L O o OM Toyota Celica T Sport en MR2 Speedshift Opel Speedster via internet Rally team Hyundai klaar voor eindsprint Kleine auto's zeer populair in Japan Extra mogelijkheden F» J d a lil DE AUTOMAAT» DONDERDAG 2 NOVEMBER 2000 PAGINA 9 DE TILBURGSE KOERIER ve variant geen overbodige luxe. Extra kick Aluminium Aardig speeltje uitgebracht. Opv van het jaar daarvoor. tuks Recent kondigde Toyota aan een complete reeks sportieve modellen aan haar huidige programma toe te voegen. De nieuwe Celica T Sport bijt het spits af. Daarnaast is de MR2 roadster inmiddels te leve ren met een Speedshift versnellingsbak, een sequen tiële transmissie met bedieningsmogelijkheden op het stuurwiel. De Speedshift bak heeft geen in vloed op de topsnelheid van 210 krn/u, maar zorgt wel voor een langere acceleratietijd, van 0 tot 100 in 9,2 seconden in plaats van 7,9 seconden bij de handgescha- kelde vijfbak. Het brandstofver bruik blijft echter gelijk. Daar om mag de Speedshift voor een meerprijs van f.3.995,= uitslui tend gezien worden als een aar dig speeltje dat de MR2 eigenlijk helemaal niet nodig heeft. auto’s in dit minicarsegment, terwijl Daihatsu er 280.000 wist te slijten. Daarnaast ‘deed’ Honda er nog eens ruim 150.000 en zette Mit subishi er zo’n 146.000 eenhe den af. 15 procent le periode De Toyota MR2 is er vanaf £65.490,= (mèt 5-bak). j reed lens 180 Nm gene tr/min. De to verhoogd slechts 7/ i www.qxl.nl/speedster kan s een bod in guldens worden meer dan 400 kinderdorpen, 295 jeugdhuizen en diverse medi sche hulpverleningsposten en opleidingscentra. Meer informa tie over SOS-Kinderdorpen is te vinden op www.sos-kd.org. De allereerst Opel Speedster die binnenkort van de band rol wordt niet zomaar verkocht, maar geveild op internet tijdens een online autoveiling die ge houden wordt tot en met 5 no vember as. op www.qxl.com/speedster. Er is De opbrengst wordt volledig ge schonken aan SOS-Kinderdor pen, een liefdadigheidsorganisa- tie die in 1949 werd opgericht en actief is in 131 landen. SOS heeft 1500 vestigingen met De vliegti Hyundai cents WRC i ken later wc hopen het jaar af te sluiten met klinkende resultaten. We hebben eerder al bewezen dat de Accent WRC over uitstekende kwalitei ten beschikt en zullen alles uit de kast halen om bij de top tien te eindigen”, blikt Eriksson vooruit. Beide coureuts rijden voor het eerst een volledig seizoen met de Accent WRC. OVEMBER2000.PAGINA8 I geen minimumbod vastgesteld. Wie inlogt op de site krijgt infor matie over de auto en kan naar de plaatselijke website surfen om een bod uit te brengen. De nieuwe T Sport heeft dezelf de 1,8 liter 16-klepper met varia bele kleptiming als de bestaande Bij de introductie van de Celica werd al geconstateerd dat deze sportief gelijnde 2+2 van Toyota op het gebied van prestaties niet helemaal waar kan maken, wat het uiterlijk doet vermoeden en in dat kader is een extra sportie- Met name de Suzuki Wagon R+ en de Daihatsu Move zijn zeer gewild. Suzuki verkocht in een halfjaar tijd ruim 300.000 Voor Kenneth Eriksson verliep de Wedstrijd minder gladjes. Aan vankelijk had hij moeite de juiste afstelling van de auto te vin den, waardoor hij zijn ritme niet kon vinden. In de twaalfde proef raakte hij 29 minuten kwijt door wegvallende benzinedruk. Tij dens de laatste proeven had hij de gang er wel goed in, maar de organisatie neutraliseerde een aantal proeven omdat zich teveel publiek op de weg bevond. “Het is jammer, want we raakten net op dreef’, aldus de Zweedse rallyrijder. “Maar veiligheid gaat voor alles. Door het vele publiek konden de auto’s nauwelijks rij- Het Hyundai Castrol World Rally Team heeft de 2000 Rallye Sanremo afgesloten met een zestiende plaats. Alister McRae i met zijn Accent WRC een vrijwel probleemloze wedstrijd tijde deze laatste rally op verhard wegdek. Teamgenoot Kenneth Eriksson verloor echter veel tijd door wegvallende benzinedruk. De kans op een inhaalrace ging verloren doordat een aantal proe ven werd afgelast. Beide rijders staan te popelen om gedurende de laatste rail s van dit jaar te laten zien tot welk niveau de Ac cent WRC is gestegen. sr al 100 km/u aan. je toetrekkën levert een hoger sdre- verzet op,, terwijl kan worden te ruggeschakeld door de pook naar voren te duwen. Toyota claimt dat men bij overschakelen geen gas terug hoeft te nemen, maar in dat geval grijpt de koppeling behoorlijk bruusk aan. Bij het wisselen van een versnelling doét men er daarom verstandig aan het gas wel even los te laten. Datzelfde geldt als men voor de tweede bedieningsmogelijkheid kiest met behulp van de knop pen op het stuurwiel. Aan weers zijde van het middenkussen zit ten knoppen met de vermelding ‘DOWN’ waarmee teruggescha keld kan worden. Verder zitten er twee knoppen op dezelfde hoogte achter het stuur waar mee kan worden opgeschakeld. Deze techniek vinden we tegen woordig ook in formule 1 auto’s. Het is fijn dat de knoppen niet boven elkaar geplaatst zijn, want in zo’n geval blijft het moeilijk om in bochten te scha kelen. Alister McRae: “Op de gravelwegen voelen we ons helemaal thuis met de Accent WRC; op asfalt moeten we nog een beetje zoeken naar de beste afstelling. Gaandeweg het seizoen verbeterden de resultaten. Deze rally hadden we op de eerste dag even te kam pen met wegvallende druk in de stuurbekrachtiging, daarna reed de auto perfect. Sinds de rally op Corsica is de auto opnieuw een beetje sneller geworden en dat merken we aan de tijden.” Supercompacte auto’s genieten een ongekende populariteit in Japan. In de periode van april 1999 tot en met maart 2000 wer den er in Japan ruim 1,9 miljoen zogeheten ‘minicars’ verkocht. Een spectaculair resultaat, want dat aantal ligt hoger dan in dezelfde tickets naar de volgende rally liggen al weer klaar. Het i Castrol World Rally Team verschijnt met de beide Ac- I aan de start in Australië (9-12 november). Twee we- rordt het seizoen in Groot-Brittannië afgesloten. “We Toyota heeft zich bij de Celica T Sport niet alleen beperkt tot de motor. Het onderstel is straffer afgestemd en bovendien is de auto voorzien van grotere rem- schijven om de Celica bij hogere snelheden beter op de weg te houden en te zorgen voor een veilige en korte remweg. De uit rusting is verder uitgebreid met aluminium pedalen en een vol automatische airconditioning. De prijs van de Celica T Sport is vastgesteld op £68.990,= en dat is flink wat meer dan de £57.690,= die voor het bestaan de model wordt gevraagd. Toch verwacht importeur Louwman Parqui ongeveer de helft van alle Celica’s als T Sport te gaan leveren. Volgend jaar verschijnt er ook een T Sport uitvoering van de compacte Yarïs en daar mee is deze sportieve modellijn voorlopig nog niet afgerond. De groei is deels toe te schrijven aan vernieuwde regelgeving die sinds oktober 1998 in Japan van kracht is, waarbij de maximum afmetingen zijn vergroot. Teza men met de nieuwe modellen maakt dat de ook fiscaal aan- Celica. De Celica levert een ver mogen van 143 pk bij 6400 tr/min en een koppel van 172 Nm bij 4200 tr/min. Hiermee haalt de auto een top van 205 km/u en accelereert in 8,7 secon- lijke den naar de 100 km/u. Bij de T delk Sport wordt het WT-i systeem voor variabele kleptiming uitge breid met een variabele lifthoog- te van de kleppen en dat heen, nodige gevolgen voor het vermo gen en de prestaties. Bij maar liefst 7800 tr/min wordt het maximale vermogen van 192 pk bereikt en wordt een koppel van loteerd bij 6800 ->e topsnelheid wordt d töt 225 km/u en in 7,4 seconden wijst de De Toyota MR2 roadster heeft een groot aantal elementen in zijn vormgeving die een Japanse vertaling lijken van de Porsche Boxster. Daarom kan Toyota ook niet achterblijven als het gaat om een sequentiële versnellings bak naast de standaard vijfbak die al in de MR2 te vinden is. Het gaat om een Tiptronic-achti- ge vijfbak die kan worden be diend met een kort pookje of met behulp van knoppen op het stuurwiel. Toyota noemt deze versnellingsbak Speedshift. De motor kan alleen worden gestart als de transmissie vrij staat en het rempedaal wordt ingetrapt. Daarnaast is er een elektroni sche beveiliging die voorkomt dat de bak in een verkeerde ver snelling schakelt, waardoor de otor overbelast kan raken. Wel het mogelijk een versnelling ■er te slaan. De Speedshift ordt bediend met een klein pookje voorzien van een metalen knop. Links zitten de standen voor achteruit en neutraal. Be weegt men de pook naar rechts dan komt men automatisch in hét drive-gedeelte. De pook naar snelheidsmeter al 10C- De voorwielen worden aangedre ven via een handgeschakelde zesbak. Het karakter van de Ce lica T Sport is het best te verge- ,;jken met de snelle VTEC-mo- Jen van Honda. Tot bijna 6.000 tr/min is de auto lekker .6 vlot, zonder uitzonderlijk te zijn, lifthoog- Maar pas vanaf5.900 toeren, heeft de breekt het moment aan dat de lifthoogte wordt versteld. Het lijkt op dat moment pas of de auto echt tot leven komt met een bijbehorend snerpend geluid, dat voor een extra kick zorgt. Aan de andere kant lijkt het nog steeds tegennatuurlijk dat een motor zoveel toeren moet draai en, terwijl men er in normale Nederlandse omstandigheden nauwelijks toe komt. Maar een handjevol liefhebbers zal deze eigenschap zeer weten té waar deren. trekkelijke minicars extra inte ressant zijn. In de eerste helft van dit jaar werden er zelfs bij na één mihoen van verkocht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 29