Opel Corsa Mercedes G-klasse gaat vrolijk voort Jaguar XKR Silverstone in beperkte oplage r rgers Older Maatje groter D ri/iTFï ITL 2000 - PAGINA 24 Midsbedrijf v ivi i iciai rtogenbosch Jaargang 12 *nr36* Donderdag 7 september 2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Mercedes C200 Kompressor pag. 3 ken 'ijf De Wit DEALERS Kaizen .01315422133 >blad .01315423030 5.OO-17.OO U.) .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 iicef(Ê> Beschaafd tot licht frivool .01314652100 Vertrouwde uitstraling .01314634355 Easytronic .01315420143 .01314647676 45 versies .01315363924 .01315355575 .01315355655 .01315351035 .01315321411 aal rdelijk voor >30 uur, Het bezoek aan een autofabriek is en blijft interessant, al is de twintigste of dertigste fabriek die je in je leven ziet minder verras send dan de eerste. Recent was ik de ‘verbeteringen’ van dit kleine proces naar een hele fabriek, dan kunt u zich voorstellen dat Kai- tiveerde Vanaf november debuteert bij de Nederlandse dealers de nieuwe Opel Corsa, geen facelift, maar een volledig nieuwe auto die de aanwezigheid van het merk in het compacte segment moet verstevi gen. Opel doet dat met een vertrouwde uitstraling. Diesel' nabewerking volgens Toyota Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover eent gemic Seat /Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek.,.013 4553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. ed de Wit 1025 I zowel in m ook bij P). ^—1 b yy EEK OP ë-Herzegovina listics rt deel uit van ern Schenker, jmzet van 1.000 mede- estigingen t Schenker >tste trans netwerken (elektronisch begrensd) en accelera tie van 0 tot 100 in 5,4 seconden zijn hiermee mogelijk. De G-klasse beg een 215 pk st deG500V8v t instrueren m, de gereed iet uitdragen voor de tweede keer bij Toyota in het Engelse Burnaston waar op dit moment de Avensis en Corol la worden gemaakt voor de Eu ropese markt. Een fabriek waar de zogenaamde Kaizen-methode tot in alle geledingen is doorge voerd. Nu is Kiazen zo’n prachti ge term die ik op school ooit eens geleerd heb, maar wat houdt het nu in de praktijk in Kaizen is gebaseerd op het principe van constante verbeteringen. Dat be tekent dat werknemers volop in de gelegenheid worden gesteld om ideeën aan te dragen met be trekking tot hun werkzaamhe den. Een voorbeeld: iemand die om bedrading in het interieur aan te brengen constant in en uit de auto moet kruipen, belast zijn lichaam geregeld op een verkeer de manier. Bovendien is het werk vermoeiend. Speciaal voor deze werkzaamheden zijn vanuit de praktijk van alle dag karret jes bedacht die meerijden met de lopende band met daarop een be weegbare stoel, waarmee de me dewerker probleemloos in een zittende positie in en uit de auto kan draaien. i Kaizen werd aan ons uitgelegd aan de hand van een simpele test. Op een tafel stonden bakjes met benzinefilters, slangetjes en slangenklemmen. Deze moesten tot één geheel worden samenge bracht. Een ogenschijnlijk sim pele handeling, die echter voor vele kleine verbeteringen in aan merking komt. Allereerst de bak jes dichter bij elkaar zetten in de juist volgorde. Het slangetje moet aan de juist zijde van het filter gemonteerd worden. Een betere markering zou hier het werk vergemakkelijken. Een markering op de slang voor de juiste positie van de klem zou ook handig zijn en de klemmen zouden allemaal even groot moe ten zijn. Inmiddels zijn er bij foyota klemmen in gebruik die zonder schroevendraaier vastge zet kunnen worden. Vertalen we rader. De uitrusting omvat onder meer actieve hoofdsteunen, be- stuurdersairbag, stuurbekrachti ging, getint