Alfa 147 1.6 T.Spark Progression i AutoTest Honda Civic —lï k 101 F Prijzenregen r ■nu OTSU ^7^ 1- 'OTA Grotere diesel voor Citroën Jumper GM Zevende generatie is korter en hoger ■a* E» WOUTERS AUTOBEDRIJF Iveco Daily "Bestelauto van het Jaar" OW FiSS gil Mazda saneert ■I sn ■ii W [■□■I ESI EE9 anr DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 NOVEMBER 2000 «PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER NOVEMBER 2000 PAGINA 2 ENAULT 16V. 1.4 16V. met sning] jkheic Zes airbags V-vormig Knettertje >5 kg richt: Verbruik: >T Prijs: trcmg Vervolg van bladzijde 1 Common rail on er overigens e die hetzelfde o op maat. DA =»EL •r 2.8 HDi is ver- 13.790,= excl. 91 .(DO lm 93.000 lm -164.000 lm -.63.000m -122.0001m 103000m 87000 km 136000 Im .1340001m .1993-1995 .1993-1994 1997 1998 1991 1998 1995 06-1992 03-1992 02-1996 08-1997 01-1996 03-1995 01-1997 121991 05-1994 Die kenmerken en de inzet van de Iveco-dealerorganisatie wa- •drs. s s.... irs.. ion. .1998 .1999 .1996 .1997 1999 .1996 .1997 .2000 .2000 .2000 1992 ...1996 1997 1993 1999 1994 1992 1991 1991 1996 .1997 .1994 Kapt. Hatterasstraat 21, TILBURG, Telefoon 013-5430022 ren voor de jury i de reden om de n verkiezen tot Best Jaar 2000-2001.” opvallend, s en dat effect wordt vooral aan de voorkant bereikt. bij 3600 tr/min en een koppel van 300 Nm bij 1800 tr/min. De motor is bijzonder trilllingsvrij opgehan gen voor meer comfort. De Citroën Jumper krijgbaar vanaf f.33. .BTW. 82x7 105 pk b 140 Nm I lengte 4. Iveco won met de Daily dit jaar tevens de titel “Internationale Bestelwagen van het Jaar”. £~>4lechts een paar dagen nadat de Alfa 147 bij de dealers arriveerde, werd bekend dat dit mo- del is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar2001’ meteen gevolgd door een Gouden Stuurwiel. Dat be tekent dat de nieuwe compacte Alfa het nodige in zijn mars heeft. We reden het instapmodel. S: Laten we meteen vaststellen dat de nieuwe 147 van Alfa een koppendraaier is. De vormgeving is oj sportief en chique e Audi 1997 1996 1997 1997 1995 1999 1995 S£K.'M:£ j gegevens: Alfa 147 1.6 T.Spark Progression Aantal cilinders: 4 in lijn 1598 cc 76,65 mm pk bij 5600 tr/min m bij 4200 tr/min 4.17 meter, breedte 1,729 meter komt uit op 1 op 12,7 en dat is keurig en zelfs net iets beter dan wat in de folder wordt be loofd. y een overtuigen- i nieuwe Daily te lestelauto van het 38 900. 1999 product geleverd. Het is een be steller geworden die niet alleen qua uiterlijk tot de modernste in zijn klasse behoort, maar ook qua techniek geheel bij de tijd is. Kom proefrijden met de nieuwe Alfa 147 niveaus en 1 worden best maat.- 1,6 liter met1 kleptiming),; een koppel tr/min. Nat Toch heeft de nieuwe 147 geen retrolook, het is beslist een mo derne driedeurs auto met een uitstraling die hem boven de meeste concurrenten verheft. De koplampen hebben een fan tasievolle vorm en de richting aanwijzers zijn in de bumper op genomen naast de twee ‘snorren’ die tevens tot de klassieke Alfa- Technische I Merk en type: 7 I Aantal cilinder Cilinderinhoud: 1 I Boring x slag: 1 Vermogen: 1 Koppel: 1 Afmetingen: 1 I Gewicht: 1165 kg Aanhanggewicht: 1 I Prestaties: t kan naar wens ook steld met een auto- De tweede motor is een ;VTEC (Variabele o,goed voor 110 pk en il van 152 Nm bij 4300 ituurlijk staat deze motor er beter voor met een top van 186 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,2 Seconden. Maar als beide varianten achter elkaar worden gereden, blijkt de extra kracht van de 1,6 liter niet echt te overtuigen. Dat moet niet worden gezien als een aanval op de 1,6 liter, maar is veel meer compliment voor de kleinste mo tor. een