IVJII ICICI C ,0 Renault Laguna II Alfa 147 'Auto van het Jaar MICHEUN r fm Nissan Hypermini bezoekt Nederland Q VAN DER BOOM RENAULT -|-f lecke Eén auto, twee doelgroepen fijit V Bibendum verkozen tot beste logo aller tijden ER(ER) neerd ter begeleiding van het re- ST Si ïÊr WOUTERS AUTOBEDRIJF 40 R 2000 - PAGINA 28 jnde baan Jaargang 12 »nr46» Donderdag 16 november 2000 Oplage 106.300 Autotest Audi allroad quattro 2.5 TDI Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Deze week DEALERS .01315422133 bijgehouden. Zo kwam ik laatst de top 10 tegen van songs die .01315423030 Worden aangevraagd tijdens cre- .01314680044 .01315943943 .01315053944 .013I5802020 Haam met auto’s te maken. Nu, .01315443330 City’staat genoteerd met het .01314652100 nummer ‘Road Ahead’. Bij de kenner gaat dan al een lichtje branden, maar voor wie nog in .01314634355 het duister tast, zal ik het even Grijze rand uitleggen. Bij de introductie van de Mitsubishi Space Star werd ■f .01315364011 een passende deun gecompo- ...01315420143 .01314647676 lang, want langer duurt een re- Carte Renault dame nu eenmaal niet. Het en- <zaamheden .01315363924 'thousiasme van het publiek over eiding op deze song was echter zo groot, .01315355575 dat werd besloten door Mitsubis- ..01315355655 hi en de makers ervan, om ‘Road Ahead’daadwerkelijk uit te .01315351035 burg sterwi 3 De Renault Dealer in het Hart van Brabant 3 minuten worden uitgeschreven Lees verder bladzzijde 3 .01315321411 en er moest een naam voor de Uitvoerenden worden bedacht. èen auto in een bepaalde sfeer wordt neergezet, dermate popu lair zou kunnen worden bij cre maties. Ik denk dat Mitsubishi hier ook nooit aan gedacht heeft. Maar een servicegerichte organi- Missie geslaagd, zou ik willen zeggen... Tony Vos zment Services Je kunt het zo gek niet noemen of er worden wel ranglijsten van brengen. Het lied moest uiter aard wel naar een gebruikelijke die binding vond ik op de tiende plaats, waar de formatie ‘City to Juist, City to City. Nu komt het wel vaker voor dat een reclame- Qeun later tot een hit uitgroeit, maar geen enkele reclamemaker had van te voren kunnen beden ken dat een nummer waarmee satie wil zijn klanten graag van de wieg tot het graf begeleiden. Crematie top- 10 r ïcke? GENBOUW contact komen in n zijn: secretarie irland, rijfsrestaurants. iden naar: ïter- en Autoparc Mitsubishi Kluitmans.... Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom. Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova.. Volvo Van Roosmalen013I5840000 VW/Audi Van Mossel. BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...0416I363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. Ford Van Rijn.... Honda De Graaff.. Kia Schapendonk013I5331206 Mercedes Benz ....04161361553 In de Renault geschiedenis werd de stationwagon of break altijd later op de markt gebracht dan het vijfdeurs model, maar bij de tweede generatie Lag una verschijnt de vijfdeurs berline tegelijk met de break die voortaan Grand Tour heet. Beide auto’s moeten ook een verschillende kopersgroep gaan aanspreken. emen aan voor- /oorzieningen, nregeling en kortingskaart. NI -* TOT -r THRU THA ROOF x>k>SMu«ihopO.U»rwiik tbr 2000 «IWlng I0 ■2381 Weelde-Belgie ke B.V., 4824 EH Breda werkmaatschappij ederland BV. opwaaien. Niet alleen de rijders, maar ook voetgangers en overig ver keer kregen zo een kleine blik in de automobiele toekomst. Op dit moment is de Nissan Hyper mini alleen in Japan te koop, waar de fabrikant zo’n 500 stuks denkt te kunnen verkopen aan met name overheden. ig hebt, bel ntooruren met :raag naar an kunnen n over onze i sdllicitatie- i. Als je snel sppen leid malies. Mieke Telkamp heeft hierbij een val naar de achterste tegionen gemaakt, niet verwon- ijerlijkqmdat met name een jon gere generatie niet met deze ijame is opgegroeid. Maar u zult zich nu wel afvragen