vuui i iaat J /I I Almera Tino Skoda Octavia Business Line F A BMW 3-serie, Zakenauto van het Jaar2000 Fordals enige bieder op Daewoo Vrije tijd en veiligheid centraal f>/it i=<^ vr a Jaargang 12 nr 27 Donderdag 6 juli 2000 Oplage 106.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Suzuki Jimny cabrio pag. 3 DEALERS Proefproces .01315422133 ..01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 Deskundigheid .01314683911 ..01314634355 .01315347771 .01315364011 .01315420143 Drie motoren .01314647676 .01315363924 Prijzen .01315355575 .01315355655 .01315351035 Tony Vos ruimtes e.d. re etc. Nog een halfjaar en dan krijgen we te maken met de nieuwe be lastingwetgeving. De manier waarop de bijtelling over de za kenauto wordt berekend, veran dert daarmee volledig. Nu beta len we 20 tot maximaal 24 procent over de nieuwprijs van de auto afhankelijk van onze woon-werk afstand. Straks tel len woon-werk kilometers als za kelijke kilometers en wordt de bijtelling berekend over het aan tal werkelijk gereden privé-kilo- meters, waarvoor dan uiteraard wel een sluitende kilometerregis- tratie vereist is. Twee jaar geleden heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan dat een bijtelling van 24% voor men sen die verder van hun werk wo nen niet correct is. De eisers in dit proefproces hadden gelijk, maar kregen dit niet. De Hoge Raad haalde het standpunt van de toenmalige staatssecretaris van Financiën Vermeend aan dat er een nieuwe bijtellingsrege- ling zou komen waardoor de ge stelde ongelijkheid werd wegge nomen. Deze nieuwe regeling gaat dus per 1 januari as. in en dat betekent bijna tweeëneenhalf jaar na de uitspraak. En juist in deze tweeëneenhalf jaar zien twee jonge juristen een mogelijk heid voor een proefproces. Zij re deneren dat tweeëneenhalf jaar veel langer is dan het door de Hoge Raad aangedrongen ‘rechtsherstel op korte termijn’. Het duo wil dit rechtsherstel ver krijgen voor de huidige gevallen. Bovendien zou de Raad van Sta te in 1998 hebben gesteld dat in 1999 de discriminatie in bijtel ling moest verdwijnen en ook daar is niets mee gedaan. Nu hoop ik niet dat u meteen gaat rekenen hoeveel geld u te rugzou kunnen krijgen van de overheid als deze twee heren ge lijk krijgen. Maar de twee juris ten willen zoveel mogelijk rijders van een lease-auto of auto van de zaak bijeen krijgen die meer dan 30 km van het werk wonen. Uit alle gevallen kiezen ze twee tot drie zaken waarmee het proef proces desnoods tot aan de Hoge Raad zal worden gevoerd. Na tuurlijk is hier van rechtsonge lijkheid sprake, maar ik vraag me bij dit soort ‘cowboypraktij- ken’ altijd af of het nu werkelijk om de zaak gaat of om de eigen naamsbekendheid. De compacte ruimtewagen bevindt zich in een van de sterkste groeimarkten in de autobranche. De Al mera Tino is Nissans antwoord op die ontwikke ling. Het Japanse merk pakt uit met een ruime, goed rijdende vijfzitter, die qua model de lijn volgt van wat collega's als Renault en Citroen reeds lie ten zien. Nadat Fiat en General Motors samen een voorstel hadden uit gewerkt voor de overname van Daewoo, is inmiddels bekend ge worden dat alleen nog met Ford wordt gesproken. Dat betekent in gewoon Nederlands dat de kans wel erg groot is dat Ford uiteindelijk het Koreaanse Dae woo aan haar merkenflora zal gan toevoegen. Ford'Motor Company is erg te vreden geselecteerd te zijn als gesprekspartner in de tweede onderhandelingsronde voor Dae woo Motor. Samen met alle be trokkenen gaat Ford kijken om de beste manier te vinden om de bedrijfsvoering bij Daewoo zo snel mogelijk te normaliseren. Ford heeft haar visie op dit punt overgebracht aan het Corporate Restructuring Comité. Als Dae woo door Ford wordt overgeno men, krijgt Ford ook een groot aandelenpakket van 4WD-spe- cialist SsangYong. zijn aantrekkelijk. De Octavia Business Line is er vanaf £949,= per maand bij 60 maanden en 20.000 km per jaar. Het genoemde pakket is ver krijgbaar op de vijfdeurs en Combi. En is gebaseerd op de GLX-uitvoering met een 1,6 liter benzinemotor of 1,9 liter TDI. Een 2.0 liter handbak wordt waar schijnlijk nog aan het Tino-gamma toegevoegd. Volgens Nissans pr- man Bart van Thienen is de Tino- lijn dan compleet. Uiteraard had hij tijdens de presentatie ook de verkoopverwachtingen voor ons land paraat. Dit jaar, vanaf 1 augustus, heeft Nissan Nederland de beschikking over 1.200 Tino’s. Een vol kalen- deqaar moet goed zijn voor de ver koop van 3.000 exemplaren. Ge zien de groei van het segment compacte ruimtewagens, de uitstr aling van het model en de vele mo gelijkheden moet dat gemakkelijk haalbaar volgens hem. (WdV) (3x), HEN. