b i Audi allroad quattro in i 1 i Een nieuwe niveau van terreinrijden rsu Goede start voor Citroën 12e plaats voor Verkooijen rallyteam L'Aventure Peugeot breidt uit Subaru Legacy als veiligste uit crashtest Lagere verkoop uitlaten, ondanks groter wagenpark Citroën Picasso in politie-outfit Rijbewijsgarantie voor een vaste prijs ËïïïïS %S‘,‘ juni: DE AUTOMAAT» DONDERDAG 8 JUNI 2000»PAGINA 5 DE TILBURGSE KOERIER VAULT .2000 ..2000 Low Range Legac ;doel, Luchtvering Amerikaanse koper Biturbo enige ‘good’ werd bevonden. Indt ditjt 1U- DA Het idee is niet helemaal nieuw meer, maar voor het eerst introduceert Audi een luxueuze stationwagon met terreinauto-eigenschappen, de allroad quattro, gebaseerd op de A6 Avant en verkrijgbaar met zowel een benzine- als dieselmotor. eribben en na- irager. i het 12 jage- indaard ruim troit tot twee 1 kwam VOOR .26.990,- .16.990,- .14.990,- .14.990,- \udi .1997 199’ 1996 1993 1996 1996 1995 1996 1990 1996 1997 1993 1995 1996 1993 1994 1997 .1997 .1996 .1997 .1995 .1996 .1997 .1997 .1997 .1997 .1998 .1999 .1998 .1996 .1997 .1997 .1998 .1998 .1998 ar), airco.. Het Amerikaanse veilig stituut I.I.H.S. heeft opnie een Subaru in het zonnetje zet. Recent werd een botsproef uitgevoerd waaraan zeven auto’s deelnamen, waaronder een Sub aru Legacy AWD. 106 en Partner. L’Aven- igeot verwacht dit jaar 100.000 bezoekers en Igend jaar zelfs het dubbele. I 2000 w PAGINA 4 luchtweerst c een hoger lik. 1 aantal uitlatén. Europese ijdb" isten gaan er sdurende de o gemiddeld 7en. Bij een Euro- i personen- i miljoen sys- igheidsin- pnieuw ijege- hicles aan de tand gevoeld, waarbij de Subaru Forester als De auto werk als prototype i twee jaar geleden op de Detr lingen door tderesul-< reken of men voor Jï III ileiding geschikt is I en hebben zowel voor als achter aan de onderzijde een geribbelde roestvrijstalen beschermplaat. De dakplaat is in een contrast kleur gespoten en wordt geken merkt door lengtei tuurlijk een dakdr andere factor die de totale markt onder druk zet, is de groeiende tendens om slechts delen van het systeem en niet in een keer de totale uitlaat te vervangen. Op de Nederlandse markt blijft Citroen stabiel met 8.900 eenhe den dit jaar tegen 9.000 vc jaar. Groei zit er vooral in Berlingo en Xsara, bij de 1; vooral veroorzaakt door d( casso. Audi allroad quattro is aan kitenkant heel gemakkelijk te herkennen. Door de wijzigin- aan het onderstel is de orbreedte voor en achter toe genomen, waardoor de spatbor den moesten worden voorzien van kunststof verbreders. Maar daar bleef het niet bij. De bum- =ZÏ S 88 °001" 15’OOCte" S De Verkeersopleidingen Associatie Nederland (VAN), een afdeling van BOVAG, start in september met een nieuwe aanpak van de BOVAG Compactrijopleiding, een opleiding voor het auto- of motor- rijbewijs met een rijbewijsgarantie voor een van te voren afgesproken bedrag. De BOVAG verwacht dat vele honderden van haar leden deze opleiding zullen gaan aanbie- Dit heeft Audi voor een belang rijk deel opgevangen door de al lroad quattro luchtvering rond om te geven gecombineerd met Op basis van een Xsara Picasso 2.0 HDI heeft Citroën Neder land een speciale politieversie gemaakt. Uiteraard is deze auto af-fabriek voorzien van onder meer ABS, zijairbags en sideprotection in de deuren. daarnaast een voertuig is met en' dermate hoge bodemvrijheid dat hij behoorlijk ruig terrein aan kan. Het Oostenrijkse Steyr Daimler Puch stond Audi