audioinstallatie, elek- bediende ruiten voor, srstelling van de be- rsstoel en centrale por- mdeling. i komen er twee moge- i twee benzinemoto- 2002 zeer waar- '1~’ '’“r een sel, einde- Je 1,4 liter nk meer i, zeker en airco. Deze airco is thermo statisch geregeld, terwijl de duurdere Distinctive-uitvoering is voorzien van een airco met ge scheiden temperatuurregeling. Andere uitrustingsdetails zijn de centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde bui tenspiegels, mistlampen voor ert elektrisch bediende portierrui ten. Alfa kiest voor een rijke vei- ligheidsuitrusting. Zo zijn er twee airbags, twee zijairbags en zelfs windowairbags naast na tuurlijk isofix bevestigingspun ten voor kinderzitjes. Tegelijk met de bekendmaking van de verliescijfers over het afge lopen boekjaar, heeft Mazda een aantal maatregelen aangekon- digd die het bedrijf weer gezond moeten maken. Zo zal de produc tiecapaciteit in Japan met 256.000 auto’s per jaar worden teruggebracht, door één van de fabrieken in Hiroshima te sluiten. De betrokken werknemers zullen zoveel mogelijk worden overge plaatst. Daarnaast heeft Mazda bekend gemaakt vanaf2003 jaar lijks zo’n 100.000 auto’s uit de Demio- en 323-reeks in Europa te gaan produceren. Mazda behaalt een kwart van haar omzet uit Europa, maar heeft hier nauwelijks productie, met uitzondering van de 121 die bij Ford in Engeland wordt gemaakt. Waar Mazda haar Europese modellen gaat bouwen, is nog niet bekend. Door de Europese productie hoopt Mazda kosten op het gebied van trans port, invoerrechten en valutaschommelingen te kunnen besparen. De afgelopen j aren maakte Mazda nog een bescheiden winst en die situatie moet in het komende fiscale jaar terugkeren. EBD, et trisch b hoogtevei stuurders tiervergrer Motorisch lijkheden. Det ren worden in 200 schijnlijk gevolgd door e£ common rail turbodiesel, lijk! De basismotor is de 16-klepper die met 90 pk m dan voldoende krachtig is, De grote Citroën bestelwagen, de Jumper, krijgt een nieuwe 2,8 li ter direct ingespoten turbodiesel- motor die met een inhoud van 2,8 liter de bestaande 2,5 liter TDi op volgt. De nieuwe 2,8 HDI motor is schoner, zuiniger en biedt een ho ger koppel bij een lager toerental maar in het interieur is dit spe cifieke kenmerk niet meer te ho ren. De stuurbekrachtiging werkt bijzonder prettig en laat voldoende gevoel over in de be sturing. De 147 maakt zowel voor als achter gebruik van McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Wegoneffen- heden worden doelmatig opge vangen en zeer gedempt aan de inzittenden doorgegeven. Op merkelijk is dat de Alfa 147 ei genlijk zeer comfortabel is, ter wijl men bij dit merk vooral aan sportiviteit denkt. Maar met de 147 bewijst Alfa dat deze twee begrippen prima samen gaan. Kwaliteit laat zich moeilijk me ten, ook niet na een paar dagen met een nieuw exemplaar, maar de hele afwerking geeft ver trouwen voor de toekomst. Het gemiddelde brandstofverbruik gezien het koppel van 130 Nm bij 4300 tr/min. De auto haalt een top van 176 km/u en accele reert in 11,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. In de praktijk blijft de 1,4 liter uit stekend te voldoen. Zonder veel te schakelen rijdt de Civic vlot weg en zelfs bij lage toerentallen hoeft er niet teruggeschakeld te worden, zo soepel pakt de 4 cilin der op. De 1,4 liter is te combine ren met de S en LS uitrustings- goed op de plaats. Voor bredere personen zouden deze stoelen wat aan de smalle kant*kunnen zijn. De zit is absoluut niet hard, het comfort ligt op een uitste kend niveau. Alfa durft in het interieur ook te spelen met kleur. Geen saai zwart of grijs, maar in ons geval beige, terwijl