Daihatsu Terios
I
s.
jrd!
Doorstart voor MG en Rover
*3
Michelin bijna klaar voor Formule 1
Minder
verkeers
slachtoffers
de
onze
il
AutoRAI 2001 kiest voor
vrijheiden dynamiek
scherpt
doelstellingen
CO2 uitstoot aan
Europese
auto-industrie
teven,
rij ook
>ring
Nu ook met2WD
B-IB februari
m tfiuvr n.OO'* 22.00 mr
ut/nio,.. 10.00 m 17.00 uur
S?
s
S
S*
DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 NOVEMBER 2000 «PAGINA 5 I
de tilburgse koerier
/EMBER 2000 «PAGINA 4
OYOTA
Starre achteras
Maar met een
n bovendien...
i de n
«lijke i
Is "de wereld-
sm 08-9-7 25.950
sm 08-97 26.950
04-98 26.950
06-98 26.950
Twee lakkleuren
12-98 27.950
03-98 26.950
03-98 28.950
Vrijheid, dynamiek, innovatie,
vrijneia, aynamieK, mnovau
techniek, vreugde en kracht
04-99 27.950
04-99 27.950
05-99 28.950
05-99 27.950
m 06-98 27.950
02-98 28.950
behouden.
l uur
bYOTA
\SjOl\lS
et elf jaar oud
>te percentage
ota occasion.
Het Japanse merk Daihatsu is niet alleen een specia
list op het gebied van compacte auto’s, maar heeft
ook al sinds jaar en dag een aardige range terrein-
auto’s. De kleinste uit de stal is de Terios die met zijn
compacte vierdeurs carrosserie vooral mensen aan
spreekt die nauwelijks de verharde weg verlaten.
Waarom dan geen tweewielaangedreven variant,
dachten ze bij Daihatsu.
03-'80
02-'90
De AutoRAI heeft z“-
thema bekend gema<u
editie 2001 die wordt
van 8 tot en met 18 f
Het beeldmerk bestaat uit een
futuristische auto met aan de
voorkant een boegbeeld, een bij
na mythische figuur.
jmis-
ezijn
‘ge 25
^ikke-
>ep.
sfd
met een
s reeds
i werkda-
i tot 22.00
lllllllllIIMMIIII MiVimBIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIll IMIIIIIII toll 11 Ik
09-'94
05-'88
06-'92
07-'89
03-‘91
09-'92
01-'95
-'96
een starre achteras heeft
latief bescheiden is gedi-
eerd. De auto geeft we
De toegangsprijs bedraagt f.25,
en voor kinderen van 4 tot 12
jaar f.12,50.
Om deze doelstellingen te realiseren is volgens ACEA echter wel
een actievere, ondersteunende rol van de Commissie en de Europese’
onderzoeksinstituten noodzakelijk. De Europese autofabrikanten
pleiten dan ook voor politieke steun om versneld zwavelarme brand
stof op de markt te brengen.
i de levens-
igtechniek.
indstof die
jrtemonnee als het milieu ontziet. Het wachten is nu op
OeK, wan
/erd vers
heid ove
i een uit"
£37.495,
SXE).
vele toe-
e jeugd
i Junior
irag.
i een bij-
Curopa.
Vanaf medio december zijn
kaarten in de voorverkoop met
korting verkrijgbaar bij de
ANWB-kantoren en via internet
(www.autorai.nl).
De AutoRAI 2001 is op
gen geopend van 11.00
uur en in het weekend van 10.00
tot 17.00 uur.
zojuist haar
naakt voor de
dt gehouden
i februari.
wit
rood
n)
d.grijs 11-'S
grijs 11-'S
wit -
d.grijs
d.grijs
staan hierbij hoog genoteerd en
dat heeft zich vertaald in een bij
zonder logo dat aansluit bij de
leus “Feel the Magic Wheels of
Freedom”.