wat heeft de crematie Top-10 in gods Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur en schoon en neemt genoegen met kleine parkeerplekjes. Naast de zit plaatsen voor twee personen is er nog voldoende bagageruimte voor handen. Met de topsnelheid van 100 km/u is helemaal niets mis en in vier uur kan een lege accu volledig worden opgeladen. Het opvallende uiterlijk van de groene Hypermini deed in Amsterdam de nodige stof De Alfa 147 heeft de titel weten te behalen onder meer door zijn ge slaagde uiterlijk, kwaliteitsni veau, innovatieve systemen als Connect en de Selespeed trans missie en niet te vergeten zijn sportieve rijeigenschappen. clamefilmpje. Het nummer was maar enkele tientallen seconden Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (tnd Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 nouMalove S’lH introductie Show i Alfa 147 I t/m zondag Kapt. Hatterasstraat 21, TILBURG, Telefoon 013-5430022 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- |rijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 i Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Drie weken lang was de kleine Nis san Hypermini op bezoek in ons land, waar het model met name in het drukke Amsterdam door diverse doelgroepen werd getest. De elektri sche stadsauto met plaats voor twee personen heeft een actieradius van 115 kilometer, waardoor de auto voor regionaal gebruik uitstekend inzetbaar is. De Hypermini rijdt stil Binnen nu en twee jaar ziet de topklasse bij Renault er com pleet anders uit. Rond de jaar wisseling staat de nieuwe Laguna in de showroom, in de tweede helft van 2001 gevolgd door de avant-gardistische Avantime en de minimaal even aparte Vel Satis, de offi ciële opvolger van de Safrane. In 2002 wordt het programma afgerond met de nieuwe Es- Renault introduceert in deze auto een aantal nieuwe zaken die in deze klasse nog niet eer der vertoont zijn. Zo heeft men voor de Laguna geen contact sleutel meer nodig. Bij de auto hoort een Carte Renault met daarop de bekende drukknop pen voor het openen en sluiten van de portieren. In de midden console is een gleuf aange bracht, waarin deze kaart moet worden gestopt. Op de plaats waar normaal het contactslot zit, vindt men nu een drukknop gebreid tot maximaal 1500 liter. Het zal een kwestie van smaak ir welke carrosserieva- voorkeur uitgaat. Beide auto’s zijn vanaf het basismodel voorzien van meegespoten bum pers. De portiergrepen kunnen afhankelijk van de uitrusting menten. De consument krijgt dagelijks bewust en onbewust te maken met maar liefst 5000 reclame-ui- tingen, niet alleen advertenties, maar ook labeltjes, logo’s en sti ckers. R.O.B. Magazine en de London Financial Times hebben een top 50 samengesteld van be kende logo’s. Een panel met spe cialisten op het gebied van kunst, architectuur, design, de tailhandel, reclame en publici teit hebben zich over het grote aanbod gebogen en Bibendum van Michelin op de eerste plaats genoteerd. Daarna volgen de logo’s van de Londense onder grondse, het Rode Kruis, Nike en Volkswagen. Twee jaar geleden vierde Biben dum, het Michelin-mannetje, zijn 100-jarig bestaan. Onlangs werd Bibendum door een voor aanstaand Canadees zakentijd-' schrift en de London Financial Times uitgeroepen tot het beste logo aller tijden. Bibendum is een menselijke gedaante be staande uit een stapel banden die door tekenaar Ó’Galop als eerste werd vastgelegd. Biben dum is met zijn tijd meegegaan en onderging uiterlijk meerdere malen een restyling, zoals de laatste keer tijdens het 100-ja- rig bestaan. Bibendum is ook te zien in reclamefilmpjes, op pu- bliciteitsartikelen en in levende gedaante tijdens grote evene- Bijna al deze auto’s delen het zelfde onderstel, dat we nu voor het eerst bij de nieuwe Laguna tegenkomen. De auto heeft met 2,75 meter een voor deze klasse extreem lange wielbasis en als vijfdeürs een totale lengte van 4,58 meter. De Grand Tour is 12 centime ter langer en deze extra lengte komt volledig ten góede aan rijkend wordt gestemd. De Alfa 7 kreeg bijna van alle juryleden m eindige in negen geval.