a
11
o
fe i
vak
1
l L
MS
SS:
E-
'Je brengt een vliegwiel in beweging'
'Mirakels mooi' echte
Oisterwijkse musical
TILBURG KIEST KUNST.
OPFRISSERTJE NODIG?
DAVERENDE DAG
ns
•delen
ijl
r
NS
r
f -4
J
off-
I 2000 - PAGINA 22
DONDERDAG 26 OKTOBER 2000 - PAGINA 23
DE TILBURGSE KOERIER
I soort 'pees
I werk roept
osien Brenneker spre-
de ritmiek, het even-
I .N
Vertrekkend directeur Jan Doms van Tilburgse Kunststichting
zonda
hebt."
CHINES
les.
ben nu het ge?
Kunststichting
ibezoeker
I
ituurmi
DAVEREND DE HERFST IN,
OP ZONDAG 29 OKTOBER
NOG EEN LAATSTE
VAN 12.00 TOT 17.00 UUR
hem (meestal)
lebber-
>rmachines
laiers
tmiddelen.
irg
mline.nl
nachines,
outversnip-
skelters
kruid-
airle de meest
i nieuwe
isetter.
rs worden
verloot met
3uwe 'STIHL
ettingzaag.
3kt. 16.oo u.
WilWouts
(al 25 jaar) huisarts
Irene Keijzer
mede-eigenaar cinematheek
Iris Slagboom
student assistent-marketing communicatie
Annemarie Kloeg
boekbinder
Peter van de Lisdonk,
wijkagent
Tome Naber
makelaar
Els van Loon
al 21 jaar abonnee van de Kunstuitleen
Maxime en Joep de Kok
8 en 10 jaar oud
Joris Mathijsen
linkervleugelverdediger Willem II
Liesbeth de Graaf
scheidend lid selectie-commissie
TRENDHOPPER TILBURG
KONINGSPLEIN 013 - 54 33 082
De heer en mevrouw Lejeune
eigenaars van de gelijknamige slagerij
Gevel reinigen kalkzandsteen
Gevel impregneren kalkzandsteen
Incl. 10-jarig garantiecertificaat
Jan Melis
voorzitter Kamer van Koophandel
George van den Bosch
eigenaar van De Voortuin en Weemoed
Ion;
Frans Schollen jr.
DO|. 013-4638286
06-53183624
s van
:sub-
ïtneen-
enaars
is de
hebt
der
N' vwr
Séna Casita
zangeres rapster
B.oo u.
6.00 u.
6.00 u.
*"i: Jo Snoer
ocript, l
Valksj
architect™
le paplepel
rierpentnaak-
(i opdracht van
De kerk,]
rust te ma
,n om naar tel
’en van Josie
Henk Dijk
dierenarts alhier, binnenkort in Portugal
e vormen
het doel
ratie van
essionele
:nsen zijn
:en in
rland
;aren, die
Kunstverzamelaar is hij niet, wel komt
dagelijks met veel kunst (in interieurs)
aanraking. "Een kunstwerk moet je n
teen pakken.En dat gaat op voor de kleur
rijke zeefdruk van John Lie a Fo. "Kunst is
iets heel persoonlijks. 80% doet me niks,
maar er zijn werken die eruit springen.
Nieuwe beeldtaal
Eenmaal onderwijzer kon Doms als
nog naar de Academie voor Beeldende
Vorming, 's avonds. Overdag stond hij
op de lagere school aan de Vlashoflaan
in Tilburg-Noord, waar -geheel in de
geest van de tijd- volop geëxperimen
teerd werd met onderwijs en de leer
krachten werden aangesproken op hun
vaardigheden en andere studies dan die
voor onderwijzer. In het kader van die
team teaching gaf Jan Doms drieën
eenhalf jaar tekenles aan alle leerlin
gen van de school. "Ik heb daar veel ge
leerd", blikt hij terug, "onder meer dat
het goed mogelijk is jonge mensen ver
trouwd te maken met nieuwe beeld
taal."
