I
Porsche Carrera GT
0,-
o
I
ird!
s.
r
Grote dieselmotor voor Saab 9-5
Europees debuut Chrysler Sebring Convertible
Lancia wijzigt de Ypsilon
y
Compromisloze
Hyundai Neos
Franse verrassing
Zwavelarme
brandstof nodig
voor zuiniger motor
en schoner milieu
Nieuwe 60th Anniversary-
uitvoering van de Jeep
Cherokee
®iss
S
HYunprj^=*
DE AUTOMAAT «DONDERDAG 5 OKTOBER 2000 «PAGINA 7
OBER 2000 «PAGINA 6
DE TILBURGSE KOERIER
Leer en suède
5YOTA
Grote remschijven
teen
léde.
Sterke identiteit
aar met een
bovendien...
"de wereld-
07-97 22.950
n 08-97 26.950
n 08-97 25.950
n 12-97 26.950
04-98 26.950
06-98 26.950
12-98 27.950
03-98 26.950
03-98 28.950
04-99 27.950
04-99 27.950
05-99 28.950
i 06-98 27.950
eenv
Ier zij
l de
ihouden.
id
‘taling:
Hen een uit-
gedurende
naar onze
'OTA
t elf jaar oud
s percentage
la occasion.
Al om 6.00 uur in de ochtend riep Porsche in Parijs
de internationale autopers bij elkaar voor een ver
rassing. Het werd niet de onthulling van de Cayen
ne, de high-performance SUV die het Duitse merk
binnenkort gaat introduceren. Er werd een nieuwe
roadster voorgeschoteld, de spectaculaire Carrera
GT, volgens echte Porsche traditie vormgegeven.
Twee bekende motoren blijven
leverbaar, de 1,2 liter 8-klepper
van 60 pk en dezelfde motor met
16 kleppen goed voor 80 pk. De
1,2 liter is leverbaar op de elef-
antino blu en LS, haalt een top
van 158 km/u en trekt in 14,1
seconden naar de 100 km/u. De
16V is duidelijk kwieker met
174 km/u en 0-100 in 11,2 secon
den. Deze motor kan worden ge
combineerd met de LS, LX en
elefantino rosso, de laatste met
een sportievere versnellingsbak.
sniveau.
lijft in het mid-
maar heeft een
De stoelen zijn
in het midden. Uiteraard zijn de
materialen en kleuren in het in
terieur herzien.
vanaf vooij aar 2001 leverbaar
is.
3412
17.00 uur.
■t 31 oktober
legend-
n start
iet merk ge-
ciale Jeep Che-
3 mix van
ir op de AutoRai te zien
auto heeft klassieke
1 van een roadster,
moderne details.
bewogen
r die is op-
i van
De compacte Lancia Ypsilon is
op een aantal détails aangepast,
...31.500.-
ilgen,
28.500-
3 v.a.
Vele liefhebbers zullen likke
baardend uitzien naar deze
nieuwe topper van Porsche en
wij blijven voorlopig hopen op
een rij-impressie... in 2003.
rail inspuiting. Mede door toe
passing van een turbocompres
sor met variabele geometrie
wordt een maximaal vermogen
bereikt van 170 pk bij 4400
tr/min en een fors koppel van
350 Nm bij 1800 tr/min. Door
zodat de auto nog een paar jaar
meekan. Hierbij is de originele
Dat Hyundai in de toekomst ook
spannende en sportieve auto’s
wil gaan maken, wordt aange
toond met het Neos prototype
dat in Parijs te, zien was. Deze
letters staan voor New Evolu
tion Open Sportcar. De Neos is
duidelijk de opvolger van de
Euro 1 die twee jaar geleden on-
bewees Chrysler al haar groei
ende belang in de Europese au
tomarkt.
xljs
3.962,-
7.735.-
7.867,-
7.860,-
De wijzigingen blijven overigens
beperkt. De voorbumper is ho
ger en breder geworden en ook
de grille is wat betreft afmetin
gen aangepast. De koplampen
hebben helder glas en geen don
ker masker meer, waardoor ze
groter lijken. Deze ingrepen zor
gen ervoor dat de lijnen van de
carrosserie extra worden bena
drukt. Het meest in het hoog
springen de grotere strips op de
flanken die bovendien in de car-
rosseriekleur worden gespoten.
