5
Nissan Denissen opent op
't Kraaiven
Toyota Avensis
bv
E
<u
ité!”
SQI
emtère 2000
1
Seat Arosa in't nieuw
IONS
Algehele opwaardering
Garage Denissen
0
//vtm
n
de tilburgse koerier
SEPTEMBER 2000 w PAGINA 6
XEFOON 013-5423030.
to’s
Openings tij den:
W er kplaats/magazij n
J
bekerhouders.
Technische snufjes
de-
d als
e
Puntjes op de i
JW
et.
ie
1
ocas®
L6ASIHC/
REC€^
76
nanciering?
egelen we!
>en
>en
>en
Ja£
isi
maar
e carros-
kozen.
is
Kraaivenstraat 18
5048 AB Tilburg
tel. 013-4652100
fax 013-4652101
internet: www.denissen-tilburg.nl
Inruilen?
;en prima prijs!
rantie?100%
Keuze?
lie merken,
prijsklassen!
meer wensen?
»mt in orde!
IE!
j leverd
TIE.
f Tilburg
hetr
paak
huiss
veell
i er zijn
-fiére
Op zaterdag 9 september is ie
dereen welkom tussen 10.00 en
17.00 uur en op zondag 10 sep
tember tussen 10.30 en 17.00
uur.
Moderne wei
De ingang is aar
straat gesil
in officiële
Ma-vr: 8.00 -17.30 uur
Zat: 9.00 -13.00 uur
Of we het nu hebben over het onderstel, de motoren
reeks, het uiterlijk of het interieur, al deze elemen
ten zijn bij de Toyota Avensis onder de loep geno
men. De sedan, liftback en wagon debuteerden in
1997 toen de Carina E werd opgevolgd.
I 1-1997
10-1999
10-1999
7- 1994
3-1995
6-1997
6-1997
2-1997
1991
1993
8- 1995
-oen 1-1995
e 1997
uierlijk
gesleu-
an de bui-
Verkoop:
Ma-vr: 9.00 - 18.00 uur
Do: koopavond tot 20.00 uur
Zat: 9.30 -17.00 uur
sterke 1 liter, een
30 pk en de 100 pk
V. Op het diesel-
front komt de 1.7 SDI terug (60
pk) en de krachtige 3 cilinder
1,4 liter pompverstuiver turbo
diesel van 75 pk. De nieuwe Aro
sa wordt komende winter bij de
Nederlandse dealers verwacht,
tegen die tijd worden ook de
prijzen bekend gemaakt
Nieuwe benzinemotoren
Op het gebied van veiligheid
rust Toyota de Avensis uit met
vijf hoofdsteunen, twee airbags
en gordels met spankrachtbe-
grenzers. Het is jammer dat de
Linea Terra niet standaard is
voorzien van zijairbags, die te
genwoordig zelfs in de midden
klasse gemeengoed worden.
Deze voorziening vinden we wel
op de luxueuze Linea Sol die ver
der de fabriek in het Engelse
Bumaston verlaat met meeges
poten en elektrisch
verstelbare/verwarmbare bui
tenspiegels, mistlampen voor,
meegespoten portiergrepen,
hout-afwerking middenconsole,
met leer bekleed stuurwiel, elek
trisch bediende portierruiten
achter en extra luidsprekers.
De belangrijkste wijzigingen
vinden we in het motorenpro
gramma. Alleen de eerder dit
jaar geïntroduceerde 2 liter 16V
common rail diesel (D4-D) blijft
onveranderd leverbaar. Het ben-
zineprogramma is helemaal her
zien. Aan de basis staat nu de
uit de Corolla bekende 1,6 liter
16V met variabele kleptiming
(WT-i). Deze krachtbron levert
zeer verdienstelijk 110 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
150 Nm bij 3800 tr/min. De rond
de 1200 kg wegende Avensis
haalt hiermee een top van 195
km/u en accelereert in zo’n 11,5
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u. Prima cijfers, maar
ook in de praktijk is de 1,6 liter
geen straf. De motor doet mooi
stil zijn werk en is tot voldoende
prestaties bereid. Daarboven zit
de motor waar de Nederlandse
importeur het meest van ver
lijk gebleven, maar hebben een
nieuwe indeling met speelse
rondingen. Net als bij andere
Seat-modellen is de ontgrende-
ling van de achterklep gecombi
neerd met het grote Seat-logo.
