i.
LexusLS430
^3
RIB
sten!
ctie!
O
Ld
Vacaturebank
autobranche op internet
Z2
De Automaat
Japanse autoindustrie groeit
Ford introduceert
eigen autoverzekering
Leeuwekeur
gebruikte auto’s
Het eerste lustrum
LU
Q.
ff W
1
c,
DE AUTOMAA T» DONDERDAG 16 NOVEMBER 2000 «PAGINA 5
de tilburgse koerier
L/EMBER 2000 «PAGINA 4
108.200 km
03-'91
Niet schreeuwend
Meer binnenruimte
Optimaal comfort
gebied.
rkt
t. Bo-
i zelf
Ook in 2000 het medium voor een auto op maat.
lie
ONS LEEUWEKEUR-AANBOD:
met 8
1.1 CLX 3-drs.
Fiesta
7 GOEDE REDENEN OM EEN LEEUWEKEUR GEBRUIKTE AUTO TE KOPEN
Meer informatie over Leeuwekeur gebruikte auto's: www.collaris.nl
joenj
gens i
eren jubi-
leuke actie
van een
iuto: Bij
fraai
eau!
ofiteer van
Jan Kennis,
Kennis B.V.
82, Tilburg
B-4554784
02-‘97
KeurmerK 24-uurs mobiliteits-
Kwaliteitsnorm 14 dagen of
kilometerstand uitstekende
Uitvoering
Sketch
1.4XR PS, 5-drs.
Sport 1.616 V
1.4 Generation
XT 1.6 Break
1.6XR,4-drs.
XR 1.4,4-drs
1.4 Belfort/5
2.0-16VST
1.5iVTec
Km. St.
69.000
19.000
33.000
67.000
demo
22.000
27.000
60.000
32.000
45.000
47.000
25.000
48.000
juni
uit-
j van
>r het
ont-
luwings-
irder hel-
48.000 km
86.000 km
16.000 km
143.000 km
36.700 km
airco,/
87.000 km
55.000 km
183.000 km
60.000 km
7.000 km
131.000 km
l.m.v.
33.000 km
82.800 km
Riel, 013-5181332
mop, onderhoud
Lid BOVAG
'eherstel
Tien jaar geleden werd het Japanse topmerk Lexus
geïntroduceerd op de Europese markt, na een suc
cesvolle start in de Verenigde Staten. Met de grote
LS400 begaf het kersverse merk zich meteen in het
hol van de leeuw met Europese toppers als directe te
genspelers. De nieuwe LS430 moet de positie van het
merk in één van de hoogste marktsegmenten verder
uitbouwen.
nvandet
naar het door
’«product. De
nigarant moet
svreden Ford-
t contact i
itel om"»
n. U bent*
en met 31
Autocentrum Collaris Tilburg B.V.
Kraaivenstraat 26.5048 AB Tilburg.Tel. 013 - 463 43 55.
Openingstijden: ma t/m vr 9.00-18.00 u.,zat 10.00-17.00 u. P M
Donderdag koopavond tot 20.00 u.
JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT. PEUGEOT
lype
106
106
106
205
306
306
306
306
406
Civic
Coupé 2.0 FX
Starlet 1.3XLI+PS
Ypsilon 1.13-drs.
iirivi 1
03-'96
08-’98
09'98
06-’92
04-99
ABS, centrale
03-'99
03-'93
11-92
08-'96
01-'00
OT-ÏI
altijd 12 maanden garantie Peugeot
garantie geprepareerd volgens de Peugeot
1.000 km omruilgarantie gegarandeerde I
mogelijkheden voor gespreide betaling
Merk
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Honda
Hyundai
Toyota
Lancia
Ford
eerst sinds driejaar
de productie van de
auto-industrie in de
januari tot en met juni
(5.172.000;+4,8%) v
gaande lijn.
I
Jaar Kleur
1996 rood
1998 rood
1999 zwart
1997 blauw
6-2000 blauw met.
