NU 10% I ;n! Rover 45IDT Club I i Toyota Previa S: goed. 'n Goede smaak UW ROVER EN MG dealer Opel Astra V8 debuteert op Hockenheim Vertrouwde Auto Noordhoek levert 10.000ste auto Nieuw logo voor Saab BV naam, nieuwe uitwerking 8ffl DE AUTOMAAT, WOENSDAG 31 MEI ZOOOwPAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER Opgeruimde huiskamer ;ook Terugblik Personal Line Verbruik: edes-Benz Prijs: Vervolg van bladzijde 1 Vreemdsoortige hendel s op et i boch 18.950,00 f f www.denissen-tilburg.nl >-361991 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg,Tel. 013 468 39 11 |hema OCCASION VERHUISKORTING bouwjaar 1-’97, ramen, centrale iging, armsteun Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: >i Esprit, bouw- llic, lichtmetalen rische ramen ance Aut., bj. 4- 000 km, airco, ie schuif/kantel- Eind vorig staande 2 Garage Denissen gaat deze zomer verhuizen naar de autoboulevard aan de Kraaivenstraat te Tilburg en daar om houden wij verhuizingsuitver- koop met maar liefst 10% korting voor u. Leest u er het voorbeeld maar op na: 1.950,00 17.000,00 1.700,00 15.300,00 iane- estoe- Arie van Tilborg levert drie nieuwe Seat Inca’s af aan Rob Vonken, René en Ineke Claasen van Klus Com pany. bj. 4-’93, zilver ramen, lm. vel- >50,- (BTW) AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V. pirn Winkler Prinsstraat 30, W Telefoon*013-5420143 9nsgk.nl - Internet: www.nsgk.nl W TT Jfle zich in de middenklasse en net daarboven wil onderscheiden kan doorgaans bij de be- V V kende grote merken niet terecht. Exclusivi teit zit overigens niet alleen in de aantallen, maar vooral ook in de uitstraling. De nieuwe Rover 45 se dan is typisch zo’n auto waarmee de bestuurder een goede smaak tentoonspreidt. Sinds de start Tilburg" Noordhc zend nie auto’s af De Klus Company uit Tilburg kreeg maar liefst 3 nieuwe Seat Elegance Aut., urbekrachtiging, ilng, lm. velgen, ,- (Marge) van dit «jubileum» exemplaar vond onlangs plaats. Technische gegevens: Rover 45 IDT Club 4 in lijn 1994 cc 84,5 x 88,9 mm 100 pk bij 4200 tr/min 240 Nm bij 2000 tr/min lengte 4,52 meter, breedte 1,70 meter 1395 kg 1000 kg (geremd) topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 10,6 sec. stadscyclus 7,1 liter/100 km Buitenwegcyclus 4,3 liter/100 km Gecombineerd 5,4 liter/100 km f.49.690,= (sedan) 1996 1999 1999 22.500,- 2000 24.500,- 2000 24.500,- 2000 26.500,- 1994 1 3.950,- 1997 24.950,- 1998 1996 1996 1996 1998 1999 2000 32.950,- 1992 69.500,- 1999 53.500,- 2000 56.500,- 1995 1997 1997 2000 1997 1994 1996 1990 2.450,- 1989 4.950,- 1988 1.250,- 1990 2.950,- 1992 3.950,- 1994 9.950,- 1992 7.7" 1993 9.5“ 1993 11.500, 1990 6.950,- 1992 8.95- 1987 1.25 1991 5.95 1993 4.50., 1992 5.950,- 1992 7.950,- met rondom wielophanging eensta- ■tabele, Vering ik- hoorlijk ver open, zodat inladen geen probleem is. G A RA G E DENÏSSEN opleverde. Wie een Rover 45 met diesel wil kopen, kan kiezen uit vier moge lijkheden. Daarbij is de sedan Club de duurste met een prijs van £49.690,=. Inca bestelws Dit bedrijf, d< ring heeft i_. nieuwbouw, van Noodhc 75. Aan de achterzijde was dat voorheen al het geval vanwege de driehoekige vorm van de achter lichten, de chromen omlijsting van de nummerbordbehuizingen de brede chromen bies op de bumper. Maar de werkelijke veranderingen zijn vooral aan de voorkant doorge voerd. De auto heeft een iets grote re