Kia Rio 1.5 LS
AutoTest
3
5
Autobedrijf Van Mossel
in Tilburg en Oisterwijk
F
l/l/eer eens wat anders
Het volledige autoconcept in eigen huis
Seat Salsa emoción
I\:<
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 5 OKTOBER 2000 PAGINA 3
CTOBER 2000 «PAGINA 2
de tilburgse koerier
F
Eenvoudige torsieas
Acht combinaties
Aardige vormgeving
dat
Technische gegevens:
Met ‘n werkje
Verbruik:
porder
'inghc
Prijs:
Leasing en verhuur
sd
Occasioncentrum
róór
f.1.000,= extra!
Sinds 1 september is Autobedrijf Van Mossel Volks
wagen- en Audi-dealer voor Tilburg en Oisterwijk.
Het bedrijf ging in 1949 in Waalwijk als VW-dealer
van start en in 1988 volgde de overname door de hui
dige directeur Eric Berkhof.
particuliere als de zakelijke
markt.”
s, waardoor dit eu-
rt verleden behoort.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilindernhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
k
Kia Rio 1.5 LS hatchback
4 in lijn
1493 cc
75,5 x 83,4 mrfi
96 pk bij 5800 tr/min
137 Nm bij 4000 tr/min
lengte 4,215 meter, breedte 1,675 meter
972 kg
1100 kg (geremd)
topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 11,6 sec.
stadscyclus 9,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,05 liter/100 km
gecombineerd 7,29 liter/100 km
£26.990,=
o
Het leveringsprogramma van de
Kia Rio bestaat in totaal uit acht
verschillende combinaties. Dat
is immers het resultaat van
twee carrosseriën, twee motoren
en twee uitrustingsniveau’s.
TF ^"et dal was diep, maar het Koreaanse merk
Kia klimt er op dit moment in volle gang uit
JLJL en introduceert in sneltreinvaart een gigan
tische reeks nieuwe auto’s. Een belangrijk product
voor de komende jaren is de Rio, die leverbaar is als
sedan en een hatchback, waarbij de laatste het mid
den houdt tussen een klassieke vijfdeurs en een klei
ne stationwagon.
er 2000 zijn
orbehouden.
Ieder dealerbedrijf heeft zijn ei
gen sterke punten. Eric Berkhof
hoeft hierover niet lang na te
denken. “Een klant kan bij ons
t een bestuur-
ït doen. De
leed met een
n de randen,
len.
Berkhof: “Belangrijk voor de
groei van ons dealerbedrijf is de
start van een eigen universeel
leasebedrijf in 1992. Inmiddels
Daarnaast is de 1,5 liter nog
verkrijgbaar met een automaat
en kunnen af-fabriek onder
meer airconditioning en ABS
altijd scherp handelen en goed
zaken doen en mag daarnaast
een uitstekende service ver-
wachten.
rroep toe gevolgd Voor mij is het
zember 1997) en dat we met z’n s
oisterwijk en Tilburg,
■gen die van Auto Bon-
iUen overgenomen. Ver
drijf met zo’n 500 auto’s
schadebedrijvén in Don-
ceptie voor Audi komt in de
Audi-showroom. Daarnaast wor
den de kleuren en verlichting
aangepast.
Tot slot kan ik melden dat we op
‘t Kraaiven aan de autoboule
vard volgend j aar starten met de
bouw van ons occasionscentrum,
waar klanten een rijke sortering
zullen aantreffen, zonder dat de
gebruikte auto’s op onze be
staande vestigingen verdwij
nen.” Kortom, Tilburg en Oister
wijk zullen nog veel gaan horen
van Van Mossel.
