TIE
I
Chrysler PT Cruiser Limited Edition
EtTHTJgTgF
OP
E
)NK
Serieuze ‘fun’
uöi
Suzuki terreinautotreffen
op Beekse Bergen
Volvo V70 Cross Country
Vehikel op 18, 19 en 20 augustus
DaimlerChrysler zorgt
voor vervoer tijdens Sail
2000 Amsterdam
Cochet wint F3
60.000 Fans genieten
van Marlboro masters
4TO
Chrysler PT Cruiser
Kom langs voor een proefrit
CHRYSLER
|E
de tilburgse koerier
ISTUS 2000 «PAGINA 2
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 10 AUGUSTUS 2000 PAGINA 3
Oostenrijk
de
Hotrods
Gelakt metaal
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van bladzzizjde 1
Souplesse
«ha
Ruim 60.000 toeschouwers genoten bij de 10e Marlboro
Masters op het Circuit Park Zandvoort van de specta
culaire autoraces en de schitterende demonstraties
van het Marlboro World Championship Team, waarbij
met name Michael Schumacher luid werd toegejuicht.
Marlboro Master of Formula 3 werd de Fransman
Jonathan Cochet, die van start tot finish leidde.
Jeroen Bleekemolen werd zevende en Marco du Pau
18e.
1993
1997
1993
1992
1968
1992
1994
1994
1988
.WQS
1993
1990
LOON ÜP ZANO
Tel. 0416-363993
laamde
door-
ctie
omdat i
Jeroen
rijk:
straat 12,
283226
INTER
1994
1995
I999
1997
1996
1991
1991
1993
1996
1986
ctrij-
X.0M.00
[JF
hot
de
udio-
wat ver-
E
In de USA zijn zogena:
hotrods zeer populair,
i de
geleerde
Ook voor
rodige
meeste auto’s die op de markt komen zijn
B Bvan het type ‘dertien in ‘n dozijn’ en daar-
om vallen modellen die met de nodige fan
tasie gemaakt zijn direct op. Iedereen, en dan
bedoelen we vrouwen, mannen, kinderen, jong en
oud kijkt naar de nieuwe PT Cruiser van Chrysler.
Waarom? Omdat het gewoon een heel erg leuke
auto is.
veelvuldig
=uer geval wekt de
3 indruk afzonder-
len en echte tree-
srwijl het
aande gril-
188
ler~
132<
Aanhanggewicht: 1000
Prestaties:
Motorisch wordt er een start
gemaakt met de bekende 2,4 liter
5 cilinder turbo, maar volgend
jaar volgt de in eigen huis ont
wikkelde 5 cilinder turbodiesel.
De bekende motor levert een ver
mogen van 200 pk bij 6000
tr/min en een flink koppel van
285 Nm tussen 1800 en 5000
tr/min. Deze souplesse komt de
auto goed van pas. Bovendien
rijdt de XC als een echte pers:
nenauto en valt er onder het i
den weinig te merken van de
hogere stand op de wielen, wat
onder meer te danken is aan het
feit dat het zwaartepunt lager is
dan bij een echte terreinauto.
Volvo voorziet de V70 XC van
permanente vierwielaandrijving
die gebruikt maakt van een vis-
cokoppeling, waardoor afhanke
lijk van de rijomstandigheden de
aandrijfkrachten traploos over
voor- en achterwielen kan wor-
den verdeeld. Het systeem omvat
tegelijk een tractiecontrole sys
teem op alle vier de wielen.
Hierdoor verrast de V70 als men
ermee het terrein in gaat. Door
De originaliteit van het concept
zet zich in het interieur verder
voort. Het oog valt direct op het
dashboard. Het vierspakige
stuurwiel met klein midden-
kussen is bekleed met leer en
uiteraard in hoogte verstelbaar.
Het instrumentarium bestaat
uit drie afzonderlijke, ronde
klokken met een witte wijzer-
In vergelijking met de diverse
Europese midi-MPV’s is de
Chrysler PT Cruiser wat
duurder, maar dat zal het suc
ces van deze auto zeker niet in
de weg staan. De Limited kost
f.57.900,= maar daarbij moet
dan nog wel f.750,voor
metaallak geteld worden. De
nog steeds aardig complete
Classic staat voor f.45.900,= in
de prijslijst en daar tussenin
vinden we de Touring voor
£49.950,=. De Touring en
Limited zijn er met automaat
tegen een meerprijs van
£3.300,=.
