MIMI I ICICIl
O
3
l/l
1
J
Seat Arosa
Nieuwe Jaguar
X-type
TT la
*-e|
IVI
Zuinige Ford Fiesta d'Eco
Tl
iren!
Daewoo Kalos,
meer dan tip van
de sluier
nar
I V
SEAT
h
l
-
ER 2000 - PAGINA 20
Jaargang 12 »nr44* Donderdag 2 november 2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Deze week
Autotest Volvo S60 T5
DEALERS
Geen borden
meer
Met wat voor mensen hebben we
.01315422133
te maken in de politiek? Je mag
.01315423030
Stromen naar een regeringsfunc
tie, zoals minister of
.01315943943
staatssecretaris. Bekwame lie-
.01315053944
den die weten waarover ze pra-
01315802020
en houden gerust over kunnen
droom. Mijn wekkerradio
...01315443330
.01314652100
van onze hooggekwalificeerde
..01314634355
minister-van Verkeer en Waters
taat, mevrouw Netelenbos. Het
.01315347771
lijkt wel alsof haar eigen salaris
afhankelijk is van de invoering
.01315420143
.01314647676
tarief genaamd. Netelenbos is de
tegenwerking nu helemaal beu.
Het kan haar geen donder sche-
.01315363924
len dat meer dan tweederde van
.01315355575
de bevolking tegen deze ordinai
re geldklopperij is, zij heeft nu
.01315355655
eenmaal haar zinnen erop gezet!
.01315351035
Maar het nieuwste dreigement
van onze minister doet iedere
.013 5840000
"vlaag van professionaliteit weg-
Lees verder bladzijde 3
.01315321411
nemen. Ze heeft namelijk ge
dreigd dat als de ANWB nog
ganisatie dan wellicht over een
paar jaar geen borden meer mag
plaatsen. Kortom, de minister
wil in het openbaar de mond
snoeren van een van de grootste
consumentenorganisaties in ons
land, de enige die voor ons als
automobilisten opkomt. Ik ben
ervan overtuigd dat er slechts
[X586CCY]
één oplossing is. We moeten als
kiezers zo snel mogelijk Netelen-
bos de mond snoeren, want dit
kinderachtige gedrag hoort niet
in de landspolitiek thuis...
Tony Vos
UW ADRES VOOR
ur uit met
ten en waaraan we ons hebben
31 laten. En dan ontwaak ik plotse-
I ling letterlijk en figuurlijk uit de
van het rekeningrijden, of tegen
woordig iets vriendelijker spits-
koffie,
loeite-
j van het
leutel en de
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroen
Bertens....
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P. v.d. Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff....
•Kia
Schapendonk01315331206
Mercedes Benz
....04161361553
a. Bergoss,
tc.
De Autor
van De r
Dealer i
treken, verse
burg, Goirle, Riel
Udenhout, Berke
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans
•Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Seat/Saab
ZuidOost
•Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Suzuki'
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen
VW/Audi
Van Mossel
i liter.
J op de Eu-
nen in de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Grootste Seat-dealer
van Nederland
AUTO NOORDHOEK
GROEP
TILBURG WAALWIJK
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
.langer acties onderneemt tegen
I “het rekeningrijden, dat deze or-
I springt om 7 uur aan en het eer-
I ste dat ik hoor is een nieuwsbe-
I richt over de nieuwste uitspraak
Het kleinste model in de Seat-range, de driedeurs
Arosa, werd onlangs in Parijs in een nieuwe ge
daante gepresenteerd. Kort geleden kregen we de
gelegenheid de auto in de omgeving van Barcelona
te beproeven, terwijl liefhebbers nog ongeveer tot
de AutoRAI moeten wachten om ‘m bij de dealer te
kunnen aanraken.
yi
7UI[T)OSTbv
^^A,rt.MrK»b<eibedriff Dlburg
Ringbaan Zuid 301,
Tilburg 013-4647676
leverde de vervanging1
reservewiel, dewielsle
krik door een bus met een dich
tende latex en een elektrische
luchtpomp een winst op van 18,8
kg.
De in twee delen inklapbare ach
terbank heeft plaats gemaakt
voor een ondeelbaar exemplaar
(winst 2,9 kg), een lichtgewicht
accu leverde 3,2 kg op en een
bumper uit één deel nog eens 1,1
kg.
1 staat
lar in de
it X-type
lard uitge-
-’erwiel-
is een
Ford brengt een extra zuinige
versie van de Fiesta, de Fiesta
d'Eco. Dit model verbruikt ge
middeld 4,5 liter per 100 km en
dat is hetzelfde als 1 op 22,2. Dit
is een direct gevolg van een in
grijpend afslankingsproces en
extra aërodynamische en aan
vullende technische ingrepen,
waardoor het brandstofverbruik
ten opzichte van de huidige 1,8-
Titer Fiesta Dl met maar liefst
15 procent is teruggebracht.
