Volkswagen Sharan TDI115 pk Comfortline
AutoTest
Renault Laguna II
I
VAN MOSSEL TILBURG BV
Colt
Zuinige
Mitsubishi
y
F
Meer innerlijke kracht
Opel weer van start met Winterplan
>LER
op Circuit Park Zandvoort
Zondag 24 september:
Autoraces
Andere benadering
k.
i i
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT e DONDERDAG 21 SEPTEMBER 2000 «PAGINA 3
Pompverstuivers
A tot Z
Vertrouwd profiel
□rd.nl
Hoge carrosserie
Verbruik:
Prijs:
een auto op maat.
u met onder
eenvoudig te
3 E R
irager
uitent
Vanaf de
1. Daarnaast
iz.com/
uur.
32.57) per maand Gebaseerd
maar
le seg-
- 605 98 71.
ide
en
fant daarvan
t op een
i staat de
zolgens
iderde
A Ihoewel het zwaartepunt van de Europese
ruimtewagens zich heeft geconcentreerd op
<A JLde middenklasse, mag ook de full size zich
nog steeds in een grote belangstelling verheugen.
Volkswagen nam recent haar Sharan flink onder
handen, zodat dit model nog enkele jaren meekan.
naar boven opgeschoven,
dat is een trend in dit hek
ment.
De 115 pk TDI C
kost £78.900,=.
wordt de basis’J
en de Trendline en Highl
kosten respectievelijk
J,=. De au-
extra. Al-
i is nog ver-
TILBURG
Ringbaan Noord 65
Tel. 013-53212411
"t constructie zorgt
innenruimte. En dan
OISTERWIJK
f Vervolg van bladzijde 1
1 SEPTEMBER 2OOO.PAGINA2I
j overhelt
rijcomfort
lading op
ABS behoort tot de
trusting van iedere
Al meer dan 20 j aar maken tien
duizenden Opel-rijders gebruik
van het Opel Winterplan, een
jaarlijkse controle om zonder
technische problemen de winter
door te komen. Hoe eerder men
deze controle laat uitvoeren, hoe
jielbedrijf
de Ven
vijkB.V.
sweg 19,
listerwijk.
3 - 5282680.
en achterzijde merkbaar zijn op-
gefrist.
Bij alle recente facelifts heeft
Volkswagen nauwelijks aan
de vorm van haar modellen ge
sleuteld, maar zijn de wijzigin
gen vooral op details en in de
techniek te vinden. Daarom
mag men bij de nieuwe Sha
ran geen revolutie verwach-
Bij de Colt werd de berekening
uitgevoerd bij een gebruik over 2
1/2, 5,6 en 7 1/2 jaar en 16.000
km per jaar. De Colt is al vele ja
ren een vertrouwd gezicht in dé
Mitsubishi familie en is als drie-
deurs hatchback leverbaar van
af £27.495,=.
Beginnen we bij het front dan
zijn de koplampen iets recht
hoekiger geworden en wat gro
ter uitgevallen. Uiteraard zijn
alle lichtfuncties met uitzon
dering van de mistlampen
achter één helder glas te vin
den. De grille is ook wat forser
uitgevallen en draagt in het
midden trots het VW-em-
bleem. Bij dit geheel past een
keuze uit een 5-bak of automaat,
de laatste dan met 108 pk en 250
Nm. Dan volgt dezelfde motor met
120 pk en een flink hoger koppel
van 275 Nm bij 2000 tr/min stan
daard voorzien van een zesver- voor met
snellingsbak, die we ook vinden op
de topdiesel die in de loop van e pn-}ze
2001 verschijnt, de 2,2 dCi. Deze Ule zljn 1
2,2 liter 16-klepper levert maar schattin
liefst 135 pk en een koppel van
320 Nm en is er met 6-bak of 5-
traps automaat. Kortom, aan het
keuzepallet zal het niet liggen.
De 115 pk TDLmotor is nieuw in
de Sharan, het gaat om de be
kende 1,9 liter voorzien van
pompverstuivers, Volkswagens
alternatief voor common rail. De
krachtbron levert zijn maximale
vermogen bij 4000 tr/min en
zorgt voor een fors koppel van
310 Nm bü 1900 tr/min. Over
gebrek aan trekkracht heeft
men nooit te klagen. Om de mo-
torkrachten goed over het snel-
heidsbereik van de auto te kun
nen verdelen, is voortaan een
handgeschakelde zesversnel-
lingsbak standaard. De motor
laat zich vooral in koude toe
stand nog wel iets horen en blijft
altijd in de verte als diesel her
kenbaar.
De Nederlandse Autorensport Vereniging en de His
torische Auto Ren Club organiseren dit seizoen voor
de derde maal Clubraces op Circuit Park Zandvoort.
Naast zeven nationale klassen racen op Zandvoort
tevens twee Deense toerwagenklassen. Zaterdag 23
september zijn er van tien uur tot circa halfvijf de
kwalificatietrainingen, terwijl de dag besloten
wordt met een wedstrijd in de Deense 2000-toerwa-
genklasse. Zondag 24 september begint het racepro-
gramma om tien uur en duurt de gehele dag tot half-
zes. Aan de start komen de Compact Cars en de
Merwede Springs Cup.
