MIMI I ICICIl O 3 l/l 1 J Seat Arosa Nieuwe Jaguar X-type TT la *-e| IVI Zuinige Ford Fiesta d'Eco Tl iren! Daewoo Kalos, meer dan tip van de sluier nar I V SEAT h l - ER 2000 - PAGINA 20 Jaargang 12 »nr44* Donderdag 2 november 2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Deze week Autotest Volvo S60 T5 DEALERS Geen borden meer Met wat voor mensen hebben we .01315422133 te maken in de politiek? Je mag .01315423030 Stromen naar een regeringsfunc tie, zoals minister of .01315943943 staatssecretaris. Bekwame lie- .01315053944 den die weten waarover ze pra- 01315802020 en houden gerust over kunnen droom. Mijn wekkerradio ...01315443330 .01314652100 van onze hooggekwalificeerde ..01314634355 minister-van Verkeer en Waters taat, mevrouw Netelenbos. Het .01315347771 lijkt wel alsof haar eigen salaris afhankelijk is van de invoering .01315420143 .01314647676 tarief genaamd. Netelenbos is de tegenwerking nu helemaal beu. Het kan haar geen donder sche- .01315363924 len dat meer dan tweederde van .01315355575 de bevolking tegen deze ordinai re geldklopperij is, zij heeft nu .01315355655 eenmaal haar zinnen erop gezet! .01315351035 Maar het nieuwste dreigement van onze minister doet iedere .013 5840000 "vlaag van professionaliteit weg- Lees verder bladzijde 3 .01315321411 nemen. Ze heeft namelijk ge dreigd dat als de ANWB nog ganisatie dan wellicht over een paar jaar geen borden meer mag plaatsen. Kortom, de minister wil in het openbaar de mond snoeren van een van de grootste consumentenorganisaties in ons land, de enige die voor ons als automobilisten opkomt. Ik ben ervan overtuigd dat er slechts [X586CCY] één oplossing is. We moeten als kiezers zo snel mogelijk Netelen- bos de mond snoeren, want dit kinderachtige gedrag hoort niet in de landspolitiek thuis... Tony Vos UW ADRES VOOR ur uit met ten en waaraan we ons hebben 31 laten. En dan ontwaak ik plotse- I ling letterlijk en figuurlijk uit de van het rekeningrijden, of tegen woordig iets vriendelijker spits- koffie, loeite- j van het leutel en de •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroen Bertens.... Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P. v.d. Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff.... •Kia Schapendonk01315331206 Mercedes Benz ....04161361553 a. Bergoss, tc. De Autor van De r Dealer i treken, verse burg, Goirle, Riel Udenhout, Berke Autoparc Mitsubishi Kluitmans •Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover Seat/Saab ZuidOost •Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Suzuki' Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen VW/Audi Van Mossel i liter. J op de Eu- nen in de Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Grootste Seat-dealer van Nederland AUTO NOORDHOEK GROEP TILBURG WAALWIJK Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 .langer acties onderneemt tegen I “het rekeningrijden, dat deze or- I springt om 7 uur aan en het eer- I ste dat ik hoor is een nieuwsbe- I richt over de nieuwste uitspraak Het kleinste model in de Seat-range, de driedeurs Arosa, werd onlangs in Parijs in een nieuwe ge daante gepresenteerd. Kort geleden kregen we de gelegenheid de auto in de omgeving van Barcelona te beproeven, terwijl liefhebbers nog ongeveer tot de AutoRAI moeten wachten om ‘m bij de dealer te kunnen aanraken. yi 7UI[T)OSTbv ^^A,rt.MrK»b<eibedriff Dlburg Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 leverde de vervanging1 reservewiel, dewielsle krik door een bus met een dich tende latex en een elektrische luchtpomp een winst op van 18,8 kg. De in twee delen inklapbare ach terbank heeft plaats gemaakt voor een ondeelbaar exemplaar (winst 2,9 kg), een lichtgewicht accu leverde 3,2 kg op en een bumper uit één deel nog eens 1,1 kg. 1 staat lar in de it X-type lard uitge- -’erwiel- is een Ford brengt een extra zuinige versie van de Fiesta, de Fiesta d'Eco. Dit model verbruikt ge middeld 4,5 liter per 100 km en dat is hetzelfde als 1 op 22,2. Dit is een direct gevolg van een in grijpend afslankingsproces en extra aërodynamische en aan vullende technische ingrepen, waardoor het brandstofverbruik ten opzichte van de huidige 1,8- Titer Fiesta Dl met maar liefst 15 procent is teruggebracht. 