d Ij Toyota Prius Hybrid Autonova AutoTest F De toekomst nu! 3V 1 Wereldrecord bodypanels wisselen bij de Smart Relaties Nissan Remblokken zonder koper RK Auto Noordhoek levert tweede Alhambra aan dhr. Beers Denissen steunen Villa Pardoes I DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 NOVEMBER 2000 «PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER /EMBER 2000 «PAGINA 2 F zen. /PERS i rij- bo- dan de age.com Stadsverkeer Kleurenscherm Technische gegevens: Filerijden Koppel: Verbruik: t i e Prijs: fing LSd 0 N icasion van 9 ijna 3-'94 8.950,- 10-96 10.950,- 08-'98 19.950,- 05-95 15.950,- 05-'95 17.950,- 12-94 16.950,- 05-'94 13.950,- IANTIE. 1 Consumption EL BV k opas atie langer Afgelopen week overhandigde de Tilburgse Nissan- dealer Denissen een cheque ter waarde van f. 10.500,= aan mevrouw W. Schipper van Villa Pardoes. die in zo’n ge- lop 7 uitkwam. JLEN Afmetingen: Gewicht: Prestaties: ERS sstel LS üwijk m en lei volledig >15, Uw Toyota dealer van Tilburg e.od Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond dat het van inric van een i dat het 8’ loos werr een beet' ent de, m£ ichtigde hij i het merk land is een irt fleetow- Book of Records bij uit en het is al snel goed voor een vermel ding. Want wie komt er nu op Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: I ÖE egelmatig komen er nieuwe auto's op de markt waarvan je op grond van ervaring al W kunt zeggen hoe ze zullen rijden. Anders is het met de Toyota Prius, de eerste in serie gebouwde hybride auto ter wereld. Een technisch concept waarvan de dagelijkse bruikbaarheid snel is bewe- nomen worden. De recordpogin; was een initiatief van juwelen importeur Paul van Zeeland. 01-95 14.950,- 07-'98 16.950,- 11-95 13.950,- 01-94 16.950,- 06-'95 23.500,- Romy, Emily en Janneke overhandigen de cheque namens Denissen aan Wilma Schipper van Villa Pardoes. Hetzelfde geldt natuurlijk voor stadsverkeer met veel stoplich ten en veel optrekken en afrem men. Ook onder die omstandig heden is de Prius absoluut in ■elatie.nl Toyota Prius 4 in lijn 1497 cc 75,0 x 84,7 mm 72 pk bij 4500 tr/min (benzine) 44 pk bij 1040 - 5600 tr/min (elektro) 115 Nm bij 4200 tr/min (benzine) 350 Nm bij 0-400 tr/min lengte 4,315 meter, breedte 1,695 meter 1645 kg topsnelheid 160 km/u Acceleratie 0-100 in 13,4 sec. stadcyclus 5,9 liter/100 km Buitenwegcyclus 4,6 liter/100 km Gecombineerd 5,1 liter/100 km £52.990,= gin 2001 moet voor 90 procent van alle autoty- pen dit milieuvriendelijke aanbod beschikbaar zijn. De remcapaciteit is verbeterd en doet ze ker niet onder voor remblokken die door fabri kanten onder nieuwe auto’s worden gemon teerd. De nieuwe blokken verminderen ook de stofvorming met 50 procent, waardooi-de vel gen minder snel vuil worden. In ruim twee jaar tijd werd dit nieuw type remblok ontwik keld door TRW, de moedermaatschappij van Lucas. Hiermee loopt het bedrijf vooruit op eventuele toekomstige eigen van de Europese Unie. Uien opno Alhambr bied v -i in zij- - 3rd, terwijl ook de ui- terd is. Nieuw i, traling veel aantrek- snellingsbak, even aan wennt dagen tijd heb i weten f 1 met bijna motor. Me 160 km/u is prima te leven. Structureel brandstof sparen doe je bij hogere snelheden niet en dat verklaart ook waarom we uitkwamen op een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5, terwijl volgens de officiële meetmetho de tegen de 1 op 20 mogelijk moet zijn. Maar dan doet er zich een file voor. Afremmen, stil staan, rustig optrekken, weer remmen. U kent