ile
T7
C Jï
A
jl
as
:RS
Honda Civic Coupé leverbaar vanaf de RAI
Gouden Stuurwiel
voor Volvo S60
ORIGINAL
ROVER
Seat Endurance Cup:
veel racen voor weinig geld
Lichtgewicht
passagiersstoelens in
Mercedes S-klasse
Chinese automarkt met
meer concurrentie
Waterstofaandrijving
voor Hyundai Santé Fe
G
Renault met hulp van
Nissan terug in Australië
ERVia
liis leenauto) I
18.30 UUR
OUUR
DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 NOVEMBER 2000 PAGINA 'tl
MBER 2000 «PAGINA 10
DE TILBURGSE KOERIER
PENNZOIL
bby
it-
met]
ia flir
Jto op maat.
OVERIGE
Rover 216 GSi 5-drs.
.46.000 km.
12-1993.
.18.750,-
.128.000 km.
.8.750,-
03-1992.
.23.750,-
ROVER
.23.500,-
DEMONSTRATIEAUTO'S
.21.500,-
8-2000
Rover 45 2.0i DT Club 4-drs.
diesel
8-2000
Rover 75 2.0 CDT Club
diesel
6-2000
y1
Informatie op aanvraag
Rover 25 1.4 3-drs.
puntje
ertuigd
|s vanaf
like be-
t doen,
en wij
:s geen
g, geen
:eun en
In 2001 start een nieuwe racediscipline, de Seat
Endurance Cup. Dit is een serie lange-afstandswed-
strijden op Nederlandse en Belgische circuits met
geheel identieke Seats Ibiza TDi. De Seat Enduran
ce Cup is een breedtesport-initiatiefvan Seat-impor-
teur Pon Car en de Stichting DNRT (Dutch National
Racing Team) onder leiding van ex-coureur Huub
Vermeulen.
De prijzen van de nieuwe Civic
Coupé zijn nog niet bekend.
i één tank water-
a rijden.
WIJ HEBBEN REGELMATIG COMPANY CARS
NIET OUDER DAN 1 JAAR
moge i-
de ontwikkeling
AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V.,
Winkler Prinsstraat 30, Tilburg,
Telefoon 013 - 5420143.
DONDERDAGAVOND KOOPAVOND
ROVER ORIGINALS
Rover 416 Si 4-drs. airco
10’9761.000 km23.750,-
Rover 416 Si 5-drs.
05-1996...'.102.000 km.
Rover 620 i
04-1997105.000 km.
Rover 214 iS 3-drs. airco
03-199925.000 km26.750,-
Rover 220 SD 5-drs. airco
03-199887.000 km.
Rover 214 Si 3-drs.
10-199736.000 km.
Rover 214 i 3-drs.
09-199754.000 km18.750,-
Rover 820 i 4-drs.
01-199649.000 km20.750,-
Rover 416 Si 5-drs. airco
05-199765.000 km21.750,-
streken
1996
1996
1998
ssan
titer-
het
Nis-
de
i ook Nis
der gam-
lanten aantrek-
De pr
ligger
veau,
A GREAT DRIVE
.10.750,-
Rover 416 GSi 4-drs. automaat
voorbehouden.
trale vergrer
isbedienin
sr een elei
1995
1996
1991
1994
1991
1997
1994
1994
1993
1993
1990
1992
1994
1995
-naken
iminium
rijderba-
HET ROVER GEVOEL
VERANDERT NIET, DE PRIJS
DAARENTEGEN WEL
der, zeker voor een merkencom-
petitie. Het verbruiksvoordeel
met dieselbrandstof behoeft
geen nader betoog.
stelling van
s beschikbare ver-
rrt bekend wor-
e Auto-
van 2001 zullen er
a koop worden aan-
Rover Originals zijn jonge, gebruikte Rovers van de Rover dealer
12 maanden Rover Original garantie 1 maand omruilgarantie
gratis inspectie na 1.500 km Bovag hulpbrief
ne en centr
met afstands
krijgt verder
diend schuifdak, 1
sproeiers, een aut
co, alarminstallatie en
lichtmetalen wielen.
