MLUI I ICICI I l/l r BMWZ22 Krachtpakket voor sportieve VW Lupo GTI Q4TO Supersnelle technologiedrager I Opel en Renault presenteren gezamenlijke bestelauto in Frankfurt Prijs voor Citroën reclamespot STUS 2000 - PAGINA Jaargang 12 nr 33» Donderdag 17 augustus 2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Nissan Almera Tino 1.8 Ambience pag. 3 DEALERS Innovatie PR .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 .01314652100 Andere verhouding ie ..01314634355 .01315347771 .01315420143 Eén stuursysteem .01314647676 Bij wet verboden Steer-by-Wire .01315363924 ..01315355575 .01315355655 .01315351035 .01315321411 PR...? Tony Vos ne ruimtes e.d. re etc. I Ik moet me sterk vergissen, maar ik heb de indruk dat er steeds meer gebeld wordt voor markt onderzoeken. Nu heb ik vroeger in mijn studietijd bij een markt onderzoekbureau gewerkt, dus zal ik de laatste zijn om niet mee te doen of de persoon aan de an dere kant van de lijn Onvriende- i lijk te woord te staan. Maar soms wordt het wel erg irritant en een beetje teveel van het goe- de. Vooral als men van Tele2 bij- j voorbeeld in een week tijd drie keer belt met woordelijk hetzelf de verhaal. Nou, al kun je straks gratis bellen met Tele2, ik zal er I niet bij zijn. Een bedrijf moet I zorgvuldig zijn met marktonder- zoek en telefonische verkoop. Deze week werd ik gebeld door een allervriendelijkste dame die vragen wilde stellen over het PR- beleid van diverse automerken TRICHT, CHEN. In het nieuwe Z22 prototype presenteert BMW niet alleen een superlichte carrosseriebouw, maar ook de modernste elektronische besturingssystemen die in de komende jaren de personenauto naar een nog hoger plan zullen brengen. Seat/Saab Zuid Oost •Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. :ele- stil- i het BMW maakt rijden geweldig gen staan vanaf het vooijaar van 2001 in de showroom. het eerst in dit segment van de be- stelautomarkt. Beide nieuwelin- en hoe ik als journalist tegen be paalde zaken aankijk. Nu had ik een maand of twee geleden al aan een soortgelijk ‘vragenspel’ meegedaan. Eerst stellen ze een paar algemene vragen, onthul len de opdrachtgever niet, maar aan het einde van het liedje spit sen de vragen zich duidelijk toe tot één merk. De eerste bleek Toy- i ota te zijn en ik was er ruim een 1 kwartier zoet mee. Na afloop van het gesprek mocht ik uit vijfgoe- I de doelen kiezen. Toyota maakte naar dit goede doel een bedrag van f.35,= over en dat is natuur lijk aardig. Het tweede onder- zoek bleek van Opel te zijn. Wat I vond ik van hun prespresenta- i ties, persinformatie, internetsite en de deskundigheid van de di verse medewerkers. Het leek wel Toyota onderzoek. Ze vond het I een aardige geste, maar haar op drachtgever Opel was blijkbaar I niet op dit idee gekomen. Ver schil moet er zijn niet waar. Er was toch een vraag bij over inno vatieve ideeën en vormen van rig aansluiten op de randen van de spatborden. Voorin ligt een 1,6 liter 16-klep- per die een vermogen levert van 125 pk. Daarmee haalt deze ui terst compacte en lichte auto een top van 205 km/u en accele reert in 8,3 seconden vanuit s stand naar de 100 km/u. Om Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, I Udenhout, Berkel Enschot, Oister- I wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Renova, uw BMW dealei Advertenties: “■entie-afdeling burgse Koerier lein 14, 5014 DA Tilburg 368805 359985 Zo is de mechanische besturing he lemaal vervangen door het zoge naamde ‘Steer by Wire’ en doet ook ‘Brake by Wire’ zijn intrede waar tot nu toe hydraulische remmen gemeengoed zijn. Uiteraard wor den deze bedieningssystemen vol ledig elektronisch gestuurd. Advertei DeTilbu N.S. Plet Tel. 013/53É Fax 013/53' Binnenin zien we verder een met leer bekleed stuurwiel, sportstoelen en rode veiligheids gordels. •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb.01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Honda De Graaff. •Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover van de remmen. Er kan een auto matische ‘handrem’ op alle vier de wielen worden toegepast en een automatische rem bij rijden in ber gen of wachtend voor een stop licht. Werkt ABS dan geeft dit sys teem zijn pulserende werking niet meer door aan het rempedaal en wordt het rempedaal bij een aan rijding niet meer in het interieur gedrukt. Andere nieuwe mogelijkheden zijn het links en rechts verschillend verdelen van de remkracht bij remmen in bochten, het meegeven van een hogere remkracht aan de achterwielen en het omkeren van de remkrachtverdeling bij achter uit rijden. Zo laat BMW zien waar de techno logie van de auto naar toe gaat. Of en wanneer al deze systemen in de productie zullen worden genomen, is niet bekend. Dat hangt lang niet alleen van BMW af. Het is niet niet zeker of de klein ste sportieveling naar Neder land komt en wat ie eventueel zou moeten kosten, maar Volks wagen gaat in Duitsland vanaf september de Lupo GTI leveren. De auto beschikt over een alumini um wielophanging, waardoor de dy namische eigenschappen op een hoog niveau liggen. Door het ge bruik van diverse By-wire syste men, hoeven verschillende compo nenten niet meer in het interieur geplaatst te worden en dat brengt de bouwtijd van een auto omlaag. Het zijpaneel vanaf de A-stijl tot de achterkant is gemaakt uit een kool- stofversterkte kunststof. Het gehele onderdeel weegt slechts 19 kg en dat is de helft in vergelijking met staal. Ook de bodemgroep, het dak, achterklep en delen van de deuren zijn uit hetzelfde materiaal ge beide auto’s zijn nagenoeg gelijk. Motorkap, bumper en koplampen zijn identiek. Opel en Renault hebben ieder hun eigen grille. Bij de Trafic van Renault worden de richtingaanwijzers onder de kop lampen geplaatst en is de voor bumper voorzien van stootstrips, terwijl de Vivaro van Opel de rich tingaanwijzers in de bumper draagt. Als we kijken naar antiblokkeersys- temen, remkrachtverdeling en sta- biliteitssystemen dan moeten we concluderen dat vrijwel alles wat met remmen te maken heeft op elektronische wijze wordt afgehan deld, behalve de overbrenging van de voet op het remsysteem, waar voor hydrauliek nog steeds dé oplos sing is. Daarom heeft BMW een elektromechanisch remsysteem ont wikkeld waarbij ook de functies van ABS, CBC, DSC en DBC in één stuursysteem worden opgenomen. Er zijn diverse voordelen te noe men. De remweg kan worden ver kort. De pedaaldruk werkt onafhan kelijk van de belading van het voertuig of de thermische belasting Parijs een expositie gehouden met als thema “Citroen, une sage publi- citaire”. Vanaf het prille begin met André Citroën in de jaren twintig, die een voorloper was op het gebied van pu bliciteit, tot heden laat de expositie tal van markante reclame-uitingen zien, daarbij geholpen door de om vangrijke archieven van het Fransei merk. De expositie loopt tot 28 janu ari 2001. op elektronische wijze gecontro leerd en zonodig gecorrigeerd. Het werkt comfortverhogend dat on effenheden in de weg niet aan het stuurwiel worden doorgegeven. Ook het teruglopen van het stuurwiel na een bocht is aangepast aan de snel heid. Er komen drie motoren beschik baar. De 1,9 liter common rail tur bodiesels van 80 en 100 pk komen bij Renault vandaan, terwijl er daarnaast een 2 liter 16V benzine motor in het programma wordt opgenomen. De nieuwe Trafic en Vivaro worden in het Engelse Lu ton gemaakt door Opel. Bij Re nault volgt de Trafic zijn gelijkna mige voorganger op die in 1980 werd geïntroduceerd en waarvan er tot nu toe meer dan 940.000 stuks werden gemaakt. Met de Vi varo presenteert Opel zich voor Een belangrijk punt bij de ontwik keling van de Z22 en deze bijzonde re vorm van besturing, was de be trouwbaarheid. Ook als er in het elektronische systeem iets verkeerd gaat, moet de auto onder alle om standigheden bestuurbaar blijven. Daarom werkt ieder onderdeel onaf hankelijk van elkaar met eigen sen soren. Een overkoepelend systeem (Voter) bepaalt vervolgens op welke gegevens wordt ingegaan. Belang rijk is uiteraard dat alle gebruikte componenten betrouwbaar zijn en datzelfde geldt voor de gebruikte software. Overigens is dit nieuwe systeem op dit moment bij de wet verboden. Er moet een directever- In het Franse Clermont-Ferrand heeft Citroen met de reclamespot van de Xsara Picasso de grote prijs van het Festival voor de reclame film van de Automobielindustrie ge wonnen. De spot laat een robot zien die op de assemblagelijn een Ci troen Picasso op een artistieke ma nier wil beschilderen. In aansluiting daarop wordt vanaf 20 september in het museum van reclame aan de Rue de Rivoli 107 in I of ik zwaar negatieve rapportcij- fers aan het geven was, maar ach de schaal ging niet verder j dan van 1 tot 5. “Ja, u zult het wel begrepen hebben dat Opel de I opdrachtgever is”, hoorde ik aan de andere kant van de lijn. Ja j mevrouw, dat had ik. Mag ik nu weer een goed doel uitkiezen. Het was even stil. “Een goed doel. Hoezo!” Ik vertelde haar van het Door in de carrosseriebouw kool- stofvezel toe te passen biedt de Z22 van BMW de binnenruimte van een 5-serie Touring en het rijple zier van 528i met automaat, maar dat alles bij een gemiddeld ver bruik van 6 liter per 100 km. Voor afgaand aan de studie werd ge steld dat de auto in minimaal 100 exemplaren per dag gebouwd moet kunnen worden en nieuwe stan daarden kunnen zetten op het ge bied van recycling, energiebalans en wetenschappelijkheid. Daarbij moe ten de normen en waarden van BMW behouden blijven. De technie ken in de Z22 zouden vanaf2005 in productie genomen kunnen worden. De 4 cilinder motor is dwars ge plaatst en ligt direct voor de achte ras. Daardoor werd het mogelijk de klimaatbeheersingsunit lager te plaatsen. Dit systeem wordt elek trisch aangedreven zodat het ook bij de Stop-and-Go functie blijft wer ken. Door deze andere opstelling van de motor biedt de Z22 ook een andere verhouding in het ontwerp. Om kort te gaan: de Z22 is zo lang als een 3-serie, heeft de wielbasis van een 7-serie en is zo handelbaar als een 5-serie. Door het hogere dak zitten bestuurder en passagiers wat meer rechtop en hebben een beter uitzicht. binding tussen stuurwiel en wielen bestaan. Daarom zullen BMW en andere constructeurs die hiermee bezig zijn in de toekomst op Euro pees niveau de betrouwbaarheid van dit nieuwe systeem moeten aantonen. In 1996 tekenden Renault en Opel een samenwerkingsakkoord op het gebied van bestelwagens. Inmiddels levert Opel de door Re nault ontwikkelde Master als Mo- vano via haar eigen organisatie en wordt de aloude Trafic in di verse landen ook door Opel ver kocht. De komende IAA voor be drijfsvoertuigen in Frankfurt levert echter een compleet nieuw model op, dat bij Renault de ver trouwde naam Trafic zal dragen en bij Opel Vivaro gaat heten. Het gaat om een compacte besteller met een laadvermogen van 1200 kg en een maximaal laadvolume van 6 kubieke meter. Er worden versies met of zonder ruiten aan geboden en er kan worden geko zen uit twee wielbases van 3,098 en 3,498 meter. De buitenkant van de Trafic en Vivaro oogt uiterst modem met fantasievolle vlakverdelingen en een aërodynamisch gunstig vorm gegeven front. De voorkanten van Renova bv Ringbaan Oost 102a 5013 CDTilburg Telefoon (013) 542 21 33 Achter zien we een centraal ge plaatste dubbele uitlaat en een beschaafde dakspoiler. De Lupo GTI krijgt standaard ABS en ESP en vier schijfrem men. gewicht nog verder terug te brengen zonder aan stevigheid in te leveren, zijn met name de motorkap, deuren en de uitge bouwde spatborden uit alumini um gemaakt, zodat de totale auto niet meer dan 978 kg weegt. Het front heeft een speci fieke aanblik door een speciaal voor dit model ontworpen hoge re bumper met geïntegreerde spoiler en grotere luchtinlaten. De zijkant wordt onder meer ge kenmerkt door de skirts die keu- maakt. De volledige carrosserie be staat uit slechts 20 bouwdelen te gen de gebruikelijke 80 op dit mo ment. De bestuurder van de Z22 heeft een stuurwiel in de hand en drukt met de voet op het rempedaal, maar al les wat er daarna gebeurt, is afwij kend door de By Wire technologie. Omdat er geen sprake meer is van een stuurkolom en uitgebreide over brenging vanaf de pedalen, kunnen stuur en pedalen eenvoudig verstel baar worden gemaakt, zodat de auto nog veel beter kan worden af gestemd op de gewenste zitpositie. Bij de besturing is het stuurwiel los gekoppeld van de wielen en wordt de verbinding elektronisch ver zorgd. Dat betekent dat de stuuruit- slag bijvoorbeeld afhankelijk ge maakt kan worden van de snelheid. Een voorbeeld: een kleine stuuruit- slag bij inparkeren heeft een grote draaiing van de wielen tot gevolg, terwijl eenzelfde kleine uitslag op de snelweg slechts een geringe reac tie van de auto oproept. Ook het rechtuit rijden op de snelweg wordt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21