1Hl
in
B
sst
Aixam 400 Evolution
I
stuks
Klein maar fijn
Stoer en compact
Mazda Tribute
ii I
L h
InrTsngl
■ggl
g... jsp A»
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 26 OKTOBER 2000 b PAGINA 9
Ruimtewagentje
Bromfietscertificaat
Kooiconstructie
niet
Contrasterend
Mazda gaat haar modellenprogramma in een
nieuwe richting uitbreiden. Vanaf april volgend
jaar staat de nieuwe Tribute bij de Nederlandse
dealers, een zogenaamde Sports Utility (SUV). Met
dit model, dat een gezamenlijk project is van de Ja
panse, Amerikaanse en Europese ontwerpafdelin
gen van het merk, wil Mazda een belangrijke rol
gaan spelen in dit groeisegment.
In de regio Tilburg wordt Aixam
verkocht door autobedrijf JE-ES
aan de Kreitenmolenstraat 212
in Udenhout.
8 en zondag
it bedrijf zijl
i een acce-
13 en
rodel
3, goed
De kleine, maar dappere Aixam
heeft een lichtmetalen kooicon
structie die door de fabrikant bij
heid staan ABS met EBD pai
en wordt de auto ook voorziei
van twee airbags en zijairbags.
zaterdag 28 en zondag 29 okto
ber heeft dit bedrijf zijn deuren
geopend (van 10.00 tot 17.00
uur) voor iedereen die eens met
het fenomeen brommobiel ken
nis wil maken, zodat op deze ma
nieren veel vooroordelen wegge
nomen worden.
Daarnaast is het mogelijl
een vaste overbrengingsv
ding tussen voor- en aciw
len te kiezen (50:50) door
knop op
ken. Op
op 10, bij de V6 moet
/orden gehouden met
5 OKTOBER 2000 PAGINA 8
tr/min. Via een handgeschakel-
de vijfbak worden alleen de voor
wielen aangedreven, maar er
kan ook een versie met vierwiel-
aandrijving worden besteld. De
4WD is voorzien van een nieuw
type koppeling die er automa
tisch voor zorgt dat de achter
wielen worden bijgeschakeld als
de voorwielen gaan doorslippen.
we tegen de Aixam
het een auto of is
>1 nets op vier wie-
,_i lengte van 2,58 me
tara zelfs iets langer
jen Smart en ook door zijn
van 1,40 meter mag ie er
Best wezen.
De brommobiel is een Frans fenomeen, dat enkele ja-
ren geleden ook voet zette op Nederlandse bodem. Er
zijn een paar fabrikanten in dit soort voertuigen ge
specialiseerd en Aixam is daarbij absoluut markt
leider. De Aixam 400 biedt mobiliteit aan mensen
zonder rijbewijs op een meer dan acceptabel niveau.
Een bestuurder van een brom
mobiel zoals de Aixam heeft al
tijd een bromfietscertificaat no
dig. Iedereen die voor 31 mei
1980 geboren is, kan dit certifi
caat tegen betaling van f.25,zo
bij het postkantoor ophalen. Wie
jonger is, zal eerst een examen
moeten afleggen. Maar bij de
aanschaf van een Aixam hoort
ook een rijopleiding van maxi
maal 4 uur in de eigen auto. Wie
deze lessen heeft afgewerkt,
krijgt een brommobiel-certifi-
caat. Dit is nog niet rechtsgeldig,
maar is wel in overleg met het
ministerie opgezet.
