeek
van de grootste Smai
ners.
eleden open-
lissen zijn
itobou-
interieur volledig grijs
Achting is. De ervaring
n week met de Prius leert
t systeem inderdaad feil-
srkt en dat iedereen met
rax .jeetje gevoel voor techniek
mthousiast raakt. De Prius is
e eerste hybride auto op de
iarkt, maar er zullen velen vor
men. Dit is de toekomst, al zal
de benzinemotor op termijn be
slist worden vervangen door een
brandstofcel. Toyota heeft er
alle vertrouwen in en levert de
Prius met 5 jaar volledige fa
brieksgarantie.
De Toyota Prius kost £52.990,=
drijft alleen de i
wielen aan. Zo 1
Prius volledig zo:
gassen. Meestal
play dat net b
de verbrandii
enalsjeeenpaai
deze auto op stap
kun je ditmon
in de verte hor
Als de benzinemotor het
neemt, wil het nieti
de elektromotor bui
is. Wordt het gasped,
getrapt omdat me
celereren, dan wer
toren samen. De 1,
16-klepper met variabele klepti-
ming (VVT-i) levert een vermo
gen van 72 pk (53 kw) bij 4500
tr/min en een koppel van 115
Nm bij 4200 tr/min. Daarbij
kunnen we cijfers van de elek
tromotor optellen. Deze is goed
voor 44 pk 33 kW) en een kop-
pel van 350 Nm. De elektromo
tor wordt gevoed door onder
houdsvrije
nikkel-metaalhydride accu’s die
levard Kraaiven’ in Tilburg
Noord. In plaats van het krijgen
van talloze cadeaus vroeg Denis
sen zijn relaties om een financiële
bijdrage over te maken voor Villa
Pardoes. Denissen’s relaties re
ageerden enthousiast en er kwam
ruim £10.000,= aan giften binnen
voor dit goede doel. Garage De
nissen zelf ronde het bedrag op
£10.500,= af en overhandigde het
geld afgelopen week aan Wilma
Schipper van Villa Pardoes.
st over
t zeggen dat
liten functie
edaal flink in-
len snel wil ac-
'erken beide mo-
1,5 liter
iriabele 1
Dhr. Beers is zeer te spreken,
over de afwerking en het materi
aalgebruik. “De stoelen zitten
comfortabeler, het dashboard is
veel fraaier geworden, ik kan bij
na niets noemen wat niet verbe
terd is. Nieuw is ook een zesver-
daar moet ik nog
.or> «rennen. In een paar
„j~i ik al een verbruik
te bereiken van 1 op
:~a een compleet niei
Met mijn vorige Alham
bra verbruikte ik gemiddeld 1 op
11,5 als de caravan achter de
auto hing. Daarvoor reed ik met
een terreinwagen,
val niet boven de 1<
achterin boven de achteras zijn
geplaatst. Maar de elektromotor
heeft meer functies. Als er min
der vermogen wordt gevraagd,
het gaspedaal los wordt gelaten
of wordt geremd, draait de elek
tromotor andersom en functio
neert als eert dynamo die stroom
opwekt en deze in de accu’s op
slaat. Zo gaat er bijna geen ener
gie verloren. Wie even met de
Prius gaat rijden en de verrich
tingen op de display goed volgt,
snapt precies hoe het werkt. Een
tweede functie is de verbruiks-
grafiek, die uiterst leerzaam is.
Helemaal rechts op de display
wordt het momentane verbruik
weergegeven. Het verschil tus
sen rustig accelereren of fel op
trekken, is goed te zien. Iedere
vijf minuten wordt het gemid
delde verbruik berekend en als
een staaf in de grafiek weerge
geven. Maximaal wordt een
overzicht gegeven over een pe
riode van dertig minuten. En
wat blijkt. Op de snelweg is de
Prius een auto die normaal rijdt
en goede prestaties neerzet. Im
mers met een topsnelheid van
het voordeel. En het mooie van
het systeem is dat een computer
alles berekent en datje als be
stuurder helemaal niets anders
doet dan in een ‘gewone’ auto.
