MLVIIICICI l
Citroën C5
ng b.v.
DP
Nieuwe Mondeo-familie met Wagon compleet
Twee extra portieren voor Mitsubishi Pajero Pinin
GOEDBETERBERTENS
m/v
Compacte auto's in
EuroNCAP test
Optimale luxe en comfort
njmn
i^—1 1 V
ITEUR
i
2000 - PAGINA 18
Jaarle-Nassau
n:013-5075555
Jaargang 12 nr40 Donderdag 5 oktober2000 Oplage 106.300
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Kia Rio 1.5 LS
merking te
DEALERS
Ineffectief
BMW
Autotentoonstellingen zijn voor
.01315422133
autojournalisten doorgaans niet
spannend meer en dat ligt niet
alleen aan het feit dat ik er zo’n
.01315423030
drie tot vier per jaar bezoek en
p
dat al zo’n vijftien jaar lang. De
meeste auto’s die als nieuws wor-
.04161363412
den gepresenteerd, hebben we al
.01315943943
gezien of zelfs gereden. Kijk
maar eens naar deze editie van
.01315053944
de autosalon van Parijs, waar de
.01315802020
Opel Corsa werd getoond als we
reldprimeur. We reden ‘m al eind
.01315331206
augustus. De Renault Laguna en
Ford Mondeo werden enkele we-
.01315443330
ken geleden al onthuld en zo kan
ik nog wel even doorgaan. Aan
.01314652100
de andere kant zijn er ook altijd
ten
Behoudend
wel verrassingen zoals deze keer
de Porsche Carrera GT, om er
..01314634355
maar eens één te noemen. Dus
.01315347771
kun je er niet omheen, Parijs,
Frankfurt en Genève zijn een
.01315364011
‘must’. Maar waar ik nog steeds
.01315420143
Nederlands
niet aan kan wennen, is adrt hét
Derde generatie
.01314647676
feit dat fabrikanten het nog
u uw
steeds nodig vinden om auto’s
voor de pers te onthullen. Nu
.01315363924
snap ik wel dat er altijd wel een
;be-
directeur is, die graag op zo’n
.01315355575
tentoonstelling zijn boodschap
.01315355655
kwijt wil en om daarvoor men-
Tweekleurig dashboard
sen te trekken, houdt men tot
laat in de middag angstvallig
auto’s onder een doek. Dat heeft
.01315321411
voor de hardwerkende journalist
die alles in één dag wil zien het
nadelige gevolg dat in iedere uit-
hoek van het complex nog wel
een auto staat waarvan de infor
matie nog niet beschikbaar is, pp
het tijdstip dat je er langs komt.
Je loopt dus vele kilometers inef
fectief op en neer en als je dan
thuis al het materiaal zit door te
spitten, blijk je toch weer iets te
missen. Begrijp me niet ver
keerd, autojournalist is voor mij
het allerleukste beroep dat ik zou
kunnen bedenken, maar sommi
ge dingen zal ik wel nooit leren
begrijpen...
Tony Vos
■W’P'ï
n- en
nze
Waren de C3 en C6 conceptstudies bijzonder voor
uitstrevend en vernieuwend, de eerste échte Ci
troen volgens de nieuwe naamgeving past nog niet
in dat beeld. Op de Parijse autosalon liet het Fran
se merk de nieuwe C5 zien die met zijn lengte van
4,62 meter net boven de Xantia en onder de XM zit.
aardigen
tijdschriften
end
werk.
e afdeling
570,
Aanwas,
.inden.
s@hetnet.nl
tis
de
londeo.
is er niets
sfteen
del
te all
de resultaten met een aantal Isofix
kinderzitjes.
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...0416l 363993
Citroën
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans....
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle.
Renault
Van der Boom
Rover
r trots op
werkers
nemen.
ig en
orresponden-
lieovereen-
erse secreta-
;en van rap-
ken van corre-
i en agenda-
de opmaak en
i alle omstan-
eid.
