vilvi aam
t
in
AUTO-
Ford Mondeo
"ober
Daewoo frist
Matiz op
^231
MOBILISTEN
I»
Nieuwe Audi A4 in de
lijn van grotere broer
NIEUWS VOOR
ur
Kiss Fly
uis.
we
1
Verkoop
nieuwe
auto's blijft
op hoog ni
veau
Aanzet tot een nieuw imago
Mill»
.-
X
j.
•R 2000 - PAGINA 22
Jaargang 12 nr41 Donderdag 12 oktober 2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Deze week
Autotest BMW 740d
DEALERS
.01315422133
.01315423030
.01314680044
sen Nederlanders en Duitsers.
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
.01314652100
.01314634355
3d te preste-
.01315364011
.01315420143
.01315363924
nationalisatie doet ook in Frank-
.013/5355575
AUTOMOBIELBEDRIJF
.013/5355655
.01315351035
Diepe bagagevloer
:20
.013/5321411
men, waarvan er slechts één
vagen
It
Let op de advertentie volgende week in deze krant.
Hoe moetje als bedrijf of instel
ling aan derden op een juiste
manier je bedoelingen bekend
maken. Dat kan zelfs zeer taalaf-
hankelijk zijn. Zo las ik laatst
een artikel over het verschil tus-
rijk zijn intrede en daarom zijn
de meeste borden in Nice ook in
het Engels opgesteld. En het aar
dige is dat Parking Minute in
het Engels wordt vertaald met
“Kiss Fly”. Stoppen, uitladen,
zoenen en weer verder rijden
dus. Nu stond ik de gang van za
ken rond deze parkeervakken
eens even gade te slaan. Een dui
delijk verliefd jong stel deed het
keurig volgens het boekje. De
auto werd geparkeerd, de koffers
uit geladen en vervolgens deden
ze er bijna een kwartier over om
innig zoenend afscheid te nemen.
En bij “Kiss Fly” staat nu een
maal niet hoe lang je mag kus
sen. Daarnaast parkeerden twee
auto’s, waaruit zes mensen kwa-
zichtbaar plannen had om te
gaan vliegen. Ook hier werd het
“Kiss Fly” redelijk letterlijk
genomen, maar als men van vijf
mensen uitgebreid afscheid moet
nemen, neemt dat ook enige tijd
in beslag. Daarom betekent Kiss
Fly in mijn ogen niet helemaal
hetzelfde als Parking Minute...
Tony Vos
Onze oosterburen hebben genoeg
aan een simpel en kort ‘bevel’,
terwijl Nederlanders een verbod
meer interpreteren als een ad
vies. Daarom moet je een Neder
lander op een meer gevoelige wij
ze op zijn of haar
verantwoordelijkheden wijzen.
Recent kwam ik op de luchtha
ven van Nice in Zuid-Frankrijk.
Recht voor de deur van de ver
trekhal zijn zoals op iedere
luchthaven parkeerplaatsen te
vinden die puur en alleen be
doeld zijn om passagiers af te
zetten. Dus geen uren uitzwaaien
of nog even gaan shoppen. In
Frankrijk hebben ze daar de
term ‘Parking Minute’ voor be
dacht en dit staat dan ook op di
verse borden boven de parkeer
vakken te lezen. Stoppen,
uitladen, afscheid nemen en hup
weer verder rijden, anders zou
het wel eens een complete chaos
kunnen worden. Maar de inter-
In zeven jaar tijd heeft Ford zo’n 2,5 miljoen Mon-
deo’s geleverd en dat aantal moet met de tweede ge
neratie, die vanaf december in de showroom staat,
worden overtroffen. Maar wellicht is het nog be-
langrijkerdat het imago van Ford met dit nieuwe
product in de hogere middenklasse wordt opge
waardeerd.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/4
Uiteraard wordt het interieur op
details geactualiseerd.
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers....
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel.
V
De auto heeft een nieuwe voor
bumper waarbij de stootrand en
de luchtinlaat stilistisch met el
kaar worden verbonden.
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
10 is als volgt samengesteld:
61.962
61.505
44.814
43.517
37.980
24.222
21.574
17.490
16.765
14.251
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
ASIAN BAR A GRILL
Op de Parijse autotentoonstel
ling stond enigszins verscholen
op de Daewoo-stand de Matiz die
een facelift heeft ondergaan.
