R
Si
Mercedes C200 Kompressor
Autotest
/1u|oparcb7
Geen gemis aan cilinders
p ver-
Golfen Bora met nieuwe motoren
Snelle Seats met tractiecontrole
I
W1
Hogere verkoopprijs
Daewoo Tacuma
Goede Tijden' in
Skoda Octavia
Gezamenlijke
platforms voor
Hyundai en Kia
Hessing op internet
P
iEPTEMBF k 2000 PAG J
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT 9 DONDERDAG 7 SEPTEMBER 2000 «PAGINA 3
Rechtuit
Traditie
Technische gegevens:
De laatste j aren stoeit het
Verbruik:
Prijs:
Mercedes-Benz
I lJHIUÖ X
I Tacuma
finitiefle
landse m
(te
IS5AN
-
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
vrc
zijl
/enst met een knop op
snconsole TCS uitscha-
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
sdes C200 Kompressor
jn
smoge
de pr
"n van 25
econd
sd bij
taken bere-
I afgestemd
neters recht-
V V e nieuwe Mercedes C-klasse is verkrijgbaar
B B met een veelheid aan motoren, die over het
algemeen uit andere modellen bekend zijn.
In de felbevochten klasse van onder meer de BMW
320i en Lexus IS200 durft Mercedes het aan om in
plaats van een 6 cilinder een geblazen 4-pitter te le
veren.
(EDS) en ui-
i voortaan
“D. Het
jtllOpk
n en Toledo
>0 pk. EDS
COMPRESSOR
aangedreven wielen hun grip te
verliezen, dan grijpt TCS in door
het koppel van de motor via het
motormanagement te verlagen.
Overigens kan de bestuurder in
dien gewe
de middel
kelen.
stel is goed op zijn 'i
kend, maar vooral
op veel snelle kilome
uit.
Het zal niemand verbazen dat
de C200 Kompressor geen weg-
gever is. De auto kost in basis
versie met handbak f.76.500,=.
De automaat kost f.5.867,= en
daarom komt deze auto inclu
sief airco en metaallak op
£89.650,=.
overtrof de Octavia Wilberts ver-
i kwestie wachtingen. “Ik ben een fana-
goed uit- (.je^ gOifSpeieri dus stel ik aan de
1 e - a’ inhoud van de bagageruimte
hoge eisen. Maar een beetje uit
rusting is in de gigantische
kofferbak van de Octavia hele
maal geen probleem.”
Mercec
4 in liji
1998 cc
89,9 x 78,7 mm
163 pk bij 5300 tr/min
230 Nm bij 2500-4800 tr/min
lengte 4,526 meter, breedte 1,728 meter
1490 kg
topsnelheid 230 km/u
acceleratie 0-100 in 9,3 sec.
stadscyclus 13,9 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,9 liter/100 km
gecombineerd 9,5 liter/100 km
f.76.500,=
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
De firma Hessing De Bilt, importeur voor Nederland van de exclusie
ve mérken Rolls-Royce, Bentley, Maserati, Ford (US), Lincoln, Mer
cury en Lamborghini is sinds 1 september op de digitale snelweg te
vinden onder het adres www.hessing.nl. De verschillende merken
worden door Hessing met behoud van de eigen identiteit gepresen
teerd. Uiteraard is er op de site algemene informatie over Hessing 1
vinden naast productinformatie en het leveringsprogramma. Hes
sing heeft zich tot doel gesteld dat een bezoek aan de site net zo’n
unieke ervaring moet worden als een live bezoek aan de showroom in
de Bilt. Op korte termijn zullen op de site de occasions van het bedrijf
te vinden zijn.
De Seat Leon en Toledo die in de
snellere varianten al worden
uitgerust met een elektronische
differentieel sper i
teraard ABS krijgen
ook tractiecontrole (TCS)
gaat hier om de Lèon met
TDi-motor en de Leon
1.8 20V Turbo van 15C
Sinds 1 september is de Dat
Tacuma midi-ruimtewager.
leverbaar op de Neder
landse markt, tijd ook om van de
zorgt al voor meer grip op een
gladde ondergrond. De ABS sen
soren merken het doorslaan van
een wiel op. Daarop grijpt het
managementsysteem in door
het betreffende wiel te remmen,
waardoor de maximale aandrijf-
kracht naar het wiel met de
meeste grip gaat. Dreigen beide
hier over sportiviteit te spreken.
Missen we nu in deze auto een 6
cilinder: het voornaamste ver
schil zit ‘m vooral in het geluid
en dat is bij de C200 alleen op de
achtergrond aanwezig, behalve
wanneer de kick-down van de
automaat in werking treedt.