Het interieur is niet ongemoeid
gelaten, het bestaande dash
board dat nog dateerde uit de
vorige Ibiza en Polo, is helemaal
herzien en sluit uitstekend bij
de uiterlijke veranderingen aan.
Er komen vier uitrustingsni
veaus. De spil wordt gevormd
door de Stella met onder meer
een airbag, stuurbekrachtiging,
in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel en een in delen neer-
klapbare achterbank. Naar
wens zijn ook zaken als lederen
overstekende luifel is ‘s avonds
sfeervol verlicht, zodat voorbij
gangers er niet aan ontkomen
om even een blik te werpen. Als
je zoals wij tot nu toe in een
woonwijk gevestigd bent ge
weest, moeten mensen weten
waar je te Vinden zijn. Van toe
vallige voorbijgangers moetje
het dan niet hebben.”
bekleding, ABS, zijairbags, air
conditioning een schuif/kantel-
dak leverbaar. Onder de Stella
komt nog een economische Se
lect-versie met een eenvoudiger
uitrusting.
Motorisch is er weinig nieuws
onder de zon. De Arosa begint
met de 50 pk st
1,4 liter van 60
sterke 1.4-16V.
over de achteruitrijlampen.
Het interieur is op een vergelijk
baar subtiele wijze herzien. Dat
uit zich onder andere in nieuwe
bekledingsstoffen, een licht ge
wijzigd dashboard met aange
paste middenconsole en enkele
chromen accenten. Toyota levert
als optie een nieuwe radio/CD-
speler met ingebouwde multi-
functie display met niet alleen
de tijd, maar ook de functies van
de boordcomputer. De stereo-in
stallatie is bovendien weer uit te
breiden met een navigatiesys
teem dat van dezelfde display
gebruik maakt. Het gaat hier om
hetzelfde systeem dat al langere
tijd verkrijgbaar is in de Yaris
en Corolla.
In tegenstelling tot de bestaande
Avensis, zijn er nu nog maar
drie uitrustingsniveau’s. Aan de
basis staat nog steeds de Linea
Terra E zonder airconditioning.
Deze auto was tot nu toe alleen
verkrijgbaar als sedan, r
kan nu ook in de andere i
serievarianten worden geko
De Linea Terra (zonder ‘E’)
standaard onder meer voorzien
van een volledig automatische
airconditioning, metaalachtige
afwerking van de middenconso
le, een pollenfilter, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
voorportierruiten, een deelbaar
neerklapbare achterbank met
middenarmsteun, verstelbare
stuurkolom, hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel en vier
breed showroomfront. “We wil
len ons pand laagdrempelig ma
ken.
Daarom kunnen we bij de in
gang een aantal nieuwe Nissans
aantrekkelijk presenteren. Bij
de werkplaats hebben we geko
zen voor een ingangsdeur per
werkplek, waardoor we in de
werkplaats nauwelijks met
auto’s hoeven de manoeuvreren.
Uiteraard is onze nieuwe werk
plaats met de nieuwste appara
tuur ingericht waaronder een
remmentestbank en schokdem-
pertestbank en daarnaast vol
doen we aan de strengste mi-
lieueisen. Direct naast de
hoofdingang zijn twee werkplek
ken gecreëerd voor onze snelser-
vice, de Nissan Quality Quick
Service. Tegenwoordig duren
veel reparaties minder dan een
uur en daarom hebben we een
aparte wachtruimte voor de
wacht, de 1,8 liter 16V WT-i in
middels al bekend uit de Celica
en MR-2. Met 129 pk bij 6000
tr/min en 170 Nm bij 4200
tr/min is deze motor nog wat soe
peler, zorgt voor een top van 200
km/u en wijst de 100 km/u in 10
seconden aan.