glas, bekerhouders, toerenteller en meegespoten hum den. Kijk maar greep voor het op terklep. Kortom, heeft het stadiun heid bereil.., te verloochenen. In het interieur trekt het gewij zigde dashboard de aandacht met nieuwe instrumenten en een mdelbos) ),- a ƒ250,- n WAO’ers! 3-4680676 De nieuwe Opel Corsa is in alle richtingen gegroeid. Lengte, breedte, hoogte, wielbasis en spoorbreedte namen allemaal met enkele centimeters toe en dat was ook wel nodig omdat de meeste concurrenten de laatste jaren gro ter zijn geworden. zen veel goeds brengt... Tony Vos Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg r i.s.m. v en Oms- Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur turbodiesel die er in twee varianten komt: 65 pk en 130 Nm en 75 pk en 165 Nm. Wat prestaties betreft stelt de 75 pk niet teleur (170 km/u, 0- 100 in 13,5 sec), maar de kracht bron zou beslist wat stiller mogen zijn. De Silverstone heeft een specifiek logo op het front en het kofferdeksel en bovendien een ‘Silverstone’ ver melding op het dashboard en de dor pels. Het zwarte leer op de stoelen is afgewerkt met rode stiksels. •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand. ..04161363993 Citroen Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven •Ford Honda De Graaff. •Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Voor £2.000,= meer wordt de Com fort aangeboden met een passa giersairbag, centrale vergrende ling, in delen neerklapbare achterbank, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, opberglade, verstelbare stuurkolom, elektrisch bediende voorportierruiten, mee gespoten buitenspiegel en bredere banden. Verder kan nog worden gekozen uit de Sport en Elegance en heeft de GSi zijn eigen specifie ke uitrusting. Deze duurste Corsa komt op £39.750,=. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Jaguar’s Special Vehicle Opera tions (SVO) bracht eerder al de XK 180 Concept Car, de F-type en het R Performance-programma voort en tekent nu ook voor de bijzonde re Silverstone. De auto’s worden Toyota heeft een nieuw systeem bedacht waarmee de uitstoot aan stikstofoxide en roetdeeltjes bij dieselmotoren flink wordt te ruggebracht. Het gaat hier om het Diesel Particulate-NOx Re duction System (DPNR), dat vol gens verwachting vanaf2003 op de markt komt. De uitstoot aan schadelijke stoffen is bij diesel motoren al enorm afgenomen door de invoering van de oxyda- tiekatalysator, EGR, directe in spuiting en elektronisch geregel de brandstofinspuiting. Maar het kan altijd nog beter. DPNR is gebaseerd op de driewegkata lysator die tot nu toe wordt ge bruikt bij de leanburn benzine motoren. Het principe is als volgt: als de motor op een arm mengsel draait wordt stiksto foxide opgeslagen in een poreus filter om bij een rijker mengsel verbrand te worden. Op gelijke wijze wordt de uitstoot aan roet deeltjes verminderd. DPNR ver laagt de emissie ten opzichte van de strenge Japanse norm met maar liefst 80%. Op dit moment wordt onderzocht of de roetuit- stoot nog verder kan worden ver minderd door de uitlaatgasstro men in het filter steeds van richting te laten veranderen. Overigens werkt het systeem al leen bij een zwavelarme diesel. Toyota verwacht in 2003 een common rail diesel met DPNR op markt te kunnen brengen. De Automaat is een uitga* van De Tilburgse Koerier i Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. bediening. De bak kan ‘handmatig’ sequentieel bediend worden, maar ook volledig automatisch zijn werk doen. In dat geval vraa'gt de elektro nica wel even de tijd om over te schakelen. Bovendien komen de schakelmo- menten lang niet