r.niroreHF
NU 10%
BMWZ32.0S
Alfa Romeo Sportwagon
1
Optimaal genieten
Nissan-dealer Denissen klaar
voor Vakantie-Klaar Inspectie
Car of the Year-par
ty bij Autonova
Gebr. Vul lings Opel biedt
betaalbare alternatieven
bij stijgende benzineprijzen
K
DE AUTOMAATDONDERDAG 25 MEI 2000 «PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
AG 25 MEI 2000 «PAGINA 2
Soepel en krachtig
Opfrissing
en
M stuurwiel
Vergaand neutraal
Verbruik:
Prijs:
ASd 0 N
Vervolg van bladzijde 1
nvan
ng
bijna
f
16.450,00
f
*ANTI E.
www.denissen-tilburg.nl
OCCASION VERHUISKORTING
howroom:
18.00 uur;
ll7.00 uur
heidsduur van een jaar. De Mo-
biliteitspas Plus biedt extra be
taal- en kredietfaciliteiten. De
Vakantie-Klaar Inspectie kan
tot 31 juli worden uitgevoerd.
Renova,
uw BMW dealer.
ar de drie
zerwar-
motor
met een variabe-
f
f
3.450,00
13.000,00
1.300,00
11.700,00
BMW Z3 roadster 2.0 S
6 in lijn
1991 cc
66,0 x 80,0 mm
150 pk bij 5900 tr/min
190 Nm bij 3500 tr/min
lengte 4,025 meter, breedte 1,858 meter
1245 kg
1200 kg (geremd)
topsnelheid 210 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
stadscyclus 12,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km
gecombineerd 9,2 liter/100 km
£87.875,=
itopas
ratie langer
ccasion
Straat 12,
5283226
BMW maakt rijden geweldig
1 De 6 cilin-
avntig en
i van 210 km/u
,9 seconden
de
teveel is
etails.
Ï95o:-
5.950,-
18.950, -
a
13.950, -
s
BMW Z3 is een klassiek gebouwde roadster
R R met een rij genoegen dat tegenwoordig bijna
door n iemand meer wordt geleverd. Zeker in
de recent gefacelifte uitgave voorzien van de mach
tige 2 liter 6 cilinder lijnmotor.
Garage Denissen gaat deze zomer verhuizen
naar de autoboulevard aan de
Kraaivenstraat te Tilburg en daarom 3a*
houden wij verhuizingsuitverkoop
met maar liefst 10% korting voor u. IMG
Leest u er het voorbeeld maar op naz^^^H
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Audi
het einde vindt of naar i
smaak van anderen t
voorzien van retrodet
euca en de Avensis
Bten. De Car of the
georganiseerd
in de Ringbaan
irg.
OA^.GE
DENISSEN
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
een controlelampje dat oplicht
en te voelen door een lichte on
balans in de achterzijde. Pret
tig is dat ondanks de potente
motor het gemiddelde brand
stofverbruik probleemloos bo
ven de 1 op 10 ligt.
Het aardige is dat de tweezits
Z3 roadster de meest betaalba
re manier is om in een open
BMW te rijden. De 2.0 S kost
£87.875,= maar voor £79.875,=
wordt de basisversie voorgere
den zonder airco, leer, stoelver-
warming, mistlampen en me-
taallak. Ook is er een 4 cilinder
1,9 liter (vreemd genoeg 1.8 ge
naamd) vanaf £69.975,=.
isch bedien-
buitenspie-
bekleed M
srgrende-
ieningi
len portierrui-
inel en eenvou-
hoeven
dingen
“•naakt te
ïging ver
ier de stoe-
De benzineprijzen zijn naar een
recordniveau gestegen en het
ziet ernaar uit dat aan deze ont
wikkeling voorlopig nog geen
einde komt. Daarom zullen veel
automobilisten zich eens gaan
bezinnen over het gebruik van
de huidige auto. Gebr. Vullings
Opel helpt u daarbij een handje.
