5 Nissan Denissen opent op 't Kraaiven Toyota Avensis bv E <u ité!” SQI emtère 2000 1 Seat Arosa in't nieuw IONS Algehele opwaardering Garage Denissen 0 //vtm n de tilburgse koerier SEPTEMBER 2000 w PAGINA 6 XEFOON 013-5423030. to’s Openings tij den: W er kplaats/magazij n J bekerhouders. Technische snufjes de- d als e Puntjes op de i JW et. ie 1 ocas® L6ASIHC/ REC€^ 76 nanciering? egelen we! >en >en >en Ja£ isi maar e carros- kozen. is Kraaivenstraat 18 5048 AB Tilburg tel. 013-4652100 fax 013-4652101 internet: www.denissen-tilburg.nl Inruilen? ;en prima prijs! rantie?100% Keuze? lie merken, prijsklassen! meer wensen? »mt in orde! IE! j leverd TIE. f Tilburg hetr paak huiss veell i er zijn -fiére Op zaterdag 9 september is ie dereen welkom tussen 10.00 en 17.00 uur en op zondag 10 sep tember tussen 10.30 en 17.00 uur. Moderne wei De ingang is aar straat gesil in officiële Ma-vr: 8.00 -17.30 uur Zat: 9.00 -13.00 uur Of we het nu hebben over het onderstel, de motoren reeks, het uiterlijk of het interieur, al deze elemen ten zijn bij de Toyota Avensis onder de loep geno men. De sedan, liftback en wagon debuteerden in 1997 toen de Carina E werd opgevolgd. I 1-1997 10-1999 10-1999 7- 1994 3-1995 6-1997 6-1997 2-1997 1991 1993 8- 1995 -oen 1-1995 e 1997 uierlijk gesleu- an de bui- Verkoop: Ma-vr: 9.00 - 18.00 uur Do: koopavond tot 20.00 uur Zat: 9.30 -17.00 uur sterke 1 liter, een 30 pk en de 100 pk V. Op het diesel- front komt de 1.7 SDI terug (60 pk) en de krachtige 3 cilinder 1,4 liter pompverstuiver turbo diesel van 75 pk. De nieuwe Aro sa wordt komende winter bij de Nederlandse dealers verwacht, tegen die tijd worden ook de prijzen bekend gemaakt Nieuwe benzinemotoren Op het gebied van veiligheid rust Toyota de Avensis uit met vijf hoofdsteunen, twee airbags en gordels met spankrachtbe- grenzers. Het is jammer dat de Linea Terra niet standaard is voorzien van zijairbags, die te genwoordig zelfs in de midden klasse gemeengoed worden. Deze voorziening vinden we wel op de luxueuze Linea Sol die ver der de fabriek in het Engelse Bumaston verlaat met meeges poten en elektrisch verstelbare/verwarmbare bui tenspiegels, mistlampen voor, meegespoten portiergrepen, hout-afwerking middenconsole, met leer bekleed stuurwiel, elek trisch bediende portierruiten achter en extra luidsprekers. De belangrijkste wijzigingen vinden we in het motorenpro gramma. Alleen de eerder dit jaar geïntroduceerde 2 liter 16V common rail diesel (D4-D) blijft onveranderd leverbaar. Het ben- zineprogramma is helemaal her zien. Aan de basis staat nu de uit de Corolla bekende 1,6 liter 16V met variabele kleptiming (WT-i). Deze krachtbron levert zeer verdienstelijk 110 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 150 Nm bij 3800 tr/min. De rond de 1200 kg wegende Avensis haalt hiermee een top van 195 km/u en accelereert in zo’n 11,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Prima cijfers, maar ook in de praktijk is de 1,6 liter geen straf. De motor doet mooi stil zijn werk en is tot voldoende prestaties bereid. Daarboven zit de motor waar de Nederlandse importeur het meest van ver lijk gebleven, maar hebben een nieuwe indeling met speelse rondingen. Net als bij andere Seat-modellen is de ontgrende- ling van de achterklep gecombi neerd met het grote Seat-logo. Het interieur is niet ongemoeid gelaten, het bestaande dash board dat nog dateerde uit de vorige Ibiza en Polo, is helemaal herzien en sluit uitstekend bij de uiterlijke veranderingen aan. Er komen vier uitrustingsni veaus. De spil wordt gevormd door de Stella met onder meer een airbag, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel en een in delen neer- klapbare achterbank. Naar wens zijn ook zaken als lederen overstekende luifel is ‘s avonds sfeervol verlicht, zodat voorbij gangers er niet aan ontkomen om even een blik te werpen. Als je zoals wij tot nu toe in een woonwijk gevestigd bent ge weest, moeten mensen weten waar je te Vinden zijn. Van toe vallige voorbijgangers moetje het dan niet hebben.” bekleding, ABS, zijairbags, air conditioning een schuif/kantel- dak leverbaar. Onder de Stella komt nog een economische Se lect-versie met een eenvoudiger uitrusting. Motorisch is er weinig nieuws onder de zon. De Arosa begint met