Nog WOUTERS AUTOBEDRIJF B.V. Vivaro en Trafic Noviteiten van Nissan Finishline Toyota Yaris op de sportieve toer Gratis accessoires Europees debuut voor Lexus GS430 Lexus IS200 start inDTCC2001 Al Citroën op de Mondial Nieuwe lichte bestelauto van Renault en Opel bij Daewoo DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 28 SEPTEMBER 2000 PAGINA 6 Platform-cabines Wielophanging m Lange serviceintervallen INTER I met Seat Alhambra Seat Toledo Seat Toledo Seat Leon Seat Cordoba Seat Cordoba Seat Cordoba Seat Cordoba Seat Cordoba Seat Cordoba Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Arosa Seat Arosa Seat Arosa Seat Arosa SHOW/R WERKPlI Li Op de IAA voor bedrijfsauto’s in Frankfurt hidden Renault en Opel een voor-première van de nieuwe Trafic (Renault) en Vivaro (Opel), een gezamenlijk ontwikkelde lijn van lichte bestelauto’s, die volgend voorjaar op de markt komt. ïken- imst i teruggebracht naar I km of iedere 2 jaar. >n compleet nieuwe bovenkant van de 1 m, 19 VERIO NIEUl TO1 JEEP' Suzuki Suzuki' Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-5430022 CABR Peuget Mazda De Yaris T Sport drie en vijf portiei komt de auto i GS430 Exect kaartje var start in de 1 Deze S uniek 12 maanden mobiliteitsg; afleveringsci Nationale At staat de auto op 15 inch lichtme- worden. Het digitale instrumen taal. De carrosserie krijgt een tarium is vervangen door analo- extra sportieve uitstraling door ge instrumenten en verder zien de dieper doorlopende bumpers, we in het interieur sportieve een nieuwe grille met TS-loso en skirts. stoelen, een driespaaks met leer bekleed stuurwiel en een afwer king met metallic-grijze en chro men accenten. ~t kan straks i tieren besteld Verschillen zijn er natuurlijk ook. Zo hebben beide modeller een iets afwijkend front. De O en Renault hebben ieder hun gen grille, maar de koplampen zijn weer identiek. Bij de Vivaro ledig gehouden en daarom is de Nissan-dealer hét adres voor alle soorten schades. serie krijgt een uitstraling door oorlopende bumpers, grille met "TS’-logo Na een aantal succesvolle jaren binnen het Dutch Touring Car Cham pionship (DTCC) schrijven Cavallino Engineering uit Loosdrecht en au tomagazine AutoVisie reeds in voor het komende seizoen. Zij doen dat met een onverwachte maar beslist kansrijke nieuwkomer op het circuit: de Lexus IS 200. De keuze voor de Lexus IS 200 is niet uit de lucht komen vallen. Om te beginnen wordt er in Japan al langere tijd en bovendien met succes ge- raced met de Alteza 200 RS, de Japanse versie van de IS 200. Bovendien bleek de IS 200 met zijn achterwielaandrijving en zescilinder-motor over de beste papieren te beschikken om het heersende geweld binnen de DTTC, het hoofd te bieden. Peter van Erp van Cavallino Engineering: “Natuurlijk hebben we de auto uitgebreid bekeken en gereden. Prachtig datje aan het onderstel en de rijkwaliteiten afleidt dat de ontwerper iets met autosport heeft. Een echte rijdersauto is het.” 1 De komende maanden zullen Cavallino Engineering en de eerder dit jaar speciaal opgerichte afdeling Cavallino Promotions benutten om het nieuwe team volledig op de rit te zetten. Cavallino Engineering voor wat betreft de technische kant van de zaak; Cavallino Promotions voor wat betreft de commerciële kant. Met verschillende mogelijke sponsors zijn al gesprekken gevoerd en de reacties stemmen zeer positief. “Maar er moet nog veel werk worden verzet om het totale plaatje rond te krijgen”, aldus Peter van Erp. “En ook over de teamsamenstelling is nog geen beslissing genomen, al zal Paul van Splunteren, medewerker van AutoVisie, onge twijfeld het stuurwiel van één van de beide auto’s in handen nemen.” DE TILBURG zijn de richtingaanwijzers in de voorbumper opgenomen, terwijl de Trafic deze onderdelen direct onder de koplampen heeft en de bumper voorzien is van extra stootranden. Aan de achterkant kenmerken de twee bestellers zich door smalle, extreem hoge achterlichtunits die duidelijk aan de Renault Kangoo doen denken. Het dashboard is wat Opel vormgeving betreft natuurlijk in ei- gelijk, maar Opel en Renault brengen ieder wel hun eigen stuurwielen in. De nieuwe Trafic en Vivaro zijn de eerste echte vrucht van de sa menwerking. Het is duidelijk aan het ontwerp te zién dat de taken verdeeld