Volkswagen Sharan TDI115 pk Comfortline AutoTest Renault Laguna II I VAN MOSSEL TILBURG BV Colt Zuinige Mitsubishi y F Meer innerlijke kracht Opel weer van start met Winterplan >LER op Circuit Park Zandvoort Zondag 24 september: Autoraces Andere benadering k. i i DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT e DONDERDAG 21 SEPTEMBER 2000 «PAGINA 3 Pompverstuivers A tot Z Vertrouwd profiel □rd.nl Hoge carrosserie Verbruik: Prijs: een auto op maat. u met onder eenvoudig te 3 E R irager uitent Vanaf de 1. Daarnaast iz.com/ uur. 32.57) per maand Gebaseerd maar le seg- - 605 98 71. ide en fant daarvan t op een i staat de zolgens iderde A Ihoewel het zwaartepunt van de Europese ruimtewagens zich heeft geconcentreerd op <A JLde middenklasse, mag ook de full size zich nog steeds in een grote belangstelling verheugen. Volkswagen nam recent haar Sharan flink onder handen, zodat dit model nog enkele jaren meekan. naar boven opgeschoven, dat is een trend in dit hek ment. De 115 pk TDI C kost £78.900,=. wordt de basis’J en de Trendline en Highl kosten respectievelijk J,=. De au- extra. Al- i is nog ver- TILBURG Ringbaan Noord 65 Tel. 013-53212411 "t constructie zorgt innenruimte. En dan OISTERWIJK f Vervolg van bladzijde 1 1 SEPTEMBER 2OOO.PAGINA2I j overhelt rijcomfort lading op ABS behoort tot de trusting van iedere Al meer dan 20 j aar maken tien duizenden Opel-rijders gebruik van het Opel Winterplan, een jaarlijkse controle om zonder technische problemen de winter door te komen. Hoe eerder men deze controle laat uitvoeren, hoe jielbedrijf de Ven vijkB.V. sweg 19, listerwijk. 3 - 5282680. en achterzijde merkbaar zijn op- gefrist. Bij alle recente facelifts heeft Volkswagen nauwelijks aan de vorm van haar modellen ge sleuteld, maar zijn de wijzigin gen vooral op details en in de techniek te vinden. Daarom mag men bij de nieuwe Sha ran geen revolutie verwach- Bij de Colt werd de berekening uitgevoerd bij een gebruik over 2 1/2, 5,6 en 7 1/2 jaar en 16.000 km per jaar. De Colt is al vele ja ren een vertrouwd gezicht in dé Mitsubishi familie en is als drie- deurs hatchback leverbaar van af £27.495,=. Beginnen we bij het front dan zijn de koplampen iets recht hoekiger geworden en wat gro ter uitgevallen. Uiteraard zijn alle lichtfuncties met uitzon dering van de mistlampen achter één helder glas te vin den. De grille is ook wat forser uitgevallen en draagt in het midden trots het VW-em- bleem. Bij dit geheel past een keuze uit een 5-bak of automaat, de laatste dan met 108 pk en 250 Nm. Dan volgt dezelfde motor met 120 pk en een flink hoger koppel van 275 Nm bij 2000 tr/min stan daard voorzien van een zesver- voor met snellingsbak, die we ook vinden op de topdiesel die in de loop van e pn-}ze 2001 verschijnt, de 2,2 dCi. Deze Ule zljn 1 2,2 liter 16-klepper levert maar schattin liefst 135 pk en een koppel van 320 Nm en is er met 6-bak of 5- traps automaat. Kortom, aan het keuzepallet zal het niet liggen. De 115 pk TDLmotor is nieuw in de Sharan, het gaat om de be kende 1,9 liter voorzien van pompverstuivers, Volkswagens alternatief voor common rail. De krachtbron levert zijn maximale vermogen bij 4000 tr/min en zorgt voor een fors koppel van 310 Nm bü 1900 tr/min. Over gebrek aan trekkracht heeft men nooit te klagen. Om de mo- torkrachten goed over het snel- heidsbereik van de auto te kun nen verdelen, is voortaan een handgeschakelde zesversnel- lingsbak standaard. De motor laat zich vooral in koude toe stand nog wel iets horen en blijft altijd in de verte als diesel her kenbaar. De Nederlandse Autorensport Vereniging en de His torische Auto Ren Club organiseren dit seizoen voor de derde maal Clubraces op Circuit Park Zandvoort. Naast zeven nationale klassen racen op Zandvoort tevens twee Deense toerwagenklassen. Zaterdag 23 september zijn er van tien uur tot circa halfvijf de kwalificatietrainingen, terwijl de dag besloten wordt met een wedstrijd in de Deense 2000-toerwa- genklasse. Zondag 24 september begint het racepro- gramma om tien uur en duurt de gehele dag tot half- zes. Aan de start komen de Compact Cars en de