L
O
o
OM
Toyota Celica T Sport
en MR2 Speedshift
Opel Speedster via internet
Rally team
Hyundai klaar
voor eindsprint
Kleine auto's
zeer populair in Japan
Extra mogelijkheden
F»
J d a
lil
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 2 NOVEMBER 2000 PAGINA 9
DE TILBURGSE KOERIER
ve variant geen overbodige luxe.
Extra kick
Aluminium
Aardig speeltje
uitgebracht.
Opv
van het jaar daarvoor.
tuks
Recent kondigde Toyota aan een complete reeks
sportieve modellen aan haar huidige programma
toe te voegen. De nieuwe Celica T Sport bijt het spits
af. Daarnaast is de MR2 roadster inmiddels te leve
ren met een Speedshift versnellingsbak, een sequen
tiële transmissie met bedieningsmogelijkheden op
het stuurwiel.
De Speedshift bak heeft geen in
vloed op de topsnelheid van 210
krn/u, maar zorgt wel voor een
langere acceleratietijd, van 0 tot
100 in 9,2 seconden in plaats van
7,9 seconden bij de handgescha-
kelde vijfbak. Het brandstofver
bruik blijft echter gelijk. Daar
om mag de Speedshift voor een
meerprijs van f.3.995,= uitslui
tend gezien worden als een aar
dig speeltje dat de MR2 eigenlijk
helemaal niet nodig heeft.
auto’s in dit minicarsegment,
terwijl Daihatsu er 280.000 wist
te slijten.
Daarnaast ‘deed’ Honda er nog
eens ruim 150.000 en zette Mit
subishi er zo’n 146.000 eenhe
den af.
15 procent
le periode
De Toyota MR2 is er vanaf
£65.490,= (mèt 5-bak).
j reed
lens
180 Nm gene
tr/min. De to
verhoogd
slechts 7/
i www.qxl.nl/speedster kan
s een bod in guldens worden
meer dan 400 kinderdorpen, 295
jeugdhuizen en diverse medi
sche hulpverleningsposten en
opleidingscentra. Meer informa
tie over SOS-Kinderdorpen is te
vinden op www.sos-kd.org.
De allereerst Opel Speedster die
binnenkort van de band rol
wordt niet zomaar verkocht,
maar geveild op internet tijdens
een online autoveiling die ge
houden wordt tot en met 5 no
vember as. op
www.qxl.com/speedster. Er is
De opbrengst wordt volledig ge
schonken aan SOS-Kinderdor
pen, een liefdadigheidsorganisa-
tie die in 1949 werd opgericht en
actief is in 131 landen. SOS
heeft 1500 vestigingen met
De vliegti
Hyundai
cents WRC i
ken later wc
hopen het jaar af te sluiten met klinkende resultaten. We hebben
eerder al bewezen dat de Accent WRC over uitstekende kwalitei
ten beschikt en zullen alles uit de kast halen om bij de top tien te
eindigen”, blikt Eriksson vooruit. Beide coureuts rijden voor het
eerst een volledig seizoen met de Accent WRC.
OVEMBER2000.PAGINA8 I
geen minimumbod vastgesteld.
Wie inlogt op de site krijgt infor
matie over de auto en kan naar
de plaatselijke website surfen
om een bod uit te brengen.
De nieuwe T Sport heeft dezelf
de 1,8 liter 16-klepper met varia
bele kleptiming als de bestaande
Bij de introductie van de Celica
werd al geconstateerd dat deze
sportief gelijnde 2+2 van Toyota
op het gebied van prestaties niet
helemaal waar kan maken, wat
het uiterlijk doet vermoeden en
in dat kader is een extra sportie-
Met name de Suzuki Wagon R+
en de Daihatsu Move zijn zeer
gewild. Suzuki verkocht in een
halfjaar tijd ruim 300.000
Voor Kenneth Eriksson verliep de Wedstrijd minder gladjes. Aan
vankelijk had hij moeite de juiste afstelling van de auto te vin
den, waardoor hij zijn ritme niet kon vinden. In de twaalfde proef
raakte hij 29 minuten kwijt door wegvallende benzinedruk. Tij
dens de laatste proeven had hij de gang er wel goed in, maar de
organisatie neutraliseerde een aantal proeven omdat zich teveel
publiek op de weg bevond. “Het is jammer, want we raakten net
op dreef’, aldus de Zweedse rallyrijder. “Maar veiligheid gaat
voor alles. Door het vele publiek konden de auto’s nauwelijks rij-
Het Hyundai Castrol World Rally Team heeft de 2000 Rallye
Sanremo afgesloten met een zestiende plaats. Alister McRae i
met zijn Accent WRC een vrijwel probleemloze wedstrijd tijde
deze laatste rally op verhard wegdek. Teamgenoot Kenneth
Eriksson verloor echter veel tijd door wegvallende benzinedruk.
De kans op een inhaalrace ging verloren doordat een aantal proe
ven werd afgelast. Beide rijders staan te popelen om gedurende
de laatste rail s van dit jaar te laten zien tot welk niveau de Ac
cent WRC is gestegen.
sr al 100 km/u aan. je toetrekkën levert een hoger
sdre- verzet op,, terwijl kan worden te
ruggeschakeld door de pook naar
voren te duwen. Toyota claimt
dat men bij overschakelen geen
gas terug hoeft te nemen, maar
in dat geval grijpt de koppeling
behoorlijk bruusk aan. Bij het
wisselen van een versnelling
doét men er daarom verstandig
aan het gas wel even los te laten.