Zij hebben een royaal aanbod
relatief jonge gebruikte auto’s
voorzien van een zuinige en eco
nomische dieselmotor. Omdat
het prijsverschil tussen een ben
zine- en dieselmotor doorgaans
bij een gebruikte aanschaf voor
len. De kap is voorzien van een
kunststof achterruit zonder ont-
waseming. De kapconstructie is
aan de binnenkant slechts ge
deeltelijk bekleed, maar dat
past wel bij het pure karakter
van deze roadster.
10- '94 16.950,-
11- 92 19.950,-
2-93 8.950,-
5-'95 17.950,-
7- '96 19.950,-
4- '97 18.950,-
Lbs
8- '93 14.950,-
10- '94 12.950,-
5- '95 26.950,-
4-'93 14.950,-
7-'96 29.950,-
2- '96 16.950,-
3- '99
11- '95
12- 96
10-'97
ging. Wie de vakantie-inspectie
combineert met een onderhouds
beurt, ontvangt de Nissan Mobi-
liteitspas Plus met dezelfde
voordelen als de Vakantie Mobi-
liteitspas, maar met een geldig-
Renault Twingo 1.21, 11-1996
sportvelgen, zonnedak
-/-inruil: Opel Corsa 1.2
01-1989, 173.000 km
Bij te betalen bedrag
-/- 10% korting
Bij te betalen bedrag
LPG-installatie die vanaf zo’n
13.000 km per jaar interessant
wordt of de moderne G3-instal-
latie waarop een korting van
maar liefst £700,= op de wegen
belasting per jaar wordt gege
ven.
Hierdoor daalt het omslagpunt
naar zo’n 11.000 km en dat
maakt deze auto’s voor normaal
particulier gebruik interessant.
Overigens gelden deze omslag
punten voor auto’s waar de
LPG-installaties inmiddels is
ingebouwd.
tr/min beschikbaar is en een flink
koppel van 255 Nm al bij 2000
tr/min volledig te gebruiken is,
moet voor de beloofde prestaties
wat hoger in de toeren geklom
men worden. Het gewicht van
1295 kg is normaal en afhankelijk
van de motorversie mag een aan
hanger van 1300 tot 1400 kg ge
trokken worden.
De Alfa Sportwagon is over het
geheel genomen stug en sportief
geveerd, maar dat mag je ook van
dit merk verwachten. Net als bij
een eerdere ervaring met de se-
i, merkten we bij de V6 dat de
iststof bescherming van de
motorruimte onder de auto bij in
veren nog wel eens het wegdek
raakt. Het schurende geluid kan
bepaald
tot uitstéken
laag brandst
wonderlijk date
van afgeleide rv
Verso nadrukke
bij de Car of the Year-party van Au
tonova.
Een belangrijke primeur is de totaal
vernieuwde Previa, een King Size
ruimtewagen die wat betreft uitstr
aling, ruimteaanbod, prestaties en
uitrusting tot de top in zijn klasse
gerekend mag worden vanaf
£66.400,=. De auto is uitgerust met
een 2,4 liter WT-i motor en biedt
plaats aan vijf tot acht personen af
hankelijk van de gekozen uitvoe
ring. En wat te denken van de MR2,
een volbloed tweepersoons sportwa
gen die open rijden tot een feest
maakt. Deze rijmachine is verkrijg
baar bij Autonova vanaf £64.200,=.
Uiteraard vertellen de medewer
kers van Autonova u alles over deze
nieuwe auto’s, waarbij de recent
vernieuwde Corolla, de vernieuwde
Camry, nieuwe Celica
niet worden verget
Year-party wordt g
door Autonova aan i
Noord 95 in Tilburg
Grappig is dat de sportief getin
te Z3 niet overdreven hard is af
geveerd. Achter zien we een as
met onder een hoek geplaatste
langsarmen en een stablisator,
vergelijkbaar met de 3-serie
Compact en voor de bekende
veerbenen en eveneens een sta
blisator. De Z3 reageert ver
gaand neutraal, maar als de
auto de neiging tot doorslippen
vertoond, wordt door de elektro
nica ingegrepen. De auto be
schikt niet alleen over ABS,
maar ook de Automatische Sta-
biliteits- en Tractiecontrole
(ASC+T). Voor wie maximaal
wil spelen, kan dit systeem met
een knop op de middenconsole
worden uitgezet. Na het op
nieuw starten is ASC+T altijd
weer paraat. Tegen meerprijs is
de Z3 2.0 verkrijgbaar met de
Dynamische Stabiliteits Contro
le waarbij de elektronica in
grijpt in het motormanagement
of zelfs door selectief wielen af te
remmen als de auto uitbreekt.