Sinds half juli is de Nissan-dealer voor Tilburg en
omstreken, Garage Denissen, actief op autoboule
vard ‘t Kraaiven, maar de officiële in gebruik name
staat gepland voor het komende weekend. Van za
terdag 9 tot en met maandag 11 september is ieder
een welkom tijdens het Open Huis.
Bordes
Na de eerste weken op het
Kraaiven merkt Fons Denissen
dat er naast de eigen klanten
ook veel nieuwe klanten binnei
komen. “Het nieuwe pand ligt
met zijn voorkant aan de Mid
den Brabantweg, de weg van Til
burg naar Kaatsheuvel, waar
dagelijks vele duizenden men
sen langs komen. Het dak van
ons pand loopt aan deze voor
kant hoog op en op een bordes
kunnen we een deel van de Nis
san collectie tentoonstellen. De
Aan de constructie van de wiel
ophanging is niets gewijzigd,
voor McPherson en achter dual
link. Maar de afstemming is wel
onder de loep genomen, waar
door de auto wat steviger en
meer solide is geveerd, zonder op
het gebied van comfort in te le
veren. Laten we zeggen dat T
ota Motor Europe op alles ‘i-tj
een extra punt heeft gezet.
De Avensis 1.6 sedan Linea Ter
ra E begint bij f.40.990,=. De
normale Linea Terra vangt aan
bij f.43.490,=. Dezelfde auto als
1.8 komt op f.45.890,= en de 2 li
ter Linea Sol verlaat de dealer
voor f.54.490,=. Dieselrijders
zijn minimaal f.51.990,= kwij
De meerprijs voor de liftback
wagon bedraagt in beide geval
len f.l.900,=.
Garage Denissen behoort tot de
oudste dealerbedrijven in Til
burg. Fons Denissen: “Mijn va
der startte in november 1954
aan de Burg. Jansenstraat en in
1966 werden we Nissan-dealer.
Daarmee zijn we één van de oud
ste Nissan-dealers in het land.
Op onze oude adres groeiden we
zoetjes aan uit onze voegen en
daarom werd de beslissing geno
men hier op ‘t Kraaiven een
nieuw pand volgens de laatste
normen te bouwen.”
jrkplaats
an de Kraaiven-
situeerd met, zoals dat
e termen heet, een
Aan het vertrouwde uiterli
van de Avensis is niet g00
teld, de wijzigingen aan uc
tenkant beperken zich tot de
tails, maar wel zodanig dat de
auto duidelijk is opgewaardeerd.
Vooral het front valt daarbij op.
Ook Toyota doet hier mee aan de
mode van heldere koplampen,
terwijl de grille anders is vorm
gegeven, het embleem van de
motorkap naar de grille is ver
huisd en het geheel wordt ge
sierd door een chromen omlijs-
Oranje glas
De voorbumper kwam eveneens
nieuw van de tekentafel, waar
door het vooraanzicht chiquer en
voornamer is geworden. Aan de
achterkant is het verschil vooral
aan de lichtunits af te lezen.
Deze zijn niet van vorm of inde
ling gewijzigd maar hebben
voortaan een licht oranje glas
Kleurgebruik
“Er is door de architekt Henk
agtenberg, die gespecialiseerd
i in de automotive sector, veel
gebruik gemaakt van glas, waar
door er veel natuurlijk licht in de
showroom binnenkomt. Maar
het transparante karakter
wordt ook in het interieur voor
gezet. Klanten kunnen vanuit de
showroom zo de werkplaats in
kijken. Het totale terrein is 5555
m2 groot, waarvan de showroom
1200 meter voor zijn rekening
neemt.”
