NU 10%
Clio Renault Sport 2.016V
S
I w
4WD en 3 liter motor
voor BMW 3-serie
AutoTest
J'JW
Qvan der boom
S
F
Asfaltbijtertjes
RENAULT
Pinksterweekend:
Udenhout
Wim Cl ij sen
op Shelsley Walsh
spetterend
occasioncircus in
WEEN
ITO'S
O
LU
u
RIJF
GAw3E
'f
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT«DONDERDAG 8 JUNI 2000»PAGINA
AG 8 JUNI 2000.PAGINA2 I
uw.nl
Aluminium pedalen
Grote souplesse
irt,
rij zijl
ihete
rg
Verbruik:
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Auói
Vervolg van bladzijde 1
Vierwielaandrijving
Ikwk
18.950,00
www.denissen-tilburg.nl
'ilburg.Tel. 013 -463 43 55.
NISSAN J
Burg. Jansenstraat 52-56,Tilburg, Tel. 013 468 39 11
tvelgen
inceren
IPK
- GARANTIE
OCCASION VERHUISKORTING
tm
100 km.
8.30-20.00 u.
u.
8.00 uur;
17.00 uur
TB JUTet de Williams-versie uit de vorige Clio-
l^/g reeks wist Renault menig sportieve rijder
F JL voor zich te winnen. De sportwagen in mi
niformaat vroeg uiteraard om een opvolger en dat is
de nieuwe Clio Renault Sport 2.016V, een auto die
bovendien een rijkere uitrusting biedt voor minder
geld.
Garage Denissen gaat deze zomer
verhuizen naar de autoboulevard aan
de Kraaivenstraat te Tilburg en daar-1
om houden wij verhuizingsuitver- I
koop met maar liefst 10% korting
voor u. Leest u er het voorbeeld
maar op na:
f
f
f
f
1.950,00
17.000,00
1.700,00
15.300,00
I Prijs:
LU
D.
rle
L
1998
leer, airco.. 1996
sugeot-kw
1999
000 km1999
km...1998
km1997
.1997
1996
.1997
.1996
1994
1994
1994
.1993
1991
1988
Tilburg
Oisterwijk
Goirle
Collaris Tilbu
Kraaivenstraat 26,5048 X
www.collaris.nl
JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT.
Renault
i de eerste
jbegrensd
ie hogere
‘-'min.
terwijk:
igenstraat 12,
13) 5283226
/eest rond de
rgse auto-
maar in het
L1 juni is hij
e racebaan in
sley Walsh,
irige racesei-
iten boekte.
te het toerental stijgt.
heeft het toerental in d
en tweede versnelling 1
op 7000 tr/min en in de
versnellingen op 7250 tr/mi
.’ordt be-
fiekè bum-
luchtinlaat
Samen met de Tilbui
Model Racing
op alle vier de
cuit in te schrijd
bekeken of het 1
deelnemen aan de races i
cott en Loton-park, w
onder meer afhankeli,
aantrekken van extra sf
Voor meer informatie,
sen, 013-5356811.
Onderdelen
Stuk voor
18.990,00
I Technische gegevens:
I Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
1.990.00 26 990,00
Clio Renault Sport 2.0 16V
4 in lijn
1998 cc
82,7 x 93,0 mm
172 pk bij 6250 tr/min
200 Nm bij 5400 tr/min
lengte 3,773 meter, breedte 1,670 meter
1010 kg
topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 7,3 sec.
stadscyclus 10,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,4 liter/100 km
gecombineerd 7,9 liter/100 km
£47.700,=
SUZUKI WAGON R+ GL, 6-1998
18100 km, sportvelgen, dakrailing, etc f
-/-inruil: Toyota Starlet
01-1988,151.000 km
Bij te betalen bedrag
-/■ 10% korting
Bij te betalen bedrag
D E NÏSSE N
^16.500,-
v.::
1997
□cc1998
het oog op de sportieve kuipstoe-
len met flinke randen langs rug
leuning en zitting. Deze randen
zijn bekleed met leer, terwijl de
middenbanen zijn overtrokken
met alcantara waarin het kleur
rijke Renault Sport logo is ver
werkt. De stoelen zijn in vol
doende mate verstelbaar en
bieden een uitstekend onder
steunde zitpositie.
(Onder)houd je
Peugeot origineel!
