Volkswagen Passat
)W
3
I
3NS
en
garantie uit tot 12 jaar
ATIS
Volkswagen
bouwt
Topontmoeting bij
Lexus-distributeur
Geeft het gevoel uit een hogere klasse
20 miljoenste
Golf
Renault breidt carrosserie-
Honda neemt deel aan project met
brandstofstel
-
-
n V
DE AUTOMAAT a DONDERDAG 19 OKTOBER 2000 w PAGINA 7
DE TILBURGSE KOERIER
)BER 2000 w PAGINA 6
Is
Pompverstuivers
Chromen inleg
Acht motoren
Ie
aler
rg
’ft
d een
i0.*
allatie
MAANDEN!
ar 5
jnt u
s ook
49.750
23.750
28.750
29.750
31.750
29.750
26.750
22.750
25.750
17.750
45.750
22.750
17.750
16.750
5.750
9.750
24.750
14.750
22.750
ƒ13.750
13.750
17.750
12.750
19.750
12.750
VEN
102 02 0
32561
wagen creëerde met deze auto
een volledig nieuw marktseg
ment en het is daarom logisch
datmeni'"
heeft wilicnj
Golf bleef al
1. De Golf vormt
ruggengraat voor
ze rd
RG E.O.
koopavond
De grote Volkswagen Passat is succesvol in het seg
ment zakenauto’s. Dat succes moet nog een paar
jaar voortgaan. Vanaf eind november staat de ge-
facelifte variant bij de dealers in de showroom, nog
voor het einde van het jaar gevolgd door de Variant.
VW heeft haar grootste model op alle fronten onder
de loep genomen, zonder de basisvorm te verande
ren.
gen<
kijkt
De I
ilburg
ers plaatsen
iet komende
tenement’ extra
ngsprogramma
it acht verschil-
waarvanervijf
Aan de basis
Iriejaar
s het Lexus
1999
10-1999
1997
J998
1998
1996
1994
7-1994
3-1995
1995.
6-1997
2-1997
1990
1991
1-1995
1993
mem
niaA
aatscha
Over de nieuw*
twee sterke liji
grille en over d
doorgetrokken tot aar
inlaten. In de duurste
worden de stootstrips i
Evenement’ te organiseren, dat in
middels is uitgegroeid tot een tradi
tie die twee of drie keer per jaar te
rugkomt en telkens weer in een
grote behoefte blijkt te voorzien.
vier, inzittenden. De auto maakt
gebruik van een Ballard Power
Systems brandstofcelpakket met
waterstof als brandstof. De cel
len wekken constant energie op
en Worden meteen ontladen door
een ultracondensator. Hierdoor
worden de wegrij eigenschappen
en acceleratie sterk verbeterd.
Diverse systemen zorgen voor
het terugwinnen van energie,
waardoor van een efficiënte
energiehuishouding sprake is.
edig nieuw marktseg-
het is daarom logisch
lig fabrikant de Golf
illen kopiëren, maar de
I die jaren nummer
it nog steeds de
Volkswagen.
Dagelijks worden er 4.000 van
gemaakt in Wolfsburg,
Mosel/Sachsen, Brussel, Bratis
lava, Osnabruck, Uitenhage,
Puebla en Curitiba. Vorig jaar
werden er in totaal 859.444
nieuwe Golfs aan klanten afge
leverd.
seerde carrosserie, terwijl ande
re aanpassingen de auto’s op het
Laguna-niveau zullen brengen.
Naast de carrosseriegarantie
van 12 jaar is er een lakgarantie
van 3 jaar. Deze garantie zal
vanaf het tweede semester van
2001 ook naar de bestelauto’s
worden doorgetrokken.
onveranderd leverbaar. Nog i
trapje hoger staat de 2,3 liter
cilinder waarvan het vermogen
is verhoogd tot 170 pk. Deze ver
sie presteert uitstekend en heeft
lekker veel trekkracht over een
breed toerengebied. De topper in
de Passat-reeks blijft onveran
derd de 2,8 liter V6 van 193 pk.
heel gegalvaniseerd plaatwerk
en is voorzien van een gegalva
niseerd subframe, was in de dor-
pelpanelen, wielkuipen en holle
delen, afkitten van buitenver
bindingen van het interieur,
vulling van alle gaten van de
holle delen en een RVS uitlaat.
Alle auto’s van Renault hebben
voortaaneen 100% gegalvani-
Met de FCX-V3 gaat Honda
deelnemen aan het California
Fuel Cell Partnership program
ma dat nog voor het einde van
het jaar van start gaat. Het geeft
de mogelijkheid om de auto met
brandstofcel op de openbare weg
te testen. Het project is een sa
menwerking tussen de Califor
nia Air Resources Board, oliem
aatschappijen, autofabrikanten
jranciers van brandstof-
Exact op 20 september jl. liep in
het Duitse Wolfsburg het 20 mil
joenste exemplaar van de Volks
wagen Golf van de band in aan
wezigheid van talloze
hoogwaardigheidsbekleders en
medewerkers.
