miui i icicii
u
Ifl
JL<
v
Pk
Toyota Previa
I f
I
■fTi Hl
Mercedes A-klasse
Classic Fun
Autonova
Nog een deur extra voor
de Citroën Berlingo
A'2-^/
A
sterf®
ere etc.
Telefoon
of alcohol
voor
aanhangers
Eigen
kentekens
Vertrouwde naam, nieuwe uitwerking
Toyota Previa
-
■Jal
MEI 2000 - PAGINA 22
Jaargang 12 nr 22* Woensdag 31 mei 2000 Oplage 105.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Rover 45IDT Club
pag.3
Deze week
DEALERS
.01315422133
...01315423030
.01315943943
is het niet alleen aan de minister
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
..01314683911
.01314634355
.01315347771
.01315364011
.01315420143
.01314647676
Geen zijairbags
.01315363924
.01315355575
..01315355655
.01315351035
Lees verder bladzijde 3
.01315321411
met losse handheld toestellen.
kleine ruimtes e.d.
Minister Netelenbos wil het bel
len met een mobiele telefoon in
de auto nog niet verbieden. Met
een tweede campagne om het
handsfree bellen te promoten,
hoopt ze een dergelijke beslissing
overbodig te maken, maar mijns
inziens zal het altijd beter voor
de verkeersveiligheid zijn om een
totaal verbod in te stellen. Toch
om hierover te oordelen. Onlangs
reed een vrouw al bellend een
motorrijder dood en over dat ge
val zal de rechter moeten beslis
sen. Een praktijkgeval waarin
de onoplettendheid tijdens het
mobiel bellen een desastreuze af
loop heeft gekend, kon wel eens
een goede wending aan de poli
tieke besluitvorming geven. Ook
al komt er geen algeheel verbod,
dan wordt het risico op strafver
volging aanzienlijk groter als de
betreffende rechter de vrouw in
kwestie veroordeelt. We moeten
met een puntensysteem waarmee
de strafmaat wordt bepaald en
dat puntensysteem is bij alcohol
gebruik in het verkeer flink door-
geschoten, zonder dat dit de be
doeling was. Laten we het erover
eens zijn dat alcoholgebruik
jaarlijks voor meer ellende zorgt
in het verkeer dan mobiel bellen
re verkeersproblemen en onge-
valoorzaken weg neemt. Justitie
heeft zojuist de strafmaat voor
rijden onder invloed naar bene
den bijgesteld. Ondanks nieuwe
richtlijnen die vorig jaar werden
ingesteld, weigeren rechters
daar in mee te gaan met in de
praktijk zeer uiteenlopende
straffen in vergelijkbare zaken.
Er wordt in dit geval gewerkt
Maar dat wil niet zeggen dat we
daarom maar geen verbod hoe
ven in te stellen. Netelenbos voert
aan dat het moeilijk is om hierop
te controleren, maar ik vind het
wel wat zwak om dat als argu
ment tegen een verbod aan te
voeren. Moeilijk is niet onmoge
lijk en justitie heeft in ieder ge
val een handvat om iemand te
alleen oppassen dat het mobiel
bellen nu de aandacht van ande-
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuidoost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers....
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
AutoBongers.
zal
ivan
:N (3X),
THEN.
centrale
standsbe-
FX/IT
1
Met de Picnic doet Toyota het erg goed in het seg
ment ruimtewagens, maar voor de grotere Previa
was velejaren geen rol van betekenis weggelegd.
Daar wil het merk verandering in brengen en zet
een volledig nieuwe Previa neer die gezien zijn af
metingen met de grootste ruimtewagens kan con
curreren.
kunnen straffen bij roekeloos of
onoplettend rijgedrag bij het ge
bruik van een telefoon...
Tony Vos
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
dient de
erke 1,4
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035.
Donderdag koopavond
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
der meer met zes captain chairs
met opklapbare armleuningen.
speciale
peld aan
It op
jen ei- I
tde
De matten en inleg op de pook
knop dragen de ‘Fun’ aandui
ding.
De auto heeft br
banden en kan c
den gekozen in t
kleuren, poolzilv
atolblauw metall
Het pakket zou normaal zo’n
f. 12.000,= moeten kosten, maar
het wordt nu aangeboden voor
f.5.950,= waardoor de A140
Classic Fun verkrijgbaar is van
af f.48.600,=.
wissers voor aan staan en men
schakelt achteruit, dan wordt auto
matisch de achterruit schoon ge
wist.
De interieurverlichting schakelt in
als de sleutel uit het contact wordt
getrokken en gedurende 1 minuut
kan na het uitstappen het dimlicht
aanblijven om bijvoorbeeld het slot
van de voordeur beter te kunnen
vinden in het donker. Er worden
ook vier nieuwe carrosseriekleuren
aan het programma toegevoegd.
