Kia Rio 1.5 LS AutoTest 3 5 Autobedrijf Van Mossel in Tilburg en Oisterwijk F l/l/eer eens wat anders Het volledige autoconcept in eigen huis Seat Salsa emoción I\:< DE AUTOMAAT» DONDERDAG 5 OKTOBER 2000 PAGINA 3 CTOBER 2000 «PAGINA 2 de tilburgse koerier F Eenvoudige torsieas Acht combinaties Aardige vormgeving dat Technische gegevens: Met ‘n werkje Verbruik: porder 'inghc Prijs: Leasing en verhuur sd Occasioncentrum róór f.1.000,= extra! Sinds 1 september is Autobedrijf Van Mossel Volks wagen- en Audi-dealer voor Tilburg en Oisterwijk. Het bedrijf ging in 1949 in Waalwijk als VW-dealer van start en in 1988 volgde de overname door de hui dige directeur Eric Berkhof. particuliere als de zakelijke markt.” s, waardoor dit eu- rt verleden behoort. Merk en type: Aantal cilinders: Cilindernhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: k Kia Rio 1.5 LS hatchback 4 in lijn 1493 cc 75,5 x 83,4 mrfi 96 pk bij 5800 tr/min 137 Nm bij 4000 tr/min lengte 4,215 meter, breedte 1,675 meter 972 kg 1100 kg (geremd) topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 11,6 sec. stadscyclus 9,4 liter/100 km buitenwegcyclus 6,05 liter/100 km gecombineerd 7,29 liter/100 km £26.990,= o Het leveringsprogramma van de Kia Rio bestaat in totaal uit acht verschillende combinaties. Dat is immers het resultaat van twee carrosseriën, twee motoren en twee uitrustingsniveau’s. TF ^"et dal was diep, maar het Koreaanse merk Kia klimt er op dit moment in volle gang uit JLJL en introduceert in sneltreinvaart een gigan tische reeks nieuwe auto’s. Een belangrijk product voor de komende jaren is de Rio, die leverbaar is als sedan en een hatchback, waarbij de laatste het mid den houdt tussen een klassieke vijfdeurs en een klei ne stationwagon. er 2000 zijn orbehouden. Ieder dealerbedrijf heeft zijn ei gen sterke punten. Eric Berkhof hoeft hierover niet lang na te denken. “Een klant kan bij ons t een bestuur- ït doen. De leed met een n de randen, len. Berkhof: “Belangrijk voor de groei van ons dealerbedrijf is de start van een eigen universeel leasebedrijf in 1992. Inmiddels Daarnaast is de 1,5 liter nog verkrijgbaar met een automaat en kunnen af-fabriek onder meer airconditioning en ABS altijd scherp handelen en goed zaken doen en mag daarnaast een uitstekende service ver- wachten. rroep toe gevolgd Voor mij is het zember 1997) en dat we met z’n s oisterwijk en Tilburg, ■gen die van Auto Bon- iUen overgenomen. Ver drijf met zo’n 500 auto’s schadebedrijvén in Don- ceptie voor Audi komt in de Audi-showroom. Daarnaast wor den de kleuren en verlichting aangepast. Tot slot kan ik melden dat we op ‘t Kraaiven aan de autoboule vard volgend j aar starten met de bouw van ons occasionscentrum, waar klanten een rijke sortering zullen aantreffen, zonder dat de gebruikte auto’s op onze be staande vestigingen verdwij nen.” Kortom, Tilburg en Oister wijk zullen nog veel gaan horen van Van Mossel. Het interieur is aardig van in richting, maar mist een beetje de originaliteit van de buiten kant. Het dashboard is opge trokken uit twee materialen in twee kleuren, waarbij de omlijs ting van het instrumentarium en de middenconsole één geheel vormen. Het klokkendeel is compleet met een toerenteller en temperatuurmeter en op de console vinden we diverse bedie ningsknoppen waaronder die voor de verwarming en ventila tie. Airconditioning kan als op tie worden besteld. De LS-uit- vóéring heeft standaard twee airbags, terwijl de basis RS-uit- Lavokc autoten- neve, onthulde in Parijs een i deze concept ontwerpen door zan het technisch irtorell, die on- ‘““jubileumvier- i emoción is een har- imbinatie van de smenten uit de Motorisch biedt Kia in de Rio twee mogelijkheden. Aan de ba sis staat een 1,3 liter 8-klepper met een keurig vermogen van 75 pk en een koppel van 115 Nm. Hiermee haalt de Rio een top van 156 km/u en heeft 14,3 se conden nodig om de 100 km/u te Alhoewel Kia volledig is over genomen door Hyundai, is de Rio nog een eigen ontwikke ling. Met zijn lengte van 4,21 meter hoort de auto thuis aan de bovenkant van de midden klasse, terwijl de reeks juist prijstechnisch op het niveau zit van de compacte auto. Ik kwam als stagiair in 1982 met Van Mossel in aanraking en trad er twee jaar later als verko per in dienst. Alvorens het aantal vestigingen uit te breiden, heb ik eerst de markt vanuit Waalwijk zo goec mogelijk bewerkt, waarbij we evenveel waarde hechten aan de natuur: water, aarde, lucht en vuur. De Salsa emoción, is een voor stelling van een multifunctio neel autoconcept, het hoogste exponent