'toch verwachten dat iemand pas in de volksvertegenwoordiging terecht komt als hij of zij daartoe bekwaam is. En wie zich hier be- hoezen heeft, kan eventueel door- leegaan. X-type moet de iuctie van het tradi- blitse merk flink vergro- x jaar worden er zo’n 1 eenheden verkocht en Stage IV voor stoot van slech zogenaamde kooldioxide sta d'Eco nu al t door de automobiel- t jaar 2008 na an 140 g/km. ermate zuini ge en milieuvriendelijke cijfers zijn de prestaties van de 75 pk sterke Ford Fiesta d'Eco goed, zoals een top van 142 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 14,3 ‘sec. De Fiesta d’Eco is ruim 50 kg lichter dan de basisversie van de huidige Fiesta DL Het af slankingsproces gold zeer uit eenlopende onderdelen van de Fiesta. Zo werd een schijnbaar geringe 500 gram gewonnen bij de flankbeschermingsstrips en uit een vijfdeurs hatchback en een compacte ruimtewagen. De auto is 3,86 meter lang en 1,50 meter hoog en heeft een flinke wielbasis van 2,48 meter. Het prototype is voorzien van vier airbags en er wordt gedacht aan drie motorva- rianten van 1,2 tot 1,6 lita Het productiemodel zal o™ ropese markt verschijnen i eerste helft van 2002. en het grote Seat-logo op de klep, die meteen dienst doet als handgreep. De achterlichten zijn samengesteld uit twee ron de units voor verlichting, mist- licht en achteruitrijlamp en driehoekige vormen voor de richtingaanwijzers. De vorm van de carrosserie is niet gewij zigd, de auto is 3,55 meter lang en deelt zijn onderstel met on der meer de Ibiza/Cordoba en Volkswagen Polo. Het model is weer gelijk aan de VW Lupo. Dat is ook duidelijk in het interi eur te zien. Tot nu toe had de Arosa hetzelfde dashboard als de eerste generatie Ibiza, maar dat heeft plaatsgemaakt voor een unit die geleend lijkt te zijn uit de Polo en Lupo, échter voor zien van een aantal specifieke elementen. Zo zijn de schake laars voor de verlichting en ver- warming/ventilatie anders van vorm en hebben de afzonderlij ke, ronde dashboardklokken een andere wijzerplaat en bovendien oranje verlichting. Seat levert de Arosa in drie nieuwe pastel kleuren en in dat geval zijn de randen van de klokken, de twee ronde uitstroomopeningen bo ven de middenconsole en de pookknop ook in deze kleur uit gevoerd. Het gaat om licht blauw, lichtgeel en lichtgroen. In andere uitvoeringen zijn deze details metaalkleurig, terwijl ze bij de sportieve 16V glanzend zwart zijn. van de Stella met stuurbekrach tiging, een passagiersairbag, ge tint glas, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, pollenfilter, bekerhouders, deelbaar neer- klapbare achterbank met hoofd steunen en Isofix bevestigings punten. De meest luxueuze is de Signo met zijairbags, meegespo ten buitenspiegels en portier- grepen, lichtmetalen wielen en mistlampen voor. De Sport-uit- voering hoort uitsluitend bij de sterkste benzinemotor en krijgt Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur tomaat is een uitgave Tilburgse Koerier i.s.m. Associatie Tilburg en Oms- verschijnt in geheel Til- -’~le, Riel, Loon op Zand, A.kel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Pastelkleuren De nieuwe grille is bovendien de meest zichtbare verande ring aan de buitenkant. De koplampen hebben drie units achter één glas inclusief de richtingaanwijzers en zorgen voor een moderne, sportieve uitstraling. Uitvoeringen met mistlampen hebben deze on derdelen in de voorbumper naast de luchtinlaat. De vorm van de grille wordt in de mo torkap voortgezet. De verande ringen aan de achterzijde be perken zich tot een andere indeling van de achterlichten De nieuwe Kalos die Daewoo als prototype op de Parijse autoten toonstelling toonde, is meer dan een vingeroefening van de ont werpafdeling. Het is namelijk een serieus proto type van een vijfdeurs hatchback die in het programma tussen de Matiz en Lanos in moet komen. Het is een aardig vormgegeven auto die een combinatie biedt van eigenschappen die afkomstig zijn Het brandstofverbruik