ige mensen met meerdere
kunst aanspreken" was h
De verwerving van de voormalige Ra- vindt hij. "Daar was twee jaar niks mee straat,
bobank aan de Tivolistraat ging in gebeurd. Als je dan enthousiast raakt voltooi
1996 met veel meer politieke steun een over die panden, moet je snel z:j"
entrumvoor Want als anderen gaan meedoen,
<x, moet in wordt de prijs te hoog."
in de richting van andere culture-
j organisaties stelt de directeur van de
relatief grote TKS "geen monopolist"
te zijn. "Je moet de kennis en kunde v<—
je bedrijf ter beschikking stelle...
bleek onder meer door de op“**'*;
van het Centrum voor Archil
O Jan Doms: "Wel eens een stevige stimulans voor de stichting.
FOTO: PETER LIGTENBERG
De mededeling dat directeur Jan Doms
per 1 november bij de TKS weggaat,
verraste menigeen. Niet te grote voort
varendheid is de reden, maar zijn tijd
was gekomen, is de boodschap van
Doms. "Wil ik nog iets anders doen,
dan moet ik het nu doen."
Bang dat zijn vertrek de organisatie
onthoofd achterlaat, is hij niet. "Als ik
hier stop, valt het niet als een kaarthuis
hadden in elkaar; er komt hooguit een andere
tisch be- dynamiek. Ik ben nu het gezicht, maar
alen, de Tilburgse Kunststichting is van de
t. Je 135 mensen die er werken, samen met
de duizenden die cursussen volgen of
voorstellingen bezoeken."
Stilzitten ligt niet in Doms’ aard. Tij
dens de onderhandelingen over de aan-
i-j_ in jn de Willem II-
Ze is een zeer actief lid van de Kunstuitleen.
Naast lenen volgt ze soms ook cursussen en
kijklessen. Beeldende kunst heeft van alle
kunstvormen haar grootste interesse. 'Juist
die variatie spreekt me aan. Het beeld van
M. v.d. Ven is verrassend vanwege de ver
vlechting aan de achterkantlk zie het lenen
bij de Kunstuitleen als een blij vend experi
ment. Ik kan makkelijker zonder planten in
huis dan zonder kunst.
De houtdruk van Vincent van Ojen kiest
ze vooral 'vanwege die kleur blauw, en
die vrouw, die een beetje op een poes
lijkt...het doet me denken aan een werk
van Matisse. "Kunst is voor haar beslist
geen eerste levensbehoefte. "Ik kies al
leen wat ikzelf mooi vind. Of waar ik via
toevallige contacten tegenaan loop.
heb ik behoefte aan mooi vormgegeven
spullen om me heen.'
513 11 40
Haar oog viel op een ets van Peter Voor-
mey"Het zit 'm denk ik vooral in de een
voud ervan, terwijl het, met al die kleur
tjes toch niet eentonig wordt. Juist het feit
dat het niks voorstelt en ik er zelfbij kan
fantaseren vind ik leuk.' 'Ik raak steeds
meer geïnteresseerd in kunst en verwacht
dat dat alleen maar meer wordt.
kels mooi’ is een geheel eigen Oister
wijkse productie van de hand van de
drie initiatiefnemers die de stichting
Musivo 2000 hebben opgericht, te we-
To Snoeren, schrijver van het
bestuurslid en co-regisseur; Jan
componist en tevens voorzitter;
Jan van Eijndhoven, schrijver van de
liedteksten, secretaris, PR functionaris
en tevens de eindregisseur.
