I
'G
4
■I
9
x w ïi
Clio Renault Sport V6
1
id*
master///
CJk/ Gebr. Vullings Opel
Afkoelen van Sydney 2000?
Kom ‘afdouchen’!
OCCASIONS
Vakgarage
Uitlaatspecialist
U.S.T. auto's
Vingervlugheid
Hyundai Accent
scoort internationaal
16V common rail diesel
voor Citroën Evasion
Ze
■eis.
Autobedrijf Van Mossel B.V.
=3
2.
Jan, de échte
autovakman!
lil w#
VAKGARAGE®
Zorgt voor1
betaalbaar rijden
Hardtop voor Audi TT
zzSES::
zzfczS
'929.000,-
VAKGARAGE
JWWWWWWMWMWWC
VAKGARAGE
MMMMWWWWWW I
STRIJBOSCHvor
Olijke Matra M72
I
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 12 OKTOBER 2000 «PAGINA 5
DE TILBURGSE KOERIER
STOBER 2000 «PAGINA 4
II
m badge
voor periodieke keuringen
van lichte voertuigen
ker werd getoond en die vanaf no-
Kraaivenstraat 22, Tilburg 013-4680468
lag
De Spelen mogen dan voorbij zijn, wij zijn nog helemaal in een olympische roes.
Hoogste tijd dus voor de Cooling Down. Een periode waarin we net als de olympische
sporters afkoelen van de geleverde prestaties. Kom daarom aanstaande zaterdag
wassen wij gratis uw auto.
Volkswagen. Wie anders?
Van 10:00 uur tot 17:00 uur bent u welkom om uw auto gratis te laten wassen. Wijzigingen voorbehouden.
ld een van de
lercedes. Geen
jorstellen dat u
a. En eigenlijk
onvoorstelbare
ran perfect op
obiliteit overal
life standaard
iwagen van na
gen huis staat
gratis service-
ordt dan snel
met uw eigen
:rvoer. Dankzij
mbezorgd ver-
land.
FOCWA
ANNO 1930
-è
OPEL-
elbare
iterbank
Van Andelstraat 1,5141 PB Waalwijk. Telefoon 0416 - 67 11 11.
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Telefoon 013 - 532 14 11.
Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Telefoon 013 - 528 32 26.
o
'98
'98
'97
'91
'99
'94
'93
.6.750,-
.5.750,-
.2.500,-
.3.950,-
umt
bers.nl
des-Benz
raar
per die
ienor-
In haar rijke verleden heeft Renault de wereld al
vaker verbaasd met modellen die niet direct als
praktisch en handelbaar gelden, maar die door
hun originele idee een grote bezittingsdrang bij
menigeen opwekken. De nieuwe Clio Renault
Sport V6 is er wederom een goed voorbeeld van.
Nauwelijks langer dan een modale driedeurs Clio, maar wel flink
sen nieuwe :j
it worden. De I
zien van Koni-dempei
ke stabilisator. Ook is
t dat al-
werd geë-
Verkoop nieuwe en gebruikte auto's. Service, onderhoud,
breder en lager bij de grond, dat is
de Clio Renault Sport V6 die in
1998 als prototype als smaakma-
.'915’5?,
.'88.
.'86.
De hardtop wordt leverbaar vanaf
het eerste kwartaal 2001 en kan zo
wel bij de levering van een i
auto als achteraf gekocht
prijs is nog niet bekend.
Opel Corsa 1.4
Opel Vectra 1.6 16v...
Fiat Punto 75 ELX
Subaru Vivio
WVVento1.8i, LPG...
Opel Omega 2.0 16v.
Renault 19
Peugeot 306 Diesel...
.Peugeot 306 1.4
Opel Astra (2x)
Opel Astra, LPG
Mercedes 300 D aut..
Suzuki Swift 1.3
erkend onderhoudsbedrijf
^■j
meer in haar mars te hebben. Het is
i tweezitter met een losse dak-
K.„at en deuren, die een nieuwe di
mensie geeft aan autorijden. Het
chassis is uit aluminium gemaakt
en het voertuig wordt voortbewogen
jn probe-
errein met
s breekt de
uit, maar is
in het ga-
liozo
E;
in combinatie met een jaarlijkse onderhoudsbeurt, excl. 22.50 adm./or meldkosten en eventuele toeslagen.
of haar auto, een resultaat
leen door de Toyota RAV4 v
venaard.
