I Porsche Carrera GT 0,- o I ird! s. r Grote dieselmotor voor Saab 9-5 Europees debuut Chrysler Sebring Convertible Lancia wijzigt de Ypsilon y Compromisloze Hyundai Neos Franse verrassing Zwavelarme brandstof nodig voor zuiniger motor en schoner milieu Nieuwe 60th Anniversary- uitvoering van de Jeep Cherokee ®iss S HYunprj^=* DE AUTOMAAT «DONDERDAG 5 OKTOBER 2000 «PAGINA 7 OBER 2000 «PAGINA 6 DE TILBURGSE KOERIER Leer en suède 5YOTA Grote remschijven teen léde. Sterke identiteit aar met een bovendien... "de wereld- 07-97 22.950 n 08-97 26.950 n 08-97 25.950 n 12-97 26.950 04-98 26.950 06-98 26.950 12-98 27.950 03-98 26.950 03-98 28.950 04-99 27.950 04-99 27.950 05-99 28.950 i 06-98 27.950 eenv Ier zij l de ihouden. id ‘taling: Hen een uit- gedurende naar onze 'OTA t elf jaar oud s percentage la occasion. Al om 6.00 uur in de ochtend riep Porsche in Parijs de internationale autopers bij elkaar voor een ver rassing. Het werd niet de onthulling van de Cayen ne, de high-performance SUV die het Duitse merk binnenkort gaat introduceren. Er werd een nieuwe roadster voorgeschoteld, de spectaculaire Carrera GT, volgens echte Porsche traditie vormgegeven. Twee bekende motoren blijven leverbaar, de 1,2 liter 8-klepper van 60 pk en dezelfde motor met 16 kleppen goed voor 80 pk. De 1,2 liter is leverbaar op de elef- antino blu en LS, haalt een top van 158 km/u en trekt in 14,1 seconden naar de 100 km/u. De 16V is duidelijk kwieker met 174 km/u en 0-100 in 11,2 secon den. Deze motor kan worden ge combineerd met de LS, LX en elefantino rosso, de laatste met een sportievere versnellingsbak. sniveau. lijft in het mid- maar heeft een De stoelen zijn in het midden. Uiteraard zijn de materialen en kleuren in het in terieur herzien. vanaf vooij aar 2001 leverbaar is. 3412 17.00 uur. ■t 31 oktober legend- n start iet merk ge- ciale Jeep Che- 3 mix van ir op de AutoRai te zien auto heeft klassieke 1 van een roadster, moderne details. bewogen r die is op- i van De compacte Lancia Ypsilon is op een aantal détails aangepast, ...31.500.- ilgen, 28.500- 3 v.a. Vele liefhebbers zullen likke baardend uitzien naar deze nieuwe topper van Porsche en wij blijven voorlopig hopen op een rij-impressie... in 2003. rail inspuiting. Mede door toe passing van een turbocompres sor met variabele geometrie wordt een maximaal vermogen bereikt van 170 pk bij 4400 tr/min en een fors koppel van 350 Nm bij 1800 tr/min. Door zodat de auto nog een paar jaar meekan. Hierbij is de originele Dat Hyundai in de toekomst ook spannende en sportieve auto’s wil gaan maken, wordt aange toond met het Neos prototype dat in Parijs te, zien was. Deze letters staan voor New Evolu tion Open Sportcar. De Neos is duidelijk de opvolger van de Euro 1 die twee jaar geleden on- bewees Chrysler al haar groei ende belang in de Europese au tomarkt. xljs 3.962,- 7.735.- 7.867,- 7.860,- De wijzigingen blijven overigens beperkt. De voorbumper is ho ger en breder geworden en ook de grille is wat betreft afmetin gen aangepast. De koplampen hebben helder glas en geen don ker masker meer, waardoor ze groter lijken. Deze ingrepen zor gen ervoor dat de lijnen van de carrosserie extra worden bena drukt. Het meest in het hoog springen de grotere strips op de flanken die bovendien in de car- rosseriekleur worden gespoten. Ook achter krijgt de Ypsilon een andere bumper. Lancia past op de Y nieuwe wieldoppen en wie len toe. In het interieur zien we een nieuw stuur, een grijze pla- fondbekleding en een midden console in titanium, anthraciet of metallic grijs afhankelijk van het uitrustingsniveau. Het ins trumentarium bli den van de auto, i nieuwe indeling. 