terzij de met name bij de ontwikkeling van het onderstel, waarbij uiter aard werd uitgegaan van de be staande A6. Dè hoge stand op de poten heeft constructief nadelen en zorgt normaal gesproken voor een hoger zwaartepunt en daar door verminderde stabiliteit in snel genomen bochten, een hoge re luchtweerstandcoëfficiënt en ook een hoger brandstofver- brui De firma Honac Nederland zorg-1 de voor de specifieke politie-aan- passen, zoals de dakset, Dash King flitslamp en een KLPD ka-* nalen bezetting. Uiteraard Ci- 1 troën deze Picasso in voor de- monstratiedoeleinden bij de I diverse politiekorpsen. J den. Vooraf worden leerli: de rijschool getest en uit d taten wordt bekeken of me de compactrijopleiding gescuu en welk opleidingspakket het I kan worden gekozen. Er zijn vier vqjpchillende pakketten mogelijk. De gemiddelde prijs zal variëren tussen de f.2.500,= en f.4.200,= in- clusiefBTW. sitie voor zich op te eisen. De eerste klassementsproef verliep niet optimaal vanwege een ver keerde bandenkeuze, maar ver der had het team in de gele door Deze proeven zijn vergelijkbaar aan de EuroNCAP botsproeven, die in ons werelddeel regelmatig stof doen opwaaien. De Legacy kwam in de meest recente test als beste keuze naar voren met als enige een goede overall score. De Legacy AWD kreeg boven dien als enige het predikaat ‘good’ terwijl andere modellen het met ‘acceptable’, ‘marginal’ of zelfs ‘poor’ moesten doen. Vo rig jaar werden er door het I.I.H.S. diverse Sport Utility Ve- auto’s uit vervlogen tijden. Deze uiteenlopende producten wer den tot nu toe getoond in decors die de sfeer van de betreffende periodes opriepen. Maar de tijd spanne 1950-1980 kon slechts beperkt worden getoond en daar is nu verandering in gekomen. Er is maar liefst 70 miljoen francs geïnvesteerd om het mi seum te vernieuwen en uit te breiden. Het oppervlak ging van 2000 naar 6000 vierkante meter en daarop toont l’Aventure Peu geot alle geproduceerde model len van 1890 tot heden. De be zoeker doorloopt acht periodes en gaat zo chronologisch van het eerste model tot de nieuwe 607 door de Peugeot-geschiedenis. Net als voorheen is er voor pas sende decors gezorgd met bijbe- Het Musée de l’Aventure Peuge ot is gevestigd aan de Carrefour de l’Europe in Sochaux en is da gelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Sinds 18 mei jl. is het ingrijpend verbouwde Peugeot-museum nabij de fabriek in Sochaux voor het publiek geopend. Sinds de opening in 1988 vonden al een miljoen bezoekers de weg naar dit fraaie overzicht van alle Peu- geot-producten en haar historie. horende geluiden. Bovendien blijkt tijdens de rondgang dat veel moderne trends een voor ganger kennen, zoals de 206 coupé-cabriolet die in de herfst verschijnt en de 401 Eclipse uit 1935, of de HDi-motor en de 403 diesel en wat te denken van de elektrische VLV uit 1941 en de huidige 1( ture Peug nog zo’n 1 volg di.JI3.000 km11-'92 91.000 km10-’95 32.000 km. 2x4-’97 66.000km ...1995 iet. 98.000 km10- 92 «I..108.000 km5-'91 75.000 km1994 67.000 km1-96 Ondanks de gestage groei van het wagenpark is de vervangingsmarkt voor uitlaten en uit- laatdelen het afgelopen decennium, althans in volume gedaald. Officiële cijfers ontbreken weliswaar, maar marktanalisten gaan ervan uit dat een uitlaatsysteem gedurende de ge hele levensduur van een auto gemiddeld drie keer dient te worden vervangen. 