MLUI I Id
VI
Subaru Impreza
^DEKKERS
>ek
ht!
bekend
WinterCare
van Toyota
ier
Prijzen Ford
Mondeo
QÉTO
ïesso,
van
ir
etc.
ijn
'üe
Nieuwe
Jeep heet
Liberty
is,
idoe
DECEMBER
ACTIE
I
Nieuw met behoud van karakter
HUS 208I
D
I
Jaargang 12 nr 48* Donderdag 30 november2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Autotest Toyota Prius Hybrid
Deze week
DEALERS
Understatement
.01315422133
....01315423030
.04161363412
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
..01314652100
Mistlampen
.01314634355
spiegels. Voorwaar geen karig be
deelde auto.
.01315347771
Rijker voorzien
.01315364011
Metaalfinish
.01315420143
..01314647676
.01315363924
Rallykanon
..01315355575
..01315355655
...01315351035
.01315321411
Tony Vos
e orders e.d.
Zie advertentie in De Automaat
Gebr. Vullings Opel
A/l)
a ik
-IEERLEN,
YCHEN.
Zonder ingrijpende wijzigingen stond de Impreza
zo’n acht jaar lang op het Subaru-programma met
als langdurig hoogtepunt de GT Turbo die direct
was afgeleid van de auto’s waarmee het merk furo
re maakt in de ralllywereld. De nieuwe Impreza
bouwt op het succes van de eerste generatie voort.
gramma een belangrijke rol spe
len.
De serie begint met een speciale
Business Edition met de 90 pk
motor vanaf £50.452,= en dat is
behoorlijk scherp.
De 115 pk is er als Trend en
Ghia vanaf respectievelijk
£56.005,= en £60.045,=.
trole bestaat uit een uitgebreide
check-up van de remblokken of-
voeringen, ruitenwisserbladen,
verlichting, V-snaar, uitlaat,
accu en het profiel van de ban
den en him spanning. Daar
naast controleert de Toyota-
dealer het niveau en de
vorstbestendigheid van de koel
vloeistof. De afgegeven Winter-
Care-verzekering is geldig in
heel Europa en biedt hulp in ge
val van pech, ziekte of ongeval.
Peugeot
Spijkers Goirie.
Renault
Van der Boom...
Rover
Seat I Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel.
:R 2000 - PAGINA 20
Als autoliefhebber heb ik na
tuurlijk het leukste vak ter we
reld. Maar ook met een grote
voorliefde voor klassieke auto’s
kom ik regelmatig aan mijn trek
ken. Het leukst zijn over het alge
meen toevallige vondsten langs
een boerenweggetje ergens op het
Franse platteland, of de Engelse
countryside. Zo reed ik met een
eveneens met het klassieke auto
virus behepte collega met de
nieuwe Honda Civic in de omge
ving van Bristol, toen we in een
flauwe bocht langs een garagebe
drijf kwamen, waar de tijd stil
leek te staan. Althans, de tijd
was ooit vele jaren geleden stil
gezet en alles wat daarbij hoor
de, stond lekker buiten in weer
en wind. Het was puur Brits wat
de klok sloeg. Maar waar vind je
bij elkaar nog zo’n bonte verza
meling auto’s uit de jaren vijftig
en zestig die helaas langzaam in
de omgeving op leken te gaan al
was het alleen al door de groene
laag die op de daken en motor
kappen zat. Er stonden geen
enorme zeldzaamheden tussen,
maar als de eigenaar in kwestie
in de jaren zeventig de ruimte
had gehad om al deze auto’s net
jes binnen te zetten, dan had h.j
ze nu voor keurige prijzen aan
liefhebbers kunnen verkopen.
Aan de ene kant gaf het geheel
een wat troosteloze aanblik,
maar aan de andere kant vorm
den alle auto’s en het bedrijfje
samen toch een soort van be
zienswaardigheid, een monu
ment van vervlogen tijden. Ge
lukkig stonden er nog wel een
paar auto’s binnen die duidelijk
gekoesterd werden. Het betrof
vooral vooroorlogse auto’s, ter
wijl het echte geld verdiend
moest worden met het onderhou
den van modem blik. Al oooh en
aaah roepend liepen we met z’n
tweeën tussen de na-oorlogse En
gelse autohistorie door en wer
den daar door een oudere dame
in kwestie opgemerkt. De manier
waarop zijn zich behendig tus
sen de auto’s een weg baande
naar de werkplaats, deed ver
moeden dat zij hier thuishoorde.
