vilvi aam t in AUTO- Ford Mondeo "ober Daewoo frist Matiz op ^231 MOBILISTEN I» Nieuwe Audi A4 in de lijn van grotere broer NIEUWS VOOR ur Kiss Fly uis. we 1 Verkoop nieuwe auto's blijft op hoog ni veau Aanzet tot een nieuw imago Mill» .- X j. •R 2000 - PAGINA 22 Jaargang 12 nr41 Donderdag 12 oktober 2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Deze week Autotest BMW 740d DEALERS .01315422133 .01315423030 .01314680044 sen Nederlanders en Duitsers. .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 .01314652100 .01314634355 3d te preste- .01315364011 .01315420143 .01315363924 nationalisatie doet ook in Frank- .013/5355575 AUTOMOBIELBEDRIJF .013/5355655 .01315351035 Diepe bagagevloer :20 .013/5321411 men, waarvan er slechts één vagen It Let op de advertentie volgende week in deze krant. Hoe moetje als bedrijf of instel ling aan derden op een juiste manier je bedoelingen bekend maken. Dat kan zelfs zeer taalaf- hankelijk zijn. Zo las ik laatst een artikel over het verschil tus- rijk zijn intrede en daarom zijn de meeste borden in Nice ook in het Engels opgesteld. En het aar dige is dat Parking Minute in het Engels wordt vertaald met “Kiss Fly”. Stoppen, uitladen, zoenen en weer verder rijden dus. Nu stond ik de gang van za ken rond deze parkeervakken eens even gade te slaan. Een dui delijk verliefd jong stel deed het keurig volgens het boekje. De auto werd geparkeerd, de koffers uit geladen en vervolgens deden ze er bijna een kwartier over om innig zoenend afscheid te nemen. En bij “Kiss Fly” staat nu een maal niet hoe lang je mag kus sen. Daarnaast parkeerden twee auto’s, waaruit zes mensen kwa- zichtbaar plannen had om te gaan vliegen. Ook hier werd het “Kiss Fly” redelijk letterlijk genomen, maar als men van vijf mensen uitgebreid afscheid moet nemen, neemt dat ook enige tijd in beslag. Daarom betekent Kiss Fly in mijn ogen niet helemaal hetzelfde als Parking Minute... Tony Vos Onze oosterburen hebben genoeg aan een simpel en kort ‘bevel’, terwijl Nederlanders een verbod meer interpreteren als een ad vies. Daarom moet je een Neder lander op een meer gevoelige wij ze op zijn of haar verantwoordelijkheden wijzen. Recent kwam ik op de luchtha ven van Nice in Zuid-Frankrijk. Recht voor de deur van de ver trekhal zijn zoals op iedere luchthaven parkeerplaatsen te vinden die puur en alleen be doeld zijn om passagiers af te zetten. Dus geen uren uitzwaaien of nog even gaan shoppen. In Frankrijk hebben ze daar de term ‘Parking Minute’ voor be dacht en dit staat dan ook op di verse borden boven de parkeer vakken te lezen. Stoppen, uitladen, afscheid nemen en hup weer verder rijden, anders zou het wel eens een complete chaos kunnen worden. Maar de inter- In zeven jaar tijd heeft Ford zo’n 2,5 miljoen Mon- deo’s geleverd en dat aantal moet met de tweede ge neratie, die vanaf december in de showroom staat, worden overtroffen. Maar wellicht is het nog be- langrijkerdat het imago van Ford met dit nieuwe product in de hogere middenklasse wordt opge waardeerd. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/4 Uiteraard wordt het interieur op details geactualiseerd. Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers.... Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel. V De auto heeft een nieuwe voor bumper waarbij de stootrand en de luchtinlaat stilistisch met el kaar worden verbonden. Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg 10 is als volgt samengesteld: 61.962 61.505 44.814 43.517 37.980 24.222 21.574 17.490 16.765 14.251 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ASIAN BAR A GRILL Op de Parijse autotentoonstel ling stond enigszins verscholen op de Daewoo-stand de Matiz die een facelift heeft ondergaan. Ford heeft voor de nieuwe Mondeo een solide aarivoelend onderstel ge maakt met voor McPhersons en achter een quadralink ophanging WW» HM UflWT"^- nieuwe Audi A4 meer binnenruimte biedt, zowel voor hoofd, benen als op schouderhoogte. Daarnaast wordt een bagagevolume van 445 li ter geboden. Het interieur kan in diverse kleuren worden geleverd. De automatische klimaatbeheer sing houdt rekening met de stand van de zon en is standaard. Ook krijgt iedere variant ESP en een re- massistent, zodat bij een noodstop minder remkracht nodig is. De Sideguard hoofairbag wordt in iede re A4 gemonteerd, terwijl de voor- airbags getrapt in werking komen, afhankelijk van de vervorming die bij een ongeval optreedt. Audi gaat de nieuwe A4 in eerste instantie al leen als sedan leveren, een opvolger van de Avant wordt pas later ver wacht. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 20V Turbo van 150 pk. Het TDI- aanbod omvat een tweetal varian ten, te beginnen met de pompver- stuiverversie met 130 pk en de bekende 2,5 liter V6 van 180 pk. Door de grotere brandstoftank met een inhoud van 70 liter, hoeft de TDI-rijder slechts om de 1300 km zich aap de pomp te melden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Het minst is er veranderd aan het profiel van deze compacte vijfdeurs. Het front is wel onder handen genomen. Nu zijn de wijzigingen niet we reldschokkend, maar de auto heeft toch een iets andere aan blik gekregen. Natuurlijk blijft Audi ook bij deze A4 de keuze bieden uit voor- en vier- wielaandrijving. Afhankelijk van de motor wordt er een vijf- of zes ver snellingsbak geleverd of zelfs de traploze multitronic automaat. De nieuwe A4 heeft een aluminium wielophanging, waardoor het onaf geveerd gewicht wordt verminderd, het veercomfort wordt verbeterd en ook de rijdynamiek positief wordt beïnvloed. Belangrijk is dat de Indus Havenweg 23 Kraaivenstraat Steenstraat 7a De motorkap is van vorm op dit alles aangepast. Aan de achter kant is de Matiz ook gewijzigd. De achterlichten zijn iets anders gevormd en de nummerplaat zit niet meer op de bumper, maar op de klep. Belangrijke pijlers voor de moder ne Ford-producten zijn betrouw baarheid, eigentijdse vormgeving en hoogstaande rijkwaliteiten. Die weg is het merk met de Focus al ingeslagen, maar ook andere modellen moet aan dit beeld gaan beantwoorden. Wilhelminalaan 3 Vessem Tel. 0497-591766 Bedrijfsweg 19 Oisterwijk Tel. 013-5282680 Industrieweg 28b Oirschot Tel. 0499-571350 ftlburg'^ TeL 01365943943 Dongen Tel. 0162-316571 •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...O4161363993 Citroën Daewoo Auto Braat Tilb.. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 •Ford Ford Van Rijn Honda De Graaft....... •Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris.... Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom. Rover Seat/Saab Zuid Oost01314647676 Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Nieuwe motoren Het interieur biedt opmerkelijk veel ruimte. Ook op de achterbank kun- e n u nen twee tot drie volwassenen pri- volledig niei ma zitten. De auto heeft binnenin beren. Als et een moder-*- ~'1'- volevormj De ronde koplampen zijn min of meer in dezelfde vorm gebleven, maar staan nu iets meer recht op. De richtingaanwijzers zijn rond van vorm en zitten tussen motorkap en bumper in. Daardoor zijn zowel de vijfde deur als de bumper van vorm aangepast. Niet zichtbaar zijn de wijzigin gen die Daewoo aan de structuur van de carrosserie heeft doorge voerd om bij de EuroNCAP bots- proeven een hogere