altijd logisch over en heeft de bak de neiging bij filerij- den zenuwachtig op en neer te gaan schakelen. Kortom, de eerste ken nismaking met de Easytronic was niet overtuigend. De meest uitgeba lanceerde motor is ongetwijfeld de 1,4 liter 16V van 90 pk die zorgt voor een top van 180 km/u en keurig sprintje in 11,5 seconden. Deze mo tor is niet helemaal fluisterstil. De meest sportieve Corsa wordt de GSi voorzien van de tot 125 pk opge waardeerde 1,8 liter 16-klepper (0- 100 in 9 sec., top 202 km/u). Diesel rijders komen ook aan hun trekken met de 1,7 liter direct ingespoten Motorisch zijn er een zestal moge lijkheden, die allemaal bekend zijn. Het programma begint met de ver trouwde 1 liter 3 cilinder 12-klepper van 58 pk en een koppel van 85 Nm bij 3800 tr/min. Hiermee vraagt de Corsa 17 secon den geduld om de 100 km/u te berei ken en haalt maximaal 155 km/u. Haast moet men met deze Corsa niet hebben, maar de berijder wordt wel beloond met een gunstig brand stofverbruik. Met de 1,2 liter 16V komt de nieuwe Corsa vlot uit de voeten. Het vermogen van 75 pk en koppel van 110 Nm zijn voldoende voor een top van 170 km/u en acce leratie van 0 tot 100 in 13 seconden. Deze versie is naast de handgescha- kelde vijfbak leverbaar met Easy tronic. Het gaat hier om een norma le vijfbak met een elektronische Dat de inmiddels zeer vertrouwde G-klasse van Mercedes nog stevig in het zadel zit, blijkt wel uit het feit dat op de komende Autosalon van Parijs een sterk vernieuwde variant debuteert met diverse technische wijzigingen en een uit gebreide standaarduitrusting. In 20 jaar tijd werden er 145.000 exemplaren van gebouwd. Nieuw is onder meer de V8 CDI diesel motor uit de S-klasse die een ver mogen levert van 250 pk en een koppel van maar liefst 560 Nm bij slechts 1700 tr/min. veerd. Optioneel zijn een radio en telefoon met spraakbediening (Linguatronic). Standaard op de G400 CDI en G500 is het CO- MAND systeem met geïntergeer- de radio, CD-speler, navigatie en TV. praktische middenconsole met meer opbergruimte. Centraal op het dashboard zit een display waarvan de functies te variëren zijn met behulp van drukknoppen op het stuurwiel. Ook de radio en de telefoon zijn vanaf het stuur te bedienen. De sensorgestuurde air co kent een gescheiden bediening voor links en rechts en is voorzien van een krachtig pollenfilter. Nieuw ontworpen voorstoelen bie den extra comfort en zijn boven voorzien van een geheugenfunc tie. Sensoren bepalen of de kop lampen ontstoken moeten wor den, of de spiegel gedimd moet worden of de ruitenwissers geacti- A1 dit lekkers kost £286.140,= als Coupé en £305.630,= als Converti ble, maar dan zult de auto al bijna moeten bezitten om zo snel mogelijk naar de Jaguar-dealer te rijden om een van de tien exemplaren te be stellen. Ze zijn namelijk al nagenoeg uitverkocht. Het interieur is eigenlijk van het zelfde laken een pak. Ook hier telt de herkenbaarheid sterk mee. Toch is er geen onderdeel hetzelfde. Ron de vormen en juist strakke lijnen worden harmonieus met elkaar ver weven. Aardig van design is het driespakige stuurwiel met een vrij wel vlakke bovenkant van het mid- denkussen. Snelheidsmeter en toe renteller vloeien in elkaar óver en worden geflankeerd door twee klei nere instrumenten voor de brand stofvoorraad en de motortempera- tuur. De middenconsole is strak van inrichting, zeker als voor de Opel- radio wordt gekozen met de uitle- zing op de centrale display. De bin nenruimte is merkbaar toegenomen, waardoor er meer hoofdruimte voor handen is en ook de achterbank aan grotere personen plaats biedt, zonder overigens een enorm uitschieter