ile T7 C Jï A jl as :RS Honda Civic Coupé leverbaar vanaf de RAI Gouden Stuurwiel voor Volvo S60 ORIGINAL ROVER Seat Endurance Cup: veel racen voor weinig geld Lichtgewicht passagiersstoelens in Mercedes S-klasse Chinese automarkt met meer concurrentie Waterstofaandrijving voor Hyundai Santé Fe G Renault met hulp van Nissan terug in Australië ERVia liis leenauto) I 18.30 UUR OUUR DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 NOVEMBER 2000 PAGINA 'tl MBER 2000 «PAGINA 10 DE TILBURGSE KOERIER PENNZOIL bby it- met] ia flir Jto op maat. OVERIGE Rover 216 GSi 5-drs. .46.000 km. 12-1993. .18.750,- .128.000 km. .8.750,- 03-1992. .23.750,- ROVER .23.500,- DEMONSTRATIEAUTO'S .21.500,- 8-2000 Rover 45 2.0i DT Club 4-drs. diesel 8-2000 Rover 75 2.0 CDT Club diesel 6-2000 y1 Informatie op aanvraag Rover 25 1.4 3-drs. puntje ertuigd |s vanaf like be- t doen, en wij :s geen g, geen :eun en In 2001 start een nieuwe racediscipline, de Seat Endurance Cup. Dit is een serie lange-afstandswed- strijden op Nederlandse en Belgische circuits met geheel identieke Seats Ibiza TDi. De Seat Enduran ce Cup is een breedtesport-initiatiefvan Seat-impor- teur Pon Car en de Stichting DNRT (Dutch National Racing Team) onder leiding van ex-coureur Huub Vermeulen. De prijzen van de nieuwe Civic Coupé zijn nog niet bekend. i één tank water- a rijden. WIJ HEBBEN REGELMATIG COMPANY CARS NIET OUDER DAN 1 JAAR moge i- de ontwikkeling AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V., Winkler Prinsstraat 30, Tilburg, Telefoon 013 - 5420143. DONDERDAGAVOND KOOPAVOND ROVER ORIGINALS Rover 416 Si 4-drs. airco 10’9761.000 km23.750,- Rover 416 Si 5-drs. 05-1996...'.102.000 km. Rover 620 i 04-1997105.000 km. Rover 214 iS 3-drs. airco 03-199925.000 km26.750,- Rover 220 SD 5-drs. airco 03-199887.000 km. Rover 214 Si 3-drs. 10-199736.000 km. Rover 214 i 3-drs. 09-199754.000 km18.750,- Rover 820 i 4-drs. 01-199649.000 km20.750,- Rover 416 Si 5-drs. airco 05-199765.000 km21.750,- streken 1996 1996 1998 ssan titer- het Nis- de i ook Nis der gam- lanten aantrek- De pr ligger veau, A GREAT DRIVE .10.750,- Rover 416 GSi 4-drs. automaat voorbehouden. trale vergrer isbedienin sr een elei 1995 1996 1991 1994 1991 1997 1994 1994 1993 1993 1990 1992 1994 1995 -naken iminium rijderba- HET ROVER GEVOEL VERANDERT NIET, DE PRIJS DAARENTEGEN WEL der, zeker voor een merkencom- petitie. Het verbruiksvoordeel met dieselbrandstof behoeft geen nader betoog. stelling van s beschikbare ver- rrt bekend wor- e Auto- van 2001 zullen er a koop worden aan- Rover Originals zijn jonge, gebruikte Rovers van de Rover dealer 12 maanden Rover Original garantie 1 maand omruilgarantie gratis inspectie na 1.500 km Bovag hulpbrief ne en centr met afstands krijgt verder diend schuifdak, 1 sproeiers, een aut co, alarminstallatie en lichtmetalen wielen. Renault zal de auto’s van haar merk importe ren in nauwe samenwerking met de Nissan Australië Groep. De distributie zal voorname lijk plaatsvinden via de dealerorganisatie van Nissan, waarbij beide merken duidelijk van elkaar gescheiden zullen blijven. De verkoop van auto’s van het merk Renault zal in eerste -endeling ling. De ES sktrisch be- koplamp- itomatische air- m via i gevestigd, jk aan worden .1997 .1996 1999 1997 1996 1999 1997 Groot is de bagageruimte met een inhoud van 441 liter, terwijl de achterbank ook nog eens neerklapbaar is. De basisuitrus ting gaat LS heten en krijgt in ons land airbags en zij airbags, ABS, elektrisch ruit- en spiegel- bediening, airconditioning, Iso- fix, startblokkering, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in de achterruit opgenomen anten- .1995-1999 .1995-1997 1995 1996 1994 1996 1996 1993 1997 1998 1995 1998 1996 1997 1997 1995 1996 1995 1994 1994 1996 1994 1998 1994 1998 12-1998 1998 irestatiesvan beide motoren m op een vergelijkbaar ni- I i, terwijl het brandstofver- bruik voor de VTEC-versie iets gunstiger is. een onderstel dat ve is met de nieuwe vijfdeurs. uc Coupé heeft een opvallend korte neus, waardoor er veel ruimte voor inzittenden en bagage over blijft. De auto is iets korter dan het huidige model, maar tegelijk i van de Seat Ibiza TDi JLG. 31.700, incl. spenrdetu- Liiiig-vinp, me vexxiglieidskooien- riemen, speciale veren en schok- BijH dempers en een’ set