Het interieur is aardig van in
richting, maar mist een beetje
de originaliteit van de buiten
kant. Het dashboard is opge
trokken uit twee materialen in
twee kleuren, waarbij de omlijs
ting van het instrumentarium
en de middenconsole één geheel
vormen. Het klokkendeel is
compleet met een toerenteller
en temperatuurmeter en op de
console vinden we diverse bedie
ningsknoppen waaronder die
voor de verwarming en ventila
tie. Airconditioning kan als op
tie worden besteld. De LS-uit-
vóéring heeft standaard twee
airbags, terwijl de basis RS-uit-
Lavokc autoten-
neve, onthulde
in Parijs een
i deze concept
ontwerpen door
zan het technisch
irtorell, die on-
‘““jubileumvier-
i emoción is een har-
imbinatie van de
smenten uit de
Motorisch biedt Kia in de Rio
twee mogelijkheden. Aan de ba
sis staat een 1,3 liter 8-klepper
met een keurig vermogen van 75
pk en een koppel van 115 Nm.
Hiermee haalt de Rio een top
van 156 km/u en heeft 14,3 se
conden nodig om de 100 km/u te
Alhoewel Kia volledig is over
genomen door Hyundai, is de
Rio nog een eigen ontwikke
ling. Met zijn lengte van 4,21
meter hoort de auto thuis aan
de bovenkant van de midden
klasse, terwijl de reeks juist
prijstechnisch op het niveau zit
van de compacte auto.
Ik kwam als stagiair in 1982
met Van Mossel in aanraking en
trad er twee jaar later als verko
per in dienst.
Alvorens het aantal vestigingen
uit te breiden, heb ik eerst de
markt vanuit Waalwijk zo goec
mogelijk bewerkt, waarbij we
evenveel waarde hechten aan de
natuur: water, aarde, lucht en
vuur.
De Salsa emoción, is een voor
stelling van een multifunctio
neel autoconcept, het hoogste
exponent van het “All Road” seg
ment. Dankzij de ontwikkeling
van het Multi Driving Concept
(MDC), voor het eerst gepresen
teerd in de Seat Salsa, kan de
auto worden aangepast aan de
gewenste omstandigheden. De
Na de presentatie van de Seat
Salsa tijdens de laatste aut"*—
toonstelling in Gene
het Spaanse merk ii
nieuwe versie van
car. De auto is or*—
de ingenieurs van w
centrum in Martorr
langs het 25-jarig ju
de. De Salsa emoció'
monieuze combinaw
vier klassieke elei"'
hebben we een vloot auto’s van
3.200 stuks en behoren daarmee
tot de middelgrote leasefirma’s.
In 1995 trad Valkenswaard tot
de Van Mossel Groep
door Hapert (novtmun x.
recent Gist--rr'”l“
vestigingen «ie «au num
gers werden
der hebben we een eigen i
buurbedrijf met zo’n 500
en twee
gen en Hapert.
Een ander kenmerk van de Sal
sa emoción is de waterproof af
werking van het interieur. Hier
door is het zeer eenvoudig om de
binnenkant met water schoon te
maken. Om over ieder type weg
dek te kunnen rijden is de op
hanging pneumatisch in hoogte
verstelbaar met een variatie van
70 mm, de spoorbreedte is ver
groot en de banden hebben een
grotere diameter (255/55 R18).
Onder de motorkap bevindt zich
een krachtige 2.8 V6 24V motor
met een vermogen van 250 pk.
Deze motor is gekoppeld aan een
vijftraps Tiptronic automaat
met bediening op het stuur en
geeft de kracht door aan de vier
aangedreven wielen door middel
van het Haldex systeem met hy-
draulisch-mechanische active
ring en electronisch manage
ment.
gave het alleen met
dersexemplaar moet doen,
stoelen worden bekleed me
grijze stof, effen aan de ranc
met een werkje in het midd«
Deze stof is ook op een deel van
de portierpanelen terug te vin
den. Een aardig accessoire is de
uitklapbare armsteun aan de
bestuurdersstoel. De stoelen
zijn niet overdreven groot, maar
bieden toch een keurige onder
steuning op de plekken waar i’
nodig is. De zitting is aan be-
stuurderszijde op meerdere ma
nieren in te stellen. De achter
bank biedt plaats aan twee tot
drie personen, maar de been-
ruimte achterin is gezien het
formaat van de auto niet meer
dan redelijk. De bank is voor
zien van drie hoofdsteunen,
waarbij het middelste exem
plaar kleiner is. De rugleuning
kan in ongelijke delen worden
neergeklapt om de standaard
ruimte van 296 liter verder uit
te kunnen breiden. De zitting
blijft altijd op z’n plek, waardoor
de vloer niet helemaal vlak is.
