miui i icicii u Ifl JL< v Pk Toyota Previa I f I ■fTi Hl Mercedes A-klasse Classic Fun Autonova Nog een deur extra voor de Citroën Berlingo A'2-^/ A sterf® ere etc. Telefoon of alcohol voor aanhangers Eigen kentekens Vertrouwde naam, nieuwe uitwerking Toyota Previa - ■Jal MEI 2000 - PAGINA 22 Jaargang 12 nr 22* Woensdag 31 mei 2000 Oplage 105.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Rover 45IDT Club pag.3 Deze week DEALERS .01315422133 ...01315423030 .01315943943 is het niet alleen aan de minister .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 ..01314683911 .01314634355 .01315347771 .01315364011 .01315420143 .01314647676 Geen zijairbags .01315363924 .01315355575 ..01315355655 .01315351035 Lees verder bladzijde 3 .01315321411 met losse handheld toestellen. kleine ruimtes e.d. Minister Netelenbos wil het bel len met een mobiele telefoon in de auto nog niet verbieden. Met een tweede campagne om het handsfree bellen te promoten, hoopt ze een dergelijke beslissing overbodig te maken, maar mijns inziens zal het altijd beter voor de verkeersveiligheid zijn om een totaal verbod in te stellen. Toch om hierover te oordelen. Onlangs reed een vrouw al bellend een motorrijder dood en over dat ge val zal de rechter moeten beslis sen. Een praktijkgeval waarin de onoplettendheid tijdens het mobiel bellen een desastreuze af loop heeft gekend, kon wel eens een goede wending aan de poli tieke besluitvorming geven. Ook al komt er geen algeheel verbod, dan wordt het risico op strafver volging aanzienlijk groter als de betreffende rechter de vrouw in kwestie veroordeelt. We moeten met een puntensysteem waarmee de strafmaat wordt bepaald en dat puntensysteem is bij alcohol gebruik in het verkeer flink door- geschoten, zonder dat dit de be doeling was. Laten we het erover eens zijn dat alcoholgebruik jaarlijks voor meer ellende zorgt in het verkeer dan mobiel bellen re verkeersproblemen en onge- valoorzaken weg neemt. Justitie heeft zojuist de strafmaat voor rijden onder invloed naar bene den bijgesteld. Ondanks nieuwe richtlijnen die vorig jaar werden ingesteld, weigeren rechters daar in mee te gaan met in de praktijk zeer uiteenlopende straffen in vergelijkbare zaken. Er wordt in dit geval gewerkt Maar dat wil niet zeggen dat we daarom maar geen verbod hoe ven in te stellen. Netelenbos voert aan dat het moeilijk is om hierop te controleren, maar ik vind het wel wat zwak om dat als argu ment tegen een verbod aan te voeren. Moeilijk is niet onmoge lijk en justitie heeft in ieder ge val een handvat om iemand te alleen oppassen dat het mobiel bellen nu de aandacht van ande- Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom Rover Bink Seat/Saab Zuidoost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers.... Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi AutoBongers. zal ivan :N (3X), THEN. centrale standsbe- FX/IT 1 Met de Picnic doet Toyota het erg goed in het seg ment ruimtewagens, maar voor de grotere Previa was velejaren geen rol van betekenis weggelegd. Daar wil het merk verandering in brengen en zet een volledig nieuwe Previa neer die gezien zijn af metingen met de grootste ruimtewagens kan con curreren. kunnen straffen bij roekeloos of onoplettend rijgedrag bij het ge bruik van een telefoon... Tony Vos Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur dient de erke 1,4 Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg der meer met zes captain chairs met opklapbare armleuningen. speciale peld aan It op jen ei- I tde De matten en inleg op de pook knop dragen de ‘Fun’ aandui ding. De auto heeft br banden en kan c den gekozen in t kleuren, poolzilv atolblauw metall Het pakket zou normaal zo’n f. 12.000,= moeten kosten, maar het wordt nu aangeboden voor f.5.950,= waardoor de A140 Classic Fun verkrijgbaar is van af f.48.600,=. wissers voor aan staan en men schakelt achteruit, dan wordt auto matisch de achterruit schoon ge wist. De interieurverlichting schakelt in als de sleutel uit het contact wordt getrokken en gedurende 1 minuut kan na het uitstappen het dimlicht aanblijven om bijvoorbeeld het slot van de voordeur beter te kunnen vinden in het donker. Er worden ook vier nieuwe carrosseriekleuren