Rover-grille gekregen, die op- zich al een terugblik in de historie is. Daarnaast worden de koplam- punits optisch gescheiden in twee ronde lampen die aan de boven kant iets zijn afgeplat. In de mee gespoten voorbumper zijn twee ch romen biezen aangebracht en inbouwruimte voor mistlampen. De zijkant van de Rover 45 wordt minder door sierstrips benaderd, dan bij de 75 en de auto heeft dit Een deel van de zwarte wolken boven Rover is weggedreven. Het iu geheel zelfstandig schulden verder. Waar a markt het de laatste in 1990 heeft de irgse Seat-dealer Auto ■dhoek maar liefst tiendui- nieuwe Seats en gebruikte ’s afgei everd, De aflevering Het interieur van de Rover 45 is op details nieuw. Als basis werd na tuurlijk de bestaande 400 geno men. Maar ook hier wordt door materiaalgebruik en kleurstelling de indruk gegeven van een kleine Rover 75. Direct valt de fraaie, dik ke velours bekleding op de stoelen op. Deze is afhankelijk van de bui- tenkleur verkrijgbaar in beige of asgrijs. Via de zogenaamde Per sonal Line kan tegen meerprijs nog worden gekozen uit groen, blauw of donkerrood. Voor de meerprijs van f.750,hoeft u het niet te laten. De bekledingsstof vinden we ook op de portierpa len. Overdreven groot zijn dei een evolutie van het bestaande uit het midden van de jaren tachtig en het verschijnt vanaf 14 augustus as. op de auto’s. Het nieuwe logo be staat uit een marineblauwe ronde plaat met een zilveren omranding. Daarin staat het rood griffioenhoofd met een geel/gouden kroon en eron der de naam Saab in zilveren let ters. waardigheid bij een bescheiden kostenniveau in vergelijking met de vorige jaargangen. Opel ver- geZ( schijnt aan de start met acht pfrc exemplaren van de nieuwe Astra Qpe| Coupé voorzien van een 4 liter V8 Q]]tn,s motor. In zes maanden tijd werd deze auto gebouwd uitgaande van een wit vel papier. Drie maanden 1999 47.950,- 1995 25.950,- 1996 32.950,- 1995 13.500,- 1996 39.500,- 1996 13.950,- 1994 1 2.950,- 1995 14.500,- 1995 12.950,- 1998 34.950,- 1999 41.950,- 1994 24.950,- 1995 12.950,- 1994 1 2.950,- 1995 1 4.950,- 1991 14.500,- 1998 69.500,- Geheel volgens verwachting intro duceert Saab haar nieuwe merklo- go. Tot nu toe stond in het logo ver meld ‘Saab Scania’ maar deze vrachtautoproducent heeft recent de helft van de Saab-aandelen over gedragen aan General Motors dat de resterende aandelen al vele jaren bezat. Daarom is het nieuwe logo slechts bedrijf gaat ni en zonder s< de Engelse i jaren liet afweten, lijken de Brit ten nu hun ‘heritage’ weer in de harten te sluiten en gaat het op de thuismarkt nu beter dan ooit. len overigens niet, maar ze kunnen in voldoende mate versteld wor den. Alleen zullen langere perso nen sledeverlengers voor de stoe len nodig hebben. Hout hoort bij een echte Engelse auto en dit ma teriaal (al dan niet echt) vinden we op het dashboard, de portierpane- len en de middenconsole. In het driespakige stuurwiel zit de stan daard airbag, terwijl een dergelij ke voorziening ook aan passagiers- zijde te vinden is. Zijairbags zijn helaas alleen als optie leverbaar voor een schappelijk bedrag van f.590,De achterbank is voorzien van twee hoofdsteunen en een op klapbare middenarmsteun. De been- en hoofdruimte zijn gemid deld voor een auto uit dit segment. De rugleuning van de bank kan in twee ongelijke delen worden neer geklapt. Het standaard bagagevo- lume is met 