en! Volvo S40 1.9D AutoTest 1 goed. F Merkbaar verbeterd F VAN ROOSMALEN Lancia Nea laat ons de toekomst zien Ford met de Ka van couture Skoda Fabia als Combi Nieuwe Saab-oogst bij Zuid-Oost EPTEMBER 2000 PAGINA 21 DE TILBURGSE KOERIER Opblaasbaar gordijn Heldere koplampen Op het gebied van veiligheid Technische gegevens: Grote bagageruimte Bouwwijze Autobedrijven Prestaties: 4ercedes-Benz Verbruik: Prijs: en in iab-n land: \SAAB VOLVO Op het hele programma worden de nieuwe lakkleuren laserood en staalgrijs ingevoerd. Al het Saab-nieuws is te bewonderen in de showroom van Zuid-Oost aan de Ringbaan Zuid 301 in Til burg. □i Esprit, bouwjaar cm, lichtmetalen vel- ilgenaar 64.950,- tgarde Automaat, rart, 85.000 km, air- chting, 1e eigenaar :e Automaat, bouw- 110.000 km, grijs option, 1e eigenaar i een aan- j Aero Ford Ka aan te kleden. Dit f in nauwe samenwerking me Ford Designcentrum. Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-369600 en het vermogen van de 2,3 liter turbomotor is vergroot. Deze le vert nu 185 pk en een koppel van 280 Nm ei- VolvoS401.9D 4 in lijn 1870 cc 80 x 93 mm 115 pk bij 4000 tr/min 265 Nm bij 1750-2500 tr/min lengte 4,516 meter, breedte 1,716 meter 1270 kg dster, bouwjaar'97. 6 inch, lichtmetalen 1.500,- DE AUTOMAAT* DONDERDAG 28 SEPTEMBER 2000 PAGINA 3 ZUlDQOSTbv Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 voor- it pres- I pk met 240 ;deze pk Viuieu diesel bej meerprijs exact f.2.1 ginti f.47.; zijn Pishat ■ging iet het W TT fe hebben als Nederlanders toch een gevoel van nationale trots als we een Volvo S40 of V v V40 zien rijden en die trots is absoluut te recht. Alhoewel het de laatste Volvo is, die in Born wordt geproduceerd, is het een auto die zeker sinds de recente wijzigingen ieder vergelijk aan kan. We reden de nieuwe common rail diesel. Maar die zichtbare wijzigingen zijn er wel degelijk. Allereerst heeft Volvo de wielbasis fractio- Combi met een vergelijkbaar royaal motorenaanbod leveren. In Nederland zal de Fabia Com bi officieel vanaf de AutoRai in februari volgend jaar leverbaar worden. ijder in de ig elektror ie ingrij] Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 1400 kg geremd) topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. stadscyclus 7,5 liter/100 km buitenwegcyclus 4,2 liter/100 km gecombineerd 5,4 liter/100 km f.58.453,41 blij verrast zijn als men met de nieuwe generatie op stap gaat. .i-'gSS Wanten^ De Parijse autotentoonstelling levert voor Skoda de tweede mo delvariant van de nieuwe Fabia op, de Fabia Combi. Deze mo dem gelijnde, compacte station wagon deelt zijn voorste gedeel te met de bestaande vijfdeurs. Daarachter is de daklijn iets verder doorgetrokken, maar is de achterkant geheel in stijl met de vijfdeurs vormgegeven. Na tuurlijk gaat Skoda de Fabia Alle Saab-modellen hebben voor taan standaard cruise control en een Saab Car Computer. In de contactsleutel is de afstandsbe diening voor de centrale ver- Het onderstel is het laatste punt waarop Volvo de S40 heeft aan gepakt. Met name de McPhers on voorwielophanging is hele maal nieuw en lijkt wat bouwwijze sterk op die van de V70. De multi-link achterwielophan- ging is extra onder de loep geno men en al deze wijzigingen heb ben geleid tot een soepeler en Voor de tweede keer is modeont werper Frans Molenaar verzocht om een speciale editie van de markers en stootstrips. Aan de ver- achterzijde betreft het weer n de kleine wijzigingen aan de I per en andere lichtunits, die van vorm weer gelijk gebleven zijn. In ieder geval is de Volvo S40 nog steeds een krachtige en de gelijke verschijning die enkele jaren na zijn introductie nog steeds actueel oogt. Een Volvo heeft nu eenmaal altijd iets tijd loos. Overigens is de V40 op de Nederlandse markt populairder dan