Ford heeft voor de nieuwe Mondeo
een solide aarivoelend onderstel ge
maakt met voor McPhersons en
achter een quadralink ophanging
WW» HM UflWT"^-
nieuwe Audi A4 meer binnenruimte
biedt, zowel voor hoofd, benen als
op schouderhoogte. Daarnaast
wordt een bagagevolume van 445 li
ter geboden. Het interieur kan in
diverse kleuren worden geleverd.
De automatische klimaatbeheer
sing houdt rekening met de stand
van de zon en is standaard. Ook
krijgt iedere variant ESP en een re-
massistent, zodat bij een noodstop
minder remkracht nodig is. De
Sideguard hoofairbag wordt in iede
re A4 gemonteerd, terwijl de voor-
airbags getrapt in werking komen,
afhankelijk van de vervorming die
bij een ongeval optreedt. Audi gaat
de nieuwe A4 in eerste instantie al
leen als sedan leveren, een opvolger
van de Avant wordt pas later ver
wacht.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
20V Turbo van 150 pk. Het TDI-
aanbod omvat een tweetal varian
ten, te beginnen met de pompver-
stuiverversie met 130 pk en de
bekende 2,5 liter V6 van 180 pk.
Door de grotere brandstoftank met
een inhoud van 70 liter, hoeft de
TDI-rijder slechts om de 1300 km
zich aap de pomp te melden.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Het minst is er veranderd aan
het profiel van deze compacte
vijfdeurs. Het front is wel onder
handen genomen.
Nu zijn de wijzigingen niet we
reldschokkend, maar de auto
heeft toch een iets andere aan
blik gekregen.
Natuurlijk blijft Audi ook bij deze
A4 de keuze bieden uit voor- en vier-
wielaandrijving. Afhankelijk van de
motor wordt er een vijf- of zes ver
snellingsbak geleverd of zelfs de
traploze multitronic automaat. De
nieuwe A4 heeft een aluminium
wielophanging, waardoor het onaf
geveerd gewicht wordt verminderd,
het veercomfort wordt verbeterd en
ook de rijdynamiek positief wordt
beïnvloed. Belangrijk is dat de
Indus
Havenweg 23
Kraaivenstraat
Steenstraat 7a
De motorkap is van vorm op dit
alles aangepast. Aan de achter
kant is de Matiz ook gewijzigd.
De achterlichten zijn iets anders
gevormd en de nummerplaat zit
niet meer op de bumper, maar op
de klep.
Belangrijke pijlers voor de moder
ne Ford-producten zijn betrouw
baarheid, eigentijdse vormgeving
en hoogstaande rijkwaliteiten.
Die weg is het merk met de Focus
al ingeslagen, maar ook andere
modellen moet aan dit beeld gaan
beantwoorden.
Wilhelminalaan 3 Vessem Tel. 0497-591766
Bedrijfsweg 19 Oisterwijk Tel. 013-5282680
Industrieweg 28b Oirschot Tel. 0499-571350
ftlburg'^ TeL 01365943943
Dongen Tel. 0162-316571
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...O4161363993
Citroën
Daewoo
Auto Braat Tilb..
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
•Ford
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaft.......
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris....
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom.
Rover
Seat/Saab
Zuid Oost01314647676
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Nieuwe motoren
Het interieur biedt opmerkelijk veel
ruimte. Ook op de achterbank kun- e n u
nen twee tot drie volwassenen pri- volledig niei
ma zitten. De auto heeft binnenin beren. Als et
een moder-*- ~'1'-
volevormj
De ronde koplampen zijn min of
meer in dezelfde vorm gebleven,
maar staan nu iets meer recht
op. De richtingaanwijzers zijn
rond van vorm en zitten tussen
motorkap en bumper in.
Daardoor zijn zowel de vijfde
deur als de bumper van vorm
aangepast.
Niet zichtbaar zijn de wijzigin
gen die Daewoo aan de structuur
van de carrosserie heeft doorge
voerd om bij de EuroNCAP bots-
proeven een hogere score te krij
gen.
in 10,6 seconden naar de 100 km.
