Daihatsu Terios I s. jrd! Doorstart voor MG en Rover *3 Michelin bijna klaar voor Formule 1 Minder verkeers slachtoffers de onze il AutoRAI 2001 kiest voor vrijheiden dynamiek scherpt doelstellingen CO2 uitstoot aan Europese auto-industrie teven, rij ook >ring Nu ook met2WD B-IB februari m tfiuvr n.OO'* 22.00 mr ut/nio,.. 10.00 m 17.00 uur S? s S S* DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 NOVEMBER 2000 «PAGINA 5 I de tilburgse koerier /EMBER 2000 «PAGINA 4 OYOTA Starre achteras Maar met een n bovendien... i de n «lijke i Is "de wereld- sm 08-9-7 25.950 sm 08-97 26.950 04-98 26.950 06-98 26.950 Twee lakkleuren 12-98 27.950 03-98 26.950 03-98 28.950 Vrijheid, dynamiek, innovatie, vrijneia, aynamieK, mnovau techniek, vreugde en kracht 04-99 27.950 04-99 27.950 05-99 28.950 05-99 27.950 m 06-98 27.950 02-98 28.950 behouden. l uur bYOTA \SjOl\lS et elf jaar oud >te percentage ota occasion. Het Japanse merk Daihatsu is niet alleen een specia list op het gebied van compacte auto’s, maar heeft ook al sinds jaar en dag een aardige range terrein- auto’s. De kleinste uit de stal is de Terios die met zijn compacte vierdeurs carrosserie vooral mensen aan spreekt die nauwelijks de verharde weg verlaten. Waarom dan geen tweewielaangedreven variant, dachten ze bij Daihatsu. 03-'80 02-'90 De AutoRAI heeft z“- thema bekend gema<u editie 2001 die wordt van 8 tot en met 18 f Het beeldmerk bestaat uit een futuristische auto met aan de voorkant een boegbeeld, een bij na mythische figuur. jmis- ezijn ‘ge 25 ^ikke- >ep. sfd met een s reeds i werkda- i tot 22.00 lllllllllIIMMIIII MiVimBIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIll IMIIIIIII toll 11 Ik 09-'94 05-'88 06-'92 07-'89 03-‘91 09-'92 01-'95 -'96 een starre achteras heeft latief bescheiden is gedi- eerd. De auto geeft we De toegangsprijs bedraagt f.25, en voor kinderen van 4 tot 12 jaar f.12,50. Om deze doelstellingen te realiseren is volgens ACEA echter wel een actievere, ondersteunende rol van de Commissie en de Europese’ onderzoeksinstituten noodzakelijk. De Europese autofabrikanten pleiten dan ook voor politieke steun om versneld zwavelarme brand stof op de markt te brengen. i de levens- igtechniek. indstof die jrtemonnee als het milieu ontziet. Het wachten is nu op OeK, wan /erd vers heid ove i een uit" £37.495, SXE). vele toe- e jeugd i Junior irag. i een bij- Curopa. Vanaf medio december zijn kaarten in de voorverkoop met korting verkrijgbaar bij de ANWB-kantoren en via internet (www.autorai.nl). De AutoRAI 2001 is op gen geopend van 11.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur. zojuist haar naakt voor de dt gehouden i februari. wit rood n) d.grijs 11-'S grijs 11-'S wit - d.grijs d.grijs staan hierbij hoog genoteerd en dat heeft zich vertaald in een bij zonder logo dat aansluit bij de leus “Feel the Magic Wheels of Freedom”. De Daihatsu Terios heeft een on afhankelijke vóorwielophanging volgens het principe van McP herson en een stabilisatorstang die het overhellen in bochten moet tegengaan. Toch hangt de Terios in snel genomen bochten nog redelijk over. Achter zien we een starre ophanging met schroefveren. Voor worden schijfremmen gemonteerd en achter trommels. ABS is tegen een meerprijs van f.2.950,= le verbaar. Tijdens het rijden is duidelijk te merken dat de auto relatief hoog op zijn wielen De reductie van CO2 is een kernpunt in het milieubeleid van de Eu-1 ropese Commissie. De afspraken voor het terugdringen van dit zo geheten broeikasgas zijn destijds vastgelegd in het Kyoto-verdi De Europese auto-industrie levert met haar inspanningen drage van 15 procent aan de totale CO2-vermindering in Ei 04-'98 ”-'90 09-‘97 d.grijs 04-'94 rood 10-'96 d.groen 01 rood 10-'! Daihatsu levert de Terios in twee uitrustingsvarianten met aan de basis de DX met onder meer twee airbags, stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare buiten spiegels, een wisser achterop en een hoes over het reservewiel. De SXE is veel completer met cen trale vergrendeling, elektrisch bediende ramen voor, luidspre kers en dakrailings. Bovendien wordt de SXE altijd in twee lakkleuren gespoten, waarbij de bumpers, flankbe- schermers en spatbordverbre- ders altijd in zilver metallic zijn uitgevoerd. De Terios is er in twee standaard kleuren (rood en wit) en zes metaallakken waar voor een meerprijs geldt van f.695,=.z van beide ïssplan is het maken i het verbe- zendheid. 