Het onderstel is wat betreft con
structie gelijk gebleven, McP
herson veerpoten voor en achter
schuin geplaatste langsdraagar-
men met schroefveren. Dit zorgt
ervoor dat de relatief hoge car
rosserie niet overdadig i
in bochten en dat het rij
zowel leeg als met belau
■niveau blijft.
standaarduiti
Sharan.
Prijstechnisch is de Sharan ten
opzichte van de eerste generatie
De Consumentenbond heeft voor
dë zesde achtereenvolgende keer
de Mitsubishi Colt 1.3 en 1.6 uit
geroepen tot zuinigste kleine
middenklasser. Jaarlijks wor
den meer dan 75 auto’s van ver
schillende merken en types on
der de loep genomen.
Mitsubishi scoorde verve
met de Carisma 1.6 een c
staat de inmiddels bekende 2,9 li
ter V6 24-klepper die gezamenlijk
met PSA werd ontwikkeld. In de
Laguna treffen we de 207 pk va
riant aan met een koppel van 285
Nm bij 3750 tr/min. Deze kracht
bron is alleen te combineren met
een vijftraps automaat. En dan de
voor Renault zeer belangrijke die
sels. De Laguna II wordt nog uit
sluitend geleverd met common
rail motoren, waarbij men uit drie
varianten kan kiezen. Het pro
gramma begint met de 1.9 dCi met
een vermogen van 105 pk en een
koppel van 200 Nm bij 1500
tr/min. Ook bij deze motor is er de
I Merk en type;
I Aantal cilinders:
I Cilinderinhoud:
I Boring x slag:
E Vermogen:
I Koppel:
i Afmetingen:
I Gewicht:
I Aanhanggewicht: 200(
I Prestaties:
met de hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel een uitsteker
de zitpositie op. De stoelen zijn
ten opzichte van de eerste gene
ratie veranderd en bieden een
beter ondersteunde zit. Door de
lekker hoge zitpositie heeft men
vanuit de Sharan een uitste
kend zicht rondom. Wel is het
raadzaam de middelste hoofd
steun achter te verwijderen,
vanwege een beperkt zicht door
de spiegel. Achterin heeft de
Sharan standaard drie afzon
derlijke stoelen die op vijf plaat
sen vergrendeld kunnen wor
den. De ruimte achterin is
vorstelijk, ook de hoofdruimte
die in dit type voertuig nog Wel
eens te wensen over wil laten.
Tegen meerprijs zijn twee extra
stoelen verkrijgbaar. De ver-
grendelpunten en gordels zijn al
aanwezig. Op alle achterstoelen
zijn Isofix bevestigingspunten
voor kinderzitjes aangebracht.
Volop motoren
En dan de motoren, want
heeft Renault er heel wat i
K rijtje staan. Aan de basis s
S bekende 1,6 liter 16V die is opge-
waardeerd tot een vermogen van
- 108 pk en goed is voor 148 Nm bij
I 3750 tr/min. Dezelfde motor is ook
met de auto-adaptieve automaat
verkrijgbaar. Dan volgt de 1.8 16V
goed voor 121 pk en 170 Nm even
eens met 5-bak of automaat en als
topper onder de 4 cilinder de di-
reet ingespoten 2 liter IDE van
140 pk en 200 Nm. Aan de top
positie in de middenklasse. Een
laag brandstofverbruik wordt
een steeds belangrijker aan-
koöpargument gezien de stijgen
de brandstofprijzen. De Consu
mentenbond berekent van de
deelnemende auto’s de variabele
en vaste kosten. Onder de varia
bele kosten vallen het brandstof
verbruik en het onderhoud, ter
wijl rente, afschrijving,
belasting en verzekering tot de
vaste kosten worden gerekend.
De coureurs in deze klassen rijden die dag twee
wedstrijden, evenals de Vege Serries. De Deense
toerwagen Challenge rijdt een race over vier ronden,
gevolg door een pitstop van tien minuten en direct
daarna nog acht raceronden. Snelle actie is te ver
wachten in de Super Car Cup. Het historische as
pect wordt verzorgd door de toerwagens en GTs, de
monoposto’s en de Youngtimers.
De toegangsprijzen bedragen £25,= voor het buiten
terrein en £45,= voor buitenterrein en
rennerskwartier. Kinderen tot 12 jaar, onder bege
leiding van een volwassene, krijgen 50% korting.
Verder omvat de standaarduit
rusting onder meer een armleu
ning aan de voorstoelen, vier op-
bergvakken in de portieren, vier
elektrisch bediende portierrui
ten, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, cruise con
trol, verlichting en sjorogen in
de bagageruimte, radiovoorbe-
reiding met tien luidsprekers en
antenne in de achterste zijruit,
klaptafeltjes achterin, twee kle-
dingbeugels, afdekking van de
bagageruimte en een bescher
ming van de laaddrempel in
edelstaal. De Sharan is naast de
Comfortline ook verkrijgbaar in
een net iets minder complete ba
sisuitvoering of als Trendline en
Highline. Het bagagevolume is
uiteraard afhankelijk van het
aantal stoelen. Bij vijf stoelen is
er 852 liter voor handen en dit
kan probleemloos tot 2610 liter
worden uitgebreid.
