Volkswagen Passat )W 3 I 3NS en garantie uit tot 12 jaar ATIS Volkswagen bouwt Topontmoeting bij Lexus-distributeur Geeft het gevoel uit een hogere klasse 20 miljoenste Golf Renault breidt carrosserie- Honda neemt deel aan project met brandstofstel - - n V DE AUTOMAAT a DONDERDAG 19 OKTOBER 2000 w PAGINA 7 DE TILBURGSE KOERIER )BER 2000 w PAGINA 6 Is Pompverstuivers Chromen inleg Acht motoren Ie aler rg ’ft d een i0.* allatie MAANDEN! ar 5 jnt u s ook 49.750 23.750 28.750 29.750 31.750 29.750 26.750 22.750 25.750 17.750 45.750 22.750 17.750 16.750 5.750 9.750 24.750 14.750 22.750 ƒ13.750 13.750 17.750 12.750 19.750 12.750 VEN 102 02 0 32561 wagen creëerde met deze auto een volledig nieuw marktseg ment en het is daarom logisch datmeni'" heeft wilicnj Golf bleef al 1. De Golf vormt ruggengraat voor ze rd RG E.O. koopavond De grote Volkswagen Passat is succesvol in het seg ment zakenauto’s. Dat succes moet nog een paar jaar voortgaan. Vanaf eind november staat de ge- facelifte variant bij de dealers in de showroom, nog voor het einde van het jaar gevolgd door de Variant. VW heeft haar grootste model op alle fronten onder de loep genomen, zonder de basisvorm te verande ren. gen< kijkt De I ilburg ers plaatsen iet komende tenement’ extra ngsprogramma it acht verschil- waarvanervijf Aan de basis Iriejaar s het Lexus 1999 10-1999 1997 J998 1998 1996 1994 7-1994 3-1995 1995. 6-1997 2-1997 1990 1991 1-1995 1993 mem niaA aatscha Over de nieuw* twee sterke liji grille en over d doorgetrokken tot aar inlaten. In de duurste worden de stootstrips i Evenement’ te organiseren, dat in middels is uitgegroeid tot een tradi tie die twee of drie keer per jaar te rugkomt en telkens weer in een grote behoefte blijkt te voorzien. vier, inzittenden. De auto maakt gebruik van een Ballard Power Systems brandstofcelpakket met waterstof als brandstof. De cel len wekken constant energie op en Worden meteen ontladen door een ultracondensator. Hierdoor worden de wegrij eigenschappen en acceleratie sterk verbeterd. Diverse systemen zorgen voor het terugwinnen van energie, waardoor van een efficiënte energiehuishouding sprake is. edig nieuw marktseg- het is daarom logisch lig fabrikant de Golf illen kopiëren, maar de I die jaren nummer it nog steeds de Volkswagen. Dagelijks worden er 4.000 van gemaakt in Wolfsburg, Mosel/Sachsen, Brussel, Bratis lava, Osnabruck, Uitenhage, Puebla en Curitiba. Vorig jaar werden er in totaal 859.444 nieuwe Golfs aan klanten afge leverd. seerde carrosserie, terwijl ande re aanpassingen de auto’s op het Laguna-niveau zullen brengen. Naast de carrosseriegarantie van 12 jaar is er een lakgarantie van 3 jaar. Deze garantie zal vanaf het tweede semester van 2001 ook naar de bestelauto’s worden doorgetrokken. onveranderd leverbaar. Nog i trapje hoger staat de 2,3 liter cilinder waarvan het vermogen is verhoogd tot 170 pk. Deze ver sie presteert uitstekend en heeft lekker veel trekkracht over een breed toerengebied. De topper in de Passat-reeks blijft onveran derd de 2,8 liter V6 van 193 pk. heel gegalvaniseerd plaatwerk en is voorzien van een gegalva niseerd subframe, was in de dor- pelpanelen, wielkuipen en holle delen, afkitten van buitenver bindingen van het interieur, vulling van alle gaten van de holle delen en een RVS uitlaat. Alle auto’s van Renault hebben voortaaneen 100% gegalvani- Met de FCX-V3 gaat Honda deelnemen aan het California Fuel Cell Partnership program ma dat nog voor het einde van het jaar van start gaat. Het geeft de mogelijkheid om de auto met brandstofcel op de openbare weg te testen. Het project is een sa menwerking tussen de Califor nia Air Resources Board, oliem aatschappijen, autofabrikanten jranciers van brandstof- Exact op 20 september jl. liep in het Duitse Wolfsburg het 20 mil joenste exemplaar van de Volks wagen Golf van de band in aan wezigheid van talloze hoogwaardigheidsbekleders en medewerkers. Chroom mag weer, dat is meteen duidelijk als we de vernieuwde Passait bekijken. De belangrijk ste wijziging aan het uiterlijk vinden we aan de voorzijde. Daar wordt de auto nu voorzien van heldere koplampen (ten