I In het weekend van 26 en 27
augustus wordt op Adventure
i World Beekse Bergen het
Suzuki 4x4 Terreintreffen
gehouden voor alle Suzuki-rij-
ders die de fijne kneepjes van
het rijden in het terrein willen
ervaren. Suzuki heeft op dit
moment met de Jimny, Vitara
komt hiermee bel
ijn plaats, haalt t
00 km/u en accelen
5 seconden naar de 1(
/u. Prima cijfers, al voelt de
Cruiser niet echt sportief aan.
Toch heeft het onderstel een
redelijk stugge afvering, zeker
voor een Amerikaans product.
Overhellen in bochten is er niet
bij en ook het duiken bij sterk
remmen blijft achterwege. De
voorwielen worden aangedre
ven via een vijfversnellingsbak
met een redelijk exacte bedie-
Tegenwoordig is het gebruik
van klassieke details bij
nieuwe auto’s zeer gebruike
lijk, maar het is nu net de
manier waarop dit gebeurt of
er van een geslaagde auto
kan worden gesproken. De
ontwerpafdeling van Chrysler
keek overigens niet naar de
eigen historie, maar meer een
interpretatie ervan.
en Grand Vitara een uitgebreid
aanbod terreinwagens, waar
mee het merk kan inspelen op
de nog steeds groeiende popula
riteit van de vierwielaangedre-
ven terreinauto. Niet alleen
Suzuki 4WD-rijders zijn van
harte welkom, maar ook men
sen die overwegen een terrein
auto aan te schaffen. Op beide
dagen zullen tussen 10.00 en
17.00 uur de principes van het
4x4-rijden herhaaldelijk worden
uitgelegd, waarna men
mogelijkheid krijgt het
in praktijk te brengen,
de kinderen is er het nc
vermaak aanwezig.
Ook presteren is geen probleem.
In 8,6 seconden accelereert de
auto naar de 100 km/u en op top
snelheid wijst de meter 225 km/u
aan. Naast een handgeschakelde
vijfbak is ook een vijftraps auto
maat leverbaar, die slechts een
geringe invloed heeft op de pres
taties: top 220 km/u, 0-100 in 8,8
sec.
Er is enige soepelheid op het
gebied van sportwagens en
cabrio’s en bij Europese en
Amerikaanse motorfietsen. De
entreeprijs bedraagt £25,= voor
volwassenen. De Jaarbeurs is
op de aangegeven dagen geo
pend van 10.00 tot 17.00 uur.
Door afgeslagen motoren in twee pogingen om de Marlboro
Masters of Formula 3 van start te laten gaan, kreeg het publiek
uiteindelijk een rollende (her)start voorgeschoteld - een specta
culair begin van de F3-race. Jonathan Cochet liet zich hierdoor
niet van de wijs brengen en leidde het veld vanuit pole position
naar de finish. “Ik kwam heel goed weg en keek de eerste vijf
ronden niet meer in mijn spiegels, maar concentreerde me erop
een voorsprong op te bouwen. Die kon ik tot het einde toe
behouden. Het was een fantastische race voor mij.”
Door transmissieproblemen van Yannick Schroeder en een
fraaie inhaalmanoeuvre bij Benoit Treluyer kon de Brit Ben
Collins de tweede plaats opeisen: “Tomas Scheckter kon me in
de eindfase onder druk zetten, omdat mijn banden bijna op
waren.” Scheckter werd derde. Jeroen Bleekemolen behield de
hele race de zevende positie na een matige start: “Dicht achter
mijn teamgenoot Tom van Bavel had ik veel last van onder
stuur, dus ik kon niet aanvallen. Als ik wat ruimte liet, kon ik
het tempo goed volgen. We wilden in de Top-5 komen. Dat is
niet gelukt, maar helemaal ontevreden ben ik niet. Er zat
gewoon niet meer in.” Marco du Pau kampte met soortgelijke
problemen en werd bovendien geplaagd door een keel- en oor
ontsteking. Zijn Zandvoortse F3-debuut eindigde op de 18e
plaats. Elran Nijenhuis ten slotte reed aanvallend en passeerde
enkele concurrenten, “maar toen brak mijn wagen onder het
remmen van achteren uit en verloor ik de voorvleugel.”