Er zijn vier motoren beschikbaar en
drie uitrustingsniveaus die alle
maal voor een meerprijs van f.850,
kunnen worden voorzien van de
twee zijschuifdeur.
Toen Citroen een paar jaar geleden
de Berlingo op de markt bracht,
moesten achterpassagiers in de ver
sie op geel kenteken via de naar vo
ren geklapte stoelen naar achteren
klauteren. Daar kwam verandering
in toen het merk de directe concur
rentie volgde en een handige schuif
deur aan de rechterkant monteerde
op de Multispace uitgaves en als op
tie op de bestelversies. Diezelfde
concurrent reageerde hierop met
een tweede schuifdeur links en ja
hoor, Citroën volgt braaf door deze
mogelijkheid ook op de Berlingo te
introduceren. Wordt de Berlingo
door vijf personen gebruikt, dan is
ter een bagageruimte voor handen
van 664 liter, maar na het neerklap-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Nieuw is verder dat een gedeelte
van de bedrading in de Berlingo is
vervangen door de zogenaamde
multiplex techniek, waardoor met
name de betrouwbaarheid van de
elektrische installatie sterk is ver
groot. Verder is de wissnelheid van
de ruitenwissers voortaan afhanke
lijk van de rijsnelheid. Als de ruit-
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L op Zand...04161363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven-
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaft.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Captain chairs
Met de toegankelijkheid van het
interieur is niets mis. De Previa
heeft twee forse voorportieren,
twee knoeperts van schuifdeu
ren en een flinke vijfde deur die
tot een bescheiden uitsparing in
de bumper opent, maar net niet
op het niveau van de laadvloer.
Toch mogen we als Europeanen
niet meer op de Previa moppe
ren. Washet vorige model nog
echt een personenbus met wei
nig interieurmogelijkheden, de
nieuweling heeft een betere in
deling. Een uitzondering op deze
regel vormt de Linea Terra.
Deze auto biedt plaats aan acht
personen en mag dan ook als een
busje worden gezien, omdat de
banken niet verwijderd kunnen
worden. Ze kunnen alleen weg
geklapt en tegen elkaar gescho
ven worden. Hierdoor varieert
het bagagevolume (gemeten tot
Met veel fantasie heeft Toyota,
die deze auto in Japan ontwik
kelde, het dashboard vormgege
ven. Het instrumentarium be
gint boven de middenconsole en
houdt boven het stuurwiel al op.
Het diepe dashboardlichaam
versterkt het ruimtelijk effect.
Er zijn diverse opbergyakken ge
maakt, maar helaas zijn de ge
bruikte materialen weer erg
grijs, zonder ook maar één op
merking te hebben óver de kwa
liteit van afwerking. De flinke
mede 205/45 R 16
tonder meer wor-
i twee speciale
Iver metallic en
allic.
enige juiste plaats. De achter
lichten maken de auto erg breed
omdat ze met een reflectorstrip
met elkaar verbonden worden en
juist opmerkelijk ver in de ach
terschermen worden doorgetrok
ken. Afhankelijk van het uitrus
tingsniveau staat de Previa op
15 of 16 inch wielen met respec
tievelijk 205/65 R15 en 215/60
R16 banden. Alleen de Linea Sol
heeft standaard rooffails, die bij
de Linea Luna optioneel ver
krijgbaar zijn en gek genoeg bij
de basis Linea Terra niet besteld
kunnen worden.
Met de nieuwe A-klasse Classic
Fun gaat Mercedes zich vooral
richten op een jongere kopers-
groep die een uitgebreide stan
daarduitrusting krijgt aangebo
den met een aanzienlijk
prijsvoordeel van zo’n f.6.000,=.
Sinds de introductie in oktober
1997 werden er wereldwijd al
400.000 A-klasses verkocht en
gingen er in ons land al zo’n
8.000 over de toonbank. Als ba
sis voor de Classis Fun d
A140 met een 82 pk stei
diening, elektrisch verstelbare
en verwarmde buitenspiegels
en twee airbags. De Linea
Luna heeft naast een andere
interieurindeling ook aircondi-
tionig, bij de Linea Sol aange
vuld met een aparte airco-unit
voor achterin, cruise-control,
lichtmetalen wielen, roofrails
en donker getint glas achterin.
Zij-airbags zijn vreemdgenoeg
op dit moment nog niet moge
lijk.
liter motor die bij deze sp&
uitvoering wordt gekoppel
een sportversnellingsbak.
Maar er kan ook worden geko
zen voor de 1,6 liter benzinemo
tor of de A 170 CDI. Het pakket
opties omvat onder meer aircon
ditioning, metaallak, radio/CD-
speler, lichtmetalen wielen en
afstandsbediening op de centra
le vergrendeling. Bovendien is
de Classic Fun voorbereid op
een mobiele telefoon met dakan-
tenne, kabels en luidsprekers.
