Opel Corsa
Mercedes G-klasse
gaat vrolijk voort
Jaguar XKR Silverstone
in beperkte oplage
r
rgers
Older
Maatje groter
D
ri/iTFï
ITL
2000 - PAGINA 24
Midsbedrijf
v ivi i iciai
rtogenbosch
Jaargang 12 *nr36* Donderdag 7 september 2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Mercedes C200 Kompressor
pag. 3
ken
'ijf De Wit
DEALERS
Kaizen
.01315422133
>blad
.01315423030
5.OO-17.OO U.)
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
iicef(Ê>
Beschaafd tot licht frivool
.01314652100
Vertrouwde uitstraling
.01314634355
Easytronic
.01315420143
.01314647676
45 versies
.01315363924
.01315355575
.01315355655
.01315351035
.01315321411
aal
rdelijk voor
>30 uur,
Het bezoek aan een autofabriek
is en blijft interessant, al is de
twintigste of dertigste fabriek die
je in je leven ziet minder verras
send dan de eerste. Recent was ik
de ‘verbeteringen’ van dit kleine
proces naar een hele fabriek, dan
kunt u zich voorstellen dat Kai-
tiveerde
Vanaf november debuteert bij de Nederlandse
dealers de nieuwe Opel Corsa, geen facelift, maar
een volledig nieuwe auto die de aanwezigheid van
het merk in het compacte segment moet verstevi
gen. Opel doet dat met een vertrouwde uitstraling.
Diesel'
nabewerking
volgens
Toyota
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
eent
gemic
Seat /Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.013 4553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
ed de Wit
1025
I zowel in
m ook bij
P).
^—1 b yy
EEK
OP
ë-Herzegovina
listics
rt deel uit van
ern Schenker,
jmzet van
1.000 mede-
estigingen
t Schenker
>tste trans
netwerken
(elektronisch begrensd) en accelera
tie van 0 tot 100 in 5,4 seconden zijn
hiermee mogelijk.
De G-klasse beg
een 215 pk st
deG500V8v
t instrueren
m, de
gereed
iet uitdragen
voor de tweede keer bij Toyota in
het Engelse Burnaston waar op
dit moment de Avensis en Corol
la worden gemaakt voor de Eu
ropese markt. Een fabriek waar
de zogenaamde Kaizen-methode
tot in alle geledingen is doorge
voerd. Nu is Kiazen zo’n prachti
ge term die ik op school ooit eens
geleerd heb, maar wat houdt het
nu in de praktijk in Kaizen is
gebaseerd op het principe van
constante verbeteringen. Dat be
tekent dat werknemers volop in
de gelegenheid worden gesteld
om ideeën aan te dragen met be
trekking tot hun werkzaamhe
den. Een voorbeeld: iemand die
om bedrading in het interieur
aan te brengen constant in en uit
de auto moet kruipen, belast zijn
lichaam geregeld op een verkeer
de manier. Bovendien is het
werk vermoeiend. Speciaal voor
deze werkzaamheden zijn vanuit
de praktijk van alle dag karret
jes bedacht die meerijden met de
lopende band met daarop een be
weegbare stoel, waarmee de me
dewerker probleemloos in een
zittende positie in en uit de auto
kan draaien.
i Kaizen werd aan ons uitgelegd
aan de hand van een simpele
test. Op een tafel stonden bakjes
met benzinefilters, slangetjes en
slangenklemmen. Deze moesten
tot één geheel worden samenge
bracht. Een ogenschijnlijk sim
pele handeling, die echter voor
vele kleine verbeteringen in aan
merking komt. Allereerst de bak
jes dichter bij elkaar zetten in de
juist volgorde. Het slangetje
moet aan de juist zijde van het
filter gemonteerd worden. Een
betere markering zou hier het
werk vergemakkelijken. Een
markering op de slang voor de
juiste positie van de klem zou
ook handig zijn en de klemmen
zouden allemaal even groot moe
ten zijn. Inmiddels zijn er bij
foyota klemmen in gebruik die
zonder schroevendraaier vastge
zet kunnen worden. Vertalen we
rader. De uitrusting omvat onder
meer actieve hoofdsteunen, be-
stuurdersairbag, stuurbekrachti
ging, getint glas, bekerhouders,
toerenteller en meegespoten hum
den. Kijk maar
greep voor het op
terklep. Kortom,
heeft het stadiun
heid bereil..,
te verloochenen.
