Alfa 147 1.6 T.Spark Progression
i
AutoTest
Honda Civic
—lï
k
101
F
Prijzenregen
r
■nu
OTSU
^7^
1-
'OTA
Grotere diesel voor
Citroën Jumper
GM
Zevende generatie is korter en hoger
■a*
E»
WOUTERS AUTOBEDRIJF
Iveco Daily "Bestelauto
van het Jaar"
OW
FiSS
gil
Mazda saneert
■I
sn
■ii
W
[■□■I
ESI
EE9
anr
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 NOVEMBER 2000 «PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
NOVEMBER 2000 PAGINA 2
ENAULT
16V.
1.4 16V.
met
sning]
jkheic
Zes airbags
V-vormig
Knettertje
>5 kg
richt:
Verbruik:
>T
Prijs:
trcmg
Vervolg van bladzijde 1
Common rail
on
er overigens e
die hetzelfde
o op maat.
DA
=»EL
•r 2.8 HDi is ver-
13.790,= excl.
91 .(DO lm
93.000 lm
-164.000 lm
-.63.000m
-122.0001m
103000m
87000 km
136000 Im
.1340001m
.1993-1995
.1993-1994
1997
1998
1991
1998
1995
06-1992
03-1992
02-1996
08-1997
01-1996
03-1995
01-1997
121991
05-1994
Die kenmerken en de inzet van
de Iveco-dealerorganisatie wa-
•drs.
s
s....
irs..
ion.
.1998
.1999
.1996
.1997
1999
.1996
.1997
.2000
.2000
.2000
1992
...1996
1997
1993
1999
1994
1992
1991
1991
1996
.1997
.1994
Kapt. Hatterasstraat 21, TILBURG, Telefoon 013-5430022
ren voor de jury i
de reden om de n
verkiezen tot Best
Jaar 2000-2001.”
opvallend,
s en dat effect
wordt vooral aan de voorkant
bereikt.
bij 3600 tr/min en een koppel van
300 Nm bij 1800 tr/min. De motor
is bijzonder trilllingsvrij opgehan
gen voor meer comfort.
De Citroën Jumper
krijgbaar vanaf f.33.
.BTW.
82x7
105 pk b
140 Nm I
lengte 4.
Iveco won met de Daily dit jaar
tevens de titel “Internationale
Bestelwagen van het Jaar”.
£~>4lechts een paar dagen nadat de Alfa 147 bij de
dealers arriveerde, werd bekend dat dit mo-
del is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar2001’
meteen gevolgd door een Gouden Stuurwiel. Dat be
tekent dat de nieuwe compacte Alfa het nodige in
zijn mars heeft. We reden het instapmodel.
S:
Laten we meteen vaststellen
dat de nieuwe 147 van Alfa een
koppendraaier is.
De vormgeving is oj
sportief en chique e
Audi
1997
1996
1997
1997
1995
1999
1995
S£K.'M:£
j gegevens:
Alfa 147 1.6 T.Spark Progression
Aantal cilinders: 4 in lijn
1598 cc
76,65 mm
pk bij 5600 tr/min
m bij 4200 tr/min
4.17 meter, breedte 1,729 meter
komt uit op 1 op 12,7 en dat is
keurig en zelfs net iets beter
dan wat in de folder wordt be
loofd.
y een overtuigen-
i nieuwe Daily te
lestelauto van het
38 900. 1999
product geleverd. Het is een be
steller geworden die niet alleen
qua uiterlijk tot de modernste in
zijn klasse behoort, maar ook
qua techniek geheel bij de tijd is.
Kom proefrijden
met de nieuwe
Alfa 147
niveaus en 1
worden best
maat.-
1,6 liter met1
kleptiming),;
een koppel
tr/min. Nat
Toch heeft de nieuwe 147 geen
retrolook, het is beslist een mo
derne driedeurs auto met een
uitstraling die hem boven de
meeste concurrenten verheft.
De koplampen hebben een fan
tasievolle vorm en de richting
aanwijzers zijn in de bumper op
genomen naast de twee ‘snorren’
die tevens tot de klassieke Alfa-
Technische
I Merk en type: 7
I Aantal cilinder
Cilinderinhoud: 1
I Boring x slag:
1 Vermogen: 1
Koppel: 1
Afmetingen: 1
I Gewicht: 1165 kg
Aanhanggewicht: 1
I Prestaties: t
kan naar wens ook
steld met een auto-
De tweede motor is een
;VTEC (Variabele
o,goed voor 110 pk en
il van 152 Nm bij 4300
ituurlijk staat deze
motor er beter voor met een top
van 186 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 10,2 Seconden.
