I
Land Rover Freelander
Rij-impressie
Opel herziet dieselprogramma
1
I
?0B
Met verfijning leiderspositie behouden
10 miljoen Suzuki's
1
Meer luxe voor Mitsubishi
L200pick-up
Meer kracht, minder onderhoud
I
■e
s
--
Bfkl
DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 NOVEMBER 2000 «PAGINA 7
MBER 2000 «PAGINA 6 jg pE TILBURGSE KOERIER
Mated
Grijs kenteken
aft one
ankele
Common rail
Balansassen
3S
De Land Rover Freelander is de best verkochte 4x4
op de Europese markt en dat wil het merk graag zo
houden. Daarom wordt dit populaire model op di
verse punten herzien. Belangrijk hierbij zijn twee
nieuwe motoren, terwijl ook het onderstel de nodige
aandacht heeft gekregen.
maal geen probleem. De auto
haalt een top van 207 km/u en ac
celereert in 10,5 seconden naar de
100 km/u.
i'
ichte van de be-
r direct ingespoten
kleding, verwarmde stoelen,
Cd-wisselaar en verlichte
make-up spiegels. De Hard
back versies zijn tevens op grijs
kenteken leverbaar.
De prijslijst begint met de 1.8i
S Hardback voor f.59.990,=.
Dezelfde auto als Station Wa
gon komt op f.63.990,=. De
Hardback Td4 S is voor
£68.990,= en de V6 begint bij
£75.990,=. De duurste variant
is de Stationwagon V6 ES voor
£91.990,=. Op grijs kenteken is
er een Land Rover Freelander
ï.8i S voor £43.141,= (excl.
BTW) en begint de Td4 bij
£46.119,=.
S
•c
5
0g
f
een 16-klep;
inspuiting. 1
vinden we ir
Bijna het volledige dieselprogramma van Opel werd
recent met de start van modeljaar 2001 herzien. Er zijn
diverse wijzigingen doorgevoerd aan de direct ingespo
ten 4 cilinder 16-kleppers, waarbij in alle gevallen
geldt dat de motoren krachtiger geworden zijn, terwijl
de onderhoudsintervallen werden verlengd.
In al haar modelseries met uitzondering van de Agila levert Opel diesel
motoren. In de compacte, nieuwe
Corsa zit net als in de Astra een
1,7 liter direct ingespoten diesel.
De 75 pk versie in de Astra maak
te enige tijd geleden al de 82 pk
variant van de 2 liter, Di-kracht-
bron overbodig.
sags.
Ier meer 1
'-"-isch
.uJiosysteem
-rhet stuur-
ning. Het top-
lederen be-
De Suzuki-fabriek in het J
se Kosai heeft recent haar
miljoenste auto afgeleverd. De
Kosai-fabriek maakt kleine en
compacte auto’s en levert ook
producten aan General Motors.
Iedere 44 seconden rolt er een
auto van de band.
Met de L200 pick-up is Mitsubis
hi al vele j aren marktleider in
dit specifiek segment bestelwa
gens. Voor modeljaar 2001 zijn
de uitrustingsniveaus onder de
loep genomen. Zo hebben de
Club Cab en Double Cab voor
taan in hoogte verstelbare gor
dels en krijgen alle vierwielaan-
gedreven varianten een derde
remlicht. De GLS-uitvoering
wordt uitgebreid met 16 inch
lichtmetalen wielen, lederen be
kleding van stuurwiel en pook-
wordt vierwielaandrijving ge
monteerd. De meest luxueuze
L200 is de Club Cab 4WD GLS
voor £47.995,=. Deze prijzen zijn
uiteraard exclusief BTW.
tor is gelijk gebleven op 100 pk bij
4300 tr/min, terwijl het koppel is
gestegen tot 230 Nm bij 1950
tr/min. In de Astra is de 2.0 DTI
16V de krachtigste diesel, die
moet kunnen concurreren met een
aantal sterke dieselaanbieders in
dit segment. De prestaties liggen
op een uitstekend niveau met een
top van 188 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 12 seconden. De
motor blijft wel binnen het volledi
ge toerenbereik als diesel hoor
baar, zonder nu met een lawaaipa-
pagaai van doen te hebben. De
motor kan behoorlijk schakellui
gereden worden, maar laat ook
een sportieve rijstijl toe.
