Lexus RX300
8 cilinder diesel
voor Audi A8
Natuurlijke vezels bij
DaimlerChrysler
Meer hybride-auto's
van Toyota
Young Mr. Lexus
Nieuwe concept-
studie van Audi,
de Steppen wolf
Extra productiecapaciteit
voor nieuwe Saab
Celica T Sport,
eerste uit
sportieve reeks
Toyota's
O
O
j
l
000 «PAGINA 4
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 19 OKTOBER 2000» PAGII
DE TILBURGSE KOERIER
Jonge doelgroep
gen.
De b<
DVD navigatiesysteem
Viscokoppeling
Executive
-saftSMil
PG-
'leeft
zig
ehikt
ISHI
RS
i de Audi-
lirecte in-
m
nspui—
i turbocc
accelera
8 seconc
km.
bemeten
•worden
bagage-
i toene-
merk is momenteel hard bezig
om het hybridesysteem geschut
te maken voor kleine auto’s,
luxueuze en middenklasse
auto’s, Sport Utility’s en vracht
wagens.
De eerst komende Tokyo Motor
show zal de nodige prototypes
opleveren.
Naar verluit zal Saab in de na
bije toekomst haar gamma gaan
uitbreiden met een compacter
model, wellicht 9-2 genaamd.
Verder heeft de Celica TS stan
daard aluminium pedalen en een
automatische airconditioning en 1
dat voor een prijs van f.68.99Ó,=. i
Een belangrijke uitbreiding van het Lexus-programma
wordt gevormd door de nieuwe RX300, een zogenaamde
Sport Utility Vehicle. Dit model is in de Verenigde Sta
ten goed voor 40% van de totale Lexus verkopen en moet
ook in Europa een belangrijke rol gaan spelen.
In 1995 ging de ontwikkeling van de RX300 van start, op het moment
met een TDI-motor vormt de
nieuwe V8 TDI hét laatste hoog-
tepunt.
De Audi A8 heeft een volledig
aluminium carrosserie die zo’n
140 kg lichter is dan een conven-l
tionele stalen koets. Daardoor
kan de Audi A8 genoegen nemen!
met een wat kleinere V8 diesel
dan de directe concurrentie. Het
spreekt voor zich dat de Audi A8
3.3 TDI voorzien is van een rijke
standaarduitrusting. De auto
kost £201.500,=.
De Nederlandse importeur ver
wacht dat de helft van de Celica-
kopers voor deze TS-versie zal
gaan kiezen. De auto is in de loop
van oktober leverbaar.
een lager zwaartepunt op de
snelweg. De 3,2 liter V6 motor
levert 225 pk en zorgt voor een
ratie van 0 tot 100 binnen
iden en een top van 230
aar. Kort geleden nam
1 een nieuwe plaatwerke
rij en spuiterij in gebruik, ter
wijl de huidige persstraat al en
en in productie is.
Er wordt een nieuwe hal ge
bouwd van 21.000 vierkante me
ter terwijl een van de twee hui
dige productielijnen wordt
dat er nauwelijks aanbod was in
dit specifieke en sterk groeiende
marktsegment. Eigenlijk kon men
bij Lexus alleen de Jeep Grand
Cherokee als voorbeeld nemen.
Het interieur ma
verzorgde indruk. De basisveioic
heeft stoffen bekleding en alumi-
niumaccenten op het dashboard,
terwijl de Executive standaard
wordt gelev
centen. De i
vige, goed i
in ruime m
el
het stuurwiel dat in hoogte en
diepte kan worden aangepast,
een uitloper van de miuu^
is de pook van dé automaa*
plaatst, die zodoende goed I
handbereik ligt. Tussen de
Lexus levert de
torvariant. Voorin I c
V6 motor die familie
krachtbron die door 1
Camry wordt gebruikt. Deze ma
chine levert 201 pk bij 5600 tr/mir
en een koppel van 283 Nm bij
4400 tr/min. De krachtbron is ge
koppeld aan een viertraps auto-
vervangen door een unit die een
grotere modellendiversiteit aan
kan. Bij deze nieuwe lijn wordt
veel aandacht besteed aan de
arbeidsomstandigheden.
De totale productie van Saab zal
de komende j aren worden opge
voerd tot 250.000 auto’s per
jaar.
Er wordt een investering van
230 miljoen gulden gedaan om
de fabriek in Trollhattan uit te
breiden om ruimte te maken
voor de verbreding van het mo
dellenprogramma in de komen-
i maat die alle vier de wielen per-
t manent aandrijft. In de aandrijf-
lijn is een viscokoppeling opgeno
men, zodat de krachten traploos
f over de wielen verdeeld kunnen
worden. Ook heeft de Lexus een
Limited Slip Differential. Preste
ren doet de 1790 kg wegende auto
meer dan behoorlijk met een top
van 180 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in slechts 9,2 seconden. De
veiligheid heeft alle aandacht ge
kregen en dat vertaalt zich in een
bijna oneindige reeks elektrische
systemen zoals ABS, elektronisch
remkrachtverdeler, ESP, traction
control en een remassistent. In
het interieur komen we voor- en
zij airbags tegen alsmede gordel-
spanners met spanningsreductie.