Aanstaande zaterdag 14 oktober wordt uw auto gratis gewassen
VW Polo Coupé
Ford Escort 1.8
Peugeot 205
Alfa Romeo 75 1.8
Ford Sierra
VW Polo Coupé
Opel Kadett 1.7 diesel.
Opel Kadett 1.4i
Ford Sierra 2.0i
Hyundai Sonata 1.8
Ford Sierra 2.0, LPG
Opel Kadett 2.0 GSi
iratie, APK, banden,
en auto-alarm.
i gebruikte auto's.
in de tussenacceleratie van 80 tot
120 km/u die 1,5 seconde sneller ver
loopt. De motor is voorzien van twee
bovenliggende nokkenassen, vier
kleppen per cilinder en een vans
inlaatspruitstuk. De Evasion Hl
16V haalt een t
accelereert in 1
100 km/u. Het;
ligt volgens opg
kilometer.
even 'afdouchen'. Terwijl u een frisse blik werpt op onze winnaars in de showroom,
tijd vergrendeld. De buitenkant is in
de carrosseriekleur gespoten, terwijl
de binnenzijde met een zwarte stof is
bekleed. De hardtop bestaat uit een
aluminium frame en kunststof bui
tenkant en heeft de geluiddempende
eigenschappen van een vast dak. Bo
vendien zorgt de hardtop voor een
doeltreffende warmte-isolatie.
Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Ghia..
Ford Mondeo Wagon 1.8 CLX
Ford Mondeo Sedan 1.6 CLX, LPG.
Ford Mondeo HB 1.6 CLX, LPG
Ford Escort Clipper 1.81
Ford Escort 1,6i HB, 3-drs
Ford Sierra 1.8 TD Sedan
Ford Fiesta 1.2 S16v Ghia
Ford Fiesta 1.3
Ford Fiesta 1.1 i Cheers
Ford Ka 1.3
Peugeot 1061.1i
Peugeot 306 1.4i
Seat Ibiza 1.4i
Suzuki Baleno
Suzuki Swift
reparatie, schadeherstel, APK keuring, verhuur en leasing.
.'96
.'89
.'92
.95
.93
.'90
'98
.'95
.'95
.'91
.'91
.'97
.88
DE SPECIALIST voor service onderhoud, repar
uitlaten, trekhaken, accu's, remservice, schokdempers
Tevens kunt u in onze showroom terecht voor nieuwe en
Uiteraard is de glazen achterruit
voorzien van elektrische verwar
ming.
'9514.750,-
'9514.500,-
'949.250,-
'9414.500,-
Werkplaats: Draeonstraat 23, 013-4672815
Geopend maandag t/m vrijdag 8.30-17.30; zaterdag 8.30-13.00
Showroom: Dragonstraat 18, 013-5910505, bgg 013-4672815
Geopend maandag t/m vrijdag 10.00-20.00; zaterdag 9.00-15.00
LET OP!!! TEGENOVER PALETPLEINÜ!
Het Amerikaanse onderzoeksbu-
reau Strategie Vision roept de Ac-
cent uit als beste keus in zijn klasse.
De Accent kreeg in het onderzoek
724 van de 1000 punten. Er werd
gekeken naar kwaliteitsaspecten en
de aanschaf- en exploitatiekosten.
Als merk eindigde Hyundai op een
keurige negende plaats.
ALTIJD VERTROUWD DICHTBIJ
Korvelseweg 176, TILBURG. Tel. 013-5420262
Ingang werkplaats via Calandhof
Alhoewel cabriokappen tegenwoor
dig zo gemaakt zijn, dat er prima 12
maanden per jaar met een cabriolet
gereden kan, biedt een hardtop in de
wintermaanden meer comfort. Daar
om presenteert Audi nu voor de TT
Roadster een hardtop die speciaal op
dit model is afgestemd. Dit onder
deel wordt op vier punten in korte
den weggezaagd en andere wor
den toegevoegd zodat ten eerste de
zeer stevige structuur van de
standaard Clio volledig wordt be
houden en dat juist extra verstevi
gingen vanwege het specifieke ka
rakter van de V6 worden
toegevoegd. Daarna J-
rosserie, die nog steed
naar het Zweedse Uddevalla waar
de opbouw en assemblage plaats
vindt. TWR bouwt in dezelfde fa
briek de Volvo C70.