470 liter aan de forse kant en het kofferdeksel gaat be- SUZUKI WAGON R+ GL, 6-1998 18100 km, sportvelgen, dakrailing, etc f -/-inruil: Toyota Starlet 01-1988,151.000 km Bij te betalen bedrag -/-10% korting Bij te betalen bedrag De Club-uitvoering is behoorlijk compleet bij de Rover 45. Het stuurwiel kan in hoogte worden aangepast en in de voorportieren zijn opbergvakken aangebracht. De buitenspiegels kunnen niet al leen elektrisch worden versteld, maar kunnen ook worden ver warmd. Met een druk op de knop gaan de vier portierruiten open en dicht en de centrale vergrendeling werkt met een afstandsbediening waarmee ook meteen het alarm wordt ingeschakeld. De radiovoor- bereiding is compleet met vier luidspekers en twee tweeters. Air conditioning vinden we in deze Ro ver van het Club-niveau, waardoor we met een prettig complete, maar Op zondag 28 mei jl. ging niet al leen op het circuit van Hocken heim het nieuwe DTM-seizoen van start, maar maakte ook de Opel Astra V8 Coupé zijn debuut. In totaal gaat het om een deelne mersveld van 19 flitsende coupé- modellen van Opel Mercedes en Audi allemaal voorzien van V8- ook helemaal niet nodig. De chro men portiergrepen en het Rover- logo direct achter de portieren doen al genoeg, terwijl de chromen buitenspiegels van ons testexem- plaar op de Sterling-uitgave thuis horen. De Rover 45 is al bij al chi que en ingetogen. Naast de vierdeurs sedan is er overigens ook een vijfdeurs hatchback. De door ons gereden dieselversie is ver krijgbaar in de basisuitvoering en als completere Club. Deze uitgave is met name te herkennen aan de standaard lichtmetalen wielen. Toyota ontwikkelde voor deze grote ruimtewagen een nieuwe motor, die ongetwijfeld in de toekomst ook in andere model len terecht zal komen. Het gaat om een 4 cilinder 2,4 liter met variabele kleptiming. Deze stille WT-i motor levert een maxi maal vermogen van 156 pk bij 5600 tr/min en een flink koppel van 225 Nm bij 4000 tr/min. De motor heeft er geen enkel probleem mee om de tussen de 1500 en 1575 kg wegende Previa goed te laten presteren: een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,9 seconden. Naast de handgeschakelde vijf- bak is er ook een automaat le verbaar die met een vreemd soortige hendel aan de stuurkolom bediend wordt. Deze versie sprint in 11,2 seconden naar de 100 km/u en haalt maxi maal 180 km/u. De automati sche bak sluit goed aan bij het algehele karakter van deze forse auto. Later dit jaar komt de Pre via ook beschikbaar met de 2 li ter common rail motor (D4-D). Toyota heeft voor een bekende en beproefde wielophanging ge kozen, voor de McPherson veer- poten en achter een torsie-as die goed weet om te gaan met weg- oneffenheden en tegelijk bere kend is op een flinke belading. Ook op bochtige en heuvelachti ge trajecten voldoet de nieuwe Previa uitstekend. De auto komt zeer stabiel over en kan behoor lijk snel worden gereden, zonder dat de carrosserie extreme nei gingen tot overhellen vertoont. De Previa-reeks bestaat zoals gezegd uit drie versies die prijs- technisch aan de bovenkant van het segment zitten. De basis Linea Terra van f.66.400,= is alleen interessant vooral voor bedrijven die kleine groepen personen moeten ver voeren. De Linea Luna zal onge twijfeld het meest gewilde mo del worden voor f.68.900,= en daarboven zit de Linea Sol voor £74.900,=. rig jaar nam Rover de be- i 