De Daihatsu Terios heeft een on
afhankelijke vóorwielophanging
volgens het principe van McP
herson en een stabilisatorstang
die het overhellen in bochten
moet tegengaan. Toch hangt de
Terios in snel genomen bochten
nog redelijk over. Achter zien we
een starre ophanging met
schroefveren. Voor worden
schijfremmen gemonteerd en
achter trommels. ABS is tegen
een meerprijs van f.2.950,= le
verbaar. Tijdens het rijden is
duidelijk te merken dat de auto
relatief hoog op zijn wielen
De reductie van CO2 is een kernpunt in het milieubeleid van de Eu-1
ropese Commissie. De afspraken voor het terugdringen van dit zo
geheten broeikasgas zijn destijds vastgelegd in het Kyoto-verdi
De Europese auto-industrie levert met haar inspanningen
drage van 15 procent aan de totale CO2-vermindering in Ei
04-'98
”-'90
09-‘97
d.grijs 04-'94
rood 10-'96
d.groen 01
rood 10-'!
Daihatsu levert de Terios in twee
uitrustingsvarianten met aan de
basis de DX met onder meer twee
airbags, stuurbekrachtiging,
elektrisch verstelbare buiten
spiegels, een wisser achterop en
een hoes over het reservewiel. De
SXE is veel completer met cen
trale vergrendeling, elektrisch
bediende ramen voor, luidspre
kers en dakrailings.
Bovendien wordt de SXE altijd
in twee lakkleuren gespoten,
waarbij de bumpers, flankbe-
schermers en spatbordverbre-
ders altijd in zilver metallic zijn
uitgevoerd. De Terios is er in
twee standaard kleuren (rood en
wit) en zes metaallakken waar
voor een meerprijs geldt van
f.695,=.z
van beide
ïssplan is
het maken
i het verbe-
zendheid.
7 de afgelo-
drie miljard
srd in be-
ledewer-
n Rover is
Long-
de 25 en
t en waar
zan de
laan-
270 liter en dit is te vergroten tot
1168 liter als de achterbank
wordt neergeklapt. De zitting
klapt tegen de voorstoelen aan
en de rugleuning klapt in twee
gelijke delen voorover.
Deze schone brandstof is nodig om nieuwe motortechnieken te kun
nen introduceren en zo de voordelen van een direct ingespoten ben
zinemotor optimaal te benutten. Voor de diesel ligt het vraagstuk
iets anders. Om een dieselmotor te laten voldoen aan de zogenaam- i
de 2Ö05-norm is het nodig bestanddelen uit de uitlaatgassen na te
bewerken. Veel van deze nabehandelingtechnieken ondervinden
een nadelige invloed van de zwavelcomponent. Schone diesel lost dit
probleem op en heeft bovendien een gunstige invloed op d
duur van de motor en de efficiëntie van de nabehandeling
De Europese auto-industrie is dus klaar voor schone brar
zowel de por
de politiek.
(Uit: Rai Voorrang)
De RAI biedt in februari een
aantal vertrouwde elementen
zoals de Droomgarage, het Auto-
sportpaviljoen en het paviljoen
‘Auto Reclame’. Ook komt er
weer een 4x4-circuit en de Con-
ceptCarRoute die langs ve
komstmodellen voert. De j
wordt getrokken door de
AutoRAI.
pafdeling en de achterlichten
zijn van helder glas. In het inte
rieur zijn detailwijzigingen door
gevoerd, zoals zilverkleurige wij
zerplaten met groene
verlichting, andere stoelen met
nieuwe bekledingsstoffen, op-
bergvakken in de portieren en
een gewijzigde plaatsing van de
bedieningsknoppen voor de elek
trische ruiten. Prettig is boven
dien dat de bestuurdersstoel
voortaan over een grotere lengte
verstelbaar is, waardoor ook lan
gere personen in de Terios een
plekje kunnen vinden. De baga
geruimte heeft een inhoud van
In deze tijd waarin internet
hoogtij viert, kiest de Rai in haar
campagne voor wat de mensen
beleven bij de thema’s auto en
autorijden.
gehele aandrijflijn in Birming
ham van BMW over te nemen.
Volgend jaar zomer moeten er
drie MG sportsedans aan het
programma worden toegevoegd
gebaseerd op de bestaande bo-
demgroepen en daarnaast zal de
introductie van de Rover 75
Estate de afzetmogelijkheden
voor het merk verder vergroten.