Lexus is het aan haar stand ver
plicht dat de auto ook bij hoge
snelheden mooi stil blijft en daar
om is de isolatie verbeterd.
ie RX300 in één mo-
sorin ligt een 3 liter
cilie is van de
vt Toyota in de
“rikt. Deze ma-
k bij 5600 tr/min
i283NmI
Om het milieu te beschermen investeerde
DaimlerChrysler de afgelopen j aren mil
jarden, waarvan de helft gestoken is in on
derzoek naar de ontwikkeling van milieu-
vriendelijke producten en processen, zoals
de brandstofcel en schone/zuinige ver
brandingsmotoren. Sinds afgelopen
maand past Mercedes bij de productie van
de A-klasse in haar Zuid-Afrikaanse fa
briek natuurlijke vezels toe. De hoeden-
plank en bodemplaatbescherming worden
gemaakt uit gerecyclede katoen en sisal
dat afkomstig is van lokale boeren. In
Brazilië worden kokosvezels gebruikt voor
onderdelen van bedrijfsauto’s en in Duits
land vinden we natuurlijke vezels in ge
luiddempende materialen.
De souplesse van de motor
wordt geïllustreerd door het
koppel van 230 Nm. De vierwiel-
aandrijving maakt gebruik van
een elektronisch geregelde Hal-
dex-koppeling, waarmee de aan-
drijfkrachten traploos tussen
voor- en achterwielen kunnen
•worden verdeeld. ESP en een
elektronisch slipdifferentieel
zijn aanwezig. Volgens Audi is
serieproductie van de Steppen-
wolf niet uitgesloten.
komt vooral omdat Europeanen
bij hogere snelheden vragen om
een blijvend hoogstaand comfort
en optimale stabiliteit. Vandaar
dat met name de vering en dem
ping onder de loep zijn genomen
alsmede het remsysteem. Er is
een grotere brandstoftank gemon
teerd en zelfs de afstemming van
de stuurbekrachtiging is gewij
zigd. Uiterlijk zijn er ook een aan
tal zaken aangepast, zoals de kop
lampen en de grille, terwijl de
achterlichten duidelijk familie
zijn van de exemplaren van de
IS200. De RX300 is een aantrek
kelijk ogende SUV die eerder ele
gant dan stoer genoemd mag wor
den. Een auto die net als alle
andere Lexus-producten kwaliteit
uitstraalt.
in zit een opbergbox met beker
houders en andere slimme vindin
gen. Bovenaan] de middenconsole
zit een forse display waarop ‘on
screen’ diverse functies kunnen
worden geregeld zoals de automa
tische klimaatbeheersing en de
audio-installatie. Daarnaast is te
gen meerprijs een DVD navigatie
systeem te leveren. Deze maakt
gebruik van één schijfje met daar
op heel Europa.
radio/cassettespele
sprekers en CD-wisselaar, auto
matische airco, cruise control,
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels en licht
metalen wielen met 215/70 R 16
banden.
De Executive zal echter het meest
over de toonbank gaan met lede
ren bekleding, stoelverwarming,
elektrochromatische binnen- en
buitenspiegels en 17 inch lichtme
talen wielen met bredere banden.
De prijzen lopen uiteen van
£122.900,= voor de basisversie tot
132.900,= voor de Executive.
Lexus kan de RX300 vrijwel per
direct leveren.
In aanvulling op de Allroad
quattro presenteerde Audi in
Parijs de Steppenwolf, een auto
die volledig kan voldoen aan de
eisen voor gebruik op de verhar
de weg, maar daarnaast uitste
kend off-road kan worden inge
zet. In eerste aanblik lijkt de
Steppenwolf enigszins op de A3.
Het is een relatief compacte
auto met twee portieren die
plaats biedt aan vier personen.
Het voertuig maakt niet alleen
gebruik van quattro vierwiel-
aandrijving, maar ook van een
luchtvering waarmee de hoogte
van het voertuig kan worden ge
regeld. De variatie bedraagt 60
mm. Het voordeel is een hoge
bodemvrijheid in ruig terrein en
worden stabilisatorstang
past, zodat van overmatig
len in bochten helemaal g
sprake is.