Chroom mag weer, dat is meteen
duidelijk als we de vernieuwde
Passait bekijken. De belangrijk
ste wijziging aan het uiterlijk
vinden we aan de voorzijde.
Daar wordt de auto nu voorzien
van heldere koplampen (ten
meerprijs met dubbele Xenon-
units) en in dezelfde unit opge
nomen richtingaanwijzers.
Het totale levering
biedt de keuze uit
lende motoren,1
zijn veranderd,
staat de 1,6 liter motor die re
cent werd herzien, een vermogen
levert van 102 pk en een koppel
van 148 Nm bij 3600 tr/min.
Geen enorme opschieter, maar
toch een auto die een lange adem
heeft getuige de top van 192
km/u. Nieuw is een 2 liter 8-
klepper die de 1,8 liter 20-klep-
per opvalt. Belangrijk hierbij is
de toegenomen souplesse. De
motor levert 115 pk, maar scoort
beter met zijn koppel van 172
Nm bij 3500 tr/min. Met dit mo
del wordt de 200 km/u aangetipt.
De,2 liter is in de praktijk een
soepele machine die mooi stil
zijn werk doet en zonder al te
veel schakelen keurig presteert.
Het is makkelijk om te voorspel
len dat deze krachtbron bij de
benzinemotoren de hardloper in
de verkopen gaat worden. De 1,8
liter 20V Turbo van 150 pk blijft
In de FCX-V3 maakt Honda ge
bruik van diverse systemen die
al eerder werden toegepast. Zo
komt de elektromotor van de
elektrisch aangedreven Honda
EV Plus en wordt het energie-
managementsysteem gebruikt
uit de Insight. De FCX-V3 haalt
een top van 130 km/u bij een ge
wicht van 1750 kg.
verd worden, al zijn ze niet stan-
9 daard, waar concurrenten dit in
middels wel aanbieden.
tinten nu eenmaal beter over
komt. Zo wordt ook de ruitlijn
sterk benadrukt en kan de Va
riant worden voorzien van me-
taalkleurige dakrelings.
In het interieur is er weinig
nieuws onder de zon. Er zijn de
tailwijzigingen doorgevoerd die
stuk voor stuk zijn terug te voe
ren op kritieken van berijders
van het huidige model. Zo zijn de
bekerhouders naast de hendel
van de handrem geplaatst. Het
interieur is in diverse kleuren le
verbaar, waarbij de bovenkant
van het dashboard en de portier-
panelen altijd in zwart zijn uit
gevoerd. De onderkant kan wor
den gekozen in zwart, grijs of
beige. Erg plezierig is dat de
middenarmsteun tussen de
voorstoelen voortaan in lengte
richting verstelbaar is, zodat be
stuurders van een verschillend
postuur er gemak van kunnen
ondervinden. De afwerking
staat op een hoog niveau. Mooie
materialen die keurig op elkaar
aansluiten, degelijk dicht slaan
de portieren etc. Overigens zijn
er aan de carrosserie onzichtba
re wijzigingen doorgevoerd, met
name om de stijfheid te bevorde
ren. Dat heeft natuurlijk voorde
len waar het gaat om de veilig
heid, maar ook het rijgedrag is
ermee gediend. Kraakjes en
piepjes blijven bij de Passat ach
terwege en daarmee geeft de
auto een ‘rijk’ gevoel. Naast de
standaard airbags en zijairbags
kunnen ook hoofdairbags gele-
iwe motorkap lopen
’ijnen die langs de
de bumper worden
in de lucht-
varianten
in de car-
Deze partijen willen kijken wat
de toekomstverwachtingen van
de brandstofcel zijn, welke infra
structuur nodig is, hoe de mas
saproductie gerealiseerd moet
worden en eventuele andere din
gen die bij de introductie komen
ken.
Honda FCX-V3 heeft een
geïntegreerd controlesysteem,
een compacte aandrijfmotor en
een volwaardig interieur voor
bovendien geleverd met di
gratis onderhoud volgens 1
onderhoudsschema.
De diverse Lexus-dealer
hun occasions tijdens he
‘Lexus Occasion Eve
in de schijnwerpers, hoofdzakelijk
van de sportsedan GS300 en de pre
stigieuze limousine LS400. Op bei
de dagen duurt het evenement van
10.00 tot 17.00 uur. Het spreekt
voor zich dat er ook uitgebreide mo
gelijkheden bestaan om met de di
verse modellen proef te rijden.
Daarnaast wordt bezoekers de mo
gelijkheid geboden het Nationaal
AutomobielMuseum te bezoeken,
dat zich in Raamsdonksveer op het
zelfde terrein bevindt als Lexus-dis
tributeur Louwman Parqui B.V.
