tl lortvelgen 5 <1 Nissan Micra Theorieles op internet EN Mazda met ambitie *ENS Biet! Sterkere banden Enk DaimlerChrysler en Mitsubishi Op de sportieve toer Daihatsu Sirion 1.316V Steuntje in de rug Seat Sport gaat sportieve topmodellen bouwen DE AUTOMAATDONDERDAG 14 SEPTEMBER 2000 PAGINA 5 EMBER 2000 «PAGINA 4 DE TILBURGSE KOERIER Aluminiumlook Griezelig rm ian 1 jaar alle dperer )ioens< i 1991 8.950,- NU 991 5.950,- NU IB 1993 nu 12.950,- sedan 1989 4.950,- NU 990 4.950,- NU «1.1992 nu 25.950,- de molen) Uitlaatemissie Voor modeljaar 2001 werd er het ..'86 geel, In twee jaar tijd heeft Daihatsu in ons land zo’n 4.000 exemplaren van de Sirion verkocht, allemaal uitgerust met een 3 cilinder 1 liter motor. Om dit mo del onder een veel bredere klantengroep onder de aandacht te brengen, is er per direct een snellere va riant leverbaar met 4 cilinders en een inhoud van 1,3 liter. 11995 g nu 15.950,- ....'99 '99 '98 '99 .....'97 '97 jventi- s van- jrbaar in wordt een diesel gemonteerd. De duurste Micra is de vijfdeurs 1.4 Luxury CVT Plus voor £36.245,=. Jaj me M 14.750,- nu 22.950,- 0D.C1997 era op de markt, een auto die op het gebied van be trouwbaarheid in de voetsporen trad van zijn voor ganger. Maar auto’s hebben niet het eeuwige leven en zijn er af en toe wat duwtjes in de rug nodig om de levenscyclus van een model nog wat te verlengen. Nissan en Renault maken er geen geheim van dat de opvolgers van OLVO- OUD op is. Üi- staties i griezelig mende koop van de p overeengekou subishi koop r lijk werd gebc van 202,4 mil worden afger. aandelenpakket or Schrempp, voorzit mige rockgroep MagDat. Voor de productie is een samenwer king aangegaan met het NOB. 'nikte 2 maanden aand tie na Onderstelafstemming Technische wijzigingen zijn er verder doorgevoerd aan het rem- 28.750,- 25.750,- Sport-uitvoering is de afstem ming van het onderstel aange past. behoorlijk gunstig verbruik van 17,5 in de gecombineerde s volgens EEG richtlijn. systeem met verbeterde gev leerde schijven. Als optie is af de Comfort ABS lever combinatie met elektronische remkrachtverdeling en Nissan Brake Assist. ipac- Tiptronic zelfs Normaal gesproken worden via een soepel schakelende vijfbak de voorwielen aangedreven. Deze zijn uitstekend in staat de aandrijfkrachten op het wegdek over te brengen. Maar tegen meerprijs biedt Daihatsu een Tiptronic automaat. Op de vloer zit de normale selecteurhendel voor alle bekende functies. Het is een normale viertraps auto maat met opvallend soepel ver lopende schakelmomenter Links van de stuürkolom schakelaar waarmee de bs handbediening overgaat. D< schakelaar had beter bij de kunnen zitten. Het handma jp schakelen gebeurt met knoj op het stuurwiel, om op t. schakelen en om een Ie zet te kiezen. Het s dan meer voelbaar, nu loopt erg snel, zodat d« ties bijna op het ulvca. van de handbak. Blijkt ei straat onverhoeds doodle zet men de automaat in c teruit en wil men verve weer wegrijden, dan moet weer de schakelaar wordt drukt om 1 weer te lat Dekem i maar liefst 180 krn/u en reet aan i adere koek in vergelij- tails herl CLion 1 at dan ien ge itje. De suwe ..19.500,- Een geherstructureerde afdeling van het world rally team blijft ral ly auto’s ontwikkelen en de teams ondersteunen die met een Cordo ba WRC en de Ibiza Kit Car parti ciperen in de Europese rally kam pioenschappen (Oostenrijk, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Griekenland, Polen, Portugal en Spanje). Dit zijn zo’n 20 rally auto’s. Tevens zal Seat Sport doorgaan met het onder steunen van jonge coureurs die een start maken in de autosport door het organiseren van de Ibiza Rally Cup in Spanje. Ook zal Seat Sport de nationale cupwedstrij den blijven ondersteunen in lan den zoals Duitsland, Italië, Grie kenland, Zweden en Argentinië. “Het is een compleet nieuwe we reld voor Seat Sport. We zijn erg trots dat onze rol binnen Seat ver der is uitgebreid”, zegt