vuui i iaat
J
/I
I
Almera Tino
Skoda Octavia
Business Line
F
A
BMW 3-serie, Zakenauto
van het Jaar2000
Fordals
enige
bieder
op
Daewoo
Vrije tijd en veiligheid centraal
f>/it
i=<^ vr
a
Jaargang 12 nr 27 Donderdag 6 juli 2000 Oplage 106.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Suzuki Jimny cabrio
pag. 3
DEALERS
Proefproces
.01315422133
..01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
Deskundigheid
.01314683911
..01314634355
.01315347771
.01315364011
.01315420143
Drie motoren
.01314647676
.01315363924
Prijzen
.01315355575
.01315355655
.01315351035
Tony Vos
ruimtes e.d.
re etc.
Nog een halfjaar en dan krijgen
we te maken met de nieuwe be
lastingwetgeving. De manier
waarop de bijtelling over de za
kenauto wordt berekend, veran
dert daarmee volledig. Nu beta
len we 20 tot maximaal 24
procent over de nieuwprijs van
de auto afhankelijk van onze
woon-werk afstand. Straks tel
len woon-werk kilometers als za
kelijke kilometers en wordt de
bijtelling berekend over het aan
tal werkelijk gereden privé-kilo-
meters, waarvoor dan uiteraard
wel een sluitende kilometerregis-
tratie vereist is.
Twee jaar geleden heeft de Hoge
Raad een uitspraak gedaan dat
een bijtelling van 24% voor men
sen die verder van hun werk wo
nen niet correct is. De eisers in
dit proefproces hadden gelijk,
maar kregen dit niet. De Hoge
Raad haalde het standpunt van
de toenmalige staatssecretaris
van Financiën Vermeend aan
dat er een nieuwe bijtellingsrege-
ling zou komen waardoor de ge
stelde ongelijkheid werd wegge
nomen. Deze nieuwe regeling
gaat dus per 1 januari as. in en
dat betekent bijna tweeëneenhalf
jaar na de uitspraak. En juist in
deze tweeëneenhalf jaar zien
twee jonge juristen een mogelijk
heid voor een proefproces. Zij re
deneren dat tweeëneenhalf jaar
veel langer is dan het door de
Hoge Raad aangedrongen
‘rechtsherstel op korte termijn’.
Het duo wil dit rechtsherstel ver
krijgen voor de huidige gevallen.
Bovendien zou de Raad van Sta
te in 1998 hebben gesteld dat in
1999 de discriminatie in bijtel
ling moest verdwijnen en ook
daar is niets mee gedaan.
Nu hoop ik niet dat u meteen
gaat rekenen hoeveel geld u te
rugzou kunnen krijgen van de
overheid als deze twee heren ge
lijk krijgen. Maar de twee juris
ten willen zoveel mogelijk rijders
van een lease-auto of auto van de
zaak bijeen krijgen die meer dan
30 km van het werk wonen. Uit
alle gevallen kiezen ze twee tot
drie zaken waarmee het proef
proces desnoods tot aan de Hoge
Raad zal worden gevoerd. Na
tuurlijk is hier van rechtsonge
lijkheid sprake, maar ik vraag
me bij dit soort ‘cowboypraktij-
ken’ altijd af of het nu werkelijk
om de zaak gaat of om de eigen
naamsbekendheid.
De compacte ruimtewagen bevindt zich in een van
de sterkste groeimarkten in de autobranche. De Al
mera Tino is Nissans antwoord op die ontwikke
ling. Het Japanse merk pakt uit met een ruime,
goed rijdende vijfzitter, die qua model de lijn volgt
van wat collega's als Renault en Citroen reeds lie
ten zien.
Nadat Fiat en General Motors
samen een voorstel hadden uit
gewerkt voor de overname van
Daewoo, is inmiddels bekend ge
worden dat alleen nog met Ford
wordt gesproken. Dat betekent
in gewoon Nederlands dat de
kans wel erg groot is dat Ford
uiteindelijk het Koreaanse Dae
woo aan haar merkenflora zal
gan toevoegen.
Ford'Motor Company is erg te
vreden geselecteerd te zijn als
gesprekspartner in de tweede
onderhandelingsronde voor Dae
woo Motor. Samen met alle be
trokkenen gaat Ford kijken om
de beste manier te vinden om de
bedrijfsvoering bij Daewoo zo
snel mogelijk te normaliseren.
Ford heeft haar visie op dit punt
overgebracht aan het Corporate
Restructuring Comité. Als Dae
woo door Ford wordt overgeno
men, krijgt Ford ook een groot
aandelenpakket van 4WD-spe-
cialist SsangYong.
zijn aantrekkelijk.
De Octavia Business Line is er
vanaf £949,= per maand bij 60
maanden en 20.000 km per jaar.
Het genoemde pakket is ver
krijgbaar op de vijfdeurs en
Combi. En is gebaseerd op de
GLX-uitvoering met een 1,6 liter
benzinemotor of 1,9 liter TDI.