Renault zal de auto’s van haar merk importe
ren in nauwe samenwerking met de Nissan
Australië Groep. De distributie zal voorname
lijk plaatsvinden via de dealerorganisatie van
Nissan, waarbij beide merken duidelijk van
elkaar gescheiden zullen blijven. De verkoop
van auto’s van het merk Renault zal in eerste
-endeling
ling. De ES
sktrisch be-
koplamp-
itomatische air-
m via
i gevestigd,
jk aan worden
.1997
.1996
1999
1997
1996
1999
1997
Groot is de bagageruimte met
een inhoud van 441 liter, terwijl
de achterbank ook nog eens
neerklapbaar is. De basisuitrus
ting gaat LS heten en krijgt in
ons land airbags en zij airbags,
ABS, elektrisch ruit- en spiegel-
bediening, airconditioning, Iso-
fix, startblokkering, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, in
de achterruit opgenomen anten-
.1995-1999
.1995-1997
1995
1996
1994
1996
1996
1993
1997
1998
1995
1998
1996
1997
1997
1995
1996
1995
1994
1994
1996
1994
1998
1994
1998
12-1998
1998
irestatiesvan beide motoren
m op een vergelijkbaar ni- I
i, terwijl het brandstofver-
bruik voor de VTEC-versie iets
gunstiger is.
een onderstel dat ve
is met de nieuwe vijfdeurs. uc
Coupé heeft een opvallend korte
neus, waardoor er veel ruimte
voor inzittenden en bagage over
blijft. De auto is iets korter dan
het huidige model, maar tegelijk
i van de Seat Ibiza TDi
JLG. 31.700, incl.
spenrdetu-
Liiiig-vinp, me vexxiglieidskooien-
riemen, speciale veren en schok- BijH
dempers en een’ set wielen en genei
banden. De deelnemers zorgen
zelf voor de montage van de com-
petitiekit.
Daar staat weer tegenover dat
er de komende jaren voldoende
marktpotentieel aanwezig is,
want het aantal auto’s in privé-
bezit zal naar verwachting bin®
nen enkele jaren de grens van g
één miljoen stuks overschrijden
(Rai Voorrang)
In het kader van de Alliantie Renault-Niss
en in lijn met het daaraan gekoppelde inte
nationaliseringsbeleid keert Renault in hc
eerste semester van 2001 met steun van Nis
san terug op de Australische markt. Door c
verkoop van auto’s van Renault kan o
san in Australië uitbreiden, een brede
ma aanbieden en nieuwe kis
ken.
instantie hoofdzakelijk gaan loper
dealers die in de grote steden zijn
Dit netwerk zal later geleidelijl
uitgebreid.
dend zwaard. Enerzijds neemt
de flexibiliteit om onderdelen in
te voeren en overproductie te ex
porteren toe, anderzijds kan een
groeiend aantal concurrerende
importauto’s het marktdeel van
VW in China onder druk zetten.
vergelijkbaar iets hoger. Voor past Honda een
ijfdeurs. De nieuwe compacte McPherson
wielophanging toe en achter de
vertrouwde double wishbones.
De vloer in het interieur is hele
maal vlak. Het moge duidelijk
zijn dat Honda de ontwikkeling
de auto in de praktijk te testen.
In totaal is in het project al meer
dan 30 miljoen gulden geïnves
teerd. De Santa Fe heeft een
vermogen van 75 kW, haalt een
topsnelheid van meer dan 120
km/u en kan op
stof zo’n 160 km
Mercedes levert de V-klasse met vier pas
sagiersstoelen die zowel in de rijrichting
als in een ‘treinopstelling’ tegen de rijrich
ting in kunnen worden gefixeerd met be
hulp van een nieuw bevestigingssysteem.