Vicente Aguilera President van Seat Sport. “De kennis die door ons team in de afgelopen zes jaar is Al bijna 8 jaar geleden bracht Nissan de huidige Mi- randen in grijs of de carrosserie- ,<oh:orl „nnko. kleur. De onderkanten van de bumpers zijn m grijs uitgevoerd en verhogen de sportieve uitstr aling, voor zover dat op de Micra van toepassing is. De achterlich ten hebben nu een volledig rood kleurig glas. De omlijsting van de nummerplaat is groter gewor den, de ruitenwisser heeft een horizontale ruststand en het derde remlicht is gelukkig naar de enige juist plaats verhuisd, boven tegen het raam. nodige aan de Micra gewijzigd. De in Engeland geproduceerde compacte auto werd door de Eu ropese ontwerpafdeling aange pakt. Dat resulteerde in diverse uiterlijke details die werden ge wijzigd. Zo heeft de grille in twee segmenten voortaem een chro men omlijsting en zitten de van vorm gelijk gebleven koplampen achter helder glas. De bum] zijn volledig nieuw van de ucacu- tafel gekomen en worden op de hoeken ingelegd met bescherm- In het interieur zijn er ook de no dige specifieke elementen voor de 1,3 liter Sirion. Zo hebben het instrumentarium en de midden console een aluminiumlook om lijsting èn zijn de drie dash- boardklokken in wit uitgevoerd. De stoelen zijn eveneens van een sportieve signatuur met vol doende hoge randen langs rug leuning en zitting. Het typische Daihatsu is voor een groot deel in handen van Toyota en krijgt 1 op 17 binnen deze constructie alle vrij- cyclus heid zich te ontwikkelen als spe cialist op het gebied van comp - te voertuigen. Dat betekent zeLo dat Daihatsu voor een deel van de ontwikkeling en de volledige productie verantwoordelijk is van de 1,0 en 1,3 liter WT-i mo toren van Toyota. niveau heeft aangepast en dat is goed te merken als men met flin ke snelheid een,bocht aansnijdt. De carrosserie blijft behoorlijk stabiel. Voor bedient de auto zich van Mc Pherson veerpoten en achter gekoppelde langs- draagarmen met schroefveren. De prijs van de Daihatsu Sirion 1.3 16V VTi is vastgesteld op f.27.295,= en de extra complete S-versie komt op £30.495,=. Het dashboard wordt voortaan in twee kleuren uitgevoerd, net als bij de Primera en Almera. Nieuwe elementen binnen de vertrouwde vormgeving zijn be kerhouders voorin en tassen aan de rugleuning van de voorstoe len. Wat kleurstelling in het in terieur betreft is er een Classic interieur in twee grijstinten en de schreeuwende Ambition in zwart en felrood. De Basis uitga ve heeft standaard een bestuur- dersairbag, Isofix bevestigings- i, pollenfilter en een o1 voor vergeten verlich ting. De Trend is completer met zwarte stootlijsten, een dakspoi ler, mistlampen voor, 14-inch wielen en het Ambition interi- eur. De Comfort krijgt daar nog bij stuurbekrachtiging, een deel baar neerklapbare achterbank met hoofdsteunen en het Classic interieur. Daarboven vinden we nog de Sport en Luxury. Technisch is bij de Micra niet al les bij het oude gebleven. Met name de uitlaatgasemissie is on der de loep genomen. De be staande 1 liter 16-klepper van 60 pk blijft onveranderd lever- keer, goed overzichtelijk baar evenals de 1,5 liter diesel het grote ruitoppervlak i van 57 pk. De 1,3 liter is ver groot van 1275 cc naar een in houd van 1348 cc, en dat wordt door Nissan voor de gelegenheid foutief afgerond naar 1,4 liter. Het vermogen van 82 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 108 Nm bij 2800 tr/min zorgen voor keurige prestaties in combinatie met een bescheiden brandstof verbruik. De Micra 1.4 haalt een top van 170 km/u en accelereert in 11,9 seconden naar de 100 km/u. Beide benzinemotoren blijven leverbaar met de continu variabele transmissie (CVT) die slechts een bescheiden invloed heeft op de prestaties en het brandstofverbruik. de huidige Micra en Clio op het zelfde onderstel zullen staan en wellicht ook motoren van elkaar zullen worden gebruiken. Als we