MLVIIICICI l Citroën C5 ng b.v. DP Nieuwe Mondeo-familie met Wagon compleet Twee extra portieren voor Mitsubishi Pajero Pinin GOEDBETERBERTENS m/v Compacte auto's in EuroNCAP test Optimale luxe en comfort njmn i^—1 1 V ITEUR i 2000 - PAGINA 18 Jaarle-Nassau n:013-5075555 Jaargang 12 nr40 Donderdag 5 oktober2000 Oplage 106.300 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Kia Rio 1.5 LS merking te DEALERS Ineffectief BMW Autotentoonstellingen zijn voor .01315422133 autojournalisten doorgaans niet spannend meer en dat ligt niet alleen aan het feit dat ik er zo’n .01315423030 drie tot vier per jaar bezoek en p dat al zo’n vijftien jaar lang. De meeste auto’s die als nieuws wor- .04161363412 den gepresenteerd, hebben we al .01315943943 gezien of zelfs gereden. Kijk maar eens naar deze editie van .01315053944 de autosalon van Parijs, waar de .01315802020 Opel Corsa werd getoond als we reldprimeur. We reden ‘m al eind .01315331206 augustus. De Renault Laguna en Ford Mondeo werden enkele we- .01315443330 ken geleden al onthuld en zo kan ik nog wel even doorgaan. Aan .01314652100 de andere kant zijn er ook altijd ten Behoudend wel verrassingen zoals deze keer de Porsche Carrera GT, om er ..01314634355 maar eens één te noemen. Dus .01315347771 kun je er niet omheen, Parijs, Frankfurt en Genève zijn een .01315364011 ‘must’. Maar waar ik nog steeds .01315420143 Nederlands niet aan kan wennen, is adrt hét Derde generatie .01314647676 feit dat fabrikanten het nog u uw steeds nodig vinden om auto’s voor de pers te onthullen. Nu .01315363924 snap ik wel dat er altijd wel een ;be- directeur is, die graag op zo’n .01315355575 tentoonstelling zijn boodschap .01315355655 kwijt wil en om daarvoor men- Tweekleurig dashboard sen te trekken, houdt men tot laat in de middag angstvallig auto’s onder een doek. Dat heeft .01315321411 voor de hardwerkende journalist die alles in één dag wil zien het nadelige gevolg dat in iedere uit- hoek van het complex nog wel een auto staat waarvan de infor matie nog niet beschikbaar is, pp het tijdstip dat je er langs komt. Je loopt dus vele kilometers inef fectief op en neer en als je dan thuis al het materiaal zit door te spitten, blijk je toch weer iets te missen. Begrijp me niet ver keerd, autojournalist is voor mij het allerleukste beroep dat ik zou kunnen bedenken, maar sommi ge dingen zal ik wel nooit leren begrijpen... Tony Vos ■W’P'ï n- en nze Waren de C3 en C6 conceptstudies bijzonder voor uitstrevend en vernieuwend, de eerste échte Ci troen volgens de nieuwe naamgeving past nog niet in dat beeld. Op de Parijse autosalon liet het Fran se merk de nieuwe C5 zien die met zijn lengte van 4,62 meter net boven de Xantia en onder de XM zit. aardigen tijdschriften end werk. e afdeling 570, Aanwas, .inden. s@hetnet.nl tis de londeo. is er niets sfteen del te all de resultaten met een aantal Isofix kinderzitjes. Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...0416l 363993 Citroën Autoparc Mitsubishi Kluitmans.... Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle. Renault Van der Boom Rover r trots op werkers nemen. ig en orresponden- lieovereen- erse secreta- ;en van rap- ken van corre- i en agenda- de opmaak en i alle omstan- eid. CITROËN BERTENS TILBURG BV Geminiweg 39, TILBURG (industrieterrein Loven) telefoon 01 3/5423030 www.bertenstilburg.nl van 131 210; De f.50.( dus p VWI Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova01315351035 Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VWI Audi Van Mossel. leuning heen. Het en de portierpanelen surig uitgevoerd, bovenzijde altijd De Mondeo erbij dezelfde st vorige mo- i vier chromen t om daaraan Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Onder normale, verharde om standigheden worden alleen de Seat/Saab Zuid Oost...,,. Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Daarnaast kan ook voor vier- wielaandrijving met een vaste verdeling gekozen worden en on der zeer zware omstandigheden voor een lage gearing. Daardoor biedt Mitsubishi met i Pajero Pinin 5-deurs een ech- allrounder die op a digheden is voorberei ie financieel lede door het lelijkheden. dito arbeids- s goed voor een ver- 29 pk bij 5000 en een koppel van 190 Het interieur ziet er ruim en luxueus uit. Het dashboard be staat uit een opmerkelijk brede, halfronde overkapping die door loopt in de middenconsole. Pre- Deze motor is mogen van 121 tr/min i Nm bij 3500 tr/min. In combina tie met een handgeschakelde vijfbak accelereert deze auto naar de 100 km/u in 10,8 secon- Het spreekt voor zich dat Ci troën in deze klasse hydropneu- matische vering aanbiedt en wel de computergestuurde variant, Hydractief. Het gaat om het sys- en denkni- opleiding. Je s van Word en enthousiaste Uiteraard ben je jezelf dis- j, zelfverzekerd ijdsindicatie is Wat betreft bouwwijze is c. mcvo veranderd. De auto heeft een zelfdragende carrosserie met in gebouwd structuur. De voorwie len zijn op de wijze van McP herson opgehangen en achter komen we de 5-link constructie tegen met schroefveren. De SS4- i vierwielaandrijving biedt vier mogelijkheden. ling en de ndienst. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. 5 groep juwsector nssen- jcial idewerkers rerende voor o.a. ontage, laar kracht baarheid ificaten >p zoek Recent zijn de resultaten bekend gemaakt van botsproeven met compacte auto’s door EuroNCAP, de organisatie van samenwerken de consumentenorganisaties en overheden in Europa. Er werden maar liefst twintig auto’s onder de loep genomen, waarbij opvalt dat de veiligheid van dit formaat auto’s aanzienlijk is verbeterd. De Toyota Yaris scoort zelfs een uit stekende derde plaats van alle door EuroNCAP geteste voertui gen over alle segmenten. Toen EuroNCAP in 1997 haar eer ste tests uitvoerde werden ook auto’s uit het compacte segment genomen. Geen enkel voertuig kreeg vier sterren, terwijl er nu maar liefst zeven auto’s deze note ring krijgen. Ook is er gekeken naar de veiligheid voor voetgan gers die bij een ongeval betrokken reiken. Voor het eerst scoort er een auto drie sterren, de Daihatsu Si- rion. Ronduit teleurstellend zijn Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 teem van de derde generatie waarbij niet alleen geheel auto matisch de veersouplesse en demping constant worden gere geld, maar ook de rijhoogte wordt aangepast aan de snel heid. Op een oneffen ondergrond kan de rijhoogte zelfs naar bo ven worden bijgesteld. De nieuwe Hydractief III vering 1 hoeft pas na 5 jaar of200.000 km onderhoud. Net als andere producten van PSA krijgt de C5 multiplex be drading waarop de meeste elek tronische systemen worden aan gesloten zoals automatische ruitenwissers, een boordcompu ter, automatisch inschakelende koplampen en alarmknipper- lichten, parkeerassistent en de signalering van een te lage ban denspanning. Het veiligheids- Vier sterren werden behaald door de Fiat Punto, Peugeot 206, Re nault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris, VW Lupo en VW Polo. De Daewoo Matiz, Daihatsu Sirion, Ford Fiesta, Ford Ka, Honda Logo, Hyundai Atos, Smart, Seat Ibiza en Opel Corsa kregen een ster minder, terwijl de Citroen Saxo, Lancia Ypsilon en Nissan Micra er met twee sterren vanaf kwamen. Hekkensluiter werd de Fiat Sei- cento met anderhalve ster. Het feit dat er nu zeven auto’s een maxi male score hebben gekregen, bete kent wel dat er binnen dit segment een grotere afstand is ontstaan. Een auto kan maximaal vier ster ren behalen. Inmiddels is ook vijf sterren mogelijk, maar dat kan al leen als het betreffende model is uitgerust met een hoofdairbag. De in Italië bij Pininfarina ge maakte Mitsubishi Pajero Pinin krijgt er een groter broertje bij met vijf portieren. Met dit model wordt de afstand tot de grote Pa jero overbrugd. De auto is 4,24 meter lang en komt daarmee meer in de richting van onder meer de Toyota RAV4 vijfdeurs en Honda CR-V. Waar de be staande korte Pinin gebruik maakt van de bekende 1,8 liter GDI-motor, vinden we in de nieuwe vijfdeurs een 2 liter va riant van dezelfde krachtbron. achterwielen voorzien. Daar naast kan men kiezen voor een permanente vierwielaandrijving met behulp van een viscokoppe- ling, die afhankelijk van de om standigheden de aandrijfkrach- ten over de vier wielen verdeelt. De Citroën C5 kan worden ge kozen in twee uitrustingsi rianten SX en Exclusive. I ‘basisversie’ beschikt onder meer over automatisch sluiten de ruiten bij regen, centrale vergrendeling met afstandsbe diening, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, stuurwiel in twee richtingen verstelbaar, audiosysteem met CD-speler en bediening aan het stuur, 15 inch lichtmetalen wielen, mistlampen voor, zon nescherm achter en automati sche airconditioning. De Exclusive is nog iets com pleter met metaallak, 16 inch wielen, meegespoten stoots- trips, Xenon-verlichting, hout- decor en alarm. nisch oninteressant zou zijn. De C5 is een auto die er uit ziet als een grote sedan, maar toch is voorzien van een vijfde deur. De neus is breed en