R Si Mercedes C200 Kompressor Autotest /1u|oparcb7 Geen gemis aan cilinders p ver- Golfen Bora met nieuwe motoren Snelle Seats met tractiecontrole I W1 Hogere verkoopprijs Daewoo Tacuma Goede Tijden' in Skoda Octavia Gezamenlijke platforms voor Hyundai en Kia Hessing op internet P iEPTEMBF k 2000 PAG J DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT 9 DONDERDAG 7 SEPTEMBER 2000 «PAGINA 3 Rechtuit Traditie Technische gegevens: De laatste j aren stoeit het Verbruik: Prijs: Mercedes-Benz I lJHIUÖ X I Tacuma finitiefle landse m (te IS5AN - Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. vrc zijl /enst met een knop op snconsole TCS uitscha- De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 sdes C200 Kompressor jn smoge de pr "n van 25 econd sd bij taken bere- I afgestemd neters recht- V V e nieuwe Mercedes C-klasse is verkrijgbaar B B met een veelheid aan motoren, die over het algemeen uit andere modellen bekend zijn. In de felbevochten klasse van onder meer de BMW 320i en Lexus IS200 durft Mercedes het aan om in plaats van een 6 cilinder een geblazen 4-pitter te le veren. (EDS) en ui- i voortaan “D. Het jtllOpk n en Toledo >0 pk. EDS COMPRESSOR aangedreven wielen hun grip te verliezen, dan grijpt TCS in door het koppel van de motor via het motormanagement te verlagen. Overigens kan de bestuurder in dien gewe de middel kelen. stel is goed op zijn 'i kend, maar vooral op veel snelle kilome uit. Het zal niemand verbazen dat de C200 Kompressor geen weg- gever is. De auto kost in basis versie met handbak f.76.500,=. De automaat kost f.5.867,= en daarom komt deze auto inclu sief airco en metaallak op £89.650,=. overtrof de Octavia Wilberts ver- i kwestie wachtingen. “Ik ben een fana- goed uit- (.je^ gOifSpeieri dus stel ik aan de 1 e - a’ inhoud van de bagageruimte hoge eisen. Maar een beetje uit rusting is in de gigantische kofferbak van de Octavia hele maal geen probleem.” Mercec 4 in liji 1998 cc 89,9 x 78,7 mm 163 pk bij 5300 tr/min 230 Nm bij 2500-4800 tr/min lengte 4,526 meter, breedte 1,728 meter 1490 kg topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 9,3 sec. stadscyclus 13,9 liter/100 km buitenwegcyclus 6,9 liter/100 km gecombineerd 9,5 liter/100 km f.76.500,= Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: De firma Hessing De Bilt, importeur voor Nederland van de exclusie ve mérken Rolls-Royce, Bentley, Maserati, Ford (US), Lincoln, Mer cury en Lamborghini is sinds 1 september op de digitale snelweg te vinden onder het adres www.hessing.nl. De verschillende merken worden door Hessing met behoud van de eigen identiteit gepresen teerd. Uiteraard is er op de site algemene informatie over Hessing 1 vinden naast productinformatie en het leveringsprogramma. Hes sing heeft zich tot doel gesteld dat een bezoek aan de site net zo’n unieke ervaring moet worden als een live bezoek aan de showroom in de Bilt. Op korte termijn zullen op de site de occasions van het bedrijf te vinden zijn. De Seat Leon en Toledo die in de snellere varianten al worden uitgerust met een elektronische differentieel sper i teraard ABS krijgen ook tractiecontrole (TCS) gaat hier om de Lèon met TDi-motor en de Leon 1.8 20V Turbo van 15C Sinds 1 september is de Dat Tacuma midi-ruimtewager. leverbaar op de Neder landse markt, tijd ook om van de zorgt al voor meer grip op een gladde ondergrond. De ABS sen soren merken het doorslaan van een wiel op. Daarop grijpt het managementsysteem in door het betreffende wiel te remmen, waardoor de maximale aandrijf- kracht naar het wiel met de meeste grip gaat. Dreigen beide hier over sportiviteit te spreken. Missen we nu in deze auto een 6 cilinder: het voornaamste ver schil zit ‘m vooral in het geluid en dat is bij de C200 alleen op de achtergrond aanwezig, behalve wanneer de kick-down van de automaat in werking treedt. Wat prestaties betreft zit de auto op de lijn van zijn concur rentie. Het gemiddelde verbruik van de automaat bedroeg 1 op 10,7 en dat is voor een auto in deze klasse netjes. Het onder- Om kosten te besparen gaat Kia het aantal platforms in de nabije toekomst beperken en in dit ka der zullen meer bodemplaten ge deeld gaan