7 de afgelo- drie miljard srd in be- ledewer- n Rover is Long- de 25 en t en waar zan de laan- 270 liter en dit is te vergroten tot 1168 liter als de achterbank wordt neergeklapt. De zitting klapt tegen de voorstoelen aan en de rugleuning klapt in twee gelijke delen voorover. Deze schone brandstof is nodig om nieuwe motortechnieken te kun nen introduceren en zo de voordelen van een direct ingespoten ben zinemotor optimaal te benutten. Voor de diesel ligt het vraagstuk iets anders. Om een dieselmotor te laten voldoen aan de zogenaam- i de 2Ö05-norm is het nodig bestanddelen uit de uitlaatgassen na te bewerken. Veel van deze nabehandelingtechnieken ondervinden een nadelige invloed van de zwavelcomponent. Schone diesel lost dit probleem op en heeft bovendien een gunstige invloed op d duur van de motor en de efficiëntie van de nabehandeling De Europese auto-industrie is dus klaar voor schone brar zowel de por de politiek. (Uit: Rai Voorrang) De RAI biedt in februari een aantal vertrouwde elementen zoals de Droomgarage, het Auto- sportpaviljoen en het paviljoen ‘Auto Reclame’. Ook komt er weer een 4x4-circuit en de Con- ceptCarRoute die langs ve komstmodellen voert. De j wordt getrokken door de AutoRAI. pafdeling en de achterlichten zijn van helder glas. In het inte rieur zijn detailwijzigingen door gevoerd, zoals zilverkleurige wij zerplaten met groene verlichting, andere stoelen met nieuwe bekledingsstoffen, op- bergvakken in de portieren en een gewijzigde plaatsing van de bedieningsknoppen voor de elek trische ruiten. Prettig is boven dien dat de bestuurdersstoel voortaan over een grotere lengte verstelbaar is, waardoor ook lan gere personen in de Terios een plekje kunnen vinden. De baga geruimte heeft een inhoud van In deze tijd waarin internet hoogtij viert, kiest de Rai in haar campagne voor wat de mensen beleven bij de thema’s auto en autorijden. gehele aandrijflijn in Birming ham van BMW over te nemen. Volgend jaar zomer moeten er drie MG sportsedans aan het programma worden toegevoegd gebaseerd op de bestaande bo- demgroepen en daarnaast zal de introductie van de Rover 75 Estate de afzetmogelijkheden voor het merk verder vergroten. Kortom, Rover wil als kleine fir ma doelstellingen realiseren die BMW als groot bedrijf niet voor elkaar kreeg en dat kan uitste kend in de huidige organisatie met minder kosten, korte com municatielijnen en uiterst ge motiveerde medewerkers. Bo vendien kan Rover los van een afidere fabrikant haar eigen cre ativiteit volledig benutten. In de nabije toekomst zal de ont wikkeling vooral toegespitst zijn of design, techniek, kwaliteit, meer uitgesproken en soms ex travagant zonder compromis sen. Rover zegt in staat te zijn de opvolgers van de huidige 25 en 45 zelf te kunnen ontwikke len op een eigen bodemgroep. Desondanks wordt gestreefd naar een samenwerking r andere fabrikant. Men is in overleg. De gemiddelde CO2-uitstoot door nieuwe personenauto’s is sinds 1995 met ruim 6 procent teruggebracht. Daarmee ligt de auto-in dustrie goed op koers. Het einddoel is om de uitstoot door nieuwe auto’s in 2008 met 25 procent te reduceren. De Europese fabrikan ten, verenigd in de Association des Constructeurs Européens d’Au- tomobile (ACEA), sloot medio 1998 over dit onderwerp een overeen komst met de Europese Commissie. staan, i enrela mensioneerd. De auto geeft weg- oneffenheden als verkeersdrem pels redelijk voelbaar door, maar iemand die een terreinauto of soortgelijk voertuig wenst, zal hier niet van staan te kijken. De vernieuwde Daihatsu Terios kost als 2WD DX f.34.495,= en dat korflt neer op f.1.500,= extra ten opzichte van het bestaande model met vierwielaandrijving. De 2WD als SXE komt op £36.295,= en beide vierwielaan- drijvers vergen een uitgave van respectievelijk £37.495,= (DX) en £39.295,= (SXE). Tegelijk met de introductie van de Terios 2WD heeft Daihatsu het uiterlijk aangepakt. De auto heeft een nieuwe grille en heldere koplampen gekregen. Ook de voor- en achterbumper komen opnieuw van de ontwer Nadat BMW eerder dit jaar Ro ver op eigen bénen zette, hebbeh de merken Rover en MG onder de naam MG Rover Group een nieuwe start gemaakt. Medio volgend jaar wil het bedrijf in to taal vier Rover- en vier MG-mo- dellen gaan produceren, waarbij het verkoopvolume voor de ko mende driejaar is vastgesteld op 200.000 auto’s per jaar. Van af 2002 moet het concern weer winstgevend draaien. In Engeland heeft men alle ver trouwen in de herstart merken. Het busines voorlopig gericht op 1 van minder kosten en 1 teren van de winstgeve Positief is dat BMW i’ pen jaren meer dan c pond