NU 10% Clio Renault Sport 2.016V S I w 4WD en 3 liter motor voor BMW 3-serie AutoTest J'JW Qvan der boom S F Asfaltbijtertjes RENAULT Pinksterweekend: Udenhout Wim Cl ij sen op Shelsley Walsh spetterend occasioncircus in WEEN ITO'S O LU u RIJF GAw3E 'f DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT«DONDERDAG 8 JUNI 2000»PAGINA AG 8 JUNI 2000.PAGINA2 I uw.nl Aluminium pedalen Grote souplesse irt, rij zijl ihete rg Verbruik: De Renault Dealer in het Hart van Brabant Auói Vervolg van bladzijde 1 Vierwielaandrijving Ikwk 18.950,00 www.denissen-tilburg.nl 'ilburg.Tel. 013 -463 43 55. NISSAN J Burg. Jansenstraat 52-56,Tilburg, Tel. 013 468 39 11 tvelgen inceren IPK - GARANTIE OCCASION VERHUISKORTING tm 100 km. 8.30-20.00 u. u. 8.00 uur; 17.00 uur TB JUTet de Williams-versie uit de vorige Clio- l^/g reeks wist Renault menig sportieve rijder F JL voor zich te winnen. De sportwagen in mi niformaat vroeg uiteraard om een opvolger en dat is de nieuwe Clio Renault Sport 2.016V, een auto die bovendien een rijkere uitrusting biedt voor minder geld. Garage Denissen gaat deze zomer verhuizen naar de autoboulevard aan de Kraaivenstraat te Tilburg en daar-1 om houden wij verhuizingsuitver- I koop met maar liefst 10% korting voor u. Leest u er het voorbeeld maar op na: f f f f 1.950,00 17.000,00 1.700,00 15.300,00 I Prijs: LU D. rle L 1998 leer, airco.. 1996 sugeot-kw 1999 000 km1999 km...1998 km1997 .1997 1996 .1997 .1996 1994 1994 1994 .1993 1991 1988 Tilburg Oisterwijk Goirle Collaris Tilbu Kraaivenstraat 26,5048 X www.collaris.nl JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT. Renault i de eerste jbegrensd ie hogere ‘-'min. terwijk: igenstraat 12, 13) 5283226 /eest rond de rgse auto- maar in het L1 juni is hij e racebaan in sley Walsh, irige racesei- iten boekte. te het toerental stijgt. heeft het toerental in d en tweede versnelling 1 op 7000 tr/min en in de versnellingen op 7250 tr/mi .’ordt be- fiekè bum- luchtinlaat Samen met de Tilbui Model Racing op alle vier de cuit in te schrijd bekeken of het 1 deelnemen aan de races i cott en Loton-park, w onder meer afhankeli, aantrekken van extra sf Voor meer informatie, sen, 013-5356811. Onderdelen Stuk voor 18.990,00 I Technische gegevens: I Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: 1.990.00 26 990,00 Clio Renault Sport 2.0 16V 4 in lijn 1998 cc 82,7 x 93,0 mm 172 pk bij 6250 tr/min 200 Nm bij 5400 tr/min lengte 3,773 meter, breedte 1,670 meter 1010 kg topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 7,3 sec. stadscyclus 10,5 liter/100 km buitenwegcyclus 6,4 liter/100 km gecombineerd 7,9 liter/100 km £47.700,= SUZUKI WAGON R+ GL, 6-1998 18100 km, sportvelgen, dakrailing, etc f -/-inruil: Toyota Starlet 01-1988,151.000 km Bij te betalen bedrag -/■ 10% korting Bij te betalen bedrag D E NÏSSE N ^16.500,- v.:: 1997 □cc1998 het oog op de sportieve kuipstoe- len met flinke randen langs rug leuning en zitting. Deze randen zijn bekleed met leer, terwijl de middenbanen zijn overtrokken met alcantara waarin het kleur rijke Renault Sport logo is ver werkt. De stoelen zijn in vol doende mate verstelbaar en bieden een uitstekend onder steunde zitpositie. (Onder)houd je Peugeot origineel! Vakmanschap en sendee als traditie. AUTOBEDRIJVEN Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11 Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 j. «n.eer zet zich ,’oort. Direct na ie portieren valt De basisvorm van het dash board is gelijk aan dat van alle andere Clio’s. Maar bij deze sportieve versie is