Datzelfde geldt als men voor de
tweede bedieningsmogelijkheid
kiest met behulp van de knop
pen op het stuurwiel. Aan weers
zijde van het middenkussen zit
ten knoppen met de vermelding
‘DOWN’ waarmee teruggescha
keld kan worden. Verder zitten
er twee knoppen op dezelfde
hoogte achter het stuur waar
mee kan worden opgeschakeld.
Deze techniek vinden we tegen
woordig ook in formule 1 auto’s.
Het is fijn dat de knoppen niet
boven elkaar geplaatst zijn,
want in zo’n geval blijft het
moeilijk om in bochten te scha
kelen.
Alister McRae: “Op de gravelwegen voelen we ons helemaal thuis
met de Accent WRC; op asfalt moeten we nog een beetje zoeken
naar de beste afstelling. Gaandeweg het seizoen verbeterden de
resultaten. Deze rally hadden we op de eerste dag even te kam
pen met wegvallende druk in de stuurbekrachtiging, daarna reed
de auto perfect. Sinds de rally op Corsica is de auto opnieuw een
beetje sneller geworden en dat merken we aan de tijden.”
Supercompacte auto’s genieten
een ongekende populariteit in
Japan. In de periode van april
1999 tot en met maart 2000 wer
den er in Japan ruim 1,9 miljoen
zogeheten ‘minicars’ verkocht.
Een spectaculair resultaat,
want dat aantal ligt
hoger dan in dezelfde
tickets naar de volgende rally liggen al weer klaar. Het
i Castrol World Rally Team verschijnt met de beide Ac-
I aan de start in Australië (9-12 november). Twee we-
rordt het seizoen in Groot-Brittannië afgesloten. “We
Toyota heeft zich bij de Celica T
Sport niet alleen beperkt tot de
motor. Het onderstel is straffer
afgestemd en bovendien is de
auto voorzien van grotere rem-
schijven om de Celica bij hogere
snelheden beter op de weg te
houden en te zorgen voor een
veilige en korte remweg. De uit
rusting is verder uitgebreid met
aluminium pedalen en een vol
automatische airconditioning.
De prijs van de Celica T Sport is
vastgesteld op £68.990,= en dat
is flink wat meer dan de
£57.690,= die voor het bestaan
de model wordt gevraagd. Toch
verwacht importeur Louwman
Parqui ongeveer de helft van
alle Celica’s als T Sport te gaan
leveren. Volgend jaar verschijnt
er ook een T Sport uitvoering
van de compacte Yarïs en daar
mee is deze sportieve modellijn
voorlopig nog niet afgerond.
De groei is deels toe te schrijven
aan vernieuwde regelgeving die
sinds oktober 1998 in Japan van
kracht is, waarbij de maximum
afmetingen zijn vergroot. Teza
men met de nieuwe modellen
maakt dat de ook fiscaal aan-
Celica. De Celica levert een ver
mogen van 143 pk bij 6400
tr/min en een koppel van 172
Nm bij 4200 tr/min. Hiermee
haalt de auto een top van 205
km/u en accelereert in 8,7 secon- lijke
den naar de 100 km/u. Bij de T delk
Sport wordt het WT-i systeem
voor variabele kleptiming uitge
breid met een variabele lifthoog-
te van de kleppen en dat heen,
nodige gevolgen voor het vermo
gen en de prestaties. Bij maar
liefst 7800 tr/min wordt het
maximale vermogen van 192 pk
bereikt en wordt een koppel van
loteerd bij 6800
->e topsnelheid wordt
d töt 225 km/u en in
7,4 seconden wijst de
De Toyota MR2 roadster heeft
een groot aantal elementen in
zijn vormgeving die een Japanse
vertaling lijken van de Porsche
Boxster. Daarom kan Toyota ook
niet achterblijven als het gaat
om een sequentiële versnellings
bak naast de standaard vijfbak
die al in de MR2 te vinden is.
Het gaat om een Tiptronic-achti-
ge vijfbak die kan worden be
diend met een kort pookje of met
behulp van knoppen op het
stuurwiel. Toyota noemt deze
versnellingsbak Speedshift. De
motor kan alleen worden gestart
als de transmissie vrij staat en
het rempedaal wordt ingetrapt.
Daarnaast is er een elektroni
sche beveiliging die voorkomt
dat de bak in een verkeerde ver
snelling schakelt, waardoor de
otor overbelast kan raken. Wel
het mogelijk een versnelling
■er te slaan. De Speedshift
ordt bediend met een klein
pookje voorzien van een metalen
knop. Links zitten de standen
voor achteruit en neutraal. Be
weegt men de pook naar rechts
dan komt men automatisch in
hét drive-gedeelte. De pook naar
snelheidsmeter al 10C-
De voorwielen worden aangedre
ven via een handgeschakelde
zesbak. Het karakter van de Ce
lica T Sport is het best te verge-
,;jken met de snelle VTEC-mo-
Jen van Honda. Tot bijna
6.000 tr/min is de auto lekker
.6 vlot, zonder uitzonderlijk te zijn,
lifthoog- Maar pas vanaf5.900 toeren,
heeft de breekt het moment aan dat de
lifthoogte wordt versteld. Het
lijkt op dat moment pas of de
auto echt tot leven komt met een
bijbehorend snerpend geluid,
dat voor een extra kick zorgt.
Aan de andere kant lijkt het nog
steeds tegennatuurlijk dat een
motor zoveel toeren moet draai
en, terwijl men er in normale
Nederlandse omstandigheden
nauwelijks toe komt. Maar een
handjevol liefhebbers zal deze
eigenschap zeer weten té waar
deren.
trekkelijke minicars extra inte
ressant zijn. In de eerste helft
van dit jaar werden er zelfs bij
na één mihoen van verkocht.