Met ingang van 1 augustus 2001
worden er eigen kentekens ver
strekt voor aanhangwagens en
caravans met een eigen gewicht
van 750 kg en meer. Deze op
dracht is onlangs door Minister
Netelenbos van Verkeer en Wa
terstaat gegeven aan de Rijks-
dienst voor het Wegverkeer
(RDW). Hierdoor zal een groot
deel van het Nederlandse cara
vanpark, dat geschat wordt o"
zo’n 500.000 exemplaren, ee
gen kenteken krijgen. Bert i
Winkel, voorzitter van de RAI
afdeling caravans is blij met de
invoering van de eigen kente
kens, maar zou deze invoering
graag willen laten samenvallen
met een verplichte APK voor ca
ravans, die de veiligheid ten goe
de moet komen. De bedoeling is
dat de eigenaar van een caravan
of zware aanhanger zich met het
registratiebewijs meldt en daar
voor in de plaats een kenteken
krijgt toegewezen. Wie dat be
wijs niet of niet meer heeft,
zich bij een keuringsstation
de RDW moeten melden. Vol
gens de Winkel is het nog ondui
delijk hoe deze ‘conversie’ gaat
gebeuren. “Als een bewijs wordt
afgegeven aan iedereen die zich
met een caravan meldt, dan
wordt op deze manier diefstal
wel heel makkelijk beloond. Ie
mand die met een gestolen cara
van komt, kan zijn “nieuwe’ bezit
zo op een simpele manier legali
seren. Laat de bezitter van een
caravan maar aantonen dat hij
de werkelijke eigenaar is.”
De nieuwe Previa valt meteen
op door zijn strakke belijning
en zijn forse voorkomen. De
auto is exact 4,75 meter lang en
moet daarmee alleen in de
Grand Voyager van Chrysler
zijn meerdere erkennen. Recht
van voren springen de ver naar
boven doorgetrokken koplam
pen in het oog met helemaal bo
venin de richtingaanwijzers.
pen van de achterbank groeit dit tot
maar liefst 2800 liter en een laad
vermogen van 635 kg. De tweede
zijschuifdeur zorgt ervoor dat de
achterpassagiers nog gemakkelijker
kunnen instappen. Beide deuren
hebben een kinderslot en een sys
teem om het inklemmen van vin
gers te voorkomen.
voorstoelen bieden een goede zit
en er is eveneens een prima uit
zicht vanwege de hoge zitpositie.
Achterin is er voldoende been-
ruimte en datzelfde geldt voor de
derde zitrij als de diverse zetels
een beetje gelijk over de ruimte
worden verdeeld. De instap bij
de Linea Sol naar de achterste
zitplaatsen gaat het snelst door
tussen de twee stoelen op de
tweede zitrij door te lopen. Bij de
Linea Luna moet een van de bui
tenste stoelen voorover. De stan
daarduitrusting is behoorlijk
compleet met voor de Linea Ter
ra elektrisch bediende ramen
ook in de schuifdeuren, i
vergrendeling met afsta
Optisch doorgetrokken
glaspartij
De motorkap en voorruit lopen
vloeiend in elkaar over en
daarmee moet de Previa als
een echte ruimtewagen geken
schetst worden, al maakt hij
door simpelweg reusachtige af
metingen toch een beetje een
busachtige indruk. De zijkant
wordt vooral gesierd door een
belijning die eerst laag over de
portieren loopt en ter hoogte
van de achterwielen haar bo
ven afbuigt en eindigt in de
achterlichtunits. De glaspartij
worden vanaf de voorportieren
helemaal naar achteren op
tisch doorgetrokken. De ruit-
omlijstingen zijn hiervoor don
ker gemaakt. De meest
luxueuze Linea Sol heeft zelfs
extra getinte achterruiten,
waarbij dit effect wordt ver
sterkt. De auto maakt een com
plete indruk met zijn meeges
poten bumpers en
portiergrepen en een aardige
spoiler boven de achterruit met
daarin het derde remlicht op de
ruitniveau) van 280 tot 995 Eter.
Terecht verwacht Toyota het
meeste van de Linea Luna die
standaard wordt geleverd met
drie losse stoelen op de tweede
zitrij en vijf vergrendelplaatsen.
Tegen een meerprijs van dui
zend gulden zijn nog twee extra
stoelen verkrijgbaar. Wordt de
auto helemaal vol stoelen gezet
die vervolgens de maximale
ruimte innemen, dan is er altijd
nog 485 liter aan bagageruimte
over en in het maximale geval
zelfs 2927 liter (tot aan het dak).
En dan spreken we met recht
van een ruimtewagen. De Linea
Luna onderscheidt zich vooral
door zijn complete uitrusting on-
100-DC-NL
- 1
Cl