'Mirakels mooi’ speelt zich af om
streeks 1930 in een plattelandsdorpje,
ergens in Nederland. De mensen leven
„j.. er in alle rust en vredig met elkaar. Ei-
Jght, genlijk valt erniet zo veel spectaculairs
win- te beleven in dat dorpje. Alles en ieder
een gaat er zijn eigen gangetje en men
kan het prima met elkaar vinden. Dat
blijkt vooral uit die momenten waarop
men elkaar treft bij het dorpscafé op het
dorpsplein; daar wordt het dorpse en
onderlinge wel en wee danig uit de
doeken gedaan. De betrekkelijke rust
blijkt dan ook flink te worden ver
stoord, als er vrij onverwacht twee
zwervers het dorp met hun bezoek ko
men "vereren". Deze zwervers bren
gen behoorlijk wat deining in de ge
moederen door de manier waarop zij
zich binnen het dorpje manifesteren.
Gelijktijdig blijkt er een onmogelijke
liefde op te gaan bloeien tussen een
boerenzoon en een zwakbegaafd meis
je, waarvan de moeder (een weduw
vrouw) naarstig op zoek is naar een ge
schikte kandidaat voor zichzelf.
Trouwens: er blijken meer "zoeken
den" in het dorp rond te lopen die hun
keren naar liefde en geborgenheid.
Alsof dat niet genoeg is, staat één van
de boerinnen op het punt te bevallen
van haar negende kind (en wat haar
man betreft: niet het laatste!).
De musical 'Mirakels mooi' is het eer
ste product van de nieuwe Oisterwijk
se stichting Musivo 2000, een produc
tie waaraan 13 kinderen en ca. 60
volwassenen actief zullen meewerken,
zowel vóór als achter de schermen.
In de olieverf van Toon Laurense spreekt
'juist dat simpele en eenvoudige me aan.
Dat grijze vlak als hoofdtoon en die
kleurtjes erom heen. Maar verder heb ik
met kunst bijna niks, tenzij je voetballen
een kunst wilt noemen.'
Voortvarend
In de doorlichting van de TKS door bu
reau Berenschot uit 1999 werd Doms
drammerig en lastig genoemd. In de
gemeenschappelijke verklaring van
het TKS-bestuur en Doms over zijn LJynamiek
vertrek staat: "de perspectieven op
groei en uitbouw van TKS zijn komen
de jaren niet zodanig, dat de kwalitei
ten van Doms ten volle kunnen worden
benut."
Is hij te voortvarend? De scheidend di
recteur bestrijdt dat ten dele: "Ik wil
niet onbescheiden zijn: ik ben wel eens
een stevige stimulans voor de stich
ting. Maar er was niets tot stand ge
bracht als niet vele mensen hadden
meegewerkt. Het is een dynamic...
drijf. Je moet ideeën in actie vertale
en zo dat de hele club meedoet.
brengt een vliegwiel in beweging,
maar die machine is wel te besturen."
Terecht snel handelen deed Doms bij
voorbeeld bij de aankoop van het kan
torencomplex in de Willem II-straat, koop van de kantoren
Ze maken er alles zelf. En dat al bijna hon
derd jaar op de locatie in de Willem II
straat. 'Jeanis de derde generatie en zit al
vanaf zijn dertiende in het vak. Met kunst
hebben ze toch meer dan ze in eerste in
stantie dachten. Wel moet een kunstwerk
herkenbaar zijn, hetgeen met hun keuze,
een realistische aquarel van Jan Bos, het
geval is. Verder wil de heer Lejeune nog
i kwijt dat een kunstuitleen eigenlijk niks
”iae voor hem is 'ik ben een hebberig type, ik
wil het kopen of helemaal niet' (overi-
s zijn ook de meeste kunstwerken in
kunstuitleen te koop, IL).