van het “All Road” seg ment. Dankzij de ontwikkeling van het Multi Driving Concept (MDC), voor het eerst gepresen teerd in de Seat Salsa, kan de auto worden aangepast aan de gewenste omstandigheden. De Na de presentatie van de Seat Salsa tijdens de laatste aut"*— toonstelling in Gene het Spaanse merk ii nieuwe versie van car. De auto is or*— de ingenieurs van w centrum in Martorr langs het 25-jarig ju de. De Salsa emoció' monieuze combinaw vier klassieke elei"' hebben we een vloot auto’s van 3.200 stuks en behoren daarmee tot de middelgrote leasefirma’s. In 1995 trad Valkenswaard tot de Van Mossel Groep door Hapert (novtmun x. recent Gist--rr'”l“ vestigingen «ie «au num gers werden der hebben we een eigen i buurbedrijf met zo’n 500 en twee gen en Hapert. Een ander kenmerk van de Sal sa emoción is de waterproof af werking van het interieur. Hier door is het zeer eenvoudig om de binnenkant met water schoon te maken. Om over ieder type weg dek te kunnen rijden is de op hanging pneumatisch in hoogte verstelbaar met een variatie van 70 mm, de spoorbreedte is ver groot en de banden hebben een grotere diameter (255/55 R18). Onder de motorkap bevindt zich een krachtige 2.8 V6 24V motor met een vermogen van 250 pk. Deze motor is gekoppeld aan een vijftraps Tiptronic automaat met bediening op het stuur en geeft de kracht door aan de vier aangedreven wielen door middel van het Haldex systeem met hy- draulisch-mechanische active ring en electronisch manage ment. gave het alleen met dersexemplaar moet doen, stoelen worden bekleed me grijze stof, effen aan de ranc met een werkje in het midd« Deze stof is ook op een deel van de portierpanelen terug te vin den. Een aardig accessoire is de uitklapbare armsteun aan de bestuurdersstoel. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden toch een keurige onder steuning op de plekken waar i’ nodig is. De zitting is aan be- stuurderszijde op meerdere ma nieren in te stellen. De achter bank biedt plaats aan twee tot drie personen, maar de been- ruimte achterin is gezien het formaat van de auto niet meer dan redelijk. De bank is voor zien van drie hoofdsteunen, waarbij het middelste exem plaar kleiner is. De rugleuning kan in ongelijke delen worden neergeklapt om de standaard ruimte van 296 liter verder uit te kunnen breiden. De zitting blijft altijd op z’n plek, waardoor de vloer niet helemaal vlak is. De auto heeft diverse opberg- vakken en maar liefst vier be kerhouders. De uitrusting van de LS omvat onder meer stuur bekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bediende ruiten. Het verschuiven van dealer- schappen wordt veelal door im porteur Pon aangestuurd. Iedere importeur wil graag aangesloten rayons om een ideale marktsitu atie te verkrijgen. Een impor teur en dealer willen immers zo dicht mogelijk bij de klant staan. Daarnaast moet de overhead kosten van dealers omlaag en is het voordelig dit over meerdere bedrijven te kunnen verdelen. “De overname van Auto Bongers was geen ‘must’ en daarom werd het hele proces in slechts 4 maanden afgerond. Het was al een gezond bedrijf en als het aan mij ligt wordt het nog gezonder. Johan Bongers gaat verder in Eindhoven, omdat er al Bongers- vestigingen zijn in Oirschot, St. Oedenrode en Son.” prestaties is duidelijk, een top van 175 km/u en een sprintje in 11,6 seconden. Overigens wil de motor voor deze prestaties wel graag op toeren worden gehou den en dat heeft zijn weerslag op het geluid. Maar wie normaal met de Rio 1.5 omgaat, heeft er een vlotte, moderne auto aan. Het gemiddelde brandstofver bruik kwam uit op 1 op 12,7 en dat is niet slecht. Het onderstel van de Kia maakt gebruik van McPherson veerpo- ten aan de voorzijde en achter een eenvoudige torsieas. Hier mee heeft de Rio een gemiddelde wegligging. Nu hebben we nog gereden met een auto uit de eer ste serie, waarbij de afstemming van de achteras erg week is. De auto verandert daardoor snel van rijgedrag bij een zware bela ding of simpelweg passagiers achterin en doet bij een onver wachte stuurbeweging graag een stapje opzij. Maar alle auto’s die nu worden uitgeleverd heb ben een modificatie gekregen met andere straffere veren en schokdempers, vel volledig tot Auto’s die eventueel al uitgele verd zijn, worden door de dealer gemodificeerd. itere bumpers en spatborden, t interieur is eveneens aange past: een grote, heldere bol geeft informatie weer over de tempe ratuur, telefoon, navigatie en audioapparatuur en produceert gekoelde lucht zonder gebruik te maken van ventilatoren. De tele foonverbinding kan