IVJII ICICI C
,0
Renault Laguna II
Alfa 147 'Auto van het Jaar
MICHEUN
r fm
Nissan Hypermini
bezoekt Nederland
Q VAN DER BOOM
RENAULT
-|-f
lecke
Eén auto, twee doelgroepen
fijit
V
Bibendum verkozen tot
beste logo aller tijden
ER(ER) neerd ter begeleiding van het re-
ST
Si
ïÊr
WOUTERS AUTOBEDRIJF
40
R 2000 - PAGINA 28
jnde baan
Jaargang 12 »nr46» Donderdag 16 november 2000 Oplage 106.300
Autotest Audi allroad quattro 2.5 TDI
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Deze week
DEALERS
.01315422133
bijgehouden. Zo kwam ik laatst
de top 10 tegen van songs die
.01315423030
Worden aangevraagd tijdens cre-
.01314680044
.01315943943
.01315053944
.013I5802020
Haam met auto’s te maken. Nu,
.01315443330
City’staat genoteerd met het
.01314652100
nummer ‘Road Ahead’. Bij de
kenner gaat dan al een lichtje
branden, maar voor wie nog in
.01314634355
het duister tast, zal ik het even
Grijze rand
uitleggen. Bij de introductie van
de Mitsubishi Space Star werd
■f
.01315364011
een passende deun gecompo-
...01315420143
.01314647676
lang, want langer duurt een re-
Carte Renault
dame nu eenmaal niet. Het en-
<zaamheden
.01315363924
'thousiasme van het publiek over
eiding op
deze song was echter zo groot,
.01315355575
dat werd besloten door Mitsubis-
..01315355655
hi en de makers ervan, om ‘Road
Ahead’daadwerkelijk uit te
.01315351035
burg
sterwi
3
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
3 minuten worden uitgeschreven
Lees verder bladzzijde 3
.01315321411
en er moest een naam voor de
Uitvoerenden worden bedacht.
èen auto in een bepaalde sfeer
wordt neergezet, dermate popu
lair zou kunnen worden bij cre
maties. Ik denk dat Mitsubishi
hier ook nooit aan gedacht heeft.
Maar een servicegerichte organi-
Missie geslaagd, zou ik willen
zeggen...
Tony Vos
zment Services
Je kunt het zo gek niet noemen of
er worden wel ranglijsten van
brengen. Het lied moest uiter
aard wel naar een gebruikelijke
die binding vond ik op de tiende
plaats, waar de formatie ‘City to
Juist, City to City. Nu komt het
wel vaker voor dat een reclame-
Qeun later tot een hit uitgroeit,
maar geen enkele reclamemaker
had van te voren kunnen beden
ken dat een nummer waarmee
satie wil zijn klanten graag van
de wieg tot het graf begeleiden.
Crematie top-
10
r
ïcke?
GENBOUW
contact komen
in
n zijn:
secretarie
irland,
rijfsrestaurants.
iden naar:
ïter- en
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans....
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom.
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova..
Volvo
Van Roosmalen013I5840000
VW/Audi
Van Mossel.
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...0416I363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb.
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
Ford
Van Rijn....
Honda
De Graaff..
Kia
Schapendonk013I5331206
Mercedes Benz
....04161361553
In de Renault geschiedenis werd de stationwagon
of break altijd later op de markt gebracht dan het
vijfdeurs model, maar bij de tweede generatie Lag
una verschijnt de vijfdeurs berline tegelijk met de
break die voortaan Grand Tour heet. Beide auto’s
moeten ook een verschillende kopersgroep gaan
aanspreken.
emen aan voor-
/oorzieningen,
nregeling en
kortingskaart.
NI -* TOT -r
THRU THA ROOF
x>k>SMu«ihopO.U»rwiik
tbr 2000 «IWlng I0
■2381 Weelde-Belgie
ke B.V.,
4824 EH Breda
werkmaatschappij
ederland BV.
opwaaien. Niet alleen de rijders,
maar ook voetgangers en overig ver
keer kregen zo een kleine blik in de
automobiele toekomst.