de S40 sedan. grendeling opgenomen en de achterspoiler behoort standaard tot de uitrusting van iedere 9-3. “Met de eerder geïntroduceerde Aero-uitvoeringen heeft Saab veel berijders van andere mer ken tot een overstap verleid. De aantrekkingskracht van de 9-3 Aero stijgt nög verder doordat hij sportieve items van de 9-3 Viggen heeft gekregen”, vertelt dhr. Van Zon. Ook de grotere 9-5 is op e tal details gewijzigd. De heeft een sportievere uitstraling nen een hoog cijfer. Ze zijn wat minder groot dan in de V70 en S80, m<lar de ondersteuning van het lichaam is uitstekend en hetzelfde geldt voor de verstel- mogelijkheden. De stoel kan in hoogte worden aangepast, maar ook de zithoek is verstelbaar. De stuurkolom kan ook in hoogte variëren. Handig is de mogelijk heid om de rugleuning van de passagiersstoel voorover te klappen. Samen met de neer- ,er klapbare achterbank in delen) Jium- ontstaat er zo een forse interne laadlengte. Bovendien heeft de kofferruimte met 471 liter een forse inhoud. Centrale vergrei deling, elektrische ruitbedie- ning voor en een toerenteller zijn standaard. De Saab-modellen uit de 9-3 en 9-5 reeks ondergaan voor model jaar 2001 een aantal wijzigin gen. Deze nieuwe oogst staat binnenkort in de showroom van Automobielbedrijf Zuid-Oost in Tilburg. De standaarduitrusting is verder opgewaardeerd en het merk levert alleen nog maar tur bomotoren. “Turbotechniek is prachtig”, zegt dhr. Van Zon van Zuid-Oost. “Uit een relatief ge ringe cilinderinhoud zijn hoge prestaties te halep. Als geen an der heeft Saab deze techniek ge perfectioneerd. Dat blijkt juist heel sterk bij de 9-3 2.0t,’ zien van een nieuwe light sure turbomotor van 150 een riante trekkracht van 240 Nm. Daardoor accelereert deze Saab 9-3 nagenoeg even soepel bij lage toerentallen als de ver sies met meer topvermogen.” met 102 pk op het programma staat. De motor levert een flink koppel van 265 Nm tussen 1750 en 2500 tr/min. De krachtbron is een feest van souplesse en zonder al te veel te schakelen is hij eigenlijk altijd bereid om vermogen en kracht .te leveren, zodat acceleraties vlot verlopen en dat inderdaad bij een prettig laag geluidsni veau. In 10,5 seconden schiet de S40 1.9D naar de 100 km/u en haalt maximaal 195 km/u. Waarden waarmee de Volvo me teen gelijk staat met de hoogste trap van de concurrentie. De dieselmotor is alleen te koppe len aan een handgeschakelde vijfbak. Het gemiddelde ver bruik kwam uit op 1 op 15,8. neel verlengd. De voorwielen zijn iets verder naar voren v"’1- huisd en daarom heeft men uc voorspatborden opnieuw moeten vormgeven. Maar er is een mo del uit de eerste serie ter verge lijking nodig om het verschil te kunnen zien. Nieuw is verder de voorbumper die het meest een voudig te herkennen is aan een brede stootrand die ter hoogte van de nummerplaat wordt on derbroken. Alle Volvo’s uit de S/V40-reeks hebben voortaan heldere koplampen. Aan het profiel is weinig nieuws te zien, behalve dan details als de side- De wijzigingen in het interieur zijn eigenlijk van hetzelfde la ken een pak. Ook hier gaat het om details zoals diverse knopjes op het dashboard, de vormge ving van de optionele audio-in- stallatie en erg belangrijk de on dersteuning die door de stoelen wordt geboden. Bovendien zijn stoelen en portierpanelen met nieuwe bekledingsstoffen over trokken en voert Volvo andere kleurencombinaties door. Het lijkt wel alsof Volvo op het gebied van de afwerking de auto nog eens flink ondér de loep ge nomen heeft. De stoelen verdie- Wie bij de vernieuwde Volvo S40 meteen een uiterlijk ande re auto verwacht, komt wat be drogen uit. Volvo heeft juist zijn uiterste best gedaan om de uitstraling van de sedan en estate zoveel mogelijk gelijk te houden, omdat beide auto’s op dit punt in de Europese