score te krij gen. in 10,6 seconden naar de 100 km. Met deze prestaties is niets mis en ook tussenacceleraties worden vlot afgewerkt. Kortom, een lekkere óp schieten De door ons gereden auto uit de voorserie vertoonde echter twee eigenschappen die nog voor verbetering vatbaar zijn. Zo was het geluidsniveau nog niet echt laag te noemen, omdat de typische diesel- klank ook bij hogere snelheden en een warme motor nog steeds hoor baar was. Daarnaast vertoonde de motor rond de 2500 tr/min een lich te schok, alsof ie even inhield. Dit wordt verklaard door het feit dat precies op dit moment de hoeveel heid brandstof van de voor- en hoofdinspuiting gelijk is. De voorspelling dat er dit jaar wat minder auto’s verkocht zouden gaan worden dan in het absolute record jaar 1999, is juist, maar de terugval beperkt zich tot een bescheiden 3,5 procent. We kunnen dus nog steeds van een succesvolle markt spreken. Van januari tot en met september werden er 497.332 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Daarom voorspelt de Rai dat het totale aantal dit jaar zal uitkomen tussen de 590.000 en 600.000 eenheden. Ook bij de lichte bedrijfswagens was er sprake van enige terugval, hier beperkt tot 2,5 procent en dat komt overeen met 78.661 eenheden. Groei is er te vin den bij de zware bedrijfsauto, waar van er 14.405 stuks werden ver kocht, 7,7 procent meer dan vorig jaar. De invloed van de BPM-verho- ging op diesels lijkt nog niet hele maal duidelijk. De dieselverkopen namen na 1 mei dit jaar lichtjes af, maar daar tegenover staat een hoge re dieselverkoop in de eerste maan den van het jaar. Over de eerste ne gen maanden gezien ligt het dieselaandeel met 23,7 procent zelfs iets boven dat in 1999. Aan de mer ken top 5 verandert er weinig: Opel, Volkswagen, Renault, Ford en Peu geot en hetzelfde geldt per type: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 206 en Renault Scé- nic. De top] l.Opel 2. Volks we 3. Renault 4. Ford 5. Peugeot 6. Toyota 7. Fiat 8. Seat 9. Citroen 10. Mercedes terialen gebruikt, maar het geheel komt wat somber over. Het stuur wiel heeft vier metalen spaken en afhankelijk van de gekozen uitrus- tingsvariant wordt de middenconso le in een metaal of zwarte hout-look geleverd. We kregen de mogelijkheid twee ledig nieuwe motoren uit te pro- uereu. Als eerste namen we plaats 2rne, maar zeker geen fn- in een diesel. Het gaat om de. ngeving. Er zijn fraaie ma- zelfde DuratOrq motor die we in de nieuwe Transit vinden, een 2 liter 16-klepper met directe inspuiting. De motor maakt gebruikt van een normale brandstofpomp die een hoge druk levert, dus geen common rail. Door de pomp elektronisch te regelen kan een voorinspuiting wor den toegepast, die het geluidsni veau verlaagt. De motor is er in twee vermogensvarianten, 90 en 115 pk. De sterkte versie levert een koppel van 280 Nm dat bij accelere ren incidenteel kan worden ver hoogd tot maar liefst 310 Nm. De auto haalt 195 km/u en accelereert ‘Zwakke plekken’ De nieuwe Ford Mondeo staat vanaf begin december bij de dealer en de allereerste exempla ren zullen nog voor het einde van het jaar op de weg worden geze ten. Het gaat hier dan om de First Edition, waarvan er 2300 stuks worden gemaakt. De Mondeo wordt als vanouds le verbaar als vierdeurs sedan, vijf deurs hatchback en royale wagon. De sedan neemt het voortouw, terwijl de andere twee varianten iets later volgen. De nieuwe Mon deo is onder meer groter dan zijn voorganger, heeft een volledig nieuwe vormgeving met New Edge elementen, die minder ver zijn doorgevoerd dan bij de Focus. De auto heeft een Duitse,degelijke uitstraling, waarbij toch vooral