En met het bekende Britse gevoel
voor understatement stelde ze
ons de vraag: “Which one do you
fancy?", alsof we doodgewone
klanten waren die bij een door
snee garagebedrijf een goede ge
bruikte auto kwamen uitzoe
ken...
en staat de
seconden o]
gelofelijk m
deze auto p
de rug vanv
terwege en daarmee wc
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
ter met dubbele draagarme"
schroefveren. De 2 liter 16V1
vert met 125 pk bij 5600t
en een koppel van
3600 tr/min net da
power dat vallek
bijzonder vlotte i
leen nog met de j
het boxergeluic
De sedan haalt eer
km/u en sprint in 1
naar de 100 km/u. I
doende zou men op Lc
zicht zeggen. De auto 1
fortabel over, maar blijft i
tikkeltje sportiviteit in dc
hebben.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Toch zullen er voor 1 januari
aanstaande weinig auto’s wor
den afgeleverd, zodat we voor
het gemak maar de bedragen
vermelden die in 2001 moeten
worden afgerekend.
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw
Ford
P. v.d. Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff.-
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
AUTOMOBIELBEDRIJF
Officieel Subaru-dealer
voor Tilburg e.a. KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL. 013-5355575
ontbrekende mistlampen bij de
1.6 vervangen door meegespote
afdekkappen die wel erg groot
zijn uitgevallen. Vreemd genoeg
is er een verschil in breedte tus
sen de sedan en Plus. Dit laat
zich verklaren door de voorspat-
borden die bij de vierdeurs extra
zijn uitgeklopt. Het is overigens
vreemd dat zelfs de turboversie
van de Plus deze ‘dikke’ scher
men niet heeft. De achterkant
van de nieuwe Impreza toont dui
delijk meer anoniem. Er zijn flin
ke lichtunits aangebracht met
een behoorlijkeopening voor het
achterklep of het kofferdeksel.
Wat vormgeving betreft blijft de
Plus net als bij het vorige model
de meest aardige variant.
Ford heeft de verkoopprijzen
van de nieuwe Mondeo bekend
gemaakt en heeft zich de moeite
getroost de prijzen zowel met
17,5 als 19 procent BTW uit te
rekenen.
Begin volgend jaar zal Jeep een
nieuw model introduceren, dat niet
dient ter vervanging van een be
staande auto, maar aan het huidige
programma met de Wrangler, Che
rokee en Grand Cherokee wordt toe
gevoegd. Alhoewel het merk nog
maar weinig over dit model loslaat,
is wel inmiddels bekend gemaakt
dat de nieuwe Jeep Liberty gaat he
ten. De introductie zal plaatsvinden
op de Detroit Motorshow in januari,
waarna de productie in de lente van
2001 van start zal gaan. De Ameri
kaanse dealers kunnen vanaf de zo
mer over het model beschikken.
Wanneer de Liberty in Europa be
schikbaar komt, is nog niet bekend.
Het zou logisch zijn als de Liberty
voortborduurt op conceptauto’s die
Jeep de laatste jaren heeft laten
zien. De Liberty krijgt in ieder geval
eigen Jeep-motoren en wordt voor
zien van vierwielaandrijving. Jeep
gaat de Liberty bouwen in een
nieuwe fabriek in Toledo (Ohio).
Het is opvallend dat met name
in het profiel zowel de sedan
als de Plus (stationwagon) dui
delijk herkenbaar zijn geble
ven, terwijl toch sprake is van
een nieuwe auto. Wat afmetin
gen betreft geeft Subaru nau
welijks toe aan de trend om een
nieuw model weer iets te laten
groeien.
steun aan de zijkanten, waardoor
ook een basismodel een sportieve
indruk geeft. De middenconsole
is afgewerkt in een metaalfinish
die we tevens bij de ronde uit-
stroomopeningen aan weerszijde
van het dashboard tegenkomen.
De vorm van de middelste roos
ters is daarmee helaas in tegen-
er, terwijl men spraak en het was beslist aardi-
iëren van 356 ger geweest als er op de doorloop
van middenconsole en de portier-
panelen ook metaalaccenten wa
ren aangebracht. Het interieur is
vooral in zwart uitgevoerd. Het
dashboard komt solide over en is
minder ‘plastic’ dan voorheen.
Door materiaalgebruik en afwer
king valt al aan de auto af te le
zen dat hij vele jaren probleem
loos zijn eigenaar zal dienen.
Subaru voert met de nieuwe Imp
reza een aantal nieuwe uitrus-
tingsnamen in. De basis 1.6 TS is
onder meer voorzien van twee
airbags, isofix achter, een buiten
temperatuurmeter, centrale ver
grendeling, een bekerhouder in
de middenconsole, elektrisch be
diende zijruiten (4), hoogtever-
stelling op de bestuurdersstoel en
elektrisch verstelbare buiten-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirie, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
De Ghia-uitgave kost net iets
meer dan vierduizend gulden
extra, zodat de duurste Mondeo
de 2.5 V6 Ghia Wagon is voor
£67.652,=.
De nieuwe 2 liter 16V turbodie
sel gaat binnen het Mondeo-pro-
De serie begint met de 1.8 16V
Trend sedan voor £48.471,=. De
meerprijs voor de vijfdeurs be
draagt duizendnegen gulden
(£1.009,=) en voor nog eens het
zelfde bedrag meer wordt de
Wagon aangeboden.