Importeurs stellen steeds stren
gere eisen aan de manier van in
richten en bijvoorbeeld het
kleurgebruik. “Nissan geeft al
leen een indicatie van het aantal
vierkante meters afgezet tegen
rayon en verder zijn er be
dde kleurstellingen die tot de
sstijl behoren, in dit geval
l blank hout en donker grijs.”
klanten gemaakt waar ze de
krant kunnen lezen en kunnen
genieten van een kopje koffie.”
Consumentenvoordeel
Wie bij Garage Denissen bin
nenloopt ziet zowel aan de bui
ten- als binnenkant veel staal
en glas, zonder dat het geheel
koud overkomt. “Daarom heb
ben we ook bewust gekozen voor
een donkere vloer, hout en mo
derne lichtarmaturen in plaats
van het killè TL-licht. Hierdoor
wordt een design-uitstraling
verkregen.”
De open dagen van Denissen op
9,10 en 11 september as. zijn
omgedoopt tot ‘Première 2000’
en vormen als het ware voor De
nissen de aftrap voor de nieuwe
eeuw. “Wie de jeugd heeft, heeft
de toekomst en daarom worden
de kleinste bezoekers vermaakt
met een kleurwedstrijd, kunnen
ze geschminkt worden en heb-
Sinds 1997 levert Toyota in Ja
pan direct ingespoten benzine
motoren, maar deze techniek de
buteert op de Europese markt
nu in de vernieuwde Avensis.
Het gaat om een 2 liter 16V met
WT-i techniek, die keurig 150
pk levert en een flink koppel van
200 Nm bij 4000 tr/min. Uiter
aard vertaalt zich dit in prima
prestaties zoals maximaal 210
km/u en het bekende sprintje in
9,1 seconden. Directe inspuiting
zou zich ook moeten vertalen in
een lager verbruik, maar bij de
Avensis neemt het verbruik op
bescheiden wijze toe naar mate
de cilinderinhoud stijgt. De 2 li
ter is krachtig en stil, maar
voegt ten opzichte van de 1,8
weinig aan het karakter van de
auto toe. Wel krijgt de 2 liter D4
een aantal technisch snufjes
standaard, zoals traction con
trol, een remassistent en VSC.
Dat staat voor Vehicle Stability
Control en is hetzelfde als ESP,
een elektronische regeling die de
stabiliteit van het voertuig on
der extreme omstandigheden in
de gaten houdt en zonodig in
grijpt-
De komende Autosalon van Pa
rijs levert bij Seat een ingrijpen
de facelift op de compacte Arosa
op. Daarmee sluit Seat de ver
nieuwing van haar modellen
programma af. De Toledo, Leon,
Ibiza, Cordoba en Alhambra
hadden immers al de nieuwe fa-
mily-look met een grille in drie
segmenten. De Arosa oogt met
zijn nieuwe voorzijde speelser
en zelfs stoer. De heldere kop
lampen lopen wat vormgeving
betreft keurig in de nieuwe mo
torkap door. Uiteraard zijn de
bumpers eveneens nieuw van de
tekentafel gekomen en worden
in alle varianten in de carrosse-
riekleur gespoten. De achter
lichten zijn wat vorm betreft ge-
ben we een karikaturist in huis
die ook de ouders op ludieke wij
ze vereeuwigt.
We trakteren iedereen op i
Chinees Indisch buffet en
natuurlijk de speciale Première
modellen. De nieuwe Nissans
worden voorzien van extra ac
cessoires die samen een consu
mentenvoordeel opleveren van
tweeduizend harde guldens.
Ook een aantal geselecteerde oc
casions worden in de Première
collectie aangeboden met even
eens accessoires t.w.v. f.2000,
of een korting van f. 1.000,=.
Kortom, genoeg redenen om ko
men weekend eens bij Garage
Denissen te gaan kijken.
O A
arqsa7 f 1
iW472HHCjii