a 11 o fe i vak 1 l L MS SS: E- 'Je brengt een vliegwiel in beweging' 'Mirakels mooi' echte Oisterwijkse musical TILBURG KIEST KUNST. OPFRISSERTJE NODIG? DAVERENDE DAG ns •delen ijl r NS r f -4 J off- I 2000 - PAGINA 22 DONDERDAG 26 OKTOBER 2000 - PAGINA 23 DE TILBURGSE KOERIER I soort 'pees I werk roept osien Brenneker spre- de ritmiek, het even- I .N Vertrekkend directeur Jan Doms van Tilburgse Kunststichting zonda hebt." CHINES les. ben nu het ge? Kunststichting ibezoeker I ituurmi DAVEREND DE HERFST IN, OP ZONDAG 29 OKTOBER NOG EEN LAATSTE VAN 12.00 TOT 17.00 UUR hem (meestal) lebber- >rmachines laiers tmiddelen. irg mline.nl nachines, outversnip- skelters kruid- airle de meest i nieuwe isetter. rs worden verloot met 3uwe 'STIHL ettingzaag. 3kt. 16.oo u. WilWouts (al 25 jaar) huisarts Irene Keijzer mede-eigenaar cinematheek Iris Slagboom student assistent-marketing communicatie Annemarie Kloeg boekbinder Peter van de Lisdonk, wijkagent Tome Naber makelaar Els van Loon al 21 jaar abonnee van de Kunstuitleen Maxime en Joep de Kok 8 en 10 jaar oud Joris Mathijsen linkervleugelverdediger Willem II Liesbeth de Graaf scheidend lid selectie-commissie TRENDHOPPER TILBURG KONINGSPLEIN 013 - 54 33 082 De heer en mevrouw Lejeune eigenaars van de gelijknamige slagerij Gevel reinigen kalkzandsteen Gevel impregneren kalkzandsteen Incl. 10-jarig garantiecertificaat Jan Melis voorzitter Kamer van Koophandel George van den Bosch eigenaar van De Voortuin en Weemoed Ion; Frans Schollen jr. DO|. 013-4638286 06-53183624 s van :sub- ïtneen- enaars is de hebt der N' vwr Séna Casita zangeres rapster B.oo u. 6.00 u. 6.00 u. *"i: Jo Snoer ocript, l Valksj architect™ le paplepel rierpentnaak- (i opdracht van De kerk,] rust te ma ,n om naar tel ’en van Josie Henk Dijk dierenarts alhier, binnenkort in Portugal e vormen het doel ratie van essionele :nsen zijn :en in rland ;aren, die Kunstverzamelaar is hij niet, wel komt dagelijks met veel kunst (in interieurs) aanraking. "Een kunstwerk moet je n teen pakken.En dat gaat op voor de kleur rijke zeefdruk van John Lie a Fo. "Kunst is iets heel persoonlijks. 80% doet me niks, maar er zijn werken die eruit springen. Nieuwe beeldtaal Eenmaal onderwijzer kon Doms als nog naar de Academie voor Beeldende Vorming, 's avonds. Overdag stond hij op de lagere school aan de Vlashoflaan in Tilburg-Noord, waar -geheel in de geest van de tijd- volop geëxperimen teerd werd met onderwijs en de leer krachten werden aangesproken op hun vaardigheden en andere studies dan die voor onderwijzer. In het kader van die team teaching gaf Jan Doms drieën eenhalf jaar tekenles aan alle leerlin gen van de school. "Ik heb daar veel ge leerd", blikt hij terug, "onder meer dat het goed mogelijk is jonge mensen ver trouwd te maken met nieuwe beeld taal." ige mensen met meerdere kunst aanspreken" was h De verwerving van de voormalige Ra- vindt hij. "Daar was twee jaar niks mee straat, bobank aan de Tivolistraat ging in gebeurd. Als je dan enthousiast raakt voltooi 1996 met veel meer politieke steun een over die panden, moet je snel z:j" entrumvoor Want als anderen gaan meedoen, <x, moet in wordt de prijs te hoog." in de richting van andere culture- j organisaties stelt de directeur van de relatief grote TKS "geen monopolist" te zijn. "Je moet de kennis en kunde v<— je bedrijf ter beschikking stelle... bleek onder meer door de op“**'*; van het Centrum voor Archil O Jan Doms: "Wel eens een stevige stimulans voor de stichting. FOTO: PETER LIGTENBERG De mededeling dat directeur Jan Doms per 1 november bij de TKS weggaat, verraste menigeen. Niet te grote voort varendheid is de reden, maar zijn tijd was