Maar dan de auto zelf. De Clio V6
is gebouwd volgens hetzelfde prin
cipe als de ‘dikke’ 5 Turbo in het
begin yan de jaren tachtig. De mo
tor ligt namelijk achterin direct
achter de twee stoelen. In dit ge
val gaat het om een 2,9 liter V6
met 24 kleppen en een variabele
timing van de inlaatkleppen. Om
de motor en randapparatuur te
kunnen plaatsen zijn de schermen
achter uitgebouwd. Hierin zijn
aan weerszijde flinke luchthap-
pers opgenomen. De vorm van de
achterschermen wordt naar voren
doprgetrokken over de kunststof
poeieren, terwijl ook de uitge
bouwde voorschermen specifiek
zijn. Onder dékap voor zit een be
scheiden bagageruimte, terwijl
achter de hoge bumper met spoi
lers en ingebouwde mistlampen de
radiator te vinden is. Achter zien
we de normale achterklep en lich-
tunits van de Glib en een stevige
bumper waardoor de twee verch
roomde uitlaatmonden naar bui
ten steken. De Clio V6 komt
enorm dik over en is een pure aan- piepen i
dachttrekker. Menig duim wordt g^p. Tc
opgestoken als we door Zuid-Fran- -
se dorpen rijden.
Koni-dempers
Het interieur is njet Spartaans,
maar juist sportief chique. De
stoelen met hoge randen langs de
flanken zijn bekleed met een com
binatie van leer en alcantara. Het
instrumentarium heeft een witte
wijzerplaat net als de 2 liter Clio
en de pook van de handgeschakel-
de zesbak staat op een ronde voet
en heeft een massief aluminium
knop. De drie pedalen zijn even
eens in aluminium uitgevoerd. De
uitrusting is behoorlijk compleet
Tot nu toe werd de Citroen Evasion
ruimtewagen al geleverd met een
common rail dieselmotor, maa
nieuw is een 2 liter 16-klepper
voldoet aan de strenge emissie
men, maar tegelijk zorgt voor meer
souplesse. Het vermogen blijft met
110 pk gelijk aan de bestaande HDi,
maar het koppel is met 8 procent ge
stegen tot 270 Nm bij slechts 1750
tr/min. Het verschil is ook te merken
Uit onderzoeken onder automobilis
ten blijkt de nieuwe Hyundai Ac
cent goed te scoren. Zo kwam dit
model in Engeland als meest be
trouwbare auto uit de bus in een on
derzoek uitgevoerd door Consu
mer’s Association, vergelijkbaar
met onze Consumentenbond. Tach
tigduizend automobilisten werd ge
vraagd naar storingen van hun auto
gedurende de afgelopen twaalf
maanden. Geen enkele Accent-eige-
naar meldde het stilvallen van zijn
met airconditioning, een audio-in-
-x-’.latie met CD-wisselaar en
vieKtrische ruiten en spiegels.
Waar circuitauto’s meestal wor-
leid van een straatversie,
nault bij deze bijzondere
precies andersom be-
i McPherson voortrein
svoor-
ers en een dik-
is gezorgd
voor een maximum formaat rem-
schijven. Achter zien we eveneens
Koni-dempers en konische veren
gecombineerd met een multi-link
ophanging.
De motor is op details aangepast
en heeft onder meer specifieke zui
gers, een andere luchttoevoer en
eigen uitlaatsysteem. Daarmee
wordt het vermogen verhoogd
naar 230 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 300 Nm bij 3750
tr/min. Dat de 1335 kg wegende
dwerg daarmee flitsend voorruit
komt, Iqat zich raden.
We steken de sleutel in het con
tact, draaien ‘m om en achter ons
komt de V6 ronkend tot leven. Het
is nu al kicken. Even het gas in
trappen, geweldig! Wat een ge
luid, hiermee komen we onze da
wel door.