Ook achter krijgt de Ypsilon een
andere bumper. Lancia past op
de Y nieuwe wieldoppen en wie
len toe. In het interieur zien we
een nieuw stuur, een grijze pla-
fondbekleding en een midden
console in titanium, anthraciet
of metallic grijs afhankelijk van
het uitrustingsniveau. Het ins
trumentarium bli
den van de auto, i
nieuwe indeling. 1
voorzien van meer afgeronde
hoofdsteunen met een opening
weg gehouden. De vloer is bijna
volledig vlak. Een sublieme sta
biliteit bij hoge snelheden is bij
deze auto belangrijker dan een
extreem lage Cw-waarde.
In Parijs liet Chrysler voor het
eerst op Europese bodem de
nieuwe Chrysler Sebring Con
vertible zien, waardoor het
merk beschikt over het jongste
modelprogramma van Europa:
alle auto’s zijn jonger dan drie
jaar. De vernieuwing van het
Europese Chrysler gamma be-
der meer i
was. De
stijlelementen t-
maar ook zeer modern
De Neos wordt voortbc
door een 2 liter motor
gepept tot een vermogen
maar liefst 250 pk en is gekop
peld aan een sequentieel scha-
Dat de productie van de 1 t
arische Jeep in 1941 van st
ging, wordt door het merk
vierd met een speciale
rokee met een unieke
sportiviteit, luxe en value for
money.
Het 60th Anniversary-model
heeft nieuwe parelmoergrijze
16x7 inch Icon-velgen van gego
ten aluminium en banden in de
maat P225/70R16. Daarnaast is
deze uitvoering uitgerust met
sportieve zwarte bescherms-
trips en bumperranden, een in
In het interieur overheersen leer
en aluminium. Aluminium
wordt met name rond het dash
board gebruikt en maakt deel uit
van de structuur en ziet er na
tuurlijk erg mooi uit.
Ook de centrale console is van
aluminium gemaakt en zelfs de
pookknop is van dit materiaal.
Afgezien overigens van een ge
deeltelijke afwerking met leer.
De pook staat op dezelfde hoogte
t stuurwiel en ligt zeer di
rect binnen handbereik. De be-
dieningselementen voor de au-
dio-installatie en de
airconditioning zitten direct on
der de pook, zodat de bestuurder
zijn of haar ogen niet van de weg
hoeft te halen om deze systemen
te bedienen. De nieuw ontwor
pen stoelen zijn bekleed met een
bruine leersoort en zwart suède.
In de komende drie maanden moet
blijken of de Europese Commissie in
de aangeleverde informatie vol
doende aanleiding ziet om de natio
nale overheden te adviseren om de
introductie van zwavelarme brand
stoffen te versnellen.
lijnvoering van de auto niet aan
getast. Van dit model werden er
wereldwijd al 600.000 stuks ver
kocht en de Y heeft in Italië een
marktaandeel van maar liefst
10 procent. De Ypsilon is onder
mannen en vrouwen ongeveer
even populair. Zij gaan vooral
voor de vormgeving, maar ook
de afwerking van het interieur,
de Lancia-uitstraling, de han
delbaarheid en het lage brand
stofverbruik.
gon afgelopen voorjaar met de
voorstelling van de revolutionai
re PT Cruiser en wordt nu afge
rond met de derde nieuwe perso
nenauto van dit jaar. Met de
Sebring Sedan, die op de Auto
salon van Genève in maart werd
voorgesteld en vanaf voorjaar
2001 in Nederland leverbaar is,
De personenautoverkoop van
Chrysler is dit jaar in een flinke
stroomversnelling geraakt
dankzij de populariteit van de
PT Cruiser, die inmiddels in
veel Europese landen al voor
maanden is uitverkocht.
een benzine- en een diesel-
krachtbron. Enerzijds is dat de
beproefde 4.0 liter zescilinder
benzinemotor van 181 pk, die is
gekoppeld aan een viertraps au
tomaat, en anderzijds de 2.5 li
ter viercilinder turbodieselmo- benzine een hoeveemelu zwavt
tor met een vermogen van 115 maximaal 150 ppm (parts per r
pk, in combinatie met een hand- lion) Voor dies^is het
geschakelde vijfversnelhngs- halte maximaal 350 ppm. De ai
én., a spraak is dat brandstof in 2005
De 60th Anniversary-uitvoenng ^avel maar 50 t
van de Jeep Cherokee staat van- yatten Deë is 50
af november in de Nederlandse 1nnm> fBrmiinsTOnnelr ia
showrooms.
