O O o X SCHENKER Schenker-BTL: van paard en wagen tot moderne logistiek voor een nieuwe filosofie WAT IS EN WAT DOET ‘Best in class’, uitgangspunt ÓHBI - DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 12 OKTOBER 2000 - PAGINA 4 DE TILBURGS Stinnes Logistics Een baan bij een logistieke dienstverlener? Op dit moment hebben wij de volgende vacatures. jmen. ivlak t( naar ailkar Dat past misschien wel beter bij jou dan je zou denken Op de foto Hassan Ajarray Medewerker debiteurenadministratie, Facturist(en), Administratief medewerker expeditie, Medewerker order intake Customer Service Op de foto v.l.n.r. Audrey Janssens, Cerard Zwager, Marianne van den Hout en Danka van Roy I en René van Corstanje ROND van! Uw bedrijf ook in beeld? Bel voor meer inlichtingen naar De Tilburgse Koerier, Dhr J. Donders. 01 3 S36 88 OS Tekst: Henk Naaijkens Fotografie: Foto Primeur Goirle 2 Schenker-BTL is gevestigd op industrieterrein Katsbogten, aan de Emma Goldmanweg 1Dit is naast de McDrive van McDonald’s. i proces- lee het be- fie intro- richt een or- 1 “"orme Medewerkers over hun functies hij Schenker-BTL: flexibiliteit en een goede onderlinge sfeer >ces. lisatie de mid- We zeggen het eerlijk: in de transport- en logistieke branche zijn we ge wend hard te werken. Er heerst zeker geen ‘9 tot 5’ mentaliteit. Daar staat tegenover dat de werksfeer binnen ons bedrijf informeel is. Van onze me dewerkers vragen we teamgeest, flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Daarnaast is er genoeg ruimte om je te ontwikkelen en door te groeien binnen ons bedrijf. Denk je nu: dat lijkt me wel wat, lees dan zeker verder. Wij zijn namelijk op zoek naar nieuwe collega’s. Als je interesse hebt in een van onderstaan de vacatures, laat dat ons dan telefonisch of schriftelijk weten. Ie sfeer i om voor Sd werken. Als tion’ in het I zorg ik ervoor i Er wordt in het magazijn in twee- of drieploegendiensten gewerkt. Dat bevalt René erg goed: “De flexibiliteit, de leu ke producten waarmee je werkt en de goede onderlinge sfeer, dat is erg belangrijk. En met z’n allen houden we het magazijn netjes. Dat werkt niet alleen prettig, maar voor komt ook dat er onveilige werksituaties ontstaan.” Hassan en René hebben beiden bij Schenker-BTL het certificaat ‘Ba sisveiligheid’ behaald als onderdeel van de bedrijfstrai- ning ‘Magazijnmedewerker’. “De nieuwe collega's die wij zoeken hoeven niet per se al een heftruckdiplomate heb ben”, aldus Hassan, "Schenker-BTL biedt je de mogelijk heid om dit diploma te behalen". Magazijnmedewerkers (laden/lossen); 3-ploegendienst Magazijnmedewerkers (orderpickers); 2- of 3-ploegendienst Naast een fulltime dienstverband in ploegen zijn er ook mogelijkheden voor een parttime functie in het magazijn. Je werkt dan gedurende een aantal avonden per week zo’n 3 tot 5 uur, te beginnen rond 17.00 uur. Invulling van dagen en tijden gaat altijd in overleg. Deze parttime functie is niet geschikt voor mensen die elders al een fulltime dienstverband hebben. Op industrieterrein Katsbogten bevindt zich Schenker-BTL, in Tilburg beter bekend als het voormalige Scansped Holland en daarvoor Van Casteren. Twee jaar geleden voegden Scansped Holland en Schenker Eurocargo hun transport- en logistieke netwerken samen tot Schen ker Europees Landtransport. Sindsdien is die naam in Nederland een begrip, mede vanwege het bijzondere werkklimaat waarmee de logis tieke dienstverlener zich profileert. BESTE LOGISTIEKE DIENSTVERLENER Schenker-BTL heeft de ambitie om in Ne derland de beste logistieke dienstverle ner te zijn. Het bedrijf streeft ernaar een transparante organisatie te zijn en werkt continu aan de