CITROËN BERTENS
TILBURG BV
Geminiweg 39, TILBURG (industrieterrein Loven)
telefoon 01 3/5423030 www.bertenstilburg.nl
van 131
210;
De
f.50.(
dus p
VWI
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova01315351035
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VWI Audi
Van Mossel.
leuning heen. Het
en de portierpanelen
surig uitgevoerd,
bovenzijde altijd
De Mondeo
erbij dezelfde
st vorige mo-
i vier chromen
t om daaraan
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Onder normale, verharde om
standigheden worden alleen de
Seat/Saab
Zuid Oost...,,.
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Daarnaast kan ook voor vier-
wielaandrijving met een vaste
verdeling gekozen worden en on
der zeer zware omstandigheden
voor een lage gearing.
Daardoor biedt Mitsubishi met
i Pajero Pinin 5-deurs een ech-
allrounder die op a
digheden is voorberei
ie financieel
lede door het
lelijkheden.
dito arbeids-
s goed voor een ver-
29 pk bij 5000
en een koppel van 190
Het interieur ziet er ruim en
luxueus uit. Het dashboard be
staat uit een opmerkelijk brede,
halfronde overkapping die door
loopt in de middenconsole. Pre-
Deze motor is
mogen van 121
tr/min i
Nm bij 3500 tr/min. In combina
tie met een handgeschakelde
vijfbak accelereert deze auto
naar de 100 km/u in 10,8 secon-
Het spreekt voor zich dat Ci
troën in deze klasse hydropneu-
matische vering aanbiedt en wel
de computergestuurde variant,
Hydractief. Het gaat om het sys-
en denkni-
opleiding. Je
s van Word en
enthousiaste
Uiteraard ben
je jezelf dis-
j, zelfverzekerd
ijdsindicatie is
Wat betreft bouwwijze is c. mcvo
veranderd. De auto heeft een
zelfdragende carrosserie met in
gebouwd structuur. De voorwie
len zijn op de wijze van McP
herson opgehangen en achter
komen we de 5-link constructie
tegen met schroefveren. De SS4-
i vierwielaandrijving biedt vier
mogelijkheden.
ling en de
ndienst.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
5 groep
juwsector
nssen-
jcial
idewerkers
rerende
voor o.a.
ontage,
laar kracht
baarheid
ificaten
>p zoek
Recent zijn de resultaten bekend
gemaakt van botsproeven met
compacte auto’s door EuroNCAP,
de organisatie van samenwerken
de consumentenorganisaties en
overheden in Europa. Er werden
maar liefst twintig auto’s onder de
loep genomen, waarbij opvalt dat
de veiligheid van dit formaat
auto’s aanzienlijk is verbeterd. De
Toyota Yaris scoort zelfs een uit
stekende derde plaats van alle
door EuroNCAP geteste voertui
gen over alle segmenten.
Toen EuroNCAP in 1997 haar eer
ste tests uitvoerde werden ook
auto’s uit het compacte segment
genomen. Geen enkel voertuig
kreeg vier sterren, terwijl er nu
maar liefst zeven auto’s deze note
ring krijgen. Ook is er gekeken
naar de veiligheid voor voetgan
gers die bij een ongeval betrokken
reiken. Voor het eerst scoort er een
auto drie sterren, de Daihatsu Si-
rion. Ronduit teleurstellend zijn
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
teem van de derde generatie
waarbij niet alleen geheel auto
matisch de veersouplesse en
demping constant worden gere
geld, maar ook de rijhoogte
wordt aangepast aan de snel
heid. Op een oneffen ondergrond
kan de rijhoogte zelfs naar bo
ven worden bijgesteld. De
nieuwe Hydractief III vering 1
hoeft pas na 5 jaar of200.000
km onderhoud.