knop en afstandsbediening op de
centrale vergrendeling. Alleen
de prijs van de Double Cab GLS
is licht gewijzigd. De GL-uitvoe-
ring beschikt overigens al over
centrale vergrendeling, elek
trisch bediende portierruiten,
twee airbags en het Easy Select
4WD systeem waarmee tijdens
het rijden tot 100 km/u kan wor
den overgeschakeld van twee- op
vierwielaandrijving. De L200
Single Cab 2WD begint bij
£28.495,=. Vanaf £35.395,=
Ongetwijfeld de meest belangrij
ke, nieuwe motor is de 2 liter
turbodiesel. Het gaat hier om
handgeschakelde vijfversnel-
lingsbak of de reeds besproken
Steptronic automaat. Al vanaf
de eerste meter met de nieuwe
Freelander Td4 is te merken hoe
sterk deze auto is verbeterd. De
motor is mooi stil en bij hogere
snelheden nauwelijks meer te
horen. De trekkracht is al vanaf
lage toerentallen overtuigend
aanwezig en de hele auto voelt
bijzonder stevig aan. De presta
ties stemmen tot dikke tevre
denheid.
meteen te merken na het wegrij
den. De vering is stugger gewor
den, zonder dat de auto minder
comfortabel overkomt. Het hele
onderstel voelt meer solide aan.
Bovendien heeft men het rem-
systeem verbeterd door zowel
grotere schijven als trommels te
monteren. ABS is voortaan
standaard op alle uitvoeringen.
Dit is gekoppeld aan het Hill
Descent Control en Electronic
Traction Control. Een nieuw ele
ment voor de Freelander is te
vens Electronic Brake Distribu
tion (EBD), voor een goede
rembalans tussen voor- en ach
terwielen.
Land Rover heeft onder meer de
buitenkant op enkele punten
aangepast. Zo hebben alle 2001-
modellen een nieuwe bumper en
grille. Bij de V6 staat de bumper
wat verder naar voren omdat de
in het terrein. In 10 seconden
accelereert de Freelander V6
naar de 100 km/u. Tijdens over
schakelen wordt zo min moge
lijk trekkracht verloren. Boven
dien kan men in de eerste of
tweede versnelling wegrijden,
dat laatste kan op een glibberige
ondergrond wenselijk zijn. Het
door Land Rover bedachte Hill
Descent Control beperkt de
snelheid als er bergaf wordt ge
reden in de eerste versnelling of
achteruit. De Land Rover Free
lander heeft een permanente
vierwielaandrijving met een vis-
cokoppeling, die de aandrijf-
krachten traploos verdeelt over
voor- en achterwielen.
Bij Land Rover hebben ze de
Freelander niet simpelweg van
nieuwe motoren voorzien, ook op
andere details is de auto danig
onder handen genomen. Dat is
jpper met common rail
Exact dezelfde motor
in de Rover 75, maar
komt oorspronkelijk van BMW,
waar we deze 4 cilinder tegenko
men in de 302d (zonder common
rail). Deze uiterst moderne die
sel levert een vermogen van 112
pk bij 4000 tr/min en een flink
koppel van 260 Nm bij 1750
tr/min en daarmee verslaat hij
alle andere motorversies voor
wat betreft trekkracht en soup
lesse. Ten opzit'
staande 2 liter i
hoge koppel goed tot z’n recht. Het
motorgeluid blijft ook hier in de
verte hoorbaar.
Een state-of-the-art diesel is de
nieuwe 2,2 liter die kan worden
gekozen in de Vectra en Omega.
Nu leverde Opel al een 2,2 liter
DTI-motor in de Sintra en Fronte-
ra, maar de nieuwste variant is
helemaal terug naar de ontwikke-
lingsafdeling gegaan. De kracht
bron maakt gebruik van een turbo
Interne wrijving
Daarom is het geheel logisch dat
Opel de 2.0 Di uit haar program
ma heeft geschrapt, met uitzonde
ring van de versies met een auto
matische versnellingsbak. Zowel
in de Astra, Vectra als Zafira vin
den we de 2 liter DTI-krachtbron.
Deze motor was in een aantal mo
dellen al enige tijd leverbaar,
maar er is hard gewerkt aan het
verbeteren van de prestaties, zon
der toename van het brandstofver
bruik. Opel heeft de oplossing ge- Ue.
vonden in het terugbrengen van fy'i'c
de interne wrijving, het optimali- 1
serenvandekleptimingenhet
aanpassen van het motormanage
ment. Dit heeft tevens tot gevolg
dat een Opel met 2.0 DTI-kracht-
bron slechts iedere 30.000 km bij
de dealer hoeft te verschijnen.
Het vermogen van de 2.0 DTI-mo-
Viscokoppeling
Direct na het starten klinkt het
voorname geluid van de 6-pit-
ter en dat blijft over het hele
toerenbereik zo. De motor is
keurig stil en heeft een feeste
lijke souplesse. De automaat
heeft verschillende schakelpro-
gramma’s: normaal en sportief.
De bak en zijn schakelmomen-
ten zijn afgestemd op gebruik
De 2,5 liter V6 motor is bekend
uit onder meer de Rover 75, le
vert een vermogen van 177 pk
bij 6500 tr/min en komt tot een
maximaal koppel van 240 Nm
bij 4000 tr/min. De V6 wordt
uitsluitend geleverd in combi
natie met een Steptronic auto
maat met vijf overbrengingen.