Vakmanschap en sendee als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11
Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
j. «n.eer zet zich
,’oort. Direct na
ie portieren valt
De basisvorm van het dash
board is gelijk aan dat van alle
andere Clio’s. Maar bij deze
sportieve versie is de midden
console overtrokken met een
WIJKII<CL,T''"
len hebben zes dubbel
en zijn omkleed met x
Michelin banden. De buitenspie
gels hebben net als de bumpers
een laklaagje (standaard me
taalkleur) gekregen, maar de
ruitomlijsting. portiergrepen en
stootstrips zijn gewoon zwart.
De Clio Renault Sport oogt be
slist krachtig en sportief, maar
tegelijk ook luxueus en vriende
lijk.
Dat luxueuze karaktei
in het interieur vc
het openen van de
De ‘dikste’ Clio van dit mo
ment ziet er absoluut sportief
uit, maar oogt toch wat ‘liever’
dan de Williams met zijn extra
luchtinlaat in de motorkap en
gouden wielen. Toch wijkt de
Clio Renault Sport op de nodi
ge details van zijn bravere
soortgenoten af.
BMW levert de 3 liter motor onder
meer in het topmodel van de 3-se-
rie Coupé, de 330Ci. Met 231 pk
haalt dit model een top van 250
km/u (begrensd) en accelereert in
6,5 seconden naar de 100 km/u.
Het gemiddelde brandstofver
bruik ligt op 9,1 liter/100 km.
In de sédan en touring is de
nieuwe 3 liter motor vanaf sep
tember dit jaar te koppelen aan
permanente vierwielaandrijving.
Bij dit systeem wordt geen ge
bruik meer gemaakt van differen-
tieelsperren, maar bereikt men
hetzelfde effect door de individu
ele bediening van de remmen, af
hankelijk van de omstandigheden
aan elk wiel. De commando’s wor
den gegeven door BMW’s Dynami
sche Stabiliteits Controle (DSC).
De vierwielaandrijving verhoogt
het gebruiksgemak op sneeuw, ijs
en onverhard en zorgt voor meer
tractie op hellingen en bij accele
reren. Aan de buitenkant is de
aanwezigheid van vierwielaan
drijving alleen te zien aan de toe-
Vriendelijk
Het vooraanzicht wc
paald door de specifie
per met een flinke
De Van Diemen formule-wagen
is grond onder handen genomen
en dat resulteerde onder meer in
een grotere achterspoiler om
meer druk op de achterwielen te
geven.
De Clio heeft ook achter schijf
remmen gekregen, terwijl ge
ventileerde exemplaren voor
een grotere diameter hebben.
ABS is natuurlijk aanwezig. De
nieuwe Clio Renault Sport
wordt op historische grond ge
bouwd, namelijk in de Alpine-
fabriek in het Franse Dieppe.
Dagelijks rollen er 33 uit de fa
briekshal.
De prijs is met £47.700,= zeer
aantrekkelijk en ruim twee
mille minder dan de Williams-
versie uit de vorige generatie.
Het is even stil gewe
enthousiaste Tilburg
sporter Wim Clijsen,
weekend van 10 en 11
weer present op de
het Engelse Shelsle
waar hij in het vorige
zoen goede resultatei
Ook het stuurwiel kan in hoogte
worden versteld. De Clio heeft
voorin hoofdsteunen die in hoek
kunnen worden aangepast,
waardoor bij een eventuele aan
rijding van achteren het hoofd
beter wordt opgevangen. Ook
twee airbags en zijairbags zijn
van de partij. Op de in delen
neerklapbare achterbank zijn
drie hoofdsteunen aangebracht,
ele spaken waarvan het middelste exem-
195/50 R15 plaar over de rugleuning schuift
)ie. en daardoor niet het zicht door
de achteruitkijkspiegel belem
mert.
Het komend weekend (zaterdag 10, zondag 11
juni) wordt voor het elfde achtereenvolgende ja
weer een spetterend occasioncircus gehouden
tens Udenhout, Citroen Bertens Tilburg en Honda Auto Oister
wijk. Er wordt zoals gebruikelijk een grote circustent gebouwd op
het KPJ-terréin aan de Rreitenmolenstraat in Udenhout, waarin
de drie dealerbedrijven al hun gebruikte auto’s bijeen brengen.