Merwede Springs Cup. Het onderstel is wat betreft con structie gelijk gebleven, McP herson veerpoten voor en achter schuin geplaatste langsdraagar- men met schroefveren. Dit zorgt ervoor dat de relatief hoge car rosserie niet overdadig i in bochten en dat het rij zowel leeg als met belau ■niveau blijft. standaarduiti Sharan. Prijstechnisch is de Sharan ten opzichte van de eerste generatie De Consumentenbond heeft voor dë zesde achtereenvolgende keer de Mitsubishi Colt 1.3 en 1.6 uit geroepen tot zuinigste kleine middenklasser. Jaarlijks wor den meer dan 75 auto’s van ver schillende merken en types on der de loep genomen. Mitsubishi scoorde verve met de Carisma 1.6 een c staat de inmiddels bekende 2,9 li ter V6 24-klepper die gezamenlijk met PSA werd ontwikkeld. In de Laguna treffen we de 207 pk va riant aan met een koppel van 285 Nm bij 3750 tr/min. Deze kracht bron is alleen te combineren met een vijftraps automaat. En dan de voor Renault zeer belangrijke die sels. De Laguna II wordt nog uit sluitend geleverd met common rail motoren, waarbij men uit drie varianten kan kiezen. Het pro gramma begint met de 1.9 dCi met een vermogen van 105 pk en een koppel van 200 Nm bij 1500 tr/min. Ook bij deze motor is er de I Merk en type; I Aantal cilinders: I Cilinderinhoud: I Boring x slag: E Vermogen: I Koppel: i Afmetingen: I Gewicht: I Aanhanggewicht: 200( I Prestaties: met de hoogteverstelling op de bestuurdersstoel een uitsteker de zitpositie op. De stoelen zijn ten opzichte van de eerste gene ratie veranderd en bieden een beter ondersteunde zit. Door de lekker hoge zitpositie heeft men vanuit de Sharan een uitste kend zicht rondom. Wel is het raadzaam de middelste hoofd steun achter te verwijderen, vanwege een beperkt zicht door de spiegel. Achterin heeft de Sharan standaard drie afzon derlijke stoelen die op vijf plaat sen vergrendeld kunnen wor den. De ruimte achterin is vorstelijk, ook de hoofdruimte die in dit type voertuig nog Wel eens te wensen over wil laten. Tegen meerprijs zijn twee extra stoelen verkrijgbaar. De ver- grendelpunten en gordels zijn al aanwezig. Op alle achterstoelen zijn Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes aangebracht. Volop motoren En dan de motoren, want heeft Renault er heel wat i K rijtje staan. Aan de basis s S bekende 1,6 liter 16V die is opge- waardeerd tot een vermogen van - 108 pk en goed is voor 148 Nm bij I 3750 tr/min. Dezelfde motor is ook met de auto-adaptieve automaat verkrijgbaar. Dan volgt de 1.8 16V goed voor 121 pk en 170 Nm even eens met 5-bak of automaat en als topper onder de 4 cilinder de di- reet ingespoten 2 liter IDE van 140 pk en 200 Nm. Aan de top positie in de middenklasse. Een laag brandstofverbruik wordt een steeds belangrijker aan- koöpargument gezien de stijgen de brandstofprijzen. De Consu mentenbond berekent van de deelnemende auto’s de variabele en vaste kosten. Onder de varia bele kosten vallen het brandstof verbruik en het onderhoud, ter wijl rente, afschrijving, belasting en verzekering tot de vaste kosten worden gerekend. De coureurs in deze klassen rijden die dag twee wedstrijden, evenals de Vege Serries. De Deense toerwagen Challenge rijdt een race over vier ronden, gevolg door een pitstop van tien minuten en direct daarna nog acht raceronden. Snelle actie is te ver wachten in de Super Car Cup. Het historische as pect wordt verzorgd door de toerwagens en GTs, de monoposto’s en de Youngtimers. De toegangsprijzen bedragen £25,= voor het buiten terrein en £45,= voor buitenterrein en rennerskwartier. Kinderen tot 12 jaar, onder bege leiding van een volwassene, krijgen 50% korting. Verder omvat de standaarduit rusting onder meer een armleu ning aan de voorstoelen, vier op- bergvakken in de portieren, vier elektrisch bediende portierrui ten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise con trol, verlichting en sjorogen in de bagageruimte, radiovoorbe- reiding met tien luidsprekers en antenne in de achterste zijruit, klaptafeltjes achterin, twee kle- dingbeugels, afdekking van de bagageruimte en een bescher ming van de laaddrempel in