Een 2.0 liter handbak wordt waar
schijnlijk nog aan het Tino-gamma
toegevoegd. Volgens Nissans pr-
man Bart van Thienen is de Tino-
lijn dan compleet. Uiteraard had
hij tijdens de presentatie ook de
verkoopverwachtingen voor ons
land paraat.
Dit jaar, vanaf 1 augustus, heeft
Nissan Nederland de beschikking
over 1.200 Tino’s. Een vol kalen-
deqaar moet goed zijn voor de ver
koop van 3.000 exemplaren. Ge
zien de groei van het segment
compacte ruimtewagens, de uitstr
aling van het model en de vele mo
gelijkheden moet dat gemakkelijk
haalbaar volgens hem. (WdV)
(3x),
HEN.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
JCu,ening aan
,8 liter is er in
ie zich onder
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
het merk
en daar-
ie Octavia
)00 - PAGINA 20
I
Met de Octavia scoort 1.
op de zakelijke markt e
om introduceert men de
Business Line voorzien van een
sgen wede
rsten in
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...O4161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaft.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc0416I361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
•Seat /Saab
Zuidoost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers013 5321411
BMW 3-serie is een goed geslaagde
uiting van welslagen, zonder dat
het ‘overdone’ is.
De modellen zijn stapsgewijs
geïntroduceerd en de modellenpo-
litiek is overzichtelijk en duidelijk,
met benzine- en dieselmotoren,
een driedeurs, vierdeurs, station
wagon, coupé en cabriolet. Het
prijsbeleid is goed en de prijs con
currerend. Weliswaar kost de die
sel in Executive uitvoering 80 mil
le, maar dankzij de geringe
Nissan biedt in de Tino-range geen
prijsbreker met een kleine motor.
Het instapmodel is de 1.8 liter vijf
deurs uitvoering voor £41.495,=.
Verder is er een Comfort vanaf
f.42.995,= inclusief airco, een Am
biance en Luxury-uitvoering. De
duurste versie is de 2.2DI Luxury
waarvoor men £53.495,= dient af te
rekenen..
afschrijving blijft het een betaalba
re auto voor de zakelijke markt. De
restwaarde is dus goed en dat komt
volgens de jury mede omdat er
dank zij de styling, na vier jaar
geen verouderde auto voor de deur
staat.”
aantrekkelijk geprijsd accessoi-
repakket bestaande uit aircon
ditioning, elektrisch bediende
zijruiten en een carkit voor een
mobiele telefoon.
Normaal gesproken zou dit pak
ket f.5.500,= moeten kosten,
maar Skoda biedt het nu aan
voor slechts £3.300,=. Daarmee
komt de vanafprijs van een Oc
tavia Business Line op
£38.179,=. Ook de leaseprijzen
De jury van de jaarlijkse verkie
zing tot Zakenauto van het Jaar
noemt de BMW 3-serie niet al
leen de ‘ongeklopte imago-kam-
pioen’ maar roept deze modelse-
rie ook uit tot Zakenauto van het
Jaar 2000. De auto krijgt deze ti
tel vanwege zijn bewezen kwali
teiten, de gunstige kilometer-
kostprijs en de BMW organisatie.
De jury meldt in haar rapport:
“De auto is een vertaling van het
succes voor zijn berijder. De
Luxury met mistlampen en
radio/CD-speler met bedieni
het stuur. Alleen de 1,8 liter
een basisuitvoering dit
meer van de Comfort onderscheidt
door de afwezigheid van airconditio
ning.
Niet alleen qua onderstel ook op het
gebied van motorisering ligt er èen
dikke lijn naar de ‘gewone’ Almera.
De Tino is leverbaar met drie vierci-
linder zestien kleppen motoren: een
1.8 liter van 114 pk, een 2.0 van 136
pk en een 2.21iter direct ingespoten
turbodieselmotor van 114 pk. De 2.0
liter-versie is standaard voorzien
van de Hypertronic continu variabe
le transmissie. Komen de benzine
motoren uit Engeland, de diesel
wordt gefabriceerd in Spanje.
In het Spaanse Galicië kregen
kans om als een van de eerst
Nissan heeft in korte tijd met de
Primera en de Almera goed ogende
modellen op de markt gezet. Met
de Tino wordt die lijn doorgetrok
ken en later in het jaar kunnen we
nog een restyling van de compacte
Micra verwachten. Behalve met de
uitstraling van de nieuwe of ver
nieuwde modellen speelt Nissan
ook met “het gevoel rondom’ het
model. Belangrijk in het voortra
ject is dat Nissan haar oor goed te
luisteren legt bij de consument. Zo
is er driejaar onderzoek verricht
naar de gebruikers van ruimtewa
gens. Deskundigheid van buiten de
autowereld werd aangewend om
tot een optimaal product te komen
voor gezinnen met jonge kinderen
en mensen met een actieve levens
stijl. Het zijn de doelgroepen waar
op de marketingafdeling van Nis
san zich met de Tino richt.