de midden console overtrokken met een WIJKII<CL,T''" len hebben zes dubbel en zijn omkleed met x Michelin banden. De buitenspie gels hebben net als de bumpers een laklaagje (standaard me taalkleur) gekregen, maar de ruitomlijsting. portiergrepen en stootstrips zijn gewoon zwart. De Clio Renault Sport oogt be slist krachtig en sportief, maar tegelijk ook luxueus en vriende lijk. Dat luxueuze karaktei in het interieur vc het openen van de De ‘dikste’ Clio van dit mo ment ziet er absoluut sportief uit, maar oogt toch wat ‘liever’ dan de Williams met zijn extra luchtinlaat in de motorkap en gouden wielen. Toch wijkt de Clio Renault Sport op de nodi ge details van zijn bravere soortgenoten af. BMW levert de 3 liter motor onder meer in het topmodel van de 3-se- rie Coupé, de 330Ci. Met 231 pk haalt dit model een top van 250 km/u (begrensd) en accelereert in 6,5 seconden naar de 100 km/u. Het gemiddelde brandstofver bruik ligt op 9,1 liter/100 km. In de sédan en touring is de nieuwe 3 liter motor vanaf sep tember dit jaar te koppelen aan permanente vierwielaandrijving. Bij dit systeem wordt geen ge bruik meer gemaakt van differen- tieelsperren, maar bereikt men hetzelfde effect door de individu ele bediening van de remmen, af hankelijk van de omstandigheden aan elk wiel. De commando’s wor den gegeven door BMW’s Dynami sche Stabiliteits Controle (DSC). De vierwielaandrijving verhoogt het gebruiksgemak op sneeuw, ijs en onverhard en zorgt voor meer tractie op hellingen en bij accele reren. Aan de buitenkant is de aanwezigheid van vierwielaan drijving alleen te zien aan de toe- Vriendelijk Het vooraanzicht wc paald door de specifie per met een flinke De Van Diemen formule-wagen is grond onder handen genomen en dat resulteerde onder meer in een grotere achterspoiler om meer druk op de achterwielen te geven. De Clio heeft ook achter schijf remmen gekregen, terwijl ge ventileerde exemplaren voor een grotere diameter hebben. ABS is natuurlijk aanwezig. De nieuwe Clio Renault Sport wordt op historische grond ge bouwd, namelijk in de Alpine- fabriek in het Franse Dieppe. Dagelijks rollen er 33 uit de fa briekshal. De prijs is met £47.700,= zeer aantrekkelijk en ruim twee mille minder dan de Williams- versie uit de vorige generatie. Het is even stil gewe enthousiaste Tilburg sporter Wim Clijsen, weekend van 10 en 11 weer present op de het Engelse Shelsle waar hij in het vorige zoen goede resultatei Ook het stuurwiel kan in hoogte worden versteld. De Clio heeft voorin hoofdsteunen die in hoek kunnen worden aangepast, waardoor bij een eventuele aan rijding van achteren het hoofd beter wordt opgevangen. Ook twee airbags en zijairbags zijn van de partij. Op de in delen neerklapbare achterbank zijn drie hoofdsteunen aangebracht, ele spaken waarvan het middelste exem- 195/50 R15 plaar over de rugleuning schuift )ie. en daardoor niet het zicht door de achteruitkijkspiegel belem mert. Het komend weekend (zaterdag 10, zondag 11 juni) wordt voor het elfde achtereenvolgende ja weer een spetterend occasioncircus gehouden tens Udenhout, Citroen Bertens Tilburg en Honda Auto Oister wijk. Er wordt zoals gebruikelijk een grote circustent gebouwd op het KPJ-terréin aan de Rreitenmolenstraat in Udenhout, waarin de drie dealerbedrijven al hun gebruikte auto’s bijeen brengen. “Alle deelnemende bedrijven vieren dit jaar een lustrum en samen zijn we 60 jaar jong. We hebben dit succes te danken aan onze klanten en die willen we juist laten profiteren van de feeststem ming”, aldus Herald Verhagen, directeur