meerprijs met dubbele Xenon- units) en in dezelfde unit opge nomen richtingaanwijzers. Het totale levering biedt de keuze uit lende motoren,1 zijn veranderd, staat de 1,6 liter motor die re cent werd herzien, een vermogen levert van 102 pk en een koppel van 148 Nm bij 3600 tr/min. Geen enorme opschieter, maar toch een auto die een lange adem heeft getuige de top van 192 km/u. Nieuw is een 2 liter 8- klepper die de 1,8 liter 20-klep- per opvalt. Belangrijk hierbij is de toegenomen souplesse. De motor levert 115 pk, maar scoort beter met zijn koppel van 172 Nm bij 3500 tr/min. Met dit mo del wordt de 200 km/u aangetipt. De,2 liter is in de praktijk een soepele machine die mooi stil zijn werk doet en zonder al te veel schakelen keurig presteert. Het is makkelijk om te voorspel len dat deze krachtbron bij de benzinemotoren de hardloper in de verkopen gaat worden. De 1,8 liter 20V Turbo van 150 pk blijft In de FCX-V3 maakt Honda ge bruik van diverse systemen die al eerder werden toegepast. Zo komt de elektromotor van de elektrisch aangedreven Honda EV Plus en wordt het energie- managementsysteem gebruikt uit de Insight. De FCX-V3 haalt een top van 130 km/u bij een ge wicht van 1750 kg. verd worden, al zijn ze niet stan- 9 daard, waar concurrenten dit in middels wel aanbieden. tinten nu eenmaal beter over komt. Zo wordt ook de ruitlijn sterk benadrukt en kan de Va riant worden voorzien van me- taalkleurige dakrelings. In het interieur is er weinig nieuws onder de zon. Er zijn de tailwijzigingen doorgevoerd die stuk voor stuk zijn terug te voe ren op kritieken van berijders van het huidige model. Zo zijn de bekerhouders naast de hendel van de handrem geplaatst. Het interieur is in diverse kleuren le verbaar, waarbij de bovenkant van het dashboard en de portier- panelen altijd in zwart zijn uit gevoerd. De onderkant kan wor den gekozen in zwart, grijs of beige. Erg plezierig is dat de middenarmsteun tussen de voorstoelen voortaan in lengte richting verstelbaar is, zodat be stuurders van een verschillend postuur er gemak van kunnen ondervinden. De afwerking staat op een hoog niveau. Mooie materialen die keurig op elkaar aansluiten, degelijk dicht slaan de portieren etc. Overigens zijn er aan de carrosserie onzichtba re wijzigingen doorgevoerd, met name om de stijfheid te bevorde ren. Dat heeft natuurlijk voorde len waar het gaat om de veilig heid, maar ook het rijgedrag is ermee gediend. Kraakjes en piepjes blijven bij de Passat ach terwege en daarmee geeft de auto een ‘rijk’ gevoel. Naast de standaard airbags en zijairbags kunnen ook hoofdairbags gele- iwe motorkap lopen ’ijnen die langs de de bumper worden in de lucht- varianten in de car- Deze partijen willen kijken wat de toekomstverwachtingen van de brandstofcel zijn, welke infra structuur nodig is, hoe de mas saproductie gerealiseerd moet worden en eventuele andere din gen die bij de introductie komen ken. Honda FCX-V3 heeft een geïntegreerd controlesysteem, een compacte aandrijfmotor en een volwaardig interieur voor bovendien geleverd met di gratis onderhoud volgens 1 onderhoudsschema. De diverse Lexus-dealer hun occasions tijdens he ‘Lexus Occasion Eve in de schijnwerpers, hoofdzakelijk van de sportsedan GS300 en de pre stigieuze limousine LS400. Op bei de dagen duurt het evenement van 10.00 tot 17.00 uur. Het spreekt voor zich dat er ook uitgebreide mo gelijkheden bestaan om met de di verse modellen proef te rijden. Daarnaast wordt bezoekers de mo gelijkheid geboden het Nationaal AutomobielMuseum te bezoeken, dat zich in Raamsdonksveer op het zelfde terrein bevindt als Lexus-dis tributeur Louwman Parqui B.V. (Steurweg 8). rosseriekleur gespoten en voor zien van een chromen inleg. Aan de achterkant is het verschil minder groot. De belijning van de kofferklep of de vijfde deur is licht gewijzigd, maar het grote verschil vinden we toch vooral in de vormgeving van de achter- lichting. De units bestaan uit twee boven elkaar geplaatste ronde lampen gescheiden door een wit vlak. Alhoewel de vorm van de lampen bij de sedan en Variant afwijkend is, is de u straling hetzelfde. Al bij al maakt de Passat