Lexus RX300 8 cilinder diesel voor Audi A8 Natuurlijke vezels bij DaimlerChrysler Meer hybride-auto's van Toyota Young Mr. Lexus Nieuwe concept- studie van Audi, de Steppen wolf Extra productiecapaciteit voor nieuwe Saab Celica T Sport, eerste uit sportieve reeks Toyota's O O j l 000 «PAGINA 4 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 19 OKTOBER 2000» PAGII DE TILBURGSE KOERIER Jonge doelgroep gen. De b< DVD navigatiesysteem Viscokoppeling Executive -saftSMil PG- 'leeft zig ehikt ISHI RS i de Audi- lirecte in- m nspui— i turbocc accelera 8 seconc km. bemeten •worden bagage- i toene- merk is momenteel hard bezig om het hybridesysteem geschut te maken voor kleine auto’s, luxueuze en middenklasse auto’s, Sport Utility’s en vracht wagens. De eerst komende Tokyo Motor show zal de nodige prototypes opleveren. Naar verluit zal Saab in de na bije toekomst haar gamma gaan uitbreiden met een compacter model, wellicht 9-2 genaamd. Verder heeft de Celica TS stan daard aluminium pedalen en een automatische airconditioning en 1 dat voor een prijs van f.68.99Ó,=. i Een belangrijke uitbreiding van het Lexus-programma wordt gevormd door de nieuwe RX300, een zogenaamde Sport Utility Vehicle. Dit model is in de Verenigde Sta ten goed voor 40% van de totale Lexus verkopen en moet ook in Europa een belangrijke rol gaan spelen. In 1995 ging de ontwikkeling van de RX300 van start, op het moment met een TDI-motor vormt de nieuwe V8 TDI hét laatste hoog- tepunt. De Audi A8 heeft een volledig aluminium carrosserie die zo’n 140 kg lichter is dan een conven-l tionele stalen koets. Daardoor kan de Audi A8 genoegen nemen! met een wat kleinere V8 diesel dan de directe concurrentie. Het spreekt voor zich dat de Audi A8 3.3 TDI voorzien is van een rijke standaarduitrusting. De auto kost £201.500,=. De Nederlandse importeur ver wacht dat de helft van de Celica- kopers voor deze TS-versie zal gaan kiezen. De auto is in de loop van oktober leverbaar. een lager zwaartepunt op de snelweg. De 3,2 liter V6 motor levert 225 pk en zorgt voor een ratie van 0 tot 100 binnen iden en een top van 230 aar. Kort geleden nam 1 een nieuwe plaatwerke rij en spuiterij in gebruik, ter wijl de huidige persstraat al en en in productie is. Er wordt een nieuwe hal ge bouwd van 21.000 vierkante me ter terwijl een van de twee hui dige productielijnen wordt dat er nauwelijks aanbod was in dit specifieke en sterk groeiende marktsegment. Eigenlijk kon men bij Lexus alleen de Jeep Grand Cherokee als voorbeeld nemen. Het interieur ma verzorgde indruk. De basisveioic heeft stoffen bekleding en alumi- niumaccenten op het dashboard, terwijl de Executive standaard wordt gelev centen. De i vige, goed i in ruime m el het stuurwiel dat in hoogte en diepte kan worden aangepast, een uitloper van de miuu^ is de pook van dé automaa* plaatst, die zodoende goed I handbereik ligt. Tussen de Lexus levert de torvariant. Voorin I c V6 motor die familie krachtbron die door 1 Camry wordt gebruikt. Deze ma chine levert 201 pk bij 5600 tr/mir en een koppel van 283 Nm bij 4400 tr/min. De krachtbron is ge koppeld aan een viertraps auto- vervangen door een unit die een grotere modellendiversiteit aan kan. Bij deze nieuwe lijn wordt veel aandacht besteed aan de arbeidsomstandigheden. De totale productie van Saab zal de komende j aren worden opge voerd tot 250.000 auto’s per jaar. Er wordt een investering van 230 miljoen gulden gedaan om de fabriek in Trollhattan uit te breiden om ruimte te maken voor de verbreding van het mo dellenprogramma in de komen- i maat die alle vier de wielen per- t manent aandrijft. In de aandrijf- lijn is een viscokoppeling opgeno men, zodat de krachten traploos f over de wielen verdeeld kunnen worden. Ook heeft de Lexus een Limited Slip Differential. Preste ren doet de 1790 kg wegende auto meer dan behoorlijk met een top van 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in slechts 9,2 seconden. De veiligheid heeft alle aandacht ge kregen en dat vertaalt zich in een bijna oneindige reeks elektrische systemen zoals ABS, elektronisch