gekomen, is de boodschap van Doms. "Wil ik nog iets anders doen, dan moet ik het nu doen." Bang dat zijn vertrek de organisatie onthoofd achterlaat, is hij niet. "Als ik hier stop, valt het niet als een kaarthuis hadden in elkaar; er komt hooguit een andere tisch be- dynamiek. Ik ben nu het gezicht, maar alen, de Tilburgse Kunststichting is van de t. Je 135 mensen die er werken, samen met de duizenden die cursussen volgen of voorstellingen bezoeken." Stilzitten ligt niet in Doms’ aard. Tij dens de onderhandelingen over de aan- i-j_ in jn de Willem II- Ze is een zeer actief lid van de Kunstuitleen. Naast lenen volgt ze soms ook cursussen en kijklessen. Beeldende kunst heeft van alle kunstvormen haar grootste interesse. 'Juist die variatie spreekt me aan. Het beeld van M. v.d. Ven is verrassend vanwege de ver vlechting aan de achterkantlk zie het lenen bij de Kunstuitleen als een blij vend experi ment. Ik kan makkelijker zonder planten in huis dan zonder kunst. De houtdruk van Vincent van Ojen kiest ze vooral 'vanwege die kleur blauw, en die vrouw, die een beetje op een poes lijkt...het doet me denken aan een werk van Matisse. "Kunst is voor haar beslist geen eerste levensbehoefte. "Ik kies al leen wat ikzelf mooi vind. Of waar ik via toevallige contacten tegenaan loop. heb ik behoefte aan mooi vormgegeven spullen om me heen.' 513 11 40 Haar oog viel op een ets van Peter Voor- mey"Het zit 'm denk ik vooral in de een voud ervan, terwijl het, met al die kleur tjes toch niet eentonig wordt. Juist het feit dat het niks voorstelt en ik er zelfbij kan fantaseren vind ik leuk.' 'Ik raak steeds meer geïnteresseerd in kunst en verwacht dat dat alleen maar meer wordt. kels mooi’ is een geheel eigen Oister wijkse productie van de hand van de drie initiatiefnemers die de stichting Musivo 2000 hebben opgericht, te we- To Snoeren, schrijver van het bestuurslid en co-regisseur; Jan componist en tevens voorzitter; Jan van Eijndhoven, schrijver van de liedteksten, secretaris, PR functionaris en tevens de eindregisseur. 'Mirakels mooi’ speelt zich af om streeks 1930 in een plattelandsdorpje, ergens in Nederland. De mensen leven „j.. er in alle rust en vredig met elkaar. Ei- Jght, genlijk valt erniet zo veel spectaculairs win- te beleven in dat dorpje. Alles en ieder een gaat er zijn eigen gangetje en men kan het prima met elkaar vinden. Dat blijkt vooral uit die momenten waarop men elkaar treft bij het dorpscafé op het dorpsplein; daar wordt het dorpse en onderlinge wel en wee danig uit de doeken gedaan. De betrekkelijke rust blijkt dan ook flink te worden ver stoord, als er vrij onverwacht twee zwervers het dorp met hun bezoek ko men "vereren". Deze zwervers bren gen behoorlijk wat deining in de ge moederen door de manier waarop zij zich binnen het dorpje manifesteren. Gelijktijdig blijkt er een onmogelijke liefde op te gaan bloeien tussen een boerenzoon en een zwakbegaafd meis je, waarvan de moeder (een weduw vrouw) naarstig op zoek is naar een ge schikte kandidaat voor zichzelf. Trouwens: er blijken meer "zoeken den" in het dorp rond te lopen die hun keren naar liefde en geborgenheid. Alsof dat niet genoeg is, staat één van de boerinnen op het punt te bevallen van haar negende kind (en wat haar man betreft: niet het laatste!). De musical 'Mirakels mooi' is het eer ste product van de nieuwe Oisterwijk se stichting Musivo 2000, een produc tie waaraan 13 kinderen en ca. 60 volwassenen actief zullen meewerken, zowel vóór als achter de schermen. In de olieverf van Toon Laurense spreekt 'juist dat simpele en eenvoudige me aan. Dat grijze vlak als hoofdtoon en die kleurtjes erom heen. Maar verder heb ik met kunst