Met deze prestaties is niets mis en
ook tussenacceleraties worden vlot
afgewerkt. Kortom, een lekkere óp
schieten De door ons gereden auto
uit de voorserie vertoonde echter
twee eigenschappen die nog voor
verbetering vatbaar zijn. Zo was het
geluidsniveau nog niet echt laag te
noemen, omdat de typische diesel-
klank ook bij hogere snelheden en
een warme motor nog steeds hoor
baar was. Daarnaast vertoonde de
motor rond de 2500 tr/min een lich
te schok, alsof ie even inhield. Dit
wordt verklaard door het feit dat
precies op dit moment de hoeveel
heid brandstof van de voor- en
hoofdinspuiting gelijk is.
De voorspelling dat er dit jaar wat
minder auto’s verkocht zouden gaan
worden dan in het absolute record
jaar 1999, is juist, maar de terugval
beperkt zich tot een bescheiden 3,5
procent. We kunnen dus nog steeds
van een succesvolle markt spreken.
Van januari tot en met september
werden er 497.332 nieuwe auto’s op
kenteken gezet. Daarom voorspelt
de Rai dat het totale aantal dit jaar
zal uitkomen tussen de 590.000 en
600.000 eenheden. Ook bij de lichte
bedrijfswagens was er sprake van
enige terugval, hier beperkt tot 2,5
procent en dat komt overeen met
78.661 eenheden. Groei is er te vin
den bij de zware bedrijfsauto, waar
van er 14.405 stuks werden ver
kocht, 7,7 procent meer dan vorig
jaar. De invloed van de BPM-verho-
ging op diesels lijkt nog niet hele
maal duidelijk. De dieselverkopen
namen na 1 mei dit jaar lichtjes af,
maar daar tegenover staat een hoge
re dieselverkoop in de eerste maan
den van het jaar. Over de eerste ne
gen maanden gezien ligt het
dieselaandeel met 23,7 procent zelfs
iets boven dat in 1999. Aan de mer
ken top 5 verandert er weinig: Opel,
Volkswagen, Renault, Ford en Peu
geot en hetzelfde geldt per type:
Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford
Focus, Peugeot 206 en Renault Scé-
nic.
De top]
l.Opel
2. Volks we
3. Renault
4. Ford
5. Peugeot
6. Toyota
7. Fiat
8. Seat
9. Citroen
10. Mercedes
terialen gebruikt, maar het geheel
komt wat somber over. Het stuur
wiel heeft vier metalen spaken en
afhankelijk van de gekozen uitrus-
tingsvariant wordt de middenconso
le in een metaal of zwarte hout-look
geleverd.
We kregen de mogelijkheid twee
ledig nieuwe motoren uit te pro-
uereu. Als eerste namen we plaats
2rne, maar zeker geen fn- in een diesel. Het gaat om de.
ngeving. Er zijn fraaie ma- zelfde DuratOrq motor die we in de
nieuwe Transit vinden, een 2 liter
16-klepper met directe inspuiting.
De motor maakt gebruikt van een
normale brandstofpomp die een
hoge druk levert, dus geen common
rail. Door de pomp elektronisch te
regelen kan een voorinspuiting wor
den toegepast, die het geluidsni
veau verlaagt. De motor is er in
twee vermogensvarianten, 90 en
115 pk. De sterkte versie levert een
koppel van 280 Nm dat bij accelere
ren incidenteel kan worden ver
hoogd tot maar liefst 310 Nm. De
auto haalt 195 km/u en accelereert
‘Zwakke plekken’
De nieuwe Ford Mondeo staat
vanaf begin december bij de
dealer en de allereerste exempla
ren zullen nog voor het einde van
het jaar op de weg worden geze
ten. Het gaat hier dan om de First
Edition, waarvan er 2300 stuks
worden gemaakt.
De Mondeo wordt als vanouds le
verbaar als vierdeurs sedan, vijf
deurs hatchback en royale wagon.
De sedan neemt het voortouw,
terwijl de andere twee varianten
iets later volgen. De nieuwe Mon
deo is onder meer groter dan zijn
voorganger, heeft een volledig
nieuwe vormgeving met New
Edge elementen, die minder ver
zijn doorgevoerd dan bij de Focus.