van Citroen Bertens. “In 1989 zochten we naar een geschikte locatie voor 250 occasions en een toevallig bezoek aan een circus bracht de ingeving. Met een enorm enthousiasme zijn we hard gaan werken om er een echt feest voor onze klanten van te maken op voorwaarde dat de klant dezelfde service zou krijgen die men al gewend was bij onze bedrij ven. Alle auto’s boven de £7.500,= krijgen drie maanden Bovag- garantie en een volledige afleveringsbeurt. Ook een voordelige fi nanciering of verzekering kan ter plekke worden geregeld.” “We verwachten een kleine 300 auto’s in te tent te hebben”, vult Dick Schoonen, bedrijfsleider van Citroen Bertens Udenhout aan. “Momenteel zijn we bezig onze auto’s te poetsen en op te frissen voor de grote show. Daarnaast selecteren we de beste occasions uit het hele land, die we ook in de tent willen hebben. We streven er naar om iedereen een passende auto te kunnen bieden.” De circustent staat dit jaar op de gebruikelijke plek, het KPJ-ter- rein aan de Kreitenmolenstraat in Udenhout. Als u vanaf de Rijkswege N65 (Tilburg/Den Bosch) de afslag Udenhout neemt ziet u de tent vanzelf na enkele kilometers staan. U bent er op de drie genoemde dagen van harte welkom van 10.00 tot 17.00 uur. onder de nummerplaat, fors uit gevallen ronde mistlampen en dubbele, heldere koplampen die we al van andere Clio’s kennen. De bredere bumper loopt door in de eveneens opgebolde voorspat- borden. Vervolgens zijn de dor pels voorzien van sportieve ski rts in de carrosseriekleur en vinden we boven de achterklep een beschaafde dakspoiler met daarin het derde remlicht. De auto heeft een aluminium mo torkap en een roestvrijstalen uitlaat. De lichtmetalen OZ wie metaalachtige finish, die we ook op de portieren tegenkomen. Bo venin de console zit een uitle- zing van de radiofrequentie. Deze Clio heeft standaard een audio-installatie met CD-speler die volledig in het dashboard is geïntegreerd en kan worden be diend aan de stuurkolom. Uiter aard zijn de wijzerplaten wit. Een aardig detail vormen de aluminium pedalen en de alumi nium pookknop. De Clio Renault Sport is behoorlijk compleet van uitrusting. Zo zien we onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, getint glas, stuurbekrachtiging, elek trisch bediende voorportierrui- ten, een boordcomputer, aircon ditioning, een met leer bekleed stuurwiel, een warmtewerende voorruit en een pollenfilter. Op de achterbank zijn drie rolgor- dels aangebracht, allemaal voor zien van de Spannings Reductie Programmering die de krachten op de borstkast bij een aanrij ding vermindert. Bovendien is de achterbank voorzien van twee Isofix bevestigingen voor kinderstoeltjes. Motorisch is deze Clio het neus je van de zalm met een van de hoogste vermogens in deze klas se. In het vooronder ligt een 2 li ter 16-klepper die bekend is uit vele andere Renault-producten. In de Clio Renault Sport is deze motor voorzien van variabele kleptiming, maar ook dat is bij Renault al langer bekend. De motor is bij Renault Sport volle dig onder handen genomen en op vele details geoptimaliseerd. Daardoor wordt een maximaal vermogen geleverd van 172 pk bij 6250 tr/min en een koppel van 200 Nm bij 5400 tr/min. De grote souplesse van de motor wordt aangegeven doordat 85 procent hiervan beschikbaar is tussen 2600 en 7000 tr/min. Voor maximale prestaties wordt de 2 liter graag op toeren gehou den, maar ook onderin is er vol doende kracht voor handen om eventueel schakellui te rijden. De 1010 kg wegende Clio Re nault Sport zet er uitstekende