- op de eerste plaats. zwart, in de carrosseriekleur of aluminium zijn en zo varieert ook de kleur van de stootranden. Met uitzondering van de basis uitvoering hebben alle Laguna’s lichtmetalen wielen. de bagagemogelijkheden. De uitstraling van beide auto’s is duidelijk verschillend, terwijl het front hetzelfde is. Wellicht is het wat wennen aan de grijze rand tussen de grote koplampen (eventueel Xenon). De carrosse- rielijn van de berline is vooral elegant met een opvallend hoger achtersteven. De auto is niet al te extravagant, maar heeft toch duidelijk een eigen lijn. Het past immers niet bij Renault om trendvolger te zijn. De Grand Tour is niet zomaar een station wagon. Renault heeft de behoef te aan extra ruimte in dit seg ment weten te koppelen aan een sportieve uitstraling. Daarom geeft de ruitlijn het effect van een schuin aflopende achterste ven, terwijl de daklijn nog ver der wordt doorgetrokken. De zijn naai berline heeft een meer dón keu- riant de1 rig bagagevolume van 430 liter, bij de Grand Tour is er onder de rolfioes maar liefst 475 liter v&or handen en dat kan worden uit- schappen, value-for-money en de daarmee samenhangende concur rentiepositie in het land van het jurylid. Daardoor is verklaard waarom er in bepaalde landen af wijk - - 147: punten ei iem neerd, waarover de juryleden hun uiteindelijke puntenaantal moch ten verdelen. De Alfa had flinke concurrentie, getuige de verschil lende auto’s die hij achter zich heeft gelaten. Op de tweede plaats eindigde de nieuwe Ford Mondeo die nog in de showroom moet ver schijnen. Opmerkelijk is de derde plaats die naar de Toyota Prius is gegaan, de allereerste in serie ge bouwde hybride-auto ter wereld. Daarna volgen de volledig alumi nium Audi A2, de nieuwe Merce des C-klasse eh dé Volvo S60. De juryleden beoordelen de deelne mende auto’s op verschillende punten zoals innovatie, rijeigen- pression, Dynamique, Privilè- ge en Initiale. Het interieur straalt in al deze uitgaves een enorme rust uit. De audio-in- stallatie en verwarmingsknop- pen verdwijnen keurig achter een klepje. De vormen zijn vloeiend en sluiten mooi op el kaar aan. De Laguna beschikt verder over een stel uitstekend zittende stoelen met een goede ondersteuning van lenden en bovenbenen. Natuurlijk wordt het interieur geleverd in voor spelbaar grijs en zwart, maar er zijn ook meer f^ntasievolle combinaties voor klanten die eens wat anders willen. om de motor te starten. Bij de duurdere uitgaves vinder) we een zogenaamde handsfree kaart, waardoor de deuren auto matisch open gaan als men de auto dicht nadert en de vergren deling automatisch inschakelt als men van de auto wegloopt. Veiligheid heeft volop de aan dacht gehad en daarom heeft ie dere Laguna standaard zes air bags, isofix bevestigingspunten. ABS met elektronische rem- krachtverdeling en een nood- stopbekrachtiging, die gekop peld is aan automatisch inschakelende alarmlichten. Airconditioning wordt vanaf het tweede niveau geleverd en nog een stapje hoger een volledig au tomatisch geregeld systeem met vervuilingssensor en gescheiden temperatuurregeling. De namen van de uitrustingsniveaus zijn typisch Frans: Authentique, Ex- 12851 Ml sin dsl0 november in ons land verkrijgbaar is, is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2001’ door een jury bestaande uit 56 autojourna- grotere broer, de 156, die ook een listen uit 21 verschillende lan- ‘Auto van het Jaar-titel’ verwierf. den.De Alfa kreeg 238 punten. De Dit jaar werden uit alle nieuwe nieuwe 147 volgt hiermee zijn auto’s eerst tien modellen genomi-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 29