Op dit moment is de Nissan Hyper
mini alleen in Japan te koop, waar
de fabrikant zo’n 500 stuks denkt te
kunnen verkopen aan met name
overheden.
ig hebt, bel
ntooruren met
:raag naar
an kunnen
n over onze
i sdllicitatie-
i. Als je snel
sppen
leid
malies. Mieke Telkamp heeft
hierbij een val naar de achterste
tegionen gemaakt, niet verwon-
ijerlijkqmdat met name een jon
gere generatie niet met deze
ijame is opgegroeid. Maar u zult
zich nu wel afvragen wat heeft
de crematie Top-10 in gods
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
en schoon en neemt genoegen met
kleine parkeerplekjes. Naast de zit
plaatsen voor twee personen is er
nog voldoende bagageruimte voor
handen. Met de topsnelheid van 100
km/u is helemaal niets mis en in
vier uur kan een lege accu volledig
worden opgeladen. Het opvallende
uiterlijk van de groene Hypermini
deed in Amsterdam de nodige stof
De Alfa 147 heeft de titel weten te
behalen onder meer door zijn ge
slaagde uiterlijk, kwaliteitsni
veau, innovatieve systemen als
Connect en de Selespeed trans
missie en niet te vergeten zijn
sportieve rijeigenschappen.
clamefilmpje. Het nummer was
maar enkele tientallen seconden
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (tnd Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
nouMalove
S’lH
introductie Show
i Alfa 147
I t/m zondag
Kapt. Hatterasstraat 21, TILBURG, Telefoon 013-5430022
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
|rijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
i Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Drie weken lang was de kleine Nis
san Hypermini op bezoek in ons
land, waar het model met name in
het drukke Amsterdam door diverse
doelgroepen werd getest. De elektri
sche stadsauto met plaats voor twee
personen heeft een actieradius van
115 kilometer, waardoor de auto
voor regionaal gebruik uitstekend
inzetbaar is. De Hypermini rijdt stil
Binnen nu en twee jaar ziet de
topklasse bij Renault er com
pleet anders uit. Rond de jaar
wisseling staat de nieuwe
Laguna in de showroom, in de
tweede helft van 2001 gevolgd
door de avant-gardistische
Avantime en de minimaal
even aparte Vel Satis, de offi
ciële opvolger van de Safrane.
In 2002 wordt het programma
afgerond met de nieuwe Es-
Renault introduceert in deze
auto een aantal nieuwe zaken
die in deze klasse nog niet eer
der vertoont zijn. Zo heeft men
voor de Laguna geen contact
sleutel meer nodig. Bij de auto
hoort een Carte Renault met
daarop de bekende drukknop
pen voor het openen en sluiten
van de portieren. In de midden
console is een gleuf aange
bracht, waarin deze kaart moet
worden gestopt. Op de plaats
waar normaal het contactslot
zit, vindt men nu een drukknop
gebreid tot maximaal 1500 liter.
Het zal een kwestie van smaak
ir welke carrosserieva-
voorkeur uitgaat. Beide
auto’s zijn vanaf het basismodel
voorzien van meegespoten bum
pers. De portiergrepen kunnen
afhankelijk van de uitrusting
menten.
De consument krijgt dagelijks
bewust en onbewust te maken
met maar liefst 5000 reclame-ui-
tingen, niet alleen advertenties,
maar ook labeltjes, logo’s en sti
ckers. R.O.B. Magazine en de
London Financial Times hebben
een top 50 samengesteld van be
kende logo’s. Een panel met spe
cialisten op het gebied van
kunst, architectuur, design, de
tailhandel, reclame en publici
teit hebben zich over het grote
aanbod gebogen en Bibendum
van Michelin op de eerste plaats
genoteerd. Daarna volgen de
logo’s van de Londense onder
grondse, het Rode Kruis, Nike
en Volkswagen.
Twee jaar geleden vierde Biben
dum, het Michelin-mannetje,
zijn 100-jarig bestaan. Onlangs
werd Bibendum door een voor
aanstaand Canadees zakentijd-'
schrift en de London Financial
Times uitgeroepen tot het beste
logo aller tijden. Bibendum is
een menselijke gedaante be
staande uit een stapel banden
die door tekenaar Ó’Galop als
eerste werd vastgelegd. Biben
dum is met zijn tijd meegegaan
en onderging uiterlijk meerdere
malen een restyling, zoals de
laatste keer tijdens het 100-ja-
rig bestaan. Bibendum is ook te
zien in reclamefilmpjes, op pu-
bliciteitsartikelen en in levende
gedaante tijdens grote evene-
Bijna al deze auto’s delen het
zelfde onderstel, dat we nu
voor het eerst bij de nieuwe
Laguna tegenkomen. De auto
heeft met 2,75 meter een voor
deze klasse extreem lange
wielbasis en als vijfdeürs een
totale lengte van 4,58 meter.