Uiteraard zijn de stoelen alleen
handmatig verstelbaar, omdat
elektromotoren alleen maar het
gewicht verhogen.
Het instrumentarium bestaat
uit een kleurenscherm waarop
verschillende functies kunnen
worden weergegeven. Rijdt men
op een circuit dan is alleen de
toerenteller van belang en wordt
zelfs informatie over de rondetij
den gegeven. Rijdt men op de
openbare weg, dan wordt sim
pelweg de snelheidsmeter inge
schakeld. Ook is er voorzien in
een boordcomputer.
De nieuwe Porsche is met 4,56
meter relatief lang en kent een
wielbasis van 2,70 meter. Het
zwaartepunt ligt extreem laag.
De brandstoftank van 90 liter
moet een voldoende grote actier- .e P°°
adius geven. Bij de carrosserie a s 1
wordt carbonfiber als basismate
riaal gebruikt en daarom wordt
het gewicht beperkt tot 1250 kg.
Ook de motor is relatief licht en
gemaakt van aluminium, dat ab
soluut immuun is voor de hoog
ste temperaturen.
Remmen zijn voor een auto van
dit kaliber erg belangrijk. Voor
beschikt de Porsche over 265/30
R 19 banden en achter 335/30 R
20 exemplaren. Deze wielen ma
ken het mogelijk grote remschij
ven te monteren, die zelfs groter
zijn dan van de 911 Turbo. Ui
teraard gaat het hier om kerami
sche remschijven om ook bij ho
gere temperaturen de
remwerking optimaal te houden.
De veiligheidsmaatregelen zijn
op deze open auto afgestemd met
twee airbags en Porsche’s Side
Impact Protection, zijairbags die
speciaal voor cabrio’s zijn ont
wikkeld.
Net als de Chrysler Neon en de
luxueuze en exclusieve 300M
profiteert de stijlvolle Chrysler
Sebring Cabrio van het veelbe
sproken cab-forward design en
geavanceerde gecomputeriseer
de ontwerp- en fabricagetech
nieken.
Het resultaat is een auto met
een unieke mix van rijplezier,
praktische binnenafmetingen
en royale prestaties.
De Sebring Cabrio wordt net als
de Sedan in Nederland voorge
steld tijdens de komende Auto-
RAI in februari, waarna deze
Het design van de auto geeft al
aan dat het om een compromis
loze supersportauto gaat. De op
dracht aan de ontwikkelingsaf-
deling was om een auto te
maken met een sterke Porsche
identiteit die iedereen zou ver
bazen. Het vooraanzicht toont
een echte Porsche gezicht door
De Europese auto-industrie is klaar
voor schone brandstof. De voordelen
van deze schone brandstof zijn voor
de hand liggend: zuiniger motoren
en minder uitstoot van schadelijke
stoffen. Goed dus voor zowel de por
temonnee als het milieu. Dat is de
conclusie van een onderzoek van de
Europese auto-industrie (ACEA)
onder de eigen leden. Het onderzoek
werd uitgevoerd op verzoek van de
Europese Commissie, die nadenkt
over vervroegde introductie van
schone brandstof. Schone benzine
heeft een sterk gereduceerd zwavel
en aromatengehalte. Schone diesel
bevat veel minder zwavel dan dat
op dit moment het geval is.
De Europese Commissie vroeg zich
af of de Europese auto-industrie
zwavelarme brandstof nodig heeft
voor de voortgang en introductie
van technologische vernieuwingen
aan de motor. Op dit moment zit in
benzine een hoeveelheid zwavel van
•mil-
elge-
af
in 2005 aan
;be-
raag is nu of 50 ppm op
de lange termijn genoeg is of dat de
auto-industrie de nog schonere 10
ppm brandstof nodig heeft. Twaalf
leden van de ACEA (Association des
Constructeurs Europeens d’Auto-
mobiles) leverden vervolgens gege
vens aan om deze vraag te beant
woorden. Zij gaven daarmee een
kijkje achter de schermen van hun
ontwikkelingsafdelingen. Uit de
kelende semi-automaat met zes
versnellingen. Bij dit type hoort
achterwielaandrijving.
De 3,83 meter lange Hyundai
Neos werd in Japan ontwikkeld,
terwijl de Euro 1 in Frankfurt
op het eigen designcentrum
werd gebouwd.
de carrosseriekleur gespoten
grille en een sierrand rond de
koplampen.