remkrachtverdeler, ESP, traction control en een remassistent. In het interieur komen we voor- en zij airbags tegen alsmede gordel- spanners met spanningsreductie. Lexus is het aan haar stand ver plicht dat de auto ook bij hoge snelheden mooi stil blijft en daar om is de isolatie verbeterd. ie RX300 in één mo- sorin ligt een 3 liter cilie is van de vt Toyota in de “rikt. Deze ma- k bij 5600 tr/min i283NmI Om het milieu te beschermen investeerde DaimlerChrysler de afgelopen j aren mil jarden, waarvan de helft gestoken is in on derzoek naar de ontwikkeling van milieu- vriendelijke producten en processen, zoals de brandstofcel en schone/zuinige ver brandingsmotoren. Sinds afgelopen maand past Mercedes bij de productie van de A-klasse in haar Zuid-Afrikaanse fa briek natuurlijke vezels toe. De hoeden- plank en bodemplaatbescherming worden gemaakt uit gerecyclede katoen en sisal dat afkomstig is van lokale boeren. In Brazilië worden kokosvezels gebruikt voor onderdelen van bedrijfsauto’s en in Duits land vinden we natuurlijke vezels in ge luiddempende materialen. De souplesse van de motor wordt geïllustreerd door het koppel van 230 Nm. De vierwiel- aandrijving maakt gebruik van een elektronisch geregelde Hal- dex-koppeling, waarmee de aan- drijfkrachten traploos tussen voor- en achterwielen kunnen •worden verdeeld. ESP en een elektronisch slipdifferentieel zijn aanwezig. Volgens Audi is serieproductie van de Steppen- wolf niet uitgesloten. komt vooral omdat Europeanen bij hogere snelheden vragen om een blijvend hoogstaand comfort en optimale stabiliteit. Vandaar dat met name de vering en dem ping onder de loep zijn genomen alsmede het remsysteem. Er is een grotere brandstoftank gemon teerd en zelfs de afstemming van de stuurbekrachtiging is gewij zigd. Uiterlijk zijn er ook een aan tal zaken aangepast, zoals de kop lampen en de grille, terwijl de achterlichten duidelijk familie zijn van de exemplaren van de IS200. De RX300 is een aantrek kelijk ogende SUV die eerder ele gant dan stoer genoemd mag wor den. Een auto die net als alle andere Lexus-producten kwaliteit uitstraalt. in zit een opbergbox met beker houders en andere slimme vindin gen. Bovenaan] de middenconsole zit een forse display waarop ‘on screen’ diverse functies kunnen worden geregeld zoals de automa tische klimaatbeheersing en de audio-installatie. Daarnaast is te gen meerprijs een DVD navigatie systeem te leveren. Deze maakt gebruik van één schijfje met daar op heel Europa. radio/cassettespele sprekers en CD-wisselaar, auto matische airco, cruise control, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels en licht metalen wielen met 215/70 R 16 banden. De Executive zal echter het meest over de toonbank gaan met lede ren bekleding, stoelverwarming, elektrochromatische binnen- en buitenspiegels en 17 inch lichtme talen wielen met bredere banden. De prijzen lopen uiteen van £122.900,= voor de basisversie tot 132.900,= voor de Executive. Lexus kan de RX300 vrijwel per direct leveren. In aanvulling op de Allroad quattro presenteerde Audi in Parijs de Steppenwolf, een auto die volledig kan voldoen aan de eisen voor gebruik op de verhar de weg, maar daarnaast uitste kend off-road kan worden inge zet. In eerste aanblik lijkt de Steppenwolf enigszins op de A3. Het is een relatief compacte auto met twee portieren die plaats biedt aan vier personen. Het voertuig maakt niet alleen gebruik van quattro vierwiel- aandrijving, maar ook van een luchtvering waarmee de hoogte van het voertuig kan worden ge regeld. De variatie bedraagt 60 mm. Het voordeel is een hoge bodemvrijheid in ruig terrein en worden stabilisatorstang past, zodat van overmatig len in bochten helemaal g sprake is. De auto stuurt strak en is bij hoge snelheden op de s als op bochtige en bergacl jecten in zijn element. Ms moet niet vergeten dat de geen pure terreinauto is, model dat met zijn groter vrijheid en permanente a ving op vier wielen gewoo komt, dan een ruimtewag stationcar. automaat. De auto heeft slechts 8,2 tellen nodig om de 100 km/u te bereiken en