wielen en genei banden. De deelnemers zorgen zelf voor de montage van de com- petitiekit. Daar staat weer tegenover dat er de komende jaren voldoende marktpotentieel aanwezig is, want het aantal auto’s in privé- bezit zal naar verwachting bin® nen enkele jaren de grens van g één miljoen stuks overschrijden (Rai Voorrang) In het kader van de Alliantie Renault-Niss en in lijn met het daaraan gekoppelde inte nationaliseringsbeleid keert Renault in hc eerste semester van 2001 met steun van Nis san terug op de Australische markt. Door c verkoop van auto’s van Renault kan o san in Australië uitbreiden, een brede ma aanbieden en nieuwe kis ken. instantie hoofdzakelijk gaan loper dealers die in de grote steden zijn Dit netwerk zal later geleidelijl uitgebreid. dend zwaard. Enerzijds neemt de flexibiliteit om onderdelen in te voeren en overproductie te ex porteren toe, anderzijds kan een groeiend aantal concurrerende importauto’s het marktdeel van VW in China onder druk zetten. vergelijkbaar iets hoger. Voor past Honda een ijfdeurs. De nieuwe compacte McPherson wielophanging toe en achter de vertrouwde double wishbones. De vloer in het interieur is hele maal vlak. Het moge duidelijk zijn dat Honda de ontwikkeling de auto in de praktijk te testen. In totaal is in het project al meer dan 30 miljoen gulden geïnves teerd. De Santa Fe heeft een vermogen van 75 kW, haalt een topsnelheid van meer dan 120 km/u en kan op stof zo’n 160 km Mercedes levert de V-klasse met vier pas sagiersstoelen die zowel in de rijrichting als in een ‘treinopstelling’ tegen de rijrich ting in kunnen worden gefixeerd met be hulp van een nieuw bevestigingssysteem. Ieder j aar wordt in Duitsland op initiatief van het blad Bild am Sonntag gouden stuurwielen uitgereikt voor diverse nieuwe auto modellen. In de hogere middenklasse is deze trofee dit jaar ge gaan naar de nieuwe Volvo S60 die het onder meer won van de Mercedes C-klasse, Nissan Maxima en Peugeot 607. De jury van het ‘Goldenes Lenkrad’ bestaat uit coureurs, vakmensen en auto- joifrnalisten die de deelnemende vertuigen beoordelen op rijge drag, verbruik én milieuvriendelijkheid, ontwerp, binnenruimte, motor, comfort, ruimteaanbod en prijs-kwaliteitverhouding. Vol vo kwam maar liefst op vier punten op een eerste plaats en scoor de bij de twee helft aan kwaliteiten een tweede notering. De nieuwe Volvo S60 krijgt het programma een plaats tussen de be staande S40 en S80 en concurreert door zijn sportieve, coupéach tige lijnvoering met onder meer de BMW 3-serie en Mercedes C- klasse. Vanaf het eerste semester weer auto’s van Renault te - geboden op de Australische markt. Met ht.r van Nissan Australië streeft Renault ernaar om één van de best verkochte Europese mer ken te worden in dit deel van de wereld. Volgend jaar wordt er vijf keer gereden op Zandvoort en één keer op Zolder, terwijl de races op de Nürburgring en Barcelona niet voor de punten meetellen. De eerste race wordt op 6 april 2001 verreden. In Califomië heeft Hyundai een experimentele Santé Fe Sport Utility gepresenteerd die rijdt op waterstof. Kia en Hyundai hebben zich aangesloten bij het California Fuel Partnership, een samenwerkingsverband van autoproducenten met als doel het ontwikkelen van emissie- Honda staat er het nodige te gebeuren, zo zal met name het Civic-programma flink worden herzien. Nieuw is onder meer een tweedeurs coupé die de be staande variant vervangt. De 4,44 meter lange auto staat op al aangekondigd dat men, zodra het mogelijk is, de Chinese part ner wil uitkopen. Deelname van China aan de WTO betekent dat de kwaliteit van auto’s, de dienstverlening, productie en distributie moeten voldoen aan de geldende internationale stan daards. Volgens VW is dat in het huidige bestel met vijfjaren plannen haast niet te realise ren. Het concern is van plan de komende jaren 1,3 miljard dol lar te steken in modernisering van de productiefaciliteiten in de Volksrepubliek. De toetre ding van China tot de WTO is voor Volkswagen een tweesnij- vrije auto’s. De Santa Fe maakt gebruik van een brandstofcel, de eerste Hyundai die is voorzien van deze toekomsttechniek. Het Amerikaanse International Fuel Cells leverde de know how. De komende veertig maanden gaat Hyundai met deze Santa Fe dagelijks 140 kip rijden om Beide