1Hl in B sst Aixam 400 Evolution I stuks Klein maar fijn Stoer en compact Mazda Tribute ii I L h InrTsngl ■ggl g... jsp A» DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 26 OKTOBER 2000 b PAGINA 9 Ruimtewagentje Bromfietscertificaat Kooiconstructie niet Contrasterend Mazda gaat haar modellenprogramma in een nieuwe richting uitbreiden. Vanaf april volgend jaar staat de nieuwe Tribute bij de Nederlandse dealers, een zogenaamde Sports Utility (SUV). Met dit model, dat een gezamenlijk project is van de Ja panse, Amerikaanse en Europese ontwerpafdelin gen van het merk, wil Mazda een belangrijke rol gaan spelen in dit groeisegment. In de regio Tilburg wordt Aixam verkocht door autobedrijf JE-ES aan de Kreitenmolenstraat 212 in Udenhout. 8 en zondag it bedrijf zijl i een acce- 13 en rodel 3, goed De kleine, maar dappere Aixam heeft een lichtmetalen kooicon structie die door de fabrikant bij heid staan ABS met EBD pai en wordt de auto ook voorziei van twee airbags en zijairbags. zaterdag 28 en zondag 29 okto ber heeft dit bedrijf zijn deuren geopend (van 10.00 tot 17.00 uur) voor iedereen die eens met het fenomeen brommobiel ken nis wil maken, zodat op deze ma nieren veel vooroordelen wegge nomen worden. Daarnaast is het mogelijl een vaste overbrengingsv ding tussen voor- en aciw len te kiezen (50:50) door knop op ken. Op op 10, bij de V6 moet /orden gehouden met 5 OKTOBER 2000 PAGINA 8 tr/min. Via een handgeschakel- de vijfbak worden alleen de voor wielen aangedreven, maar er kan ook een versie met vierwiel- aandrijving worden besteld. De 4WD is voorzien van een nieuw type koppeling die er automa tisch voor zorgt dat de achter wielen worden bijgeschakeld als de voorwielen gaan doorslippen. we tegen de Aixam het een auto of is >1 nets op vier wie- ,_i lengte van 2,58 me tara zelfs iets langer jen Smart en ook door zijn van 1,40 meter mag ie er Best wezen. De brommobiel is een Frans fenomeen, dat enkele ja- ren geleden ook voet zette op Nederlandse bodem. Er zijn een paar fabrikanten in dit soort voertuigen ge specialiseerd en Aixam is daarbij absoluut markt leider. De Aixam 400 biedt mobiliteit aan mensen zonder rijbewijs op een meer dan acceptabel niveau. Een bestuurder van een brom mobiel zoals de Aixam heeft al tijd een bromfietscertificaat no dig. Iedereen die voor 31 mei 1980 geboren is, kan dit certifi caat tegen betaling van f.25,zo bij het postkantoor ophalen. Wie jonger is, zal eerst een examen moeten afleggen. Maar bij de aanschaf van een Aixam hoort ook een rijopleiding van maxi maal 4 uur in de eigen auto. Wie deze lessen heeft afgewerkt, krijgt een brommobiel-certifi- caat. Dit is nog niet rechtsgeldig, maar is wel in overleg met het ministerie opgezet. jkvoor ngsverhou- ichterwie- loor op een i het dashboard te druk- het gebied van veilig Hoe moeten we aankijken. Is he het een motorfie Jen? Met zijn ter is de Aixai dan een breedte de achterbank niet alleen neer te klappen is, maar ook volledig verwijderd kan worden. Hier door neemt het bagagevolume in etappes toe van 368 tot maxi maal 2245 liter. Verder kan de bestuurdersstoel in hoogte wor den aangepast en datzelfde geldt voor de stuurkolom. Mazda le vert de Tribute in een behoorlijk complete standaarduitrusting met voor de Exclusive onder meer chromen deurgrepen, vier bevestigingshaken in de bagage- vloer, airconditioning, centrale vergrendeling, elektrische ra men en spiegels, elektrische an tenne en radiovoorbereiding met vier