markt hoog gewaardeerd worden. I Wij vertellen er graag meer over! Volvo levert de S40 1.9D 115 vanaf f.58.453,41. De 102 pk iel begint bij f.55.478,40. De -ijs voor de V40 bedraagt L.v x.2.258,80. De reeks be- met de S401.6 voor .434,86. De nieuwe creatie heet Ford Ka Couture Frans Molenaar en wordt in een oplage van slechts 500 stuks gebouwd. De kopers ontvangen bij de auto een ca deau, wat blijft overigens nog een verrassing. Het serienum mer staat op een schildje op het dashboard. heeft Volvo een naam hoog te houden. Standaard werd de S40 al voorzien van airbags en zijair bags, maar daar komen nu stan daard de opblaasbare gordijnen bij die bij een zijdelingse aanrij ding het hoofd van zowel de voor- als achterpassagiers be schermt. Net als voorheen z; er hoofdsteunen op alle zitpl; sen, voorstoelen met whiplas bescherming en een samendruk bare stuurkolom. Technisch zijn de wijzigingen aan de S40 wellicht het meest vergaand. De vorig jaar geïntro duceerde direct ingespoten tur bodiesel stond als behoorlijk ru moerig bekend en met dat imago rekent de nieuwe common rail versie direct af. Het gaat overi gens om dezelfde motor met een nieuwe inspuiting. We reden de variant met 115 pk bij 4000 tr/min, terwijl er ook een versie De Ka Couture Frans Molenaar is zeer rijk uitgerust met onder meer lederen bekleding met een geperforeerd zitgedeelte, hoofd steunen achter, op de leerkleur afgestemd tapijt, 14 inch dubbel- spaaks velgen, verlichting en op- bergnetten in de bagageruimte, speciale grille, vloermatten, cd- speler, airconditioning, meeges poten bumpers, airbags en zij- airbags, elektrische ruiten en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en me- taallak ‘Medium Charcoal Grey’. De Ka Couture Frans Molenaar kost £29.995,=. comfortabeler weggedrag zon der de goede dynamische eigen schappen aan te tasten. Kortom, de S40 is met name op lange rit ten comfortabeler geveerd, maar gaat een sportief stukje sturen niet uit de weg. Natuurlijk le vert Volvo standaard ABS. De S40 heeft aan rijkwaliteiten enorm gewonnen en huidige ei genaren van dit type auto zulk houden de auto en de verrichtin gen van zijn berijder in de gaten en sturen zonodig elektronische systemen aan die ingrijpen als zich onveilige situaties voor doen. Passagiers kunnen zich volop vermaken door een DVD- film te bekijken of een e-mail te verzenden. Diverse functies zijn spraakgestuurd, zodat men aan de auto kan vragen een favoriet muziekje op te zetten. Maar ook de verstelling van de stoelen of de gewenste temperatuur wor den op afroep verkregen. De ont- wikkelingsafdeling van Lancia heeft de Nea ontwikkeld volgens een filosofie dat de auto van de toekomst een interactie met zijn passagiers moet aangaan, zon der in him plaats te treden. Maar de Nea communiceert niet alleen met zijn inzittenden als een afgesloten geheel, maar ook met de buitenwereld. Een van de conceptstudies op de Parij se Mondial is de Nea (nieuw in het Italiaans) van Lancia. Het is een 4,10 meter lange auto die laat zien hoe de middenklasse er over enkele ja ren uit kan zien. Er is niet alleer gekozen voor moderne, bijna coupé-achtige vormen, maar ook voor de nieuwste communicatie- technologiën. Het gaat om een rijdend prototype met diverse elementen die vroeg of laat in se- rieproductie zullen worden geno men. Staat de auto geparkeerd met de deuren op slot, dan zijn de ruiten helemaal zwart getint. Komt de eigenaar op de auto af gelopen met de persoonlijke smart-kaart, dan openen de por tieren, worden de ruiten lichter en gaat de binnenverlichting aan, terwijl de bestuursstoel ii de juist positie wordt gediri geerd. Op een computerscherm kan men de motor starten. Een radarsysteem en TV-camera’s

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 31