“Alle deelnemende bedrijven vieren dit jaar een lustrum en samen
zijn we 60 jaar jong. We hebben dit succes te danken aan onze
klanten en die willen we juist laten profiteren van de feeststem
ming”, aldus Herald Verhagen, directeur van Citroen Bertens. “In
1989 zochten we naar een geschikte locatie voor 250 occasions en
een toevallig bezoek aan een circus bracht de ingeving. Met een
enorm enthousiasme zijn we hard gaan werken om er een echt
feest voor onze klanten van te maken op voorwaarde dat de klant
dezelfde service zou krijgen die men al gewend was bij onze bedrij
ven. Alle auto’s boven de £7.500,= krijgen drie maanden Bovag-
garantie en een volledige afleveringsbeurt. Ook een voordelige fi
nanciering of verzekering kan ter plekke worden geregeld.”
“We verwachten een kleine 300 auto’s in te tent te hebben”, vult
Dick Schoonen, bedrijfsleider van Citroen Bertens Udenhout aan.
“Momenteel zijn we bezig onze auto’s te poetsen en op te frissen
voor de grote show. Daarnaast selecteren we de beste occasions
uit het hele land, die we ook in de tent willen hebben. We streven
er naar om iedereen een passende auto te kunnen bieden.”
De circustent staat dit jaar op de gebruikelijke plek, het KPJ-ter-
rein aan de Kreitenmolenstraat in Udenhout. Als u vanaf de
Rijkswege N65 (Tilburg/Den Bosch) de afslag Udenhout neemt
ziet u de tent vanzelf na enkele kilometers staan. U bent er op de
drie genoemde dagen van harte welkom van 10.00 tot 17.00 uur.
onder de nummerplaat, fors uit
gevallen ronde mistlampen en
dubbele, heldere koplampen die
we al van andere Clio’s kennen.
De bredere bumper loopt door in
de eveneens opgebolde voorspat-
borden. Vervolgens zijn de dor
pels voorzien van sportieve ski
rts in de carrosseriekleur en
vinden we boven de achterklep
een beschaafde dakspoiler met
daarin het derde remlicht. De
auto heeft een aluminium mo
torkap en een roestvrijstalen
uitlaat. De lichtmetalen OZ wie
metaalachtige finish, die we ook
op de portieren tegenkomen. Bo
venin de console zit een uitle-
zing van de radiofrequentie.
Deze Clio heeft standaard een
audio-installatie met CD-speler
die volledig in het dashboard is
geïntegreerd en kan worden be
diend aan de stuurkolom. Uiter
aard zijn de wijzerplaten wit.
Een aardig detail vormen de
aluminium pedalen en de alumi
nium pookknop. De Clio Renault
Sport is behoorlijk compleet van
uitrusting. Zo zien we onder
meer centrale vergrendeling
met afstandsbediening, getint
glas, stuurbekrachtiging, elek
trisch bediende voorportierrui-
ten, een boordcomputer, aircon
ditioning, een met leer bekleed
stuurwiel, een warmtewerende
voorruit en een pollenfilter. Op
de achterbank zijn drie rolgor-
dels aangebracht, allemaal voor
zien van de Spannings Reductie
Programmering die de krachten
op de borstkast bij een aanrij
ding vermindert. Bovendien is
de achterbank voorzien van
twee Isofix bevestigingen voor
kinderstoeltjes.
Motorisch is deze Clio het neus
je van de zalm met een van de
hoogste vermogens in deze klas
se. In het vooronder ligt een 2 li
ter 16-klepper die bekend is uit
vele andere Renault-producten.
In de Clio Renault Sport is deze
motor voorzien van variabele
kleptiming, maar ook dat is bij
Renault al langer bekend. De
motor is bij Renault Sport volle
dig onder handen genomen en
op vele details geoptimaliseerd.
Daardoor wordt een maximaal
vermogen geleverd van 172 pk
bij 6250 tr/min en een koppel
van 200 Nm bij 5400 tr/min. De
grote souplesse van de motor
wordt aangegeven doordat 85
procent hiervan beschikbaar is
tussen 2600 en 7000 tr/min.
Voor maximale prestaties wordt
de 2 liter graag op toeren gehou
den, maar ook onderin is er vol
doende kracht voor handen om
eventueel schakellui te rijden.