De auto heeft diverse opberg-
vakken en maar liefst vier be
kerhouders. De uitrusting van
de LS omvat onder meer stuur
bekrachtiging, een in hoogte
verstelbaar stuur en elektrisch
bediende ruiten.
Het verschuiven van dealer-
schappen wordt veelal door im
porteur Pon aangestuurd. Iedere
importeur wil graag aangesloten
rayons om een ideale marktsitu
atie te verkrijgen. Een impor
teur en dealer willen immers zo
dicht mogelijk bij de klant staan.
Daarnaast moet de overhead
kosten van dealers omlaag en is
het voordelig dit over meerdere
bedrijven te kunnen verdelen.
“De overname van Auto Bongers
was geen ‘must’ en daarom werd
het hele proces in slechts 4
maanden afgerond. Het was al
een gezond bedrijf en als het aan
mij ligt wordt het nog gezonder.
Johan Bongers gaat verder in
Eindhoven, omdat er al Bongers-
vestigingen zijn in Oirschot, St.
Oedenrode en Son.”
prestaties is duidelijk, een top
van 175 km/u en een sprintje in
11,6 seconden. Overigens wil de
motor voor deze prestaties wel
graag op toeren worden gehou
den en dat heeft zijn weerslag op
het geluid. Maar wie normaal
met de Rio 1.5 omgaat, heeft er
een vlotte, moderne auto aan.
Het gemiddelde brandstofver
bruik kwam uit op 1 op 12,7 en
dat is niet slecht.
Het onderstel van de Kia maakt
gebruik van McPherson veerpo-
ten aan de voorzijde en achter
een eenvoudige torsieas. Hier
mee heeft de Rio een gemiddelde
wegligging. Nu hebben we nog
gereden met een auto uit de eer
ste serie, waarbij de afstemming
van de achteras erg week is. De
auto verandert daardoor snel
van rijgedrag bij een zware bela
ding of simpelweg passagiers
achterin en doet bij een onver
wachte stuurbeweging graag
een stapje opzij. Maar alle auto’s
die nu worden uitgeleverd heb
ben een modificatie gekregen
met andere straffere veren en
schokdempers,
vel volledig tot
Auto’s die eventueel al uitgele
verd zijn, worden door de dealer
gemodificeerd.
itere bumpers en spatborden,
t interieur is eveneens aange
past: een grote, heldere bol geeft
informatie weer over de tempe
ratuur, telefoon, navigatie en
audioapparatuur en produceert
gekoelde lucht zonder gebruik te
maken van ventilatoren. De tele
foonverbinding kan informatie
ontvangen en verzenden via het
Internet en het gebruik van
MP3, WAP en UMTS technolo
gie is mogelijk
bereiken. Prima voor mensen
die niet al te veel kilometers ma
ken, maar in alle andere geval
len is de 1,5 liter 16-klepper een
aanrader.
Het maximale vermogen van 96
pk wordt bereikt bij 5800 tr/min
en bij 4000 tr/min is het maxi
male koppel van 137 Nm volle
dig beschikbaar. Het verschil in
van groot belang
allen afspraken
nakomen, we moeten en mogen
in deze tijd gerust hard lopen
voor de klant. Om onze manier
van werken in Tilburg e.o. te in
troduceren bieden we tot eind
oktober maar liefst £1.000,= ex
tra op alle deals op accessoires of
indirecte kortingen, naast de
scherpe prijzen die voor ons nor
maal zijn.”
extra uitsparing gemaakt voor
de vijfde deur. Maar waarom
moet het derde remlicht tegen
de onderzijde van de ruit ge
plaatst worden? De portieren
worden met de sleutel centraal
geopend en gesloten en de Rio is
standaard voorzien van getint
glas. Al bij al is de Rio wat vorm
geving betreft als vijfdeurs een
aardige auto die beslist niet
grijs of dertien in een dozijn ge
noemd mag worden. Logisch dat
Kia zeker gezien de prijsstelling
veel van dit model verwacht.
