O
O
o
X SCHENKER
Schenker-BTL: van paard en
wagen tot moderne logistiek
voor een nieuwe filosofie
WAT IS EN WAT DOET
‘Best in class’, uitgangspunt
ÓHBI
-
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 12 OKTOBER 2000 - PAGINA 4
DE TILBURGS
Stinnes Logistics
Een baan bij een logistieke dienstverlener?
Op dit moment hebben wij de volgende vacatures.
jmen.
ivlak t(
naar
ailkar
Dat past misschien wel beter bij jou
dan je zou denken
Op de foto
Hassan Ajarray
Medewerker debiteurenadministratie,
Facturist(en),
Administratief medewerker expeditie,
Medewerker order intake Customer Service
Op de foto v.l.n.r. Audrey Janssens, Cerard Zwager, Marianne
van den Hout en Danka van Roy
I en René van
Corstanje
ROND
van!
Uw bedrijf ook in beeld? Bel voor meer
inlichtingen naar De Tilburgse Koerier,
Dhr J. Donders. 01 3 S36 88 OS
Tekst: Henk Naaijkens
Fotografie: Foto Primeur Goirle
2
Schenker-BTL is gevestigd op industrieterrein Katsbogten,
aan de Emma Goldmanweg 1Dit is naast de McDrive van McDonald’s.
i proces-
lee het be-
fie intro-
richt
een or-
1 “"orme
Medewerkers over hun functies hij Schenker-BTL:
flexibiliteit en een goede onderlinge sfeer
>ces.
lisatie
de mid-
We zeggen het eerlijk: in de transport- en logistieke branche zijn we ge
wend hard te werken. Er heerst zeker geen ‘9 tot 5’ mentaliteit. Daar staat
tegenover dat de werksfeer binnen ons bedrijf informeel is. Van onze me
dewerkers vragen we teamgeest, flexibiliteit en doorzettingsvermogen.
Daarnaast is er genoeg ruimte om je te ontwikkelen en door te groeien
binnen ons bedrijf.
Denk je nu: dat lijkt me wel wat, lees dan zeker verder. Wij zijn namelijk
op zoek naar nieuwe collega’s. Als je interesse hebt in een van onderstaan
de vacatures, laat dat ons dan telefonisch of schriftelijk weten.
Ie sfeer i
om voor Sd
werken. Als
tion’ in het I
zorg ik ervoor i
Er wordt in het magazijn in twee- of drieploegendiensten
gewerkt. Dat bevalt René erg goed: “De flexibiliteit, de leu
ke producten waarmee je werkt en de goede onderlinge
sfeer, dat is erg belangrijk. En met z’n allen houden we het
magazijn netjes. Dat werkt niet alleen prettig, maar voor
komt ook dat er onveilige werksituaties ontstaan.” Hassan
en René hebben beiden bij Schenker-BTL het certificaat ‘Ba
sisveiligheid’ behaald als onderdeel van de bedrijfstrai-
ning ‘Magazijnmedewerker’. “De nieuwe collega's die wij
zoeken hoeven niet per se al een heftruckdiplomate heb
ben”, aldus Hassan, "Schenker-BTL biedt je de mogelijk
heid om dit diploma te behalen".
Magazijnmedewerkers (laden/lossen); 3-ploegendienst
Magazijnmedewerkers (orderpickers); 2- of 3-ploegendienst
Naast een fulltime dienstverband in ploegen zijn er ook mogelijkheden voor een
parttime functie in het magazijn. Je werkt dan gedurende een aantal avonden
per week zo’n 3 tot 5 uur, te beginnen rond 17.00 uur. Invulling van dagen en
tijden gaat altijd in overleg. Deze parttime functie is niet geschikt voor mensen
die elders al een fulltime dienstverband hebben.
Op industrieterrein Katsbogten bevindt zich Schenker-BTL, in Tilburg
beter bekend als het voormalige Scansped Holland en daarvoor Van
Casteren. Twee jaar geleden voegden Scansped Holland en Schenker
Eurocargo hun transport- en logistieke netwerken samen tot Schen
ker Europees Landtransport. Sindsdien is die naam in Nederland een
begrip, mede vanwege het bijzondere werkklimaat waarmee de logis
tieke dienstverlener zich profileert.