(Steurweg 8).
rosseriekleur gespoten en voor
zien van een chromen inleg. Aan
de achterkant is het verschil
minder groot. De belijning van
de kofferklep of de vijfde deur is
licht gewijzigd, maar het grote
verschil vinden we toch vooral in
de vormgeving van de achter-
lichting. De units bestaan uit
twee boven elkaar geplaatste
ronde lampen gescheiden door
een wit vlak. Alhoewel de vorm
van de lampen bij de sedan en
Variant afwijkend is, is de u
straling hetzelfde. Al bij al
maakt de Passat een chi
zeer complete indruk al
voor een deel ook afhanl
van de gekozen carrosse
omdat chroom bij donkere lak-
Werelds beste limousine ook na
vijfjaar ‘s werelds beste limousine’,
het blijft de slogan die de vijf Lexus-
dealers hanteren, wanneer zij op za
terdag 21 en zondag 22 oktober aan
staande hun Lexus-occasions
presenteren tijdens het traditionele
‘Lexus Occasion Evenement’. Plaats
van handeling: de fraaie showroom
van Lexus-distributeur Louwman
Parqui B.V. in Raamsdonksveer.
Als producent van exclusieve auto’s
behoeft Lexus natuurlijk geen ver-
jjr? toelichting. Het merk staat be-
_d om z’n stijl en klasse, die on
der andere tot uiting komt in de
driejaar garantie die er op de
nieuwe IS200, GS300, GS430,
RX300 en LS430 gegeven wordt.
Wat de Lexus-dealers vooral ook
zien, is een stijgende vraag naar ge
bruikte auto’s van hun merk. Om
die reden is een aantal jaren gele
den besloten een ‘Lexus Occasion
Met directe ingang worden alle
nieuwe Renaults geleverd met
een carrosseriegarantie van
maar liefst 12 jaar. Deze beslis
sing past binnen een groot tech
nisch en industrieel investe
ringsprogramma vap het merk.
Als voorbeeld kap het best de
nieuwe Laguna worden geno
men die wordt gemaakt van ge-
De opzet van het komende ‘Lexus
Occasion Evenement’ wijkt niet af
van de voorgaande edities. Dat be
tekent dat er een ruime keuze is in
bouwjaren en prijsklassen, dat kwa
liteit uiteraard voorop staat en dat
die kwaliteit onder andere tot ui
ting komt in de Lexus Premium
Warranty. Dat is een uitgebreide
garantie voor Lexus-modellen die
niet ouder zijn dan zeven jaar en
met maximaal 125.000 kilometer op
de teller. De garantie geldt voor drie
jaar of tot maar liefst 300.000 kilo
meter, afhankelijk van wat het
eerst bereikt wordt. Alle auto’s die
tijdens het Lexus-occasion-evene-
ment worden aangeboden, worden
De jubileumauto van de vierde
generatie is zilvergrijs van kleur
en beschikt over een 170 pk mo
tor en een complete uitrusting
met navigatiesysteem, multi
functioneel stuurwiel, elektro
nisch geregelde airco en een ach
terbank met twee geïntegreerde
kinderzitjes. De eerste generatie
Golf debuteerde in 1974. Volks-
Diesels zijn bij Volkswagen zeer
belangrijk en de Passat is lever
baar met drie TDI-motoren. Aan
de basis staat de bekende 1,9 li
ter die voorzien van pompver
stuivers is opgewaardeerd tot
een vermogen van 100 pk en een
koppel van 250 Nm bij 1900
tr/min. Deze versie haalt 191
km/u en is alleen leverbaar in
combinatie met de basisuitrus
ting. Daarboven komen we me
teen uit bij de 130 pk 1,9 liter
TDI die met 310 Nm een aan
zienlijk hoger koppelt levert bij
een vergelijkbaar laag toerental.
De motor is op de achtergrond
nog wel hoorbaar, maar pres
teert uitstekend met een top van
208 km/u. Het dieselprogramma
wordt naar boven afgerond met
de geweldige 2,5 liter V6 TDI.
Volkswagen kiest hier voor de
eerste uitgave met ‘slechts’ 150
pk en met een koppel dat gelijk
is aan de 130 pk 1,9 liter, maar
dat bij een lager toerental wordt
bereikt. De V6 maakt een mach
tig geluid en zet nog betere pres
taties neer. De 130 pk TDI kan
met een zesversnellingsbak wor
den gekozen, terwijl de V6 hier
standaard mee is uitgerust. Ver
der kunnen de 2.0, V5,130 pk
TDI en V6 TDI worden besteld
met 4Motion vierwielaandrij-
ving, terwijl dit altijd standaard
is op de V6 benzinemotor. Volks
wagen heeft in de Lupo de eerste
direct ingespoten benzinemotor
geïntroduceerd en zal deze tech
niek tot 2005 bij al haar motoren
gaan doorvoeren.
Prijstechnisch is de Passat iets
naar boven opgeschoven. De
prijslijst begint met de 1.6 vanaf
f.52.995,=. De 2 liter kost
f.55.200,= en vanaf f.59.650,=
wordt de dieselinstapper aange
boden. De meerprijs voor de Va
riant bedraagt f.2.700,=. Er zijn
vier uitrustingsniveaus: basis, dere t
Comfortline, Trendline en High- kendi
line, waarbij iedere versie is
voorzien van ABS, elektrische
ramen voor, airconditioning,
centrale vergrendeling met af
standsbediening, ESP en boord
computer. Vanaf 22 november
staat de nieuwe Passat bij de
dealer.
2000 RS 76
hL4
33
■-■^4