i. LexusLS430 ^3 RIB sten! ctie! O Ld Vacaturebank autobranche op internet Z2 De Automaat Japanse autoindustrie groeit Ford introduceert eigen autoverzekering Leeuwekeur gebruikte auto’s Het eerste lustrum LU Q. ff W 1 c, DE AUTOMAA T» DONDERDAG 16 NOVEMBER 2000 «PAGINA 5 de tilburgse koerier L/EMBER 2000 «PAGINA 4 108.200 km 03-'91 Niet schreeuwend Meer binnenruimte Optimaal comfort gebied. rkt t. Bo- i zelf Ook in 2000 het medium voor een auto op maat. lie ONS LEEUWEKEUR-AANBOD: met 8 1.1 CLX 3-drs. Fiesta 7 GOEDE REDENEN OM EEN LEEUWEKEUR GEBRUIKTE AUTO TE KOPEN Meer informatie over Leeuwekeur gebruikte auto's: www.collaris.nl joenj gens i eren jubi- leuke actie van een iuto: Bij fraai eau! ofiteer van Jan Kennis, Kennis B.V. 82, Tilburg B-4554784 02-‘97 KeurmerK 24-uurs mobiliteits- Kwaliteitsnorm 14 dagen of kilometerstand uitstekende Uitvoering Sketch 1.4XR PS, 5-drs. Sport 1.616 V 1.4 Generation XT 1.6 Break 1.6XR,4-drs. XR 1.4,4-drs 1.4 Belfort/5 2.0-16VST 1.5iVTec Km. St. 69.000 19.000 33.000 67.000 demo 22.000 27.000 60.000 32.000 45.000 47.000 25.000 48.000 juni uit- j van >r het ont- luwings- irder hel- 48.000 km 86.000 km 16.000 km 143.000 km 36.700 km airco,/ 87.000 km 55.000 km 183.000 km 60.000 km 7.000 km 131.000 km l.m.v. 33.000 km 82.800 km Riel, 013-5181332 mop, onderhoud Lid BOVAG 'eherstel Tien jaar geleden werd het Japanse topmerk Lexus geïntroduceerd op de Europese markt, na een suc cesvolle start in de Verenigde Staten. Met de grote LS400 begaf het kersverse merk zich meteen in het hol van de leeuw met Europese toppers als directe te genspelers. De nieuwe LS430 moet de positie van het merk in één van de hoogste marktsegmenten verder uitbouwen. nvandet naar het door ’«product. De nigarant moet svreden Ford- t contact i itel om"» n. U bent* en met 31 Autocentrum Collaris Tilburg B.V. Kraaivenstraat 26.5048 AB Tilburg.Tel. 013 - 463 43 55. Openingstijden: ma t/m vr 9.00-18.00 u.,zat 10.00-17.00 u. P M Donderdag koopavond tot 20.00 u. JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT. PEUGEOT lype 106 106 106 205 306 306 306 306 406 Civic Coupé 2.0 FX Starlet 1.3XLI+PS Ypsilon 1.13-drs. iirivi 1 03-'96 08-’98 09'98 06-’92 04-99 ABS, centrale 03-'99 03-'93 11-92 08-'96 01-'00 OT-ÏI altijd 12 maanden garantie Peugeot garantie geprepareerd volgens de Peugeot 1.000 km omruilgarantie gegarandeerde I mogelijkheden voor gespreide betaling Merk Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Honda Hyundai Toyota Lancia Ford eerst sinds driejaar de productie van de auto-industrie in de januari tot en met juni (5.172.000;+4,8%) v gaande lijn. I Jaar Kleur 1996 rood 1998 rood 1999 zwart 1997 blauw 6-2000 blauw met. 1998 blauw met. 1997 groen met. 1996 blauw met. 1998 groen met. 1997 zilvergrijs 1997 groen met. 1998 groen met. 1997 brons met. 1997 bordeaux rood 67.000 r vertoonde i Japanse s periode van uni i weer een op- aan de achterkant kan deze ver gelijking getrokken worden. De lichtunits wordt door het koffer- deksel in twee helften verdeeld. Niets aan deze Lexus is overdre ven. Smalle chromen biezen zijn aangebracht langs de ruiten en lopen over de bumpers en flan ken. Zaken als bumpers, portier- grepen en spiegels worden in de carrosseriekleur gespoten. Na tuurlijk staat een auto van dit kaliber op lichtmetalen wielen, in dit geval met 225/55 R17 ban den. Twee uiterlijke opties zijn er mogelijk. De één is het elek trisch bediende glazen schuif/kanteldak en de ander metaallak, waarvoor schandalig genoeg moet worden bijbetaald. De Japanse auto-industrie is weer aan de beterende hand. Aan de neergaande spiraal van de afgelopen jaren lijkt een ein de te zijn gekomen, nu onder in vloed van de sterk toegenomen export en binnenlandse afzet de autoproductie in de maand ji procent groeide en de t voer zelfs een verbetering 14 procent liet zien. Voor h dere voorzien van een geavan ceerd, autonoom onboard-veilig- heidssysteem. Daarnaast ligt het accent nadrukkelijk op pre ventieve veiligheid