'toch verwachten dat iemand pas
in de volksvertegenwoordiging
terecht komt als hij of zij daartoe
bekwaam is. En wie zich hier be-
hoezen heeft, kan eventueel door-
leegaan.
X-type moet de
iuctie van het tradi-
blitse merk flink vergro-
x jaar worden er zo’n
1 eenheden verkocht en
Stage IV voor
stoot van slech
zogenaamde
kooldioxide
sta d'Eco nu al
t door de automobiel-
t jaar 2008 na
an 140 g/km.
ermate zuini
ge en milieuvriendelijke cijfers
zijn de prestaties van de 75 pk
sterke Ford Fiesta d'Eco goed,
zoals een top van 142 km/h en
een acceleratie van 0-100 km/h
in 14,3 ‘sec.
De Fiesta d’Eco is ruim 50 kg
lichter dan de basisversie van
de huidige Fiesta DL Het af
slankingsproces gold zeer uit
eenlopende onderdelen van de
Fiesta. Zo werd een schijnbaar
geringe 500 gram gewonnen bij
de flankbeschermingsstrips en
uit een vijfdeurs hatchback en een
compacte ruimtewagen. De auto
is 3,86 meter lang en 1,50 meter
hoog en heeft een flinke wielbasis
van 2,48 meter. Het prototype is
voorzien van vier airbags en er
wordt gedacht aan drie motorva-
rianten van 1,2 tot 1,6 lita
Het productiemodel zal o™
ropese markt verschijnen i
eerste helft van 2002.
en het grote Seat-logo op de
klep, die meteen dienst doet als
handgreep. De achterlichten
zijn samengesteld uit twee ron
de units voor verlichting, mist-
licht en achteruitrijlamp en
driehoekige vormen voor de
richtingaanwijzers. De vorm
van de carrosserie is niet gewij
zigd, de auto is 3,55 meter lang
en deelt zijn onderstel met on
der meer de Ibiza/Cordoba en
Volkswagen Polo. Het model is
weer gelijk aan de VW Lupo.
Dat is ook duidelijk in het interi
eur te zien. Tot nu toe had de
Arosa hetzelfde dashboard als
de eerste generatie Ibiza, maar
dat heeft plaatsgemaakt voor
een unit die geleend lijkt te zijn
uit de Polo en Lupo, échter voor
zien van een aantal specifieke
elementen. Zo zijn de schake
laars voor de verlichting en ver-
warming/ventilatie anders van
vorm en hebben de afzonderlij
ke, ronde dashboardklokken een
andere wijzerplaat en bovendien
oranje verlichting. Seat levert
de Arosa in drie nieuwe pastel
kleuren en in dat geval zijn de
randen van de klokken, de twee
ronde uitstroomopeningen bo
ven de middenconsole en de
pookknop ook in deze kleur uit
gevoerd. Het gaat om licht
blauw, lichtgeel en lichtgroen.
In andere uitvoeringen zijn deze
details metaalkleurig, terwijl ze
bij de sportieve 16V glanzend
zwart zijn.
van de Stella met stuurbekrach
tiging, een passagiersairbag, ge
tint glas, hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, pollenfilter,
bekerhouders, deelbaar neer-
klapbare achterbank met hoofd
steunen en Isofix bevestigings
punten. De meest luxueuze is de
Signo met zijairbags, meegespo
ten buitenspiegels en portier-
grepen, lichtmetalen wielen en
mistlampen voor. De Sport-uit-
voering hoort uitsluitend bij de
sterkste benzinemotor en krijgt
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
tomaat is een uitgave
Tilburgse Koerier i.s.m.
Associatie Tilburg en Oms-
verschijnt in geheel Til-
-’~le, Riel, Loon op Zand,
A.kel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Pastelkleuren
De nieuwe grille is bovendien
de meest zichtbare verande
ring aan de buitenkant. De
koplampen hebben drie units
achter één glas inclusief de
richtingaanwijzers en zorgen
voor een moderne, sportieve
uitstraling. Uitvoeringen met
mistlampen hebben deze on
derdelen in de voorbumper
naast de luchtinlaat. De vorm
van de grille wordt in de mo
torkap voortgezet. De verande
ringen aan de achterzijde be
perken zich tot een andere
indeling van de achterlichten
De nieuwe Kalos die Daewoo als
prototype op de Parijse autoten
toonstelling toonde, is meer dan
een vingeroefening van de ont
werpafdeling.
Het is namelijk een serieus proto
type van een vijfdeurs hatchback
die in het programma tussen de
Matiz en Lanos in moet komen.