Maar de echte liefhebber gaat
voor de Impreza WRX, wederom
een echt rallykanon, dat aan de
buitenkant zijn innerlijke kracht
al verraad door de luchtinlaat op
de motorkap. Ook in deze auto
vinden we de 2 liter boxer die
voorzien van een turbo en inter
cooler maar liefst 218 pk levert
bij 5600 tr/min en een koppel van
292 Nm bij 3600 tr/min. Hiermee
is een top mogelijk van 230 km/u
Het bagagevolume is er op voor
uit gegaan en is bij de sedan ge
groeid naar 401 liter,--
bij de Plus kan varië
tot maximaal 1256 liter. De ach
terbank is in twee ongelijke delen
neerklapbaar. Direct bij het ope
nen van de portieren wordt dui
delijk dat we met een Subaru te
maken hebben. De zijruiten heb
ben namelijk geen omlijsting. De
auto heeft uitstekend zittende
stoelen met een extra goede
Met de winter in aantocht is het
van belang de auto te laten con
troleren op een aantal gevoelige
onderdelen zoals banden, rem
men en accu. Voor slechts £45,=
maakt de Toyota-dealer uw auto
winterklaar en valt uw Toyota
door zijn leeftijd buiten de fa
brieksgarantie van 3 jaar, dan
krijgt u gratis de WinterCare-
verzekering die geldig is tot en
met 15 februari 2001.
Uw auto voor de winter laten
controleren, betekent kiezen
voor veiligheid. De wintercon-
ie 100 km/u binnen 6,2
i op de teller. Het is on-
met hoeveel gemak
presteert. Een duw in
n de turbo blijft ach-
daarmee wordt de
indruk gewekt dat het allemaal
vanzelf gaat. De motor maakt in
de verte een voorname brom en
goed ondersteund door de sport
stoelen lijkje de wereld aan te
kunnen. Dat kun je ook wel,
want alle Impreza’s hebben
standaard permanente vier
wielaandrijving en dat komt
vooral rijdend met de WRX bij
zonder goed van pas.
Medio december komt de
nieuwe Impreza bij de dealers
in de showroom. De 1.6 AWD
begint bij £42.495,= en voor de 2
liter moet minimaal £51.995,=
worden meegebracht. Hieruit
blijkt direct dat de Impreza
flink duurder is dan zijn voor
ganger, maar dat ligt deels ook
aan de dure Yen. De Plus kost
over de hele linie £2.500,= meer
behalve bij de WRX waar
vreemd genoeg een meerprijs
van vijf mille geldt.
De 2 liter motor is gekoppeld aan
de GX-uitvoering die rijker is
voorzien met onder meer ABS, af
standsbediening op de centrale
vergrendeling, kaartleeslampen
voor, 4 in plaats van 2 luidspre
kers en sportstoelen. Helemaal
aan de top staat de WRX, de
nieuwe naam voor de spraakma
kende GT Turbo met onder meer
een lederen Momo-stuurwiel,
kuipstoelen, lichtmetalen wielen
en skirts.
Subaru levert de Impreza net als
voorheen met louter boxermoto-
ren, allemaal 4 cilinder 16-klep-
pers. De 1,6 liter is goed voor 95
pk bij 5200 tr/min en een koppel
van 143 Nm bij 3600 tr/min. De
prestaties zijn normaal met een
top van 172 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 12,8 seconden.
De 1,6 liter is er uitsluitend met
een handgeschakelde vijfbak.
Rondom zijn de wielen onafhan
kelijk opgehangen, voor volgens
het McPherson principe en ach-
De 125 pk 1,8 liter start vanaf
£50.492,= en de krachtige 2 liter
vraagt minimaal een investe
ring van £52.511,=. Aan de top
van het benzineprogramma
staat de 2,5 V6 voor £61.594,=.
De nieuwe Impreza heeft exact
dezelfde wielbasis als zijn voor
ganger maar is tegelijk iets
langer en hoger. Het is vooral
het front dat de aandacht
trekt. De grote ronde koplam
pen staan als verbaasd kijken
de ogen in de neus. In één unit
vinden we zowel de normale
verlichting als het groot licht
en de richtingaanwijzers. De
mistlampen zitten in de bum
per. Deze grote ronde mistlam
pen waren tot nu toe voorbe
houden aan de sportiefste
variant, maar bij de nieuwe
Impreza is dit onderdeel met
uitzondering van het basismo
del standaard. De Impreza
heeft nog maar één type bum
per, zodat de sportieve uitstra
ling ook bij de normale 1.6 en
2.0 te vinden is. Alleen zijn de
iraaj
>2 lit
tenen
3Vle-
25 pk bij 5600 tr/min
pel van 184 Nm bij
ui uct dat beetje meer
van de Impreza een
auto maakt. Al-
j portieren open is
id waarneembaar.
an top van 190
110,2 seconden
Meer dan vol-
p het eerst ge-
komt com-
lijft dat
ie verte