Het ingrijpen door dit systeem is
op het dashboard te zien door
riekleur gespoten en heeft de 2
liter standaard lichtmetalen
wielen met vijf spaken en zowel
voor als achter 205/50 R 16 ban
den. In de voorbumper van de S-
uitvoering zijn mistlampen op
genomen. Achterop het
kofferdeksel staat naast de type
naam de vermelding 2.0 en ver
der is de aanwezigheid van de 6
cilinder uiteraard aan het geluid
te horen. Het kofferdeksel biedt
via een drukknop de toegang tot
de uiterst bescheiden bagage
ruimte met een beperkte hoogte.
Jammer dat er geen handvat
aan de klep zit, waardoor men
op moet passen niet de vingers
te klemmen.
Renova bv
Ringbaan Oost 102a
5013 CDTilburg
Telefoon (013) 542 21 33
De 2 liter 6 cilinder lijn
met 24 kleppen met een
le timing van de in- en uitlaat
kleppen (dubbele VANOS) is be
kend uit andere BMW-modellen
en past heel logisch in de Z3 om
het gat tussen de 1.8 en 3.0 te
vullen. De krachtbron levert een
meer dan bevredigend vermo
gen van 150 pk bij 5900 tr/min
en een keurig koppel van 190
Nm bij 3500 tr/min. De
der is soepel en kracht-
haalt een forse top van
en accelereert in 8,£
naar de 100 km/u. Ook vlotte
tussenacceleraties vormen geen
probleem, waardoor snel gecon
cludeerd kan worden dat dit de
meest uitgebalanceerde auto uit
Aan het interieur van de Z3 is
nauwelijks gesleuteld en ook dat
was gelukkig niet nodig. BMW
is een merk dat haar modellen
slechts op kleine details zicht
baar gedurende de levenscyclus
wijzigt, waardoor iedere koper
jarenlang in een actueel model
rijdt. Achter het driespakige
stuurwiel met flink middenkus-
sen zit het compacte instrumen
tarium met vier chroom omlijn
de klokken. Het
dashboardlichaam lijkt verder
symmetrisch van bouw. De mid
denconsole is strak vormgege
ven en herbergt onder de uit-
stroomopeningen de
inbouwruimte voor de audio-in-
stallatie, die met 6 luidsprekers
Hydropneumatische
niveauregeling
Twee diesels zijn ook weer van de
partij, de 5 cilinder 2,4 liter en de
door ons gereden 1,9 liter JTD.
Een motor die gewoon goed pres
teert zoals een top van 188 km/u
en acceleratie van 0 tot 100 in
10,9 seconden. Maar ook bij deze
motor is sprake van sportiviteit.
Ondanks het feit dat het flinke
vermogen van 105 pk bij 4000
is voorbereid. Daaronder
draaiknoppen voor de ve
ming en ventilatie in de 2.0 S
aangevuld met airconditioning.
Ook is er een boordcomputer
met onder meer een verbruiks-
functie en de buitentempera
tuur. Met een druk op de knop
worden de met leer beklede stoe
len verwarmd. Het gaat hier om
niet overdreven grote exempla
ren met aangebouwde hoofd
steunen en voorzien van een
elektrische hoogte- en lengte-
verstelling. De Z3 heeft in alle
gevallen standaard twee air
bags, terwijl zijairbags als optie
kunnen worden besteld. Verder
heeft de auto elektrif
de en verwarmde I
gels, een met leer 1
stuurwiel, centrale vei
ling met afstandsbedie
elektrisch te opene"
ten. De kap kan snel
dig worden geopend. Er 1
slechts twee vergrendeld
boven de voorruit losgenu
worden en in één bewegin
dwijnt het geheel achtei
een belangrijk deel is verdwe
nen, komt het omslagpunt, oft-
wel het aantal kilometers dat
moet worden gereden alvorens
diesel interessant wordt, lager
te liggen. Wie zo’n 20.000 km of
meer per jaar rijdt is met diesel
goedkoper uit.