200 en 400 series onder de loep. Samen met de facelift werden ook de namen veranderd in 25 en 45, geheel in overeen stemming met de grote 75. De se- danversie van de 45, zoals deze in onze test verschijnt, heeft abso luut de uitstraling van een kleine ook luxe uitstralende auto te ma ken hebben. De Rover geeft het ge voel van een keurig ingerichte en opgeruimde huiskamer en dat is toch plezierig als we weer eens in een ellenlange file aansluiten. Motorisch biedt Rover in de 45 di verse mogelijkheden. Waar voor heen de direct ingespoten turbo diesel te kiezen was met of zonder intercooler en zodoende twee ver mogens, is er nu nog maar één ver sie met incooler. Het maximale vermogen van 100 pk wordt be reikt bij 4200 tr/min en het flinke koppel van 240 Nm is bij 2000 tr/min helemaal bij de les. De mo tor is gekoppeld aan een handge schakelde vijfbak die een exacte bediening kent. Het motorgeluid is netjes gedempt als de krachtbron eenmaal warm begint te worden. Voor echt vlot presteren moet het middelste toerengebied worden op gezocht, helemaal onderin moet men iets meer geduld hebben. De auto haalt een top van 185 km/u en trekt slechts 10,6 seconden uit voor het sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/u. Rover rust de 45 uit een onafhankelijke wir met zowel voor als achter t bilisatorstang. De comfortauc maar zeker niet te slappe afve past netjes by het luxueuze karal wagens afgeleverd. lat al 15 jaar erva- in verbouwingen en w, is een nieuwe klant wek. Wie genoegen neemt met de ba sisuitgave krijgt dezelfde auto voor £45.490,=. Daarnaast is er de vijfdeurs die in beide gevallen £1.500,= goedkoper is. motoren. In 1996 ging overigens de DTM, of later ITC genoemd, ter ziele, maar voor het 2000 kampioenschap is een compleet nieuw reglement opgesteld en dat heeft geleid tot een nieuwe gene ratie toerwagens. Omdat de eisen zo streng zijn, wordt er gereden op basis van vergaande gelijk- ter van de auto. In bochten helt de koets slechts weinig over, maar wegoneffenheden worden doeltref fend opgevangen. En alhoewel de Rover 45 IDT niet direct sportief bedoeld is, kunnen bochtige land wegen met een flinke snelheid ge nomen worden. Het gemiddelde verbruik lag op 1 op 14,8 onder Ne derlandse omstandigheden, terwijl een flinke rit met hoge snelheid over de Duitse autobaan 1 op 13,3 geleden konden de eerste test aanvangen. De auto’s worden in gezet door de Opel teams Holzer, x noenix, Irmscher en Euroteam. 1 Team Holzer rij dt met vier auto’s met aan het stuur de STW runner-up van het afgelopen sei zoen Uwe Alzen, de Fransman Eric Hélary, juniorrijder Timo Scheider en Joachim Winkelhock, die na tien jaar gereden te hebben voor BMW de overstap naar Opel maakte. Het Phoenix-team rijdt met Manuel Reuter en Michael Bartels. Irmscher en Euroteam zetten ieder één auto in met als coureurs respectievelijk Chris tian Menzel en Stefano Modena. Een week voor de eerste wed strijd werden door alle teams de testen afgerond en dat zonder problemen. Bemd Schneider haalde voert na twee manches met zijn Mercedes CLKhet klassement aan. De Opel Astra’s deden het niet on verdienstelijk. Met name het Phoenix-team was succesvol, met een derde positie voor Reuter tij dens de eerste wedstrijd en de zelfde notering voor Bartels tij dens de tweede. 2Ü I NISSAN 12-DT'M

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25