1 voorzien van meer afgeronde hoofdsteunen met een opening weg gehouden. De vloer is bijna volledig vlak. Een sublieme sta biliteit bij hoge snelheden is bij deze auto belangrijker dan een extreem lage Cw-waarde. In Parijs liet Chrysler voor het eerst op Europese bodem de nieuwe Chrysler Sebring Con vertible zien, waardoor het merk beschikt over het jongste modelprogramma van Europa: alle auto’s zijn jonger dan drie jaar. De vernieuwing van het Europese Chrysler gamma be- der meer i was. De stijlelementen t- maar ook zeer modern De Neos wordt voortbc door een 2 liter motor gepept tot een vermogen maar liefst 250 pk en is gekop peld aan een sequentieel scha- Dat de productie van de 1 t arische Jeep in 1941 van st ging, wordt door het merk vierd met een speciale rokee met een unieke sportiviteit, luxe en value for money. Het 60th Anniversary-model heeft nieuwe parelmoergrijze 16x7 inch Icon-velgen van gego ten aluminium en banden in de maat P225/70R16. Daarnaast is deze uitvoering uitgerust met sportieve zwarte bescherms- trips en bumperranden, een in In het interieur overheersen leer en aluminium. Aluminium wordt met name rond het dash board gebruikt en maakt deel uit van de structuur en ziet er na tuurlijk erg mooi uit. Ook de centrale console is van aluminium gemaakt en zelfs de pookknop is van dit materiaal. Afgezien overigens van een ge deeltelijke afwerking met leer. De pook staat op dezelfde hoogte t stuurwiel en ligt zeer di rect binnen handbereik. De be- dieningselementen voor de au- dio-installatie en de airconditioning zitten direct on der de pook, zodat de bestuurder zijn of haar ogen niet van de weg hoeft te halen om deze systemen te bedienen. De nieuw ontwor pen stoelen zijn bekleed met een bruine leersoort en zwart suède. In de komende drie maanden moet blijken of de Europese Commissie in de aangeleverde informatie vol doende aanleiding ziet om de natio nale overheden te adviseren om de introductie van zwavelarme brand stoffen te versnellen. lijnvoering van de auto niet aan getast. Van dit model werden er wereldwijd al 600.000 stuks ver kocht en de Y heeft in Italië een marktaandeel van maar liefst 10 procent. De Ypsilon is onder mannen en vrouwen ongeveer even populair. Zij gaan vooral voor de vormgeving, maar ook de afwerking van het interieur, de Lancia-uitstraling, de han delbaarheid en het lage brand stofverbruik. gon afgelopen voorjaar met de voorstelling van de revolutionai re PT Cruiser en wordt nu afge rond met de derde nieuwe perso nenauto van dit jaar. Met de Sebring Sedan, die op de Auto salon van Genève in maart werd voorgesteld en vanaf voorjaar 2001 in Nederland leverbaar is, De personenautoverkoop van Chrysler is dit jaar in een flinke stroomversnelling geraakt dankzij de populariteit van de PT Cruiser, die inmiddels in veel Europese landen al voor maanden is uitverkocht. een benzine- en een diesel- krachtbron. Enerzijds is dat de beproefde 4.0 liter zescilinder benzinemotor van 181 pk, die is gekoppeld aan een viertraps au tomaat, en anderzijds de 2.5 li ter viercilinder turbodieselmo- benzine een hoeveemelu zwavt tor met een vermogen van 115 maximaal 150 ppm (parts per r pk, in combinatie met een hand- lion) Voor dies^is het geschakelde vijfversnelhngs- halte maximaal 350 ppm. De ai én., a spraak is dat brandstof in 2005 De 60th Anniversary-uitvoenng ^avel maar 50 t van de Jeep Cherokee staat van- yatten Deë is 50 af november in de Nederlandse 1nnm> fBrmiinsTOnnelr ia showrooms. Uiteraard zijn de stoelen alleen handmatig verstelbaar, omdat elektromotoren alleen maar het gewicht verhogen. Het instrumentarium bestaat uit een kleurenscherm waarop verschillende