De vormgeving van de Prius is
typisch Japans. De auto zou ab
soluut ‘Auto van het Jaar’ ge
worden zijn als er een meer Eu
ropees getinte carrosserie op zou
zitten. De Prius vertoont wat de-
signovereenkomsten met de Ya-
ris, maar dan in sedan vorm. Er
is sprake van een korte, lage
neus en een vrij hoog dak. De
lijnvoering is vrij rechttoe recht
aan. Netjes, maar alles behalve
spannend. Maar daar zal de pri
maire doelgroep geen boodschap
aan hebben. Rijders van een Pri
us laten zien dat ze het milieu
serieus nemen, maar niet ten
koste van rijplezier en bijvoor
beeld de binnenruimte. Het is
een normaal geproportioneerde
vierdeurs sedan voorzien van
onder meer ABS, vier airbags,
lichtmetalen wielen, een achter
spoiler, een geïntegreerd audio-
systeem, automatische airco,
elektrisch bediende spiegels en
portierruiten, centrale vergren
deling met afstandsbediening en
een elektrische stuurbekrachti
ging. De versie die nu in Europa
wordt geleverd beschikt over
een neerklapbare achterbank,
omdat het accupakket in om
vang is afgenomen in vergelij
king met de eerste versie uit
1997. Het is alleen zo jammer
en dat is een prijs exclusief
BPM. Iedereen die tot half
2002 een Prius koopt, hoeft
geen BPM te betalen. Met deze
extra belasting zou de auto al
gauw £76.000,= moeten opleve
ren en dan zullen ineens min
der bedrijven en particulieren
bereid zijn om in het milieu te
investeren.
Bedenk een activiteit die nog
niet eerder is uitgevoerd en no
dig er officials van het Guinness
scherm de hele aandrijflijn
weergegeven met de benzinemo
tor, elektromotor, de wielen en
de accu. Met behulp van pijlen
wordt tijdens het rijden aange
geven in welke richting de ener
giestromen gaan. Rijd je stap
voets met een warme motor, de"
elektromotor d=
functioneert de
zonder uitlaat-
cj zie je op de dis-
boven de 20 km/u
dngsmotor aanslaat
i paar dagen met
iuto op stap bent geweest,
s dit moment ook heel erg
aren.
De naam hybride staat voor
een verzameling aan techni
sche oplossingen waarbij twee
motortypes of brandstoffen in
één voertuig worden gebruikt.
Bij de Prius gaat het om een
relatief normale benzinemotor
en een elektromotor die afzon
derlijk of samen de voorwielen
kunnen aandrijven.
Lucas brengt nieuwe remblokken op de markt
waarin geen zware metalen zijn verwerkt.
Jaarlijks komt er circa 1700 ton koper in het
milieu afkomstig van stof dat ontstaat door
het remmen van auto’s. Naar schatting krijgt
jaarlijks 10 procent van het Europese wagen
park van circa 165 miljoen voertuigen nieuwe
remblokken of remvoeringen. De nieuwe rem
blokken leveren volgens Lucas dus een belang
rijke bijdrage aan het schoner houden van het
milieu. Het is de eerste onderneming die rem
blokken zonder zware metalen op de markt
brengt. De productie is van start gegaan en be
drukte je veelvuldig te hard, zo
dat de sproeier in werking trad.
Bij de nieuwe is dat verleden
tijd. Verder heb ik gemerkt dat
de stuurbekrachtiging veel accu-
rater werkt en is het motorge
luid aanzienlijk afgenomen. Ik
heb nu een 115 pk TDI met
pompverstuivers. De motor le
vert maar 5 pk meer, maar het
koppel is enorm toegenomen zo
dat er sprake is van een grotere
souplesse.”
een monteur gemiddeld één uur.
Dat betekent dus stug doorwer
ken. Drie minuten voor de ge
stelde tijd was de klus geklaard.
Het ging niet alleen om een
hoge snelheid, maar ook om een
hoge nauwkeurigheid. De vijftig
auto’s moesten nij de recordpo-
ging weer direct in gebruik ge-
Ik vind dat de Alhambra er door
de uiterlijke wijzigingen op voor
uit is gegaan, maar dat hangt ui
teraard samen met mijn per
soonlijke smaak. Ik ben ervan
overtuigd als Seat zijn huidige
prijsniveau kan vasthouden, ook
de nieuwe Alhambra weer een
groot succes zal worden. Ik ge
niet nu al van iedere kilometer
die ik ermee rijd. Bovendien heb
ik een hoge pet op van de service
van Auto Noordhoek. Bas Basti-
aansen krijgt het voor elkaar om
in zijn bedrijf een gemoedelijke
sfeer te laten voortbestaan die
past bij een familiebedrijf,” sluit
dhr. Beefs enthousiast af.
Bovendien wordt voor de we
genbelasting het gewicht van
de specifieke hybride-onderde-
len niet meergerekend.
R|Cci
dag