Het werk 'worteloren' van Katrien Hol
land uit de Juniorenuitleen vinden ze alle
bei het allerleukste. Hij heeft geinige oren,
het zijn wortels, een mondje als een stene-
of een poppetje. Zijn oogjes zijn een
tje twee regenboogjes. En één van zijn
iden' is net een hond!
weg. Per 1 november neemt Jan Koningin
KUzeJt ,deh5tl"j^iïgKe DoZ'Na had dan
il op het scheppen van beel-
In de loop der jaren is hij steeds meer van i
kunst gaan houden. 'Kunst in huis geeft h
een toegevoegde waarde, zeker waneer je
regelmatig durft te veranderen.' In de re-
gel prefereert hij figuratieve kunst boven
abstracte. Hij kiest bewust voor een Til- 1
burgse kunstenaar, Twan Hendriks. "Mid-
den-Brabant heeft bijzonder veel in huis j
op cultureel gebied. Tilburg is veel meer
dan een moderne industriestad alleen en j
Midden-Brabantse kunstenaars leveren
daaraan een substantiële bijdrage.
Ter gelegenheid van de landelijke Dag van de Kunstuitleen op FAXX Kunstuitleen. Zij vertelden erbij waarom en gaven aan wat vanaf 4 november (tot en met 26 november) terecht bij de Kun-
4 en 5 november a.s. -thema NL kiest kunst- maakten vijfentwin- kunst al dan niet voor ze betekent. Wie de gekozen kunstwerken stuitteen. In het kader van de Dag is de Kunstuitleen zaterdags al
tig al dan niet bekende Tiburgers een keuze uit de collectie van 'in het echtwil bekijken of de foto 's in zijn geheel wil zien kan vanaf 10.00 uur open tot vijf uur).
De 'winterbeelden' van Jan Wolkers vie
len haar onmiddellijk op. "Het werk
ah K’kascineerd door ordening, ook in de na-
H als een v ogZXkUnSt'Ziehe,meer nend zijn, je confronteren met jezelf.'
De intrigerende titel van deze tekening
van graficus Ad Willemen ('de vieste
bordelen -altijd met honden- zaten in de
rotsen achter de krottenwijken') prikkelt
zijn nieuwsgierigheid en fantasie. "Een
soort 'peeskamer met honden...? Het
pt vragen op.'
Wat kunst voor mij betekent? Kunst is
ademen en eten. Dat wat de mens de
mens maakt. Het maakt dit tranendal wat
beter te verteren...'
'Onze waardering voor het realistisch
schilderijtje van Anya Janssen groeii
naarmate we het langer in huis hadden. wy n(
Bovendien kregen we er heel veel reacties s
op van mensen die bij ons over de vloer j
kwamen. Er waren mensen die dachten
dat het een foto van Janneke was. "Kunst
vinden we een verrijking van ons interi
eur. En het leuke van de kunstuitleen is
datje alles een halfjaar kunt uitproberen.
'^■■1
Al van kindsbeen af gaat hij naar de wed
strijden van Willem II en naderhand ver
wierf hij er faam als kapper. In de zeefdruk
van Bob Bonies spreekt hem vooral de
fcnkunslw«l< ™wl voorheinlmeesial)
naam zijn om naar te kijken. De gekozen hmdwt’drnhfial vemoedd^deklei" 'Kleuris belangrijk, en dan warmetinten.
een gouache. "Het is vooral het heftige ge
baar erin dat de doorslag geeft. Dat heb ik
zelf, ook in me, dat heftige.' Hij noemt
zichzelf een matige kunstliefhebber. Niet
temin is het eerste waar hij naar kijkt als hij
bij iemand binnenkomt wat er aan de muur
hangt. Kunst is voor hem, na basale zaken
als tafels en stoelen "het e
De Oisterwijkse stichting Musivo
2000 gaat een viertal uitvoeringen ver
zorgen van de musical 'Mirakels mooi'
op vrijdag 27 oktober om 20.00 uur (de
première), op zaterdag 28 oktober om ten:
20.00 uur (de reprise), op zondag 29 scrip
oktober om 1400 uur (de matinee), en
"^“t, werkte hij in Limburg aan de eveneens op zondag 29 oktober om
w..v ...w jvoltooiing van twee kunstwerken, ver- 20.00 uur (de slotuitvoering).