Maar als beide varianten achter
elkaar worden gereden, blijkt de
extra kracht van de 1,6 liter niet
echt te overtuigen. Dat moet niet
worden gezien als een aanval op
de 1,6 liter, maar is veel meer
compliment voor de kleinste mo
tor.
een audioinstallatie, elek-
bediende ruiten voor,
srstelling van de be-
rsstoel en centrale por-
mdeling.
i komen er twee moge-
i twee benzinemoto-
2002 zeer waar-
'1~’ '’“r een
sel, einde-
Je 1,4 liter
nk meer
i, zeker
en airco. Deze airco is thermo
statisch geregeld, terwijl de
duurdere Distinctive-uitvoering
is voorzien van een airco met ge
scheiden temperatuurregeling.
Andere uitrustingsdetails zijn
de centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
verstelbare en verwarmde bui
tenspiegels, mistlampen voor ert
elektrisch bediende portierrui
ten. Alfa kiest voor een rijke vei-
ligheidsuitrusting. Zo zijn er
twee airbags, twee zijairbags en
zelfs windowairbags naast na
tuurlijk isofix bevestigingspun
ten voor kinderzitjes.
Tegelijk met de bekendmaking van de verliescijfers over het afge
lopen boekjaar, heeft Mazda een aantal maatregelen aangekon-
digd die het bedrijf weer gezond moeten maken. Zo zal de produc
tiecapaciteit in Japan met 256.000 auto’s per jaar worden
teruggebracht, door één van de fabrieken in Hiroshima te sluiten.
De betrokken werknemers zullen zoveel mogelijk worden overge
plaatst. Daarnaast heeft Mazda bekend gemaakt vanaf2003 jaar
lijks zo’n 100.000 auto’s uit de Demio- en 323-reeks in Europa te
gaan produceren. Mazda behaalt een kwart van haar omzet uit
Europa, maar heeft hier nauwelijks productie, met uitzondering
van de 121 die bij Ford in Engeland wordt gemaakt. Waar Mazda
haar Europese modellen gaat bouwen, is nog niet bekend. Door de
Europese productie hoopt Mazda kosten op het gebied van trans
port, invoerrechten en valutaschommelingen te kunnen besparen.
De afgelopen j aren maakte Mazda nog een bescheiden winst en
die situatie moet in het komende fiscale jaar terugkeren.
EBD, et
trisch b
hoogtevei
stuurders
tiervergrer
Motorisch
lijkheden. Det
ren worden in 200
schijnlijk gevolgd door e£
common rail turbodiesel,
lijk! De basismotor is de
16-klepper die met 90 pk m
dan voldoende krachtig is,
De grote Citroën bestelwagen, de
Jumper, krijgt een nieuwe 2,8 li
ter direct ingespoten turbodiesel-
motor die met een inhoud van 2,8
liter de bestaande 2,5 liter TDi op
volgt. De nieuwe 2,8 HDI motor is
schoner, zuiniger en biedt een ho
ger koppel bij een lager toerental
maar in het interieur is dit spe
cifieke kenmerk niet meer te ho
ren. De stuurbekrachtiging
werkt bijzonder prettig en laat
voldoende gevoel over in de be
sturing. De 147 maakt zowel
voor als achter gebruik van
McPherson veerpoten en een
stabilisatorstang. Wegoneffen-
heden worden doelmatig opge
vangen en zeer gedempt aan de
inzittenden doorgegeven. Op
merkelijk is dat de Alfa 147 ei
genlijk zeer comfortabel is, ter
wijl men bij dit merk vooral aan
sportiviteit denkt. Maar met de
147 bewijst Alfa dat deze twee
begrippen prima samen gaan.