TDI Comfortline
.900,=. Voor f.74.600,=
i basisuitgave geleverd
Siidline en Highline
kosten respectievelijk
£82.300,= en £91.300,
tomaat kost £5.100,=
leen de Sharan basis i
krijgbaar met de oude
vertrouwde 90 pk TDI voor
£71.100,=.
teraard twee airbags aanwez:
alsmede zijairbags in de rugl<
ning van de stoelen. De buitei
spiegels worden elektrisch va
stand veranderd en kunnen
worden verwarmd. De stuurk
lom is in hoogte en diepte ver
stelbaar en dat levert samen
gewijzigde motorkap en een
nieuw ontwikkelde voorbumper
met drie luchtinlaten. De stoots-
trip op de bumper wordt op het
zelfde niveau op de flanken
voortgezet.
De portiergrepen en buitenspie
gels worden bij de Comfortline
in de carrosseriekleur gespoten
terwijl juist de ruitomlijsting
zwart is. De dakreling is vanaf
dit uitrustingsniveau stan
daard. Aan de achterkant is de
Sharan gemakkelijk te herken
nen aan de nieuwe lichtunits
met brede, verbindende reflec-
torstrook waarin de achteruitrij-
lampen en het mistachterlicht
zijn opgenomen alsmede de be
huizing van de nummerplaat.
Het vertrouwde aangezicht
heeft de Sharan vooral aan zijn
profiel behouden, terwijl voor-
De Laguna heeft voor de bekende
McPherson wielophanging en ach
ter een H-vormige as met zelfstu
rend effect.
Deze compact i
voor meer binr
zen.
i nog niet bekend, maar
ingen gaan uit van een van-
afprijs van zo’n £44.000,= en als
Renault dat kan waarmaken,
schiet het merk regelrecht in de
De auto is met 1599 kg geen
lichtgewicht, maar de TDI-motor
heeft daar geen enkel probleem
mee. In 13,7 seconden wordt de
100 km/u behaald en er is een
top mogelijk van 181 km/u. De
TDI is ook verkrijgbaar met een
tiptronic automaat. De door ons
gereden handgeschakelde versie
scoorde met een gemiddelde ver
bruik van 1 op 13,5 uitstekend
als beloven de officiële cijfers
rond de 1 op 15.
langer men er van kan profite
ren. De garantieperiode eindigt
namelijk op 31 maart 2001,
maar wie zich op het laatste mo
ment bijvoorbeeld voor een win
tersportvakantie bedenkt, kan
zijn of haar Opel nog tot 1 febru
ari 2001 ter controle aanbieden.
Er wordt onder meer gekeken
naar de kachelradiateur, de ra-
diateur, thermostaat, water
slangen, slangklemmen, water
pomp, ventilatorriem,
koelvloeistof, accu en het expan-
sievat. Na het eventueel verhel
pen van mankementen krijgt de
Opel-rijder voor £34,50 het Win-
terplan-certificaat dat het goed
functioneren van het koelsys
teem garandeert. Mochten er
toch defecten optreden, dan zal
de Opel-dealer deze kostenloos
herstellen.
Tijdens het uitvoeren van de
wintercontrole kunnen klanten
meteen even kijken naar de aan
trekkelijke comfort- en veilig-
heidverhogende accessoires spe
ciaal geschikt voor de
wintermaanden.
Die opfrissing zet zich in het in
terieur verder voort. De auto
heeft een van A tot Z nieuw
dashboard gekregen met een
strakke vormgeving. De zes
klokken hebben een fijne chro
men omlijsting en midden boven
de console is een klein opberg-
vak gemaakt. Ook zit er een ex
tra bak met klep boven de pas
sagiersairbag. Verder is er eer
brede middenconsole met inlr
wruimte voor de audio-instal
tie, diverse bedieningsknopp<
twee bekerhouders en de vol!
dig automatische klimaatbe
heersing (Climatronic). Per w
genhelft hoeft alleen maar de
gewenste temperatuur te woi
den ingesteld en het systeem
gelt de rest. Het dashboardli-
chaam wordt in twee kleuren
Technische gegevens:
Volkswagen Sharan 115 pk TDI Comfortline
4 in lijn
1896 cc
79,5x95,5 mm
115 pk bij 4000 tr/min
310 Nm bij 1900 tr/min
lengte 4,634 meter, breedte 1,81 meter
1566 kg
)0kg
topsnelheid 181 km/u
acceleratie 0-100 in 13,7 sec.
stadscyclus 8,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,3 liter/100 km
gecombineerd 6,4 liter/100 km
£78.900,=
IfeAFS-lZ
92-GB-PHj