De Grand Tour is 12 centime
ter langer en deze extra lengte
komt volledig ten góede aan
rijkend wordt gestemd. De Alfa
7 kreeg bijna van alle juryleden
m eindige in negen geval.-
op de eerste plaats.
zwart, in de carrosseriekleur of
aluminium zijn en zo varieert
ook de kleur van de stootranden.
Met uitzondering van de basis
uitvoering hebben alle Laguna’s
lichtmetalen wielen.
de bagagemogelijkheden. De
uitstraling van beide auto’s is
duidelijk verschillend, terwijl
het front hetzelfde is. Wellicht is
het wat wennen aan de grijze
rand tussen de grote koplampen
(eventueel Xenon). De carrosse-
rielijn van de berline is vooral
elegant met een opvallend hoger
achtersteven. De auto is niet al
te extravagant, maar heeft toch
duidelijk een eigen lijn. Het past
immers niet bij Renault om
trendvolger te zijn. De Grand
Tour is niet zomaar een station
wagon. Renault heeft de behoef
te aan extra ruimte in dit seg
ment weten te koppelen aan een
sportieve uitstraling. Daarom
geeft de ruitlijn het effect van
een schuin aflopende achterste
ven, terwijl de daklijn nog ver
der wordt doorgetrokken. De zijn naai
berline heeft een meer dón keu- riant de1
rig bagagevolume van 430 liter,
bij de Grand Tour is er onder de
rolfioes maar liefst 475 liter v&or
handen en dat kan worden uit-
schappen, value-for-money en de
daarmee samenhangende concur
rentiepositie in het land van het
jurylid. Daardoor is verklaard
waarom er in bepaalde landen af
wijk - -
147:
punten ei
iem
neerd, waarover de juryleden hun
uiteindelijke puntenaantal moch
ten verdelen. De Alfa had flinke
concurrentie, getuige de verschil
lende auto’s die hij achter zich
heeft gelaten. Op de tweede plaats
eindigde de nieuwe Ford Mondeo
die nog in de showroom moet ver
schijnen. Opmerkelijk is de derde
plaats die naar de Toyota Prius is
gegaan, de allereerste in serie ge
bouwde hybride-auto ter wereld.
Daarna volgen de volledig alumi
nium Audi A2, de nieuwe Merce
des C-klasse eh dé Volvo S60. De
juryleden beoordelen de deelne
mende auto’s op verschillende
punten zoals innovatie, rijeigen-
pression, Dynamique, Privilè-
ge en Initiale. Het interieur
straalt in al deze uitgaves een
enorme rust uit. De audio-in-
stallatie en verwarmingsknop-
pen verdwijnen keurig achter
een klepje. De vormen zijn
vloeiend en sluiten mooi op el
kaar aan. De Laguna beschikt
verder over een stel uitstekend
zittende stoelen met een goede
ondersteuning van lenden en
bovenbenen. Natuurlijk wordt
het interieur geleverd in voor
spelbaar grijs en zwart, maar
er zijn ook meer f^ntasievolle
combinaties voor klanten die
eens wat anders willen.
om de motor te starten. Bij de
duurdere uitgaves vinder) we
een zogenaamde handsfree
kaart, waardoor de deuren auto
matisch open gaan als men de
auto dicht nadert en de vergren
deling automatisch inschakelt
als men van de auto wegloopt.
Veiligheid heeft volop de aan
dacht gehad en daarom heeft ie
dere Laguna standaard zes air
bags, isofix bevestigingspunten.
ABS met elektronische rem-
krachtverdeling en een nood-
stopbekrachtiging, die gekop
peld is aan automatisch
inschakelende alarmlichten.
Airconditioning wordt vanaf het
tweede niveau geleverd en nog
een stapje hoger een volledig au
tomatisch geregeld systeem met
vervuilingssensor en gescheiden
temperatuurregeling. De namen
van de uitrustingsniveaus zijn
typisch Frans: Authentique, Ex-
12851 Ml
sin dsl0 november in ons land
verkrijgbaar is, is uitgeroepen tot
‘Auto van het Jaar 2001’ door een
jury bestaande uit 56 autojourna- grotere broer, de 156, die ook een
listen uit 21 verschillende lan- ‘Auto van het Jaar-titel’ verwierf.
den.De Alfa kreeg 238 punten. De Dit jaar werden uit alle nieuwe
nieuwe 147 volgt hiermee zijn auto’s eerst tien modellen genomi-