rekenen dat de ontwikkeling van een nieuwe auto nog altijd zo’n 3 jaar duurt, mogen we de nieuwe Micra niet eerder dan 2003 ver wachten en tot die tijd fungeert het huidige model als instapper bij het Japanse merk. Roodkleurig glas Ruim 1500 gulden voordeel heb ben de kopers van een 626 ‘Am bition’. Zij betalen 595 gulden voor een pakket bestaande uit o.a. zijairbags, traction control system, afstEindbediening op centrale deurvergrendeling, houtaccenten op de middencon sole etc. Dit voordeel geldt te vens voor geïnteresseerden in de Premacy ‘Ambition’, de meest populaire ruimteauto van Maz da. Hier betaalt de klant 595 gulden voor een Edrconditioning. Een voordeel van ruim 1500 gul den. De ‘Ambition’-modellen zijn leverbaar zo lang de voorraad strekt. Seat heeft besloten om de activi teiten van haar autosport afdeling te herzien. De autosport unit wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van sportieve topmodellen, speciale onderdelen en accessoires binnen het Seat gamma. Een tipje van de sluier wordt opgelicht tijdens de internationale autotentoonstel ling van Birmingham op 17 okto ber aanstaande. Om te kunnen voldoen aan de nieuwe en uitgebreidere werk zaamheden, zal het team van Seat Sport volgend seizoen niet deelne men aan het World Rally Cham pionship. Het team van Seat Sport zal dit seizoen wel nog deel nemen aan alle wedstrijden van het WRC. Desalniettemin zal Seat (3 maal wereldkampioen in de 2 liter klasse met de Ibiza Kit Car in 1996/1997/1998 en diverse podiumplaatsen met de Cordoba WRC doorgaan met autosport activiteiten. voering is als extra een dakspoiler met ingeb„„.. remlicht en 14 inch lichtmetaal. ra voorzien van is dat gezeten achter het stuur et ingebouwd de Sirion door vormgeving en materiaalgebruik de indruk geeft al enkele j aren mee te gaan. Standaard is de VTi uitge rust met stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektri sche ramen en spiegels, vier hoofdsteunen en twee airbags. De S krijgt daar nog bij zijair bags, een verstelmogelijkheid van de hellingshoek van de be stuurdersstoel en ABS met EBD. Het spreekt voor zich dat Dai hatsu de afstemming van het on derstel aan het hogere prestatie- De rand boven de nummerplaat punten, en de portiergrepen worden af- signaal hEinkelijk van het uitrustingsni- veau in grijs of chroom uitge voerd. Verder kan er worden ,rgekozen uit tien kleuren, vijf uit- impers rustingsniveaus en de drie- of ie teken- vijfdeurs carrosserie. De reputatie van Mitsubishi moet vooral in Japan versneld wor den hersteld en daarom krijgt DaimlerChrysler meer grip op deze apanse autofabrikEmt. Rolf Eckrodt treedt toe tot het manage- lent als Chief Operation Officer, waardoor hij verantwoordelijk wordt voor onderzoek, ontwikkeling, kwaliteit, marketing en ver- de personenauto-divisie. Verder is er een nieuwe prijs skomen voor de aandelen die DaimlerChrysler van Mit- jopt, die 10 procent ligt onder het bedrag dat aanvanke- <*eboden. In totaal gaat het om een aandelenovemame uljard Yen. Volgende maand moet deze transactie jrond. Over driejaar is DaimlerChrysler vrij om het Lkct ongelimiteerd verder uit te breiden. Jürgen zrzitter van de raad van bestuur van DaimlerCh rysler, spreekt van een nog sterker platform onder de samenwer king. De Micra is in een haast oneindi ge reeks leverbaar. De prijslijst begint bij £21.495,= voor de 1.0 Basis gevolgd door de 1.0 Trend voor £22.995,=. De meerprijs voor de vijfdeurs is vastgesteld op duizend gulden. De 1.4 begint als Comfort bij £24.995,= en vanaf £29.995,= vergaard, ksm nu door middel van exclusieve sportieve topmodellen worden doorgegeven aan de klant. We willen uitblinken in deze nieuwe uitdaging en tegelijkertijd onze succesvolle rally klanten blij ven ondersteunen. Eveneens zul len wij de topdisciplines binnen de autosport nauwkeurig en met een strategische blik volgen en een eventuele comeback in de wereld