1998 blauw met.
1997 groen met.
1996 blauw met.
1998 groen met.
1997 zilvergrijs
1997 groen met.
1998 groen met.
1997 brons met.
1997 bordeaux rood 67.000
r vertoonde
i Japanse
s periode van
uni
i weer een op-
aan de achterkant kan deze ver
gelijking getrokken worden. De
lichtunits wordt door het koffer-
deksel in twee helften verdeeld.
Niets aan deze Lexus is overdre
ven. Smalle chromen biezen zijn
aangebracht langs de ruiten en
lopen over de bumpers en flan
ken. Zaken als bumpers, portier-
grepen en spiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten. Na
tuurlijk staat een auto van dit
kaliber op lichtmetalen wielen,
in dit geval met 225/55 R17 ban
den. Twee uiterlijke opties zijn
er mogelijk. De één is het elek
trisch bediende glazen
schuif/kanteldak en de ander
metaallak, waarvoor schandalig
genoeg moet worden bijbetaald.
De Japanse auto-industrie is
weer aan de beterende hand.
Aan de neergaande spiraal van
de afgelopen jaren lijkt een ein
de te zijn gekomen, nu onder in
vloed van de sterk toegenomen
export en binnenlandse afzet de
autoproductie in de maand ji
procent groeide en de t
voer zelfs een verbetering
14 procent liet zien. Voor h
dere voorzien van een geavan
ceerd, autonoom onboard-veilig-
heidssysteem. Daarnaast ligt
het accent nadrukkelijk op pre
ventieve veiligheid dankzij een
veiligheidssysteem dat samen
werkt met de infrastructuur
langs de weg. Globaal gespro
ken, is Toyota bij de ontwikke
ling van de ASV-2 uitgegaan
van de twee concepten.
Het eerste richtte zich op de oi
wikkeling van waarschuwings
systemen die de bestuur
pen bij het overzien en
beoordelen van situaties. Repre
sentatief voor dit concept is een
systeem dat, hoewel het primair
gebaseerd is op maatregelen om
de bestuurder aan te zetten het
rempedaal in te trappen, nog
een stap verder gaat. De tech
niek zorgt er indien nodig voor,
dat de snelheid sterk genoeg ge
reduceerd wordt, ook als de be
stuurder het rempedaal te laat
of niet hard genoeg intrapt,
vendien grijpt het systeem
in als de bestuurder niet in staat
is het rempedaal in te trappen,
bijvoorbeeld in een panieksitu
atie.
Het tweede concept betrof de
ontwikkeling van systemen di
menselijke fouten corrigeren
zonder de bestuurder onder nor
male omstandigheden lastig te
vallen met overbodige waar
schuwingen. Kenmerkend voor
dit concept zijn elektronische
ten e.d. vergoed als de verzekerde Ford
mocht uitvallen en bezoek aan het evene-
ment niet mogelijk is. Uiteraard kent de
Ford autoverzekering verder elementen die
bij schade-herstel tot de keuze van de Ford-
koper voor de Ford-werkplaats moeten lei
den. Geen eigen risico bij herstel door de
Ford-dealer is hier een voorbeeld van.
Met de introductie van de Ford Autoverzeke
ring volgt Ford in Nederland het succes dat
zij reeds in enkele andere Europese landen
heeft met een eigen autoverzekering. Zo is er
in onder andere Engeland, Ierland en Duits
land in een duidelijke behoefte van de Ford-
koper voorzien. Het principe om de klant via
een gratis “Drive-Away dekking” kennis te
laten maken met de verzekering wordt in
deze landen met succes toegepast.