aan het programma toegevoegd. Er zijn vier motoren beschikbaar en drie uitrustingsniveaus die alle maal voor een meerprijs van f.850, kunnen worden voorzien van de twee zijschuifdeur. Toen Citroen een paar jaar geleden de Berlingo op de markt bracht, moesten achterpassagiers in de ver sie op geel kenteken via de naar vo ren geklapte stoelen naar achteren klauteren. Daar kwam verandering in toen het merk de directe concur rentie volgde en een handige schuif deur aan de rechterkant monteerde op de Multispace uitgaves en als op tie op de bestelversies. Diezelfde concurrent reageerde hierop met een tweede schuifdeur links en ja hoor, Citroën volgt braaf door deze mogelijkheid ook op de Berlingo te introduceren. Wordt de Berlingo door vijf personen gebruikt, dan is ter een bagageruimte voor handen van 664 liter, maar na het neerklap- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Nieuw is verder dat een gedeelte van de bedrading in de Berlingo is vervangen door de zogenaamde multiplex techniek, waardoor met name de betrouwbaarheid van de elektrische installatie sterk is ver groot. Verder is de wissnelheid van de ruitenwissers voortaan afhanke lijk van de rijsnelheid. Als de ruit- BMW Renova Chrysler Chrysler L op Zand...04161363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven- Ford Van Rijn Honda De Graaft. Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Captain chairs Met de toegankelijkheid van het interieur is niets mis. De Previa heeft twee forse voorportieren, twee knoeperts van schuifdeu ren en een flinke vijfde deur die tot een bescheiden uitsparing in de bumper opent, maar net niet op het niveau van de laadvloer. Toch mogen we als Europeanen niet meer op de Previa moppe ren. Washet vorige model nog echt een personenbus met wei nig interieurmogelijkheden, de nieuweling heeft een betere in deling. Een uitzondering op deze regel vormt de Linea Terra. Deze auto biedt plaats aan acht personen en mag dan ook als een busje worden gezien, omdat de banken niet verwijderd kunnen worden. Ze kunnen alleen weg geklapt en tegen elkaar gescho ven worden. Hierdoor varieert het bagagevolume (gemeten tot Met veel fantasie heeft Toyota, die deze auto in Japan ontwik kelde, het dashboard vormgege ven. Het instrumentarium be gint boven de middenconsole en houdt boven het stuurwiel al op. Het diepe dashboardlichaam versterkt het ruimtelijk effect. Er zijn diverse opbergyakken ge maakt, maar helaas zijn de ge bruikte materialen weer erg grijs, zonder ook maar één op merking te hebben óver de kwa liteit van afwerking. De flinke mede 205/45 R 16 tonder meer wor- i twee speciale Iver metallic en allic. enige juiste plaats. De achter lichten maken de auto erg breed omdat ze met een reflectorstrip met elkaar verbonden worden en juist opmerkelijk ver in de ach terschermen worden doorgetrok ken. Afhankelijk van het uitrus tingsniveau staat de Previa op 15 of 16 inch wielen met respec tievelijk 205/65 R15 en 215/60 R16 banden. Alleen de Linea Sol heeft standaard rooffails, die bij de Linea Luna optioneel ver krijgbaar zijn en gek genoeg bij de basis Linea Terra niet besteld kunnen worden. Met de nieuwe A-klasse Classic Fun gaat Mercedes zich vooral richten op een jongere kopers- groep die een uitgebreide stan daarduitrusting krijgt aangebo den met een aanzienlijk prijsvoordeel van zo’n f.6.000,=. Sinds de introductie in oktober 1997 werden er wereldwijd al 400.000 A-klasses verkocht en gingen er in ons land al zo’n 8.000 over de toonbank. Als ba sis voor de Classis Fun d A140 met een 82 pk stei diening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en twee airbags. De Linea Luna heeft naast een andere interieurindeling ook aircondi- tionig, bij de Linea Sol aange vuld met een aparte airco-unit voor achterin, cruise-control, lichtmetalen wielen, roofrails en donker getint glas achterin. Zij-airbags zijn vreemdgenoeg op dit moment nog niet moge lijk. liter motor die bij deze sp& uitvoering wordt gekoppel een sportversnellingsbak. Maar er kan ook worden geko zen voor de 1,6 liter benzinemo tor of de A 170 CDI. Het pakket opties omvat onder meer aircon ditioning, metaallak, radio/CD- speler, lichtmetalen wielen en