het wel. Op dat moment blijkt de Prius ver gaand elektrisch te kunnen den en zijn zelfs snelheden I ven de 50 km/u volledig elektrisch mogelijk als het gas pedaal maar met beleid wordt ingetrapt. En dan zie je ook di rect dat het gemiddelde ver bruik enorm terugzakt naar soms 1 op 40. Villa Pardoes is een vakantiehuis voor ongeneeslijk zieke kinderen. Kinderen kunnen er samen met him familie een week vakantie vieren. Het gaat in totaal om zo’n 400 ge zinnen per jaar, die door het ini- tiatiefVilla Pardoes de mogelijk heid krijgen om kosteloos een heerlijke vakantieweek te heb ben. Zo’n twee maanden gel de Nissan-dealer Denis nieuwe bedrijfspand op ‘Aut De Toyota Prius is een auto met een vooruitstrevende techniek, waarvoor men als bestuurder geen techneut hoeft te zijn. In tegendeel, ie dereen die in ©en auto met au tomatische versnellingsbak kan rijden, komt ook pro bleemloos met de Prius weg. Maar dat een aantal zaken an ders is geregeld, wordt al me teen bij het starten duidelijk. Na tweeënhalfjaar naar volle te vredenheid gereden te hebben met een Seat Alhambra 110 pk TDI Van heeft dhr. Beers uit Til burg afgelopen week zijn auto bij Auto Noordhoek voor een nieuw exemplaar omgeruild. Samen met zijn vrouw onderneemt hij veel lange ritten door Europa met een 1600 kg wegende cara van. Als dhr. Beers (zijn vader was medeoprichter van de Sca- nia-importeur) over zijn Seat spreekt, is hij vol lof. “Ik heb mijn nieuwe auto pas een paar dagen, maar ik kan nu al een flinke reeks verschillen opnoe men met mijn eerst Alhambra. De auto is op het gebied van comfort en techniek in zijn voor deel veranderd, terwijl ook J terlijke uitstraling veel- kelijker is geworden. Neem nu eens een detail als de achterruit- wisser. Voorheen moest je die met veel aandacht op het juist moment aan- en uitzetten en Normaal hoor je bij het omdraai en van de contactsleutel de startmotor aanslaan. Maar de Prius heeft een dergelijk onder deel niet. Om de benzinemotor te kunnen starten draait de elektromotor volledig geruisloos een paar slagen. Onder warme omstandigheden komt het voor dat de motor helemaal niet aanslaat. Om toch aan te geven dat de auto klaar is voor ge bruik, gaat er op het digitale in strumentarium de vermelding ‘Ready1 branden. Vanaf dat mo ment is ook de boordelektronica van de Prius helemaal klaar om zijn kunsten te vertonen. Boven aan de middenconsole zit een di gitaal kleurenscherm met daar op twee zeer interessante functies waarmee het begrip voor het hybridesysteem wordt vergroot en waarmee het ver bruik over een langere gebruiks duur kan worden gevisuali seerd. Schematisch wordt op het het idee om een vijftiental Smart-monteurs een wedstrijd je te laten doen in het verwisse len van bodypanelen. De uitda ging was om in twee uur tijd vijftig zwarte auto’s te verande ren in witte auto’s. Normaal staat voor het wisselen van de bodypanelen bij één auto voor Met deze actie bekrac de metamorfose van 1 Nina Ricci. Van Zeek van de grootste Smai ners. eleden open- lissen zijn itobou- interieur volledig grijs Achting is. De ervaring n week met de Prius leert t systeem inderdaad feil- srkt en dat iedereen met rax .jeetje gevoel voor techniek mthousiast raakt. De Prius is e eerste hybride auto op de iarkt, maar er zullen velen vor men. Dit is de toekomst, al zal de benzinemotor op termijn be slist worden vervangen door een brandstofcel. Toyota heeft er alle vertrouwen in en levert de Prius met 5 jaar volledige fa brieksgarantie. De Toyota Prius