dankzij een veiligheidssysteem dat samen werkt met de infrastructuur langs de weg. Globaal gespro ken, is Toyota bij de ontwikke ling van de ASV-2 uitgegaan van de twee concepten. Het eerste richtte zich op de oi wikkeling van waarschuwings systemen die de bestuur pen bij het overzien en beoordelen van situaties. Repre sentatief voor dit concept is een systeem dat, hoewel het primair gebaseerd is op maatregelen om de bestuurder aan te zetten het rempedaal in te trappen, nog een stap verder gaat. De tech niek zorgt er indien nodig voor, dat de snelheid sterk genoeg ge reduceerd wordt, ook als de be stuurder het rempedaal te laat of niet hard genoeg intrapt, vendien grijpt het systeem in als de bestuurder niet in staat is het rempedaal in te trappen, bijvoorbeeld in een panieksitu atie. Het tweede concept betrof de ontwikkeling van systemen di menselijke fouten corrigeren zonder de bestuurder onder nor male omstandigheden lastig te vallen met overbodige waar schuwingen. Kenmerkend voor dit concept zijn elektronische ten e.d. vergoed als de verzekerde Ford mocht uitvallen en bezoek aan het evene- ment niet mogelijk is. Uiteraard kent de Ford autoverzekering verder elementen die bij schade-herstel tot de keuze van de Ford- koper voor de Ford-werkplaats moeten lei den. Geen eigen risico bij herstel door de Ford-dealer is hier een voorbeeld van. Met de introductie van de Ford Autoverzeke ring volgt Ford in Nederland het succes dat zij reeds in enkele andere Europese landen heeft met een eigen autoverzekering. Zo is er in onder andere Engeland, Ierland en Duits land in een duidelijke behoefte van de Ford- koper voorzien. Het principe om de klant via een gratis “Drive-Away dekking” kennis te laten maken met de verzekering wordt in deze landen met succes toegepast. De keuze van Ford voor Unigarant N.V. is gemaakt na een intensief selectieproces, waarin Ford meerdere verzekeraars de gele genheid heeft gegeven om voorstellen te doen. Ford heeft voor Unigarant gekozen omdat deze verzekeraar het beste in staat bleek de wensen en belangen van de gehele Ford organisatie te vertalen naar het door Ford aan te bieden verzekeringsp uitstekende procesgang van Unig daarnaast garant staan voor tev, verzekerden. fers dat als een soort ‘break even point’ voor de Japanse auto-industrie wordt be schouwd. Japan verscheepte in het eerste halfjaar ruim 2,2 mil- i personen- en bedrijfswa- 3 (+2,7%). Vooral de export naar de VS steeg met 15 procent fors. Voor de langere termijn zijn de verwachtingen onzeker: heugen worden opgeslagen. De zitting kent zelfs een lengtever- stelling over 7 centimeter om de ondersteuning van de bovenbe nen te optimaliseren. Ook de stuurkolom kan elektrisch in twee richting afgesteld worden en samen met de stand van de buitenspiegels in het geheugen worden opgeslagen. De nieuwe audio-installatie met CD-wisse- laar in het dashboard kan vanaf het stuur worden bediend. De nieuwe klimaatbeheersing maakt gebruik van diverse sen soren in het interieur en signal eert ook vieze buitenluchtjes, waarop automatisch wordt over geschakeld op recirculeren. De Lexus LS430 is ongekend com pleet met een regensensor, Park Assist, waterafstotend glas, een portiersluitsysteem met elektro motoren, instapverlichting, in klapbare buitenspiegels en na tuurlijk zes airbags. Met de doelstelling nieuwe vei ligheidssystemen zo snel en uit gebreid mogelijk toe te passen in de productiemodellen, is TMC bezig met het plannen van aan vullend technisch onderzoek in - de praktijk, ondermeer gericht op het zo onopvallend mogelijk hun werk laten doen van de di verse systemen en op het nog verder vergroten van de be trouwbaarheid ervan. Mercedes S-klasse en Jaguar XJ. En om je in dit segment staande te kunnen houden, moetje het nodige in huis heb ben. De nieuwe LS straalt net als zijn voorganger degelijkheid uit, maar is niet schreeuwend of opvallend. Men zou het niet zeg gen, maar de nieuwe LS heeft een extreem lage luchtweer- standscoëfficiënt. Het