MLUI I ICICI I
l/l
r
BMWZ22
Krachtpakket voor
sportieve VW Lupo GTI
Q4TO
Supersnelle technologiedrager
I
Opel en Renault presenteren
gezamenlijke bestelauto in Frankfurt
Prijs voor Citroën
reclamespot
STUS 2000 - PAGINA
Jaargang 12 nr 33» Donderdag 17 augustus 2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Nissan Almera Tino 1.8 Ambience
pag. 3
DEALERS
Innovatie PR
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
.01314652100
Andere verhouding
ie
..01314634355
.01315347771
.01315420143
Eén stuursysteem
.01314647676
Bij wet verboden
Steer-by-Wire
.01315363924
..01315355575
.01315355655
.01315351035
.01315321411
PR...?
Tony Vos
ne ruimtes e.d.
re etc.
I Ik moet me sterk vergissen, maar
ik heb de indruk dat er steeds
meer gebeld wordt voor markt
onderzoeken. Nu heb ik vroeger
in mijn studietijd bij een markt
onderzoekbureau gewerkt, dus
zal ik de laatste zijn om niet mee
te doen of de persoon aan de an
dere kant van de lijn Onvriende-
i lijk te woord te staan. Maar
soms wordt het wel erg irritant
en een beetje teveel van het goe-
de. Vooral als men van Tele2 bij-
j voorbeeld in een week tijd drie
keer belt met woordelijk hetzelf
de verhaal. Nou, al kun je straks
gratis bellen met Tele2, ik zal er
I niet bij zijn. Een bedrijf moet
I zorgvuldig zijn met marktonder-
zoek en telefonische verkoop.
Deze week werd ik gebeld door
een allervriendelijkste dame die
vragen wilde stellen over het PR-
beleid van diverse automerken
TRICHT,
CHEN.
In het nieuwe Z22 prototype presenteert BMW niet
alleen een superlichte carrosseriebouw, maar ook
de modernste elektronische besturingssystemen die
in de komende jaren de personenauto naar een nog
hoger plan zullen brengen.
Seat/Saab
Zuid Oost
•Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
:ele-
stil-
i het
BMW maakt rijden geweldig
gen staan vanaf het vooijaar van
2001 in de showroom.
het eerst in dit segment van de be-
stelautomarkt. Beide nieuwelin-
en hoe ik als journalist tegen be
paalde zaken aankijk. Nu had ik
een maand of twee geleden al
aan een soortgelijk ‘vragenspel’
meegedaan. Eerst stellen ze een
paar algemene vragen, onthul
len de opdrachtgever niet, maar
aan het einde van het liedje spit
sen de vragen zich duidelijk toe
tot één merk. De eerste bleek Toy-
i ota te zijn en ik was er ruim een
1 kwartier zoet mee. Na afloop van
het gesprek mocht ik uit vijfgoe-
I de doelen kiezen. Toyota maakte
naar dit goede doel een bedrag
van f.35,= over en dat is natuur
lijk aardig. Het tweede onder-
zoek bleek van Opel te zijn. Wat
I vond ik van hun prespresenta-
i ties, persinformatie, internetsite
en de deskundigheid van de di
verse medewerkers. Het leek wel
Toyota onderzoek. Ze vond het
I een aardige geste, maar haar op
drachtgever Opel was blijkbaar
I niet op dit idee gekomen. Ver
schil moet er zijn niet waar. Er
was toch een vraag bij over inno
vatieve ideeën en vormen van
rig aansluiten op de randen van
de spatborden.
Voorin ligt een 1,6 liter 16-klep-
per die een vermogen levert van
125 pk. Daarmee haalt deze ui
terst compacte en lichte auto
een top van 205 km/u en accele
reert in 8,3 seconden vanuit s
stand naar de 100 km/u. Om
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
I Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
I wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Renova,
uw BMW dealei
Advertenties:
“■entie-afdeling
burgse Koerier
lein 14, 5014 DA Tilburg
368805
359985
Zo is de mechanische besturing he
lemaal vervangen door het zoge
naamde ‘Steer by Wire’ en doet ook
‘Brake by Wire’ zijn intrede waar
tot nu toe hydraulische remmen
gemeengoed zijn. Uiteraard wor
den deze bedieningssystemen vol
ledig elektronisch gestuurd.
Advertei
DeTilbu
N.S. Plet
Tel. 013/53É
Fax 013/53'
Binnenin zien we verder een
met leer bekleed stuurwiel,
sportstoelen en rode veiligheids
gordels.
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb.01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
van de remmen. Er kan een auto
matische ‘handrem’ op alle vier de
wielen worden toegepast en een
automatische rem bij rijden in ber
gen of wachtend voor een stop
licht. Werkt ABS dan geeft dit sys
teem zijn pulserende werking niet
meer door aan het rempedaal en
wordt het rempedaal bij een aan
rijding niet meer in het interieur
gedrukt.