functies kunnen worden weergegeven. Rijdt men op een circuit dan is alleen de toerenteller van belang en wordt zelfs informatie over de rondetij den gegeven. Rijdt men op de openbare weg, dan wordt sim pelweg de snelheidsmeter inge schakeld. Ook is er voorzien in een boordcomputer. De nieuwe Porsche is met 4,56 meter relatief lang en kent een wielbasis van 2,70 meter. Het zwaartepunt ligt extreem laag. De brandstoftank van 90 liter moet een voldoende grote actier- .e P°° adius geven. Bij de carrosserie a s 1 wordt carbonfiber als basismate riaal gebruikt en daarom wordt het gewicht beperkt tot 1250 kg. Ook de motor is relatief licht en gemaakt van aluminium, dat ab soluut immuun is voor de hoog ste temperaturen. Remmen zijn voor een auto van dit kaliber erg belangrijk. Voor beschikt de Porsche over 265/30 R 19 banden en achter 335/30 R 20 exemplaren. Deze wielen ma ken het mogelijk grote remschij ven te monteren, die zelfs groter zijn dan van de 911 Turbo. Ui teraard gaat het hier om kerami sche remschijven om ook bij ho gere temperaturen de remwerking optimaal te houden. De veiligheidsmaatregelen zijn op deze open auto afgestemd met twee airbags en Porsche’s Side Impact Protection, zijairbags die speciaal voor cabrio’s zijn ont wikkeld. Net als de Chrysler Neon en de luxueuze en exclusieve 300M profiteert de stijlvolle Chrysler Sebring Cabrio van het veelbe sproken cab-forward design en geavanceerde gecomputeriseer de ontwerp- en fabricagetech nieken. Het resultaat is een auto met een unieke mix van rijplezier, praktische binnenafmetingen en royale prestaties. De Sebring Cabrio wordt net als de Sedan in Nederland voorge steld tijdens de komende Auto- RAI in februari, waarna deze Het design van de auto geeft al aan dat het om een compromis loze supersportauto gaat. De op dracht aan de ontwikkelingsaf- deling was om een auto te maken met een sterke Porsche identiteit die iedereen zou ver bazen. Het vooraanzicht toont een echte Porsche gezicht door De Europese auto-industrie is klaar voor schone brandstof. De voordelen van deze schone brandstof zijn voor de hand liggend: zuiniger motoren en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Goed dus voor zowel de por temonnee als het milieu. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Europese auto-industrie (ACEA) onder de eigen leden. Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van de Europese Commissie, die nadenkt over vervroegde introductie van schone brandstof. Schone benzine heeft een sterk gereduceerd zwavel en aromatengehalte. Schone diesel bevat veel minder zwavel dan dat op dit moment het geval is. De Europese Commissie vroeg zich af of de Europese auto-industrie zwavelarme brandstof nodig heeft voor de voortgang en introductie van technologische vernieuwingen aan de motor. Op dit moment zit in benzine een hoeveelheid zwavel van •mil- elge- af in 2005 aan ;be- raag is nu of 50 ppm op de lange termijn genoeg is of dat de auto-industrie de nog schonere 10 ppm brandstof nodig heeft. Twaalf leden van de ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Auto- mobiles) leverden vervolgens gege vens aan om deze vraag te beant woorden. Zij gaven daarmee een kijkje achter de schermen van hun ontwikkelingsafdelingen. Uit de kelende semi-automaat met zes versnellingen. Bij dit type hoort achterwielaandrijving. De 3,83 meter lange Hyundai Neos werd in Japan ontwikkeld, terwijl de Euro 1 in Frankfurt op het eigen designcentrum werd gebouwd. de carrosseriekleur gespoten grille en een sierrand rond de koplampen. Het interieur is verrijkt met een lederen stuurwiel, een dakcon- sole met tripcomputer en stoe