worden met concem- genoot Hyundai. Beide merken beschikken nu over 24 verschil lende platforms en in 2004 moe ten er nog maar zeven overblijven die door het tweetal gebruikt kun nen worden. Kia en Hyundai kun nen op één platform wel zeven of acht verschillende modellen bou wen. Door een gezamenlijke ho rnet een gunstig brandstofver bruik. Maar de auto in kwesi:“ moet er natuurlijk ook g zien en bij het zien van de Octa via was ik meteen verkocht”, licht Gieske zijn keuze toe. Het werd een Octavia SLX voorzien van een 90 pk TDI motor. Op het gebied van de bagageruimte •aewoo introductieprijzen over te gaan sn de- op de definitieve bedragen die voor deze auto zullen worden ge vraagd. Iedereen die deze auto Hoofdstukken Het interieur draagt volledig de Mercedes signatuur. Het instru mentarium bestaat uit een compacte halfronde unit met in het midden een grote snelheids meter geflankeerd door de toe- centrale vergrendeling. Het is jammer dat Mercedes in deze klasse standaard geen aircondi tioning levert, daarvoor moet het comfortpakket worden geko zen, maar dan krijgt men voor £4.900,= wel meteen een volle dig automatisch geregeld sys teem waarbij men per wagen- helft alleen de temperatuur hoeft in te stellen. Kaal mag de C200 overigens niet genoemd worden met onder meer een armsteun achterin, automatisch inschakelende verlichting, elek trische ramen en spiegels (ver warmd), regensensor, in twee richtingen verstelbare stuurko- lom, windowbags en zitplaats herkenning op de passagiers stoel. De stoelen bieden een vrij harde zit en kunnen perfect wor den afgesteld. De C200 Kompressor heeft een 2 liter 16-kleps motor, die we in principe ook tegenkomen in de C180, maar voorzien van een mechanische Kompressor. Dit onderdeel heeft een vergelijk baar effect aan een turbo, maar grijpt zo soepel aan, dat de wer king niet ‘voelbaar’ is. In de C180 levert de 2 liter 129 pk en een koppel van 185 Nm bij 3500 tr/min en de cijfers van de C200 Kompressor geven direct het verschil aan: een vermogen van 163 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 230 Nm tussen 2500 en 4800 tr/min. Dat betekent dat de auto voldoende in huis heeft om met een gewicht van bijna 1500 kg vlot van z’n plek te komen: een top van 230 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,3 seconden. Ons testexemplaar was uitgerust met een vijftraps automaat met sequentiële be- dieningsmogelijkheid. De in vloed op de prestaties is gering met een top van 227 km/u en sprintje in 9,7 seconden. De au tomaat sluit goed bij het karak ter van de motor aan. We willen de auto liever als soepel en krachtig omschrijven dan om vroegtijdig besteld heeft, mag in zijn of haar handen wrijven, want Daewoo heeft de prijzen van de drie versies met maar liefst tweeduizend gulden ver hoogd. De basis 1.8 SE kost niet meer £35.995,= maar £37.995,=. De uitrusting is evenwel ver ruimd met hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en elek trisch bediende en verwarmde buitenspiegels. Vervolgens kost de 1.8 SX £40.995,= (i.p.v. £38.995,=) en komt de zeer com plete 2.0 CDX op £44.995,= (was £42.995,=). In de voorverkoop heeft Daewoo al meer dan 600 klanten voor een Tacuma gevon den die profiteren van de aan trekkelijke introductieprijzen. lichten en een licht oplopende taillelijn. Over de kwaliteit van afwerking kunnen we alleen maar dik tevreden zijn. De C is een dijk van een auto die volle dig past in de traditie van Mer cedes, zonder de ogen te sluiten voor moderne trends. De nieuwe C moet immers “vreemde merk rijders’ binnen brengen. Een aardig detail om aan te geven hoe ver men bij de ontwikkeling is gegaan, blijkt wel uit het feit dat als een van de remlichten kapot gaan, deze functie tijde- lijk door de normale verlichting wordt overgenomen. Bij deze Mercedes hoort een vreemdsoortig kunststof‘geval’ waarmee met een druk op de knop de portieren kunnen wor den geopend, maar van een sleu tel mag niet worden gesproken. De auto heeft ook geen conven tioneel contactslot, maar wel een vergelijkbaar ‘gat’ waar de kunststof‘sleutel’ inpast. Duitse merk aardig met haar koplampen. Na vele jaren van rechthoekige, dubbele units, stapte