I Land Rover Freelander Rij-impressie Opel herziet dieselprogramma 1 I ?0B Met verfijning leiderspositie behouden 10 miljoen Suzuki's 1 Meer luxe voor Mitsubishi L200pick-up Meer kracht, minder onderhoud I ■e s -- Bfkl DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 NOVEMBER 2000 «PAGINA 7 MBER 2000 «PAGINA 6 jg pE TILBURGSE KOERIER Mated Grijs kenteken aft one ankele Common rail Balansassen 3S De Land Rover Freelander is de best verkochte 4x4 op de Europese markt en dat wil het merk graag zo houden. Daarom wordt dit populaire model op di verse punten herzien. Belangrijk hierbij zijn twee nieuwe motoren, terwijl ook het onderstel de nodige aandacht heeft gekregen. maal geen probleem. De auto haalt een top van 207 km/u en ac celereert in 10,5 seconden naar de 100 km/u. i' ichte van de be- r direct ingespoten kleding, verwarmde stoelen, Cd-wisselaar en verlichte make-up spiegels. De Hard back versies zijn tevens op grijs kenteken leverbaar. De prijslijst begint met de 1.8i S Hardback voor f.59.990,=. Dezelfde auto als Station Wa gon komt op f.63.990,=. De Hardback Td4 S is voor £68.990,= en de V6 begint bij £75.990,=. De duurste variant is de Stationwagon V6 ES voor £91.990,=. Op grijs kenteken is er een Land Rover Freelander ï.8i S voor £43.141,= (excl. BTW) en begint de Td4 bij £46.119,=. S •c 5 0g f een 16-klep; inspuiting. 1 vinden we ir Bijna het volledige dieselprogramma van Opel werd recent met de start van modeljaar 2001 herzien. Er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd aan de direct ingespo ten 4 cilinder 16-kleppers, waarbij in alle gevallen geldt dat de motoren krachtiger geworden zijn, terwijl de onderhoudsintervallen werden verlengd. In al haar modelseries met uitzondering van de Agila levert Opel diesel motoren. In de compacte, nieuwe Corsa zit net als in de Astra een 1,7 liter direct ingespoten diesel. De 75 pk versie in de Astra maak te enige tijd geleden al de 82 pk variant van de 2 liter, Di-kracht- bron overbodig. sags. Ier meer 1 '-"-isch .uJiosysteem -rhet stuur- ning. Het top- lederen be- De Suzuki-fabriek in het J se Kosai heeft recent haar miljoenste auto afgeleverd. De Kosai-fabriek maakt kleine en compacte auto’s en levert ook producten aan General Motors. Iedere 44 seconden rolt er een auto van de band. Met de L200 pick-up is Mitsubis hi al vele j aren marktleider in dit specifiek segment bestelwa gens. Voor modeljaar 2001 zijn de uitrustingsniveaus onder de loep genomen. Zo hebben de Club Cab en Double Cab voor taan in hoogte verstelbare gor dels en krijgen alle vierwielaan- gedreven varianten een derde remlicht. De GLS-uitvoering wordt uitgebreid met 16 inch lichtmetalen wielen, lederen be kleding van stuurwiel en pook- wordt vierwielaandrijving ge monteerd. De meest luxueuze L200 is de Club Cab 4WD GLS voor £47.995,=. Deze prijzen zijn uiteraard exclusief BTW. tor is gelijk gebleven op 100 pk bij 4300 tr/min, terwijl het koppel is gestegen tot 230 Nm bij 1950 tr/min. In de Astra is de 2.0 DTI 16V de krachtigste diesel, die moet kunnen concurreren met een aantal sterke dieselaanbieders in dit segment. De prestaties liggen op een uitstekend niveau met een top van 188 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12 seconden. De motor blijft wel binnen het volledi ge toerenbereik als diesel hoor baar, zonder nu met een lawaaipa- pagaai van doen te hebben. De motor kan behoorlijk schakellui gereden worden, maar laat ook een sportieve rijstijl toe. knop en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Alleen de prijs van de Double Cab GLS is licht gewijzigd. De GL-uitvoe- ring beschikt overigens al over centrale vergrendeling, elek trisch bediende portierruiten, twee airbags en het Easy Select 4WD systeem waarmee tijdens het rijden tot 100 km/u kan wor den overgeschakeld van twee- op vierwielaandrijving. De L200 Single Cab 2WD begint bij £28.495,=. Vanaf £35.395,= Ongetwijfeld de meest belangrij ke, nieuwe motor is de 2 liter turbodiesel. Het gaat hier om handgeschakelde