pen, verzekeringen en taxa
teurs. Voor het eerst hanteert
de organisatie voor motorfietsen
een leeftijd van minimaal 22
jaar, omdat de laatste tijd
steeds meer ‘moderne’ vooral
Japanse motoren werden aan
geboden. Voor auto’s ligt de
leeftijdsgrens op 1970, met uit
zondering van exclusiviteiten.
Ie en op de hoeken geplaatste
koplampen ook het nodige voor
de uitstraling betekent. De ach
terkant is hoog gesloten met
een vrijwel vlakke vijfde deur,
waarop net als op de motorkap
een fraai gevleugeld Chryskx-
logo te vinden is. De donker
grijze bumpers lijken echt op de
auto geplakt te zijn. Er zijn
drie uitrustingsniveau’s van c
PT Cruiser die het gemakke
lijkst door hun wielen te onder
scheiden zijn. De basis Classic
Edition heeft stalen wielen met
doppen. Bij de Touring Edition
komen we vijfspaaks lichtme
taal tegen die bij de luxueuxe
Limited Edition verchroomd
zijn. De Limited heeft boven
dien mistlampen in de voor
bumper en roofrails.
De 38ste editie van de Vehikel
oldtimerbeurs in de Utrechtse
Jaarbeurs vindt plaats in het
weekend van 18, 19 en 20
augustus as. De vier
Jaarbeurshallen hebben een
totale oppervlakte van 32.000
vierkante meter die volledig is
volgeboekt met meer dan dui
zend stands en driehonderd
auto’s. Voor iedereen is er wat
wils, zoals rommelbakken vol
vaak onduidelijke en roestige
onderdelen tot machtig geres
taureerde Cadillacs en Harley
Davidsons. Verder is er zelfs
een standje met autopostzegels,
diverse merkenclubs, vaktijd
schriften, speciale gereedschap-
Technische
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
ning. Tegen meerprijs is een
automaat met vier trappen ver
krijgbaar. Het is jammer dat
Chrysler alleen deze Limited
Edition standaard voorziet van
ABS met remschijven achter en
elektrische remkrachtverdeling.
Bij de Classic en Touring moet
hiervoor £2.700,= worden bijbe
taald, terwijl ABS in deze klas
se in Europa echt standaard
hoort te zijn.
Het gemiddelde brandstofver
bruik kwam uit op 1 op 10,4 en
dat is normaal. Chrysler belooft
zelf volgens de Europese cyclus
1 op 11,4.
gegevens:
Chrysler PT Cruiser Limited Edition
4 in lijn
1996 cc
87,5 x 83,0 mm
140 pk bij5700 tr/min
Nm bij 4150 tr/min
mgte 4,288 meter, breedte 1,705 meter
325 kg
2"0 kg (geremd)
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
stadscyclus 11,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,0 liter/100 km
gecombineerd 8,7 liter/100 km
£57.900,=
plaat die zijn gevat in een
omlijsting gespoten in de car-
rosseriekleur. Ook het paneel
waarachter de passagiersairbag
zich bevindt heeft een laklaagje
gekregen waarmee deze
Chrysler terugwijst naar de
periode dat dashboards van
gelakt metaal waren. De mie
denconsole, die niet doorloopt
tot op de vloer, herbergt naast
uitstroomopeningen de ronde
draaiknoppen voor verwar
ming, ventilatie en airco, de
inbouwruimte voor de audio-
installatie en helaas
keerd geplaatst, de toetsen
rkap waarmee de voorportierruiten
sier- elektrisch worden geopend. De
knoppen voor de achterruiten
zitten tussen de voorstoelen in
en kunnen het gemakkelijkst
door de achterpassagiers wor
den bediend. De vijfversnel
lingsbak heeft een relatief
lange pook met een wat goed
koop ogende plastic knop. De
stoelen hebben een relatief
korte zitting, maar door de zit-
houding (rechtop) is dat geen
bezwaar. Bij de Limited Edition
is gekozen voor een bekleding
met leer en suède. Achterin is
er voldoende hoofd- en been-
ruimte. De achterbank is volle
dig in 1/3-2/3-verhouding ver
deeld, waarbij de twee delen
afzonderlijk kunnen worden
neergeklapt en uitgenomen.