men bij de E-klasse over naar twee ronde exemplaren met een verschillende diameter. Op dit thema wordt in Stuttgart verder voortgeborduurd en dat resulteert bij de nieuwe C in dubbele koplampen die met de richtingaanwijzers in een vloei end geheel zijn samengesmol ten. De boiling van de lampen wordt netjes in de motorkap voortgezet. Het profiel van de C- klasse oogt modem en kenmerkt zich door een brede, meegespo ten stootrand, buitenspiegels met geïntegreerde zijknipper- renteller en brandstofmeter. De middelste teller is zo groot, om dat daarin een digitale display is opgenomen. Op dit scherm is een enorme hoeveelheid aan functies te zien. Met een aantal knoppen op het stuurwiel kan men door de diverse hoofdstuk ken en paragrafen lopen. Een paar voorbeelden: de tempera tuurmeter van koelvloeistof en motorolie, het regelen van de vertraging van de binnenver- lichting, boordcomputer... De bediening van de elektrisch rui ten zit keurig in de portierpane- len, waarin we ook opbergvak- ken en de zij airbags tegenkomen. De middenconsole en portierpanelen zijn met hout afgewerkt. De console heeft bo venin een flinke hoeveelheid be dieningsknoppen onder meer voor het wegklappen van de drie hoofdsteunen op de achterbank, het uitschakelen van ESP en de demgroep wordt de ontwikkeling- stijd voor een nieuwe auto terug gebracht en kunnen merken snel ler op veranderende wensen en eisen van de consument inspelen. Kia heeft overigens het nodige nieuws op korte termijn. De Rio staat nu bij de dealers, maar nog dit jaar volgen de Ca- rens, de verlengde Sportage en een facelift op de Carnival. Vol gend jaar volgt de Magentis de Clarus op. In het programma van de Volkswa gen Golf en Bora is er het nodige motorische nieuws te melden. Zo krijgt de bestaande 2,3 liter V5 mo tor een vermogen van 170 i.p.v. 150 pk. Deze krachtbron is te combine ren met 4Motion vierwielaandrij- ving en een vijftraps tiptronic. Standaard zijn EDS en ASR. De Golf 1.6 automaat krijgt een ver nieuwde versie van de 1,6 liter mo tor met 102 pk die kan voldoen aan de Euro 4 emissienorm. De 1,8 liter turbomotor van 150 pk wordt ge combineerd met de Highline-uitvoe- ring en vervalt als GTI. De GTI krijgt de opgewaardeerde V5-motor en standaard Xenon-verlichting en lichtmetalen wielen. De Golf 1.9 TDI 115 pk is er nu ook met een vijf traps Tiptronic. Eindelijk komt ook de 150 pk sterke 1,9 liter pompver- stuiver diesel de gelederen verster ken, leverbaar als Highline en GTI. Het dieselaanbod wordt verder ver rijkt door een 100 pk pompverstui- ver als Trendline, Comfortline en De C-klasse in zijn nieuwste gedaante is een echte Merce des, maar dat hadden we ook niet anders verwacht. Alle be kende elementen zijn weer aanwezig zoals de grille, het logo als vizier pp de motorkap en de geribbelde achterlich ten. De lijn van de carrosserie is minder statisch dan voor heen, de auto oogt mooi com pact met stijlkenmerken die van de grote S-klasse zijn af gekeken. Highline. Het programma van de Golf Cabrio is om emissietechnische redenen verkleind. De 1,8 liter modellen en de 110 pk TDI zijn verdwenen. De 2 liter en 90 pk TDI blijven als van ouds op het programma. Voor de Bora gelden vergelijkbare verande ringen met betrekking tot de V5,1.6 automaat en 150 pk TDI. De 100 pk TDI vervangt in de Bora de huidige 90 pk vanaf oktober. Op de Golf en Bora zijn enkele nieuwe opties verschenen zoals Park Distance Control, sportonder stel, een achterbank met geïnte greerde kinderzitjes en een multi functioneel stuurwiel in combinatie met het navigatiesysteem. En dan even een paar prijzen. De Golf 1.6 automaat begint bij £42.260,=. De 100 pk TDI is er vanaf £47.040,= en de 150 pk TDI Highline kost mini maal £60.750,=. De prijzen van de 170 pk V5 worden later bekend ge maakt. - Acteur Wilbert Gieske, vooral bekend vanwege zijn rol in de so- 1 apserie ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ rijdt sinds enige tijd in een Skoda Octavia. Naast voor zijn televisiewerk, maakt Gieske veel kilometers voor diverse theatertournees. “Ik zocht naar een comfortabele auto het liefst - V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27