7 pees wagenpark van 178 miljoen auto’s komt dat neer op 35 tot 401 temen per jaar. Het gebruik van roestvrijstalen en gealuminiseerde uitlaten heeft de levensduur aanzienlijk verlengd. Een T~ de eerste vier maanden van dit jaar verkocht Citroen we reldwijd 43.700 auto’s meer dan vorig jaar. In totaal werden er 395.000 nieuwe Citroëns afge zet, waarvan 138.400 Xsara’s, 104.500 Saxo’s en 53.000 Berlin- go’s. Deze drie auto’s zijn ook sa men verantwoordelijk voor de Het interieur is vooral bekend uit de A6 Avant en kan in de kleuren steppengroen of grijs worden geleverd. De afwerking staat zoals we gewend zijn op een hoog niveau. Het flinke ba- gagevolume is behouden en kan maximaal groeien tot 1590 liter, terwijl er uiteraard plaats is voor vijf inzittenden. De auto heeft een zeer complete standaarduitrusting, zodat we alleen een paar details noemen: centrale vergrendeling met ra diografische afstandsbediening, waarmee ook alle ruiten kunnen worden gesloten of geopc: datzelfde geldt voor het t- meerprijs leverbare schui met zonnecellen. De st”’ krachtige automatische ditioning houdt reker stand van de zon. Ooi een niveauregeling die zijn gege vens krijgt van vier wielsen- soren die onafhankelijk van el kaar de hoogte instellen. De Audi kent vier verschillende standen waarbij de bodemvrij heid maar liefst 66 mm varieert. De laagste stand is voor snelhe den boven de 120 km/u en zou theoretisch in ons land nooit ge bruikt worden. Op verharde we gen en bij snelheden tot 120 km/u komt de carrosserie auto matisch 25 mm hoger boven de weg om zich in licht en zwaar terrein nog eens 25 mm hoger op te tillen. Op de hoogste stand is de allroad quattro een echte ter- reinauto met een flinke bodem vrijheid van 20,8 cm. Op de snelweg beschikt deze Audi over een uitstekende stabi liteit, waardoor men eigenlijk niet het idee heeft met een extra bijzondere auto op stap te zijn. Het aanpassen aan veranderen de wegomstandigheden gebeurt volledig automatisch, al kan men als bestuurder de verrich tingen van de auto op het dash board in de gaten houden. Overi gens zijn de wagenhoogtes eventueel ook handmatig in te schakelen. De stichting l’Aventure Peugeot werd in 1981 door Pierre Peuge ot opgericht en stelt zich tot doel alles wat het industriële erfgoed van de familie en het merk be treft bijeen te brengen en te be waren voor de toekomst. Het museum laat dan ook uitzonder lijke producten zien uit de rijke Peugeot-historie zoals koffiemo lens, pepermolens, zaagbladen, tandartsgereedschappen en na tuurlijk fietsen, motoren en ‘opend en .et tegen chuifdak stille, :he aircon- ming met de ok de in on gelijke delen neerklapbare ach- terbankleuning, afdekking van de bagageruimte, het schei- dingsnet, de dakrèling en volt aansluiting in de bags ruimte behoren tot de star uitrusting. Een tegen meerprijs leverbaar alarmsysteem zorgt naast de elektronische wegrijblokkering voor extra veiligheid. Met een schakelaar in het bestuurder- sportier zijn alle portieren van binnenuit te vergrendelen. Eveneens als extra toebehoren kan het bestuurders-informatie- systeem (BIS) met geïntegreerde ‘Auto-Check-Control’ worden ge leverd; dit geeft onder andere in formatie over de buitentempera tuur, het gemiddeld verbruik of een defecte lamp. Ook kunnen twee snelheidslimieten in het geheugen worden opgeslagen; bij overschrijding klinkt een waarschuwingstoon Audi gaat de nieuwe allroad quattro vrijwel direct leveren. De 2.5 TDI met 6-versnellings- bak kost f,122.750,= en met