Kwaliteit laat zich moeilijk me
ten, ook niet na een paar dagen
met een nieuw exemplaar, maar
de hele afwerking geeft ver
trouwen voor de toekomst. Het
gemiddelde brandstofverbruik
gezien het koppel van 130 Nm
bij 4300 tr/min. De auto haalt
een top van 176 km/u en accele
reert in 11,8 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. In
de praktijk blijft de 1,4 liter uit
stekend te voldoen. Zonder veel
te schakelen rijdt de Civic vlot
weg en zelfs bij lage toerentallen
hoeft er niet teruggeschakeld te
worden, zo soepel pakt de 4 cilin
der op. De 1,4 liter is te combine
ren met de S en LS uitrustings-
goed op de plaats. Voor bredere
personen zouden deze stoelen
wat aan de smalle kant*kunnen
zijn. De zit is absoluut niet hard,
het comfort ligt op een uitste
kend niveau. Alfa durft in het
interieur ook te spelen met
kleur. Geen saai zwart of grijs,
maar in ons geval beige, terwijl
er ook andere tinten mogelijk
zijn. Het dashboard is aan de bo
venkant in alle gevallen zwart
-korrelige kunst-
rie ook aan de bovenkant
van de portieren wordt voortge
zet. Het .instrumentarium is
fraai vormgegeven en bestaat
-:i drie klokken die in elkaar
.iveien en zijn voorzien van een
metaalachtige omlijsting. Hier
op sluit ook de middenconsole
aan die volledig in een metaal
look is uitgevoerd. Hierin vin
den we de Blaupunkt radio/CD-
speler die gekoppeld is aan vier
luidsprekers en vier tweeters.
De Alfa 147 heeft een stel uitste- Daaronder zit een uitschuifbare
kende stoelen. Het exemplaar bekerhouder naast een bakje
j behoren. De motor- aan bestuurderskant is in hoog- dat bedoeld is óm parkeer- en vi-
sterkt naar de voorruit te verstelbaar en de ienden. sitekaartjes op te bergen. Een
groeven die naar gteun .g te regeien stoelen tweede bekerhouder zou wel-
Le9 i *°Pen|' U<? hebben een behoorlijk lange zit- licht handiger zijn geweest. Ver-
.3 4.17 meter lang en waardoor de bovenbenen der vinden we er enkele bedie-
aast een volwassen goed worden ondersteund en ningsknoppen er
loogte. Het profiel ook de flinke randen langs zit-
“met een sterk op- ting en rugleuninghouden je
tweede bekt
licht handigd x^xjxx gvviwov. &x -
der vinden we er enkele bedie- Het motorenprogramma van de
ningsknoppen en drie Alfa 147 is nog niet helemaal
draaiknoppen voor de bediening compleet, maar het basismodel
van de verwarming, ventilatie *s we’ te koop. Het gaat óm de
bekende 4 cilinder 1,6 liter met
Twin Spark (twee bougies per ci
linder) en 16 kleppen. Deze mo
tor is er in twee vermogensva-
rianten. De instapper levert 105
pk bij 5600 tr/min en is goed
voor een koppel van 140 Nm bij
4200 tr/min. Daarnaast is er een
120 pk versie met variabele
kleptiming. De basismotor heeft
geen enkele moeite om de 1165
kg wegende 147 naar goede
prestaties te brengen. In 11,3
seconden accelereert men van
uit stilstand naar de 100 km/u
en een topsnelheid van 185
km/u behoort tot de mogelijkhe
den. Het kenmerkende Alfa-
knettertje in de uitlaat is nog al
leen aanwezig als men tijdens
het gas geven het portier opent,
en omdat de stoelen ver genoeg
naar voren klappen, komt men
ook goed op de achterbank te
recht. Deze biedt voldoende
ruimte voor twee volwassen per
sonen, al is er gezien het aantal
hoofdsteunen rekening gehou
den met de mogelijkheid voor
drie passagiers (drie hoofdsteu
nen samen met middenarm-
steun onderdeel van Comfort-
pakket). De bank is daarvoor
net breed genoeg, maar het dak in een aardige
buigt aan de zijkanten sterk af, stof die ook aar
waardoor men met twee mensen
iets meer naar het midden moet
gaan zitten. De afwerking ziet
er goed uit, ook als we details uit di
bekijken. Zo zijn de zijpanelen vloek
achterin voorzien van luidspre
kers en tweeters die fraai in de
kunststof bekleding zijn ver
werkt.
Prijstechnisch zet Alfa de 147
veel hoger in dan zijn voorlo
per, de 145. Alfa wil meer gaan
concurreren met auto’s als de
Golf, Audi A3 en BMW 3-serie
Compact. Maar voor de
f.41.534,= die de 1.6 Progres
sion kost levert Alfa een bijzon
der complete hatchback die
goed is afwerkt en erg plezierig
rijdt. Voor £44.005,= wordt de
meer complete Distinctive uit
gave aangeboden. De 120 pk
motor als Progression gaat
voor £44.504,= over de toon
bank. Let wel, dit zijn de prij
zen van dit jaar zonder de
BTW-verhoging per 1 januari.
als de vijfdeurs, maar enkele
centimeters lager uitvalt. Van
deze 3-deurs mag in 2002 een
snelle Type-R versie worden
verwacht. Beide modellen wer
den in Japan ontworpen, maar
lopen in Engeland van de band.