Wat prestaties betreft zit de
auto op de lijn van zijn concur
rentie. Het gemiddelde verbruik
van de automaat bedroeg 1 op
10,7 en dat is voor een auto in
deze klasse netjes. Het onder-
Om kosten te besparen gaat Kia
het aantal platforms in de nabije
toekomst beperken en in dit ka
der zullen meer bodemplaten ge
deeld gaan worden met concem-
genoot Hyundai. Beide merken
beschikken nu over 24 verschil
lende platforms en in 2004 moe
ten er nog maar zeven overblijven
die door het tweetal gebruikt kun
nen worden. Kia en Hyundai kun
nen op één platform wel zeven of
acht verschillende modellen bou
wen. Door een gezamenlijke ho
rnet een gunstig brandstofver
bruik. Maar de auto in kwesi:“
moet er natuurlijk ook g
zien en bij het zien van de Octa
via was ik meteen verkocht”,
licht Gieske zijn keuze toe. Het
werd een Octavia SLX voorzien
van een 90 pk TDI motor. Op het
gebied van de bagageruimte
•aewoo introductieprijzen over te gaan
sn de- op de definitieve bedragen die
voor deze auto zullen worden ge
vraagd. Iedereen die deze auto
Hoofdstukken
Het interieur draagt volledig de
Mercedes signatuur. Het instru
mentarium bestaat uit een
compacte halfronde unit met in
het midden een grote snelheids
meter geflankeerd door de toe-
centrale vergrendeling. Het is
jammer dat Mercedes in deze
klasse standaard geen aircondi
tioning levert, daarvoor moet
het comfortpakket worden geko
zen, maar dan krijgt men voor
£4.900,= wel meteen een volle
dig automatisch geregeld sys
teem waarbij men per wagen-
helft alleen de temperatuur
hoeft in te stellen. Kaal mag de
C200 overigens niet genoemd
worden met onder meer een
armsteun achterin, automatisch
inschakelende verlichting, elek
trische ramen en spiegels (ver
warmd), regensensor, in twee
richtingen verstelbare stuurko-
lom, windowbags en zitplaats
herkenning op de passagiers
stoel. De stoelen bieden een vrij
harde zit en kunnen perfect wor
den afgesteld.
De C200 Kompressor heeft een 2
liter 16-kleps motor, die we in
principe ook tegenkomen in de
C180, maar voorzien van een
mechanische Kompressor. Dit
onderdeel heeft een vergelijk
baar effect aan een turbo, maar
grijpt zo soepel aan, dat de wer
king niet ‘voelbaar’ is. In de
C180 levert de 2 liter 129 pk en
een koppel van 185 Nm bij 3500
tr/min en de cijfers van de C200
Kompressor geven direct het
verschil aan: een vermogen van
163 pk bij 5300 tr/min en een
koppel van 230 Nm tussen 2500
en 4800 tr/min. Dat betekent
dat de auto voldoende in huis
heeft om met een gewicht van
bijna 1500 kg vlot van z’n plek te
komen: een top van 230 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 9,3
seconden. Ons testexemplaar
was uitgerust met een vijftraps
automaat met sequentiële be-
dieningsmogelijkheid. De in
vloed op de prestaties is gering
met een top van 227 km/u en
sprintje in 9,7 seconden. De au
tomaat sluit goed bij het karak
ter van de motor aan. We willen
de auto liever als soepel en
krachtig omschrijven dan om
vroegtijdig besteld heeft, mag in
zijn of haar handen wrijven,
want Daewoo heeft de prijzen
van de drie versies met maar
liefst tweeduizend gulden ver
hoogd. De basis 1.8 SE kost niet
meer £35.995,= maar £37.995,=.
De uitrusting is evenwel ver
ruimd met hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel en elek
trisch bediende en verwarmde
buitenspiegels. Vervolgens kost
de 1.8 SX £40.995,= (i.p.v.
£38.995,=) en komt de zeer com
plete 2.0 CDX op £44.995,= (was
£42.995,=). In de voorverkoop
heeft Daewoo al meer dan 600
klanten voor een Tacuma gevon
den die profiteren van de aan
trekkelijke introductieprijzen.
lichten en een licht oplopende
taillelijn. Over de kwaliteit van
afwerking kunnen we alleen
maar dik tevreden zijn. De C is
een dijk van een auto die volle
dig past in de traditie van Mer
cedes, zonder de ogen te sluiten
voor moderne trends. De nieuwe
C moet immers “vreemde merk
rijders’ binnen brengen. Een
aardig detail om aan te geven
hoe ver men bij de ontwikkeling
is gegaan, blijkt wel uit het feit
dat als een van de remlichten
kapot gaan, deze functie tijde-
lijk door de normale verlichting
wordt overgenomen.
Bij deze Mercedes hoort een
vreemdsoortig kunststof‘geval’
waarmee met een druk op de
knop de portieren kunnen wor
den geopend, maar van een sleu
tel mag niet worden gesproken.
De auto heeft ook geen conven
tioneel contactslot, maar wel
een vergelijkbaar ‘gat’ waar de
kunststof‘sleutel’ inpast.
Duitse merk aardig met haar
koplampen. Na vele jaren van
rechthoekige, dubbele units,
stapte men bij de E-klasse over
naar twee ronde exemplaren
met een verschillende diameter.