De auto heeft een Duitse,degelijke
uitstraling, waarbij toch vooral
gekeken lijkt te zijn naar de
Volkswagen Passat en Bora. Er is
in uitstraling nauwelijks verschil
tussen de vier- en vijfdeurs. Bij de
auto met achterklep ligt de ruit
In het premium-segment van de
markt presenteert Audi haar volle
dig nieuwe A4, die er wellicht wat
voorspelbaar uitziet, maar op met
name technisch gebied het nodige
aan nieuws te melden heeft. De
auto lijkt door zijn profiel en fanta
sievolle achterzijde behoorlijk op de
grotere A6. Het volledige motoren
programma van de auto is onder
handen genomen en dat betekent
dat alle krachtbronnen voldoen aan
de Euro 4-emissienorm en dat de
TDI-motoren onder de Euro 3 limie
ten blijven. Audi levert in deze
nieuwe A4 twee volledig nieuwe
motoren, waaronder een aluminium
2 liter 4 cilinder die een vermogen
levert van 130 pk en daarnaast eer
3 liter V6 goed voor 220 pk. Het
benzineprogramma wordt compleet
gemaakt met de bekende 1,8 liter
vlakker en loopt zodoende de C-stijl
naar onderen iets breder uit. De wa
gon heeft een verder doorgetrokken
daklijn en een vrijwel vlakke ach
terklep, zodat een fors volume
wordt verkregen. De carrosserie-
structuur is op verschillende plaat
sen voorzien vap crashboxen die bij
een aanrijding de botsingsenergie
opvangen en afvoeren. Nieuw zijn
de ‘zwakke plekken’ in de midden
stijl, die ervoor zorgen dat de ver
vorming van de carrosserie precies
daar plaatsvindt, waar de inzitten
den niet geraakt kunnen worden. In
het veiligheidspakket zijn ook zes
airbags opgenomen, waaronder zo
genaamde Dual Stage voorairbags
die geheel of gedeeltelijk worden op
geblazen. Dit is niet alleen afhanke
lijk van de zwaarte van de klap,
maar ook van het postuur van de
bestuurder. Het opblaasbare gor
dijn beschermt zowel voor- als ach-
terpassagiers en de Mondeo heeft
bovendien actieve hoofdsteunen in
de voorstoelen die een whiplash
moeten tegengaan.
met veerpoten. Hierdoor wordt een
diepe bagagevloer verkregen en een
flink volume van 500 liter. Bij de
Wagon zijn de dempers en veren ge
scheiden en komt de vloer wat hoger
te liggen, maar is de breedte van de
laadruimte optimaal. Ten opzichte
van de bestaande Mondeo is niet al
leen de wielbasis fors toegenomen,
maar ook de spoorbreedte zowel
voor als achter. In de ophanging zijn
hydraulische bussen opgenomen die
bewegingen in het geheel toestaan,
waardoor bijvoorbeeld verkeers
drempels mooi worden geabsor
beerd. Het remsysteem is royaler
bemeten, ABS en EBD zijn natuur
lijk standaard.
De tweede motor in onze eerste ken
nismaking was de 2 liter 16-klepper
benzine uit de Duratec HE-familie.
Deze machine levert 145 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 190 Nm bij
4500 tr/min. Geen slechte waarden
en die laten zich vertalen in een top
van 215 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in 9,8 seconden. De motor is
redelijk stil en weet goed te preste
ren. Veelvuldig schakelen is hier
bij niet echt nodig. De 2 liter is
overigens de enige motor binnen
het programma die met een auto
maat kan worden besteld. Er ko
men ook twee varianten van de
Duratec HE 1,8 liter en de be
staande 2,5 liter V6.
Over de prijzen doet Ford nog een
beetje geheimzinnig. In ieder ge
val zal de 1.8 Trend beginnen tus
sen de f.48.000,= en £49.000,=. De
meerprijs voor de vijfdeurs is
£1.000,= en voor de wagon
f.2.000,=. Een trapje hoger op de
motorenladder kost £2.000,= en de
diesel komt £3.500,= hoger uit. Al
leen van de First Edition is de
exacte prijs afgegeven, namelijk
£51.995,= inclusief metaallak, au
tomatische airco, Easy Sound Sys
tem met CD, 16 inch lichtmetaal
en voorruitverwarming.