jkvoor
ngsverhou-
ichterwie-
loor op een
i het dashboard te druk-
het gebied van veilig
Hoe moeten we
aankijken. Is he
het een motorfie
Jen? Met zijn
ter is de Aixai
dan een
breedte
de achterbank niet alleen neer te
klappen is, maar ook volledig
verwijderd kan worden. Hier
door neemt het bagagevolume in
etappes toe van 368 tot maxi
maal 2245 liter. Verder kan de
bestuurdersstoel in hoogte wor
den aangepast en datzelfde geldt
voor de stuurkolom. Mazda le
vert de Tribute in een behoorlijk
complete standaarduitrusting
met voor de Exclusive onder
meer chromen deurgrepen, vier
bevestigingshaken in de bagage-
vloer, airconditioning, centrale
vergrendeling, elektrische ra
men en spiegels, elektrische an
tenne en radiovoorbereiding met
vier luidsprekers. De Touring
voegt hier nog aan toe cruise
control, afstandsbediening op de
Op dit moment wordt de brom
mobiel vpoijal verkocht aan ou
dere mensén zonder rijbewijs en
jongere mensenpieniet in staat
zijn om een normale auto te be
sturen. Maar de Aixam vindt
ook steeds meer zijn weg naar
gezinnen waar een tweede auto
nodig is. De Aixam is zeer han
delbaar in de stad, kost weinig
in onderhoud en exploitatie en
biedt meer dan voldoende bin-
ruimte voor twee personen,
ijn genoeg mensen die dage-
i enkele kilometers van hun
i naar ‘t werk rijden en voor
al als eis stellen dat ze droog en
warm zitten.
En de Aixam' kan aan deze wen
sen al heel gemakkelijk voldoen.
Maar wat kost zo’n Aixam, zult
zich afvragen.
Het gewicht blijft beperkt tot
slechts 350 kg en dat verklaart
mede het enorm gunstige brand
stofverbruik van ongeveer 1 op
35. We starten de 2-pitter en
deze komt direct levendig over.
Tn-- "ijd geleden heeft de fa-
isolatiepakket
ontwikkeld voor dit model, zodat
het geluidsniveau aanzienlijk is
teruggebracht, al moeten daar
geen wonderen van verwacht
worden.
een snelheid van 50 km/u een
botsproef heeft ondergaan. De
passagiersruimte bleef daarbij
nagenoeg volledig in takt. De
Aixam is bovendien ook uitge
rust met moderne rolgordels. De
buitenbeplating van de carrosse
rie is van een door-en-door ge
kleurde kunststof. Er geldt geen
meerprijs voor metaallak. De
wielen zijn rondom onafhanke
lijk opgehangen met schroefve-
ren en standaard staat deze klei
ne Fransoos op Michelin
banden.
Ieder model of ieder type auto
maakt een bepaalde cyclus door
en we kunhen zien dat de be
langstelling voor grote ruimte
wagens niet meer zo sterk groeit
en dat klanten in dit prijsseg
ment naar alternatieven op zoek
gaan. De SUV kan aan veel wen
sen voldoen, omdat het door
gaans auto’s zijn met een flinke
motor, forse binnenruimte, luxu
euze uitrusting en extra ge
bruiksmogelijkheden als men de
onverharde weg wil verlaten.
De Mazda Tribute ziet er ge
woon goed uit. De auto is niet
overdreven rond van vorm en
komt redelijk stoer over. Aan de
andere kant draagt de Tribute
geen typische Mazda-uitstraling
voor zover deze mocht bestaan.
Wie goed kijkt herkent in de
grille een vijfhoek. Alle versies
met uitzondering van het duur
ste model hebben bumpers, spat-
bordverbreders, skirts en ran
den onder langs de portieren in
een contrasterende grijze kleur
die het krachtige karakter van
de auto benadrukken. Alleen bij
de V6 in Touring-uitgave zijn
deze onderdelen in de carrosse-
riekleur gespoten. De portiergre-
pen hebben altijd een laklaagje,
De meest complete uitvoering
met alle genoemde gadgets komt
net onder de £24.000,= uit, maar
voor zo’n £19.000,= is men ook al
voorzien. Verder bouwt Aixam
nog een grappige cabrio ook met
plaats voor twee personen, die
nog gunstiger in prijs is.
Vanaf april
De Tribute heeft een flinke bo-
demvrijheid, maar het overhel
len in bochten wordt beperkt
door onder meer het monteren
van een dwarsstabilisator. Voor
past Mazda McPherson veerpo-
ten toe en achter een constructie
met dwarsdraagarmen, langsar-
men en schroefveren. Hierdoor
wordt een flinke wieluitslag mo
gelijk en krijgt belading weinig
invloed op het rijgedrag.
En dan komen we weer even te
rug op het leveringsprogramma.