Op dit thema wordt in Stuttgart
verder voortgeborduurd en dat
resulteert bij de nieuwe C in
dubbele koplampen die met de
richtingaanwijzers in een vloei
end geheel zijn samengesmol
ten. De boiling van de lampen
wordt netjes in de motorkap
voortgezet. Het profiel van de C-
klasse oogt modem en kenmerkt
zich door een brede, meegespo
ten stootrand, buitenspiegels
met geïntegreerde zijknipper-
renteller en brandstofmeter. De
middelste teller is zo groot, om
dat daarin een digitale display
is opgenomen. Op dit scherm is
een enorme hoeveelheid aan
functies te zien. Met een aantal
knoppen op het stuurwiel kan
men door de diverse hoofdstuk
ken en paragrafen lopen. Een
paar voorbeelden: de tempera
tuurmeter van koelvloeistof en
motorolie, het regelen van de
vertraging van de binnenver-
lichting, boordcomputer... De
bediening van de elektrisch rui
ten zit keurig in de portierpane-
len, waarin we ook opbergvak-
ken en de zij airbags
tegenkomen. De middenconsole
en portierpanelen zijn met hout
afgewerkt. De console heeft bo
venin een flinke hoeveelheid be
dieningsknoppen onder meer
voor het wegklappen van de drie
hoofdsteunen op de achterbank,
het uitschakelen van ESP en de
demgroep wordt de ontwikkeling-
stijd voor een nieuwe auto terug
gebracht en kunnen merken snel
ler op veranderende wensen en
eisen van de consument inspelen.
Kia heeft overigens het nodige
nieuws op korte termijn.
De Rio staat nu bij de dealers,
maar nog dit jaar volgen de Ca-
rens, de verlengde Sportage en
een facelift op de Carnival. Vol
gend jaar volgt de Magentis de
Clarus op.
In het programma van de Volkswa
gen Golf en Bora is er het nodige
motorische nieuws te melden. Zo
krijgt de bestaande 2,3 liter V5 mo
tor een vermogen van 170 i.p.v. 150
pk. Deze krachtbron is te combine
ren met 4Motion vierwielaandrij-
ving en een vijftraps tiptronic.
Standaard zijn EDS en ASR. De
Golf 1.6 automaat krijgt een ver
nieuwde versie van de 1,6 liter mo
tor met 102 pk die kan voldoen aan
de Euro 4 emissienorm. De 1,8 liter
turbomotor van 150 pk wordt ge
combineerd met de Highline-uitvoe-
ring en vervalt als GTI. De GTI
krijgt de opgewaardeerde V5-motor
en standaard Xenon-verlichting en
lichtmetalen wielen. De Golf 1.9
TDI 115 pk is er nu ook met een vijf
traps Tiptronic. Eindelijk komt ook
de 150 pk sterke 1,9 liter pompver-
stuiver diesel de gelederen verster
ken, leverbaar als Highline en GTI.
Het dieselaanbod wordt verder ver
rijkt door een 100 pk pompverstui-
ver als Trendline, Comfortline en
De C-klasse in zijn nieuwste
gedaante is een echte Merce
des, maar dat hadden we ook
niet anders verwacht. Alle be
kende elementen zijn weer
aanwezig zoals de grille, het
logo als vizier pp de motorkap
en de geribbelde achterlich
ten. De lijn van de carrosserie
is minder statisch dan voor
heen, de auto oogt mooi com
pact met stijlkenmerken die
van de grote S-klasse zijn af
gekeken.
Highline.
Het programma van de Golf Cabrio
is om emissietechnische redenen
verkleind. De 1,8 liter modellen en
de 110 pk TDI zijn verdwenen. De 2
liter en 90 pk TDI blijven als van
ouds op het programma. Voor de
Bora gelden vergelijkbare verande
ringen met betrekking tot de V5,1.6
automaat en 150 pk TDI. De 100 pk
TDI vervangt in de Bora de huidige
90 pk vanaf oktober.
Op de Golf en Bora zijn enkele
nieuwe opties verschenen zoals
Park Distance Control, sportonder
stel, een achterbank met geïnte
greerde kinderzitjes en een multi
functioneel stuurwiel in combinatie
met het navigatiesysteem. En dan
even een paar prijzen. De Golf 1.6
automaat begint bij £42.260,=. De
100 pk TDI is er vanaf £47.040,= en
de 150 pk TDI Highline kost mini
maal £60.750,=. De prijzen van de
170 pk V5 worden later bekend ge
maakt.
- Acteur Wilbert Gieske, vooral
bekend vanwege zijn rol in de so-
1 apserie ‘Goede Tijden, Slechte
Tijden’ rijdt sinds enige tijd in
een Skoda Octavia. Naast voor
zijn televisiewerk, maakt Gieske
veel kilometers voor diverse
theatertournees. “Ik zocht naar
een comfortabele auto het liefst
-
V