Tip- tronic vijftraps automaat £129.050,=. Aan de benzinekant zien we de 2.7T met 6-bak voor f.141.750,= en f,148.050,= met Tiptronic 5. Bij de handgescha- kelde versies kan tegen een meerprijs van £4.550,= de Low Range worden geleverd. Tenslotte beïnvloedt het toenemend dieselpersonenauto’s de vraag naar t Het aandeel van dieselauto’s in het E wagenpark is in een relatief korte tijd bijna verdubbeld van 14 procent in 1990 tot 26 pro cent nu. Hoewel dit type auto’s meer kilome ters aflegt, zijn de uitlaatgassen ‘droger’, waardoor het systeem langer meegaat. De eerste auto in dit segment f kwam enkele jaren geleden van 4WD-specialist Subaru die de Legacy Outback op de markt i bracht; gevolgd door ‘outsider’ Volvo met de V70 Cross Count- i ry. Audi is een grote naam op I 4x4-gebied met haar quattro- aandrijving, dus kon het merk niet achterblijven. Tijdens de afgelopen weekend verreden ELE rally in de omge ving van Eindhoven wist het Oirschotse team van Nelis Ver kooijen een keurige twaalfde po- Subaru-dealer Dekkers gespon sorde Impreza WRX geen reden tot klagen. De publieksproef ‘Valkenswaard’ leverde zelfs een ex-aequo op met eindoverwin naar Rocco Theunissen. De eer ste dag werd afgesloten met een dertiende plaats in het algemeen klassement. Dag twee blokkeer de de derde versnelling ti keer toe, maar het euvel in de loop van de rally niet meer terug, iets om na de rally uit te gaan zoeken. In het klassement schoven Nelis Verkooijen en co- piloot Hans Brouwers een plaatsje op. In de stand om het I.N.R.K. staat het team Ver kooijen met 13 punten op een nette zesde plaats. De volgende wedstrijd is de Rally van leper van 23 t/m 25 juni. verkoopstijging. Het marktaandeel in West-Eu- ropa komt hiermee op 5,6% te gen 5,2% in 1999. Citroën ver kocht in totaal 11 procent meer auto’s, terwijl de markt met 2 procent is gestegen. Bij bedrijfs wagens is het 9% meer Citroëns, terwijl de markt met 7% stijgt. Motorshow getoond en is sinds dien wat betreft concept niet meer veranderd. De allroad quattro is een tussenvorm van een grote stationwagon en een luxueuze Sport Utility Vehicle en is dan ook in de eerste plaats op vooral de Amerikaanse koper afgestemd. Audi stelde zich een hoog doel, om een auto te ontwikkelen die op de verharde weg alles biedt wat een Audi-rijder van zijn auto verlangd op het gebied van prestaties en comfort, maar Audi levert de allroad quattro met twee motoren. De 2,7 liter V6 biturbo is goed voor maar liefst 250 pk bij 5800 tr/min en 350 Nm bij 1800 tot 4500 tr/min. De grote souplesse past prima bij het karakter van de bijzonde re A6. Presteren doet ie als de beste met een top van 236 km/t en acceleratie van 0 tot 100 in 7.4 seconden, als ten minste voor een handgeschakelde versie wordt gekozen. De handbak kan naar keus worden geleverd met een zogenaamde Low Range, een lage gearing die elektrisch in- schakelbaar is en tot 50 km/u kan worden toegepast. De tweede motor is de bekende 2.5 liter V6 TDI die recent werd opgepept tot een vermogen van 180 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 370 Nm tussen 1500 en 3000 tr/min. Vooral in berg achtig gebied en ruig terrein komt deze diesel nog beter uit de verf. De. de buit te herk genaai spooi u romen, waai i moesten worden kunststof verbre - bleef het niet bi, i zijn specifiek vormgegeven 1998 1996 airco1997 irco1999 2000 1995 1996 I ITN V7210J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23