lerschap van 1996 met veel meer politieke steun een over die panden, moet je snel zijn, telt hij. "Met fax en telefoon op stoelen Alle uitvoeringen worden gehouden in
is. "Toen werd stuk gemakkelijker. Het centrum voor Want als anderen gaan meedoen, vlakbij." het Sociaal Cultureel Centrum De
stad op het ge- beeldende kunst daar, Faxx, moet in wordt de prijs te hoog." Ook na 1 november heeft hij genoeg te Kunstkring aan de Stationsstraat 3 te
samen met een nog te bou- Ook in de richting van andere culture- doen, onder meer het maken van een Oisterwijk.
wen ixunauidl een belangrijke functie le organisaties stelt de directeur van de kunstwerk in Duitsland. Kunst maken Kaarten voor deze uitvoeringen zijn
krijgen voor beginnende kunstenaars relatief grote TKS "geen monopolist" js ondernemen, stelt Doms: "Het is een uitsluitend verkrijgbaar bij Rick Light,
en als plek waar het publiek op een toe- te zijn. "Je moet de kennis en kunde van bedrijf, hard werken in een harde we- Hoogstraat 4 te Oisterwijk tijdens w
gankelijke wijze kennis kan maken je bedrijf ter beschikking stellen." Dat reld.Dusishetgoedalsjeeeltopjeziel keltijden. Aan de zaal worden geen
:t beeldende kunst. "Tilburg heeft bleek onder meer door de oprichting hebt." kaarten verkocht! De musical 'Mira-
«•n rijke traditie op het gebied van van het Centrum voor Architectuur en
eldende kunst. Er is ook een oplei- Stedenbouw Tilburg (CAST): "mijn
ding en we lopen voorop met een podi- geesteskind in samenwerking met ar
um als De Pont. De Kunsthal is het ont- chitectenorganisatie BNA en Publieke
brekende stukje daartussen." Werken van de gemeente." En onlangs
was Doms een van de kritikasters van
het voornemen van BenW om de s
sidie van enkele kleine werkgem
schappen van beeldende kunster
stop te zetten.
Zingen doet ze al haar hele leven, ook
schrijft ze nederlands- en engelstalige
versjes, waar ze zang- of rapteksten van
maakt. Binnenkort dingt zij mee naar de
Grote Prijs van Nederland met de groep
Phat Pockets. De gekozen ets van Peter
Bes vertelt een verhaal, 'over hoop en
(toekomst)dromen'. Over het leven zelf
kortom. Ze vindt het 'een heel diep werk,
met grote betekenis'. Kunst, en dan voor- Tk kies kunst op m'n gevoel.' Het werk-
al muziek, is voor haar een uiting van fan- je van Hans Vogels doet haar denken aan
tasie en gevoel, iets wat jezelf creëert. een versleten, vaak opgevouwen land
kaart. 'Alle reizen die ik gemaakt heb zit
ten er in. En dan die mooie groenen en
blauwen en het licht dat vanuit het midden
naar buiten straalt.Met toegepaste kunst
heeft ze meer dan met autonome kunst,
'dat snap ik eerder'.