In het interieur trekt het gewij
zigde dashboard de aandacht met
nieuwe instrumenten en een
mdelbos)
),- a ƒ250,-
n WAO’ers!
3-4680676
De nieuwe Opel Corsa is in alle
richtingen gegroeid. Lengte,
breedte, hoogte, wielbasis en
spoorbreedte namen allemaal met
enkele centimeters toe en dat was
ook wel nodig omdat de meeste
concurrenten de laatste jaren gro
ter zijn geworden.
zen veel goeds brengt...
Tony Vos
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
r i.s.m.
v en Oms-
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
turbodiesel die er in twee varianten
komt: 65 pk en 130 Nm en 75 pk en
165 Nm. Wat prestaties betreft stelt
de 75 pk niet teleur (170 km/u, 0-
100 in 13,5 sec), maar de kracht
bron zou beslist wat stiller mogen
zijn.
De Silverstone heeft een specifiek
logo op het front en het kofferdeksel
en bovendien een ‘Silverstone’ ver
melding op het dashboard en de dor
pels. Het zwarte leer op de stoelen is
afgewerkt met rode stiksels.
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand. ..04161363993
Citroen
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
•Ford
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Voor £2.000,= meer wordt de Com
fort aangeboden met een passa
giersairbag, centrale vergrende
ling, in delen neerklapbare
achterbank, hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel, opberglade,
verstelbare stuurkolom, elektrisch
bediende voorportierruiten, mee
gespoten buitenspiegel en bredere
banden. Verder kan nog worden
gekozen uit de Sport en Elegance
en heeft de GSi zijn eigen specifie
ke uitrusting. Deze duurste Corsa
komt op £39.750,=.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Jaguar’s Special Vehicle Opera
tions (SVO) bracht eerder al de XK
180 Concept Car, de F-type en het
R Performance-programma voort
en tekent nu ook voor de bijzonde
re Silverstone. De auto’s worden
Toyota heeft een nieuw systeem
bedacht waarmee de uitstoot
aan stikstofoxide en roetdeeltjes
bij dieselmotoren flink wordt te
ruggebracht. Het gaat hier om
het Diesel Particulate-NOx Re
duction System (DPNR), dat vol
gens verwachting vanaf2003 op
de markt komt. De uitstoot aan
schadelijke stoffen is bij diesel
motoren al enorm afgenomen
door de invoering van de oxyda-
tiekatalysator, EGR, directe in
spuiting en elektronisch geregel
de brandstofinspuiting. Maar
het kan altijd nog beter. DPNR
is gebaseerd op de driewegkata
lysator die tot nu toe wordt ge
bruikt bij de leanburn benzine
motoren. Het principe is als
volgt: als de motor op een arm
mengsel draait wordt stiksto
foxide opgeslagen in een poreus
filter om bij een rijker mengsel
verbrand te worden. Op gelijke
wijze wordt de uitstoot aan roet
deeltjes verminderd. DPNR ver
laagt de emissie ten opzichte van
de strenge Japanse norm met
maar liefst 80%. Op dit moment
wordt onderzocht of de roetuit-
stoot nog verder kan worden ver
minderd door de uitlaatgasstro
men in het filter steeds van
richting te laten veranderen.
Overigens werkt het systeem al
leen bij een zwavelarme diesel.
Toyota verwacht in 2003 een
common rail diesel met DPNR
op markt te kunnen brengen.
De Automaat is een uitga*
van De Tilburgse Koerier i
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
bediening. De bak kan ‘handmatig’
sequentieel bediend worden, maar
ook volledig automatisch zijn werk
doen. In dat geval vraa'gt de elektro
nica wel even de tijd om over te
schakelen.