merken zullen ieder hun eigen identi teit behouden en de twee gamma’s zullen apart worden verkocht. De samenst het gamma, de prijzen en de beschil sies zullen volgend jaar maart uenc den gemaakt tijdens de Internationale beurs in Melbourne. Omdat de Seat Endurance Cup wordt verreden op afgesloten cir cuits, is bovendien het gebruik van belastingvrije (‘rode’) diesel toegestaan. Daarbij zijn de vei ligheidsvoorschriften veel soepe ler dan bij het tanken van benzi ne. Bij de pitstops in de langeafstandsraces zijn geen prijzige tankinstallaties noodza kelijk, maar volstaat de Seat Endurance Cup met gewone jer rycans. In de prijs v cupauto (NI BTW) is ook inbegref ning-chip, de veilighr Autoracen is door de bank geno men een peperdure bezigheid, waarbij bovendien de prijs-pres- tatieverhouding ongunstig is. Normaliter moet een coureur in een nationaal raceweekeinde ge noegen nemen met nauwelijks meer dan een uur rijtijd, inclu sief training. Door de investe ring relatief laag te houden en meer rendement te bieden, wordt autoracen veel toeganke lijker voor een brede groep lief hebbers. Natuurlijk heeft ieder een de wil om te winnen, maar bovenal gaat het erom een hobby te kunnen bedrijven in een ont spannen sfeer - competitie kop pelen aan een amicaal karakter. Dat is de formule van de Seat Endurance Cup, die een zestal 4- tot 8-uursraces omvat. De teams bestaan uit meer, el kaar afwisselende coureurs. De kosten kunnen dus worden ge deeld. De keuze voor de Seat Ibi za TDi is logisch: een robuuste auto met uithoudingsvermogen (endurance) en een aantrekkelij ke prijs, die bovendien snel, zui nig en weinig milieubelastend is. Kortom, de Seat Endurance Cup is goedkoop, vriendelijk, jong en sportief - vier criteria die perfect passen in de Seat-filosofie. De toepassing van een dieselmo tor in de autosport is vrij bijzon van deze auto uitbesteedde aan haar Amerikaanse ontwerp team. Het was een uitdaging om de carrosseriestijfheid en bots- veiligheid naar een hoger niveau te tillen en daarvoor heeft de Ci vic stijve voorste langsbalken en een subframe. De beenruimte op de achterste zitplaatsen is groter geworden en ook het ontbreken van een middentunnel zorgt voor een grotere bewegingsvrij heid. De vering is iets meer op comfort afgestemd, zo ook de grotere stoelen. Honda roept dat de passagiersstoel helemaal naar voren kan om achterpassa- giers in te laten stappen, waarna de stoel weer in de uitgangsposi tie terugkomt. Èerst zien en dan geloven! Öe toetreding van China tot de World Trade Organisation (WTO) kan belangrijke gevolgen hebben voor de structuur van de auto-industrie in dat land. Dit ontslaat autofabrikanten straks namelijk van de verplichting nog'langer met lokale Chinese bedrijven samen te werken. Tot op heden waren joint-ventures voor buitenlandse autoprodu centen de enige mogelijkheid om in China actief te zijn, omdat het anders onmogelijk was te voldoen aan de eisen ten aan zien van de ‘local content’. Volkswagen, al sinds jaar en dag marktleider in China, heeft van 152 Nm bij 4500 tr/min. De I ES heeft een 1,7 liter VTEC mo tor met 125 pk en 153 Nm bij 4800 tr/min. Renault is in Australië aanwezig sinds het begin van deze eeuw en heeft plaatselijk meer dan 70.000 auto’s geassembleerd van het type R4, R8, R12 en R16 (tot in 1981). Nissan is dankzij het filiaal Nissan Motor Co. (Australia) Pty. Ltd., opgericht in 1966, goed gevestigd in Australië. Met een marktaan deel van meer dan 6 werd de Japanse con structeur in 1999 de grootste importeur van Australië. standaard voorzien van armleuningen en een bagagenet aan de rugleuning. Ook de verstelmogelijkheden zijn verbeterd. Voor de Civic Coupé heeft Hon da twee nieuwe 1,7 liter moto ren ontwikkeld, be versie met enkele nokkenas levert 120 pk bij 6200 tr/min en een koppel Door in de constructie gebruik te mi van magnesium (zijkanten) en alum (frame) is het gewicht van de verwi, re passagiersstoelen in de Mercedes V- klasse teruggebracht van 39 naar 27 kilo gram. De driepuntsgordels zijn in de stoelen geïntegreerd en bieden zo een opti male bescherming aan de passagiers. De nieuwe hoofdsteunen zijn uitgebreid in hoogte te verstellen. Verder zijn de stoelen ot607 zakm« irdele rp, bir 01 CIV 2 •I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 31