Voor het gemakkelijk verplaat
sen zijn ze voorzien van wiel
tjes en een handvat. Het baga-
gevolume varieert van 538 tot
1821 liter. Een aardigheidje is
verwerkt in de hoedenplank die
naar buiten kan worden getrok
ken en dan dienstdoet als een
statafel.
de modder, steile hellingen, glib
berige wegen, de auto geeft er
allemaal niets om en lijkt daar
om een ideaal model voor men
sen die er naast hun werk een
actieve levenstijl op na houden,
veel op wintersport gaan of bij
voorbeeld een paardentrailler
moeten trekken. De wielophan
ging is met McPherson veerpot -
voor en een multilink construct
achter ongewijzigd.
Volvo verkoopt de nieuwe V70
XC vanaf £95.861,39 maar daar
bij komt dan meteen de meer
prijs voor de Comfort Line
(£3.547,97) of Prestige Line
(£8.759,75) en tel er gerust ook
maar £2.302,88 voor de metaal
lak bij. Maar dan nog houdt de
Volvo grote afstand van de op dit
moment enige Europese concur
rent, de Audi Allroad Quattro.
Het grote nautische evenement
Sail 2000 Amsterdam vindt
plaats van 24 tot en met 28
augustus as. Sail wordt iedere
vijfjaar gehouden in en rond
de Amsterdamse haven. Er
wordt een internationaal mil
joenenpubliek verwacht. Om de
organisatoren en VIP’s op een
passende wijze te vervoeren
treedt DaimlerChrysler deze
keer op als ‘official car sup
plier’. De Sail organisatie heeft
de beschikking over auto’s van
de drie merken Smart,
Mercedes-Benz en Chrysler.
Huub van de Coolwijk, presi-
dent-directeur van
DaimlerChrysler Nederland
overhandigde recent de auto’s
aan Bernard Heppener, direc
teur van de Stichting Sail
Amsterdam. Meer informatie
over Sail is te vinden op
www.sail2000amsterdam.
De uitrusting van de meest
complete PT Cruiser is zeer
royaal met onder meer centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, cruise control, vier
gaans vooroorlogse auto’s die
worden verlaagd en voorzien
van een moderne V8 met een
enorme dosis vermogen. En
juist deze auto’s vormden het
voorbeeld voor de nieuwe PT
Cruiser. Daarom roept deze
midi-ruimtewagen veel associa
ties op met klassieke modellen
en daarbij hebben we onder
meer de Volkswagen Kever en
Volvo Katterug v
gehoord. In ieder
PT Cruiser de
lijke spatborde
planken te hebben, ter
front met de hoge, stae
elektrisch bediende portierrui
ten, elektrische spiegels, air
bags, zijairbags, elektrische
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, opklapbare
middenarmsteun aan de voor
stoel en verlichte spiegels in de
zonnekleppen.
Chrysler biedt op dit moment
de PT Cruiser alleen aan met
een 4 cilinder 2 liter 16-klep-
per, terwijl in de USA ook een
2,4 liter wordt geleverd.
Volgend jaar, wanneer de
assemblage in Oostenrijk van
start gaat, komt er ook een GDI
bij. De 2 liter kennen we uit de
Neon, produceert bij 5700
tr/min een vermogen van 140
pk en komt tot een keurig kop
pel van 188 Nm bij 4150
tr/min. De 1325 kg wegende
auto komt hiermee behoorlijk
van zijn plaats, haalt een top
van 190 km/u en accelereert in
11,5 seconden naar de 100
km/u r*“:1
l voe
tief: