b i
Audi allroad quattro
in
i 1
i
Een nieuwe niveau van terreinrijden
rsu
Goede start voor Citroën
12e plaats voor
Verkooijen rallyteam
L'Aventure Peugeot
breidt uit
Subaru Legacy als veiligste
uit crashtest
Lagere verkoop uitlaten,
ondanks groter wagenpark
Citroën Picasso
in politie-outfit
Rijbewijsgarantie
voor een vaste prijs
ËïïïïS
%S‘,‘
juni:
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 8 JUNI 2000»PAGINA 5
DE TILBURGSE KOERIER
VAULT
.2000
..2000
Low Range
Legac
;doel,
Luchtvering
Amerikaanse koper
Biturbo
enige ‘good’ werd bevonden.
Indt
ditjt
1U-
DA
Het idee is niet helemaal nieuw meer, maar voor het
eerst introduceert Audi een luxueuze stationwagon
met terreinauto-eigenschappen, de allroad quattro,
gebaseerd op de A6 Avant en verkrijgbaar met zowel
een benzine- als dieselmotor.
eribben en na-
irager.
i het 12
jage-
indaard
ruim
troit
tot twee
1 kwam
VOOR
.26.990,-
.16.990,-
.14.990,-
.14.990,-
\udi
.1997
199’
1996
1993
1996
1996
1995
1996
1990
1996
1997
1993
1995
1996
1993
1994
1997
.1997
.1996
.1997
.1995
.1996
.1997
.1997
.1997
.1997
.1998
.1999
.1998
.1996
.1997
.1997
.1998
.1998
.1998
ar), airco..
Het Amerikaanse veilig
stituut I.I.H.S. heeft opnie
een Subaru in het zonnetje
zet. Recent werd een botsproef
uitgevoerd waaraan zeven auto’s
deelnamen, waaronder een Sub
aru Legacy AWD.
106 en Partner. L’Aven-
igeot verwacht dit jaar
100.000 bezoekers en
Igend jaar zelfs het dubbele.
I 2000 w PAGINA 4
luchtweerst
c een hoger
lik.
1 aantal
uitlatén.
Europese
ijdb"
isten gaan er
sdurende de
o gemiddeld
7en. Bij een Euro-
i personen-
i miljoen sys-
igheidsin-
pnieuw
ijege-
hicles aan de tand gevoeld,
waarbij de Subaru Forester als
De auto werk als prototype i
twee jaar geleden op de Detr
lingen door
tderesul-<
reken of men voor Jï III
ileiding geschikt is I
en hebben zowel voor als achter
aan de onderzijde een geribbelde
roestvrijstalen beschermplaat.
De dakplaat is in een contrast
kleur gespoten en wordt geken
merkt door lengtei
tuurlijk een dakdr
andere factor die de totale markt onder druk
zet, is de groeiende tendens om slechts delen
van het systeem en niet in een keer de totale
uitlaat te vervangen.
Op de Nederlandse markt blijft
Citroen stabiel met 8.900 eenhe
den dit jaar tegen 9.000 vc
jaar. Groei zit er vooral in
Berlingo en Xsara, bij de 1;
vooral veroorzaakt door d(
casso.
Audi allroad quattro is aan
kitenkant heel gemakkelijk
te herkennen. Door de wijzigin-
aan het onderstel is de
orbreedte voor en achter toe
genomen, waardoor de spatbor
den moesten worden voorzien
van kunststof verbreders. Maar
daar bleef het niet bij. De bum-
=ZÏ S
88 °001"
15’OOCte" S
De Verkeersopleidingen Associatie
Nederland (VAN), een afdeling
van BOVAG, start in september
met een nieuwe aanpak van de
BOVAG Compactrijopleiding, een
opleiding voor het auto- of motor-
rijbewijs met een rijbewijsgarantie
voor een van te voren afgesproken
bedrag. De BOVAG verwacht dat
vele honderden van haar leden
deze opleiding zullen gaan aanbie-
Dit heeft Audi voor een belang
rijk deel opgevangen door de al
lroad quattro luchtvering rond
om te geven gecombineerd met
Op basis van een Xsara Picasso
2.0 HDI heeft Citroën Neder
land een speciale politieversie
gemaakt.
Uiteraard is deze auto af-fabriek
voorzien van onder meer ABS,
zijairbags en sideprotection in
de deuren.
daarnaast een voertuig is met en'
dermate hoge bodemvrijheid dat
hij behoorlijk ruig terrein aan
kan. Het Oostenrijkse Steyr
Daimler Puch stond Audi terzij
de met name bij de ontwikkeling
van het onderstel, waarbij uiter
aard werd uitgegaan van de be
staande A6. Dè hoge stand op de
poten heeft constructief nadelen
en zorgt normaal gesproken voor
een hoger zwaartepunt en daar
door verminderde stabiliteit in
snel genomen bochten, een hoge
re luchtweerstandcoëfficiënt en
ook een hoger brandstofver-
brui
De firma Honac Nederland zorg-1
de voor de specifieke politie-aan-
passen, zoals de dakset, Dash
King flitslamp en een KLPD ka-*
nalen bezetting. Uiteraard Ci- 1
troën deze Picasso in voor de-
monstratiedoeleinden bij de I
diverse politiekorpsen. J
den. Vooraf worden leerli:
de rijschool getest en uit d
taten wordt bekeken of me
de compactrijopleiding gescuu
en welk opleidingspakket het I
kan worden gekozen. Er zijn vier
vqjpchillende pakketten mogelijk.
De gemiddelde prijs zal variëren
tussen de f.2.500,= en f.4.200,= in-
clusiefBTW.
sitie voor zich op te eisen. De
eerste klassementsproef verliep
niet optimaal vanwege een ver
keerde bandenkeuze, maar ver
der had het team in de gele door
Deze proeven zijn vergelijkbaar
aan de EuroNCAP botsproeven,
die in ons werelddeel regelmatig
stof doen opwaaien. De Legacy
kwam in de meest recente test
als beste keuze naar voren met
als enige een goede overall score.
De Legacy AWD kreeg boven
dien als enige het predikaat
‘good’ terwijl andere modellen
het met ‘acceptable’, ‘marginal’
of zelfs ‘poor’ moesten doen. Vo
rig jaar werden er door het
I.I.H.S. diverse Sport Utility Ve-
auto’s uit vervlogen tijden. Deze
uiteenlopende producten wer
den tot nu toe getoond in decors
die de sfeer van de betreffende
periodes opriepen. Maar de tijd
spanne 1950-1980 kon slechts
beperkt worden getoond en daar
is nu verandering in gekomen.
Er is maar liefst 70 miljoen
francs geïnvesteerd om het mi
seum te vernieuwen en uit te
breiden. Het oppervlak ging van
2000 naar 6000 vierkante meter
en daarop toont l’Aventure Peu
geot alle geproduceerde model
len van 1890 tot heden. De be
zoeker doorloopt acht periodes
en gaat zo chronologisch van het
eerste model tot de nieuwe 607
door de Peugeot-geschiedenis.
Net als voorheen is er voor pas
sende decors gezorgd met bijbe-
Het Musée de l’Aventure Peuge
ot is gevestigd aan de Carrefour
de l’Europe in Sochaux en is da
gelijks geopend van 10.00 tot
18.00 uur.
Sinds 18 mei jl. is het ingrijpend
verbouwde Peugeot-museum
nabij de fabriek in Sochaux voor
het publiek geopend. Sinds de
opening in 1988 vonden al een
miljoen bezoekers de weg naar
dit fraaie overzicht van alle Peu-
geot-producten en haar historie.