vijfversnel- lingsbak of de reeds besproken Steptronic automaat. Al vanaf de eerste meter met de nieuwe Freelander Td4 is te merken hoe sterk deze auto is verbeterd. De motor is mooi stil en bij hogere snelheden nauwelijks meer te horen. De trekkracht is al vanaf lage toerentallen overtuigend aanwezig en de hele auto voelt bijzonder stevig aan. De presta ties stemmen tot dikke tevre denheid. meteen te merken na het wegrij den. De vering is stugger gewor den, zonder dat de auto minder comfortabel overkomt. Het hele onderstel voelt meer solide aan. Bovendien heeft men het rem- systeem verbeterd door zowel grotere schijven als trommels te monteren. ABS is voortaan standaard op alle uitvoeringen. Dit is gekoppeld aan het Hill Descent Control en Electronic Traction Control. Een nieuw ele ment voor de Freelander is te vens Electronic Brake Distribu tion (EBD), voor een goede rembalans tussen voor- en ach terwielen. Land Rover heeft onder meer de buitenkant op enkele punten aangepast. Zo hebben alle 2001- modellen een nieuwe bumper en grille. Bij de V6 staat de bumper wat verder naar voren omdat de in het terrein. In 10 seconden accelereert de Freelander V6 naar de 100 km/u. Tijdens over schakelen wordt zo min moge lijk trekkracht verloren. Boven dien kan men in de eerste of tweede versnelling wegrijden, dat laatste kan op een glibberige ondergrond wenselijk zijn. Het door Land Rover bedachte Hill Descent Control beperkt de snelheid als er bergaf wordt ge reden in de eerste versnelling of achteruit. De Land Rover Free lander heeft een permanente vierwielaandrijving met een vis- cokoppeling, die de aandrijf- krachten traploos verdeelt over voor- en achterwielen. Bij Land Rover hebben ze de Freelander niet simpelweg van nieuwe motoren voorzien, ook op andere details is de auto danig onder handen genomen. Dat is jpper met common rail Exact dezelfde motor in de Rover 75, maar komt oorspronkelijk van BMW, waar we deze 4 cilinder tegenko men in de 302d (zonder common rail). Deze uiterst moderne die sel levert een vermogen van 112 pk bij 4000 tr/min en een flink koppel van 260 Nm bij 1750 tr/min en daarmee verslaat hij alle andere motorversies voor wat betreft trekkracht en soup lesse. Ten opzit' staande 2 liter i hoge koppel goed tot z’n recht. Het motorgeluid blijft ook hier in de verte hoorbaar. Een state-of-the-art diesel is de nieuwe 2,2 liter die kan worden gekozen in de Vectra en Omega. Nu leverde Opel al een 2,2 liter DTI-motor in de Sintra en Fronte- ra, maar de nieuwste variant is helemaal terug naar de ontwikke- lingsafdeling gegaan. De kracht bron maakt gebruik van een turbo Interne wrijving Daarom is het geheel logisch dat Opel de 2.0 Di uit haar program ma heeft geschrapt, met uitzonde ring van de versies met een auto matische versnellingsbak. Zowel in de Astra, Vectra als Zafira vin den we de 2 liter DTI-krachtbron. Deze motor was in een aantal mo dellen al enige tijd leverbaar, maar er is hard gewerkt aan het verbeteren van de prestaties, zon der toename van het brandstofver bruik. Opel heeft de oplossing ge- Ue. vonden in het terugbrengen van fy'i'c de interne wrijving, het optimali- 1 serenvandekleptimingenhet aanpassen van het motormanage ment. Dit heeft tevens tot gevolg dat een Opel met 2.0 DTI-kracht- bron slechts iedere 30.000 km bij de dealer hoeft te verschijnen. Het vermogen van de 2.0 DTI-mo- Viscokoppeling Direct na het starten klinkt het voorname geluid van de 6-pit- ter en dat blijft over het hele toerenbereik zo. De motor is keurig stil en heeft een feeste lijke souplesse. De automaat heeft verschillende schakelpro- gramma’s: normaal en sportief. De bak en zijn schakelmomen- ten zijn afgestemd op gebruik De 2,5 liter V6 motor is bekend uit onder meer de Rover 75, le vert een vermogen van 177 pk bij 6500 tr/min en komt tot een maximaal koppel van 240 Nm bij 4000 tr/min. De V6 wordt uitsluitend geleverd in combi natie met een Steptronic auto maat met vijf overbrengingen. Indien gewenst kunnen de ver* snellingen ook handmatig wor den