er ook andere tinten mogelijk zijn. Het dashboard is aan de bo venkant in alle gevallen zwart -korrelige kunst- rie ook aan de bovenkant van de portieren wordt voortge zet. Het .instrumentarium is fraai vormgegeven en bestaat -:i drie klokken die in elkaar .iveien en zijn voorzien van een metaalachtige omlijsting. Hier op sluit ook de middenconsole aan die volledig in een metaal look is uitgevoerd. Hierin vin den we de Blaupunkt radio/CD- speler die gekoppeld is aan vier luidsprekers en vier tweeters. De Alfa 147 heeft een stel uitste- Daaronder zit een uitschuifbare kende stoelen. Het exemplaar bekerhouder naast een bakje j behoren. De motor- aan bestuurderskant is in hoog- dat bedoeld is óm parkeer- en vi- sterkt naar de voorruit te verstelbaar en de ienden. sitekaartjes op te bergen. Een groeven die naar gteun .g te regeien stoelen tweede bekerhouder zou wel- Le9 i *°Pen|' U<? hebben een behoorlijk lange zit- licht handiger zijn geweest. Ver- .3 4.17 meter lang en waardoor de bovenbenen der vinden we er enkele bedie- aast een volwassen goed worden ondersteund en ningsknoppen er loogte. Het profiel ook de flinke randen langs zit- “met een sterk op- ting en rugleuninghouden je tweede bekt licht handigd x^xjxx gvviwov. &x - der vinden we er enkele bedie- Het motorenprogramma van de ningsknoppen en drie Alfa 147 is nog niet helemaal draaiknoppen voor de bediening compleet, maar het basismodel van de verwarming, ventilatie *s we’ te koop. Het gaat óm de bekende 4 cilinder 1,6 liter met Twin Spark (twee bougies per ci linder) en 16 kleppen. Deze mo tor is er in twee vermogensva- rianten. De instapper levert 105 pk bij 5600 tr/min en is goed voor een koppel van 140 Nm bij 4200 tr/min. Daarnaast is er een 120 pk versie met variabele kleptiming. De basismotor heeft geen enkele moeite om de 1165 kg wegende 147 naar goede prestaties te brengen. In 11,3 seconden accelereert men van uit stilstand naar de 100 km/u en een topsnelheid van 185 km/u behoort tot de mogelijkhe den. Het kenmerkende Alfa- knettertje in de uitlaat is nog al leen aanwezig als men tijdens het gas geven het portier opent, en omdat de stoelen ver genoeg naar voren klappen, komt men ook goed op de achterbank te recht. Deze biedt voldoende ruimte voor twee volwassen per sonen, al is er gezien het aantal hoofdsteunen rekening gehou den met de mogelijkheid voor drie passagiers (drie hoofdsteu nen samen met middenarm- steun onderdeel van Comfort- pakket). De bank is daarvoor net breed genoeg, maar het dak in een aardige buigt aan de zijkanten sterk af, stof die ook aar waardoor men met twee mensen iets meer naar het midden moet gaan zitten. De afwerking ziet er goed uit, ook als we details uit di bekijken. Zo zijn de zijpanelen vloek achterin voorzien van luidspre kers en tweeters die fraai in de kunststof bekleding zijn ver werkt. Prijstechnisch zet Alfa de 147 veel hoger in dan zijn voorlo per, de 145. Alfa wil meer gaan concurreren met auto’s als de Golf, Audi A3 en BMW 3-serie Compact. Maar voor de f.41.534,= die de 1.6 Progres sion kost levert Alfa een bijzon der complete hatchback die goed is afwerkt en erg plezierig rijdt. Voor £44.005,= wordt de meer complete Distinctive uit gave aangeboden. De 120 pk motor als Progression gaat voor £44.504,= over de toon bank. Let wel, dit zijn de prij zen van dit jaar zonder de BTW-verhoging per 1 januari. als de vijfdeurs, maar enkele centimeters lager uitvalt. Van deze 3-deurs mag in 2002 een snelle Type-R versie worden verwacht. Beide modellen wer den in Japan ontworpen, maar lopen in Engeland van de band. De 3-deurs zal zelfs naar Japan worden geëxporteerd. Honda Nederland denkt