De Tino wordt gebouwd in Spanje
en staat op hetzelfde onderstel als
de Almera hatchback. Dat onder
stel is overigens dermate flexibel
dat er eenvoudig een zevenzitter
op gebouwd kan worden zodat snel
kan worden ingespeeld op de vraag
uit de markt.
De ruitenwisser beslaat door een
ingenieuze constructie wel een
heel groot deel van de voorruit.
Dat is een van de vele veiligheids
voorzieningen waardoor de Tino
uitblinkt. Andere zijn Brake As
sist, dat ingrijpt bij een noodstop,
gaspedaal wat steviger ingetrapt
mag worden. Niet vreemd als je
weet datje, afhankelijk van de mo
tor, tussen de 1.435 en 1.505 kilo
gram moet verplaatsen. Nu we het
toch over gewicht hebben, de Tino
neemt vlot een aanhanger van
1.250 kilogram mee op sleeptouw.
Wat is een beter bewijs dat Sko
da steeds meer Nederlanders
weet te bekoren dan het feit dat
er in de eerste vijf maanden van
dit jaar maar liefst 80 procent
meer nieuwe Skoda’s zijn ver
kocht dan vorig jaar.
Europa kennis te makenmet de
nieuwe Tino. We kunnen u gerust
stellen: ook onder slechte weersom
standigheden (jawel, in Spanje)
presteert de Tino optimaal. Het is
een model om heerlijk mee te toeren
en de vering is beduidend strakker
afgesteld dan van menig segment-
genoot. Vooral in bochten is dat een
pre. Zowel de 2.0 liter uitvoering
met CVT (traploze automatische
aandrijving) als de geschakelde
benzine- en dieselversies beant
woordden op alle fronten aan de
verwachtingen. Jammer is alleen
dat de 2 liter niet met handbak ver
krijgbaar is en dat het om een nor
male CVT gaat en niet de geavan
ceerde Hypertronic uit de Primera
die ook handmatig geschakeld kan
worden. In vergelijking met de ‘ge-
wone’Almera merkje wel dat het
Alle motoren zijn te combineren met
drie uitrustingsniveau’s. De Com
fort beschikt onder meer over ge
deeltelijk meegespoten bumpers,
buitenspiegels in de kleur met een
elektrische verstelling, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
voorportierruiten, radiovoorberei-
ding met 6 luidsprekers, twee air
bags en zijairbags, ABS met EBD
en ramen van UV- en warmtefïlte-
rend glas. De Ambience gooit als ex
tra’s in de strijd de volledig meeges
poten bumpers, beschermstrips en
skirts, elektrische ruitbediening
achter, afstandsbediening op de
centrale vergrendeling, klaptafel
tjes achter en opberglades onder de
voorstoelen. Aan de top staat de
De 4,26 meter lange Tino heeft een
krachtige uitstraling, onder meer
door de grote, schuin liggende
voorruit die vrijwel in één lijn
staat met de motorkap. In de flan
ken zien we een sportieve lijn en
achter beschikt de auto over een
flinke klep. Alles bij de Tino is ge
richt op vrijetijd en veiligheid,
want Nissan zoekt haar klanten
vooral onder actieve gezinnen, of
schoon je met de Tino ook zakelijk
heel aardig voor de dag komt.
en actieve hoofdsteunen (om de ge
volgen van whiplash zoveel te voor
komen). Het interieur oogt heel fris
al zijn de ontwerpers in sommige
kleurstellingen in onze ogen iets
doorgeschoten in het two tone-ge-
bruik. Wellicht toch een kwestie
van smaak. De knoppen zitten over
zichtelijk in het dashboard en de
roestvrijstalen accenten spreken
aan. De zitpositie is opmerkelijk
laag. Nissan versterkt daarmee wel
het gevoel van stabiliteit. De vijf af
zonderlijke stoelen, twee voorin en
drie achterin, zijn op 24 manieren
op te stellen. De ruimte tussen de
twee voorstoelen is bewust wat rui
mer gehouden zodat contact met de
kinderen achterin gemakkelijker
mogelijk is. Met meer dan twintig
verschillende opbergmogelijkheden
waaronder uitneembare opberg-
boxen onder de vloer, een Muisach
tige opbergmogelijkheid onder de
achterstoelen, bekerhouders en
vakjes, blinkt de Tino uit in ge
bruiksgemak. In de bagageruimte
kan de Tino-rijder 440 liter bagage
kwijt. Deze is overigens van binnen
uit te bereiken als de hoedenplank
op zijn plaats zit.
De jury van de Zakenauto van het
Jaar-verkiezing bestaat uit twaalf
leden die samen de media, het be
drijfsleven en de leasemaatschap
pijen vertegenwoordigen.
158-FK-GL]
i
Lalna