klasse bestuderen.” Seat Sport wordt verantwoorde lijk voor de ontwikkeling en pro ductie van speciale sportieve top modellen, speciale onderdelen en accessoires die op korte termijn op de markt komen. Deze nieuwe en exclusieve producten versterken het merkprofiel van Seat; een jong, sportief en design georiën teerd automerk. Onder de naam ‘Ambition’ biedt Mazda een aantal actiemodellen aan tegen zeer scherpe prijzen. Voor de consument kan dit voor deel oplopen tot bijna 7000 gul den. Óp alle 323 benzinemodel- len biedt Mazda een ‘Ambition’-uitvoering aan met een klantenvoordeel van 3000 tot 3700 gulden. Een voordeel dat bij de 323 ‘Sports’-uitvoering nog verder kan oplopen. Voor dit sportspakket ter waarde van 4500 gulden betaalt de consu ment slechts 595 gulden. Dit be tekent een voordeel van bijna 7000 gulden bij aanschaf van een 323 1.5 GLX Sports ‘Ambi tion’. En waarom zou Daihatsu zo’n mooie, moderne krachtbron niet zelf gebruiken. Vandaar dat we in de Sirion 1.3 16V de bekende motor uit de Yaris tegenkomen voorzien van variabele klepti- ming timing, bij Daihatsu DWT genaamd. Maar het vermogen dat Daihatsu uit deze machine haalt ligt veel hoger, namelijk oj 102 pk bij 7000 tr/min. Het maximale koppel veui 120 Nm is bij 4400 tr/min volledig aanwe zig. Hiermee levert Daihatsu de meest krachtige 1,3 liter motor die op dit moment te kooj teraard is dat in de prest, goed te merken. Tot in hoge toerentallen kan men de motor doortrekken, zodat in slechts 9,6 seconden de 100 km/u wordt bereikt. Ook het beschei den kentekengewicht van 850 kg speelt hierbij een belangrijke rol. De topsnelheid is vastge steld op maar liefst 180 km/u dat is andere koek in vergelij king met de bestaande Sirion 1 liter die niet verder komt 145 km/u en 15,4 seconds duld vraagt voor het sprint grote souplesse van de niei motor wordt voor een deel ver klaard doordat de variabele kleptiming óver het volle toeren- bereik werkt. Al deze goede gelijk op m De Micra heeft niets van zijn goede eigenschappen ingeleverd, is zeer handelbaar in druk ver- - 1-'jkedoor het grote ruitoppervlak en heeft een goedmoedig rijgedrag. Bij de proefexamens is er op de site ook ruimte voor entertainment, zo als verkeersgames, prijsvragen en informatie over de gelijkna- I I I I I I I I I I Wie inlogt op de site www.mag- dat.nl kan een gratis opleiding volgen voor het theoriecertifi- caat Rijbewijs B. De site biedt verder nog meer informatie over verkeer en verkeersveiligheid.' Iedere cursist krijgt een indivi dueel leerprogramma. De cursus is afgestemd op jongeren van 17 tot en met 25 jaar, maar ook voor miljoenen automobilisten die hun verkeerskennis willen of moeten bijspijkeren. Om de gra tis lessen te kunnen volgen, moeten wel enkele persoonlijke gegevens worden ingegeven. Voor MagDat zijn maar liefst tweeduizend verkeerssituaties in beeld gebracht waarover vra gen aan de cursisten kunnen worden gesteld. 3VO, voorheen Veilig Verkeer Nederland, is bij dit initiatief betrokken en alle vragen zijn getoetst door het Centraal Bureau Rijvaardig heid. Naast de theorielessen en raagt’ louplei m. i zit een jak op Deze epook iatig oppen te lager ver- schakelen is -laarver- 1, zodat de presta- het niveau liggen "’^.een lopend, de ach- zolgens noet eerst vxdeninge- i het handmatige feest iten beginnen. iner zal de 1,3 liter 16V di- n een aEintal uiterlijke de- arkennen. De auto wordt aangeboden in twee varianten, VTi en S. De portiergrepen, stootranden rondom en de lijst boven de nummerplaat worden rin chroom uitgevoerd. De bum- jotor wordt voor een deel ver- pers zijn voorzien van geïnte- laard doordat de variabele greerde spoiler en ook de skirts QVer vone toeren- langs de dorpels horen er bij. In _ci ei», w ci at. Al deze goede de voorbumper zijn twee mist- prestaties gaan gelijk op met een lampen opgenomen en de S-uit- 143-FX-NT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23