luidsprekers. De Touring voegt hier nog aan toe cruise control, afstandsbediening op de Op dit moment wordt de brom mobiel vpoijal verkocht aan ou dere mensén zonder rijbewijs en jongere mensenpieniet in staat zijn om een normale auto te be sturen. Maar de Aixam vindt ook steeds meer zijn weg naar gezinnen waar een tweede auto nodig is. De Aixam is zeer han delbaar in de stad, kost weinig in onderhoud en exploitatie en biedt meer dan voldoende bin- ruimte voor twee personen, ijn genoeg mensen die dage- i enkele kilometers van hun i naar ‘t werk rijden en voor al als eis stellen dat ze droog en warm zitten. En de Aixam' kan aan deze wen sen al heel gemakkelijk voldoen. Maar wat kost zo’n Aixam, zult zich afvragen. Het gewicht blijft beperkt tot slechts 350 kg en dat verklaart mede het enorm gunstige brand stofverbruik van ongeveer 1 op 35. We starten de 2-pitter en deze komt direct levendig over. Tn-- "ijd geleden heeft de fa- isolatiepakket ontwikkeld voor dit model, zodat het geluidsniveau aanzienlijk is teruggebracht, al moeten daar geen wonderen van verwacht worden. een snelheid van 50 km/u een botsproef heeft ondergaan. De passagiersruimte bleef daarbij nagenoeg volledig in takt. De Aixam is bovendien ook uitge rust met moderne rolgordels. De buitenbeplating van de carrosse rie is van een door-en-door ge kleurde kunststof. Er geldt geen meerprijs voor metaallak. De wielen zijn rondom onafhanke lijk opgehangen met schroefve- ren en standaard staat deze klei ne Fransoos op Michelin banden. Ieder model of ieder type auto maakt een bepaalde cyclus door en we kunhen zien dat de be langstelling voor grote ruimte wagens niet meer zo sterk groeit en dat klanten in dit prijsseg ment naar alternatieven op zoek gaan. De SUV kan aan veel wen sen voldoen, omdat het door gaans auto’s zijn met een flinke motor, forse binnenruimte, luxu euze uitrusting en extra ge bruiksmogelijkheden als men de onverharde weg wil verlaten. De Mazda Tribute ziet er ge woon goed uit. De auto is niet overdreven rond van vorm en komt redelijk stoer over. Aan de andere kant draagt de Tribute geen typische Mazda-uitstraling voor zover deze mocht bestaan. Wie goed kijkt herkent in de grille een vijfhoek. Alle versies met uitzondering van het duur ste model hebben bumpers, spat- bordverbreders, skirts en ran den onder langs de portieren in een contrasterende grijze kleur die het krachtige karakter van de auto benadrukken. Alleen bij de V6 in Touring-uitgave zijn deze onderdelen in de carrosse- riekleur gespoten. De portiergre- pen hebben altijd een laklaagje, De meest complete uitvoering met alle genoemde gadgets komt net onder de £24.000,= uit, maar voor zo’n £19.000,= is men ook al voorzien. Verder bouwt Aixam nog een grappige cabrio ook met plaats voor twee personen, die nog gunstiger in prijs is. Vanaf april De Tribute heeft een flinke bo- demvrijheid, maar het overhel len in bochten wordt beperkt door onder meer het monteren van een dwarsstabilisator. Voor past Mazda McPherson veerpo- ten toe en achter een constructie met dwarsdraagarmen, langsar- men en schroefveren. Hierdoor wordt een flinke wieluitslag mo gelijk en krijgt belading weinig invloed op het rijgedrag. En dan komen we weer even te rug op het leveringsprogramma. De 2 liter is er dus met 2WD en 4WD. Deze versies zorgen voor een topsnelheid van respectieve lijk 169 en 166 km/u<en i leratie van 0 tot 100 in 1 13,7 seconden. In het topmo levert Mazda een 3 liter V6, voor 198 