Dat omslagpunt ligt voor LPG
nog gunstiger en Vullings zou
zijn naam geen eer aan doen, als
er geen keuze werd geboden in
gebruikte auto’s met een LPG-
installatie. Er zijn hier twee
systemen, de conventionele
van 144,169 en 187 Nm. Pro
bleemloos tipt de 1.6 aan de 200
km/u en accelereert in 11 secon
den naar de 100 km/u. Van de
benzinevarianten reden we met
de 2,5 liter V6 24-klepper voor
zien van de Q-System automaat.
De motor maakt een machtig ge
luid en levert 190 pk bij 6300
tr/min en 222 Nm bij 5000 tr/min.
Kortom, een machine die graag
toeren maakt, maar dan ook ge
weldig presteert. De Q-system
haalt 227 km/u en heeft 8,5 secon
den nog om de 100 km/u te berei
ken. De versnellingsbak kan vol- eeu e
ledig automatisch schakelen met jan
een City en Sport programma. In
de City-stand is de auto bijzonder Kuns
soepel en kwiek, zonder overdre- mntn
ven hoge toerentallen op te zoe
ken. Als de Sport-stand wordt in
geschakeld, vindt er een
karakterverandering plaats en
wordt het geheel bijterig, maar
niet altijd in de plezierige zin van
het woord. In plaats v?n
handmatige sequentiële
ning, heeft Alfa bij deze bak gekv-
zen voor een H-schakeling met
vier versnellingen. Leuk, maar in
de praktijk zal de berijder vooral
de bak het werk laten doen.
Het grote aanbod nieuwe Toyota-
modellen is voor de Tilburgse dealer
Autonova dé aanleiding geweest om
van 31 mei tot 17 juni een spette
rend feest te organiseren. Deze Car
of the Year-party refereert aan de
verkiezing tot ‘Auto van het Jaar
2000’van de Toyota Yaris. Maar
naast de Yaris en Yaris Verso zijn
er ook hoofdrollen weggelegd voor
onder meer de flitsende MR2 road
ster en de nieuwe Previa ruimtewa
gen.
Al vanaf £23.995,= biedt Autonova
de complete Yaris aan, die zijn titel
in de wacht sleepte door zijn aan
trekkelijke design, uitstekende rij-
eigenschappen en vooruitstrevende
techniek. De auto is namelijk voor
zien van motoren met variabele
kleptiming, een techniek die leidt
tot uitstekende prestaties bij een
laag brandstofverbruik. Niet ver
ft de Yaris en de daar-
i ruimtewagen Yaris
ckelijk aanwezig zijn
Beeldbepalend is met name de
vlakverdeling, waarbij de twee
inzittenden behoorlijk ver naar
- achteren zijn geplaatst en uit
kijken over de lange neus. De
bolle motorkap vloeit in de voor-
spatborden uit in vier schubben,
die terugdenken aan historische
open BMW’s. De sportieve uit
straling wordt verder benadrukt
door de nadrukkelijk uitge
bouwde voor- en achterspatbor-
den. Vanaf het vernieuwde mo
del heeft iedere Z3 de brede
achterschermen die voorheen al
leen op de meest krachtige ver
sies te vinden waren. De zicht
bare wijzigingen zijn gelukkig
beperkt, want deze leuke BMW
had eigenlijk nog helemaal geen
opfrissing nodig. De achterlich
ten zijn van vorm veranderd en
sluiten met name beter aan bij
de huidige 3-serie. Een nieuwe
optie zijn de in zwart uitgevoer
de rolbeugels die direct achter
de hoofdsteunen geplaatst kun
nen worden en extra bescher
ming bieden bij een koprol.
