en!
Volvo S40 1.9D
AutoTest
1 goed.
F
Merkbaar verbeterd
F
VAN ROOSMALEN
Lancia Nea laat ons de toekomst zien
Ford met de Ka
van couture
Skoda Fabia als Combi
Nieuwe Saab-oogst bij
Zuid-Oost
EPTEMBER 2000 PAGINA 21
DE TILBURGSE KOERIER
Opblaasbaar gordijn
Heldere koplampen
Op het gebied van veiligheid
Technische gegevens:
Grote bagageruimte
Bouwwijze
Autobedrijven
Prestaties:
4ercedes-Benz
Verbruik:
Prijs:
en
in
iab-n
land:
\SAAB
VOLVO
Op het hele programma worden
de nieuwe lakkleuren laserood
en staalgrijs ingevoerd. Al het
Saab-nieuws is te bewonderen in
de showroom van Zuid-Oost aan
de Ringbaan Zuid 301 in Til
burg.
□i Esprit, bouwjaar
cm, lichtmetalen vel-
ilgenaar 64.950,-
tgarde Automaat,
rart, 85.000 km, air-
chting, 1e eigenaar
:e Automaat, bouw-
110.000 km, grijs
option, 1e eigenaar
i een aan-
j Aero
Ford Ka aan te kleden. Dit f
in nauwe samenwerking me
Ford Designcentrum.
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-369600
en het vermogen van de 2,3 liter
turbomotor is vergroot. Deze le
vert nu 185 pk en een koppel van
280 Nm
ei-
VolvoS401.9D
4 in lijn
1870 cc
80 x 93 mm
115 pk bij 4000 tr/min
265 Nm bij 1750-2500 tr/min
lengte 4,516 meter, breedte 1,716 meter
1270 kg
dster, bouwjaar'97.
6 inch, lichtmetalen
1.500,-
DE AUTOMAAT* DONDERDAG 28 SEPTEMBER 2000 PAGINA 3
ZUlDQOSTbv
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
voor-
it pres-
I pk met
240
;deze
pk Viuieu
diesel bej
meerprijs
exact f.2.1
ginti
f.47.;
zijn
Pishat
■ging
iet het
W TT fe hebben als Nederlanders toch een gevoel
van nationale trots als we een Volvo S40 of
V v V40 zien rijden en die trots is absoluut te
recht. Alhoewel het de laatste Volvo is, die in Born
wordt geproduceerd, is het een auto die zeker sinds
de recente wijzigingen ieder vergelijk aan kan. We
reden de nieuwe common rail diesel.
Maar die zichtbare wijzigingen
zijn er wel degelijk. Allereerst
heeft Volvo de wielbasis fractio-
Combi met een vergelijkbaar
royaal motorenaanbod leveren.
In Nederland zal de Fabia Com
bi officieel vanaf de AutoRai in
februari volgend jaar leverbaar
worden.
ijder in de
ig elektror
ie ingrij]
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1400 kg geremd)
topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 in 10,5 sec.
stadscyclus 7,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,2 liter/100 km
gecombineerd 5,4 liter/100 km
f.58.453,41
blij verrast zijn als men met de
nieuwe generatie op stap gaat.
.i-'gSS
Wanten^
De Parijse autotentoonstelling
levert voor Skoda de tweede mo
delvariant van de nieuwe Fabia
op, de Fabia Combi. Deze mo
dem gelijnde, compacte station
wagon deelt zijn voorste gedeel
te met de bestaande vijfdeurs.
Daarachter is de daklijn iets
verder doorgetrokken, maar is
de achterkant geheel in stijl met
de vijfdeurs vormgegeven. Na
tuurlijk gaat Skoda de Fabia
Alle Saab-modellen hebben voor
taan standaard cruise control en
een Saab Car Computer. In de
contactsleutel is de afstandsbe
diening voor de centrale ver-
Het onderstel is het laatste punt
waarop Volvo de S40 heeft aan
gepakt. Met name de McPhers
on voorwielophanging is hele
maal nieuw en lijkt wat
bouwwijze sterk op die van de
V70.
De multi-link achterwielophan-
ging is extra onder de loep geno
men en al deze wijzigingen heb
ben geleid tot een soepeler en
Voor de tweede keer is modeont
werper Frans Molenaar verzocht
om een speciale editie van de
markers en stootstrips. Aan de
ver- achterzijde betreft het weer
n de kleine wijzigingen aan de I
per en andere lichtunits, die van
vorm weer gelijk gebleven zijn.