Bovendien komen de schakelmo-
menten lang niet altijd logisch over
en heeft de bak de neiging bij filerij-
den zenuwachtig op en neer te gaan
schakelen. Kortom, de eerste ken
nismaking met de Easytronic was
niet overtuigend. De meest uitgeba
lanceerde motor is ongetwijfeld de
1,4 liter 16V van 90 pk die zorgt
voor een top van 180 km/u en keurig
sprintje in 11,5 seconden. Deze mo
tor is niet helemaal fluisterstil. De
meest sportieve Corsa wordt de GSi
voorzien van de tot 125 pk opge
waardeerde 1,8 liter 16-klepper (0-
100 in 9 sec., top 202 km/u). Diesel
rijders komen ook aan hun trekken
met de 1,7 liter direct ingespoten
Motorisch zijn er een zestal moge
lijkheden, die allemaal bekend zijn.
Het programma begint met de ver
trouwde 1 liter 3 cilinder 12-klepper
van 58 pk en een koppel van 85 Nm
bij 3800 tr/min.
Hiermee vraagt de Corsa 17 secon
den geduld om de 100 km/u te berei
ken en haalt maximaal 155 km/u.
Haast moet men met deze Corsa
niet hebben, maar de berijder wordt
wel beloond met een gunstig brand
stofverbruik. Met de 1,2 liter 16V
komt de nieuwe Corsa vlot uit de
voeten. Het vermogen van 75 pk en
koppel van 110 Nm zijn voldoende
voor een top van 170 km/u en acce
leratie van 0 tot 100 in 13 seconden.
Deze versie is naast de handgescha-
kelde vijfbak leverbaar met Easy
tronic. Het gaat hier om een norma
le vijfbak met een elektronische
Dat de inmiddels zeer vertrouwde
G-klasse van Mercedes nog stevig
in het zadel zit, blijkt wel uit het
feit dat op de komende Autosalon
van Parijs een sterk vernieuwde
variant debuteert met diverse
technische wijzigingen en een uit
gebreide standaarduitrusting. In
20 jaar tijd werden er 145.000
exemplaren van gebouwd. Nieuw
is onder meer de V8 CDI diesel
motor uit de S-klasse die een ver
mogen levert van 250 pk en een
koppel van maar liefst 560 Nm bij
slechts 1700 tr/min.
veerd. Optioneel zijn een radio en
telefoon met spraakbediening
(Linguatronic). Standaard op de
G400 CDI en G500 is het CO-
MAND systeem met geïntergeer-
de radio, CD-speler, navigatie en
TV.
praktische middenconsole met
meer opbergruimte. Centraal op
het dashboard zit een display
waarvan de functies te variëren
zijn met behulp van drukknoppen
op het stuurwiel. Ook de radio en
de telefoon zijn vanaf het stuur te
bedienen. De sensorgestuurde air
co kent een gescheiden bediening
voor links en rechts en is voorzien
van een krachtig pollenfilter.
Nieuw ontworpen voorstoelen bie
den extra comfort en zijn boven
voorzien van een geheugenfunc
tie. Sensoren bepalen of de kop
lampen ontstoken moeten wor
den, of de spiegel gedimd moet
worden of de ruitenwissers geacti-
A1 dit lekkers kost £286.140,= als
Coupé en £305.630,= als Converti
ble, maar dan zult de auto al bijna
moeten bezitten om zo snel mogelijk
naar de Jaguar-dealer te rijden om
een van de tien exemplaren te be
stellen. Ze zijn namelijk al nagenoeg
uitverkocht.
Het interieur is eigenlijk van het
zelfde laken een pak. Ook hier telt
de herkenbaarheid sterk mee. Toch
is er geen onderdeel hetzelfde. Ron
de vormen en juist strakke lijnen
worden harmonieus met elkaar ver
weven. Aardig van design is het
driespakige stuurwiel met een vrij
wel vlakke bovenkant van het mid-
denkussen. Snelheidsmeter en toe
renteller vloeien in elkaar óver en
worden geflankeerd door twee klei
nere instrumenten voor de brand
stofvoorraad en de motortempera-
tuur. De middenconsole is strak van
inrichting, zeker als voor de Opel-
radio wordt gekozen met de uitle-
zing op de centrale display. De bin
nenruimte is merkbaar
toegenomen, waardoor er meer
hoofdruimte voor handen is en ook
de achterbank aan grotere personen
plaats biedt, zonder overigens een
enorm uitschieter te zijn. Het is al
leen zo jammer dat het volledige
dashboard uit een harde kunststof
gemaakt is en dat ook de portierpa-
nelen hier grotendeels mee bekleed
zijn.