bijna niks, tenzij je voetballen een kunst wilt noemen.' Voortvarend In de doorlichting van de TKS door bu reau Berenschot uit 1999 werd Doms drammerig en lastig genoemd. In de gemeenschappelijke verklaring van het TKS-bestuur en Doms over zijn LJynamiek vertrek staat: "de perspectieven op groei en uitbouw van TKS zijn komen de jaren niet zodanig, dat de kwalitei ten van Doms ten volle kunnen worden benut." Is hij te voortvarend? De scheidend di recteur bestrijdt dat ten dele: "Ik wil niet onbescheiden zijn: ik ben wel eens een stevige stimulans voor de stich ting. Maar er was niets tot stand ge bracht als niet vele mensen hadden meegewerkt. Het is een dynamic... drijf. Je moet ideeën in actie vertale en zo dat de hele club meedoet. brengt een vliegwiel in beweging, maar die machine is wel te besturen." Terecht snel handelen deed Doms bij voorbeeld bij de aankoop van het kan torencomplex in de Willem II-straat, koop van de kantoren Ze maken er alles zelf. En dat al bijna hon derd jaar op de locatie in de Willem II straat. 'Jeanis de derde generatie en zit al vanaf zijn dertiende in het vak. Met kunst hebben ze toch meer dan ze in eerste in stantie dachten. Wel moet een kunstwerk herkenbaar zijn, hetgeen met hun keuze, een realistische aquarel van Jan Bos, het geval is. Verder wil de heer Lejeune nog i kwijt dat een kunstuitleen eigenlijk niks ”iae voor hem is 'ik ben een hebberig type, ik wil het kopen of helemaal niet' (overi- s zijn ook de meeste kunstwerken in kunstuitleen te koop, IL). Het werk 'worteloren' van Katrien Hol land uit de Juniorenuitleen vinden ze alle bei het allerleukste. Hij heeft geinige oren, het zijn wortels, een mondje als een stene- of een poppetje. Zijn oogjes zijn een tje twee regenboogjes. En één van zijn iden' is net een hond! weg. Per 1 november neemt Jan Koningin KUzeJt ,deh5tl"j^iïgKe DoZ'Na had dan il op het scheppen van beel- In de loop der jaren is hij steeds meer van i kunst gaan houden. 'Kunst in huis geeft h een toegevoegde waarde, zeker waneer je regelmatig durft te veranderen.' In de re- gel prefereert hij figuratieve kunst boven abstracte. Hij kiest bewust voor een Til- 1 burgse kunstenaar, Twan Hendriks. "Mid- den-Brabant heeft bijzonder veel in huis j op cultureel gebied. Tilburg is veel meer dan een moderne industriestad alleen en j Midden-Brabantse kunstenaars leveren daaraan een substantiële bijdrage. Ter gelegenheid van de landelijke Dag van de Kunstuitleen op FAXX Kunstuitleen. Zij vertelden erbij waarom en gaven aan wat vanaf 4 november (tot en met 26 november) terecht bij de Kun- 4 en 5 november a.s. -thema NL kiest kunst- maakten vijfentwin- kunst al dan niet voor ze betekent. Wie de gekozen kunstwerken stuitteen. In het kader van de Dag is de Kunstuitleen zaterdags al tig al dan niet bekende Tiburgers een keuze uit de collectie van 'in het echtwil bekijken of de foto 's in zijn geheel wil zien kan vanaf 10.00 uur open tot vijf uur). De 'winterbeelden' van Jan Wolkers vie len haar onmiddellijk op. "Het werk ah K’kascineerd door ordening, ook in de na- H als een v ogZXkUnSt'Ziehe,meer nend zijn, je confronteren met jezelf.' De intrigerende titel van deze tekening van graficus Ad Willemen ('de vieste bordelen -altijd met honden- zaten in de rotsen achter de krottenwijken') prikkelt zijn nieuwsgierigheid en fantasie. "Een soort 'peeskamer met honden...? Het pt vragen op.' Wat kunst voor mij betekent? Kunst is ademen en eten. Dat wat de mens de mens maakt. Het maakt dit tranendal wat beter te verteren...' 