In ieder geval is de Volvo S40
nog steeds een krachtige en de
gelijke verschijning die enkele
jaren na zijn introductie nog
steeds actueel oogt. Een Volvo
heeft nu eenmaal altijd iets tijd
loos. Overigens is de V40 op de
Nederlandse markt populairder
dan de S40 sedan.
grendeling opgenomen en de
achterspoiler behoort standaard
tot de uitrusting van iedere 9-3.
“Met de eerder geïntroduceerde
Aero-uitvoeringen heeft Saab
veel berijders van andere mer
ken tot een overstap verleid. De
aantrekkingskracht van de 9-3
Aero stijgt nög verder doordat
hij sportieve items van de 9-3
Viggen heeft gekregen”, vertelt
dhr. Van Zon.
Ook de grotere 9-5 is op e
tal details gewijzigd. De
heeft een sportievere uitstraling
nen een hoog cijfer. Ze zijn wat
minder groot dan in de V70 en
S80, m<lar de ondersteuning van
het lichaam is uitstekend en
hetzelfde geldt voor de verstel-
mogelijkheden. De stoel kan in
hoogte worden aangepast, maar
ook de zithoek is verstelbaar. De
stuurkolom kan ook in hoogte
variëren. Handig is de mogelijk
heid om de rugleuning van de
passagiersstoel voorover te
klappen. Samen met de neer-
,er klapbare achterbank in delen)
Jium- ontstaat er zo een forse interne
laadlengte. Bovendien heeft de
kofferruimte met 471 liter een
forse inhoud. Centrale vergrei
deling, elektrische ruitbedie-
ning voor en een toerenteller
zijn standaard.
De Saab-modellen uit de 9-3 en
9-5 reeks ondergaan voor model
jaar 2001 een aantal wijzigin
gen. Deze nieuwe oogst staat
binnenkort in de showroom van
Automobielbedrijf Zuid-Oost in
Tilburg. De standaarduitrusting
is verder opgewaardeerd en het
merk levert alleen nog maar tur
bomotoren. “Turbotechniek is
prachtig”, zegt dhr. Van Zon van
Zuid-Oost. “Uit een relatief ge
ringe cilinderinhoud zijn hoge
prestaties te halep. Als geen an
der heeft Saab deze techniek ge
perfectioneerd. Dat blijkt juist
heel sterk bij de 9-3 2.0t,’
zien van een nieuwe light
sure turbomotor van 150
een riante trekkracht van 240
Nm. Daardoor accelereert deze
Saab 9-3 nagenoeg even soepel
bij lage toerentallen als de ver
sies met meer topvermogen.”
met 102 pk op het programma
staat. De motor levert een flink
koppel van 265 Nm tussen 1750
en 2500 tr/min.
De krachtbron is een feest van
souplesse en zonder al te veel te
schakelen is hij eigenlijk altijd
bereid om vermogen en kracht
.te leveren, zodat acceleraties
vlot verlopen en dat inderdaad
bij een prettig laag geluidsni
veau. In 10,5 seconden schiet de
S40 1.9D naar de 100 km/u en
haalt maximaal 195 km/u.
Waarden waarmee de Volvo me
teen gelijk staat met de hoogste
trap van de concurrentie. De
dieselmotor is alleen te koppe
len aan een handgeschakelde
vijfbak. Het gemiddelde ver
bruik kwam uit op 1 op 15,8.
neel verlengd. De voorwielen
zijn iets verder naar voren v"’1-
huisd en daarom heeft men uc
voorspatborden opnieuw moeten
vormgeven. Maar er is een mo
del uit de eerste serie ter verge
lijking nodig om het verschil te
kunnen zien. Nieuw is verder de
voorbumper die het meest een
voudig te herkennen is aan een
brede stootrand die ter hoogte
van de nummerplaat wordt on
derbroken. Alle Volvo’s uit de
S/V40-reeks hebben voortaan
heldere koplampen. Aan het
profiel is weinig nieuws te zien,
behalve dan details als de side-
De wijzigingen in het interieur
zijn eigenlijk van hetzelfde la
ken een pak. Ook hier gaat het
om details zoals diverse knopjes
op het dashboard, de vormge
ving van de optionele audio-in-
stallatie en erg belangrijk de on
dersteuning die door de stoelen
wordt geboden. Bovendien zijn
stoelen en portierpanelen met
nieuwe bekledingsstoffen over
trokken en voert Volvo andere
kleurencombinaties door.
Het lijkt wel alsof Volvo op het
gebied van de afwerking de auto
nog eens flink ondér de loep ge
nomen heeft. De stoelen verdie-
Wie bij de vernieuwde Volvo
S40 meteen een uiterlijk ande
re auto verwacht, komt wat be
drogen uit. Volvo heeft juist
zijn uiterste best gedaan om de
uitstraling van de sedan en
estate zoveel mogelijk gelijk te
houden, omdat beide auto’s op
dit punt in de Europese markt
hoog gewaardeerd worden.