Andere nieuwe mogelijkheden zijn
het links en rechts verschillend
verdelen van de remkracht bij
remmen in bochten, het meegeven
van een hogere remkracht aan de
achterwielen en het omkeren van
de remkrachtverdeling bij achter
uit rijden.
Zo laat BMW zien waar de techno
logie van de auto naar toe gaat. Of
en wanneer al deze systemen in de
productie zullen worden genomen,
is niet bekend. Dat hangt lang niet
alleen van BMW af.
Het is niet niet zeker of de klein
ste sportieveling naar Neder
land komt en wat ie eventueel
zou moeten kosten, maar Volks
wagen gaat in Duitsland vanaf
september de Lupo GTI leveren.
De auto beschikt over een alumini
um wielophanging, waardoor de dy
namische eigenschappen op een
hoog niveau liggen. Door het ge
bruik van diverse By-wire syste
men, hoeven verschillende compo
nenten niet meer in het interieur
geplaatst te worden en dat brengt
de bouwtijd van een auto omlaag.
Het zijpaneel vanaf de A-stijl tot de
achterkant is gemaakt uit een kool-
stofversterkte kunststof. Het gehele
onderdeel weegt slechts 19 kg en
dat is de helft in vergelijking met
staal. Ook de bodemgroep, het dak,
achterklep en delen van de deuren
zijn uit hetzelfde materiaal ge
beide auto’s zijn nagenoeg gelijk.
Motorkap, bumper en koplampen
zijn identiek. Opel en Renault
hebben ieder hun eigen grille. Bij
de Trafic van Renault worden de
richtingaanwijzers onder de kop
lampen geplaatst en is de voor
bumper voorzien van stootstrips,
terwijl de Vivaro van Opel de rich
tingaanwijzers in de bumper
draagt.
Als we kijken naar antiblokkeersys-
temen, remkrachtverdeling en sta-
biliteitssystemen dan moeten we
concluderen dat vrijwel alles wat
met remmen te maken heeft op
elektronische wijze wordt afgehan
deld, behalve de overbrenging van
de voet op het remsysteem, waar
voor hydrauliek nog steeds dé oplos
sing is. Daarom heeft BMW een
elektromechanisch remsysteem ont
wikkeld waarbij ook de functies van
ABS, CBC, DSC en DBC in één
stuursysteem worden opgenomen.
Er zijn diverse voordelen te noe
men. De remweg kan worden ver
kort. De pedaaldruk werkt onafhan
kelijk van de belading van het
voertuig of de thermische belasting
Parijs een expositie gehouden met
als thema “Citroen, une sage publi-
citaire”.
Vanaf het prille begin met André
Citroën in de jaren twintig, die een
voorloper was op het gebied van pu
bliciteit, tot heden laat de expositie
tal van markante reclame-uitingen
zien, daarbij geholpen door de om
vangrijke archieven van het Fransei
merk. De expositie loopt tot 28 janu
ari 2001.
op elektronische wijze gecontro
leerd en zonodig gecorrigeerd. Het
werkt comfortverhogend dat on
effenheden in de weg niet aan het
stuurwiel worden doorgegeven. Ook
het teruglopen van het stuurwiel na
een bocht is aangepast aan de snel
heid.
Er komen drie motoren beschik
baar. De 1,9 liter common rail tur
bodiesels van 80 en 100 pk komen
bij Renault vandaan, terwijl er
daarnaast een 2 liter 16V benzine
motor in het programma wordt
opgenomen. De nieuwe Trafic en
Vivaro worden in het Engelse Lu
ton gemaakt door Opel. Bij Re
nault volgt de Trafic zijn gelijkna
mige voorganger op die in 1980
werd geïntroduceerd en waarvan
er tot nu toe meer dan 940.000
stuks werden gemaakt. Met de Vi
varo presenteert Opel zich voor
Een belangrijk punt bij de ontwik
keling van de Z22 en deze bijzonde
re vorm van besturing, was de be
trouwbaarheid. Ook als er in het
elektronische systeem iets verkeerd
gaat, moet de auto onder alle om
standigheden bestuurbaar blijven.
Daarom werkt ieder onderdeel onaf
hankelijk van elkaar met eigen sen
soren. Een overkoepelend systeem
(Voter) bepaalt vervolgens op welke
gegevens wordt ingegaan. Belang
rijk is uiteraard dat alle gebruikte
componenten betrouwbaar zijn en
datzelfde geldt voor de gebruikte
software. Overigens is dit nieuwe
systeem op dit moment bij de wet
verboden. Er moet een directever-
In het Franse Clermont-Ferrand
heeft Citroen met de reclamespot
van de Xsara Picasso de grote prijs
van het Festival voor de reclame
film van de Automobielindustrie ge
wonnen. De spot laat een robot zien
die op de assemblagelijn een Ci
troen Picasso op een artistieke ma
nier wil beschilderen.