horende geluiden. Bovendien
blijkt tijdens de rondgang dat
veel moderne trends een voor
ganger kennen, zoals de 206
coupé-cabriolet die in de herfst
verschijnt en de 401 Eclipse uit
1935, of de HDi-motor en de 403
diesel en wat te denken van de
elektrische VLV uit 1941 en de
huidige 1(
ture Peug
nog zo’n 1
volg
di.JI3.000 km11-'92
91.000 km10-’95
32.000 km. 2x4-’97
66.000km ...1995
iet. 98.000 km10- 92
«I..108.000 km5-'91
75.000 km1994
67.000 km1-96
Ondanks de gestage groei van het wagenpark
is de vervangingsmarkt voor uitlaten en uit-
laatdelen het afgelopen decennium, althans
in volume gedaald. Officiële cijfers ontbreken
weliswaar, maar marktanalisten gaan ervan
uit dat een uitlaatsysteem gedurende de ge
hele levensduur van een auto gemiddeld drie
keer dient te worden vervangen. 7
pees wagenpark van 178 miljoen
auto’s komt dat neer op 35 tot 401
temen per jaar. Het gebruik van
roestvrijstalen en gealuminiseerde uitlaten
heeft de levensduur aanzienlijk verlengd. Een
T~ de eerste vier maanden van
dit jaar verkocht Citroen we
reldwijd 43.700 auto’s meer dan
vorig jaar. In totaal werden er
395.000 nieuwe Citroëns afge
zet, waarvan 138.400 Xsara’s,
104.500 Saxo’s en 53.000 Berlin-
go’s. Deze drie auto’s zijn ook sa
men verantwoordelijk voor de
Het interieur is vooral bekend
uit de A6 Avant en kan in de
kleuren steppengroen of grijs
worden geleverd. De afwerking
staat zoals we gewend zijn op
een hoog niveau. Het flinke ba-
gagevolume is behouden en kan
maximaal groeien tot 1590 liter,
terwijl er uiteraard plaats is
voor vijf inzittenden.
De auto heeft een zeer complete
standaarduitrusting, zodat we
alleen een paar details noemen:
centrale vergrendeling met ra
diografische afstandsbediening,
waarmee ook alle ruiten kunnen
worden gesloten of geopc:
datzelfde geldt voor het t-
meerprijs leverbare schui
met zonnecellen. De st”’
krachtige automatische
ditioning houdt reker
stand van de zon. Ooi
een niveauregeling die zijn gege
vens krijgt van vier wielsen-
soren die onafhankelijk van el
kaar de hoogte instellen. De
Audi kent vier verschillende
standen waarbij de bodemvrij
heid maar liefst 66 mm varieert.
De laagste stand is voor snelhe
den boven de 120 km/u en zou
theoretisch in ons land nooit ge
bruikt worden. Op verharde we
gen en bij snelheden tot 120
km/u komt de carrosserie auto
matisch 25 mm hoger boven de
weg om zich in licht en zwaar
terrein nog eens 25 mm hoger op
te tillen. Op de hoogste stand is
de allroad quattro een echte ter-
reinauto met een flinke bodem
vrijheid van 20,8 cm.
Op de snelweg beschikt deze
Audi over een uitstekende stabi
liteit, waardoor men eigenlijk
niet het idee heeft met een extra
bijzondere auto op stap te zijn.
Het aanpassen aan veranderen
de wegomstandigheden gebeurt
volledig automatisch, al kan
men als bestuurder de verrich
tingen van de auto op het dash
board in de gaten houden. Overi
gens zijn de wagenhoogtes
eventueel ook handmatig in te
schakelen.
De stichting l’Aventure Peugeot
werd in 1981 door Pierre Peuge
ot opgericht en stelt zich tot doel
alles wat het industriële erfgoed
van de familie en het merk be
treft bijeen te brengen en te be
waren voor de toekomst. Het
museum laat dan ook uitzonder
lijke producten zien uit de rijke
Peugeot-historie zoals koffiemo
lens, pepermolens, zaagbladen,
tandartsgereedschappen en na
tuurlijk fietsen, motoren en
‘opend en
.et tegen
chuifdak
stille,
:he aircon-
ming met de
ok de in on
gelijke delen neerklapbare ach-
terbankleuning, afdekking van
de bagageruimte, het schei-
dingsnet, de dakrèling en
volt aansluiting in de bags
ruimte behoren tot de star
uitrusting.
Een tegen meerprijs leverbaar
alarmsysteem zorgt naast de
elektronische wegrijblokkering
voor extra veiligheid. Met een
schakelaar in het bestuurder-
sportier zijn alle portieren van
binnenuit te vergrendelen.
Eveneens als extra toebehoren
kan het bestuurders-informatie-
systeem (BIS) met geïntegreerde
‘Auto-Check-Control’ worden ge
leverd; dit geeft onder andere in
formatie over de buitentempera
tuur, het gemiddeld verbruik of
een defecte lamp. Ook kunnen
twee snelheidslimieten in het
geheugen worden opgeslagen;
bij overschrijding klinkt een
waarschuwingstoon
Audi gaat de nieuwe allroad
quattro vrijwel direct leveren.