in bescheiden aantallen en wil volgend jaar tussen de 1000 en 1250 exem plaren van deze nieuwe auto aan de man of vrouw brengen. De klantengroep moet jonger zijn dan bij het huidige model en bovendien verwacht men een groter aandeel vrouwen. De prij zen zijn nog niet vastgesteld, maar men denkt de 1.4i S na de BTW-verhoging per 1 januari voor een bedrag onder de £40.000,= te gaan aanbieden. Door zijn binnenruimte ontstijgt de nieuwe Civic de middenklas se en daarom lijkt een hogere prijs gerechtvaardigd. De aller duurste Civic 5-deurs met alles erop en eraan zal rond de £55.000,= moeten gaan opleve ren. Met de staande grille voorzien van vijf metalen biezen grijpt het merk terug naar haar his torie. Driedeurs De Honda Civic rijdt zoals men van een Honda mag verwacht. Het onderstel weet wegoneffen- heden doelmatig op te vangen, zonder dat er van overmatig overhellen in bochten sprake is. Een prettige allrounder die van wege zijit forse binnenruimte voor veel doeleinden kan worden ingezet. Later volgend jaar komt er overigens een driedeurs bij die hetzelfde profiel zal hebben en is leverbaar in alle bestaande carrosserievarianten. Het brand stofverbruik is ten opzichte van de 2,5 liter met 4% afgenomen en door 3% vermindering van de CO2 uitstoot wordt ruimschoots aan de Euro 3 norm voldaan. De 2,8 liter HDi met intercooler levert 127 pk Een nationale jury van bedrijfs- autojoumalisten en vertegen woordigers van lease- en ver- huurmaatschappijen hebben de Iveco Daily uitgeroepen tot de Nederlandse Bestelauto van het Jaar 2000-2001. Deze verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door het vakblad Automobiel Management. De Daily liet in de strijd de Volks wagen Transporter en Mercedes Vito achter zich en scoorde voor al op de punten functionaliteit, comfort, rijeigenschappen en volledigheid van het program ma. Het gaat in dit geval om een ech te praktijkprijs die niet wordt beïnvloed door imago en schone schijn. De huidige Iveco Daily werd vorig jaar mei geïntrodu ceerd. De introductie van het nieuwe model zorgde vöor een verdubbeling van de verkopen in het segment 2,8 tot 3,5 ton GVW en een stijging met 30% in de ge- wichtsklasse 3,5 tot 6,5 ton. Het juryrapport meldt over de Daily: “Iveco heeft met de nieuwe Daily een uitstekend Het veiligheidspakket van de Civic bestaat onder meer uit twee airbags, zijairbags en isofix bevestigingspunten voor kinder zitjes op de achterbank. Vanaf de basis S-uitgave krijgt de nieuwe Civic onder meer mee gespoten bumpers, ABS met 1300 kg topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 11,3 sec. stadscyclus 1,11 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gecombineerd 8,1 liter/100 km £41.534,= uitstraling behoren. De motor kap loopt sterkt naar de voorruit op met twee groeven die naar achteren uit elkaar lopen. De carrosserie is 4,17 meter lang en heeft daarnaast een volwass breedte en hoog oogt krachtig met een s lopende ruitlijn. De bumpers worden altijd in de carrosserie- kleur gespoten. De achterkant is typisch Alfa met de relatief be scheiden gedimensioneerde lich- tunits en de een ruit die aan de onderzijde V-vormig is. In de bumper zijn twee kleine reflec toren opgenomen. De bumper is relatief hoog én heeft geen uit sparing voor de klep, waardoor de tildrempel relatief hoog is. De kofferbak heeft een inhoud van 280 liter en dat is in deze klasse niet meer dan normaal. Van de achterbank is zowel de rugleu ning als zitting in ongelijke de len neerklapbaar, waardoor het volume toeneemt tot 1030 liter. Via een fors bemeten portier biedt de Alfa een goede instap 31

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23