kost £52.990,= drijft alleen de i wielen aan. Zo 1 Prius volledig zo: gassen. Meestal play dat net b de verbrandii enalsjeeenpaai deze auto op stap kun je ditmon in de verte hor Als de benzinemotor het neemt, wil het nieti de elektromotor bui is. Wordt het gasped, getrapt omdat me celereren, dan wer toren samen. De 1, 16-klepper met variabele klepti- ming (VVT-i) levert een vermo gen van 72 pk (53 kw) bij 4500 tr/min en een koppel van 115 Nm bij 4200 tr/min. Daarbij kunnen we cijfers van de elek tromotor optellen. Deze is goed voor 44 pk 33 kW) en een kop- pel van 350 Nm. De elektromo tor wordt gevoed door onder houdsvrije nikkel-metaalhydride accu’s die levard Kraaiven’ in Tilburg Noord. In plaats van het krijgen van talloze cadeaus vroeg Denis sen zijn relaties om een financiële bijdrage over te maken voor Villa Pardoes. Denissen’s relaties re ageerden enthousiast en er kwam ruim £10.000,= aan giften binnen voor dit goede doel. Garage De nissen zelf ronde het bedrag op £10.500,= af en overhandigde het geld afgelopen week aan Wilma Schipper van Villa Pardoes. st over t zeggen dat liten functie edaal flink in- len snel wil ac- 'erken beide mo- 1,5 liter iriabele 1 Dhr. Beers is zeer te spreken, over de afwerking en het materi aalgebruik. “De stoelen zitten comfortabeler, het dashboard is veel fraaier geworden, ik kan bij na niets noemen wat niet verbe terd is. Nieuw is ook een zesver- daar moet ik nog .or> «rennen. In een paar „j~i ik al een verbruik te bereiken van 1 op :~a een compleet niei Met mijn vorige Alham bra verbruikte ik gemiddeld 1 op 11,5 als de caravan achter de auto hing. Daarvoor reed ik met een terreinwagen, val niet boven de 1< achterin boven de achteras zijn geplaatst. Maar de elektromotor heeft meer functies. Als er min der vermogen wordt gevraagd, het gaspedaal los wordt gelaten of wordt geremd, draait de elek tromotor andersom en functio neert als eert dynamo die stroom opwekt en deze in de accu’s op slaat. Zo gaat er bijna geen ener gie verloren. Wie even met de Prius gaat rijden en de verrich tingen op de display goed volgt, snapt precies hoe het werkt. Een tweede functie is de verbruiks- grafiek, die uiterst leerzaam is. Helemaal rechts op de display wordt het momentane verbruik weergegeven. Het verschil tus sen rustig accelereren of fel op trekken, is goed te zien. Iedere vijf minuten wordt het gemid delde verbruik berekend en als een staaf in de grafiek weerge geven. Maximaal wordt een overzicht gegeven over een pe riode van dertig minuten. En wat blijkt. Op de snelweg is de Prius een auto die normaal rijdt en goede prestaties neerzet. Im mers met een topsnelheid van het voordeel. En het mooie van het systeem is dat een computer alles berekent en datje als be stuurder helemaal niets anders doet dan in een ‘gewone’ auto. De vormgeving van de Prius is typisch Japans. De auto zou ab soluut ‘Auto van het Jaar’ ge worden zijn als er een meer Eu ropees getinte carrosserie op zou zitten. De Prius vertoont wat de- signovereenkomsten met de Ya- ris, maar dan in sedan vorm. Er is sprake van een korte, lage neus en een vrij hoog dak. De lijnvoering is vrij rechttoe recht aan. Netjes, maar alles behalve spannend. Maar daar zal de pri maire doelgroep geen boodschap aan hebben. Rijders van een Pri us laten zien dat ze het milieu serieus nemen, maar niet ten koste van rijplezier en bijvoor beeld de binnenruimte. Het is een normaal geproportioneerde vierdeurs sedan voorzien van onder meer ABS, vier airbags, lichtmetalen