Janneke en Wiep
abonnees van de Kunstuitleen
'Gefotografeerde portretten en documen
taire fotografie fascineren me. De gepor
tretteerde man (een werk van Aemout
'Met kunst is het net als met groente, als 'Ik heb iets met het stiefkindje binnen de Mik eri TRbqimert Boonstra) lijkt een
het niet aan bepaalde kwaliteitseisen vol- kunsten, de fotografie.' Daarbij hebben vreemdeling
'Het is lastig om precies onder woorden doet moet ze doorgedraaid worden.' de fotowerken van Wijnand van Lies- dingenuitdn
te brengen waarom ik voor dit werk (een Blekkink's 'Satan bij de kannibalenkan hout een extra dimensie vanwege de wij- situatieOntr
gouache van Theo Kuijpers IL) kies. Het de toets der kritiek doorstaan. Hij houdt ze waarop de kunstenaar eerst compo- de huid. Me
prikkelt in ieder geval mijn fantasie, ik van werk dat redelijk strak en figuratief neert en daarna fotografeert. Hij life', wordt h
kan er langer naar kijken. Het is een mooi is. "Bovendien spreekt dat zwart-witte, bewondert kunstenaars omdat'ze het per
Of waar ik via spel van vlakken en kleuren.Zijn vrouw dat goed-kwade me wel aan. En dan die definitie doen voor bloemen en applaus',
naan loop. Wel is de motor achter de kunst die zij in huis titel!'Zonder beeldende kunst zou ik "Kunst in zeer brede zin is voor mij het
ebben, voor een deel aangeschaft tij- kunnen leven, maar niet zonder boeken ongrijpbare, het niet-materiële extra in
ens (verre) reizen. en muziek.' het leven.'
n (een werk van Aemout
nnert Boonstra) IjÊ' een Voor het aanschaffen van het gekozen
deling óp een luchthaven. Zijn kle- tweeluik van Miijan de Zeeuw heeft ze in-
luitdrukkingvertellenietsoverzijn dertijd sterk gepleit. "Vooral het idee dat Uit de mezzotint van A. Koomans doemt Zijn voorkeur gaat uit naar 'literaire
itroerend vind ik zijn gehaven- eraan ten grondslag ligt vind ik bijzonder, vanuit de duistere achtergrond een vogel prenten', prenten die niet eenduidig zijn,
de huid. Met het formaat, "bigger than Een kunstenaar die de beschikking krijgt op. 'Die vogel springt naar voren, zijn ve- waar een verhaal in zit dat hem kan blij -
life', wordt het normale, dat wat doorsnee over een oud foto-archief en tijdens een ren zijn heel fijn getekend.Kleur is voor ven boeien. Daarnaast treffen hem voor
is verheven tot iets bijzonders.Architec- verblijf aan New York mensen gaat foto- haar niet perse een overweging. al de techniek en de sfeer die de lino van
tuur, dus toegepaste kunst is mijn dage- graferen die familie zouden kunnen zijn Toneel, dans en zang spreken haar meer Thomas van der Linden oproept.
lijkse bezigheid, en minder moeizaam dan van de ooit geportretteerden. Het formaat aan dan beeldende kunst. "Door het -in- Kunst is voor hem 'na buiten zijn op de
autonomekunst.Diemoetwelheelkrach- verleent er extra kracht aan.' "Kunst voor middels verplichte vakCKV leer je an- fiets, schaats of skeeler het leukste tijd-
tig zijn wil ze mij iets zeggen.' mij? Dat is genieten!' ders naar kunst kijken.' verdrijfwat er is (na lezen natuurlijk).'
Gevoel voor kunst en are
Jan Doms (1949) met de
gegoten. Zijn vader ontwh
te meubels, onder meer in
de architect Jos Bedaux. t
torie, school, bejaardenhuis en
cierswoningen in Fatima -ontwor
door Bedaux- maakten indruk op
die in deze toenmalige nieuwboi
wijk opgroeide. "Ik wist niet wat archi
tectuur was, maar zag wel dat dit bij
zonder was."
Vader Doms maakte verder lijsten
voor Tilburgse schilders, zodat de jon- der op acht lokati
ge Jan die kunstvorm te zien kreeg. En turele vorming va
vader zorgde ervoor dat er thuis regel- '1'*c
matig andere, moderne meubels kwa
men, waarbij hij zich bijvoorbeeld liet
inspireren d
Nieuwe Zakel.j^..^.^,
museum en andere plaatsen waar
geconfronteerd werd met zaken
door fraters en zusters uit verre oorden
waren meegebracht, zorgden voor -let
terlijk- beeldende vorming.