len die elektrisch verstel- en verwarmbaar zijn en zijn voor zien van lederen bekleding. Air co, elektrische raambediening, centrale portiervergrendeling en een ABS-remsysteem zijn eveneens standaard. Het motorenpallet voor deze speciale Cherokee bestaat uit Het duurt nog precies een jaar voordat Saab in de grote 9-5 se dan en Estate een dieselmotor gaat introduceren. Het gaat om een zeer compact gebouwde 3 li ter V6 uiteraard met 4 kleppen per cilinder en directe common 05-99 27.950 05-99 27.9150 de vorm van de koplampen en de bumper. De koplampen bestaan uit dubbele Xenon-units. Drie neon-buizen dienen als richting aanwijzers en dezelfde techniek wordt in de achterlichten ge bruikt. Via de voorbumper gaat niet alleen koellucht naar de ra diator, maar ook direct naar de voorremmen. Deze lucht komt aan het einde van de voorscher men weer naar buiten. Direct achter de portieren zitten de luchtinlaten naar achteren, die direct een belangrijk designas pect vormen. Opmerkelijk is de afstand van de portieren tot de achteras die voor een sportwa gen relatief groot is. Bij de Car rera GT is de motor direct achter de stoelen geplaatst. De boven kant van de achterlichten wordt verbonden door een spoiler die voor extra druk op de achterwie len zorgt en dit onderdeel doet al dienst vanaf zo’n 120 km/u. Ook de voorwielen worden bij hogere snelheden door ‘luchtdruk’ op de aangeleverde informatie wordt dui delijk dat zwavelarme brandstof in derdaad nodig is om de introductie van de directe injectie voor benzine motoren en de introductie van scho nere dieselmotoren zinvol te maken. Met schone benzine kunnen de voordelen van een direct ingespoten benzinemotor optimaal worden be nut. Zonder deze schone benzine kunnen direct ingespoten benzine motoren niet ingrijpend schoner en zuiniger worden. Voor de diesel ligt het vraagstuk iets anders. Om een dieselmotor te laten voldoen aan de zogenaamde 2005 norm moeten bestanddelen uit de uitlaatgassen worden nabe werkt. Veel van deze nabehande- lingstechnieken worden nadelig beïnvloed door het zwavelcompo- nent. Met zwavelarme diesel kan i nabewerking plaatsvinden zonder een nadelig effect op het verbruik. Daarnaast heeft deze schone diesel het voordeel dat het een gunstig ef fect heeft op de levensduur en de ef ficiëntie van de nabehandelings- techniek. En tot slot neemt de uitstoot van schadelijke deeltjes af. Het is de bedoeling dat vanuit dit concept een productieversie gaat verschijnen, vanaf2003 moet ie in de showroom staan. De GT is op pure racetechniek gebaseerd en overtreft menig be staande sportwagen. Porsche ontwikkelde een volledig nieui V10 motor en een zesversnel lingsbak met een race koppeling. De motor heeft een inhoud van 5,5 liter en levert een vermogen van 558 pk. Hiermee haalt de open Carrera GT een top van 330 km/u en spurt in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u. De verkoop van auto’s met die selmotoren neemt in de hogere marktsegmenten in Europa snel toe, ook op de Nederlandse markt. Het groeipotentieel voor Saab is met de 9-5 TiD daarom groot. deze motorische prestaties komt de Saab 9-5 3.0TiD aan de top van het dieselsegment te staan. De motor werd in samenwerking met Isuzu ontwikkeld, waarbij Saab vooral haar expertise op turbogebied binnenbracht. In de Saab 9-5 drijft de dieselmotor via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aan. De motor is om het milieu te ontlasten voor zien van een elektronisch ge stuurde uitlaatgasrecirculatie en dubbele oxydatiekatalysato- ren., waardoor gemakkelijk aan de strengste emissienormen kan worden voldaan. "‘m’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25