een chi zeer complete indruk al voor een deel ook afhanl van de gekozen carrosse omdat chroom bij donkere lak- Werelds beste limousine ook na vijfjaar ‘s werelds beste limousine’, het blijft de slogan die de vijf Lexus- dealers hanteren, wanneer zij op za terdag 21 en zondag 22 oktober aan staande hun Lexus-occasions presenteren tijdens het traditionele ‘Lexus Occasion Evenement’. Plaats van handeling: de fraaie showroom van Lexus-distributeur Louwman Parqui B.V. in Raamsdonksveer. Als producent van exclusieve auto’s behoeft Lexus natuurlijk geen ver- jjr? toelichting. Het merk staat be- _d om z’n stijl en klasse, die on der andere tot uiting komt in de driejaar garantie die er op de nieuwe IS200, GS300, GS430, RX300 en LS430 gegeven wordt. Wat de Lexus-dealers vooral ook zien, is een stijgende vraag naar ge bruikte auto’s van hun merk. Om die reden is een aantal jaren gele den besloten een ‘Lexus Occasion Met directe ingang worden alle nieuwe Renaults geleverd met een carrosseriegarantie van maar liefst 12 jaar. Deze beslis sing past binnen een groot tech nisch en industrieel investe ringsprogramma vap het merk. Als voorbeeld kap het best de nieuwe Laguna worden geno men die wordt gemaakt van ge- De opzet van het komende ‘Lexus Occasion Evenement’ wijkt niet af van de voorgaande edities. Dat be tekent dat er een ruime keuze is in bouwjaren en prijsklassen, dat kwa liteit uiteraard voorop staat en dat die kwaliteit onder andere tot ui ting komt in de Lexus Premium Warranty. Dat is een uitgebreide garantie voor Lexus-modellen die niet ouder zijn dan zeven jaar en met maximaal 125.000 kilometer op de teller. De garantie geldt voor drie jaar of tot maar liefst 300.000 kilo meter, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt. Alle auto’s die tijdens het Lexus-occasion-evene- ment worden aangeboden, worden De jubileumauto van de vierde generatie is zilvergrijs van kleur en beschikt over een 170 pk mo tor en een complete uitrusting met navigatiesysteem, multi functioneel stuurwiel, elektro nisch geregelde airco en een ach terbank met twee geïntegreerde kinderzitjes. De eerste generatie Golf debuteerde in 1974. Volks- Diesels zijn bij Volkswagen zeer belangrijk en de Passat is lever baar met drie TDI-motoren. Aan de basis staat de bekende 1,9 li ter die voorzien van pompver stuivers is opgewaardeerd tot een vermogen van 100 pk en een koppel van 250 Nm bij 1900 tr/min. Deze versie haalt 191 km/u en is alleen leverbaar in combinatie met de basisuitrus ting. Daarboven komen we me teen uit bij de 130 pk 1,9 liter TDI die met 310 Nm een aan zienlijk hoger koppelt levert bij een vergelijkbaar laag toerental. De motor is op de achtergrond nog wel hoorbaar, maar pres teert uitstekend met een top van 208 km/u. Het dieselprogramma wordt naar boven afgerond met de geweldige 2,5 liter V6 TDI. Volkswagen kiest hier voor de eerste uitgave met ‘slechts’ 150 pk en met een koppel dat gelijk is aan de 130 pk 1,9 liter, maar dat bij een lager toerental wordt bereikt. De V6 maakt een mach tig geluid en zet nog betere pres taties neer. De 130 pk TDI kan met een zesversnellingsbak wor den gekozen, terwijl de V6 hier standaard mee is uitgerust. Ver der kunnen de 2.0, V5,130 pk TDI en V6 TDI worden besteld met 4Motion vierwielaandrij- ving, terwijl dit altijd standaard is op de V6 benzinemotor. Volks wagen heeft in de Lupo de eerste direct ingespoten benzinemotor geïntroduceerd en zal deze tech niek tot 2005 bij al haar motoren gaan doorvoeren. Prijstechnisch is de Passat iets naar boven opgeschoven. De prijslijst begint met de 1.6 vanaf f.52.995,=. De 2 liter kost f.55.200,= en vanaf f.59.650,= wordt de dieselinstapper aange boden. De meerprijs voor de Va riant bedraagt f.2.700,=. Er zijn vier uitrustingsniveaus: basis, dere t Comfortline, Trendline en High- kendi line, waarbij iedere versie is voorzien van ABS, elektrische ramen voor, airconditioning, centrale vergrendeling met af standsbediening, ESP en boord computer. Vanaf 22 november staat de nieuwe Passat bij de dealer. 2000 RS 76 hL4 33 ■-■^4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23