NU 10%
I
;n!
Rover 45IDT Club
I
i
Toyota Previa
S:
goed.
'n Goede smaak
UW ROVER EN MG dealer
Opel Astra V8 debuteert op Hockenheim
Vertrouwde
Auto Noordhoek levert
10.000ste auto
Nieuw logo voor Saab
BV
naam,
nieuwe
uitwerking
8ffl
DE AUTOMAAT, WOENSDAG 31 MEI ZOOOwPAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
Opgeruimde huiskamer
;ook
Terugblik
Personal Line
Verbruik:
edes-Benz
Prijs:
Vervolg van bladzijde 1
Vreemdsoortige hendel
s op et
i boch
18.950,00
f
f
www.denissen-tilburg.nl
>-361991
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg,Tel. 013 468 39 11
|hema
OCCASION VERHUISKORTING
bouwjaar 1-’97,
ramen, centrale
iging, armsteun
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
>i Esprit, bouw-
llic, lichtmetalen
rische ramen
ance Aut., bj. 4-
000 km, airco,
ie schuif/kantel-
Eind vorig
staande 2
Garage Denissen gaat deze zomer
verhuizen naar de autoboulevard aan
de Kraaivenstraat te Tilburg en daar
om houden wij verhuizingsuitver-
koop met maar liefst 10% korting
voor u. Leest u er het voorbeeld
maar op na:
1.950,00
17.000,00
1.700,00
15.300,00
iane-
estoe-
Arie van Tilborg levert drie nieuwe Seat Inca’s af aan Rob Vonken, René en Ineke Claasen van Klus Com
pany.
bj. 4-’93, zilver
ramen, lm. vel-
>50,- (BTW)
AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V.
pirn Winkler Prinsstraat 30,
W Telefoon*013-5420143
9nsgk.nl - Internet: www.nsgk.nl
W TT Jfle zich in de middenklasse en net daarboven
wil onderscheiden kan doorgaans bij de be-
V V kende grote merken niet terecht. Exclusivi
teit zit overigens niet alleen in de aantallen, maar
vooral ook in de uitstraling. De nieuwe Rover 45 se
dan is typisch zo’n auto waarmee de bestuurder een
goede smaak tentoonspreidt.
Sinds de start
Tilburg"
Noordhc
zend nie
auto’s af
De Klus Company uit Tilburg
kreeg maar liefst 3 nieuwe Seat
Elegance Aut.,
urbekrachtiging,
ilng, lm. velgen,
,- (Marge)
van dit «jubileum» exemplaar
vond onlangs plaats.
Technische gegevens:
Rover 45 IDT Club
4 in lijn
1994 cc
84,5 x 88,9 mm
100 pk bij 4200 tr/min
240 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,52 meter, breedte 1,70 meter
1395 kg
1000 kg (geremd)
topsnelheid 185 km/u
acceleratie 0-100 in 10,6 sec.
stadscyclus 7,1 liter/100 km
Buitenwegcyclus 4,3 liter/100 km
Gecombineerd 5,4 liter/100 km
f.49.690,= (sedan)
1996
1999
1999 22.500,-
2000 24.500,-
2000 24.500,-
2000 26.500,-
1994 1 3.950,-
1997 24.950,-
1998
1996
1996
1996
1998
1999
2000 32.950,-
1992 69.500,-
1999 53.500,-
2000 56.500,-
1995
1997
1997
2000
1997
1994
1996
1990 2.450,-
1989 4.950,-
1988 1.250,-
1990 2.950,-
1992 3.950,-
1994 9.950,-
1992 7.7"
1993 9.5“
1993 11.500,
1990 6.950,-
1992 8.95-
1987 1.25
1991 5.95
1993 4.50.,
1992 5.950,-
1992 7.950,-
met rondom
wielophanging
eensta-
■tabele,
Vering
ik-
hoorlijk ver open, zodat inladen
geen probleem is.
G A RA G E
DENÏSSEN
opleverde.
Wie een Rover 45 met diesel wil
kopen, kan kiezen uit vier moge
lijkheden. Daarbij is de sedan
Club de duurste met een prijs van
£49.690,=.