De keuze van Ford voor Unigarant N.V. is
gemaakt na een intensief selectieproces,
waarin Ford meerdere verzekeraars de gele
genheid heeft gegeven om voorstellen te
doen. Ford heeft voor Unigarant gekozen
omdat deze verzekeraar het beste in staat
bleek de wensen en belangen van de gehele
Ford organisatie te vertalen naar het door
Ford aan te bieden verzekeringsp
uitstekende procesgang van Unig
daarnaast garant staan voor tev,
verzekerden.
fers dat als een soort ‘break
even point’ voor de Japanse
auto-industrie wordt be
schouwd. Japan verscheepte in
het eerste halfjaar ruim 2,2 mil-
i personen- en bedrijfswa-
3 (+2,7%). Vooral de export
naar de VS steeg met 15 procent
fors. Voor de langere termijn
zijn de verwachtingen onzeker:
heugen worden opgeslagen. De
zitting kent zelfs een lengtever-
stelling over 7 centimeter om de
ondersteuning van de bovenbe
nen te optimaliseren. Ook de
stuurkolom kan elektrisch in
twee richting afgesteld worden
en samen met de stand van de
buitenspiegels in het geheugen
worden opgeslagen. De nieuwe
audio-installatie met CD-wisse-
laar in het dashboard kan vanaf
het stuur worden bediend. De
nieuwe klimaatbeheersing
maakt gebruik van diverse sen
soren in het interieur en signal
eert ook vieze buitenluchtjes,
waarop automatisch wordt over
geschakeld op recirculeren. De
Lexus LS430 is ongekend com
pleet met een regensensor, Park
Assist, waterafstotend glas, een
portiersluitsysteem met elektro
motoren, instapverlichting, in
klapbare buitenspiegels en na
tuurlijk zes airbags.
Met de doelstelling nieuwe vei
ligheidssystemen zo snel en uit
gebreid mogelijk toe te passen in
de productiemodellen, is TMC
bezig met het plannen van aan
vullend technisch onderzoek in -
de praktijk, ondermeer gericht
op het zo onopvallend mogelijk
hun werk laten doen van de di
verse systemen en op het nog
verder vergroten van de be
trouwbaarheid ervan.
Mercedes S-klasse en Jaguar
XJ. En om je in dit segment
staande te kunnen houden,
moetje het nodige in huis heb
ben. De nieuwe LS straalt net
als zijn voorganger degelijkheid
uit, maar is niet schreeuwend of
opvallend. Men zou het niet zeg
gen, maar de nieuwe LS heeft
een extreem lage luchtweer-
standscoëfficiënt. Het front ia
met name anders van uitstra
ling doordat de heldere koplam
pen wat hoger in de spatborden
doorgetrokken zijn. Hier tusse
nin staat een grote grille met het
bekende L-logo en onderin de
meegespoten voorbumper vin
den we mistlampen en een extra
luchtinlaat. Het profiel van de
LS430 is een mengelmoes van de
bestaande LS400 en het vorige
model Mercedes S-klasse, alleen
dan in een slankere vorm. Ook
Toyota heeft altijd al op een ac
tieve manier aan preventieve
veiligheidsmaatregelen gewerkt
en aan maatregelen die de ge
volgen van een aanrijding tot
een minimum beperken. Repre
sentatief voor deze inspannin
gen is het Advanced Safety Ve
hicle-project (ASV) van het
Japanse Ministerie van Ver
keer, gericht op de implementa
tie van nieuwe veiligheidssyste
men aan het begin van de 21e
eeuw. In de eerste fase van dit
project voltooide Toyota haar
eerste ASV-model in maart
1995. Enkele van de in deze ex
perimentele auto toegepaste vei-
ligheidstechnologieën hebben
inmiddels hun intrede gedaan
in de huidige productiemodel
len.
De Toyota ASV-2 is, zoals de
naam al aangeeft, ontwikkeld
gedurende de tweede fase van
het project. De auto is onder an-
systemen die aanrijdingen hel
pen te voorkomen. De bestuur
der kan daarbij zelf de alarme-
ringstijd instellen, waardoor
voorkomen wordt dat hij/zij de
waarschuwingen als hinderlijk
en opdringerig gaat ervaren.
