tl
lortvelgen
5
<1
Nissan Micra
Theorieles op internet
EN
Mazda met ambitie
*ENS
Biet!
Sterkere banden
Enk
DaimlerChrysler
en Mitsubishi
Op de sportieve toer
Daihatsu Sirion 1.316V
Steuntje in de rug
Seat Sport gaat sportieve
topmodellen bouwen
DE AUTOMAATDONDERDAG 14 SEPTEMBER 2000 PAGINA 5
EMBER 2000 «PAGINA 4
DE TILBURGSE KOERIER
Aluminiumlook
Griezelig
rm
ian 1 jaar
alle
dperer
)ioens<
i 1991
8.950,-
NU
991
5.950,-
NU
IB 1993
nu 12.950,-
sedan 1989
4.950,-
NU
990
4.950,-
NU
«1.1992
nu 25.950,-
de molen)
Uitlaatemissie
Voor modeljaar 2001 werd er het
..'86
geel,
In twee jaar tijd heeft Daihatsu in ons land zo’n
4.000 exemplaren van de Sirion verkocht, allemaal
uitgerust met een 3 cilinder 1 liter motor. Om dit mo
del onder een veel bredere klantengroep onder de
aandacht te brengen, is er per direct een snellere va
riant leverbaar met 4 cilinders en een inhoud van
1,3 liter.
11995
g
nu 15.950,-
....'99
'99
'98
'99
.....'97
'97
jventi-
s van-
jrbaar in
wordt een diesel gemonteerd. De
duurste Micra is de vijfdeurs 1.4
Luxury CVT Plus voor
£36.245,=.
Jaj
me
M
14.750,-
nu 22.950,-
0D.C1997
era op de markt, een auto die op het gebied van be
trouwbaarheid in de voetsporen trad van zijn voor
ganger. Maar auto’s hebben niet het eeuwige leven
en zijn er af en toe wat duwtjes in de rug nodig om de
levenscyclus van een model nog wat te verlengen.
Nissan en Renault maken er geen geheim van dat de opvolgers van
OLVO-
OUD
op is. Üi-
staties
i griezelig
mende
koop van de p
overeengekou
subishi koop r
lijk werd gebc
van 202,4 mil
worden afger.
aandelenpakket or
Schrempp, voorzit
mige rockgroep MagDat. Voor
de productie is een samenwer
king aangegaan met het NOB.
'nikte
2 maanden
aand
tie na
Onderstelafstemming
Technische wijzigingen zijn er
verder doorgevoerd aan het rem-
28.750,-
25.750,-
Sport-uitvoering is de afstem
ming van het onderstel aange
past.
behoorlijk gunstig verbruik van
17,5 in de gecombineerde
s volgens EEG richtlijn.
systeem met verbeterde gev
leerde schijven. Als optie is
af de Comfort ABS lever
combinatie met elektronische
remkrachtverdeling en Nissan
Brake Assist.
ipac- Tiptronic
zelfs Normaal gesproken worden via
een soepel schakelende vijfbak
de voorwielen aangedreven.
Deze zijn uitstekend in staat de
aandrijfkrachten op het wegdek
over te brengen. Maar tegen
meerprijs biedt Daihatsu een
Tiptronic automaat. Op de vloer
zit de normale selecteurhendel
voor alle bekende functies. Het
is een normale viertraps auto
maat met opvallend soepel ver
lopende schakelmomenter
Links van de stuürkolom
schakelaar waarmee de bs
handbediening overgaat. D<
schakelaar had beter bij de
kunnen zitten. Het handma
jp schakelen gebeurt met knoj
op het stuurwiel, om op t.
schakelen en om een Ie
zet te kiezen. Het s
dan meer voelbaar, nu
loopt erg snel, zodat d«
ties bijna op het ulvca.
van de handbak. Blijkt ei
straat onverhoeds doodle
zet men de automaat in c
teruit en wil men verve
weer wegrijden, dan moet
weer de schakelaar wordt
drukt om 1
weer te lat
Dekem
i maar liefst 180 krn/u en reet aan i
adere koek in vergelij- tails herl
CLion 1
at dan
ien ge
itje. De
suwe
..19.500,-
Een geherstructureerde afdeling
van het world rally team blijft ral
ly auto’s ontwikkelen en de teams
ondersteunen die met een Cordo
ba WRC en de Ibiza Kit Car parti
ciperen in de Europese rally kam
pioenschappen (Oostenrijk,
België, Duitsland, Engeland,
Frankrijk, Griekenland, Polen,
Portugal en Spanje). Dit zijn zo’n
20 rally auto’s. Tevens zal Seat
Sport doorgaan met het onder
steunen van jonge coureurs die
een start maken in de autosport
door het organiseren van de Ibiza
Rally Cup in Spanje. Ook zal Seat
Sport de nationale cupwedstrij
den blijven ondersteunen in lan
den zoals Duitsland, Italië, Grie
kenland, Zweden en Argentinië.