BESTE LOGISTIEKE DIENSTVERLENER
Schenker-BTL heeft de ambitie om in Ne
derland de beste logistieke dienstverle
ner te zijn. Het bedrijf streeft ernaar een
transparante organisatie te zijn en werkt
continu aan de verbetering van de pro
cessen. “Wij willen “bést in classi zijn”,
stelt directeur P&O Frank Srneets." We
bedienen immers een aantal bedrijven
die dat ook zijn. Een term die bij ons
Ben je geïnteresseerd in een van deze vacatures, stuur dan je sollicitatiebrief voor
zien van een curriculum vitae naar SCHENKER-BTL B.V., t.a.v. Barbara Vos, Postbus
718, 5000 AS TILBURG.
Heb je vragen of wil je een sollicitatieformulier toegestuurd krijgen, bel dan naar
Barbara Vos of Mariska Snijder, telefoon 01 3 462 51 77Solliciteren via e-mail kan
ook: barbara.vos@schenker.btl.se. Vermeld altijd duidelijk in je sollicatiebrief of op
het sollicitatieformulier naar welke vacature(s) je solliciteert.
Meer informatie over ons bedrijf en de vacatures
kun je vinden op www.schenker-bt-l.nl
Tegenwoordig zijn de vrachtwagens zo hypermodern, dat
chauffeurs er nog nauwelijks aan hoeven te sleutelen. “Maê
je moet natuurlijk wel een beetje technisch zijn en niet ban
om vuile handen te krijgen”, voegt Joep eraan toe. Om de
vijfjaar krijgen alle chauffeurs een bijscholingscursus ADR,
zodat ze op de hoogte blijven van alle voorschriften en
maatregelen bij hét vervoer van gevaarlijke stoffen. "Dat is
wettel ij k verplicht en daar houden wij ons aan. Verder wor
den wij vanuit ons bedrijf steeds goed op de hoogte gehou
den van wat er allemaal gaat veranderen binnen ons vakge
bied. Ik ben er trots op dat ik als het ware een visitekaartje
voor Schenker-BTL ben, want als chauffeur ben ik degene
die bij de klant komt erf ervoor zorgt dat de zending keurig
netjes op de juiste bestemming wordt afgeleverd."
nager Marco Kranenbroek aan. “Als Eu
ropese landtransportdivisie zijn wij een
belangrijk onderdeel binnen de Schen-
ker-groep.”
zig binnen Schenker-BTL een
omslag te bewerkstelligen. Met
dat doel werd een reeks voor
lichtingsmaterialen, overleg-
yc. structuren en workshops ont-
steunt. wikkeld. Een opvallende rol is
;rdeel weggelegd voor dertig interne
'oces- trainers, die zijn opgeleid om
workshops over procesma
nagement voor hun collega’s
te verzorgen. Zij begeleiden
daarbij ook hun collega’s bij
het opschonen en verbeteren
van de processen op de afde
lingen. De trainers worden ook
ingezet bij onderzoeken naar
de tevredenheid van medewer
kers en van klanten. Verder
zijn er ‘Kwaliteit Actie Teams’
ingesteld, groepen medewer
kers die systematisch met
voorstellen en verbeteringen
komen.
OMWENTELING IN HET DENKEN
‘Samen op weg naar best in
class’, luidt de titel van een in
terne publicatie die binnen
Schenker-BTL de in 1999 ge
starte campagne onderst
Deze campagne is onder
van de invoering van
management, waarmc_
drijf een nieuwe filosofie
duceert. Het procesgeri
laten functioneren van
ganisatie betekent een enor...t
omwenteling in het denken
van alle betrokkenen. Kort ge
zegd komt het erop neer dat
de medewerkers zelf moeten
nadenken over het effect van
hun handelingen, als onder
deel van het gehele proc
Daartoe geeft de organis
hen het vertrouwen en d
delen.
“Met een team van collega’s zorgen wij voor de dagelijkse
afhandeling van exportzendingen”, vertelt Marianne van
den Hout enthousiast. Marianne is administratief mede
werkster op de afdeling Expeditie/Export Duitsland. "Wij
zetten de zendinggegevens in het systeem, zodat deze kun
nen worden ingepland. Aan het eind van de middag en be
gin van de avond komen de wagens binnen die in heel Ne- A|s j
derland zendingen hebben opgehaald. Mijn collega’s en ik BTL
zorgen er dan voor dat iedere vrachtwagen met exportzen- na da
dingen voor Duitsland de juiste papieren meekrijgt.”