De 2 liter is er dus met 2WD en
4WD. Deze versies zorgen voor
een topsnelheid van respectieve
lijk 169 en 166 km/u<en i
leratie van 0 tot 100 in 1
13,7 seconden. In het topmo
levert Mazda een 3 liter V6,
voor 198 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 265 Nm bij 4750
tr/min. Een krachtige en soepele:
machine die uitsluitend wordt
geleverd in combinatie met vier-
wielaandrijving en een viertraps
automaat. Deze versie haalt 190
km/u en accelereert in 11,8 se
conden naar de 100 km/u. Ligt
het verbruik van de 2 liter net
boven de loj
rekening wo
1 op 7,8.
Alhoewel de werkelijke levering
nog even op zich laat wachten,
heeft Mazda al wel de prijzen
van de Tribute bekend gemaakt.
Het basismodel met tweewiel-
aandrijving gaat £54.995,= kos
ten in de Exclusive-uitvoering.
Dezelfde auto met vierwielaan-
drijving komt op £57.495,=. Voor
£60.995,= rijdt men de Touring-
uitgave voor en de V6 Touring
4WD gaat £81.495,= maar zal
pas vanaf juli volgend op het
programma worden gezet.
De Mazda Tribute is 4,40 meter
lang en heeft een flinke breedte
van 1,80 meter. De auto moet
worden gezien als concurrent
van onder meer de Toyota RAV4
en de Hyundai Santa Fe en
te vergeten de nieuwe Ford
Maverick, die uit hetzelfde pro
ject voortkomt. De SUV komt
wat concept betreft uit Amerika,
maar weet ook in Europa steeds
meer klanten voor zich te win
nen.
Öe Aixam biedt plaats
aan twee personen en een aardi-
ge hoeveelheid bagage (600 li
fe). De vier wielen staan keurig
I èp de hoeken van de carrosserie
en zijn onafhankelijk opgehan-
I gen. Vanuit technisch oogpunt is
Ie Aixam absoluut een auto,
Waarbij de diverse constructies
wat kleiner zijn uitgevallen. Het
fhodeme oplopende front doet
|og het meest aan een ruimte-
Wagentje denken. Het 2001-mo-
del heeft bovendien moderne,
feldere koplampeni gekregen, de
Bumpers zijn opnieuw vormge-
geven en ook de achterlichten
nebben een kleine verandering
óndergaan. Het leveringspro
gramma bestaat uit drie types,
Waarbij de meest complete Su
ser Luxe wordt uitgerust met
Als de pook vooruit wordt bewo
gen, hoeft alleen nog maar het
gaspedaal te worden ingetrapt
en daar gaan we dan. Schakelen
is niet nodig en iedereen met een
beetje verkeersinzicht kan er zo
mee overweg. Het is in het begin
even wennen datje niet harder
kunt dan 45 km/u, maar dat is
dan vanuit het standpunt van
een automobilist gezien. Opval
lend is de flinke hoeveelheid glas
om je heen, zodat je goed over
zicht houdt.
elektrisch bediende portierrui
ten, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, een audio-in-
stallatie, lichtmetalen wielen,
getint glas, meegespoten bum- - - - - -- - - - - - - -
pers en buitenspiegels en hout- Fni?e tlJ<i &ele.^e1^ J
look panelen op het dashboard. bnek een speciaal i
ontwikkeld voor dit
Onder de kleine motorkap huist
een 2 cilinder Kubota dieselmo
tor met een inhoud van 400 cc.
De overbrenging van de motor-
krachten op de voorwielen ge
schiedt via een continu variabele
transmissie, zodat de bestuur
der met de vloerpook alleen
hoeft te kiezen uit voor- of ach
teruit rijden. Het motorvermo
gen is getemperd tot 5 pk, zodat
de Aixam niet harder kan dan 45
km/u en dat is precies wat wette
lijk is toegestaan om te worden
aangemerkt als brommobiel.
Zou men het maximale uit de
Aixam halen, dan er gemakke
lijk 70 tot 80 km/u mee worden
gereden.
In etappes
Dat met de Tribute ook MPV-ko-
pers getrokken moeten worden,
blijkt onder meer uit het feit dat
terwijl de buitenspiegels juist in
zwart zijn uitgevoerd. De licht
metalen wielen, mistlampen in
de voorbumper en dakrails zijn
specifiek voor de Touring-uitrus-
ting.
I VAZO.X I Unit t