zijn geweest in het ontwikkelingsproces. Zo heeft het uiterlijk een herkenba re Renault-signatuur, terwijl het dashboard typisch Opel ge noemd mag worden, al is het al leen al door het materiaalge bruik. Opel draagt weer zorg voor de productie in het Engelse Er komen diverse carrosserieva- rianten van de Trafic en Vivaro zoals een gesloten bestelwagen een combi met 2 tot maximaal I zitplaatsen en diverse platform- cabines om als basis te dienen voor koelwagens, campers etc. Het Quality Repair Schadeservi- ce Programma van Nissan is sinds kort uitgebreid met Fi nishline, waarmee kleine lakbe- schadigingen onzichtbaar kun nen worden gerepareerd. Enige tijd geleden maakten de Nissan- dealers zich al de Momidashi- techniek eigen, het zogenaamde uitdeuken zonder spuiten. Maar ook met de nieuwe Finishline zullen de kosten voor de repara tie van kleine schades flink wor den teruggebracht. Het is de be doeling dat de komende jaren alle Nissan-dealers hiervan ge bruik gaan maken. Kleine lakschades ontstaan door steenslag, het ongelukkig opens laan van portieren of een langs rijdend boodschappenkarretje. De hierdoor veroorzaakte deuk jes kunnen via Momidashi wor den verwijderd als de lak niet beschadigd is. Met fijn gereedschap wordt de deuk van binnenuit bewerkt. Fi nishline is een dóórontwikkeling hierop en biedt uitkomst bij een kleine lakschade. Er wordt ge bruik gemaakt van een speciale lakspuit en watergedragen lak ken. Meti Wie tot en met 30 november dit jaar een nieuwe auto bij de Dae- woo-dealer koopt krijgt afhankelijk van het model tot maximaal f.5.000,= aan gratis accessoires kado. Hiermee viert Daewoo het feit dat het merk vijfjaar geleden voor het eerst in Nederland ver krijgbaar werd en wie jarig is, moet trakteren. Voorbeelden van aantrekkelijke accessoirs zijn een navigatiesysteem, handsfree belpakket, geluidsinstallatie, trekhaak, spoilers etc. Bij de Dae woo Matiz en Tacuma mag voor f.500,worden uitgekozen. Wie een Lanos koopt krijgt f.3.000,= te besteden en bij de Nubira en Leganza respectievelijk f.4.000,= en f.5.000,=. is deze methode minder belas tend voor het milieu. Uiteraard blijft de carrosseriegarantie vol- Op de de Autosalon van Parijs staan diverse nieuwe Lexus model len. Zo toont het Japanse topmerk de definitieve versie van de SC430 sportcoupé-cabriolet. Uiteraard is de nieuwe RX300 aanwezig, een Sports Luxury Vehicle die nog voor het einde van het jaar leverbaar is en de vernieuwde GS300 en nieuwe GS430. Misschien is het even twee keer kij ken om de uiterlijke wijzigingen aan de GS300 te ontdekken. Maar de nieuw gevormde koplampen, grille en achterlichten geven het ui terlijk van de sportsedan onmisken baar nog meer cachet. En hetzelfde tot een vermogen van 106 pk en een koppel van 145 Nm bij 4200 tr/min. De motor geeft de auto een top van 180 km/u en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Maar het blijft niet alleen bij motorische aanpassingen. Zo is de wielop hanging 20 mm verlaagd en spreken, moge duidelijk zijn. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en desgewenst kan er in slechts 6,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u geaccelereerd worden. In de praktijk zal het de berijders niet zo zeer om het hoge prestatiepoten- 1; zijn en zal de GS430 veel meer gewaardeerd worden om Na de aankondiging van een volledige lijn sportieve model len, te beginnen met de Celica T Sport, laat Toyota in Parijs ook de Yaris T Sport zien, die in de loop van het vooijaar leverbaar wordt. De auto beschikt over een 1,5 liter WT-i motor die voor de gelegenheid is opgepept een infraroodstraler wordt een snellere uitharding van de lak verkregen. Finishline zorgt niet alleen voor een kostenbe sparing van wel 50 procent, maar zorgt ook voor een minder lange reparatieduur. Bovendien Beide fabrikanten ondertel den in 1996 een overeenkoi met als direct gevolg dat de Re nault Master ook als Opel Mo- vano óp de markt kwam en dat de oude Renault Trafic in een aantal landen als Opel Arena le verbaar was. het programma nog uitgebreid met een 2,5 liter dCi-motor goed voor 133 pk. De service-interval- lenzijnf 30.000 k Uiteraard kan het Franse merk Citroën niet achterblijven als het gaat om primeurs op de Parijse autotentoonstelling. De belangrijkste