prestatie mee neer, zoals de top van 220 km/u en veel belangrij- ker de acceleratie van 0 tot 100 in 7,3 seconden. Zeer aange naam verraste de Clio ons met zijn gemiddelde verbruik van rond de 1 op 12. Natuurlijk liet Renault Sport de wielophanging niet ongemoeid. De spoorbreedte nam aan de voorzijde toe door langere onder ste draagarmen te monteren, terwijl achter sprake is van an dere fusees. Verder werd er ge sleuteld aan de afstemming van de veren en schokdempers en worden de stabilisatorstangen stugger in de rubbers opgehan gen. Van overhellen in bochten en duiken bij fors remmen is er dan ook geen sprake. Strak stuurt de Clio over het wegdek, waarbij eventuele oneffenheden merkbaar worden doorgegeven, zonder dat de auto oncomforta bel hard geveerd is. Via het compacte stuurwiel heb je de Clio constant onder controle en dankzij zijn compacte afmetin gen is het een haast ouderwets gooi-en-smijt karretje geworden dat wegaccelererend uit iedere bocht weer een maximaal genoe gen geeft. Op droog wegdek is de Clio tot behoorlijk hoge snelhe den aardig neutraal. Het motor geluid wordt sportiever naarma- Daarnaast werden diverse mo- toronderdelen lichter gemaakt. Samen met een nieuwe, snelle nokkenas moet dit ervoor gaan zorgen dat er nog snellere tijden worden geklokt. voeging ‘x’ achter de typenaam 330i. De 330ix gebruikt dezelfde techniek als de grote X5, zodat on der normale omstandigheden 62 procent van de aandrijfkrachten naar achteren gaat en 38 procent naar voor. Door deze asymmetrische verde ling is de invloed van aandrijf krachten op de besturing mini maal, waardoor het neutrale rijgedrag niet wordt beïnvloed. Vanuit de versnellingsbak gaat het vermogen naar een verdeel- bak met centraal differentieel. De achterwielen worden via de ge bruikelijke cardanas aangedreven en de voorwielen via een aandrijf as die parallel aan de motor loopt. Vanuit het voordifferentieel lopen er aandrijfassen naar beide voor wielen. Doordat de rechter aan drijfas door het motorcarter loopt, kon het zwaartepunt zo laag mo gelijk worden gehouden. De grondspeling is met 17 mm ver hoogd. De BMW 330ix is stan daard uitgerust met ABS, ASC+T en DSC die door het motorma nagement worden gestuurd. Het totale systeem is uitgebreid met ADB-X en dat staat voor Automa tische Differentieel Beremming. Dit systeem herkent een wiel dat op het punt staat door te slaan en remt dat wiel dan automatisch af. Het motorvermogen wordt dan verdeeld over de overige wielen, zodat het bijna slippende wiel weer grip kan opbouwen. ADB-X vervangt zo alle differentieelsper- ren. Als bestuurder ziet men on der dit soort omstandigheden al leen een lampje op het dashboard knipperen. Mocht onder extreme omstandig heden een rem oververhit raken, dan wordt het motorvermogen ge reduceerd. Bij de 330iX is de topsnelheid af genomen van 250 tot 247 km/u en de acceleratie van 0-100 km/u en 80 tot 120 km/u duurt slechts 0,1 seconde langer, terwijl de toena me in het brandstofverbruik be perkt blijft tot 0,8 liter/100 km. De 330i sedan kost £95.900,= en de 330ix sedan komt op £103.400,=. Bij de touring kosten de 330i en 330ix respectievelijk £100.700,= en £108.200,=. De BMW 330Ci coupé moet £100.400,= opleveren en de 330Ci cabriolet staat voor £119.800,= in de prijslijst. 11 en maandag 12 de jaar in Udenhout ien door Citroen Ber- irgse sponsor World is besloten races op het cir- jven. Er wordt nog team ook zal i op Pres- want dat is lijk van het a sponsors, s, Wim Clij-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21