'Onze waardering voor het realistisch schilderijtje van Anya Janssen groeii naarmate we het langer in huis hadden. wy n( Bovendien kregen we er heel veel reacties s op van mensen die bij ons over de vloer j kwamen. Er waren mensen die dachten dat het een foto van Janneke was. "Kunst vinden we een verrijking van ons interi eur. En het leuke van de kunstuitleen is datje alles een halfjaar kunt uitproberen. '^■■1 Al van kindsbeen af gaat hij naar de wed strijden van Willem II en naderhand ver wierf hij er faam als kapper. In de zeefdruk van Bob Bonies spreekt hem vooral de fcnkunslw«l< ™wl voorheinlmeesial) naam zijn om naar te kijken. De gekozen hmdwt’drnhfial vemoedd^deklei" 'Kleuris belangrijk, en dan warmetinten. een gouache. "Het is vooral het heftige ge baar erin dat de doorslag geeft. Dat heb ik zelf, ook in me, dat heftige.' Hij noemt zichzelf een matige kunstliefhebber. Niet temin is het eerste waar hij naar kijkt als hij bij iemand binnenkomt wat er aan de muur hangt. Kunst is voor hem, na basale zaken als tafels en stoelen "het e De Oisterwijkse stichting Musivo 2000 gaat een viertal uitvoeringen ver zorgen van de musical 'Mirakels mooi' op vrijdag 27 oktober om 20.00 uur (de première), op zaterdag 28 oktober om ten: 20.00 uur (de reprise), op zondag 29 scrip oktober om 1400 uur (de matinee), en "^“t, werkte hij in Limburg aan de eveneens op zondag 29 oktober om w..v ...w jvoltooiing van twee kunstwerken, ver- 20.00 uur (de slotuitvoering). lerschap van 1996 met veel meer politieke steun een over die panden, moet je snel zijn, telt hij. "Met fax en telefoon op stoelen Alle uitvoeringen worden gehouden in is. "Toen werd stuk gemakkelijker. Het centrum voor Want als anderen gaan meedoen, vlakbij." het Sociaal Cultureel Centrum De stad op het ge- beeldende kunst daar, Faxx, moet in wordt de prijs te hoog." Ook na 1 november heeft hij genoeg te Kunstkring aan de Stationsstraat 3 te samen met een nog te bou- Ook in de richting van andere culture- doen, onder meer het maken van een Oisterwijk. wen ixunauidl een belangrijke functie le organisaties stelt de directeur van de kunstwerk in Duitsland. Kunst maken Kaarten voor deze uitvoeringen zijn krijgen voor beginnende kunstenaars relatief grote TKS "geen monopolist" js ondernemen, stelt Doms: "Het is een uitsluitend verkrijgbaar bij Rick Light, en als plek waar het publiek op een toe- te zijn. "Je moet de kennis en kunde van bedrijf, hard werken in een harde we- Hoogstraat 4 te Oisterwijk tijdens w gankelijke wijze kennis kan maken je bedrijf ter beschikking stellen." Dat reld.Dusishetgoedalsjeeeltopjeziel keltijden. Aan de zaal worden geen :t beeldende kunst. "Tilburg heeft bleek onder meer door de oprichting hebt." kaarten verkocht! De musical 'Mira- «•n rijke traditie op het gebied van van het Centrum voor Architectuur en eldende kunst. Er is ook een oplei- Stedenbouw Tilburg (CAST): "mijn ding en we lopen voorop met een podi- geesteskind in samenwerking met ar um als De Pont. De Kunsthal is het ont- chitectenorganisatie BNA en Publieke brekende stukje daartussen." Werken van de gemeente." En onlangs was Doms een van de kritikasters van het voornemen van BenW om de s sidie van enkele kleine werkgem schappen van beeldende kunster stop te zetten. Zingen doet ze al haar hele leven, ook schrijft ze nederlands- en engelstalige versjes, waar ze zang- of rapteksten van maakt. Binnenkort dingt zij mee naar de Grote Prijs van Nederland met de groep Phat Pockets. De gekozen ets van Peter Bes vertelt een verhaal, 'over hoop en (toekomst)dromen'. Over het leven zelf kortom. Ze vindt het 'een heel diep werk, met grote betekenis'. Kunst, en dan voor- Tk kies kunst op m'n gevoel.' Het werk- al muziek, is voor haar een uiting van fan- je van Hans Vogels doet haar denken aan tasie en gevoel, iets wat jezelf creëert. een versleten, vaak opgevouwen land kaart. 