De 2.5 TDI met 6-versnellings-
bak kost f,122.750,= en met Tip-
tronic vijftraps automaat
£129.050,=. Aan de benzinekant
zien we de 2.7T met 6-bak voor
f.141.750,= en f,148.050,= met
Tiptronic 5. Bij de handgescha-
kelde versies kan tegen een
meerprijs van £4.550,= de Low
Range worden geleverd.
Tenslotte beïnvloedt het toenemend
dieselpersonenauto’s de vraag naar t
Het aandeel van dieselauto’s in het E
wagenpark is in een relatief korte tijd bijna
verdubbeld van 14 procent in 1990 tot 26 pro
cent nu. Hoewel dit type auto’s meer kilome
ters aflegt, zijn de uitlaatgassen ‘droger’,
waardoor het systeem langer meegaat.
De eerste auto in dit segment
f kwam enkele jaren geleden van
4WD-specialist Subaru die de
Legacy Outback op de markt
i bracht; gevolgd door ‘outsider’
Volvo met de V70 Cross Count-
i ry. Audi is een grote naam op
I 4x4-gebied met haar quattro-
aandrijving, dus kon het merk
niet achterblijven.
Tijdens de afgelopen weekend
verreden ELE rally in de omge
ving van Eindhoven wist het
Oirschotse team van Nelis Ver
kooijen een keurige twaalfde po-
Subaru-dealer Dekkers gespon
sorde Impreza WRX geen reden
tot klagen. De publieksproef
‘Valkenswaard’ leverde zelfs een
ex-aequo op met eindoverwin
naar Rocco Theunissen. De eer
ste dag werd afgesloten met een
dertiende plaats in het algemeen
klassement. Dag twee blokkeer
de de derde versnelling ti
keer toe, maar het euvel
in de loop van de rally niet meer
terug, iets om na de rally uit te
gaan zoeken. In het klassement
schoven Nelis Verkooijen en co-
piloot Hans Brouwers een
plaatsje op. In de stand om het
I.N.R.K. staat het team Ver
kooijen met 13 punten op een
nette zesde plaats. De volgende
wedstrijd is de Rally van leper
van 23 t/m 25 juni.
verkoopstijging.
Het marktaandeel in West-Eu-
ropa komt hiermee op 5,6% te
gen 5,2% in 1999. Citroën ver
kocht in totaal 11 procent meer
auto’s, terwijl de markt met 2
procent is gestegen. Bij bedrijfs
wagens is het 9% meer Citroëns,
terwijl de markt met 7% stijgt.
Motorshow getoond en is sinds
dien wat betreft concept niet
meer veranderd. De allroad
quattro is een tussenvorm van
een grote stationwagon en een
luxueuze Sport Utility Vehicle
en is dan ook in de eerste plaats
op vooral de Amerikaanse koper
afgestemd.
Audi stelde zich een hoog doel,
om een auto te ontwikkelen die
op de verharde weg alles biedt
wat een Audi-rijder van zijn
auto verlangd op het gebied van
prestaties en comfort, maar
Audi levert de allroad quattro
met twee motoren. De 2,7 liter
V6 biturbo is goed voor maar
liefst 250 pk bij 5800 tr/min en
350 Nm bij 1800 tot 4500 tr/min.
De grote souplesse past prima
bij het karakter van de bijzonde
re A6. Presteren doet ie als de
beste met een top van 236 km/t
en acceleratie van 0 tot 100 in
7.4 seconden, als ten minste voor
een handgeschakelde versie
wordt gekozen. De handbak kan
naar keus worden geleverd met
een zogenaamde Low Range, een
lage gearing die elektrisch in-
schakelbaar is en tot 50 km/u
kan worden toegepast.
De tweede motor is de bekende
2.5 liter V6 TDI die recent werd
opgepept tot een vermogen van
180 pk bij 4000 tr/min en een
koppel van 370 Nm tussen 1500
en 3000 tr/min. Vooral in berg
achtig gebied en ruig terrein
komt deze diesel nog beter uit de
verf.
De.
de buit
te herk
genaai
spooi u
romen, waai
i moesten worden
kunststof verbre
- bleef het niet bi,
i zijn specifiek vormgegeven
1998
1996
airco1997
irco1999
2000
1995
1996
I
ITN V7210J