Het interieur is verrijkt met een
lederen stuurwiel, een dakcon-
sole met tripcomputer en stoe
len die elektrisch verstel- en
verwarmbaar zijn en zijn voor
zien van lederen bekleding. Air
co, elektrische raambediening,
centrale portiervergrendeling
en een ABS-remsysteem zijn
eveneens standaard.
Het motorenpallet voor deze
speciale Cherokee bestaat uit
Het duurt nog precies een jaar
voordat Saab in de grote 9-5 se
dan en Estate een dieselmotor
gaat introduceren. Het gaat om
een zeer compact gebouwde 3 li
ter V6 uiteraard met 4 kleppen
per cilinder en directe common
05-99 27.950
05-99 27.9150
de vorm van de koplampen en de
bumper. De koplampen bestaan
uit dubbele Xenon-units. Drie
neon-buizen dienen als richting
aanwijzers en dezelfde techniek
wordt in de achterlichten ge
bruikt. Via de voorbumper gaat
niet alleen koellucht naar de ra
diator, maar ook direct naar de
voorremmen. Deze lucht komt
aan het einde van de voorscher
men weer naar buiten. Direct
achter de portieren zitten de
luchtinlaten naar achteren, die
direct een belangrijk designas
pect vormen. Opmerkelijk is de
afstand van de portieren tot de
achteras die voor een sportwa
gen relatief groot is. Bij de Car
rera GT is de motor direct achter
de stoelen geplaatst. De boven
kant van de achterlichten wordt
verbonden door een spoiler die
voor extra druk op de achterwie
len zorgt en dit onderdeel doet al
dienst vanaf zo’n 120 km/u. Ook
de voorwielen worden bij hogere
snelheden door ‘luchtdruk’ op de
aangeleverde informatie wordt dui
delijk dat zwavelarme brandstof in
derdaad nodig is om de introductie
van de directe injectie voor benzine
motoren en de introductie van scho
nere dieselmotoren zinvol te maken.
Met schone benzine kunnen de
voordelen van een direct ingespoten
benzinemotor optimaal worden be
nut. Zonder deze schone benzine
kunnen direct ingespoten benzine
motoren niet ingrijpend schoner en
zuiniger worden.
Voor de diesel ligt het vraagstuk
iets anders. Om een dieselmotor te
laten voldoen aan de zogenaamde
2005 norm moeten bestanddelen uit
de uitlaatgassen worden nabe
werkt. Veel van deze nabehande-
lingstechnieken worden nadelig
beïnvloed door het zwavelcompo-
nent. Met zwavelarme diesel kan i
nabewerking plaatsvinden zonder
een nadelig effect op het verbruik.
Daarnaast heeft deze schone diesel
het voordeel dat het een gunstig ef
fect heeft op de levensduur en de ef
ficiëntie van de nabehandelings-
techniek. En tot slot neemt de
uitstoot van schadelijke deeltjes af.
Het is de bedoeling dat vanuit
dit concept een productieversie
gaat verschijnen, vanaf2003
moet ie in de showroom staan.
De GT is op pure racetechniek
gebaseerd en overtreft menig be
staande sportwagen. Porsche
ontwikkelde een volledig nieui
V10 motor en een zesversnel
lingsbak met een race koppeling.
De motor heeft een inhoud van
5,5 liter en levert een vermogen
van 558 pk. Hiermee haalt de
open Carrera GT een top van
330 km/u en spurt in minder dan
4 seconden naar de 100 km/u.
De verkoop van auto’s met die
selmotoren neemt in de hogere
marktsegmenten in Europa snel
toe, ook op de Nederlandse
markt. Het groeipotentieel voor
Saab is met de 9-5 TiD daarom
groot.
deze motorische prestaties komt
de Saab 9-5 3.0TiD aan de top
van het dieselsegment te staan.
De motor werd in samenwerking
met Isuzu ontwikkeld, waarbij
Saab vooral haar expertise op
turbogebied binnenbracht. In de
Saab 9-5 drijft de dieselmotor
via een handgeschakelde vijfbak
de voorwielen aan. De motor is
om het milieu te ontlasten voor
zien van een elektronisch ge
stuurde uitlaatgasrecirculatie
en dubbele oxydatiekatalysato-
ren., waardoor gemakkelijk aan
de strengste emissienormen kan
worden voldaan.
"‘m’