De Toyota ASV-2 is voorzien
van vele veiligheidssystemen.
Eén ervan is een systeem dat
helpt bij het voorkomen van
aanrijdingen met objecten die
zich vóór de auto bevinden. Dit
systeem maakt gebruik van
nieuwe technieken, zoals een
beeldverwerkingssysteem dat
uitgerust is met een nieuwe
CCD stereocamera. Daarmee
kunnen objecten op de rijbaan
vóór de auto worden gesignal
eerd. Binnen het systeem wordt
ook voorzien in de berekening
van de maximale wrijvingscoëf-
ficiënt tussen de banden en het
wegdek.
De kwaliteit van afwerking en
materialen komt bij de LS430
vooral naar voren in het interi
eur. Ook hier is de auto vooral
ingetogen chique en dat komt
gedeeltelijk omdat de ontwer
pers de kunsten hebben afgeke
ken van vijfsterrenhotels, luxu
euze vliegtuigen, topjuweliers en
bouwers van muziekinstrumen
ten. De nieuwe LS430 biedt net
wat meer binnenruimte dan zijn
voorganger, met name de hoofd
ruimte is toegenomen. Op de
portierpanelen en het dashboard
zijn gevlamde panelen aange
bracht van walnotenhout, ter
wijl het meubilair is bekleed met
fraai leer. Het dashboard en de
portierpanelen sluiten harmoni
eus op elkaar aan. Het instru
mentarium is helemaal zwart
als het contact uit staat. Wordt
de sleutel omgedraaid, dan lich
ten de witte LED-cijfers en de
rode LED-wijzers op en bieden
dezelfde indeling als een norma
le, analoge klokkenwinkel. Bij
de ontwikkeling van de LS430 is
veel meer naar de Europese
klant gekeken dan bij de oor
spronkelijke LS400 die vooral op
Japan en Amerika was afge
stemd. Zo is gebleken dat de zit-
houding van een Europeaan an
ders is en dat daaraan de lengte
van de zitting en de ondersteu
ning van de lendenen moest
wordt aangepast, om een maxi
maal comfort te bieden. De stoe
len kunnen in alle richtingen
elektrisch worden versteld en de
Personeel is maar moeilijk te vin- gewenste stand kan in een ge-
den, dan wordt door vele bran
ches ondervonden. Ook de auto
branche kampt met dit probleem
en daarom heeft vakbladuitgever
Rai Langfords besloten een inter
netsite te openen waarop autobe
drijven kosteloos een onbeperkt
aantal personeelsadvertenties
kunnen plaatsen. De naam van
de site luidt: www.jobmotive.nl.
De advertenties blijven een
maand op de site staan en kun
nen daarna worden verlengd. De
datum wordt dan automatisch
bijgewerkt. De vacatures zijn on-
derVerdeeld naar regio, functies
en soort dienstverband (fulltime
of parttime). De site die onlangs
online is gegaan, bevat reeds
driehonderd vacatures van enke
le tientallen bedrijven.
De nieuwe LS430 is een grote
vierdeurs limousine die fractio
neel langer is dan 5 meter. Daar
mee wordt het al snel duidelijk
dat deze auto concurreert met
modellen als de BMW 7-serie,
Alhoewel de LS430 een volledig
nieuwe auto is, behoudt dit mo
del een vertrouwde uitstraling,
die we inmiddels typisch Lexus
mogen noemen. Natuurlijk is er
met een scheef oog naar Stutt
gart gekeken, dat is duidelijk
aan een aantal stylingdetails af
te lezen.
Daarmee ziet het ernaar uit dat
het volume voor het gehele jaar
afstevent op een niveau boven
de 10 miljoen eenheden, een cij-
In het kader van haar continue
zoektocht naar veiligere auto’s,
heeft Toyota de bijzondere ASV-
2 ontwikkeld. Deze met uiterst
geavanceerde veiligheids-voor-
zieningen uitgeruste auto zal
deze maand zijn debuut maken
op de Smart Cruise 21 Demo
2000, een tentoonstelling van
verkeersondersteunende syste
men, gesteund door het Japanse
Ministerie van Verkeer en Wa
terstaat.