laag. De ruitlijn loopt enigszins bol naar achte ren en de auto wordt besloten met een korte achtersteven. Frontaal vertoont de C5 over eenkomsten met de Picasso en nieuwe Xsara door de hoog opge trokken koplampen en relatief forse grille. Aan de achterkant heeft men geprobeerd een zo breed mogelijke kofferklep te aliseren en daar moest het on werp van de achterlichtunits on der leiden. De bagageruimte heeft overigens een keurige in houd van 456 liter. Opmerkelijk is dat de C5 1,48 meter hoog is en daarmee verslaat hij de meeste concurrenten. Deze ex tra hoogte vertaalt zich in een forse binnenruimte voor vijf pas sagiers. Enkele weken geleden liet Ford voor het eerst de nieuwe Mondeo sedan en hatchback aan de pers zien, maar met de presentatie van de Wagon op de Parijse autotentoonstelling is de hele lijn nu compleet. Naar verwachting zal wereld wijd zo’n 40 procent van de Mondeo-rijders voor een Wa gon kiezen. Tot en met de voor- portieren is de Wagon gelijk aan de sedan, maar de achter- portieren hebben al een andere omlijsting. Het dak wordt kaarsrecht naar achteren door getrokken tot een behoorlijk rechtopstaande vijfde deur. De achterlichten zijn smal en wor den hoog gemonteerd. Aan de buitenkant is aan de Mondeo Wagon al af te lezen dat de Overigens wordt de positione ring van de nieuwe C5 van Ci troën wel wat vertroebeld. De auto komt in eerste instantie volgend voorjaar beschikbaar met een 2,9 liter V6 motor en 2,2 liter HDi, terwijl later meer modale varianten verschijnen. Prijstechnisch zal het basismo del dan ergens rond de 1000,= uitkomen en dat is i precies het niveau van de Passat en Ford Mondeo. auto een forse binnenruimte met veel plek voor passagiers en bagage heeft. Onder de afdek king heeft dit model een bagage- volume van 540 liter en dat groeit in etappes door het neer klappen van de achterbank tot maximaal 1700 liter. De laad vloer is net geen 2 meter lang als de bank volledig is neerge klapt. Bovendien heeft de Mon deo in dit segment de grootste breedte tussen de wielkasten. Het grote bagagevolume is voor een belangrijk deel het gevolg van een ruimtebesparende ach teras. De sedan en hatchback hebben de quadralink construc tie, maar voor de Wagon is een andere ophanging gekozen met drie armen aan iedere kant, schroefveren, dempers en een stabilisator stang. E Wagon gebruikt hier basis lay-out als het del. In de vloer zijn x haken aangebracht i bagage vast te leggen. Achterin is een extra stroomaansluiting gemaakt en een opbergvak voor, een verbandtrommel. Alle motoren die ook in de sedan en hatchback beschikbaar ko men, kunnen in de Wagon wor den gekozen, de 1,8 liter met 110 of 125 pk, de 2 liter van 145 pk, de twee Duratorq direct ingespo ten turbodiesels en als topper een 2,5 liter V6. Alle Mondeo-va- rianten worden gebouwd in de Ford-fabriek in het Belgische Genk. pakket is zeer compleet met ABS, remassistent, anti-slipre- geling en zes airbags. De Citroën C5 gaat van start met de 2,2 liter HDi common rail diesel met een vermogen 16 pk en de 2,9 liter V6 van .0 pk. Beide motoren kunnen arden geleverd met een hand- bak of adaptieve automaat met sequentiële bediening. Later wordt het programma naar be neden uitgebreid met de 2 liter benzine en 2 liter HDi. cies in het midden onder de voorruit zit nog een uitsparing voor een digitale display. De achterbank komt redelijk vlak over. De driehoofdsteunen schuiven in de laagste positie overderugle dashboard er worden tweeklei waarbij de zwart is. In het interieur is gezorgd voor veel opbergmogelijkheden, zoals een gekoeld dashboardkastje met een inhoud van 17 liter. Door de grotere interne hoogte wordt in de C5 een meer vertica le zithouding geboden en dat brengt een lagere belasting van de ruggenwervels met zich mee. Bovendien heeft men een beter zicht op de weg. De duurdere versies van de Ci troën Xantia zijn inmiddels al uit productie genomen en de XM rolt al wat langere tijd niet meer van de band. Op de auto salon van Gen^ve volgend jaar maart wordt ook de C5 Break onthuld. Maar hoe komt het nu dat de nieuwe Citroën zo be houdend is vormgegeven. Op het moment dat er groen licht werd gegeven aan het project trok de eigenzinnige Jacques Calvet bij Citroën nog aan de touwtjes en dat heerschap is het toonbeeld van Franse be houdendheid. Wat overigens niet wil zeggen dat de C5 tech- Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff. •Kia Schapendonk Mercedes Benz .04161361553

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 19