'Alle reizen die ik gemaakt heb zit ten er in. En dan die mooie groenen en blauwen en het licht dat vanuit het midden naar buiten straalt.Met toegepaste kunst heeft ze meer dan met autonome kunst, 'dat snap ik eerder'. Janneke en Wiep abonnees van de Kunstuitleen 'Gefotografeerde portretten en documen taire fotografie fascineren me. De gepor tretteerde man (een werk van Aemout 'Met kunst is het net als met groente, als 'Ik heb iets met het stiefkindje binnen de Mik eri TRbqimert Boonstra) lijkt een het niet aan bepaalde kwaliteitseisen vol- kunsten, de fotografie.' Daarbij hebben vreemdeling 'Het is lastig om precies onder woorden doet moet ze doorgedraaid worden.' de fotowerken van Wijnand van Lies- dingenuitdn te brengen waarom ik voor dit werk (een Blekkink's 'Satan bij de kannibalenkan hout een extra dimensie vanwege de wij- situatieOntr gouache van Theo Kuijpers IL) kies. Het de toets der kritiek doorstaan. Hij houdt ze waarop de kunstenaar eerst compo- de huid. Me prikkelt in ieder geval mijn fantasie, ik van werk dat redelijk strak en figuratief neert en daarna fotografeert. Hij life', wordt h kan er langer naar kijken. Het is een mooi is. "Bovendien spreekt dat zwart-witte, bewondert kunstenaars omdat'ze het per Of waar ik via spel van vlakken en kleuren.Zijn vrouw dat goed-kwade me wel aan. En dan die definitie doen voor bloemen en applaus', naan loop. Wel is de motor achter de kunst die zij in huis titel!'Zonder beeldende kunst zou ik "Kunst in zeer brede zin is voor mij het ebben, voor een deel aangeschaft tij- kunnen leven, maar niet zonder boeken ongrijpbare, het niet-materiële extra in ens (verre) reizen. en muziek.' het leven.' n (een werk van Aemout nnert Boonstra) IjÊ' een Voor het aanschaffen van het gekozen deling óp een luchthaven. Zijn kle- tweeluik van Miijan de Zeeuw heeft ze in- luitdrukkingvertellenietsoverzijn dertijd sterk gepleit. "Vooral het idee dat Uit de mezzotint van A. Koomans doemt Zijn voorkeur gaat uit naar 'literaire itroerend vind ik zijn gehaven- eraan ten grondslag ligt vind ik bijzonder, vanuit de duistere achtergrond een vogel prenten', prenten die niet eenduidig zijn, de huid. Met het formaat, "bigger than Een kunstenaar die de beschikking krijgt op. 'Die vogel springt naar voren, zijn ve- waar een verhaal in zit dat hem kan blij - life', wordt het normale, dat wat doorsnee over een oud foto-archief en tijdens een ren zijn heel fijn getekend.Kleur is voor ven boeien. Daarnaast treffen hem voor is verheven tot iets bijzonders.Architec- verblijf aan New York mensen gaat foto- haar niet perse een overweging. al de techniek en de sfeer die de lino van tuur, dus toegepaste kunst is mijn dage- graferen die familie zouden kunnen zijn Toneel, dans en zang spreken haar meer Thomas van der Linden oproept. lijkse bezigheid, en minder moeizaam dan van de ooit geportretteerden. Het formaat aan dan beeldende kunst. "Door het -in- Kunst is voor hem 'na buiten zijn op de autonomekunst.Diemoetwelheelkrach- verleent er extra kracht aan.' "Kunst voor middels verplichte vakCKV leer je an- fiets, schaats of skeeler het leukste tijd- tig zijn wil ze mij iets zeggen.' mij? Dat is genieten!' ders naar kunst kijken.' verdrijfwat er is (na lezen natuurlijk).' Gevoel voor kunst en are Jan Doms (1949) met de gegoten. Zijn vader ontwh te meubels, onder meer in de architect Jos Bedaux. t torie, school, bejaardenhuis en cierswoningen in Fatima -ontwor door Bedaux- maakten indruk op die in deze toenmalige nieuwboi wijk opgroeide. "Ik wist niet wat archi tectuur was, maar zag wel dat dit bij zonder was." Vader Doms maakte verder lijsten voor Tilburgse schilders, zodat de jon- der op acht lokati ge Jan die kunstvorm te zien kreeg. En turele vorming va vader zorgde ervoor dat er thuis regel- '1'*c matig andere, moderne meubels kwa men, waarbij hij zich bijvoorbeeld liet inspireren d Nieuwe Zakel.j^..