MLUI I Id VI Subaru Impreza ^DEKKERS >ek ht! bekend WinterCare van Toyota ier Prijzen Ford Mondeo QÉTO ïesso, van ir etc. ijn 'üe Nieuwe Jeep heet Liberty is, idoe DECEMBER ACTIE I Nieuw met behoud van karakter HUS 208I D I Jaargang 12 nr 48* Donderdag 30 november2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Autotest Toyota Prius Hybrid Deze week DEALERS Understatement .01315422133 ....01315423030 .04161363412 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 ..01314652100 Mistlampen .01314634355 spiegels. Voorwaar geen karig be deelde auto. .01315347771 Rijker voorzien .01315364011 Metaalfinish .01315420143 ..01314647676 .01315363924 Rallykanon ..01315355575 ..01315355655 ...01315351035 .01315321411 Tony Vos e orders e.d. Zie advertentie in De Automaat Gebr. Vullings Opel A/l) a ik -IEERLEN, YCHEN. Zonder ingrijpende wijzigingen stond de Impreza zo’n acht jaar lang op het Subaru-programma met als langdurig hoogtepunt de GT Turbo die direct was afgeleid van de auto’s waarmee het merk furo re maakt in de ralllywereld. De nieuwe Impreza bouwt op het succes van de eerste generatie voort. gramma een belangrijke rol spe len. De serie begint met een speciale Business Edition met de 90 pk motor vanaf £50.452,= en dat is behoorlijk scherp. De 115 pk is er als Trend en Ghia vanaf respectievelijk £56.005,= en £60.045,=. trole bestaat uit een uitgebreide check-up van de remblokken of- voeringen, ruitenwisserbladen, verlichting, V-snaar, uitlaat, accu en het profiel van de ban den en him spanning. Daar naast controleert de Toyota- dealer het niveau en de vorstbestendigheid van de koel vloeistof. De afgegeven Winter- Care-verzekering is geldig in heel Europa en biedt hulp in ge val van pech, ziekte of ongeval. Peugeot Spijkers Goirie. Renault Van der Boom... Rover Seat I Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel. :R 2000 - PAGINA 20 Als autoliefhebber heb ik na tuurlijk het leukste vak ter we reld. Maar ook met een grote voorliefde voor klassieke auto’s kom ik regelmatig aan mijn trek ken. Het leukst zijn over het alge meen toevallige vondsten langs een boerenweggetje ergens op het Franse platteland, of de Engelse countryside. Zo reed ik met een eveneens met het klassieke auto virus behepte collega met de nieuwe Honda Civic in de omge ving van Bristol, toen we in een flauwe bocht langs een garagebe drijf kwamen, waar de tijd stil leek te staan. Althans, de tijd was ooit vele jaren geleden stil gezet en alles wat daarbij hoor de, stond lekker buiten in weer en wind. Het was puur Brits wat de klok sloeg. Maar waar vind je bij elkaar nog zo’n bonte verza meling auto’s uit de jaren vijftig en zestig die helaas langzaam in de omgeving op leken te gaan al was het alleen al door de groene laag die op de daken en motor kappen zat. Er stonden geen enorme zeldzaamheden tussen, maar als de eigenaar in kwestie in de jaren zeventig de ruimte had gehad om al deze auto’s net jes binnen te zetten, dan had h.j ze nu voor keurige prijzen aan liefhebbers kunnen verkopen. Aan de ene kant gaf het geheel een wat troosteloze aanblik, maar aan de andere kant vorm den alle auto’s en het bedrijfje samen toch een soort van be zienswaardigheid, een monu ment van vervlogen tijden. Ge lukkig stonden er nog wel een paar auto’s binnen die duidelijk gekoesterd werden. Het betrof vooral vooroorlogse auto’s, ter wijl het echte geld verdiend moest worden met het onderhou den van modem blik. Al oooh en aaah roepend liepen we met z’n tweeën tussen de na-oorlogse En gelse autohistorie door en wer den daar door een oudere dame in kwestie opgemerkt. De manier waarop zijn zich behendig tus sen de auto’s een weg baande naar de werkplaats, deed ver moeden dat zij hier thuishoorde. En met het bekende Britse gevoel voor understatement stelde ze ons de vraag: “Which one do you fancy?", alsof we doodgewone klanten waren die bij een door snee garagebedrijf een goede ge bruikte auto kwamen uitzoe ken... en staat de seconden o] gelofelijk m deze auto p de rug vanv terwege en daarmee wc Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg ter met dubbele draagarme" schroefveren. De 2 liter 16V1 vert met 125 pk bij 5600t en een koppel van 3600 tr/min net da power dat vallek bijzonder vlotte i leen nog met de j het boxergeluic De sedan haalt eer km/u en sprint in 1 naar de 100 km/u. I doende zou men op Lc zicht zeggen. De auto 1 fortabel over, maar blijft i tikkeltje sportiviteit in dc hebben. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Toch zullen er voor 1 januari aanstaande weinig auto’s wor den afgeleverd, zodat we voor het gemak maar de bedragen vermelden die in 2001 moeten worden afgerekend. BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw Ford P. v.d. Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff.- Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot AUTOMOBIELBEDRIJF Officieel Subaru-dealer voor Tilburg e.a. KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL. 013-5355575 ontbrekende mistlampen bij de 1.6 vervangen door meegespote afdekkappen die wel erg groot zijn uitgevallen. Vreemd genoeg is er een verschil in breedte tus sen de sedan en Plus. Dit laat zich verklaren door de voorspat- borden die bij de vierdeurs extra zijn uitgeklopt. Het is overigens vreemd dat zelfs de turboversie van de Plus deze ‘dikke’ scher men niet heeft. De achterkant van de nieuwe Impreza toont dui delijk meer anoniem. Er zijn flin ke lichtunits aangebracht met een behoorlijkeopening voor het achterklep of het kofferdeksel. Wat vormgeving betreft blijft de Plus net als bij het vorige model de meest aardige variant. Ford heeft de verkoopprijzen van de nieuwe Mondeo bekend gemaakt en heeft zich de moeite getroost de prijzen zowel met 17,5 als 19 procent BTW uit te rekenen. Begin volgend jaar zal Jeep een nieuw model introduceren, dat niet dient ter vervanging van een be staande auto, maar aan het huidige programma met de Wrangler, Che rokee en Grand Cherokee wordt toe gevoegd. Alhoewel het merk nog maar weinig over dit model loslaat, is wel inmiddels bekend gemaakt dat de nieuwe Jeep Liberty gaat he ten. De introductie zal plaatsvinden op de Detroit Motorshow in januari, waarna de productie in de lente van 2001 van start zal gaan. De Ameri kaanse dealers kunnen vanaf de zo mer over het model beschikken. Wanneer de Liberty in Europa be schikbaar komt, is nog niet bekend. Het zou logisch zijn als de Liberty voortborduurt op conceptauto’s die Jeep de laatste jaren heeft laten zien. De Liberty krijgt in ieder geval eigen Jeep-motoren en wordt voor zien van vierwielaandrijving. Jeep gaat de Liberty bouwen in een nieuwe fabriek in Toledo (Ohio). Het is opvallend dat met name in het profiel zowel de sedan als de Plus (stationwagon) dui delijk herkenbaar zijn geble ven, terwijl toch sprake is van een nieuwe auto. Wat afmetin gen betreft geeft Subaru nau welijks toe aan de trend om een nieuw model weer iets te laten groeien. steun aan de zijkanten, waardoor ook een basismodel een sportieve indruk geeft. De middenconsole is afgewerkt in een metaalfinish die we tevens bij de ronde uit- stroomopeningen aan weerszijde van het dashboard tegenkomen. De vorm van de middelste roos ters is daarmee helaas in tegen- er, terwijl men spraak en het was beslist aardi- iëren van 356 ger geweest als er op de doorloop van middenconsole en de portier- panelen ook metaalaccenten wa ren aangebracht. Het interieur is vooral in zwart uitgevoerd. Het dashboard komt solide over en is minder ‘plastic’ dan voorheen. Door materiaalgebruik en afwer king valt al aan de auto af te le zen dat hij vele jaren probleem loos zijn eigenaar zal dienen. Subaru voert met de nieuwe Imp reza een aantal nieuwe uitrus- tingsnamen in. De basis 1.6 TS is onder meer voorzien van twee airbags, isofix achter, een buiten temperatuurmeter, centrale ver grendeling, een bekerhouder in de middenconsole, elektrisch be diende zijruiten (4), hoogtever- stelling op de bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare buiten- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirie, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. De Ghia-uitgave kost net iets meer dan vierduizend gulden extra, zodat de duurste Mondeo de 2.5 V6 Ghia Wagon is voor £67.652,=. De nieuwe 2 liter 16V turbodie sel gaat binnen het Mondeo-pro- De serie begint met de 1.8 16V Trend sedan voor £48.471,=. De meerprijs voor de vijfdeurs be draagt duizendnegen