de 50 pk st 1,4 liter van 60 sterke 1.4-16V. over de achteruitrijlampen. Het interieur is op een vergelijk baar subtiele wijze herzien. Dat uit zich onder andere in nieuwe bekledingsstoffen, een licht ge wijzigd dashboard met aange paste middenconsole en enkele chromen accenten. Toyota levert als optie een nieuwe radio/CD- speler met ingebouwde multi- functie display met niet alleen de tijd, maar ook de functies van de boordcomputer. De stereo-in stallatie is bovendien weer uit te breiden met een navigatiesys teem dat van dezelfde display gebruik maakt. Het gaat hier om hetzelfde systeem dat al langere tijd verkrijgbaar is in de Yaris en Corolla. In tegenstelling tot de bestaande Avensis, zijn er nu nog maar drie uitrustingsniveau’s. Aan de basis staat nog steeds de Linea Terra E zonder airconditioning. Deze auto was tot nu toe alleen verkrijgbaar als sedan, r kan nu ook in de andere i serievarianten worden geko De Linea Terra (zonder ‘E’) standaard onder meer voorzien van een volledig automatische airconditioning, metaalachtige afwerking van de middenconso le, een pollenfilter, centrale ver grendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, een deelbaar neerklapbare achterbank met middenarmsteun, verstelbare stuurkolom, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en vier breed showroomfront. “We wil len ons pand laagdrempelig ma ken. Daarom kunnen we bij de in gang een aantal nieuwe Nissans aantrekkelijk presenteren. Bij de werkplaats hebben we geko zen voor een ingangsdeur per werkplek, waardoor we in de werkplaats nauwelijks met auto’s hoeven de manoeuvreren. Uiteraard is onze nieuwe werk plaats met de nieuwste appara tuur ingericht waaronder een remmentestbank en schokdem- pertestbank en daarnaast vol doen we aan de strengste mi- lieueisen. Direct naast de hoofdingang zijn twee werkplek ken gecreëerd voor onze snelser- vice, de Nissan Quality Quick Service. Tegenwoordig duren veel reparaties minder dan een uur en daarom hebben we een aparte wachtruimte voor de wacht, de 1,8 liter 16V WT-i in middels al bekend uit de Celica en MR-2. Met 129 pk bij 6000 tr/min en 170 Nm bij 4200 tr/min is deze motor nog wat soe peler, zorgt voor een top van 200 km/u en wijst de 100 km/u in 10 seconden aan. Sinds half juli is de Nissan-dealer voor Tilburg en omstreken, Garage Denissen, actief op autoboule vard ‘t Kraaiven, maar de officiële in gebruik name staat gepland voor het komende weekend. Van za terdag 9 tot en met maandag 11 september is ieder een welkom tijdens het Open Huis. Bordes Na de eerste weken op het Kraaiven merkt Fons Denissen dat er naast de eigen klanten ook veel nieuwe klanten binnei komen. “Het nieuwe pand ligt met zijn voorkant aan de Mid den Brabantweg, de weg van Til burg naar Kaatsheuvel, waar dagelijks vele duizenden men sen langs komen. Het dak van ons pand loopt aan deze voor kant hoog op en op een bordes kunnen we een deel van de Nis san collectie tentoonstellen. De Aan de constructie van de wiel ophanging is niets gewijzigd, voor McPherson en achter dual link. Maar de afstemming is wel onder de loep genomen, waar door de auto wat steviger en meer solide is geveerd, zonder op het gebied van comfort in te le veren. Laten we zeggen dat T ota Motor Europe op alles ‘i-tj een extra punt heeft gezet. De Avensis 1.6 sedan Linea Ter ra E begint bij f.40.990,=. De normale Linea Terra vangt aan bij f.43.490,=. Dezelfde auto als 1.8 komt op f.45.890,= en de 2 li ter Linea Sol verlaat de dealer voor f.54.490,=. Dieselrijders zijn minimaal f.51.990,= kwij De meerprijs voor de liftback wagon bedraagt in beide geval len f.l.900,=. Garage Denissen behoort tot de oudste dealerbedrijven in Til burg. Fons Denissen: “Mijn va der startte in november 1954 aan de Burg. Jansenstraat en in 1966 werden we Nissan-dealer. Daarmee zijn we één van de oud ste Nissan-dealers in het land. Op onze oude adres groeiden we zoetjes aan uit onze voegen en daarom werd de beslissing geno men hier op ‘t Kraaiven een nieuw pand volgens de laatste normen te bouwen.” jrkplaats an de Kraaiven- situeerd met, zoals dat e termen heet, een Aan het vertrouwde uiterli van de Avensis is niet g00 teld, de wijzigingen aan uc tenkant beperken zich tot de tails, maar wel zodanig dat de auto