front ia met name anders van uitstra ling doordat de heldere koplam pen wat hoger in de spatborden doorgetrokken zijn. Hier tusse nin staat een grote grille met het bekende L-logo en onderin de meegespoten voorbumper vin den we mistlampen en een extra luchtinlaat. Het profiel van de LS430 is een mengelmoes van de bestaande LS400 en het vorige model Mercedes S-klasse, alleen dan in een slankere vorm. Ook Toyota heeft altijd al op een ac tieve manier aan preventieve veiligheidsmaatregelen gewerkt en aan maatregelen die de ge volgen van een aanrijding tot een minimum beperken. Repre sentatief voor deze inspannin gen is het Advanced Safety Ve hicle-project (ASV) van het Japanse Ministerie van Ver keer, gericht op de implementa tie van nieuwe veiligheidssyste men aan het begin van de 21e eeuw. In de eerste fase van dit project voltooide Toyota haar eerste ASV-model in maart 1995. Enkele van de in deze ex perimentele auto toegepaste vei- ligheidstechnologieën hebben inmiddels hun intrede gedaan in de huidige productiemodel len. De Toyota ASV-2 is, zoals de naam al aangeeft, ontwikkeld gedurende de tweede fase van het project. De auto is onder an- systemen die aanrijdingen hel pen te voorkomen. De bestuur der kan daarbij zelf de alarme- ringstijd instellen, waardoor voorkomen wordt dat hij/zij de waarschuwingen als hinderlijk en opdringerig gaat ervaren. De Toyota ASV-2 is voorzien van vele veiligheidssystemen. Eén ervan is een systeem dat helpt bij het voorkomen van aanrijdingen met objecten die zich vóór de auto bevinden. Dit systeem maakt gebruik van nieuwe technieken, zoals een beeldverwerkingssysteem dat uitgerust is met een nieuwe CCD stereocamera. Daarmee kunnen objecten op de rijbaan vóór de auto worden gesignal eerd. Binnen het systeem wordt ook voorzien in de berekening van de maximale wrijvingscoëf- ficiënt tussen de banden en het wegdek. De kwaliteit van afwerking en materialen komt bij de LS430 vooral naar voren in het interi eur. Ook hier is de auto vooral ingetogen chique en dat komt gedeeltelijk omdat de ontwer pers de kunsten hebben afgeke ken van vijfsterrenhotels, luxu euze vliegtuigen, topjuweliers en bouwers van muziekinstrumen ten. De nieuwe LS430 biedt net wat meer binnenruimte dan zijn voorganger, met name de hoofd ruimte is toegenomen. Op de portierpanelen en het dashboard zijn gevlamde panelen aange bracht van walnotenhout, ter wijl het meubilair is bekleed met fraai leer. Het dashboard en de portierpanelen sluiten harmoni eus op elkaar aan. Het instru mentarium is helemaal zwart als het contact uit staat. Wordt de sleutel omgedraaid, dan lich ten de witte LED-cijfers en de rode LED-wijzers op en bieden dezelfde indeling als een norma le, analoge klokkenwinkel. Bij de ontwikkeling van de LS430 is veel meer naar de Europese klant gekeken dan bij de oor spronkelijke LS400 die vooral op Japan en Amerika was afge stemd. Zo is gebleken dat de zit- houding van een Europeaan an ders is en dat daaraan de lengte van de zitting en de ondersteu ning van de lendenen moest wordt aangepast, om een maxi maal comfort te bieden. De stoe len kunnen in alle richtingen elektrisch worden versteld en de Personeel is maar moeilijk te vin- gewenste stand kan in een ge- den, dan wordt door vele bran ches ondervonden. Ook de auto branche kampt met dit probleem en daarom heeft vakbladuitgever Rai Langfords besloten een inter netsite te openen waarop autobe drijven kosteloos een onbeperkt aantal personeelsadvertenties kunnen plaatsen. De naam van de site luidt: www.jobmotive.nl. De advertenties blijven een maand op de site staan en kun nen daarna worden verlengd. De datum wordt dan automatisch bijgewerkt. De vacatures zijn on- derVerdeeld naar regio, functies en soort dienstverband (fulltime of parttime). De site die onlangs online is gegaan, bevat reeds driehonderd vacatures van enke le tientallen bedrijven. De nieuwe LS430 is een grote vierdeurs limousine die fractio neel langer is dan 5 meter. Daar mee wordt