“Het is een compleet nieuwe we
reld voor Seat Sport. We zijn erg
trots dat onze rol binnen Seat ver
der is uitgebreid”, zegt Vicente
Aguilera President van Seat
Sport. “De kennis die door ons
team in de afgelopen zes jaar is
Al bijna 8 jaar geleden bracht Nissan de huidige Mi- randen in grijs of de carrosserie-
,<oh:orl „nnko. kleur. De onderkanten van de
bumpers zijn m grijs uitgevoerd
en verhogen de sportieve uitstr
aling, voor zover dat op de Micra
van toepassing is. De achterlich
ten hebben nu een volledig rood
kleurig glas. De omlijsting van
de nummerplaat is groter gewor
den, de ruitenwisser heeft een
horizontale ruststand en het
derde remlicht is gelukkig naar
de enige juist plaats verhuisd,
boven tegen het raam.
nodige aan de Micra gewijzigd.
De in Engeland geproduceerde
compacte auto werd door de Eu
ropese ontwerpafdeling aange
pakt. Dat resulteerde in diverse
uiterlijke details die werden ge
wijzigd. Zo heeft de grille in twee
segmenten voortaem een chro
men omlijsting en zitten de van
vorm gelijk gebleven koplampen
achter helder glas. De bum]
zijn volledig nieuw van de ucacu-
tafel gekomen en worden op de
hoeken ingelegd met bescherm-
In het interieur zijn er ook de no
dige specifieke elementen voor
de 1,3 liter Sirion. Zo hebben het
instrumentarium en de midden
console een aluminiumlook om
lijsting èn zijn de drie dash-
boardklokken in wit uitgevoerd.
De stoelen zijn eveneens van een
sportieve signatuur met vol
doende hoge randen langs rug
leuning en zitting. Het typische
Daihatsu is voor een groot deel
in handen van Toyota en krijgt 1 op 17
binnen deze constructie alle vrij- cyclus
heid zich te ontwikkelen als spe
cialist op het gebied van comp -
te voertuigen. Dat betekent zeLo
dat Daihatsu voor een deel van
de ontwikkeling en de volledige
productie verantwoordelijk is
van de 1,0 en 1,3 liter WT-i mo
toren van Toyota.
niveau heeft aangepast en dat is
goed te merken als men met flin
ke snelheid een,bocht aansnijdt.
De carrosserie blijft behoorlijk
stabiel. Voor bedient de auto
zich van Mc Pherson veerpoten
en achter gekoppelde langs-
draagarmen met schroefveren.
De prijs van de Daihatsu Sirion
1.3 16V VTi is vastgesteld op
f.27.295,= en de extra complete
S-versie komt op £30.495,=.
Het dashboard wordt voortaan
in twee kleuren uitgevoerd, net
als bij de Primera en Almera.
Nieuwe elementen binnen de
vertrouwde vormgeving zijn be
kerhouders voorin en tassen aan
de rugleuning van de voorstoe
len. Wat kleurstelling in het in
terieur betreft is er een Classic
interieur in twee grijstinten en
de schreeuwende Ambition in
zwart en felrood. De Basis uitga
ve heeft standaard een bestuur-
dersairbag, Isofix bevestigings-
i, pollenfilter en een
o1 voor vergeten verlich
ting. De Trend is completer met
zwarte stootlijsten, een dakspoi
ler, mistlampen voor, 14-inch
wielen en het Ambition interi-
eur. De Comfort krijgt daar nog
bij stuurbekrachtiging, een deel
baar neerklapbare achterbank
met hoofdsteunen en het Classic
interieur. Daarboven vinden we
nog de Sport en Luxury.
Technisch is bij de Micra niet al
les bij het oude gebleven. Met
name de uitlaatgasemissie is on
der de loep genomen. De be
staande 1 liter 16-klepper van
60 pk blijft onveranderd lever- keer, goed overzichtelijk
baar evenals de 1,5 liter diesel het grote ruitoppervlak i
van 57 pk. De 1,3 liter is ver
groot van 1275 cc naar een in
houd van 1348 cc, en dat wordt
door Nissan voor de gelegenheid
foutief afgerond naar 1,4 liter.
Het vermogen van 82 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 108
Nm bij 2800 tr/min zorgen voor
keurige prestaties in combinatie
met een bescheiden brandstof
verbruik. De Micra 1.4 haalt een
top van 170 km/u en accelereert
in 11,9 seconden naar de 100
km/u. Beide benzinemotoren
blijven leverbaar met de continu
variabele transmissie (CVT) die
slechts een bescheiden invloed
heeft op de prestaties en het
brandstofverbruik.
de huidige Micra en Clio op het
zelfde onderstel zullen staan en
wellicht ook motoren van elkaar
zullen worden gebruiken. Als we
rekenen dat de ontwikkeling van
een nieuwe auto nog altijd zo’n 3
jaar duurt, mogen we de nieuwe
Micra niet eerder dan 2003 ver
wachten en tot die tijd fungeert
het huidige model als instapper
bij het Japanse merk.