Net als andere producten van
PSA krijgt de C5 multiplex be
drading waarop de meeste elek
tronische systemen worden aan
gesloten zoals automatische
ruitenwissers, een boordcompu
ter, automatisch inschakelende
koplampen en alarmknipper-
lichten, parkeerassistent en de
signalering van een te lage ban
denspanning. Het veiligheids-
Vier sterren werden behaald door
de Fiat Punto, Peugeot 206, Re
nault Clio, Skoda Fabia, Toyota
Yaris, VW Lupo en VW Polo. De
Daewoo Matiz, Daihatsu Sirion,
Ford Fiesta, Ford Ka, Honda Logo,
Hyundai Atos, Smart, Seat Ibiza
en Opel Corsa kregen een ster
minder, terwijl de Citroen Saxo,
Lancia Ypsilon en Nissan Micra er
met twee sterren vanaf kwamen.
Hekkensluiter werd de Fiat Sei-
cento met anderhalve ster. Het feit
dat er nu zeven auto’s een maxi
male score hebben gekregen, bete
kent wel dat er binnen dit segment
een grotere afstand is ontstaan.
Een auto kan maximaal vier ster
ren behalen. Inmiddels is ook vijf
sterren mogelijk, maar dat kan al
leen als het betreffende model is
uitgerust met een hoofdairbag.
De in Italië bij Pininfarina ge
maakte Mitsubishi Pajero Pinin
krijgt er een groter broertje bij
met vijf portieren. Met dit model
wordt de afstand tot de grote Pa
jero overbrugd. De auto is 4,24
meter lang en komt daarmee
meer in de richting van onder
meer de Toyota RAV4 vijfdeurs
en Honda CR-V. Waar de be
staande korte Pinin gebruik
maakt van de bekende 1,8 liter
GDI-motor, vinden we in de
nieuwe vijfdeurs een 2 liter va
riant van dezelfde krachtbron.
achterwielen voorzien. Daar
naast kan men kiezen voor een
permanente vierwielaandrijving
met behulp van een viscokoppe-
ling, die afhankelijk van de om
standigheden de aandrijfkrach-
ten over de vier wielen verdeelt.
De Citroën C5 kan worden ge
kozen in twee uitrustingsi
rianten SX en Exclusive. I
‘basisversie’ beschikt onder
meer over automatisch sluiten
de ruiten bij regen, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels,
stuurwiel in twee richtingen
verstelbaar, audiosysteem met
CD-speler en bediening aan
het stuur, 15 inch lichtmetalen
wielen, mistlampen voor, zon
nescherm achter en automati
sche airconditioning.
De Exclusive is nog iets com
pleter met metaallak, 16 inch
wielen, meegespoten stoots-
trips, Xenon-verlichting, hout-
decor en alarm.
nisch oninteressant zou zijn.
De C5 is een auto die er uit ziet
als een grote sedan, maar toch is
voorzien van een vijfde deur. De
neus is breed en laag. De ruitlijn
loopt enigszins bol naar achte
ren en de auto wordt besloten
met een korte achtersteven.
Frontaal vertoont de C5 over
eenkomsten met de Picasso en
nieuwe Xsara door de hoog opge
trokken koplampen en relatief
forse grille. Aan de achterkant
heeft men geprobeerd een zo
breed mogelijke kofferklep te
aliseren en daar moest het on
werp van de achterlichtunits on
der leiden. De bagageruimte
heeft overigens een keurige in
houd van 456 liter. Opmerkelijk
is dat de C5 1,48 meter hoog is
en daarmee verslaat hij de
meeste concurrenten. Deze ex
tra hoogte vertaalt zich in een
forse binnenruimte voor vijf pas
sagiers.
Enkele weken geleden liet
Ford voor het eerst de nieuwe
Mondeo sedan en hatchback
aan de pers zien, maar met de
presentatie van de Wagon op
de Parijse autotentoonstelling
is de hele lijn nu compleet.