Motorisch is de V8 32-klepper
öpgewaardeerd. De cilinderin
houd is gegroeid naar 4,3 liter,
terwijl het maximale vermogen
van 282 pk bij 5600 tr/min wordt
afgeleverd. Met het koppel van
417 Nm bij 3500 tr/min kunnen
we prima uit de voeten. Als de
motor wordt gestart, is dat voor
al aan de toeren teller te zien,
want ongeacht de snelheid laten
de 8 cilinders zich nauwelijks
horen. Ook windgeruis is tot een
minimum beperkt. De achter
wielen wordt aangedreven via
een vijftraps automaat en daar
mee haalt de auto een top van
250 km/u en sprint in 6,7 secon
den vanuit stilstand naar de 100
km/u. De nodige elektronische
systemen houden de aandrijflijn
in de gaten. Zo zorgt het Electro
nic Throttle Control System sa
men met het Vehicle Stability
Control en Traction Control voor
soepel accelereren, betere pres
taties bij het oprijden van een
helling en soepel wegrijden van
uit stilstand. De auto heeft een
bijna ideale gewichtverdeling
issax* Toyota ASV-2 met preventieve
ter voor een dergelijk grote li- «r
Rijden in een Lei <usLS430isje veiligheid als hoogste prioriteit
begeven in optimaal comfort en
rust. De omgeving gaat als een
Vanaf 1 december introduceert Ford in Ne
derland de Ford Autoverzekering. Elke Ford
personenauto jonger dan 60 maanden, die
via de Ford-dealer wordt verkocht, is vanaf
die datum standaard voorzien van een gra
tis 10 dagen “Drive-Away dekking”, waar
door de Ford-koper geheel vrijblijvend ken
nis kan maken met de verzekering. Tevens
ontvangt deze koper een voorstel voor ver
lenging van de 10 dagen. Verzekeraar van de
Ford Autoverzekering is Unigarant N.V. als
gevolmachtigde van London verzekeringen
N.V..
De beslissing om een eigen autoverzekering
te introduceren is ingegeven door het voort
durende streven van Ford om haar klanten
optimale service te bieden. Het aanbieden
van een verzekering bij de aanschaf van een
nieuwe auto is hiervan een logisch gevolg.
De zorg van Ford voor de veiligheid en zeker
heid voor haar klanten houdt niet op met het
bouwen van veilige en betrouwbare auto’s.
De introductie van de Ford Autoverzekering
onderstreept dit. Deze verzekering ken
merkt zich door een zeer uitgebreide dek
king, waarmee Ford zijn klanten optimale
zekerheid wil bieden. Zo kent de verzekering
een driejaar nieuwwaardedekking voor
nieuwe Fords en een drie jaar aanschaf-
waardedekking voor gebruikte Fords, naaste
unieke elementen als een bagagedekking en
een evenementendekking. Met deze dekking
worden entreebewijzen van theater, concer-
voor de achterzijruiten, koelbox
in de armsteun, stoelventilatie
voor en 9 in plaats van 7 luid-
sprekers.
Had u anders nog wat gehad wil
len hebben1?
film aan je voorbij en slechts aan
zeer gedempt door de luchtve
ring doorgegeven wegoneffenhe-
den valt nog af te leiden dat men
werkelijk aan het rijden is. De
Lexus LS430 is vanaf december
leverbaar en kost £205.900,=.
Voor £11.900,= is er nog een Pre
sident Package met een separate
airco voor achterin, audiobedie-
ningspaneel achterin, elektrisch
in hoogte verstelbare hoofdsteu
nen achter, massagefunctie op
de achterbank, zonnescherm