Kortom, Rover wil als kleine fir
ma doelstellingen realiseren die
BMW als groot bedrijf niet voor
elkaar kreeg en dat kan uitste
kend in de huidige organisatie
met minder kosten, korte com
municatielijnen en uiterst ge
motiveerde medewerkers. Bo
vendien kan Rover los van een
afidere fabrikant haar eigen cre
ativiteit volledig benutten.
In de nabije toekomst zal de ont
wikkeling vooral toegespitst zijn
of design, techniek, kwaliteit,
meer uitgesproken en soms ex
travagant zonder compromis
sen. Rover zegt in staat te zijn
de opvolgers van de huidige 25
en 45 zelf te kunnen ontwikke
len op een eigen bodemgroep.
Desondanks wordt gestreefd
naar een samenwerking r
andere fabrikant. Men is
in overleg.
De gemiddelde CO2-uitstoot door nieuwe personenauto’s is sinds
1995 met ruim 6 procent teruggebracht. Daarmee ligt de auto-in
dustrie goed op koers. Het einddoel is om de uitstoot door nieuwe
auto’s in 2008 met 25 procent te reduceren. De Europese fabrikan
ten, verenigd in de Association des Constructeurs Européens d’Au-
tomobile (ACEA), sloot medio 1998 over dit onderwerp een overeen
komst met de Europese Commissie.
staan, i
enrela
mensioneerd. De auto geeft weg-
oneffenheden als verkeersdrem
pels redelijk voelbaar door, maar
iemand die een terreinauto of
soortgelijk voertuig wenst, zal
hier niet van staan te kijken.
De vernieuwde Daihatsu Terios
kost als 2WD DX f.34.495,= en
dat korflt neer op f.1.500,= extra
ten opzichte van het bestaande
model met vierwielaandrijving.
De 2WD als SXE komt op
£36.295,= en beide vierwielaan-
drijvers vergen een uitgave van
respectievelijk £37.495,= (DX)
en £39.295,= (SXE).
Tegelijk met de introductie van
de Terios 2WD heeft Daihatsu
het uiterlijk aangepakt.
De auto heeft een nieuwe grille
en heldere koplampen gekregen.
Ook de voor- en achterbumper
komen opnieuw van de ontwer
Nadat BMW eerder dit jaar Ro
ver op eigen bénen zette, hebbeh
de merken Rover en MG onder
de naam MG Rover Group een
nieuwe start gemaakt. Medio
volgend jaar wil het bedrijf in to
taal vier Rover- en vier MG-mo-
dellen gaan produceren, waarbij
het verkoopvolume voor de ko
mende driejaar is vastgesteld
op 200.000 auto’s per jaar. Van
af 2002 moet het concern weer
winstgevend draaien.
In Engeland heeft men alle ver
trouwen in de herstart
merken. Het busines
voorlopig gericht op 1
van minder kosten en 1
teren van de winstgeve
Positief is dat BMW i’
pen jaren meer dan c
pond heeft geïnvesteei
drijfsfaciliteiten en me
kers. De productie van i
nu geconcentreerd in Li
bridge waar de MGF, d.
45 al werden gemaakt e
sinds kort ook de grote 75 ve
band loopt. Deze auto werd
vankelijk in Oxford gemaakt,
een productievestiging die bin
nen de BMW Group is gebleven.
Rover bestaat verder uit een on
derdelen accessoiremaat-
schappij en een financierings
maatschappij. Ook wordt
overwogen de productie van de
De afgelopen dertig jaar is het aantal ver
keersdoden ondanks de fors toegenomen ver
keersdrukte gedaald van bijna 3-200 in 1970
tot minder dan 1.100 vorigjaar. Voor de
meeste groepen verkeersdeelnemers nam het
aantal verkeersdoden gestaag af. Vooral voor
voetgangers en berijders van brom- en snor
fietsen laten de statistieken een sterke daling
zien. Sinds 1970 is het aantal slachtoffers bij
deze groepen met meer dan 80 procent terug
gelopen. Minder expliciet was de daling onder
motor- en scooterrijders, namelijk 12 procent.