De 1010 kg wegende Clio Re
nault Sport zet er uitstekende
prestatie mee neer, zoals de top
van 220 km/u en veel belangrij-
ker de acceleratie van 0 tot 100
in 7,3 seconden. Zeer aange
naam verraste de Clio ons met
zijn gemiddelde verbruik van
rond de 1 op 12.
Natuurlijk liet Renault Sport de
wielophanging niet ongemoeid.
De spoorbreedte nam aan de
voorzijde toe door langere onder
ste draagarmen te monteren,
terwijl achter sprake is van an
dere fusees. Verder werd er ge
sleuteld aan de afstemming van
de veren en schokdempers en
worden de stabilisatorstangen
stugger in de rubbers opgehan
gen. Van overhellen in bochten
en duiken bij fors remmen is er
dan ook geen sprake. Strak
stuurt de Clio over het wegdek,
waarbij eventuele oneffenheden
merkbaar worden doorgegeven,
zonder dat de auto oncomforta
bel hard geveerd is. Via het
compacte stuurwiel heb je de
Clio constant onder controle en
dankzij zijn compacte afmetin
gen is het een haast ouderwets
gooi-en-smijt karretje geworden
dat wegaccelererend uit iedere
bocht weer een maximaal genoe
gen geeft. Op droog wegdek is de
Clio tot behoorlijk hoge snelhe
den aardig neutraal. Het motor
geluid wordt sportiever naarma-
Daarnaast werden diverse mo-
toronderdelen lichter gemaakt.
Samen met een nieuwe, snelle
nokkenas moet dit ervoor gaan
zorgen dat er nog snellere tijden
worden geklokt.
voeging ‘x’ achter de typenaam
330i. De 330ix gebruikt dezelfde
techniek als de grote X5, zodat on
der normale omstandigheden 62
procent van de aandrijfkrachten
naar achteren gaat en 38 procent
naar voor.
Door deze asymmetrische verde
ling is de invloed van aandrijf
krachten op de besturing mini
maal, waardoor het neutrale
rijgedrag niet wordt beïnvloed.
Vanuit de versnellingsbak gaat
het vermogen naar een verdeel-
bak met centraal differentieel. De
achterwielen worden via de ge
bruikelijke cardanas aangedreven
en de voorwielen via een aandrijf
as die parallel aan de motor loopt.
Vanuit het voordifferentieel lopen
er aandrijfassen naar beide voor
wielen. Doordat de rechter aan
drijfas door het motorcarter loopt,
kon het zwaartepunt zo laag mo
gelijk worden gehouden. De
grondspeling is met 17 mm ver
hoogd. De BMW 330ix is stan
daard uitgerust met ABS, ASC+T
en DSC die door het motorma
nagement worden gestuurd. Het
totale systeem is uitgebreid met
ADB-X en dat staat voor Automa
tische Differentieel Beremming.
Dit systeem herkent een wiel dat
op het punt staat door te slaan en
remt dat wiel dan automatisch af.
Het motorvermogen wordt dan
verdeeld over de overige wielen,
zodat het bijna slippende wiel
weer grip kan opbouwen. ADB-X
vervangt zo alle differentieelsper-
ren. Als bestuurder ziet men on
der dit soort omstandigheden al
leen een lampje op het dashboard
knipperen.
Mocht onder extreme omstandig
heden een rem oververhit raken,
dan wordt het motorvermogen ge
reduceerd.
Bij de 330iX is de topsnelheid af
genomen van 250 tot 247 km/u en
de acceleratie van 0-100 km/u en
80 tot 120 km/u duurt slechts 0,1
seconde langer, terwijl de toena
me in het brandstofverbruik be
perkt blijft tot 0,8 liter/100 km.
De 330i sedan kost £95.900,= en
de 330ix sedan komt op
£103.400,=. Bij de touring kosten
de 330i en 330ix respectievelijk
£100.700,= en £108.200,=. De
BMW 330Ci coupé moet
£100.400,= opleveren en de 330Ci
cabriolet staat voor £119.800,= in
de prijslijst.
11 en maandag 12
de jaar in Udenhout
ien door Citroen Ber-
irgse sponsor
World is besloten
races op het cir-
jven. Er wordt nog
team ook zal
i op Pres-
want dat is
lijk van het
a sponsors,
s, Wim Clij-