Ieder j aar wordt in Duitsland op initiatief van het blad Bild am
Sonntag gouden stuurwielen uitgereikt voor diverse nieuwe auto
modellen. In de hogere middenklasse is deze trofee dit jaar ge
gaan naar de nieuwe Volvo S60 die het onder meer won van de
Mercedes C-klasse, Nissan Maxima en Peugeot 607. De jury van
het ‘Goldenes Lenkrad’ bestaat uit coureurs, vakmensen en auto-
joifrnalisten die de deelnemende vertuigen beoordelen op rijge
drag, verbruik én milieuvriendelijkheid, ontwerp, binnenruimte,
motor, comfort, ruimteaanbod en prijs-kwaliteitverhouding. Vol
vo kwam maar liefst op vier punten op een eerste plaats en scoor
de bij de twee helft aan kwaliteiten een tweede notering. De
nieuwe Volvo S60 krijgt het programma een plaats tussen de be
staande S40 en S80 en concurreert door zijn sportieve, coupéach
tige lijnvoering met onder meer de BMW 3-serie en Mercedes C-
klasse.
Vanaf het eerste semester
weer auto’s van Renault te -
geboden op de Australische markt. Met ht.r
van Nissan Australië streeft Renault ernaar
om één van de best verkochte Europese mer
ken te worden in dit deel van de wereld.
Volgend jaar wordt er vijf keer
gereden op Zandvoort en één
keer op Zolder, terwijl de races
op de Nürburgring en Barcelona
niet voor de punten meetellen.
De eerste race wordt op 6 april
2001 verreden.
In Califomië heeft Hyundai een
experimentele Santé Fe Sport
Utility gepresenteerd die rijdt
op waterstof. Kia en Hyundai
hebben zich aangesloten bij het
California Fuel Partnership,
een samenwerkingsverband van
autoproducenten met als doel
het ontwikkelen van emissie-
Honda staat er het nodige te
gebeuren, zo zal met name het
Civic-programma flink worden
herzien. Nieuw is onder meer
een tweedeurs coupé die de be
staande variant vervangt. De
4,44 meter lange auto staat op
al aangekondigd dat men, zodra
het mogelijk is, de Chinese part
ner wil uitkopen. Deelname van
China aan de WTO betekent dat
de kwaliteit van auto’s, de
dienstverlening, productie en
distributie moeten voldoen aan
de geldende internationale stan
daards. Volgens VW is dat in het
huidige bestel met vijfjaren
plannen haast niet te realise
ren. Het concern is van plan de
komende jaren 1,3 miljard dol
lar te steken in modernisering
van de productiefaciliteiten in
de Volksrepubliek. De toetre
ding van China tot de WTO is
voor Volkswagen een tweesnij-
vrije auto’s. De Santa Fe maakt
gebruik van een brandstofcel, de
eerste Hyundai die is voorzien
van deze toekomsttechniek. Het
Amerikaanse International
Fuel Cells leverde de know how.
De komende veertig maanden
gaat Hyundai met deze Santa
Fe dagelijks 140 kip rijden om
Beide merken zullen ieder hun eigen identi
teit behouden en de twee gamma’s zullen
apart worden verkocht. De samenst
het gamma, de prijzen en de beschil
sies zullen volgend jaar maart uenc
den gemaakt tijdens de Internationale
beurs in Melbourne.
Omdat de Seat Endurance Cup
wordt verreden op afgesloten cir
cuits, is bovendien het gebruik
van belastingvrije (‘rode’) diesel
toegestaan. Daarbij zijn de vei
ligheidsvoorschriften veel soepe
ler dan bij het tanken van benzi
ne. Bij de pitstops in de
langeafstandsraces zijn geen
prijzige tankinstallaties noodza
kelijk, maar volstaat de Seat
Endurance Cup met gewone jer
rycans.
In de prijs v
cupauto (NI
BTW) is ook inbegref
ning-chip, de veilighr
Autoracen is door de bank geno
men een peperdure bezigheid,
waarbij bovendien de prijs-pres-
tatieverhouding ongunstig is.