gekeken lijkt te zijn naar de Volkswagen Passat en Bora. Er is in uitstraling nauwelijks verschil tussen de vier- en vijfdeurs. Bij de auto met achterklep ligt de ruit In het premium-segment van de markt presenteert Audi haar volle dig nieuwe A4, die er wellicht wat voorspelbaar uitziet, maar op met name technisch gebied het nodige aan nieuws te melden heeft. De auto lijkt door zijn profiel en fanta sievolle achterzijde behoorlijk op de grotere A6. Het volledige motoren programma van de auto is onder handen genomen en dat betekent dat alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4-emissienorm en dat de TDI-motoren onder de Euro 3 limie ten blijven. Audi levert in deze nieuwe A4 twee volledig nieuwe motoren, waaronder een aluminium 2 liter 4 cilinder die een vermogen levert van 130 pk en daarnaast eer 3 liter V6 goed voor 220 pk. Het benzineprogramma wordt compleet gemaakt met de bekende 1,8 liter vlakker en loopt zodoende de C-stijl naar onderen iets breder uit. De wa gon heeft een verder doorgetrokken daklijn en een vrijwel vlakke ach terklep, zodat een fors volume wordt verkregen. De carrosserie- structuur is op verschillende plaat sen voorzien vap crashboxen die bij een aanrijding de botsingsenergie opvangen en afvoeren. Nieuw zijn de ‘zwakke plekken’ in de midden stijl, die ervoor zorgen dat de ver vorming van de carrosserie precies daar plaatsvindt, waar de inzitten den niet geraakt kunnen worden. In het veiligheidspakket zijn ook zes airbags opgenomen, waaronder zo genaamde Dual Stage voorairbags die geheel of gedeeltelijk worden op geblazen. Dit is niet alleen afhanke lijk van de zwaarte van de klap, maar ook van het postuur van de bestuurder. Het opblaasbare gor dijn beschermt zowel voor- als ach- terpassagiers en de Mondeo heeft bovendien actieve hoofdsteunen in de voorstoelen die een whiplash moeten tegengaan. met veerpoten. Hierdoor wordt een diepe bagagevloer verkregen en een flink volume van 500 liter. Bij de Wagon zijn de dempers en veren ge scheiden en komt de vloer wat hoger te liggen, maar is de breedte van de laadruimte optimaal. Ten opzichte van de bestaande Mondeo is niet al leen de wielbasis fors toegenomen, maar ook de spoorbreedte zowel voor als achter. In de ophanging zijn hydraulische bussen opgenomen die bewegingen in het geheel toestaan, waardoor bijvoorbeeld verkeers drempels mooi worden geabsor beerd. Het remsysteem is royaler bemeten, ABS en EBD zijn natuur lijk standaard. De tweede motor in onze eerste ken nismaking was de 2 liter 16-klepper benzine uit de Duratec HE-familie. Deze machine levert 145 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 190 Nm bij 4500 tr/min. Geen slechte waarden en die laten zich vertalen in een top van 215 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden. De motor is redelijk stil en weet goed te preste ren. Veelvuldig schakelen is hier bij niet echt nodig. De 2 liter is overigens de enige motor binnen het programma die met een auto maat kan worden besteld. Er ko men ook twee varianten van de Duratec HE 1,8 liter en de be staande 2,5 liter V6. Over de prijzen doet Ford nog een beetje geheimzinnig. In ieder ge val zal de 1.8 Trend beginnen tus sen de f.48.000,= en £49.000,=. De meerprijs voor de vijfdeurs is £1.000,= en voor de wagon f.2.000,=. Een trapje hoger op de motorenladder kost £2.000,= en de diesel komt £3.500,= hoger uit. Al leen van de First Edition is de exacte prijs afgegeven, namelijk £51.995,= inclusief metaallak, au tomatische airco, Easy Sound Sys tem met CD, 16 inch lichtmetaal en voorruitverwarming.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23