verbetering van de pro cessen. “Wij willen “bést in classi zijn”, stelt directeur P&O Frank Srneets." We bedienen immers een aantal bedrijven die dat ook zijn. Een term die bij ons Ben je geïnteresseerd in een van deze vacatures, stuur dan je sollicitatiebrief voor zien van een curriculum vitae naar SCHENKER-BTL B.V., t.a.v. Barbara Vos, Postbus 718, 5000 AS TILBURG. Heb je vragen of wil je een sollicitatieformulier toegestuurd krijgen, bel dan naar Barbara Vos of Mariska Snijder, telefoon 01 3 462 51 77Solliciteren via e-mail kan ook: barbara.vos@schenker.btl.se. Vermeld altijd duidelijk in je sollicatiebrief of op het sollicitatieformulier naar welke vacature(s) je solliciteert. Meer informatie over ons bedrijf en de vacatures kun je vinden op www.schenker-bt-l.nl Tegenwoordig zijn de vrachtwagens zo hypermodern, dat chauffeurs er nog nauwelijks aan hoeven te sleutelen. “Maê je moet natuurlijk wel een beetje technisch zijn en niet ban om vuile handen te krijgen”, voegt Joep eraan toe. Om de vijfjaar krijgen alle chauffeurs een bijscholingscursus ADR, zodat ze op de hoogte blijven van alle voorschriften en maatregelen bij hét vervoer van gevaarlijke stoffen. "Dat is wettel ij k verplicht en daar houden wij ons aan. Verder wor den wij vanuit ons bedrijf steeds goed op de hoogte gehou den van wat er allemaal gaat veranderen binnen ons vakge bied. Ik ben er trots op dat ik als het ware een visitekaartje voor Schenker-BTL ben, want als chauffeur ben ik degene die bij de klant komt erf ervoor zorgt dat de zending keurig netjes op de juiste bestemming wordt afgeleverd." nager Marco Kranenbroek aan. “Als Eu ropese landtransportdivisie zijn wij een belangrijk onderdeel binnen de Schen- ker-groep.” zig binnen Schenker-BTL een omslag te bewerkstelligen. Met dat doel werd een reeks voor lichtingsmaterialen, overleg- yc. structuren en workshops ont- steunt. wikkeld. Een opvallende rol is ;rdeel weggelegd voor dertig interne 'oces- trainers, die zijn opgeleid om workshops over procesma nagement voor hun collega’s te verzorgen. Zij begeleiden daarbij ook hun collega’s bij het opschonen en verbeteren van de processen op de afde lingen. De trainers worden ook ingezet bij onderzoeken naar de tevredenheid van medewer kers en van klanten. Verder zijn er ‘Kwaliteit Actie Teams’ ingesteld, groepen medewer kers die systematisch met voorstellen en verbeteringen komen. OMWENTELING IN HET DENKEN ‘Samen op weg naar best in class’, luidt de titel van een in terne publicatie die binnen Schenker-BTL de in 1999 ge starte campagne onderst Deze campagne is onder van de invoering van management, waarmc_ drijf een nieuwe filosofie duceert. Het procesgeri laten functioneren van ganisatie betekent een enor...t omwenteling in het denken van alle betrokkenen. Kort ge zegd komt het erop neer dat de medewerkers zelf moeten nadenken over het effect van hun handelingen, als onder deel van het gehele proc Daartoe geeft de organis hen het vertrouwen en d delen. “Met een team van collega’s zorgen wij voor de dagelijkse afhandeling van exportzendingen”, vertelt Marianne van den Hout enthousiast. Marianne is administratief mede werkster op de afdeling Expeditie/Export Duitsland. "Wij zetten de zendinggegevens in het systeem, zodat deze kun nen worden ingepland. Aan het eind van de middag en be gin van de avond komen de wagens binnen die in heel Ne- A|s j derland zendingen hebben opgehaald. Mijn collega’s en ik BTL zorgen er dan voor dat iedere vrachtwagen met exportzen- na da dingen voor Duitsland de juiste papieren meekrijgt.” “Wat ik zo leuk vind aan dit werk? Ik voel me als een vis in het water in de hectiek van de transportwereld. Geen enkele Naast een opleiding op n chauffeursdiploma. Het niet zo is, dan zorgen wij ervoor mogelijkheden voor het halen i liever niet fulltime als chauffet oproepchauffeur. steeds terugkomt is: verbeter jezelf voortdurend. We willen dat onze mede werkers alert zijn op hun taak. Iedere medewerker binnen Schenker-BTL heeft binnen zijn of haar taak een grote ver antwoordelijkheid en moeteen optimale rol vervullen binnen het totale proces. Dat betekent een heel andere manier van denken. NIEUWE FILOSOFIE De essentie van procesma nagement is, dat alle mede werkers van de organisatie de nieuwe filosofie overnemen. Om hiervoor een draagvlak te creëren is het management be- In het opslagmagazijn zijn Hassan Ajarray en René van Cor- stanje werkzaam als orderpickers. Hassan: “Wij ontvangen /oegt van de administratieve afdeling een zogenoemde picklijst. joral Aan de hand van deze lijst stellen wij een order samen, con- tische en collegia- troleren deze en maken hem verzendklaar op een pallet. maken het leuk Hierna zetten we de zending op de juiste tour, zodat deze in de vrachtwagen kan worden geladen. Ik heb zo’n beetje het hele magazijn in mijn hoofd zitten en dat is maar goed ook, wantje moet precies weten waaralle producten staan.” ‘BEST IN CLASS’ De resultaten van procesma nagement beginnen zich gelei delijk aan af te tekenen. Het blijkt dat het draagvlak groter wordt en dat steeds meer me dewerkers procesgericht gaan denken. Als de campagne ‘Sa men op weg naar best in class’ in 2004 afloopt moet de om slag grotendeels zijn bereikt. Er is dan echter nog geen spra ke van een eindpunt. Een mo derne organisatie als Schenker- BTL stelt zich immers als doel: voortdurende verbetering! I Vido, Vrouwe: I iedere eerste er I maand een kc 10.30 uur, waa en 60 jaar welk je en kopje ko formatie en hul I dige vrouwei koffieochtend i koffieochtend I om u op te ge’ groep. De koffi den in buurthu straat 164 (in; Voor informati blaosfc Op zondag 1 I wijkcentrum I I keer het Eerste De Reit. Dit ir volgende blao De Frutblaozei de Heertjes, D I rie Mir Nie. D gint om 14.00 Reit, Westertoi I gratis. ANDERE MANIER VAN LEIDINGGEVEN Door de grotere verantwoorde lijkheid van alle medewerkers verandert binnen Schenker-BTL ook de manier van leidingge ven. De manager houdt zich W Elk jaar staat de Techniek Wee thema, zodat 1 I kan verwachte zen dat er veel zijn. Dit jaar is keuken'. Want se gebruiksvoi wetenschap en niet iedereen Bibliotheek Ti aandacht aan I sentaties door i bliotheek, Kor 14 oktober ve ijzen, werkzaa Centrum voor Boxtel van L 14.30-15.00 u het onderwerp bodem als basi van de works! vragen steller meegebrachte graad en de gi den. De tuinaa potje met deks vuld, aangeboi INTERNATIONAAL Nederland is van oudsher op transport gebied de “Gateway to Europe”. Schen ker-BTL beschikt in 30 Europese landen over meer dan 600 eigen kantoren. “Met ons groepagevervoer lopen de logistieke lijnen van Schenker door heel Europa, met een hoge frequentie en snelle door looptijden. Dat geeft aan hoe internatio naal je bezig bent”, geeft marketing ma- GROOTSTE LOGISTIEKE NETWERK Het vroegere transportbedrijf maakt na de laatste integratie met Schenker deel uit van een van de grootste logistieke netwerken in Europa. Schenker heeft als wereldwijde onderneming Europees landtransport, lucht- en zeevracht en lo gistieke systemen in verschillende divi sies ondergebracht. In Nederland verte genwoordigt Schenker-BTL met vijf vestigingen de divisie Europees Land transport. In Tilburg bevindt zich de hoofdvestiging met de directie, samen met de operationele vestiging. In totaal zijn in Nederland zo’n 800 mensen