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur JCu,ening aan ,8 liter is er in ie zich onder Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 het merk en daar- ie Octavia )00 - PAGINA 20 I Met de Octavia scoort 1. op de zakelijke markt e om introduceert men de Business Line voorzien van een sgen wede rsten in Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...O4161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaft. •Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc0416I361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom Rover Bink •Seat /Saab Zuidoost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers013 5321411 BMW 3-serie is een goed geslaagde uiting van welslagen, zonder dat het ‘overdone’ is. De modellen zijn stapsgewijs geïntroduceerd en de modellenpo- litiek is overzichtelijk en duidelijk, met benzine- en dieselmotoren, een driedeurs, vierdeurs, station wagon, coupé en cabriolet. Het prijsbeleid is goed en de prijs con currerend. Weliswaar kost de die sel in Executive uitvoering 80 mil le, maar dankzij de geringe Nissan biedt in de Tino-range geen prijsbreker met een kleine motor. Het instapmodel is de 1.8 liter vijf deurs uitvoering voor £41.495,=. Verder is er een Comfort vanaf f.42.995,= inclusief airco, een Am biance en Luxury-uitvoering. De duurste versie is de 2.2DI Luxury waarvoor men £53.495,= dient af te rekenen.. afschrijving blijft het een betaalba re auto voor de zakelijke markt. De restwaarde is dus goed en dat komt volgens de jury mede omdat er dank zij de styling, na vier jaar geen verouderde auto voor de deur staat.” aantrekkelijk geprijsd accessoi- repakket bestaande uit aircon ditioning, elektrisch bediende zijruiten en een carkit voor een mobiele telefoon. Normaal gesproken zou dit pak ket f.5.500,= moeten kosten, maar Skoda biedt het nu aan voor slechts £3.300,=. Daarmee komt de vanafprijs van een Oc tavia Business Line op £38.179,=. Ook de leaseprijzen De jury van de jaarlijkse verkie zing tot Zakenauto van het Jaar noemt de BMW 3-serie niet al leen de ‘ongeklopte imago-kam- pioen’ maar roept deze modelse- rie ook uit tot Zakenauto van het Jaar 2000. De auto krijgt deze ti tel vanwege zijn bewezen kwali teiten, de gunstige kilometer- kostprijs en de BMW organisatie. De jury meldt in haar rapport: “De auto is een vertaling van het succes voor zijn berijder. De Luxury met mistlampen en radio/CD-speler met bedieni het stuur. Alleen de 1,8 liter een basisuitvoering dit meer van de Comfort onderscheidt door de afwezigheid van airconditio ning. Niet alleen qua onderstel ook op het gebied van motorisering ligt er èen dikke lijn naar de ‘gewone’ Almera. De Tino is leverbaar met drie vierci- linder zestien kleppen motoren: een 1.8 liter van 114 pk, een 2.0 van 136 pk en een 2.21iter direct ingespoten turbodieselmotor van 114 pk. De 2.0 liter-versie is standaard voorzien van de Hypertronic continu variabe le transmissie. Komen de benzine motoren uit Engeland, de diesel wordt gefabriceerd in Spanje. In het Spaanse Galicië kregen kans om als een van de eerst Nissan heeft in korte tijd met de Primera en de Almera goed ogende modellen op de markt gezet. Met de Tino wordt die lijn doorgetrok ken en later in het jaar kunnen we nog een restyling van de compacte Micra verwachten. Behalve met de uitstraling van de nieuwe of ver nieuwde modellen speelt Nissan ook met “het gevoel rondom’ het model. Belangrijk in het voortra ject is dat Nissan haar oor goed te luisteren legt bij de consument. Zo is er driejaar onderzoek verricht naar de gebruikers van ruimtewa gens. Deskundigheid van buiten de autowereld werd aangewend om tot een optimaal product te komen voor gezinnen met jonge kinderen en mensen met een actieve levens