heeft geïnvesteei drijfsfaciliteiten en me kers. De productie van i nu geconcentreerd in Li bridge waar de MGF, d. 45 al werden gemaakt e sinds kort ook de grote 75 ve band loopt. Deze auto werd vankelijk in Oxford gemaakt, een productievestiging die bin nen de BMW Group is gebleven. Rover bestaat verder uit een on derdelen accessoiremaat- schappij en een financierings maatschappij. Ook wordt overwogen de productie van de De afgelopen dertig jaar is het aantal ver keersdoden ondanks de fors toegenomen ver keersdrukte gedaald van bijna 3-200 in 1970 tot minder dan 1.100 vorigjaar. Voor de meeste groepen verkeersdeelnemers nam het aantal verkeersdoden gestaag af. Vooral voor voetgangers en berijders van brom- en snor fietsen laten de statistieken een sterke daling zien. Sinds 1970 is het aantal slachtoffers bij deze groepen met meer dan 80 procent terug gelopen. Minder expliciet was de daling onder motor- en scooterrijders, namelijk 12 procent. Vorigjaar was één op de vijf verkeersdoden zeventig jaar of ouder. Eén op de acht was nog geen achttien jaar oud. De grootste groep dodelijke slachtoffers - bijna een kwart - was tussen de 25 en 40 jaar oud. Deze percentage zijn de laatste jaren vrijwel constant (Uit; Rai Voorrang) Vanaf nu biedt Daihatsu de keu ze uit twee- of vierwielaandrij ving bij de Terios. Aan het uiter lijk valt dit verschil overigens niet af te lezen, beide auto’s staan even hoog op.de wielen en zijn in dezelfde uitrustingsva rianten leverbaar. Inzetbaarheid Terreinauto’s worden in ons land In het seizoen 2001 zal Michelin toe treden tot de selecte club bedrijven die zich toeleveranciers mogen noe men van de Formule 1. De afgelopen zomermaanden heeft de Franse ban denfabrikant een uitgebreid testpro gramma afgewerkt op een aantal prestigieuze circuits in Europa, van Monza tot Jerez en van Barcelona tot Silverstone. De testperiode ging van start met een prestatieonder- zoek, waarbij het accent geleidelijk werd verschoven naar duurzaam- zer langere afstanden. In to taal werden er bijna 10.000 testkilo meters gereden door Tom Kristensen met een Stewart en Jorg Muller met een Williams. “Wij zijn geen technici. Onze rol was eenvou digweg een mening geven over de verschillende mogelijkheden, maar het is duidelijk dat we veel vooruit gang hebben geboekt. De verschil lende circuits waarop we hebben ge reden, stellen elk hun specifieke eisen aan banden en daardoor kon den we een uitzonderlijk breed ter rein onderzoeken en evalueren”, al dus Kristensen. De RAI meldt dat het Engelse merk Rover deze keer niet op de tentoonstelling zal staan, maar dat men in onderhandeling is met een extra automerk, waar mee de afrondende gesprekken worden gevoerd. zelden gekocht vanwege hun werkelijke terreinkwaliteiten, omdat de noodzaak om off-road te rijden hier niet bestaat. Waar om zou men dan geld uitgeven voor twee extra aangedreven wielen. De Terios is typisch een gezinsauto die gekocht wordt om zijn uitstraling en zolang die uit straling onaangetast blijft, is het alleen maar prettig als er een goedkopere versie is met alleen aandrijving op de achterwielen. Beide aandrijvingsvarianten be dienen zich van een nieuwe 1,3 liter 16V motor met variabele kleptiming, die een vermogen le vert van 86 pk bij 6000 trimin en een koppel van 120 Nm bij 3200 tr/min en dat is voldoende voor redelijke prestaties zoals een top van 145 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 16,1 seconden. Er is ook een viertraps automaat te le veren die 140 km/u haalt en 18,8 seconden geduld vraagt voor het sprintje naar 100 km/u. Deze motor kennen we inmiddels ook uit de Sirion en Toyota Yaris en kenmerkt zich onder meer ook door een lager verbruik. De ge wichten bewegen zich tussen de 1010 kg voor de 2WD in de meest eenvoudige uitvoering tot 1040 kg voor de 4WD met automaat. Ongeacht de aandrijving mag er een aanhanger worden getrok ken met een gewicht van 1350 kg, zodat de inzetbaarheid voor beide modelvarianten vrijwel ge lijk is. Want, de relatief hoge bo- demvrijheid is ook gelijk, zodat de 2WD nog best terreinwaardig is. De 4WD heeft permanente aan drijving op alle vier de wielen, waarbij de verdeling van de aan- drijfkrachten afhankelijk is van de omstandigheden. Bovendien kan met een knop op het dashboard het differentieel- slot worden bekrachtigd, waar door de verdeling over voor- en achterwielen gelijk wordt en de auto zich makkelijk losrijdt uit modder of sneeuw. 122-GF-VS]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25