gekozen. De tien mihoen auto’s werden gemaakt in een periode van 30 jaar. Voor de eerste vijf miljoen waren twintig jaar nodig, de pro ductie van de volgende vijf mil joen ging twee keer zo snel. De Opel Zafira werd aanvankelijk geïntroduceerd met de 82 pk 2.0 16V motor, die duidelijk te kort am. De prestaties waren daar door ondermaats. Enige tijd gele den werd de 100 pk DTI-motor in gevoerd die nu van de meest recente wijzigingen profiteert. Hierdoor komen de prestaties op het niveau van een benzinemotor te liggen. Er kan een topsnelheid worden behaald van 175 km/u en in 14,5 seconden wijst de snel heidsmeter de 100 km/u aan. De Zafira had deze motor echt nodig. Een ruimtewagen wordt veelvul dig fors beladen met personen of bagage en dan komt met name het Rover turbodiesel levert de Td4 15 procent meer vermogen en 24 procent meer koppel, terwijl dit koppel bij een lager toerental wordt bereikt. De turbo die wordt toegepast kent een varia bele geometrie, waardoor de krachtbron met name bij lagere snelheden en in het terrein mooier aangrijpt, zonder de top prestaties aan te tasten. Land Rover past bij de Td4 een elek tronisch gaspedaal toe (drive by wire). De Freelander Td4 kan worden besteld met een nieuwe motor iets meer ruimte nodig heeft. Natuurlijk blijft de Free lander leverbaar als driedeurs Hardback en vijfdeurs Station Wagon. In het interieur zien we een nieuwe middenconsole, een verbeterd verwarming- en venti latiesysteem, een standaard pol lenfilter en aangepaste audio- installatie met zes luidsprekers. Land Rover levert de Freelander in drie uitrustingsniveaus met alle beschikbare motoren. De S- versie kenmerkt zich onder meer door centrale vergrende ling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportier ruiten en twee airbags. De GS is completer met onder meer licht metalen wielen, elektrisi schuif/kanteldak, audios met bediening vanaf he wiel en airconditioning model is de ES met Geluidsniveau Bij de grote Omega heeft Opel be wust gekozen voor een andere ver houding van vermogen en koppel. Door veranderingen aan het mo- tormanagementsysteem is het vermogen teruggebracht tot 120 pk bij 4000 tr/min, maar kon het koppel extra worden opgeschroefd naar 280 Nm bij 1600 tr/min. Daardoor haalt de Omega sedan een top van 195 km/u en accele reert in 12,5 tellen naar de 100 km/u. Opel past bij deze motor een zoge naamde voorinspuiting toe, vooral om het geluidsniveau terug te dringen. Deze voorinspuiting wordt tot 2800 tr/min toegepast, omdat het effect daarboven sterk afneemt. De motor is absoluut niet rumoerig, maar blijft toch con stant als een echte diesel hoor baar. De nieuwe dieselmotoren zijn met vrijwel alle carrosserievarianten van de verschillende modelseries verkrijgbaar, waardoor het ver melden van alle prijzen, bijna on mogelijk is. Daarom de instap pers. De Astra 2.0 DTI-16V begint als driedeurs GL bij £42.495,=. De Zafira Comfort 2.0 DTI 16V komt £51.450,=. Bij de Vectra is de I DTI 16V-motor verkrijgbaar vanaf £50.795,= en voor £52.795,= wordt de 2,2 liter 16V gemonteerd. Deze motor is er in de Omega van- aff.72.995,=. Op de Europese markt verkoopt Mitsubishi dit jaar zo’n 40.000 exemplaren van de L200, waar door het een van de meest popu laire Mitsubishi’s in Europa is. In Nederland beheerst het merk 51% van de piekup-markt. met variabele geometrie en dat zorgt weer voor een snelle respons op het gaspedaal. Het vermogen wordt extra verhoogd door toepas sing van een intercooler. Twee contraroterende balansassen be perken eventuele trillingen. In de Vectra levert deze motor een kop pel van 270 Nm bij slecht 1500 tr/min en komt tot een maximaal vermogen van 125 pk bij 4000 tr/min. Presteren ook hele- Dit komt omdat de capaciteit in 1993 aanzienlijk werd uitge breid en de technische ontwikke lingen de productietijd behoor lijk hebben bekort. Tegenwoordig worden er per 80 nieuwe auto’s gemaakt. In Kosai bouwt Suzuki onder meer de Baleno, Jimny en Grand Vitara.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27