duidelijk is opgewaardeerd. Vooral het front valt daarbij op. Ook Toyota doet hier mee aan de mode van heldere koplampen, terwijl de grille anders is vorm gegeven, het embleem van de motorkap naar de grille is ver huisd en het geheel wordt ge sierd door een chromen omlijs- Oranje glas De voorbumper kwam eveneens nieuw van de tekentafel, waar door het vooraanzicht chiquer en voornamer is geworden. Aan de achterkant is het verschil vooral aan de lichtunits af te lezen. Deze zijn niet van vorm of inde ling gewijzigd maar hebben voortaan een licht oranje glas Kleurgebruik “Er is door de architekt Henk agtenberg, die gespecialiseerd i in de automotive sector, veel gebruik gemaakt van glas, waar door er veel natuurlijk licht in de showroom binnenkomt. Maar het transparante karakter wordt ook in het interieur voor gezet. Klanten kunnen vanuit de showroom zo de werkplaats in kijken. Het totale terrein is 5555 m2 groot, waarvan de showroom 1200 meter voor zijn rekening neemt.” Importeurs stellen steeds stren gere eisen aan de manier van in richten en bijvoorbeeld het kleurgebruik. “Nissan geeft al leen een indicatie van het aantal vierkante meters afgezet tegen rayon en verder zijn er be dde kleurstellingen die tot de sstijl behoren, in dit geval l blank hout en donker grijs.” klanten gemaakt waar ze de krant kunnen lezen en kunnen genieten van een kopje koffie.” Consumentenvoordeel Wie bij Garage Denissen bin nenloopt ziet zowel aan de bui ten- als binnenkant veel staal en glas, zonder dat het geheel koud overkomt. “Daarom heb ben we ook bewust gekozen voor een donkere vloer, hout en mo derne lichtarmaturen in plaats van het killè TL-licht. Hierdoor wordt een design-uitstraling verkregen.” De open dagen van Denissen op 9,10 en 11 september as. zijn omgedoopt tot ‘Première 2000’ en vormen als het ware voor De nissen de aftrap voor de nieuwe eeuw. “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en daarom worden de kleinste bezoekers vermaakt met een kleurwedstrijd, kunnen ze geschminkt worden en heb- Sinds 1997 levert Toyota in Ja pan direct ingespoten benzine motoren, maar deze techniek de buteert op de Europese markt nu in de vernieuwde Avensis. Het gaat om een 2 liter 16V met WT-i techniek, die keurig 150 pk levert en een flink koppel van 200 Nm bij 4000 tr/min. Uiter aard vertaalt zich dit in prima prestaties zoals maximaal 210 km/u en het bekende sprintje in 9,1 seconden. Directe inspuiting zou zich ook moeten vertalen in een lager verbruik, maar bij de Avensis neemt het verbruik op bescheiden wijze toe naar mate de cilinderinhoud stijgt. De 2 li ter is krachtig en stil, maar voegt ten opzichte van de 1,8 weinig aan het karakter van de auto toe. Wel krijgt de 2 liter D4 een aantal technisch snufjes standaard, zoals traction con trol, een remassistent en VSC. Dat staat voor Vehicle Stability Control en is hetzelfde als ESP, een elektronische regeling die de stabiliteit van het voertuig on der extreme omstandigheden in de gaten houdt en zonodig in grijpt- De komende Autosalon van Pa rijs levert bij Seat een ingrijpen de facelift op de compacte Arosa op. Daarmee sluit Seat de ver nieuwing van haar modellen programma af. De Toledo, Leon, Ibiza, Cordoba en Alhambra hadden immers al de nieuwe fa- mily-look met een grille in drie segmenten. De Arosa oogt met zijn nieuwe voorzijde speelser en zelfs stoer. De heldere kop lampen lopen wat vormgeving betreft keurig in de nieuwe mo torkap door. Uiteraard zijn de bumpers eveneens nieuw van de tekentafel gekomen en worden in alle varianten in de carrosse- riekleur gespoten. De achter lichten zijn wat vorm betreft ge- ben we een karikaturist in huis die ook de ouders op ludieke wij ze vereeuwigt. We trakteren iedereen op i Chinees Indisch buffet en natuurlijk de speciale Première modellen. De nieuwe Nissans worden voorzien van extra ac cessoires die samen een consu mentenvoordeel opleveren van tweeduizend harde guldens. Ook een aantal geselecteerde oc casions worden in de Première collectie aangeboden met even eens accessoires t.w.v. f.2000, of een korting van f. 1.000,=. Kortom, genoeg redenen om ko men weekend eens bij Garage Denissen te gaan kijken. O A arqsa7 f 1 iW472HHCjii

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 31