Afhankelijk van het uitrustingsni
veau worden verschillende bekle-
dingsstoffen aangeboden van be
schaafd tot licht frivool. De stoelen
hebben een relatief vlakke rugleu
ning en bieden een stevige, wat har
de zit.
Opel voorziet in eerste instantie
maar liefst 45 verschillende versies
te beginnen bij de 1.0 in basisuit
voering vanaf £23.950,=. De 1.2 en
1.4 beginnen respectievelijk bij
£25.450,= en £26.950,=. De diesel is
er vanaf £30.450,=. De meerprijs
voor de vijfdeurs komt op ££1.200,=
en de Easytronic kost £1.500,= op
de 1.216V. De 1.4-16V is er met een
volwaardige automaat, maar die
kost bijna drieduizend gulden extra.
Zijairbags voor £595,= zijn een aan-
Toch heeft het merk duidelijk
vastgehouden aan de vertrouwde
uitstraling van de Corsa. Daarom
heeft de auto nog steeds ronde vor
men. Belangrijk is dat er geen ver
schil meer is in het profiel van de
drie- en vijfdeurs, maar door een
andere vlakverdeling geven beide
varianten een andere aanblik. De
driedeurs oogt sportief, terwijl de
vijfdeurs gek genoeg groter over
komt, maar dat is slechts schone
schijn. Opel geeft niet toe aan de
mode om alles aan de buitenkant
mee te spuiten. Vanaf de basisver
sie tot en met de sportieve GSi
worden de grille, stootranden op
de bumpers en flanken en de ran
den langs de wielkasten in een
zwarte kunststof uitgevoerd. De
Corsa heeft een neus die laag be
gint en hoog oploopt. De bolle
vorm wordt bij de driedeurs nog
eens door de ruitlijn bevestigd.
Deze versie heeft een bredere C-
stijl dan zijn vijfdeurs collega. Aan
de achterkant toont de auto mo
dem omdat de lichtunits naar bo
ven zijn verhuisd en nu optisch
één geheel vormen met de achter
ruit. Maar ook hier zien we details
waaruit duidelijk naar voren komt
dat Opel haast krampachtig aan
de huidige Corsa heeft vastgehou-
allemaal gespoten in Platinum Sil
ver en het interieur is uitgevoerd in
Warm Charcoal. Op de dual band
autotelefoon na, zijn alle opties van
de XKR standaard. Daarnaast heeft
dé auto een R Performance onder
stel met 20 inch BBS-velgen, Pirelli
P Zero banden en high performance
Brembo remmen. De Coupé krijgt
bovendien een aangepaste adaptie
ve demping (CATS) en een meer di
recte besturing.
De V8-motor is met zijn superchar
ger en twee intercooler gelijk geble
ven. Het vermogen van 370 pk en
een maximum koppel van 525 Nm
zijn meer dan voldoende voor fabel
achtige prestaties. Via een vijftraps
automaat worden de achterwielen
aangedreven. Een top van 250 pk
ep zijn de
®s land-
i zeevracht
men onder-
ctiviteiten
n Nederland
ransport en
stiek. Een
mker-BTL is
cialiseerd in
n van
es voor
i Nederlandse
stigd in
Ie, Oldenzaal
oegint als G320 met
sterke V6 gevolgd door
l van 296 pk en de ge
noemde nieuwe CDI. Deze haalt
i top van 180 km/u en heeft een
niddeld verbruik van 1 op 7,8.
Standaard hebben ze allemaal
een automatische vijfbak met tip-
schakeling.
lar eens naar de hand-
ct openen van de ach-
‘im, de nieuwe Corsa
stadium van volwassen-
sikt, zonder zijn voorganger
Zeer kortstondig breidt Jaguar
haar modellenprogramma uit met
de XKR Silverstone. Dit voorjaar
bracht Jaguar deze extra sportie
ve versie met een Jaguar R Perfor-
mance-onderstel en alle denkbare
opties al in eigen land op de
markt. De exportversies profiteert
daarnaast bovendien van alle mo-
deljaarwijzigingen. Voor Neder
land zijn er slechts tien exempla
ren voor handen, naar wens als
Coupé of Convertible.