Flexibel vliegwiel
De aluminium pookknop ligt lek
ker in de hand en het is goed te
voelen dat we nog ‘ouderwets’ aan
het schakelen zijn. Al vanuit zeer
gaat de car- [age toerentallen pakt de Clio per-
7, ls’fect en zeer soepel op. gemid
delde rijder zal deze auto graag
ver in dé toeren laten doortrek
ken, maar wie af en toe behoefte
heeft aan schakellui rijden, zal
door de Clio niet worden tegen ge
werkt. We vloeren het gaspedaal
en dan begint de 6-pitter er pas
echt zin in te krijgen. In 6,4 secon
den wijst de rode naald al de 100
km/u uur aan en tot zo’n 235 km/u
lijkt de Clio in één soepele bewe
ging door te accelereren. Wie ^en
beetje slordig met pook en koppe
ling omgaat, zal merken dat er
toch nauwelijks sprake is van
schokken in de aandrijflijn. Dat
komt omdat Renault onder meer
een flexibel vliegwiel toepast. De
stuurbekrachtiging laat een zeer
nauwkeurig gevoel in het stuur
wiel over en wérkt absoluut niet
tegen. De scherpe bochten in een
bergachtig gebied worden vlie
gensvlug genomen en wie daarna
weer vlot het gas intrapt, wordt
beloond met maximale sensaties
op het gebied van acceleratie en
sound. Toch lukt het wel degelijk
de banden onder dit soort omstan
digheden te laten piepen. En dat
□iepen staat gelijk met verlies aan
grip. Toch moetje met de Clio heel
wild te keer gaan, wil j e ‘m verlie
zen. We hebben de V6 niet op een
natte ondergrond kunnen
ren, maar op een groot ter
zand en kleine steentjes I
auto heel gemakkelijk ui
net zo eenvoudig weer iu
reel te krijgen. Omdat de Cli
compact is, voel je als het ware in
je achterwerk wat de auto gaat
doen en na enige gewenning ont
staan er een samensmelting tus
sen techniek en bestuurder. De
Clio is onverwacht geen stuiter-
bakje, maar gaat best comfortabel
over oneffenheden. Bovendien ra
ken de spoilers niet bij elk wisse
wasje het wegdek.
De Clio V6 zal altijd een exclusivi
teit blijven. Er worden er 12 stuks
per dag gebouwd en dat komt neer
op een dikke 2.000 op jaarbasis.
Voor de Nederlandse markt is de
prijs vastgesteld op f,102.900,= en
daarvoor zullen genoeg liefheb
bers zich gaan melden.
vember leverbaar is. Geen on
schuldig klein wagentje om zonder
‘■‘■’•afi’e hand aan te pakken,
udimen omhoog
Het oorspronkelijke design van
deze Clio V6 kwam geheel in eigen
huis tot stand, waarbij zelfs ken
merkende strakke lijnen worden
gebruikt die we volgend jaar ook
zullen terugvinden in de VJ
het nieuwe topmodel van h
Franse merk. Maar voor c’
trialisatie nam het merk i
‘s werelds bekendste spec
in de arm, namelijk TWR
rosserie wordt gewoon tusse
andere Clio’s in Flins gema£
wordt daarna haar Engelan
door een 750 cc motorfietsmotor
met een vermogen van 20 pk gekop
peld aan een continu variabele ver
snellingsbak. Het is een voertuig
dat tussen een auto en motorfiets in
zit en waarbij de functionele vor
men juist een modem voorkomen
opleveren. Volgens de Franse wet-
geving zou de M72 vanaf 16 jaar ge
reden mogen worden. Het project is
zo ontwikkeld dat het in productie
nemen relatief eenvoudig is en dat
de prijs acceptabel blijft. De Mon
dial 2000 werddoor Matra gebruikt
om de commerciële haalbaarheid te
testen. Als de reacties positief zijn,
zal de M72 uiteindelijk door de Re-
nault-organisatie verkocht gaan
worden.
Het Franse Matra is uit de histoije
bekend van haar sportieve coupé- een t1
modellen en de deelname aan de au- plaat
tosport, maar sinds 1984 produceert
Matra de Renault Espace. Met de
M72 conceptstudie toont het merk
•twee
i top van 175 km/u en
15,2 seconden naar de
t gemiddelde verbruik
pgaaf op 1 liter op 14,5
Opel Corsa 1.4116v Sport..
Opel Corsa 1.3 Sedan
Alfa Romeo 1.7iE Wagon...
Renault Twingo
Renault 19 diesel
Renault 19
Renault 1.9 Kangoo
Fiat Cinquecento
Nissan Sunny 1.4i, 3-drs....
Mazda 323 F
BMW316i
Audi A6 2.5 TDi
VW Golf 1.3, 5-drs
stalk
elekt
Waar circuitauto’s meest
den afgele
heeft Rem
Clio de weg pi
wandeld. De Nxvx om»
Wel Satis is specifiek ontwikkeld, is
de indus-
i een van
rscialisten
lelijk TWR. De car-
e wordt gewoon tussen alle
Clio’s in Flins gemaakt en
iaama haar Engeland ver-
leept, waar bepaalde delen wor-