Roodkleurig glas
Ruim 1500 gulden voordeel heb
ben de kopers van een 626 ‘Am
bition’. Zij betalen 595 gulden
voor een pakket bestaande uit
o.a. zijairbags, traction control
system, afstEindbediening op
centrale deurvergrendeling,
houtaccenten op de middencon
sole etc. Dit voordeel geldt te
vens voor geïnteresseerden in de
Premacy ‘Ambition’, de meest
populaire ruimteauto van Maz
da. Hier betaalt de klant 595
gulden voor een Edrconditioning.
Een voordeel van ruim 1500 gul
den. De ‘Ambition’-modellen zijn
leverbaar zo lang de voorraad
strekt.
Seat heeft besloten om de activi
teiten van haar autosport afdeling
te herzien. De autosport unit
wordt verantwoordelijk voor de
ontwikkeling en productie van
sportieve topmodellen, speciale
onderdelen en accessoires binnen
het Seat gamma. Een tipje van de
sluier wordt opgelicht tijdens de
internationale autotentoonstel
ling van Birmingham op 17 okto
ber aanstaande.
Om te kunnen voldoen aan de
nieuwe en uitgebreidere werk
zaamheden, zal het team van Seat
Sport volgend seizoen niet deelne
men aan het World Rally Cham
pionship. Het team van Seat
Sport zal dit seizoen wel nog deel
nemen aan alle wedstrijden van
het WRC. Desalniettemin zal
Seat (3 maal wereldkampioen in
de 2 liter klasse met de Ibiza Kit
Car in 1996/1997/1998 en diverse
podiumplaatsen met de Cordoba
WRC doorgaan met autosport
activiteiten.
voering is als extra
een dakspoiler met ingeb„„..
remlicht en 14 inch lichtmetaal.
ra voorzien van is dat gezeten achter het stuur
et ingebouwd de Sirion door vormgeving en
materiaalgebruik de indruk
geeft al enkele j aren mee te
gaan. Standaard is de VTi uitge
rust met stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling, elektri
sche ramen en spiegels, vier
hoofdsteunen en twee airbags.
De S krijgt daar nog bij zijair
bags, een verstelmogelijkheid
van de hellingshoek van de be
stuurdersstoel en ABS met
EBD.
Het spreekt voor zich dat Dai
hatsu de afstemming van het on
derstel aan het hogere prestatie-
De rand boven de nummerplaat punten,
en de portiergrepen worden af- signaal
hEinkelijk van het uitrustingsni-
veau in grijs of chroom uitge
voerd. Verder kan er worden
,rgekozen uit tien kleuren, vijf uit-
impers rustingsniveaus en de drie- of
ie teken- vijfdeurs carrosserie.
De reputatie van Mitsubishi moet vooral in Japan versneld wor
den hersteld en daarom krijgt DaimlerChrysler meer grip op deze
apanse autofabrikEmt. Rolf Eckrodt treedt toe tot het manage-
lent als Chief Operation Officer, waardoor hij verantwoordelijk
wordt voor onderzoek, ontwikkeling, kwaliteit, marketing en ver-
de personenauto-divisie. Verder is er een nieuwe prijs
skomen voor de aandelen die DaimlerChrysler van Mit-
jopt, die 10 procent ligt onder het bedrag dat aanvanke-
<*eboden. In totaal gaat het om een aandelenovemame
uljard Yen. Volgende maand moet deze transactie
jrond. Over driejaar is DaimlerChrysler vrij om het
Lkct ongelimiteerd verder uit te breiden. Jürgen
zrzitter van de raad van bestuur van DaimlerCh
rysler, spreekt van een nog sterker platform onder de samenwer
king.
De Micra is in een haast oneindi
ge reeks leverbaar. De prijslijst
begint bij £21.495,= voor de 1.0
Basis gevolgd door de 1.0 Trend
voor £22.995,=.
De meerprijs voor de vijfdeurs is
vastgesteld op duizend gulden.
De 1.4 begint als Comfort bij
£24.995,= en vanaf £29.995,=
vergaard, ksm nu door middel van
exclusieve sportieve topmodellen
worden doorgegeven aan de klant.
We willen uitblinken in deze
nieuwe uitdaging en tegelijkertijd
onze succesvolle rally klanten blij
ven ondersteunen. Eveneens zul
len wij de topdisciplines binnen de
autosport nauwkeurig en met een
strategische blik volgen en een
eventuele comeback in de wereld
klasse bestuderen.”