I Wij vertellen er graag
meer over!
Volvo levert de S40 1.9D 115
vanaf f.58.453,41. De 102 pk
iel begint bij f.55.478,40. De
-ijs voor de V40 bedraagt
L.v x.2.258,80. De reeks be-
met de S401.6 voor
.434,86.
De nieuwe creatie heet Ford Ka
Couture Frans Molenaar en
wordt in een oplage van slechts
500 stuks gebouwd. De kopers
ontvangen bij de auto een ca
deau, wat blijft overigens nog
een verrassing. Het serienum
mer staat op een schildje op het
dashboard.
heeft Volvo een naam hoog te
houden. Standaard werd de S40
al voorzien van airbags en zijair
bags, maar daar komen nu stan
daard de opblaasbare gordijnen
bij die bij een zijdelingse aanrij
ding het hoofd van zowel de
voor- als achterpassagiers be
schermt. Net als voorheen z;
er hoofdsteunen op alle zitpl;
sen, voorstoelen met whiplas
bescherming en een samendruk
bare stuurkolom.
Technisch zijn de wijzigingen
aan de S40 wellicht het meest
vergaand. De vorig jaar geïntro
duceerde direct ingespoten tur
bodiesel stond als behoorlijk ru
moerig bekend en met dat imago
rekent de nieuwe common rail
versie direct af. Het gaat overi
gens om dezelfde motor met een
nieuwe inspuiting. We reden de
variant met 115 pk bij 4000
tr/min, terwijl er ook een versie
De Ka Couture Frans Molenaar
is zeer rijk uitgerust met onder
meer lederen bekleding met een
geperforeerd zitgedeelte, hoofd
steunen achter, op de leerkleur
afgestemd tapijt, 14 inch dubbel-
spaaks velgen, verlichting en op-
bergnetten in de bagageruimte,
speciale grille, vloermatten, cd-
speler, airconditioning, meeges
poten bumpers, airbags en zij-
airbags, elektrische ruiten en
spiegels, centrale vergrendeling
met afstandsbediening en me-
taallak ‘Medium Charcoal Grey’.
De Ka Couture Frans Molenaar
kost £29.995,=.
comfortabeler weggedrag zon
der de goede dynamische eigen
schappen aan te tasten. Kortom,
de S40 is met name op lange rit
ten comfortabeler geveerd, maar
gaat een sportief stukje sturen
niet uit de weg. Natuurlijk le
vert Volvo standaard ABS. De
S40 heeft aan rijkwaliteiten
enorm gewonnen en huidige ei
genaren van dit type auto zulk
houden de auto en de verrichtin
gen van zijn berijder in de gaten
en sturen zonodig elektronische
systemen aan die ingrijpen als
zich onveilige situaties voor
doen. Passagiers kunnen zich
volop vermaken door een DVD-
film te bekijken of een e-mail te
verzenden. Diverse functies zijn
spraakgestuurd, zodat men aan
de auto kan vragen een favoriet
muziekje op te zetten. Maar ook
de verstelling van de stoelen of
de gewenste temperatuur wor
den op afroep verkregen. De ont-
wikkelingsafdeling van Lancia
heeft de Nea ontwikkeld volgens
een filosofie dat de auto van de
toekomst een interactie met zijn
passagiers moet aangaan, zon
der in him plaats te treden.
Maar de Nea communiceert niet
alleen met zijn inzittenden als
een afgesloten geheel, maar ook
met de buitenwereld.
Een van de conceptstudies op de
Parij se Mondial is de Nea
(nieuw in het Italiaans) van
Lancia. Het is een 4,10 meter
lange auto die laat zien hoe de
middenklasse er over enkele ja
ren uit kan zien. Er is niet alleer
gekozen voor moderne, bijna
coupé-achtige vormen, maar ook
voor de nieuwste communicatie-
technologiën. Het gaat om een
rijdend prototype met diverse
elementen die vroeg of laat in se-
rieproductie zullen worden geno
men. Staat de auto geparkeerd
met de deuren op slot, dan zijn
de ruiten helemaal zwart getint.
Komt de eigenaar op de auto af
gelopen met de persoonlijke
smart-kaart, dan openen de por
tieren, worden de ruiten lichter
en gaat de binnenverlichting
aan, terwijl de bestuursstoel ii
de juist positie wordt gediri
geerd. Op een computerscherm
kan men de motor starten. Een
radarsysteem en TV-camera’s