haalt een topsnel heid van 242 km/u. Gemiddeld verbruikt de A8 3.3 TDI 9,8 liter dieselolie op 100 km. De motor maakt gebruik van 4 kleppen per cilinder en voor het eerst bij de Volkswagen Groep common rail inspuiting. Verder zijn er twee turbocompressoren aanwe id van zig met variabele turbinegeome- >eld trie, een intercooler en uitlaat gasrecirculatie. Het blok is sterk en licht tegélijk. Na de productie van ongeveer 1 miljoen Audi’s Gasmdeweg kwam echter Merce des met de M-klasse op de prop pen en introduceerde BMW recent in hetzelfde segment de X5, terwijl bijvoorbeeld Audi heeft gekozen voor een volledig andere opzet met de Allroad quattro. Lexus maakt bij de RX300 gebruik van een zelf dragende carrosserie en vier per manent aangedreven wielen. De auto is met een lengte van 4,58 meter fractioneel kleiner dan de twee ‘Duitse’ tegenstrevers, ter wijl de RX300 vooral ook bedui dend lager is dan de concurrentie. Lexus heeft de RX300 ontwikkeld voor een jonge doelgroep, dan de reeds bestaande sedanmodellen. In Europa moeten er volgend jaar tusesn de 5.000 en 6.000 verkocht worden. Lexus laat overigens niet de be staande versie op de Europese markt los, maar heeft het model over de hele linie herzien. Dat een benzine- en electromotor die de voorwielen aandrijven en een extra elektro-aandrijving ach terin, zodat we hier zelfs over vierwielaandrijving spreken. Toyota ziet een grote toekomst voor hybride-auto’s waarbij de benzine- of dieselmotor in de toekomst vervangen kan wor den door een brandstofcel. Het seconden. Grotere remschijven zorgen ervoor dat de extra motori-j sche krachten beter in de hand te j houden zijn. Het grootste model in range, de A8, is met di gang verkrijgbaar met een extra krachtige V8 dieselmotor. Deze motor is niet alleen goed voor een vermogen van 225 pk bij 4000 tr/min, maar heeft een bij zonder grote souplesse met zijn maximale koppel van 480 Nm dat tussen 1800 en 3000 tr/min volledig aanwezig blijft. De V8 TDI-motor heeft een inhoud - 3,3 liter en is altijd gekoppeld van quattro vierwielaandrij ving. De vier wielen worden aangedreven via een tiptronic Rode letters TS duiden de nieuw ste sportieve variant van de Toyo ta Celica aan. TS staat voor Toyo ta Sport en onder deze noemer zal het Japanse merk de komende tijd meer van zich laten horen. De 143 pk sterke WT-i motor uit de Celi ca wordt nu voorzien van variabe le lifthoogte van de kleppen als aanvulling op de reeds variabele kleptiming. Hierdoor stijgt het vermogen tot maar liefst 192 pk en daarmee komt de Celica TS aan een top van 225 km/u en acce leratie van 0 tot 100 km/u in 7,4 Naast de Prius, de eerste in se rie gebouwde hybride-auto ter wereld, gaat Toyota nog meer voertuigen bouwen en op de markt brengen die zich van deze techniek bedienen. Vanaf het voorjaar gaat het merk in Japan een Previa met hybride-aandrij- ving aanbieden. De Previa, in Japan Estima genaamd, krijgt De achterbank is royaal I en kan over 12 centimeter verschoven, waardoor het l volume bijna traploos kan 1 men. Uiteraard is de achterbank in twee delen neer te klappen om de standaard ruimte van 489 liter verder uit te breiden. Niet vreemd dat dit soort auto’s steeds vaker wordt verkocht als alternatief voor een grote ruimtewagen. Er zijn voldoende opbergvakken in het interieur. Maar op een of an dere manier geeft de RX300 net iets minder het gevoel van een bij zondere auto te zijn dan alle ande re modellen van het merk. Dat zal ongetwijfeld persoonlijk zijn. Saat rij er ...j. deht kelejarer raakt meteen een i indruk. De basisversie ekledinger op het das! Ixecutive shu». lieverd met leer en houtac- ^>e stoelen bieden een ste- _o-, o.I ondersteunde zit en zijn Met het rijgedrag is bijvoorbeeld n ruime mate m acht richtingen helemaal niets mis. Rondom zijn elektrisch verstelbaar, net zoals de wielen onafhankelijk opgehan- hoogte en gen voigens foet McPherson sys- ingepast. Up teem en zowe] voor. a[s achter nddenconsole rat ge- ed binnen ie stoelen ïlweg ge tra- men X300 raas

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21