van de Fiesta d'Eco bedraagt volgens de ECE norm op het standaard stadstraject 5,91/100 km, op de buitenweg 3,71/100 km en ge middeld 4,51/100 km. Een zui- nigheidsrecord voor de Ford Fie sta zelf en een van de gunstigste verbruikscijfers in dit populaire marktsegment. Daarbij voldoet de Fiesta d'Eco ruimschoots aan de huidige Europese emissie- j ongere klantengroep te gaan voorschriften en «eveneens aan aanspreken. Jonge carrièrema- de Euro-eis Stage IV voor 2001. kers die zich in stijl wil verplaat- Met een uitstoot van slechts 120 sen in een dynamische auto die g/km van het zogenaamde ook praktisch moet zijn voor als ‘broeikasgas’ kooldioxide (CO2)* in het weekend vrienden, fami- blijft de Fiesta d'Eco nu al ver lie of kinderen meegaan. beneden het door de De komst van de X-type moet de industrie voor het ja: totale productie van het tradi- gestreefde cijfer van tionele Britse merk flink verero- Ondanks deze uiter- ten. Dit j: 85.000 ee dat aantal moet verdubbelen in 2002 als de X-type zijn eerste volle productiejaar beleeft. En dan te bedenken dat het merk in 1997 nog maar 44.000 nieuwe auto’s aan de man of vrouw bracht. De nieuwe X-type werd volledig in Engeland ontwikkeld en zal geproduceerd gaan wor den in een nieuwe Jaguar-fa- briek in Halewood. Vanaf de volgende zomer de nieuwe “kleine’ Jagua showroom. De auto gaat heten en wordt standaai rust met permanente viel aandrijving en naar keus 2,5 of 3,0 liter V6 motor. Met de X-type gaat Jaguar een rol spe len in het belangrijke segment waar zich nu de BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse en Lexus IS200 bevinden. De auto heeft uiteraard een typische Ja- guar-uitstraling met zijn dubbe le ronde koplampen, lage en te gelijk brede grille, bescheiden chroomaccenten en de driehoe kige achterlichten. De auto vormt een mooie mix van ele menten uit de S-type en XJ-se- rie. Het interieur is smaakvol ingericht met gebruikmaking van hoogwaardige materialen. Met de X-type denkt Jaguar een De toepassing van speciale ‘groe ne’ banden van Good Year ver minderde de rolweerstand met 10 procent, maar deze banden hebben toch de normale afmetin gen van 175/65R14, in combina tie met lichtmetalen velgen. Bij de Fiesta d'Eco is immers geen enkele concessie gedaan aan vei- De 3,-deur Fiesta d'Eco kost 32495,-, is per direct leverbaar en zoals het een 'groene' Fiesta past, uitsluitend in Tacific Gr een' metallic lak. een met leer bekleed stuurwiel en pookknop, sportstoelen, au- dio-installatie, lichtmetalen wielen met 185/55-banden, een centraal geplaatste en verch roomde uitlaat, een sportiever afgestemd onderstel, ABS, EDS en een alarmsysteem. Daar naast is er nog een üitgekiend pakket opties en extra’s. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 ligheid, weggedrag en comfort. Zo zijn ook stuurbekrachtiging en uiteraard de twee airbags die iedere Ford heeft standaard. Wel werd de luchtweerstand, onder meer door montage van spoilers voor en achter, met 11 procent gereduceerd. Naast en kele detailwijzigingen aan de motor, die nog steeds het aange name maximum-koppel van 140 Nm bij slechts 1.900 omw/min levert, werd de eindreductie van 1 op 3,61 gebracht naar 1 op 3,37. Tegelijk met de presentatie van de vernieuwde Arosa viert Seat haar 50-jarig bestaan en herdenkt men het feit dat 25 jaar geleden in Martorell het technische centrum werd geo pend. De Arosa was overigens nog de enige Seat die niet was voorzien van de zogenaamde family look met een grille in drie segmenten en een in het midden geplaatst Seat-logo. is eigenlijk alleen voor kinderen geschikt, terwijl ook het bagage- volume met 130 liter erg be scheiden is. Seat gaat de Arosa in vier uitrustingsniveaus aan bieden, te beginnen bij de Select met onder meer meegespoten bumpers, een bestuurdersair- bag, verstelbare stuurkolom, ra- Vier uitrustingsniveaus diovoorbereiding, toerenteller, digitaal klokje en een achter- Voorin biedt de Arosa behoorlijk ruitwisser. De Nederlandse im- de ruimte, maar de achterbank porteur verwacht het meeste I ML.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21