Op veertienjarige wist hij: "Ik wil naar
de academie". Maar van zijn ouders
kreeg hij te horen dat hij beter eerst een
vak kon leren. Dat werd de kweek
school, zoals de opleiding voor leraren
in het basisonderwijs toen heette.
Nog een paar werkdagen en na 21 jaar is-ie v
Doms afscheid als directeur van de Tilburgse Kunsisncnnng uk»), nu ik
nog iets anders doen, dan moet ik het nu doen"zegt de 51 -jarige Doms. Na Doms had dan wel de gemeente als op
een korte rustperiode werpt hij zich in elk geval op het scheppen van beel- drachtgever, maar erg scheutig met
dende kunst. geld was die nog met. Trots vertelt hij
Onder zijn leiding is de TKS fors gegroeid: de laatste jaren kwam er een °ver de restauratie van het Duvelhok,
nieuwe middenzaal (De Vorst) en met Faxx een centrum voor beeldende dl%tot s’an,d kwam met werkge egen-
kunst. Dat kost geld en gaat een aantal mensen in het culturele wereldje van heidssubsidie van het njk, een lening
Tilburg te hard. Doms: "Er zijn dingen waarvan de overheid nog niet weet van de bank en de inzet van een twin-
dat ze het leuk gaat vinden. Verder ben ik geen monopolist: je moet de ken- tigtal jonge bouwvakkers die een res-
nis en kunde van je bedrijf ter beschikking stellen." tauratie-opleiding volgden. De ge
meente kwam pas over de brug met
geld voor de restauratie van de schoor-
iur is van zijn volgende baan, bij het vor- toen in 1984 Week dat koni in
el m- rningsinstmiut Het Elemen in Breda. Beatrix verzoek van Doms het
pas- werd de directeur ziek en Doms werd ShKS
JX TilburgseWethouder va2cultuur, Mtet duidelijk gemaakt, het moet wel be
bouw- van Puijenbroek, de opdracht van de z,Jn’wan'de ko"mgin k,°?'t'
irchi- Stichting Musische Vorming (SMV) Met de komst van GemtBrokx als bur-
een geheel te maken. Die had toen een gemeester kreeg Tilburg pas eenbeet-
klein deel van het Duvelhok aan de St. Je allure, vindl; D0"18;En ,de TuKS-dl’
Josephstraat in gebruik en werkte ver- racteur kreeg de wind ook echt mee
der op acht lokaties in de stad. De cul- tijdens het wethouderscr
?an leerlingen, een van CDA er Jan Timmermans. Vim
de taken van de SMV, bleef veelal be- er gekeken naar wat de stad op het ge- Deewenae Kun
perkt tot een bezoek aan een vrij tra- bied van culturele infrastructuur nodig Kunsthal
dionele dansvoorstelling in de had."
i door een stroming als de schouwburg. Zo kon Doms het huidige TKS-hoofd-
Lakelijkheid. Ook het Missie- Onder leiding van Doms ging de orga- kwartier aan de Willem II-straat in
en andere plaatsen waar Jan nisatie in die jaren op "drie strategische 1993 kopen en stelde de gemeente geld 8
nteerd werd met zaken die plaatsen" in de stad werken: het Duvel- beschikbaar voor de bouw van mid-
hok als centrale voorziening met ruim- denzaal De Vorst. Erg van harte ging
te voor cursussen, een voormalige dat niet, met een nipte meerderheid in dinn
school aan de Zouavenlaan (ook cur- de gemeenteraad. Doms: "Er zijn din-
susruimte voor beeldende vorming) en gen waarvan de overheid nog niet weet
theater 't Heks in Tilburg-Noord. dat ze het leuk gaat vinden.”
Sabine Wendel
'ex-Big Brother’
Cees van Raak
publicist/dichter