De vijfdeurs ziet er beslist ori
gineel uit. De motorkap loopt
aan de voorkant opmerkelijk
bol en heeft een smalle, chroom
omlijnde grille. De koplampen
zijn driehoekvormig en doen
een beetje denken aan de hui
dige Ford Mondeo. Keurig wor
den bij de LS-uitvoering de
bumpers, portiergrepen, spie
gels en stootranden in de car-
rosseriekleur uitgevoerd. Be
kijken we het profiel dan zien
we dat de neus relatief kort is
en de overhang achter juist aan
de grote kant. De ruitlijn loopt
naar achteren iets omhoog en
de hellingshoek van de achter
ruit zou inderdaad die van een
stationwagon kunnen zijn. De
achterkant is origineel van
vormgeving met zijn grote drie
hoekige lichtunits. be bumper
oogt relatief hoog en er is geen
Seat Salsa emoción gaat nog een nent
stap verder. Ook het exterieur Het
en de dynamische condities ver
anderen afhankelijk van de rij-
instelling.
Ten opzichte van de voorganger
is de nieuwe Salsa breder, ho
ger, robuuster en dus meer ge
schikte voor de hoge prestatie-
eisen van dit type auto. De
buitenkant wordt gekenmerkt
door de gouden kleur, de promi-
Daardoor hebben we het volledi
ge autoconcept in eigen huis.”
Bij Van Mossel werken in totaal
255 mensen. Eric - Tilburger van
geboorte - praat vol trots over
zijn ‘team’, een groep mensen die
hij hard nodig heeft om het be
drijf binnen goede banen te lei
den. “Het gaat dan om mijn
broer Kees die Waalwijk voor
zijn rekening neemt, Marco v.d.
Werken en René Schilders voor
de lease-afdeling, financieel di
recteur Arno Monincx en de ver
schillende vestigingsleiders,
waaronder Hans de Kok als be
kend gezicht in Oisterwijk. Sa
men trekken we de kar, zonder
hen ben ik nergens.”
worden geleverd. De door ons
gereden 1.5 LS 5-deurs is de
duurste voor £26.990,=. De RS-
uitvoering is tweeduizend gul
den goedkoper en tussen de
twee motorvarianten zit een
verschil van duizend gulden,
dezelfde afstand die we vinden
tussen de twee koetswerken.
Daarom begint de Rio-serie
met de 1.3 sedan RS bij
£22.990,=. En die prijzen zijn
absoluut scherp.
Van Mossel heeft een eigen 24-
uurs service. Klanten kunnen bij
pech in de regio een vast tele
foonnummer bellen dat altijd
staat doorgeschakeld naar een
medewerker. Deze zorgt voor re
paratie of vervangend vervoer.
Deze service staat los van de mo-
biliteitsgarantie van Volkswa
gen en Audi, die vooral buiten de
regio en buiten het land hulp
biedt.
Van Mossel staat bekend vanwe
ge haar grote assortiment in
nieuwe en gebruikte auto’s. Het
bedrijf verkoopt streng geselec
teerde Audi’s binnen de voor
waarden van de Audi A-selectie
en start binnenkort binnen de
hele groep met de Volkswagen
Voorkeur-selectie, allemaal om
de klant meer zekerheid te ge
ven als voor een gebruikte auto
wordt gekozen.
Plannen heeft Eric Berkhof nog
voldoende. “Begin volgend jaar
wordt het nieuwe pand in Val
kenswaard geopend en verhuist
onze plaatwerkerij van Dongen
naar Waalwijk. In Oisterwijk be
trekken we in de loop van 2001
het huidige pand van
Hyundai/Nissan-dealer Auto
Smolders.
Daarnaast gaan we in Tilburg
verbouwen om zowel de uitstra
ling als de routing te verbeteren.
De gevel wordt ter hoogte van de
receptie naar buiten uitge
bouwd.
Hierachter komt de centrale
Volkswagen-receptie voor zowel
werkplaats als showroom. De i
41-FV-HZ
/oor ple-z-ied
Van Mossel