De auto stuurt strak en is
bij hoge snelheden op de s
als op bochtige en bergacl
jecten in zijn element. Ms
moet niet vergeten dat de
geen pure terreinauto is,
model dat met zijn groter
vrijheid en permanente a
ving op vier wielen gewoo
komt, dan een ruimtewag
stationcar.
automaat. De auto heeft slechts
8,2 tellen nodig om de 100 km/u
te bereiken en haalt een topsnel
heid van 242 km/u. Gemiddeld
verbruikt de A8 3.3 TDI 9,8 liter
dieselolie op 100 km. De motor
maakt gebruik van 4 kleppen
per cilinder en voor het eerst bij
de Volkswagen Groep common
rail inspuiting. Verder zijn er
twee turbocompressoren aanwe
id van zig met variabele turbinegeome-
>eld trie, een intercooler en uitlaat
gasrecirculatie. Het blok is sterk
en licht tegélijk. Na de productie
van ongeveer 1 miljoen Audi’s
Gasmdeweg kwam echter Merce
des met de M-klasse op de prop
pen en introduceerde BMW recent
in hetzelfde segment de X5, terwijl
bijvoorbeeld Audi heeft gekozen
voor een volledig andere opzet met
de Allroad quattro. Lexus maakt
bij de RX300 gebruik van een zelf
dragende carrosserie en vier per
manent aangedreven wielen. De
auto is met een lengte van 4,58
meter fractioneel kleiner dan de
twee ‘Duitse’ tegenstrevers, ter
wijl de RX300 vooral ook bedui
dend lager is dan de concurrentie.
Lexus heeft de RX300 ontwikkeld
voor een jonge doelgroep, dan de
reeds bestaande sedanmodellen.
In Europa moeten er volgend jaar
tusesn de 5.000 en 6.000 verkocht
worden.
Lexus laat overigens niet de be
staande versie op de Europese
markt los, maar heeft het model
over de hele linie herzien. Dat
een benzine- en electromotor die
de voorwielen aandrijven en een
extra elektro-aandrijving ach
terin, zodat we hier zelfs over
vierwielaandrijving spreken.
Toyota ziet een grote toekomst
voor hybride-auto’s waarbij de
benzine- of dieselmotor in de
toekomst vervangen kan wor
den door een brandstofcel. Het
seconden. Grotere remschijven
zorgen ervoor dat de extra motori-j
sche krachten beter in de hand te j
houden zijn.
Het grootste model in
range, de A8, is met di
gang verkrijgbaar met een extra
krachtige V8 dieselmotor. Deze
motor is niet alleen goed voor
een vermogen van 225 pk bij
4000 tr/min, maar heeft een bij
zonder grote souplesse met zijn
maximale koppel van 480 Nm
dat tussen 1800 en 3000 tr/min
volledig aanwezig blijft. De V8
TDI-motor heeft een inhoud -
3,3 liter en is altijd gekoppeld
van quattro vierwielaandrij
ving. De vier wielen worden
aangedreven via een tiptronic
Rode letters TS duiden de nieuw
ste sportieve variant van de Toyo
ta Celica aan. TS staat voor Toyo
ta Sport en onder deze noemer zal
het Japanse merk de komende tijd
meer van zich laten horen. De 143
pk sterke WT-i motor uit de Celi
ca wordt nu voorzien van variabe
le lifthoogte van de kleppen als
aanvulling op de reeds variabele
kleptiming. Hierdoor stijgt het
vermogen tot maar liefst 192 pk
en daarmee komt de Celica TS
aan een top van 225 km/u en acce
leratie van 0 tot 100 km/u in 7,4
Naast de Prius, de eerste in se
rie gebouwde hybride-auto ter
wereld, gaat Toyota nog meer
voertuigen bouwen en op de
markt brengen die zich van deze
techniek bedienen. Vanaf het
voorjaar gaat het merk in Japan
een Previa met hybride-aandrij-
ving aanbieden. De Previa, in
Japan Estima genaamd, krijgt
De achterbank is royaal I
en kan over 12 centimeter
verschoven, waardoor het l
volume bijna traploos kan 1
men. Uiteraard is de achterbank
in twee delen neer te klappen om
de standaard ruimte van 489 liter
verder uit te breiden. Niet vreemd
dat dit soort auto’s steeds vaker
wordt verkocht als alternatief
voor een grote ruimtewagen. Er
zijn voldoende opbergvakken in
het interieur. Maar op een of an
dere manier geeft de RX300 net
iets minder het gevoel van een bij
zondere auto te zijn dan alle ande
re modellen van het merk. Dat zal
ongetwijfeld persoonlijk zijn.
Saat
rij er
...j. deht
kelejarer
raakt meteen een
i indruk. De basisversie
ekledinger
op het das!
Ixecutive shu».
lieverd met leer en houtac-
^>e stoelen bieden een ste-
_o-, o.I ondersteunde zit en zijn Met het rijgedrag is bijvoorbeeld
n ruime mate m acht richtingen helemaal niets mis. Rondom zijn
elektrisch verstelbaar, net zoals de wielen onafhankelijk opgehan-
hoogte en gen voigens foet McPherson sys-
ingepast. Up teem en zowe] voor. a[s achter
nddenconsole
rat ge-
ed binnen
ie stoelen
ïlweg
ge tra-
men
X300
raas