wielen, een achter spoiler, een geïntegreerd audio- systeem, automatische airco, elektrisch bediende spiegels en portierruiten, centrale vergren deling met afstandsbediening en een elektrische stuurbekrachti ging. De versie die nu in Europa wordt geleverd beschikt over een neerklapbare achterbank, omdat het accupakket in om vang is afgenomen in vergelij king met de eerste versie uit 1997. Het is alleen zo jammer en dat is een prijs exclusief BPM. Iedereen die tot half 2002 een Prius koopt, hoeft geen BPM te betalen. Met deze extra belasting zou de auto al gauw £76.000,= moeten opleve ren en dan zullen ineens min der bedrijven en particulieren bereid zijn om in het milieu te investeren. Bedenk een activiteit die nog niet eerder is uitgevoerd en no dig er officials van het Guinness scherm de hele aandrijflijn weergegeven met de benzinemo tor, elektromotor, de wielen en de accu. Met behulp van pijlen wordt tijdens het rijden aange geven in welke richting de ener giestromen gaan. Rijd je stap voets met een warme motor, de" elektromotor d= functioneert de zonder uitlaat- cj zie je op de dis- boven de 20 km/u dngsmotor aanslaat i paar dagen met iuto op stap bent geweest, s dit moment ook heel erg aren. De naam hybride staat voor een verzameling aan techni sche oplossingen waarbij twee motortypes of brandstoffen in één voertuig worden gebruikt. Bij de Prius gaat het om een relatief normale benzinemotor en een elektromotor die afzon derlijk of samen de voorwielen kunnen aandrijven. Lucas brengt nieuwe remblokken op de markt waarin geen zware metalen zijn verwerkt. Jaarlijks komt er circa 1700 ton koper in het milieu afkomstig van stof dat ontstaat door het remmen van auto’s. Naar schatting krijgt jaarlijks 10 procent van het Europese wagen park van circa 165 miljoen voertuigen nieuwe remblokken of remvoeringen. De nieuwe rem blokken leveren volgens Lucas dus een belang rijke bijdrage aan het schoner houden van het milieu. Het is de eerste onderneming die rem blokken zonder zware metalen op de markt brengt. De productie is van start gegaan en be drukte je veelvuldig te hard, zo dat de sproeier in werking trad. Bij de nieuwe is dat verleden tijd. Verder heb ik gemerkt dat de stuurbekrachtiging veel accu- rater werkt en is het motorge luid aanzienlijk afgenomen. Ik heb nu een 115 pk TDI met pompverstuivers. De motor le vert maar 5 pk meer, maar het koppel is enorm toegenomen zo dat er sprake is van een grotere souplesse.” een monteur gemiddeld één uur. Dat betekent dus stug doorwer ken. Drie minuten voor de ge stelde tijd was de klus geklaard. Het ging niet alleen om een hoge snelheid, maar ook om een hoge nauwkeurigheid. De vijftig auto’s moesten nij de recordpo- ging weer direct in gebruik ge- Ik vind dat de Alhambra er door de uiterlijke wijzigingen op voor uit is gegaan, maar dat hangt ui teraard samen met mijn per soonlijke smaak. Ik ben ervan overtuigd als Seat zijn huidige prijsniveau kan vasthouden, ook de nieuwe Alhambra weer een groot succes zal worden. Ik ge niet nu al van iedere kilometer die ik ermee rijd. Bovendien heb ik een hoge pet op van de service van Auto Noordhoek. Bas Basti- aansen krijgt het voor elkaar om in zijn bedrijf een gemoedelijke sfeer te laten voortbestaan die past bij een familiebedrijf,” sluit dhr. Beefs enthousiast af. Bovendien wordt voor de we genbelasting het gewicht van de specifieke hybride-onderde- len niet meergerekend. R|Cci dag

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23