Inca bestelws
Dit bedrijf, d<
ring heeft i_.
nieuwbouw,
van Noodhc
75. Aan de achterzijde was dat
voorheen al het geval vanwege de
driehoekige vorm van de achter
lichten, de chromen omlijsting van
de nummerbordbehuizingen de
brede chromen bies op de bumper.
Maar de werkelijke veranderingen
zijn vooral aan de voorkant doorge
voerd. De auto heeft een iets grote
re Rover-grille gekregen, die op-
zich al een terugblik in de historie
is. Daarnaast worden de koplam-
punits optisch gescheiden in twee
ronde lampen die aan de boven
kant iets zijn afgeplat. In de mee
gespoten voorbumper zijn twee ch
romen biezen aangebracht en
inbouwruimte voor mistlampen.
De zijkant van de Rover 45 wordt
minder door sierstrips benaderd,
dan bij de 75 en de auto heeft dit
Een deel van de zwarte wolken
boven Rover is weggedreven. Het
iu geheel zelfstandig
schulden verder. Waar
a markt het de laatste
in 1990 heeft de
irgse Seat-dealer Auto
■dhoek maar liefst tiendui-
nieuwe Seats en gebruikte
’s afgei everd, De aflevering
Het interieur van de Rover 45 is op
details nieuw. Als basis werd na
tuurlijk de bestaande 400 geno
men. Maar ook hier wordt door
materiaalgebruik en kleurstelling
de indruk gegeven van een kleine
Rover 75. Direct valt de fraaie, dik
ke velours bekleding op de stoelen
op. Deze is afhankelijk van de bui-
tenkleur verkrijgbaar in beige of
asgrijs. Via de zogenaamde Per
sonal Line kan tegen meerprijs
nog worden gekozen uit groen,
blauw of donkerrood. Voor de
meerprijs van f.750,hoeft u het
niet te laten. De bekledingsstof
vinden we ook op de portierpa
len. Overdreven groot zijn dei
een evolutie van het bestaande uit
het midden van de jaren tachtig en
het verschijnt vanaf 14 augustus as.
op de auto’s. Het nieuwe logo be
staat uit een marineblauwe ronde
plaat met een zilveren omranding.
Daarin staat het rood griffioenhoofd
met een geel/gouden kroon en eron
der de naam Saab in zilveren let
ters.
waardigheid bij een bescheiden
kostenniveau in vergelijking met
de vorige jaargangen. Opel ver- geZ(
schijnt aan de start met acht pfrc
exemplaren van de nieuwe Astra Qpe|
Coupé voorzien van een 4 liter V8 Q]]tn,s
motor. In zes maanden tijd werd
deze auto gebouwd uitgaande van
een wit vel papier. Drie maanden
1999 47.950,-
1995 25.950,-
1996 32.950,-
1995 13.500,-
1996 39.500,-
1996 13.950,-
1994 1 2.950,-
1995 14.500,-
1995 12.950,-
1998 34.950,-
1999 41.950,-
1994 24.950,-
1995 12.950,-
1994 1 2.950,-
1995 1 4.950,-
1991 14.500,-
1998 69.500,-
Geheel volgens verwachting intro
duceert Saab haar nieuwe merklo-
go. Tot nu toe stond in het logo ver
meld ‘Saab Scania’ maar deze
vrachtautoproducent heeft recent
de helft van de Saab-aandelen over
gedragen aan General Motors dat
de resterende aandelen al vele jaren
bezat.
Daarom is het nieuwe logo slechts
bedrijf gaat ni
en zonder s<
de Engelse i
jaren liet afweten, lijken de Brit
ten nu hun ‘heritage’ weer in de
harten te sluiten en gaat het op
de thuismarkt nu beter dan ooit.
len overigens niet, maar ze kunnen
in voldoende mate versteld wor
den. Alleen zullen langere perso
nen sledeverlengers voor de stoe
len nodig hebben. Hout hoort bij
een echte Engelse auto en dit ma
teriaal (al dan niet echt) vinden we
op het dashboard, de portierpane-
len en de middenconsole. In het
driespakige stuurwiel zit de stan
daard airbag, terwijl een dergelij
ke voorziening ook aan passagiers-
zijde te vinden is. Zijairbags zijn
helaas alleen als optie leverbaar
voor een schappelijk bedrag van
f.590,De achterbank is voorzien
van twee hoofdsteunen en een op
klapbare middenarmsteun. De
been- en hoofdruimte zijn gemid
deld voor een auto uit dit segment.