“Wat ik zo leuk vind aan dit werk? Ik voel me als een vis in
het water in de hectiek van de transportwereld. Geen enkele
Naast een opleiding op n
chauffeursdiploma. Het
niet zo is, dan zorgen wij ervoor
mogelijkheden voor het halen i
liever niet fulltime als chauffet
oproepchauffeur.
steeds terugkomt is: verbeter jezelf
voortdurend. We willen dat onze mede
werkers alert zijn op hun taak. Iedere
medewerker binnen Schenker-BTL heeft
binnen zijn of haar taak een grote ver
antwoordelijkheid en moeteen optimale
rol vervullen binnen het totale proces.
Dat betekent een heel andere manier van
denken.
NIEUWE FILOSOFIE
De essentie van procesma
nagement is, dat alle mede
werkers van de organisatie de
nieuwe filosofie overnemen.
Om hiervoor een draagvlak te
creëren is het management be-
In het opslagmagazijn zijn Hassan Ajarray en René van Cor-
stanje werkzaam als orderpickers. Hassan: “Wij ontvangen
/oegt van de administratieve afdeling een zogenoemde picklijst.
joral Aan de hand van deze lijst stellen wij een order samen, con-
tische en collegia- troleren deze en maken hem verzendklaar op een pallet.
maken het leuk Hierna zetten we de zending op de juiste tour, zodat deze
in de vrachtwagen kan worden geladen. Ik heb zo’n beetje
het hele magazijn in mijn hoofd zitten en dat is maar goed
ook, wantje moet precies weten waaralle producten
staan.”
‘BEST IN CLASS’
De resultaten van procesma
nagement beginnen zich gelei
delijk aan af te tekenen. Het
blijkt dat het draagvlak groter
wordt en dat steeds meer me
dewerkers procesgericht gaan
denken. Als de campagne ‘Sa
men op weg naar best in class’
in 2004 afloopt moet de om
slag grotendeels zijn bereikt.
Er is dan echter nog geen spra
ke van een eindpunt. Een mo
derne organisatie als Schenker-
BTL stelt zich immers als doel:
voortdurende verbetering!
I Vido, Vrouwe:
I iedere eerste er
I maand een kc
10.30 uur, waa
en 60 jaar welk
je en kopje ko
formatie en hul
I dige vrouwei
koffieochtend i
koffieochtend I
om u op te ge’
groep. De koffi
den in buurthu
straat 164 (in;
Voor informati
blaosfc
Op zondag 1
I wijkcentrum I
I keer het Eerste
De Reit. Dit ir
volgende blao
De Frutblaozei
de Heertjes, D
I rie Mir Nie. D
gint om 14.00
Reit, Westertoi
I gratis.
ANDERE MANIER VAN
LEIDINGGEVEN
Door de grotere verantwoorde
lijkheid van alle medewerkers
verandert binnen Schenker-BTL
ook de manier van leidingge
ven. De manager houdt zich
W
Elk jaar staat de
Techniek Wee
thema, zodat 1
I kan verwachte
zen dat er veel
zijn. Dit jaar is
keuken'. Want
se gebruiksvoi
wetenschap en
niet iedereen
Bibliotheek Ti
aandacht aan
I sentaties door i
bliotheek, Kor
14 oktober ve
ijzen, werkzaa
Centrum voor
Boxtel van L
14.30-15.00 u
het onderwerp
bodem als basi
van de works!
vragen steller
meegebrachte
graad en de gi
den. De tuinaa
potje met deks
vuld, aangeboi
INTERNATIONAAL
Nederland is van oudsher op transport
gebied de “Gateway to Europe”. Schen
ker-BTL beschikt in 30 Europese landen
over meer dan 600 eigen kantoren. “Met
ons groepagevervoer lopen de logistieke
lijnen van Schenker door heel Europa,
met een hoge frequentie en snelle door
looptijden. Dat geeft aan hoe internatio
naal je bezig bent”, geeft marketing ma-
GROOTSTE LOGISTIEKE NETWERK
Het vroegere transportbedrijf maakt na
de laatste integratie met Schenker deel
uit van een van de grootste logistieke
netwerken in Europa. Schenker heeft als
wereldwijde onderneming Europees
landtransport, lucht- en zeevracht en lo
gistieke systemen in verschillende divi
sies ondergebracht. In Nederland verte
genwoordigt Schenker-BTL met vijf
vestigingen de divisie Europees Land
transport. In Tilburg bevindt zich de
hoofdvestiging met de directie, samen
met de operationele vestiging. In totaal
zijn in Nederland zo’n 800 mensen werk
zaam bij Schenker-BTL.