informatie ontvangen en verzenden via het Internet en het gebruik van MP3, WAP en UMTS technolo gie is mogelijk bereiken. Prima voor mensen die niet al te veel kilometers ma ken, maar in alle andere geval len is de 1,5 liter 16-klepper een aanrader. Het maximale vermogen van 96 pk wordt bereikt bij 5800 tr/min en bij 4000 tr/min is het maxi male koppel van 137 Nm volle dig beschikbaar. Het verschil in van groot belang allen afspraken nakomen, we moeten en mogen in deze tijd gerust hard lopen voor de klant. Om onze manier van werken in Tilburg e.o. te in troduceren bieden we tot eind oktober maar liefst £1.000,= ex tra op alle deals op accessoires of indirecte kortingen, naast de scherpe prijzen die voor ons nor maal zijn.” extra uitsparing gemaakt voor de vijfde deur. Maar waarom moet het derde remlicht tegen de onderzijde van de ruit ge plaatst worden? De portieren worden met de sleutel centraal geopend en gesloten en de Rio is standaard voorzien van getint glas. Al bij al is de Rio wat vorm geving betreft als vijfdeurs een aardige auto die beslist niet grijs of dertien in een dozijn ge noemd mag worden. Logisch dat Kia zeker gezien de prijsstelling veel van dit model verwacht. De vijfdeurs ziet er beslist ori gineel uit. De motorkap loopt aan de voorkant opmerkelijk bol en heeft een smalle, chroom omlijnde grille. De koplampen zijn driehoekvormig en doen een beetje denken aan de hui dige Ford Mondeo. Keurig wor den bij de LS-uitvoering de bumpers, portiergrepen, spie gels en stootranden in de car- rosseriekleur uitgevoerd. Be kijken we het profiel dan zien we dat de neus relatief kort is en de overhang achter juist aan de grote kant. De ruitlijn loopt naar achteren iets omhoog en de hellingshoek van de achter ruit zou inderdaad die van een stationwagon kunnen zijn. De achterkant is origineel van vormgeving met zijn grote drie hoekige lichtunits. be bumper oogt relatief hoog en er is geen Seat Salsa emoción gaat nog een nent stap verder. Ook het exterieur Het en de dynamische condities ver anderen afhankelijk van de rij- instelling. Ten opzichte van de voorganger is de nieuwe Salsa breder, ho ger, robuuster en dus meer ge schikte voor de hoge prestatie- eisen van dit type auto. De buitenkant wordt gekenmerkt door de gouden kleur, de promi- Daardoor hebben we het volledi ge autoconcept in eigen huis.” Bij Van Mossel werken in totaal 255 mensen. Eric - Tilburger van geboorte - praat vol trots over zijn ‘team’, een groep mensen die hij hard nodig heeft om het be drijf binnen goede banen te lei den. “Het gaat dan om mijn broer Kees die Waalwijk voor zijn rekening neemt, Marco v.d. Werken en René Schilders voor de lease-afdeling, financieel di recteur Arno Monincx en de ver schillende vestigingsleiders, waaronder Hans de Kok als be kend gezicht in Oisterwijk. Sa men trekken we de kar, zonder hen ben ik nergens.” worden geleverd. De door ons gereden 1.5 LS 5-deurs is de duurste voor £26.990,=. De RS- uitvoering is tweeduizend gul den goedkoper en tussen de twee motorvarianten zit een verschil van duizend gulden, dezelfde afstand die we vinden tussen de twee koetswerken. Daarom begint de Rio-serie met de 1.3 sedan RS bij £22.990,=. En die prijzen zijn absoluut scherp. Van Mossel heeft een eigen 24- uurs service. Klanten kunnen bij pech in de regio een vast tele foonnummer bellen dat altijd staat doorgeschakeld naar een medewerker. Deze zorgt voor re paratie of vervangend vervoer. Deze service staat los van de mo- biliteitsgarantie van Volkswa gen en Audi, die vooral buiten de regio en buiten het land hulp biedt. Van Mossel staat bekend vanwe ge haar grote assortiment in nieuwe en gebruikte auto’s. Het bedrijf verkoopt streng geselec teerde Audi’s binnen de voor waarden van de Audi A-selectie en start binnenkort binnen de hele groep met de Volkswagen Voorkeur-selectie, allemaal om de klant meer zekerheid te ge ven als voor een gebruikte auto wordt gekozen. Plannen heeft Eric Berkhof nog voldoende. “Begin volgend jaar wordt het nieuwe pand in Val kenswaard geopend en verhuist onze plaatwerkerij van Dongen naar Waalwijk. In Oisterwijk be trekken we in de loop van 2001 het huidige pand van Hyundai/Nissan-dealer Auto Smolders. Daarnaast gaan we in Tilburg verbouwen om zowel de uitstra ling als de routing te verbeteren. De gevel wordt ter hoogte van de receptie naar buiten uitge bouwd. Hierachter komt de centrale Volkswagen-receptie voor zowel werkplaats als showroom. De i 41-FV-HZ /oor ple-z-ied Van Mossel

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21