Indien gewenst kunnen de ver*
snellingen ook handmatig wor
den gekozen.
De tien mihoen auto’s werden
gemaakt in een periode van 30
jaar. Voor de eerste vijf miljoen
waren twintig jaar nodig, de pro
ductie van de volgende vijf mil
joen ging twee keer zo snel.
De Opel Zafira werd aanvankelijk
geïntroduceerd met de 82 pk 2.0
16V motor, die duidelijk te kort
am. De prestaties waren daar
door ondermaats. Enige tijd gele
den werd de 100 pk DTI-motor in
gevoerd die nu van de meest
recente wijzigingen profiteert.
Hierdoor komen de prestaties op
het niveau van een benzinemotor
te liggen. Er kan een topsnelheid
worden behaald van 175 km/u en
in 14,5 seconden wijst de snel
heidsmeter de 100 km/u aan. De
Zafira had deze motor echt nodig.
Een ruimtewagen wordt veelvul
dig fors beladen met personen of
bagage en dan komt met name het
Rover turbodiesel levert de Td4
15 procent meer vermogen en 24
procent meer koppel, terwijl dit
koppel bij een lager toerental
wordt bereikt. De turbo die
wordt toegepast kent een varia
bele geometrie, waardoor de
krachtbron met name bij lagere
snelheden en in het terrein
mooier aangrijpt, zonder de top
prestaties aan te tasten. Land
Rover past bij de Td4 een elek
tronisch gaspedaal toe (drive by
wire). De Freelander Td4 kan
worden besteld met een nieuwe
motor iets meer ruimte nodig
heeft. Natuurlijk blijft de Free
lander leverbaar als driedeurs
Hardback en vijfdeurs Station
Wagon. In het interieur zien we
een nieuwe middenconsole, een
verbeterd verwarming- en venti
latiesysteem, een standaard pol
lenfilter en aangepaste audio-
installatie met zes luidsprekers.
Land Rover levert de Freelander
in drie uitrustingsniveaus met
alle beschikbare motoren. De S-
versie kenmerkt zich onder
meer door centrale vergrende
ling met afstandsbediening,
elektrisch bediende voorportier
ruiten en twee airbags. De GS is
completer met onder meer licht
metalen wielen, elektrisi
schuif/kanteldak, audios
met bediening vanaf he
wiel en airconditioning
model is de ES met
Geluidsniveau
Bij de grote Omega heeft Opel be
wust gekozen voor een andere ver
houding van vermogen en koppel.
Door veranderingen aan het mo-
tormanagementsysteem is het
vermogen teruggebracht tot 120
pk bij 4000 tr/min, maar kon het
koppel extra worden opgeschroefd
naar 280 Nm bij 1600 tr/min.
Daardoor haalt de Omega sedan
een top van 195 km/u en accele
reert in 12,5 tellen naar de 100
km/u.
Opel past bij deze motor een zoge
naamde voorinspuiting toe, vooral
om het geluidsniveau terug te
dringen. Deze voorinspuiting
wordt tot 2800 tr/min toegepast,
omdat het effect daarboven sterk
afneemt. De motor is absoluut niet
rumoerig, maar blijft toch con
stant als een echte diesel hoor
baar.
De nieuwe dieselmotoren zijn met
vrijwel alle carrosserievarianten
van de verschillende modelseries
verkrijgbaar, waardoor het ver
melden van alle prijzen, bijna on
mogelijk is. Daarom de instap
pers. De Astra 2.0 DTI-16V begint
als driedeurs GL bij £42.495,=. De
Zafira Comfort 2.0 DTI 16V komt
£51.450,=. Bij de Vectra is de
I DTI 16V-motor verkrijgbaar
vanaf £50.795,= en voor £52.795,=
wordt de 2,2 liter 16V gemonteerd.
Deze motor is er in de Omega van-
aff.72.995,=.
Op de Europese markt verkoopt
Mitsubishi dit jaar zo’n 40.000
exemplaren van de L200, waar
door het een van de meest popu
laire Mitsubishi’s in Europa is.
In Nederland beheerst het merk
51% van de piekup-markt.
met variabele geometrie en dat
zorgt weer voor een snelle respons
op het gaspedaal. Het vermogen
wordt extra verhoogd door toepas
sing van een intercooler. Twee
contraroterende balansassen be
perken eventuele trillingen. In de
Vectra levert deze motor een kop
pel van 270 Nm bij slecht 1500
tr/min en komt tot een maximaal
vermogen van 125 pk bij 4000
tr/min. Presteren ook hele-
Dit komt omdat de capaciteit in
1993 aanzienlijk werd uitge
breid en de technische ontwikke
lingen de productietijd behoor
lijk hebben bekort.
Tegenwoordig worden er per
80 nieuwe auto’s gemaakt.
In Kosai bouwt Suzuki onder
meer de Baleno, Jimny en Grand
Vitara.