TOEGEVOEGDE WAARDE
Transport en logistieke dienstverlening
vormen de kernactiviteiten van Schen
ker-BTL. Dit betekent dat het bedrijf
naast transport ook activiteiten uitvoert
met een toegevoegde waarde, de zoge
noemde “added value”. Schenker houdt
zich onder meer bezig met opslag, voor
raadbeheer, orderpicking, assembleren
en kwaliteitscontrole. Marco Kranen
broek: “Onze bedoeling is om als logis
tiek adviseur voor de klant de gehele of
gedeeltelijke goederen-, informatie- en
geldstroom te beheren en zo efficiënt
mogelijk in te richten. Wij benaderen hun
logistieke vragen zonodig op internatio
naal niveau. Ons uitgebreide systeem
van service-centra wordt ondersteund
door nationale netwerken. Door deze
service komen wij vrijwel altijd voor op
de shortlist van bedrijven die een logis
tieke vraag hebben.”
te facturen naar onze klanten en agenten worden gestuurd.
Natuurlijk streven al mijn collega’s ernaar om zo min moge
lijk fouten te maken, maar in mijn werk moet ik wel erg
alert en accuraat te werk gaan. Het is natuurlijk erg verve
lend als een klant een foute factuur krijgt.”
chauffeur bij Schenker-
isjoep Matthijssen bij
na dagelijks onderweg naar
klanten door heel Neder
land. Via de planning krijgt
hij ‘s ochtends de route
door waar hij die dag zen-
en/of?aden.t“DM'luistèrt OP^oJoepMattHjssen
natuurlijk erg nauw, want als je een pallet te veel meekrijgt
dan past de rest niet meer in jé wagen. Ook moet het qua
tijd haalbaar zijn. We staan via een mobiele telefoon steeds
in contact met de collega's van de planning”. Joep heeft be
wust voor het chauffeursvak gekozen omdat het werk zo
afwisselend is. “Iedere dag is weer anders, je zit in ieder ge
val niet binnen en je hebt best veel vrijheid.”
PAARD EN WAGEN
Toen de weduwe Van Casteren in 1888
het gelijknamige transportbedrijf op
richtte, kon zij geen idee hebben van de
ontwikkelingen in het jaar 2000. Het
transport met paard en wagen maakte
plaats voor snellere methodes en werd
op den duur vervangen door moderne lo
gistiek.
Wat we van je verwachten is dat je een opleiding hebt afgerond op mbo-niveau.
Niet alleen talenkennis is belangrijk, vooral Duits en/of Engels, maar ook dat je
accuraat kunt werken. Je moet verder goed overweg kunnen met een computer.
Mocht je talenkennis niet helemaal op peil zijn, dan behoort het volgen van een
cursus altijd tot de mogelijkheden.
Chauffeurs (binnenland)
Naast een opleiding op mbo-niveau heb je minimaal de rijbewijzen B en C en het
zou mooi zijn als Je ook het ADR-diploma bezit. Als dat
dat je het via ons bedrijf snel gaat behalen. De
i van het rijbwijs E zijn ook bespreekbaar. Werk je
tur, dan kun je overwegen te solliciteren als
niet meer bezig met details,
maar legt meer het accent op
coaching en begeleiding. Hij
schenkt zijn medewerkers het
vertrouwen dat ze het hele
proces goed uitvoeren. Dege
ne die de afspraken maakt met
een klant, of dat nu intern of
extern is, is zelf verantwoorde
lijk voor de kwaliteit van het
werk.
dag is precies hetzelfde en het werk is heel afwisselend.
Om de beurt werken we in de avonddienst. Je moet er wel
tegen kunnen dat er af en toe druk op je wordt uitgeoefend,
maar gelukkig staan we hier op deze afdeling stevig in onze
schoenen. En verder heb ik een stel prima collega’s om me
heen, maar het zou fijn
zijn om nog wat collega’s
erbij te krijgen. Er is ge
noeg te doen!"
Danka van Roy, facturiste
Expop Duitsland, vcc~*
hieraan toe: "Ja, voora.
die hectische en collec1-
laken 1,^,
Schenker-BTL te
Js ‘laatste sta-
t totale proces
datdejuis-
s SCHENKER-BTL
Stinnes Logistics