Naar verwachting zal wereld
wijd zo’n 40 procent van de
Mondeo-rijders voor een Wa
gon kiezen. Tot en met de voor-
portieren is de Wagon gelijk
aan de sedan, maar de achter-
portieren hebben al een andere
omlijsting. Het dak wordt
kaarsrecht naar achteren door
getrokken tot een behoorlijk
rechtopstaande vijfde deur. De
achterlichten zijn smal en wor
den hoog gemonteerd. Aan de
buitenkant is aan de Mondeo
Wagon al af te lezen dat de
Overigens wordt de positione
ring van de nieuwe C5 van Ci
troën wel wat vertroebeld. De
auto komt in eerste instantie
volgend voorjaar beschikbaar
met een 2,9 liter V6 motor en
2,2 liter HDi, terwijl later meer
modale varianten verschijnen.
Prijstechnisch zal het basismo
del dan ergens rond de
1000,= uitkomen en dat is
i precies het niveau van de
Passat en Ford Mondeo.
auto een forse binnenruimte
met veel plek voor passagiers en
bagage heeft. Onder de afdek
king heeft dit model een bagage-
volume van 540 liter en dat
groeit in etappes door het neer
klappen van de achterbank tot
maximaal 1700 liter. De laad
vloer is net geen 2 meter lang
als de bank volledig is neerge
klapt. Bovendien heeft de Mon
deo in dit segment de grootste
breedte tussen de wielkasten.
Het grote bagagevolume is voor
een belangrijk deel het gevolg
van een ruimtebesparende ach
teras. De sedan en hatchback
hebben de quadralink construc
tie, maar voor de Wagon is een
andere ophanging gekozen met
drie armen aan iedere kant,
schroefveren, dempers en een
stabilisator stang. E
Wagon gebruikt hier
basis lay-out als het
del. In de vloer zijn x
haken aangebracht i
bagage vast te leggen. Achterin
is een extra stroomaansluiting
gemaakt en een opbergvak voor,
een verbandtrommel.
Alle motoren die ook in de sedan
en hatchback beschikbaar ko
men, kunnen in de Wagon wor
den gekozen, de 1,8 liter met 110
of 125 pk, de 2 liter van 145 pk,
de twee Duratorq direct ingespo
ten turbodiesels en als topper
een 2,5 liter V6. Alle Mondeo-va-
rianten worden gebouwd in de
Ford-fabriek in het Belgische
Genk.
pakket is zeer compleet met
ABS, remassistent, anti-slipre-
geling en zes airbags.
De Citroën C5 gaat van start
met de 2,2 liter HDi common
rail diesel met een vermogen
16 pk en de 2,9 liter V6 van
.0 pk. Beide motoren kunnen
arden geleverd met een hand-
bak of adaptieve automaat met
sequentiële bediening. Later
wordt het programma naar be
neden uitgebreid met de 2 liter
benzine en 2 liter HDi.
cies in het midden onder de
voorruit zit nog een uitsparing
voor een digitale display. De
achterbank komt redelijk vlak
over. De driehoofdsteunen
schuiven in de laagste positie
overderugle
dashboard er
worden tweeklei
waarbij de
zwart is.
In het interieur is gezorgd voor
veel opbergmogelijkheden, zoals
een gekoeld dashboardkastje
met een inhoud van 17 liter.
Door de grotere interne hoogte
wordt in de C5 een meer vertica
le zithouding geboden en dat
brengt een lagere belasting van
de ruggenwervels met zich mee.
Bovendien heeft men een beter
zicht op de weg.
De duurdere versies van de Ci
troën Xantia zijn inmiddels al
uit productie genomen en de
XM rolt al wat langere tijd niet
meer van de band. Op de auto
salon van Gen^ve volgend jaar
maart wordt ook de C5 Break
onthuld. Maar hoe komt het nu
dat de nieuwe Citroën zo be
houdend is vormgegeven. Op
het moment dat er groen licht
werd gegeven aan het project
trok de eigenzinnige Jacques
Calvet bij Citroën nog aan de
touwtjes en dat heerschap is
het toonbeeld van Franse be
houdendheid. Wat overigens
niet wil zeggen dat de C5 tech-
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
.04161361553