edelstaal. De Sharan is naast de Comfortline ook verkrijgbaar in een net iets minder complete ba sisuitvoering of als Trendline en Highline. Het bagagevolume is uiteraard afhankelijk van het aantal stoelen. Bij vijf stoelen is er 852 liter voor handen en dit kan probleemloos tot 2610 liter worden uitgebreid. TDI Comfortline .900,=. Voor f.74.600,= i basisuitgave geleverd Siidline en Highline kosten respectievelijk £82.300,= en £91.300, tomaat kost £5.100,= leen de Sharan basis i krijgbaar met de oude vertrouwde 90 pk TDI voor £71.100,=. teraard twee airbags aanwez: alsmede zijairbags in de rugl< ning van de stoelen. De buitei spiegels worden elektrisch va stand veranderd en kunnen worden verwarmd. De stuurk lom is in hoogte en diepte ver stelbaar en dat levert samen gewijzigde motorkap en een nieuw ontwikkelde voorbumper met drie luchtinlaten. De stoots- trip op de bumper wordt op het zelfde niveau op de flanken voortgezet. De portiergrepen en buitenspie gels worden bij de Comfortline in de carrosseriekleur gespoten terwijl juist de ruitomlijsting zwart is. De dakreling is vanaf dit uitrustingsniveau stan daard. Aan de achterkant is de Sharan gemakkelijk te herken nen aan de nieuwe lichtunits met brede, verbindende reflec- torstrook waarin de achteruitrij- lampen en het mistachterlicht zijn opgenomen alsmede de be huizing van de nummerplaat. Het vertrouwde aangezicht heeft de Sharan vooral aan zijn profiel behouden, terwijl voor- De Laguna heeft voor de bekende McPherson wielophanging en ach ter een H-vormige as met zelfstu rend effect. Deze compact i voor meer binr zen. i nog niet bekend, maar ingen gaan uit van een van- afprijs van zo’n £44.000,= en als Renault dat kan waarmaken, schiet het merk regelrecht in de De auto is met 1599 kg geen lichtgewicht, maar de TDI-motor heeft daar geen enkel probleem mee. In 13,7 seconden wordt de 100 km/u behaald en er is een top mogelijk van 181 km/u. De TDI is ook verkrijgbaar met een tiptronic automaat. De door ons gereden handgeschakelde versie scoorde met een gemiddelde ver bruik van 1 op 13,5 uitstekend als beloven de officiële cijfers rond de 1 op 15. langer men er van kan profite ren. De garantieperiode eindigt namelijk op 31 maart 2001, maar wie zich op het laatste mo ment bijvoorbeeld voor een win tersportvakantie bedenkt, kan zijn of haar Opel nog tot 1 febru ari 2001 ter controle aanbieden. Er wordt onder meer gekeken naar de kachelradiateur, de ra- diateur, thermostaat, water slangen, slangklemmen, water pomp, ventilatorriem, koelvloeistof, accu en het expan- sievat. Na het eventueel verhel pen van mankementen krijgt de Opel-rijder voor £34,50 het Win- terplan-certificaat dat het goed functioneren van het koelsys teem garandeert. Mochten er toch defecten optreden, dan zal de Opel-dealer deze kostenloos herstellen. Tijdens het uitvoeren van de wintercontrole kunnen klanten meteen even kijken naar de aan trekkelijke comfort- en veilig- heidverhogende accessoires spe ciaal geschikt voor de wintermaanden. Die opfrissing zet zich in het in terieur verder voort. De auto heeft een van A tot Z nieuw dashboard gekregen met een strakke vormgeving. De zes klokken hebben een fijne chro men omlijsting en midden boven de console is een klein opberg- vak gemaakt. Ook zit er een ex tra bak met klep boven de pas sagiersairbag. Verder is er eer brede middenconsole met inlr wruimte voor de audio-instal tie, diverse bedieningsknopp< twee bekerhouders en de vol! dig automatische klimaatbe heersing (Climatronic). Per w genhelft hoeft alleen maar de gewenste temperatuur te woi den ingesteld en het systeem gelt de rest. Het dashboardli- chaam wordt in twee kleuren Technische gegevens: Volkswagen Sharan 115 pk TDI Comfortline 4 in lijn 1896 cc 79,5x95,5 mm 115 pk bij 4000 tr/min 310 Nm bij 1900 tr/min lengte 4,634 meter, breedte 1,81 meter 1566 kg )0kg topsnelheid 181 km/u acceleratie 0-100 in 13,7 sec. stadscyclus 8,4 liter/100 km buitenwegcyclus 5,3 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km £78.900,= IfeAFS-lZ 92-GB-PHj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21