afstandsbediening op de centra le vergrendeling. Bovendien is de Classic Fun voorbereid op een mobiele telefoon met dakan- tenne, kabels en luidsprekers. Met ingang van 1 augustus 2001 worden er eigen kentekens ver strekt voor aanhangwagens en caravans met een eigen gewicht van 750 kg en meer. Deze op dracht is onlangs door Minister Netelenbos van Verkeer en Wa terstaat gegeven aan de Rijks- dienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierdoor zal een groot deel van het Nederlandse cara vanpark, dat geschat wordt o" zo’n 500.000 exemplaren, ee gen kenteken krijgen. Bert i Winkel, voorzitter van de RAI afdeling caravans is blij met de invoering van de eigen kente kens, maar zou deze invoering graag willen laten samenvallen met een verplichte APK voor ca ravans, die de veiligheid ten goe de moet komen. De bedoeling is dat de eigenaar van een caravan of zware aanhanger zich met het registratiebewijs meldt en daar voor in de plaats een kenteken krijgt toegewezen. Wie dat be wijs niet of niet meer heeft, zich bij een keuringsstation de RDW moeten melden. Vol gens de Winkel is het nog ondui delijk hoe deze ‘conversie’ gaat gebeuren. “Als een bewijs wordt afgegeven aan iedereen die zich met een caravan meldt, dan wordt op deze manier diefstal wel heel makkelijk beloond. Ie mand die met een gestolen cara van komt, kan zijn “nieuwe’ bezit zo op een simpele manier legali seren. Laat de bezitter van een caravan maar aantonen dat hij de werkelijke eigenaar is.” De nieuwe Previa valt meteen op door zijn strakke belijning en zijn forse voorkomen. De auto is exact 4,75 meter lang en moet daarmee alleen in de Grand Voyager van Chrysler zijn meerdere erkennen. Recht van voren springen de ver naar boven doorgetrokken koplam pen in het oog met helemaal bo venin de richtingaanwijzers. pen van de achterbank groeit dit tot maar liefst 2800 liter en een laad vermogen van 635 kg. De tweede zijschuifdeur zorgt ervoor dat de achterpassagiers nog gemakkelijker kunnen instappen. Beide deuren hebben een kinderslot en een sys teem om het inklemmen van vin gers te voorkomen. voorstoelen bieden een goede zit en er is eveneens een prima uit zicht vanwege de hoge zitpositie. Achterin is er voldoende been- ruimte en datzelfde geldt voor de derde zitrij als de diverse zetels een beetje gelijk over de ruimte worden verdeeld. De instap bij de Linea Sol naar de achterste zitplaatsen gaat het snelst door tussen de twee stoelen op de tweede zitrij door te lopen. Bij de Linea Luna moet een van de bui tenste stoelen voorover. De stan daarduitrusting is behoorlijk compleet met voor de Linea Ter ra elektrisch bediende ramen ook in de schuifdeuren, i vergrendeling met afsta Optisch doorgetrokken glaspartij De motorkap en voorruit lopen vloeiend in elkaar over en daarmee moet de Previa als een echte ruimtewagen geken schetst worden, al maakt hij door simpelweg reusachtige af metingen toch een beetje een busachtige indruk. De zijkant wordt vooral gesierd door een belijning die eerst laag over de portieren loopt en ter hoogte van de achterwielen haar bo ven afbuigt en eindigt in de achterlichtunits. De glaspartij worden vanaf de voorportieren helemaal naar achteren op tisch doorgetrokken. De ruit- omlijstingen zijn hiervoor don ker gemaakt. De meest luxueuze Linea Sol heeft zelfs extra getinte achterruiten, waarbij dit effect wordt ver sterkt. De auto maakt een com plete indruk met zijn meeges poten bumpers en portiergrepen en een aardige spoiler boven de achterruit met daarin het derde remlicht op de ruitniveau) van 280 tot 995 Eter. Terecht verwacht Toyota het meeste van de Linea Luna die standaard wordt geleverd met drie losse stoelen op de tweede zitrij en vijf vergrendelplaatsen. Tegen een meerprijs van dui zend gulden zijn nog twee extra stoelen verkrijgbaar. Wordt de auto helemaal vol stoelen gezet die vervolgens de maximale ruimte innemen, dan is er altijd nog 485 liter aan bagageruimte over en in het maximale geval zelfs 2927 liter (tot aan het dak). En dan spreken we met recht van een ruimtewagen. De Linea Luna onderscheidt zich vooral door zijn complete uitrusting on- 100-DC-NL - 1 Cl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23