gulden (£1.009,=) en voor nog eens het zelfde bedrag meer wordt de Wagon aangeboden. Maar de echte liefhebber gaat voor de Impreza WRX, wederom een echt rallykanon, dat aan de buitenkant zijn innerlijke kracht al verraad door de luchtinlaat op de motorkap. Ook in deze auto vinden we de 2 liter boxer die voorzien van een turbo en inter cooler maar liefst 218 pk levert bij 5600 tr/min en een koppel van 292 Nm bij 3600 tr/min. Hiermee is een top mogelijk van 230 km/u Het bagagevolume is er op voor uit gegaan en is bij de sedan ge groeid naar 401 liter,-- bij de Plus kan varië tot maximaal 1256 liter. De ach terbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Direct bij het ope nen van de portieren wordt dui delijk dat we met een Subaru te maken hebben. De zijruiten heb ben namelijk geen omlijsting. De auto heeft uitstekend zittende stoelen met een extra goede Met de winter in aantocht is het van belang de auto te laten con troleren op een aantal gevoelige onderdelen zoals banden, rem men en accu. Voor slechts £45,= maakt de Toyota-dealer uw auto winterklaar en valt uw Toyota door zijn leeftijd buiten de fa brieksgarantie van 3 jaar, dan krijgt u gratis de WinterCare- verzekering die geldig is tot en met 15 februari 2001. Uw auto voor de winter laten controleren, betekent kiezen voor veiligheid. De wintercon- ie 100 km/u binnen 6,2 i op de teller. Het is on- met hoeveel gemak presteert. Een duw in n de turbo blijft ach- daarmee wordt de indruk gewekt dat het allemaal vanzelf gaat. De motor maakt in de verte een voorname brom en goed ondersteund door de sport stoelen lijkje de wereld aan te kunnen. Dat kun je ook wel, want alle Impreza’s hebben standaard permanente vier wielaandrijving en dat komt vooral rijdend met de WRX bij zonder goed van pas. Medio december komt de nieuwe Impreza bij de dealers in de showroom. De 1.6 AWD begint bij £42.495,= en voor de 2 liter moet minimaal £51.995,= worden meegebracht. Hieruit blijkt direct dat de Impreza flink duurder is dan zijn voor ganger, maar dat ligt deels ook aan de dure Yen. De Plus kost over de hele linie £2.500,= meer behalve bij de WRX waar vreemd genoeg een meerprijs van vijf mille geldt. De 2 liter motor is gekoppeld aan de GX-uitvoering die rijker is voorzien met onder meer ABS, af standsbediening op de centrale vergrendeling, kaartleeslampen voor, 4 in plaats van 2 luidspre kers en sportstoelen. Helemaal aan de top staat de WRX, de nieuwe naam voor de spraakma kende GT Turbo met onder meer een lederen Momo-stuurwiel, kuipstoelen, lichtmetalen wielen en skirts. Subaru levert de Impreza net als voorheen met louter boxermoto- ren, allemaal 4 cilinder 16-klep- pers. De 1,6 liter is goed voor 95 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 143 Nm bij 3600 tr/min. De prestaties zijn normaal met een top van 172 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,8 seconden. De 1,6 liter is er uitsluitend met een handgeschakelde vijfbak. Rondom zijn de wielen onafhan kelijk opgehangen, voor volgens het McPherson principe en ach- De 125 pk 1,8 liter start vanaf £50.492,= en de krachtige 2 liter vraagt minimaal een investe ring van £52.511,=. Aan de top van het benzineprogramma staat de 2,5 V6 voor £61.594,=. De nieuwe Impreza heeft exact dezelfde wielbasis als zijn voor ganger maar is tegelijk iets langer en hoger. Het is vooral het front dat de aandacht trekt. De grote ronde koplam pen staan als verbaasd kijken de ogen in de neus. In één unit vinden we zowel de normale verlichting als het groot licht en de richtingaanwijzers. De mistlampen zitten in de bum per. Deze grote ronde mistlam pen waren tot nu toe voorbe houden aan de sportiefste variant, maar bij de nieuwe Impreza is dit onderdeel met uitzondering van het basismo del standaard. De Impreza heeft nog maar één type bum per, zodat de sportieve uitstra ling ook bij de normale 1.6 en 2.0 te vinden is. Alleen zijn de iraaj >2 lit tenen 3Vle- 25 pk bij 5600 tr/min pel van 184 Nm bij ui uct dat beetje meer van de Impreza een auto maakt. Al- j portieren open is id waarneembaar. an top van 190 110,2 seconden Meer dan vol- p het eerst ge- komt com- lijft dat ie verte

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21