te zijn. Het is al leen zo jammer dat het volledige dashboard uit een harde kunststof gemaakt is en dat ook de portierpa- nelen hier grotendeels mee bekleed zijn. Afhankelijk van het uitrustingsni veau worden verschillende bekle- dingsstoffen aangeboden van be schaafd tot licht frivool. De stoelen hebben een relatief vlakke rugleu ning en bieden een stevige, wat har de zit. Opel voorziet in eerste instantie maar liefst 45 verschillende versies te beginnen bij de 1.0 in basisuit voering vanaf £23.950,=. De 1.2 en 1.4 beginnen respectievelijk bij £25.450,= en £26.950,=. De diesel is er vanaf £30.450,=. De meerprijs voor de vijfdeurs komt op ££1.200,= en de Easytronic kost £1.500,= op de 1.216V. De 1.4-16V is er met een volwaardige automaat, maar die kost bijna drieduizend gulden extra. Zijairbags voor £595,= zijn een aan- Toch heeft het merk duidelijk vastgehouden aan de vertrouwde uitstraling van de Corsa. Daarom heeft de auto nog steeds ronde vor men. Belangrijk is dat er geen ver schil meer is in het profiel van de drie- en vijfdeurs, maar door een andere vlakverdeling geven beide varianten een andere aanblik. De driedeurs oogt sportief, terwijl de vijfdeurs gek genoeg groter over komt, maar dat is slechts schone schijn. Opel geeft niet toe aan de mode om alles aan de buitenkant mee te spuiten. Vanaf de basisver sie tot en met de sportieve GSi worden de grille, stootranden op de bumpers en flanken en de ran den langs de wielkasten in een zwarte kunststof uitgevoerd. De Corsa heeft een neus die laag be gint en hoog oploopt. De bolle vorm wordt bij de driedeurs nog eens door de ruitlijn bevestigd. Deze versie heeft een bredere C- stijl dan zijn vijfdeurs collega. Aan de achterkant toont de auto mo dem omdat de lichtunits naar bo ven zijn verhuisd en nu optisch één geheel vormen met de achter ruit. Maar ook hier zien we details waaruit duidelijk naar voren komt dat Opel haast krampachtig aan de huidige Corsa heeft vastgehou- allemaal gespoten in Platinum Sil ver en het interieur is uitgevoerd in Warm Charcoal. Op de dual band autotelefoon na, zijn alle opties van de XKR standaard. Daarnaast heeft dé auto een R Performance onder stel met 20 inch BBS-velgen, Pirelli P Zero banden en high performance Brembo remmen. De Coupé krijgt bovendien een aangepaste adaptie ve demping (CATS) en een meer di recte besturing. De V8-motor is met zijn superchar ger en twee intercooler gelijk geble ven. Het vermogen van 370 pk en een maximum koppel van 525 Nm zijn meer dan voldoende voor fabel achtige prestaties. Via een vijftraps automaat worden de achterwielen aangedreven. Een top van 250 pk ep zijn de ®s land- i zeevracht men onder- ctiviteiten n Nederland ransport en stiek. Een mker-BTL is cialiseerd in n van es voor i Nederlandse stigd in Ie, Oldenzaal oegint als G320 met sterke V6 gevolgd door l van 296 pk en de ge noemde nieuwe CDI. Deze haalt i top van 180 km/u en heeft een niddeld verbruik van 1 op 7,8. Standaard hebben ze allemaal een automatische vijfbak met tip- schakeling. lar eens naar de hand- ct openen van de ach- ‘im, de nieuwe Corsa stadium van volwassen- sikt, zonder zijn voorganger Zeer kortstondig breidt Jaguar haar modellenprogramma uit met de XKR Silverstone. Dit voorjaar bracht Jaguar deze extra sportie ve versie met een Jaguar R Perfor- mance-onderstel en alle denkbare opties al in eigen land op de markt. De exportversies profiteert daarnaast bovendien van alle mo- deljaarwijzigingen. Voor Neder land zijn er slechts tien exempla ren voor handen, naar wens als Coupé of Convertible.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25