premiè re is die van de C5, een compleet nieuwe vijfdeurs auto die in het pro gramma komt aan de bovenkant van de Xantia en daarmee ook de onder kant van de XM vervangt. De C5 is 4,62 meter lang en heeft standaard Hydractive III vering met een elektronische sturing. De auto zal worden geleverd met een 2,9 liter V6 24-klepper of een 2,2 liter HDI-motor met roetfilter. Uiteraard staat in Parijs ook de recent vernieuwde Xsara met vooral een nieuw front dat beter aansluit bij de Picasso. Het elektrisch systeem maakt voortaan gebruik van multiplex bedrading. Motorisch is er nieuws in de Berlingo waarin een 1,6 liter 16V leverbaar wordt en in de Evasion die vanaf binnenkort kan worden geleverd met een 2 liter HDi-motor met 16 kleppen. De Citroën Osmose is een prototy pe van een stadstaxi met plaats voor drie personen voorin en twee achter in. Bij dit model is aandacht besteed aan de bescherming van voetgan gers via radar en externe airbags. Vanaf volgend jaar staat de Berlingo Modutop in de showroom met een multifunctioneel dak met extra facili teiten in het interieur en meer opbergmogelijkheden buitenop. VW Bora Seat Aro Opel Co VW Polo Opel Ast Fiat Seici Renault Ford Ka Honda C Renault l Suzuki Bc Renault 1 Seat Ibizi Mazda 3 Opel Vee Honda C Renault I Nissan Si Subaru V Mazda 6 Seat Ibizi VWGolf VW Golf Renault I Chevrole Peugeot BMW 318 Peugeot Mitsubist Toyota C Suzuki Sv Audi 80 2 Nissan 1( Nissan Si Peugeot igrijkste nieuws aan de GS430 bevindt zich onder de motor kap, waar een nagelnieuwe 4,3 liter V8 zijn intrek heeft genomen. Het is tieel te doen zijr overigens dezelfde krachtcentrale die later dit jaar in de nieuwe LS430 te vinden zal zijn, het absolu te vlaggenschip van Lexus. De V8 ontwikkelt een vermogen van 283 pk en bij 3.500 tr/min een maximum koppel van 417 Nm. Dat de prestaties die de GS430 hier mee neerzet, tot de verbeelding z’n soevereiniteit op het gebied van souplesse, stilte en comfort. Lexus levert de vernieuwde GS300 vanaf f,119.9Q0,= en als Executive to op f. 135.900,=. De eutive kent een prijs- inf.l59.900,=. De levering s loop van oktober. verhaal geldt voor het interieur, waar de klokken op het dashboard voortaan omringd worden door ch romen accenten en waar ook de middenconsole een dergelijke af werking krijgt. De GS300 heeft voortaan hoofdairbags vóór en de automatische transmissie laat zich in het vervolg ook vanaf het stuur wiel bedienen. Evenals voorheen, kan de GS300 in een Executive-specificatie besteld worden, waarbij onder andere lede ren bekleding en een DVD-naviga- tiesysteem standaard zijn. De 8 ci linder GS430 is uitsluitend als Executive verkrijgbaar en heeft bo vendien ‘af fabriek’ een stuurwiel van hout en leder, en 17 inch licht metalen velgen (in plaats van 16 inch). Het belang Luton, terwijl de motoren vanuit Frankrijk worden aangevoerd. De Vivaro en Trafic gaan een plaats bezetten in het segment van de compacte bedrijfsvoertui gen tussen de 2 en 2,8 ton. Uiteraard verkopen Opel en Re nault de nieuwe besteller via hun eigen dealemetwerk. Hier bij kan gekozen worden uit twee wielbases. In het maximale ge val is er sprake van een laadver mogen van 1200 kg en een volu me van 6 kubieke meter. Motorisch ligt de riadruk op de twee common rail turbodiesels met een inhoud van 1,9 liter en vermogens van 80 en 100 pk. Ook kan er worden gekozen voor een 2 liter 16-klepper. Deze ben zinemotor wordt net als de krachtigste diesel standaard ge leverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Later wordt De versnellingspook is op het dashboard geplaatst en ligt goed binnen handbereik. Het dash boardkastje is gekoeld als er wordt gekozen voor airconditio ning. Uiteraard is er een volledi ge range accessoires ontwikkeld met onder meer audio-installa- ties, lichtmetalen velgen en een nieuw Carminat navigatiesys teem volledig in het dashboard geïntegreerd. De wielophanging is vergelijk baar met die van een comforta bele ruimtewagen. De voorwiel- ophanging is daarom uitgerust met een stabilisatorstang om overhellen in bochten tegen te gaan. Achter zien we een ophan ging met getrokken draagarmen en lastafhankelijke schokdem pers. De auto’s staan op 16 inch wielen en hebben rondom schijf remmen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 34