De rugleuning van de bank kan in
twee ongelijke delen worden neer
geklapt. Het standaard bagagevo-
lume is met 470 liter aan de forse
kant en het kofferdeksel gaat be-
SUZUKI WAGON R+ GL, 6-1998
18100 km, sportvelgen, dakrailing, etc f
-/-inruil: Toyota Starlet
01-1988,151.000 km
Bij te betalen bedrag
-/-10% korting
Bij te betalen bedrag
De Club-uitvoering is behoorlijk
compleet bij de Rover 45. Het
stuurwiel kan in hoogte worden
aangepast en in de voorportieren
zijn opbergvakken aangebracht.
De buitenspiegels kunnen niet al
leen elektrisch worden versteld,
maar kunnen ook worden ver
warmd. Met een druk op de knop
gaan de vier portierruiten open en
dicht en de centrale vergrendeling
werkt met een afstandsbediening
waarmee ook meteen het alarm
wordt ingeschakeld. De radiovoor-
bereiding is compleet met vier
luidspekers en twee tweeters. Air
conditioning vinden we in deze Ro
ver van het Club-niveau, waardoor
we met een prettig complete, maar
Op zondag 28 mei jl. ging niet al
leen op het circuit van Hocken
heim het nieuwe DTM-seizoen
van start, maar maakte ook de
Opel Astra V8 Coupé zijn debuut.
In totaal gaat het om een deelne
mersveld van 19 flitsende coupé-
modellen van Opel Mercedes en
Audi allemaal voorzien van V8-
ook helemaal niet nodig. De chro
men portiergrepen en het Rover-
logo direct achter de portieren
doen al genoeg, terwijl de chromen
buitenspiegels van ons testexem-
plaar op de Sterling-uitgave thuis
horen. De Rover 45 is al bij al chi
que en ingetogen. Naast de
vierdeurs sedan is er overigens ook
een vijfdeurs hatchback. De door
ons gereden dieselversie is ver
krijgbaar in de basisuitvoering en
als completere Club. Deze uitgave
is met name te herkennen aan de
standaard lichtmetalen wielen.
Toyota ontwikkelde voor deze
grote ruimtewagen een nieuwe
motor, die ongetwijfeld in de
toekomst ook in andere model
len terecht zal komen. Het gaat
om een 4 cilinder 2,4 liter met
variabele kleptiming. Deze stille
WT-i motor levert een maxi
maal vermogen van 156 pk bij
5600 tr/min en een flink koppel
van 225 Nm bij 4000 tr/min.
De motor heeft er geen enkel
probleem mee om de tussen de
1500 en 1575 kg wegende Previa
goed te laten presteren: een top
van 185 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 10,9 seconden.
Naast de handgeschakelde vijf-
bak is er ook een automaat le
verbaar die met een vreemd
soortige hendel aan de
stuurkolom bediend wordt. Deze
versie sprint in 11,2 seconden
naar de 100 km/u en haalt maxi
maal 180 km/u. De automati
sche bak sluit goed aan bij het
algehele karakter van deze forse
auto. Later dit jaar komt de Pre
via ook beschikbaar met de 2 li
ter common rail motor (D4-D).
Toyota heeft voor een bekende
en beproefde wielophanging ge
kozen, voor de McPherson veer-
poten en achter een torsie-as die
goed weet om te gaan met weg-
oneffenheden en tegelijk bere
kend is op een flinke belading.
Ook op bochtige en heuvelachti
ge trajecten voldoet de nieuwe
Previa uitstekend. De auto komt
zeer stabiel over en kan behoor
lijk snel worden gereden, zonder
dat de carrosserie extreme nei
gingen tot overhellen vertoont.
De Previa-reeks bestaat zoals
gezegd uit drie versies die prijs-
technisch aan de bovenkant van
het segment zitten.