^.^, museum en andere plaatsen waar geconfronteerd werd met zaken door fraters en zusters uit verre oorden waren meegebracht, zorgden voor -let terlijk- beeldende vorming. Op veertienjarige wist hij: "Ik wil naar de academie". Maar van zijn ouders kreeg hij te horen dat hij beter eerst een vak kon leren. Dat werd de kweek school, zoals de opleiding voor leraren in het basisonderwijs toen heette. Nog een paar werkdagen en na 21 jaar is-ie v Doms afscheid als directeur van de Tilburgse Kunsisncnnng uk»), nu ik nog iets anders doen, dan moet ik het nu doen"zegt de 51 -jarige Doms. Na Doms had dan wel de gemeente als op een korte rustperiode werpt hij zich in elk geval op het scheppen van beel- drachtgever, maar erg scheutig met dende kunst. geld was die nog met. Trots vertelt hij Onder zijn leiding is de TKS fors gegroeid: de laatste jaren kwam er een °ver de restauratie van het Duvelhok, nieuwe middenzaal (De Vorst) en met Faxx een centrum voor beeldende dl%tot s’an,d kwam met werkge egen- kunst. Dat kost geld en gaat een aantal mensen in het culturele wereldje van heidssubsidie van het njk, een lening Tilburg te hard. Doms: "Er zijn dingen waarvan de overheid nog niet weet van de bank en de inzet van een twin- dat ze het leuk gaat vinden. Verder ben ik geen monopolist: je moet de ken- tigtal jonge bouwvakkers die een res- nis en kunde van je bedrijf ter beschikking stellen." tauratie-opleiding volgden. De ge meente kwam pas over de brug met geld voor de restauratie van de schoor- iur is van zijn volgende baan, bij het vor- toen in 1984 Week dat koni in el m- rningsinstmiut Het Elemen in Breda. Beatrix verzoek van Doms het pas- werd de directeur ziek en Doms werd ShKS JX TilburgseWethouder va2cultuur, Mtet duidelijk gemaakt, het moet wel be bouw- van Puijenbroek, de opdracht van de z,Jn’wan'de ko"mgin k,°?'t' irchi- Stichting Musische Vorming (SMV) Met de komst van GemtBrokx als bur- een geheel te maken. Die had toen een gemeester kreeg Tilburg pas eenbeet- klein deel van het Duvelhok aan de St. Je allure, vindl; D0"18;En ,de TuKS-dl’ Josephstraat in gebruik en werkte ver- racteur kreeg de wind ook echt mee der op acht lokaties in de stad. De cul- tijdens het wethouderscr ?an leerlingen, een van CDA er Jan Timmermans. Vim de taken van de SMV, bleef veelal be- er gekeken naar wat de stad op het ge- Deewenae Kun perkt tot een bezoek aan een vrij tra- bied van culturele infrastructuur nodig Kunsthal dionele dansvoorstelling in de had." i door een stroming als de schouwburg. Zo kon Doms het huidige TKS-hoofd- Lakelijkheid. Ook het Missie- Onder leiding van Doms ging de orga- kwartier aan de Willem II-straat in en andere plaatsen waar Jan nisatie in die jaren op "drie strategische 1993 kopen en stelde de gemeente geld 8 nteerd werd met zaken die plaatsen" in de stad werken: het Duvel- beschikbaar voor de bouw van mid- hok als centrale voorziening met ruim- denzaal De Vorst. Erg van harte ging te voor cursussen, een voormalige dat niet, met een nipte meerderheid in dinn school aan de Zouavenlaan (ook cur- de gemeenteraad. Doms: "Er zijn din- susruimte voor beeldende vorming) en gen waarvan de overheid nog niet weet theater 't Heks in Tilburg-Noord. dat ze het leuk gaat vinden.” Sabine Wendel 'ex-Big Brother’ Cees van Raak publicist/dichter

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23