De 3-deurs zal zelfs naar Japan
worden geëxporteerd. Honda
Nederland denkt in bescheiden
aantallen en wil volgend jaar
tussen de 1000 en 1250 exem
plaren van deze nieuwe auto
aan de man of vrouw brengen.
De klantengroep moet jonger
zijn dan bij het huidige model en
bovendien verwacht men een
groter aandeel vrouwen. De prij
zen zijn nog niet vastgesteld,
maar men denkt de 1.4i S na de
BTW-verhoging per 1 januari
voor een bedrag onder de
£40.000,= te gaan aanbieden.
Door zijn binnenruimte ontstijgt
de nieuwe Civic de middenklas
se en daarom lijkt een hogere
prijs gerechtvaardigd. De aller
duurste Civic 5-deurs met alles
erop en eraan zal rond de
£55.000,= moeten gaan opleve
ren.
Met de staande grille voorzien
van vijf metalen biezen grijpt
het merk terug naar haar his
torie.
Driedeurs
De Honda Civic rijdt zoals men
van een Honda mag verwacht.
Het onderstel weet wegoneffen-
heden doelmatig op te vangen,
zonder dat er van overmatig
overhellen in bochten sprake is.
Een prettige allrounder die van
wege zijit forse binnenruimte
voor veel doeleinden kan worden
ingezet. Later volgend jaar komt
er overigens een driedeurs bij
die hetzelfde profiel zal hebben
en is leverbaar in alle bestaande
carrosserievarianten. Het brand
stofverbruik is ten opzichte van
de 2,5 liter met 4% afgenomen en
door 3% vermindering van de CO2
uitstoot wordt ruimschoots aan de
Euro 3 norm voldaan. De 2,8 liter
HDi met intercooler levert 127 pk
Een nationale jury van bedrijfs-
autojoumalisten en vertegen
woordigers van lease- en ver-
huurmaatschappijen hebben de
Iveco Daily uitgeroepen tot de
Nederlandse Bestelauto van het
Jaar 2000-2001.
Deze verkiezing wordt jaarlijks
georganiseerd door het vakblad
Automobiel Management. De
Daily liet in de strijd de Volks
wagen Transporter en Mercedes
Vito achter zich en scoorde voor
al op de punten functionaliteit,
comfort, rijeigenschappen en
volledigheid van het program
ma.
Het gaat in dit geval om een ech
te praktijkprijs die niet wordt
beïnvloed door imago en schone
schijn. De huidige Iveco Daily
werd vorig jaar mei geïntrodu
ceerd. De introductie van het
nieuwe model zorgde vöor een
verdubbeling van de verkopen in
het segment 2,8 tot 3,5 ton GVW
en een stijging met 30% in de ge-
wichtsklasse 3,5 tot 6,5 ton.
Het juryrapport meldt over de
Daily: “Iveco heeft met de
nieuwe Daily een uitstekend
Het veiligheidspakket van de
Civic bestaat onder meer uit
twee airbags, zijairbags en isofix
bevestigingspunten voor kinder
zitjes op de achterbank. Vanaf
de basis S-uitgave krijgt de
nieuwe Civic onder meer mee
gespoten bumpers, ABS met
1300 kg
topsnelheid 185 km/u
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
stadscyclus 1,11 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gecombineerd 8,1 liter/100 km
£41.534,=
uitstraling behoren. De motor
kap loopt sterkt naar de voorruit
op met twee groeven die naar
achteren uit elkaar lopen. De
carrosserie is 4,17 meter lang en
heeft daarnaast een volwass
breedte en hoog
oogt krachtig met een s
lopende ruitlijn. De bumpers
worden altijd in de carrosserie-
kleur gespoten. De achterkant is
typisch Alfa met de relatief be
scheiden gedimensioneerde lich-
tunits en de een ruit die aan de
onderzijde V-vormig is. In de
bumper zijn twee kleine reflec
toren opgenomen. De bumper is
relatief hoog én heeft geen uit
sparing voor de klep, waardoor
de tildrempel relatief hoog is. De
kofferbak heeft een inhoud van
280 liter en dat is in deze klasse
niet meer dan normaal. Van de
achterbank is zowel de rugleu
ning als zitting in ongelijke de
len neerklapbaar, waardoor het
volume toeneemt tot 1030 liter.
Via een fors bemeten portier
biedt de Alfa een goede instap
31