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 265 Nm bij 4750 tr/min. Een krachtige en soepele: machine die uitsluitend wordt geleverd in combinatie met vier- wielaandrijving en een viertraps automaat. Deze versie haalt 190 km/u en accelereert in 11,8 se conden naar de 100 km/u. Ligt het verbruik van de 2 liter net boven de loj rekening wo 1 op 7,8. Alhoewel de werkelijke levering nog even op zich laat wachten, heeft Mazda al wel de prijzen van de Tribute bekend gemaakt. Het basismodel met tweewiel- aandrijving gaat £54.995,= kos ten in de Exclusive-uitvoering. Dezelfde auto met vierwielaan- drijving komt op £57.495,=. Voor £60.995,= rijdt men de Touring- uitgave voor en de V6 Touring 4WD gaat £81.495,= maar zal pas vanaf juli volgend op het programma worden gezet. De Mazda Tribute is 4,40 meter lang en heeft een flinke breedte van 1,80 meter. De auto moet worden gezien als concurrent van onder meer de Toyota RAV4 en de Hyundai Santa Fe en te vergeten de nieuwe Ford Maverick, die uit hetzelfde pro ject voortkomt. De SUV komt wat concept betreft uit Amerika, maar weet ook in Europa steeds meer klanten voor zich te win nen. Öe Aixam biedt plaats aan twee personen en een aardi- ge hoeveelheid bagage (600 li fe). De vier wielen staan keurig I èp de hoeken van de carrosserie en zijn onafhankelijk opgehan- I gen. Vanuit technisch oogpunt is Ie Aixam absoluut een auto, Waarbij de diverse constructies wat kleiner zijn uitgevallen. Het fhodeme oplopende front doet |og het meest aan een ruimte- Wagentje denken. Het 2001-mo- del heeft bovendien moderne, feldere koplampeni gekregen, de Bumpers zijn opnieuw vormge- geven en ook de achterlichten nebben een kleine verandering óndergaan. Het leveringspro gramma bestaat uit drie types, Waarbij de meest complete Su ser Luxe wordt uitgerust met Als de pook vooruit wordt bewo gen, hoeft alleen nog maar het gaspedaal te worden ingetrapt en daar gaan we dan. Schakelen is niet nodig en iedereen met een beetje verkeersinzicht kan er zo mee overweg. Het is in het begin even wennen datje niet harder kunt dan 45 km/u, maar dat is dan vanuit het standpunt van een automobilist gezien. Opval lend is de flinke hoeveelheid glas om je heen, zodat je goed over zicht houdt. elektrisch bediende portierrui ten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een audio-in- stallatie, lichtmetalen wielen, getint glas, meegespoten bum- - - - - -- - - - - - - - pers en buitenspiegels en hout- Fni?e tlJ<i &ele.^e1^ J look panelen op het dashboard. bnek een speciaal i ontwikkeld voor dit Onder de kleine motorkap huist een 2 cilinder Kubota dieselmo tor met een inhoud van 400 cc. De overbrenging van de motor- krachten op de voorwielen ge schiedt via een continu variabele transmissie, zodat de bestuur der met de vloerpook alleen hoeft te kiezen uit voor- of ach teruit rijden. Het motorvermo gen is getemperd tot 5 pk, zodat de Aixam niet harder kan dan 45 km/u en dat is precies wat wette lijk is toegestaan om te worden aangemerkt als brommobiel. Zou men het maximale uit de Aixam halen, dan er gemakke lijk 70 tot 80 km/u mee worden gereden. In etappes Dat met de Tribute ook MPV-ko- pers getrokken moeten worden, blijkt onder meer uit het feit dat terwijl de buitenspiegels juist in zwart zijn uitgevoerd. De licht metalen wielen, mistlampen in de voorbumper en dakrails zijn specifiek voor de Touring-uitrus- ting. I VAZO.X I Unit t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 43