het al snel duidelijk dat deze auto concurreert met modellen als de BMW 7-serie, Alhoewel de LS430 een volledig nieuwe auto is, behoudt dit mo del een vertrouwde uitstraling, die we inmiddels typisch Lexus mogen noemen. Natuurlijk is er met een scheef oog naar Stutt gart gekeken, dat is duidelijk aan een aantal stylingdetails af te lezen. Daarmee ziet het ernaar uit dat het volume voor het gehele jaar afstevent op een niveau boven de 10 miljoen eenheden, een cij- In het kader van haar continue zoektocht naar veiligere auto’s, heeft Toyota de bijzondere ASV- 2 ontwikkeld. Deze met uiterst geavanceerde veiligheids-voor- zieningen uitgeruste auto zal deze maand zijn debuut maken op de Smart Cruise 21 Demo 2000, een tentoonstelling van verkeersondersteunende syste men, gesteund door het Japanse Ministerie van Verkeer en Wa terstaat. Motorisch is de V8 32-klepper öpgewaardeerd. De cilinderin houd is gegroeid naar 4,3 liter, terwijl het maximale vermogen van 282 pk bij 5600 tr/min wordt afgeleverd. Met het koppel van 417 Nm bij 3500 tr/min kunnen we prima uit de voeten. Als de motor wordt gestart, is dat voor al aan de toeren teller te zien, want ongeacht de snelheid laten de 8 cilinders zich nauwelijks horen. Ook windgeruis is tot een minimum beperkt. De achter wielen wordt aangedreven via een vijftraps automaat en daar mee haalt de auto een top van 250 km/u en sprint in 6,7 secon den vanuit stilstand naar de 100 km/u. De nodige elektronische systemen houden de aandrijflijn in de gaten. Zo zorgt het Electro nic Throttle Control System sa men met het Vehicle Stability Control en Traction Control voor soepel accelereren, betere pres taties bij het oprijden van een helling en soepel wegrijden van uit stilstand. De auto heeft een bijna ideale gewichtverdeling issax* Toyota ASV-2 met preventieve ter voor een dergelijk grote li- «r Rijden in een Lei <usLS430isje veiligheid als hoogste prioriteit begeven in optimaal comfort en rust. De omgeving gaat als een Vanaf 1 december introduceert Ford in Ne derland de Ford Autoverzekering. Elke Ford personenauto jonger dan 60 maanden, die via de Ford-dealer wordt verkocht, is vanaf die datum standaard voorzien van een gra tis 10 dagen “Drive-Away dekking”, waar door de Ford-koper geheel vrijblijvend ken nis kan maken met de verzekering. Tevens ontvangt deze koper een voorstel voor ver lenging van de 10 dagen. Verzekeraar van de Ford Autoverzekering is Unigarant N.V. als gevolmachtigde van London verzekeringen N.V.. De beslissing om een eigen autoverzekering te introduceren is ingegeven door het voort durende streven van Ford om haar klanten optimale service te bieden. Het aanbieden van een verzekering bij de aanschaf van een nieuwe auto is hiervan een logisch gevolg. De zorg van Ford voor de veiligheid en zeker heid voor haar klanten houdt niet op met het bouwen van veilige en betrouwbare auto’s. De introductie van de Ford Autoverzekering onderstreept dit. Deze verzekering ken merkt zich door een zeer uitgebreide dek king, waarmee Ford zijn klanten optimale zekerheid wil bieden. Zo kent de verzekering een driejaar nieuwwaardedekking voor nieuwe Fords en een drie jaar aanschaf- waardedekking voor gebruikte Fords, naaste unieke elementen als een bagagedekking en een evenementendekking. Met deze dekking worden entreebewijzen van theater, concer- voor de achterzijruiten, koelbox in de armsteun, stoelventilatie voor en 9 in plaats van 7 luid- sprekers. Had u anders nog wat gehad wil len hebben1? film aan je voorbij en slechts aan zeer gedempt door de luchtve ring doorgegeven wegoneffenhe- den valt nog af te leiden dat men werkelijk aan het rijden is. De Lexus LS430 is vanaf december leverbaar en kost £205.900,=. Voor £11.900,= is er nog een Pre sident Package met een separate airco voor achterin, audiobedie- ningspaneel achterin, elektrisch in hoogte verstelbare hoofdsteu nen achter, massagefunctie op de achterbank, zonnescherm

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 33