Vorigjaar was één op de vijf verkeersdoden
zeventig jaar of ouder. Eén op de acht was
nog geen achttien jaar oud. De grootste groep
dodelijke slachtoffers - bijna een kwart - was
tussen de 25 en 40 jaar oud. Deze percentage
zijn de laatste jaren vrijwel constant
(Uit; Rai Voorrang)
Vanaf nu biedt Daihatsu de keu
ze uit twee- of vierwielaandrij
ving bij de Terios. Aan het uiter
lijk valt dit verschil overigens
niet af te lezen, beide auto’s
staan even hoog op.de wielen en
zijn in dezelfde uitrustingsva
rianten leverbaar.
Inzetbaarheid
Terreinauto’s worden in ons land
In het seizoen 2001 zal Michelin toe
treden tot de selecte club bedrijven
die zich toeleveranciers mogen noe
men van de Formule 1. De afgelopen
zomermaanden heeft de Franse ban
denfabrikant een uitgebreid testpro
gramma afgewerkt op een aantal
prestigieuze circuits in Europa, van
Monza tot Jerez en van Barcelona
tot Silverstone. De testperiode ging
van start met een prestatieonder-
zoek, waarbij het accent geleidelijk
werd verschoven naar duurzaam-
zer langere afstanden. In to
taal werden er bijna 10.000 testkilo
meters gereden door Tom
Kristensen met een Stewart en Jorg
Muller met een Williams. “Wij zijn
geen technici. Onze rol was eenvou
digweg een mening geven over de
verschillende mogelijkheden, maar
het is duidelijk dat we veel vooruit
gang hebben geboekt. De verschil
lende circuits waarop we hebben ge
reden, stellen elk hun specifieke
eisen aan banden en daardoor kon
den we een uitzonderlijk breed ter
rein onderzoeken en evalueren”, al
dus Kristensen.
De RAI meldt dat het Engelse
merk Rover deze keer niet op de
tentoonstelling zal staan, maar
dat men in onderhandeling is
met een extra automerk, waar
mee de afrondende gesprekken
worden gevoerd.
zelden gekocht vanwege hun
werkelijke terreinkwaliteiten,
omdat de noodzaak om off-road
te rijden hier niet bestaat. Waar
om zou men dan geld uitgeven
voor twee extra aangedreven
wielen. De Terios is typisch een
gezinsauto die gekocht wordt om
zijn uitstraling en zolang die uit
straling onaangetast blijft, is het
alleen maar prettig als er een
goedkopere versie is met alleen
aandrijving op de achterwielen.
Beide aandrijvingsvarianten be
dienen zich van een nieuwe 1,3
liter 16V motor met variabele
kleptiming, die een vermogen le
vert van 86 pk bij 6000 trimin en
een koppel van 120 Nm bij 3200
tr/min en dat is voldoende voor
redelijke prestaties zoals een top
van 145 km/u en acceleratie van
0 tot 100 in 16,1 seconden. Er is
ook een viertraps automaat te le
veren die 140 km/u haalt en 18,8
seconden geduld vraagt voor het
sprintje naar 100 km/u. Deze
motor kennen we inmiddels ook
uit de Sirion en Toyota Yaris en
kenmerkt zich onder meer ook
door een lager verbruik. De ge
wichten bewegen zich tussen de
1010 kg voor de 2WD in de meest
eenvoudige uitvoering tot 1040
kg voor de 4WD met automaat.
Ongeacht de aandrijving mag er
een aanhanger worden getrok
ken met een gewicht van 1350
kg, zodat de inzetbaarheid voor
beide modelvarianten vrijwel ge
lijk is. Want, de relatief hoge bo-
demvrijheid is ook gelijk, zodat
de 2WD nog best terreinwaardig
is.
De 4WD heeft permanente aan
drijving op alle vier de wielen,
waarbij de verdeling van de aan-
drijfkrachten afhankelijk is van
de omstandigheden.
Bovendien kan met een knop op
het dashboard het differentieel-
slot worden bekrachtigd, waar
door de verdeling over voor- en
achterwielen gelijk wordt en de
auto zich makkelijk losrijdt uit
modder of sneeuw.
122-GF-VS]