Seat Sport wordt verantwoorde
lijk voor de ontwikkeling en pro
ductie van speciale sportieve top
modellen, speciale onderdelen en
accessoires die op korte termijn op
de markt komen. Deze nieuwe en
exclusieve producten versterken
het merkprofiel van Seat; een
jong, sportief en design georiën
teerd automerk.
Onder de naam ‘Ambition’ biedt
Mazda een aantal actiemodellen
aan tegen zeer scherpe prijzen.
Voor de consument kan dit voor
deel oplopen tot bijna 7000 gul
den. Óp alle 323 benzinemodel-
len biedt Mazda een
‘Ambition’-uitvoering aan met
een klantenvoordeel van 3000
tot 3700 gulden. Een voordeel
dat bij de 323 ‘Sports’-uitvoering
nog verder kan oplopen. Voor dit
sportspakket ter waarde van
4500 gulden betaalt de consu
ment slechts 595 gulden. Dit be
tekent een voordeel van bijna
7000 gulden bij aanschaf van
een 323 1.5 GLX Sports ‘Ambi
tion’.
En waarom zou Daihatsu zo’n
mooie, moderne krachtbron niet
zelf gebruiken. Vandaar dat we
in de Sirion 1.3 16V de bekende
motor uit de Yaris tegenkomen
voorzien van variabele klepti-
ming timing, bij Daihatsu DWT
genaamd. Maar het vermogen
dat Daihatsu uit deze machine
haalt ligt veel hoger, namelijk oj
102 pk bij 7000 tr/min. Het
maximale koppel veui 120 Nm is
bij 4400 tr/min volledig aanwe
zig. Hiermee levert Daihatsu de
meest krachtige 1,3 liter motor
die op dit moment te kooj
teraard is dat in de prest,
goed te merken. Tot in
hoge toerentallen kan men de
motor doortrekken, zodat in
slechts 9,6 seconden de 100 km/u
wordt bereikt. Ook het beschei
den kentekengewicht van 850 kg
speelt hierbij een belangrijke
rol. De topsnelheid is vastge
steld op maar liefst 180 km/u
dat is andere koek in vergelij
king met de bestaande Sirion 1
liter die niet verder komt
145 km/u en 15,4 seconds
duld vraagt voor het sprint
grote souplesse van de niei
motor wordt voor een deel ver
klaard doordat de variabele
kleptiming óver het volle toeren-
bereik werkt. Al deze goede
gelijk op m
De Micra heeft niets van zijn
goede eigenschappen ingeleverd,
is zeer handelbaar in druk ver-
- 1-'jkedoor
het grote ruitoppervlak en heeft
een goedmoedig rijgedrag. Bij de
proefexamens is er op de site ook
ruimte voor entertainment, zo
als verkeersgames, prijsvragen
en informatie over de gelijkna-
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Wie inlogt op de site www.mag-
dat.nl kan een gratis opleiding
volgen voor het theoriecertifi-
caat Rijbewijs B. De site biedt
verder nog meer informatie over
verkeer en verkeersveiligheid.'
Iedere cursist krijgt een indivi
dueel leerprogramma. De cursus
is afgestemd op jongeren van 17
tot en met 25 jaar, maar ook voor
miljoenen automobilisten die
hun verkeerskennis willen of
moeten bijspijkeren. Om de gra
tis lessen te kunnen volgen,
moeten wel enkele persoonlijke
gegevens worden ingegeven.
Voor MagDat zijn maar liefst
tweeduizend verkeerssituaties
in beeld gebracht waarover vra
gen aan de cursisten kunnen
worden gesteld. 3VO, voorheen
Veilig Verkeer Nederland, is bij
dit initiatief betrokken en alle
vragen zijn getoetst door het
Centraal Bureau Rijvaardig
heid. Naast de theorielessen en
raagt’
louplei
m.
i zit een
jak op
Deze
epook
iatig
oppen
te
lager ver-
schakelen is
-laarver-
1, zodat de presta-
het niveau liggen
"’^.een
lopend,
de ach-
zolgens
noet eerst
vxdeninge-
i het handmatige feest
iten beginnen.
iner zal de 1,3 liter 16V di-
n een aEintal uiterlijke de-
arkennen. De auto wordt
aangeboden in twee varianten,
VTi en S. De portiergrepen,
stootranden rondom en de lijst
boven de nummerplaat worden
rin chroom uitgevoerd. De bum-
jotor wordt voor een deel ver- pers zijn voorzien van geïnte-
laard doordat de variabele greerde spoiler en ook de skirts
QVer vone toeren- langs de dorpels horen er bij. In
_ci ei», w ci at. Al deze goede de voorbumper zijn twee mist-
prestaties gaan gelijk op met een lampen opgenomen en de S-uit-
143-FX-NT