stijl. Het zijn de doelgroepen waar op de marketingafdeling van Nis san zich met de Tino richt. De Tino wordt gebouwd in Spanje en staat op hetzelfde onderstel als de Almera hatchback. Dat onder stel is overigens dermate flexibel dat er eenvoudig een zevenzitter op gebouwd kan worden zodat snel kan worden ingespeeld op de vraag uit de markt. De ruitenwisser beslaat door een ingenieuze constructie wel een heel groot deel van de voorruit. Dat is een van de vele veiligheids voorzieningen waardoor de Tino uitblinkt. Andere zijn Brake As sist, dat ingrijpt bij een noodstop, gaspedaal wat steviger ingetrapt mag worden. Niet vreemd als je weet datje, afhankelijk van de mo tor, tussen de 1.435 en 1.505 kilo gram moet verplaatsen. Nu we het toch over gewicht hebben, de Tino neemt vlot een aanhanger van 1.250 kilogram mee op sleeptouw. Wat is een beter bewijs dat Sko da steeds meer Nederlanders weet te bekoren dan het feit dat er in de eerste vijf maanden van dit jaar maar liefst 80 procent meer nieuwe Skoda’s zijn ver kocht dan vorig jaar. Europa kennis te makenmet de nieuwe Tino. We kunnen u gerust stellen: ook onder slechte weersom standigheden (jawel, in Spanje) presteert de Tino optimaal. Het is een model om heerlijk mee te toeren en de vering is beduidend strakker afgesteld dan van menig segment- genoot. Vooral in bochten is dat een pre. Zowel de 2.0 liter uitvoering met CVT (traploze automatische aandrijving) als de geschakelde benzine- en dieselversies beant woordden op alle fronten aan de verwachtingen. Jammer is alleen dat de 2 liter niet met handbak ver krijgbaar is en dat het om een nor male CVT gaat en niet de geavan ceerde Hypertronic uit de Primera die ook handmatig geschakeld kan worden. In vergelijking met de ‘ge- wone’Almera merkje wel dat het Alle motoren zijn te combineren met drie uitrustingsniveau’s. De Com fort beschikt onder meer over ge deeltelijk meegespoten bumpers, buitenspiegels in de kleur met een elektrische verstelling, centrale ver grendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, radiovoorberei- ding met 6 luidsprekers, twee air bags en zijairbags, ABS met EBD en ramen van UV- en warmtefïlte- rend glas. De Ambience gooit als ex tra’s in de strijd de volledig meeges poten bumpers, beschermstrips en skirts, elektrische ruitbediening achter, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, klaptafel tjes achter en opberglades onder de voorstoelen. Aan de top staat de De 4,26 meter lange Tino heeft een krachtige uitstraling, onder meer door de grote, schuin liggende voorruit die vrijwel in één lijn staat met de motorkap. In de flan ken zien we een sportieve lijn en achter beschikt de auto over een flinke klep. Alles bij de Tino is ge richt op vrijetijd en veiligheid, want Nissan zoekt haar klanten vooral onder actieve gezinnen, of schoon je met de Tino ook zakelijk heel aardig voor de dag komt. en actieve hoofdsteunen (om de ge volgen van whiplash zoveel te voor komen). Het interieur oogt heel fris al zijn de ontwerpers in sommige kleurstellingen in onze ogen iets doorgeschoten in het two tone-ge- bruik. Wellicht toch een kwestie van smaak. De knoppen zitten over zichtelijk in het dashboard en de roestvrijstalen accenten spreken aan. De zitpositie is opmerkelijk laag. Nissan versterkt daarmee wel het gevoel van stabiliteit. De vijf af zonderlijke stoelen, twee voorin en drie achterin, zijn op 24 manieren op te stellen. De ruimte tussen de twee voorstoelen is bewust wat rui mer gehouden zodat contact met de kinderen achterin gemakkelijker mogelijk is. Met meer dan twintig verschillende opbergmogelijkheden waaronder uitneembare opberg- boxen onder de vloer, een Muisach tige opbergmogelijkheid onder de achterstoelen, bekerhouders en vakjes, blinkt de Tino uit in ge bruiksgemak. In de bagageruimte kan de Tino-rijder 440 liter bagage kwijt. Deze is overigens van binnen uit te bereiken als de hoedenplank op zijn plaats zit. De jury van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing bestaat uit twaalf leden die samen de media, het be drijfsleven en de leasemaatschap pijen vertegenwoordigen. 158-FK-GL] i Lalna

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21