In aansluiting daarop wordt vanaf
20 september in het museum van
reclame aan de Rue de Rivoli 107 in
I of ik zwaar negatieve rapportcij-
fers aan het geven was, maar
ach de schaal ging niet verder
j dan van 1 tot 5. “Ja, u zult het
wel begrepen hebben dat Opel de
I opdrachtgever is”, hoorde ik aan
de andere kant van de lijn. Ja
j mevrouw, dat had ik. Mag ik nu
weer een goed doel uitkiezen. Het
was even stil. “Een goed doel.
Hoezo!” Ik vertelde haar van het
Door in de carrosseriebouw kool-
stofvezel toe te passen biedt de Z22
van BMW de binnenruimte van
een 5-serie Touring en het rijple
zier van 528i met automaat, maar
dat alles bij een gemiddeld ver
bruik van 6 liter per 100 km. Voor
afgaand aan de studie werd ge
steld dat de auto in minimaal 100
exemplaren per dag gebouwd moet
kunnen worden en nieuwe stan
daarden kunnen zetten op het ge
bied van recycling, energiebalans en
wetenschappelijkheid. Daarbij moe
ten de normen en waarden van
BMW behouden blijven. De technie
ken in de Z22 zouden vanaf2005 in
productie genomen kunnen worden.
De 4 cilinder motor is dwars ge
plaatst en ligt direct voor de achte
ras. Daardoor werd het mogelijk de
klimaatbeheersingsunit lager te
plaatsen. Dit systeem wordt elek
trisch aangedreven zodat het ook bij
de Stop-and-Go functie blijft wer
ken. Door deze andere opstelling
van de motor biedt de Z22 ook een
andere verhouding in het ontwerp.
Om kort te gaan: de Z22 is zo lang
als een 3-serie, heeft de wielbasis
van een 7-serie en is zo handelbaar
als een 5-serie. Door het hogere dak
zitten bestuurder en passagiers wat
meer rechtop en hebben een beter
uitzicht.
binding tussen stuurwiel en wielen
bestaan. Daarom zullen BMW en
andere constructeurs die hiermee
bezig zijn in de toekomst op Euro
pees niveau de betrouwbaarheid
van dit nieuwe systeem moeten
aantonen.
In 1996 tekenden Renault en
Opel een samenwerkingsakkoord
op het gebied van bestelwagens.
Inmiddels levert Opel de door Re
nault ontwikkelde Master als Mo-
vano via haar eigen organisatie
en wordt de aloude Trafic in di
verse landen ook door Opel ver
kocht. De komende IAA voor be
drijfsvoertuigen in Frankfurt
levert echter een compleet nieuw
model op, dat bij Renault de ver
trouwde naam Trafic zal dragen
en bij Opel Vivaro gaat heten. Het
gaat om een compacte besteller
met een laadvermogen van 1200
kg en een maximaal laadvolume
van 6 kubieke meter. Er worden
versies met of zonder ruiten aan
geboden en er kan worden geko
zen uit twee wielbases van 3,098
en 3,498 meter.
De buitenkant van de Trafic en
Vivaro oogt uiterst modem met
fantasievolle vlakverdelingen en
een aërodynamisch gunstig vorm
gegeven front. De voorkanten van
Renova bv
Ringbaan Oost 102a
5013 CDTilburg
Telefoon (013) 542 21 33
Achter zien we een centraal ge
plaatste dubbele uitlaat en een
beschaafde dakspoiler.
De Lupo GTI krijgt standaard
ABS en ESP en vier schijfrem
men.
gewicht nog verder terug te
brengen zonder aan stevigheid
in te leveren, zijn met name de
motorkap, deuren en de uitge
bouwde spatborden uit alumini
um gemaakt, zodat de totale
auto niet meer dan 978 kg
weegt. Het front heeft een speci
fieke aanblik door een speciaal
voor dit model ontworpen hoge
re bumper met geïntegreerde
spoiler en grotere luchtinlaten.
De zijkant wordt onder meer ge
kenmerkt door de skirts die keu-
maakt. De volledige carrosserie be
staat uit slechts 20 bouwdelen te
gen de gebruikelijke 80 op dit mo
ment.
De bestuurder van de Z22 heeft een
stuurwiel in de hand en drukt met
de voet op het rempedaal, maar al
les wat er daarna gebeurt, is afwij
kend door de By Wire technologie.
Omdat er geen sprake meer is van
een stuurkolom en uitgebreide over
brenging vanaf de pedalen, kunnen
stuur en pedalen eenvoudig verstel
baar worden gemaakt, zodat de
auto nog veel beter kan worden af
gestemd op de gewenste zitpositie.
Bij de besturing is het stuurwiel los
gekoppeld van de wielen en wordt
de verbinding elektronisch ver
zorgd. Dat betekent dat de stuuruit-
slag bijvoorbeeld afhankelijk ge
maakt kan worden van de snelheid.
Een voorbeeld: een kleine stuuruit-
slag bij inparkeren heeft een grote
draaiing van de wielen tot gevolg,
terwijl eenzelfde kleine uitslag op
de snelweg slechts een geringe reac
tie van de auto oproept. Ook het
rechtuit rijden op de snelweg wordt