Normaliter moet een coureur in
een nationaal raceweekeinde ge
noegen nemen met nauwelijks
meer dan een uur rijtijd, inclu
sief training. Door de investe
ring relatief laag te houden en
meer rendement te bieden,
wordt autoracen veel toeganke
lijker voor een brede groep lief
hebbers. Natuurlijk heeft ieder
een de wil om te winnen, maar
bovenal gaat het erom een hobby
te kunnen bedrijven in een ont
spannen sfeer - competitie kop
pelen aan een amicaal karakter.
Dat is de formule van de Seat
Endurance Cup, die een zestal 4-
tot 8-uursraces omvat.
De teams bestaan uit meer, el
kaar afwisselende coureurs. De
kosten kunnen dus worden ge
deeld. De keuze voor de Seat Ibi
za TDi is logisch: een robuuste
auto met uithoudingsvermogen
(endurance) en een aantrekkelij
ke prijs, die bovendien snel, zui
nig en weinig milieubelastend is.
Kortom, de Seat Endurance Cup
is goedkoop, vriendelijk, jong en
sportief - vier criteria die perfect
passen in de Seat-filosofie.
De toepassing van een dieselmo
tor in de autosport is vrij bijzon
van deze auto uitbesteedde aan
haar Amerikaanse ontwerp
team. Het was een uitdaging om
de carrosseriestijfheid en bots-
veiligheid naar een hoger niveau
te tillen en daarvoor heeft de Ci
vic stijve voorste langsbalken en
een subframe. De beenruimte op
de achterste zitplaatsen is groter
geworden en ook het ontbreken
van een middentunnel zorgt
voor een grotere bewegingsvrij
heid. De vering is iets meer op
comfort afgestemd, zo ook de
grotere stoelen. Honda roept dat
de passagiersstoel helemaal
naar voren kan om achterpassa-
giers in te laten stappen, waarna
de stoel weer in de uitgangsposi
tie terugkomt. Èerst zien en dan
geloven!
Öe toetreding van China tot de
World Trade Organisation
(WTO) kan belangrijke gevolgen
hebben voor de structuur van de
auto-industrie in dat land. Dit
ontslaat autofabrikanten straks
namelijk van de verplichting
nog'langer met lokale Chinese
bedrijven samen te werken. Tot
op heden waren joint-ventures
voor buitenlandse autoprodu
centen de enige mogelijkheid om
in China actief te zijn, omdat
het anders onmogelijk was te
voldoen aan de eisen ten aan
zien van de ‘local content’.
Volkswagen, al sinds jaar en
dag marktleider in China, heeft
van 152 Nm bij 4500 tr/min. De I
ES heeft een 1,7 liter VTEC mo
tor met 125 pk en 153 Nm bij
4800 tr/min.
Renault is in Australië aanwezig sinds het
begin van deze eeuw en heeft plaatselijk meer
dan 70.000 auto’s geassembleerd van het type
R4, R8, R12 en R16 (tot in 1981).
Nissan is dankzij het filiaal Nissan Motor Co.
(Australia) Pty. Ltd., opgericht in 1966, goed
gevestigd in Australië. Met een marktaan
deel van meer dan 6 werd de Japanse con
structeur in 1999 de grootste importeur van
Australië.
standaard voorzien van armleuningen en
een bagagenet aan de rugleuning. Ook de
verstelmogelijkheden zijn verbeterd.
Voor de Civic Coupé heeft Hon
da twee nieuwe 1,7 liter moto
ren ontwikkeld, be versie met
enkele nokkenas levert 120 pk
bij 6200 tr/min en een koppel
Door in de constructie gebruik te mi
van magnesium (zijkanten) en alum
(frame) is het gewicht van de verwi,
re passagiersstoelen in de Mercedes V-
klasse teruggebracht van 39 naar 27 kilo
gram. De driepuntsgordels zijn in de
stoelen geïntegreerd en bieden zo een opti
male bescherming aan de passagiers. De
nieuwe hoofdsteunen zijn uitgebreid in
hoogte te verstellen. Verder zijn de stoelen
ot607
zakm«
irdele
rp, bir
01 CIV 2
•I