Het is een aardig vormgegeven
auto die een combinatie biedt van
eigenschappen die afkomstig zijn
Het brandstofverbruik van de
Fiesta d'Eco bedraagt volgens
de ECE norm op het standaard
stadstraject 5,91/100 km, op de
buitenweg 3,71/100 km en ge
middeld 4,51/100 km. Een zui-
nigheidsrecord voor de Ford Fie
sta zelf en een van de gunstigste
verbruikscijfers in dit populaire
marktsegment. Daarbij voldoet
de Fiesta d'Eco ruimschoots aan
de huidige Europese emissie-
j ongere klantengroep te gaan voorschriften en «eveneens aan
aanspreken. Jonge carrièrema- de Euro-eis Stage IV voor 2001.
kers die zich in stijl wil verplaat- Met een uitstoot van slechts 120
sen in een dynamische auto die g/km van het zogenaamde
ook praktisch moet zijn voor als ‘broeikasgas’ kooldioxide (CO2)*
in het weekend vrienden, fami- blijft de Fiesta d'Eco nu al ver
lie of kinderen meegaan. beneden het door de
De komst van de X-type moet de industrie voor het ja:
totale productie van het tradi- gestreefde cijfer van
tionele Britse merk flink verero- Ondanks deze uiter-
ten. Dit j:
85.000 ee
dat aantal moet verdubbelen in
2002 als de X-type zijn eerste
volle productiejaar beleeft. En
dan te bedenken dat het merk in
1997 nog maar 44.000 nieuwe
auto’s aan de man of vrouw
bracht. De nieuwe X-type werd
volledig in Engeland ontwikkeld
en zal geproduceerd gaan wor
den in een nieuwe Jaguar-fa-
briek in Halewood.
Vanaf de volgende zomer
de nieuwe “kleine’ Jagua
showroom. De auto gaat
heten en wordt standaai
rust met permanente viel
aandrijving en naar keus
2,5 of 3,0 liter V6 motor. Met de
X-type gaat Jaguar een rol spe
len in het belangrijke segment
waar zich nu de BMW 3-serie,
Audi A4, Mercedes C-klasse en
Lexus IS200 bevinden. De auto
heeft uiteraard een typische Ja-
guar-uitstraling met zijn dubbe
le ronde koplampen, lage en te
gelijk brede grille, bescheiden
chroomaccenten en de driehoe
kige achterlichten. De auto
vormt een mooie mix van ele
menten uit de S-type en XJ-se-
rie. Het interieur is smaakvol
ingericht met gebruikmaking
van hoogwaardige materialen.
Met de X-type denkt Jaguar een
De toepassing van speciale ‘groe
ne’ banden van Good Year ver
minderde de rolweerstand met
10 procent, maar deze banden
hebben toch de normale afmetin
gen van 175/65R14, in combina
tie met lichtmetalen velgen. Bij
de Fiesta d'Eco is immers geen
enkele concessie gedaan aan vei-
De 3,-deur Fiesta d'Eco kost
32495,-, is per direct leverbaar
en zoals het een 'groene' Fiesta
past, uitsluitend in Tacific Gr
een' metallic lak.
een met leer bekleed stuurwiel
en pookknop, sportstoelen, au-
dio-installatie, lichtmetalen
wielen met 185/55-banden, een
centraal geplaatste en verch
roomde uitlaat, een sportiever
afgestemd onderstel, ABS, EDS
en een alarmsysteem. Daar
naast is er nog een üitgekiend
pakket opties en extra’s.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
ligheid, weggedrag en comfort.
Zo zijn ook stuurbekrachtiging
en uiteraard de twee airbags die
iedere Ford heeft standaard.
Wel werd de luchtweerstand,
onder meer door montage van
spoilers voor en achter, met 11
procent gereduceerd. Naast en
kele detailwijzigingen aan de
motor, die nog steeds het aange
name maximum-koppel van 140
Nm bij slechts 1.900 omw/min
levert, werd de eindreductie van
1 op 3,61 gebracht naar 1 op
3,37.
Tegelijk met de presentatie
van de vernieuwde Arosa viert
Seat haar 50-jarig bestaan en
herdenkt men het feit dat 25
jaar geleden in Martorell het
technische centrum werd geo
pend. De Arosa was overigens
nog de enige Seat die niet was
voorzien van de zogenaamde
family look met een grille in
drie segmenten en een in het
midden geplaatst Seat-logo.
is eigenlijk alleen voor kinderen
geschikt, terwijl ook het bagage-
volume met 130 liter erg be
scheiden is. Seat gaat de Arosa
in vier uitrustingsniveaus aan
bieden, te beginnen bij de Select
met onder meer meegespoten
bumpers, een bestuurdersair-
bag, verstelbare stuurkolom, ra-
Vier uitrustingsniveaus diovoorbereiding, toerenteller,
digitaal klokje en een achter-
Voorin biedt de Arosa behoorlijk ruitwisser. De Nederlandse im-
de ruimte, maar de achterbank porteur verwacht het meeste
I
ML.