De basis Linea Terra van
f.66.400,= is alleen interessant
vooral voor bedrijven die kleine
groepen personen moeten ver
voeren. De Linea Luna zal onge
twijfeld het meest gewilde mo
del worden voor f.68.900,= en
daarboven zit de Linea Sol voor
£74.900,=.
rig jaar nam Rover de be-
i 200 en 400 series onder
de loep. Samen met de facelift
werden ook de namen veranderd
in 25 en 45, geheel in overeen
stemming met de grote 75. De se-
danversie van de 45, zoals deze in
onze test verschijnt, heeft abso
luut de uitstraling van een kleine
ook luxe uitstralende auto te ma
ken hebben. De Rover geeft het ge
voel van een keurig ingerichte en
opgeruimde huiskamer en dat is
toch plezierig als we weer eens in
een ellenlange file aansluiten.
Motorisch biedt Rover in de 45 di
verse mogelijkheden. Waar voor
heen de direct ingespoten turbo
diesel te kiezen was met of zonder
intercooler en zodoende twee ver
mogens, is er nu nog maar één ver
sie met incooler. Het maximale
vermogen van 100 pk wordt be
reikt bij 4200 tr/min en het flinke
koppel van 240 Nm is bij 2000
tr/min helemaal bij de les. De mo
tor is gekoppeld aan een handge
schakelde vijfbak die een exacte
bediening kent. Het motorgeluid is
netjes gedempt als de krachtbron
eenmaal warm begint te worden.
Voor echt vlot presteren moet het
middelste toerengebied worden op
gezocht, helemaal onderin moet
men iets meer geduld hebben. De
auto haalt een top van 185 km/u en
trekt slechts 10,6 seconden uit
voor het sprintje vanuit stilstand
naar de 100 km/u.
Rover rust de 45 uit
een onafhankelijke wir
met zowel voor als achter t
bilisatorstang. De comfortauc
maar zeker niet te slappe afve
past netjes by het luxueuze karal
wagens afgeleverd.
lat al 15 jaar erva-
in verbouwingen en
w, is een nieuwe klant
wek.
Wie genoegen neemt met de ba
sisuitgave krijgt dezelfde auto
voor £45.490,=. Daarnaast is er
de vijfdeurs die in beide gevallen
£1.500,= goedkoper is.
motoren. In 1996 ging overigens
de DTM, of later ITC genoemd,
ter ziele, maar voor het 2000
kampioenschap is een compleet
nieuw reglement opgesteld en dat
heeft geleid tot een nieuwe gene
ratie toerwagens. Omdat de eisen
zo streng zijn, wordt er gereden
op basis van vergaande gelijk-
ter van de auto. In bochten helt de
koets slechts weinig over, maar
wegoneffenheden worden doeltref
fend opgevangen. En alhoewel de
Rover 45 IDT niet direct sportief
bedoeld is, kunnen bochtige land
wegen met een flinke snelheid ge
nomen worden. Het gemiddelde
verbruik lag op 1 op 14,8 onder Ne
derlandse omstandigheden, terwijl
een flinke rit met hoge snelheid
over de Duitse autobaan 1 op 13,3
geleden konden de eerste test
aanvangen. De auto’s worden in
gezet door de Opel teams Holzer,
x noenix, Irmscher en Euroteam.
1 Team Holzer rij dt met vier
auto’s met aan het stuur de STW
runner-up van het afgelopen sei
zoen Uwe Alzen, de Fransman
Eric Hélary, juniorrijder Timo
Scheider en Joachim Winkelhock,
die na tien jaar gereden te hebben
voor BMW de overstap naar Opel
maakte. Het Phoenix-team rijdt
met Manuel Reuter en Michael
Bartels. Irmscher en Euroteam
zetten ieder één auto in met als
coureurs respectievelijk Chris
tian Menzel en Stefano Modena.
Een week voor de eerste wed
strijd werden door alle teams de
testen afgerond en dat zonder
problemen.
Bemd Schneider haalde voert na
twee manches met zijn Mercedes
CLKhet klassement aan. De
Opel Astra’s deden het niet on
verdienstelijk. Met name het
Phoenix-team was succesvol, met
een derde positie voor Reuter tij
dens de eerste wedstrijd en de
zelfde notering voor Bartels tij
dens de tweede.
2Ü
I
NISSAN
12-DT'M