werk zaam bij Schenker-BTL. TOEGEVOEGDE WAARDE Transport en logistieke dienstverlening vormen de kernactiviteiten van Schen ker-BTL. Dit betekent dat het bedrijf naast transport ook activiteiten uitvoert met een toegevoegde waarde, de zoge noemde “added value”. Schenker houdt zich onder meer bezig met opslag, voor raadbeheer, orderpicking, assembleren en kwaliteitscontrole. Marco Kranen broek: “Onze bedoeling is om als logis tiek adviseur voor de klant de gehele of gedeeltelijke goederen-, informatie- en geldstroom te beheren en zo efficiënt mogelijk in te richten. Wij benaderen hun logistieke vragen zonodig op internatio naal niveau. Ons uitgebreide systeem van service-centra wordt ondersteund door nationale netwerken. Door deze service komen wij vrijwel altijd voor op de shortlist van bedrijven die een logis tieke vraag hebben.” te facturen naar onze klanten en agenten worden gestuurd. Natuurlijk streven al mijn collega’s ernaar om zo min moge lijk fouten te maken, maar in mijn werk moet ik wel erg alert en accuraat te werk gaan. Het is natuurlijk erg verve lend als een klant een foute factuur krijgt.” chauffeur bij Schenker- isjoep Matthijssen bij na dagelijks onderweg naar klanten door heel Neder land. Via de planning krijgt hij ‘s ochtends de route door waar hij die dag zen- en/of?aden.t“DM'luistèrt OP^oJoepMattHjssen natuurlijk erg nauw, want als je een pallet te veel meekrijgt dan past de rest niet meer in jé wagen. Ook moet het qua tijd haalbaar zijn. We staan via een mobiele telefoon steeds in contact met de collega's van de planning”. Joep heeft be wust voor het chauffeursvak gekozen omdat het werk zo afwisselend is. “Iedere dag is weer anders, je zit in ieder ge val niet binnen en je hebt best veel vrijheid.” PAARD EN WAGEN Toen de weduwe Van Casteren in 1888 het gelijknamige transportbedrijf op richtte, kon zij geen idee hebben van de ontwikkelingen in het jaar 2000. Het transport met paard en wagen maakte plaats voor snellere methodes en werd op den duur vervangen door moderne lo gistiek. Wat we van je verwachten is dat je een opleiding hebt afgerond op mbo-niveau. Niet alleen talenkennis is belangrijk, vooral Duits en/of Engels, maar ook dat je accuraat kunt werken. Je moet verder goed overweg kunnen met een computer. Mocht je talenkennis niet helemaal op peil zijn, dan behoort het volgen van een cursus altijd tot de mogelijkheden. Chauffeurs (binnenland) Naast een opleiding op mbo-niveau heb je minimaal de rijbewijzen B en C en het zou mooi zijn als Je ook het ADR-diploma bezit. Als dat dat je het via ons bedrijf snel gaat behalen. De i van het rijbwijs E zijn ook bespreekbaar. Werk je tur, dan kun je overwegen te solliciteren als niet meer bezig met details, maar legt meer het accent op coaching en begeleiding. Hij schenkt zijn medewerkers het vertrouwen dat ze het hele proces goed uitvoeren. Dege ne die de afspraken maakt met een klant, of dat nu intern of extern is, is zelf verantwoorde lijk voor de kwaliteit van het werk. dag is precies hetzelfde en het werk is heel afwisselend. Om de beurt werken we in de avonddienst. Je moet er wel tegen kunnen dat er af en toe druk op je wordt uitgeoefend, maar gelukkig staan we hier op deze afdeling stevig in onze schoenen. En verder heb ik een stel prima collega’s om me heen, maar het zou fijn zijn om nog wat collega’s erbij te krijgen. Er is ge noeg te doen!" Danka van Roy, facturiste Expop Duitsland, vcc~* hieraan toe: "Ja, voora. die hectische en collec1- laken 1,^, Schenker-BTL te Js ‘laatste sta- t totale proces datdejuis- s SCHENKER-BTL Stinnes Logistics

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 4