Maar wie deze gekke capriolen
niet in zijn of haar gedachten
heeft, kan gemakkelijk zonder,
waardoor de Z3 er bovendien
eleganter uitziet. Uiteraard zijn
de bumpers en de behuizing van
de buitenspiegels in de carrosse-
Groen velours
De voorportierruiten worden elek
trisch geopend en gesloten, de bui
tenspiegels kunnen elektrisch van
stand veranderen en de radio-in-
bouw is voorbereid met vier luid
sprekers, twee tweeters en een in
de spoiler geïntegreerde antenne.
Met uitzondering van de 1.6 en 1.9
JTD heeft iedere Sportwagon bo
vendien een neerklapbare arm-
steun op de achterbank met ski-
luik, een armsteun voorin, een
bagagenet op de vloer en ver
warmde buitenspiegels. Vanaf de
2 liter worden bovendien lichtme
talen wielen, mistlampen voor,
elektrisch bediende achterportier-
ruiten, een met leer bekleed stuur
wiel en verwarmde voorstoelen ge
leverd. Die stoelen bieden
overigens een redelijk sportieve,
stevige zit zonder overdreven zij
delingse steun. Alfa springt origi
neel met kleurencombinaties om.
Erg fraai is de groene velours be
kleding, terwijl er ook fraaie leer-
tinten kunnen worden besteld.
Net als de sedan is de Sportwagon
leverbaar met zes verschillende
motoren. De 4 cilinder Twin Spark
reeks bestaat uit de 1.6,1.8 en 2 li
ter, allemaal met 16-kleppen.
Deze motoren leveren respectieve
lijk 120,144 en 155 pk en koppels
wel eens het we
t schurende gein
geen kwaad, maar is niet I
prettig. Voor £1.200,= is de stan
daard achterwielophanging met
McPherson veerpoten in te wisse-
'Tted' len voor Boge-Nivamat hydro-
Ile e, ie‘, pneumatische niveauregeling, die
eze a ge o ervoor zorgt dat de auto ongeacht
de belading altijd vlak boven het
wegdek hangt.
Prijstechnisch zet Alfa de Sport
wagon goed neer met een vanaf-
prijs van £49.950,= voor de 1.6 T.
Spark 16V. De 1.8 komt op
£52.250,= en de 2 liter kost
£60.250,= met handbak en
£65.250,= met sequentiële Sele-
speed. De V6 staat aan de top
voor £77.250,= en £81.250,= met
Q-system. Dieselrijders kunnen
bij Alfa terecht voor £59.250,=
voor de 1.9 JTD en £72.250,= voor
de 2.4 JTD.
Een uitgebreide inspectie van
uw auto voor uw vakantie, is
nooit weg. De Tilburgse Nissan-
dealer Denissen is er helemaal
klaar voor.
Voor f.29,50 wordt uw auto op
twaalf punten gecontroleerd en
als deze allemaal goed bevonden
zijn, wordt de Vakantie Mobili-
teitspas verstrekt die recht geeft
op gratis hulp bij schade en pech
onderweg. Verder krijgt de Nis-
san-rijder tien Vakantie Voor-
deelcheques met korting voor zo
merse accessoires zoals
trekhaak, fietsendrager en dak
koffers, maar ook ‘gewoon’ han
dige zaken als een telefoonhou-
der, cruise-control en Sonax
onderhoudsproducten. De Va
kantie-Klaar Inspectie kan zon
der voorafgaande afspraak Wor
den uitgevoerd. De specialisten
van Denissen controleren onder
meer de accu, het koelsysteem,
verlichting, ventilatie, banden,
V-snaren, dempers, remmen,
koppeling en uitlaat.
De Vakantie Mobiliteitspas
geeft tot 1 oktober van dit jaar
recht op de 24-uurs alarmservice
van Nissan, een vergoeding van
£150,= op het eigen risico van de
verzekering of hetzelfde bedrag
aan korting bij voorruitvervan-
de hele Z3-reeks isDe achter
wielen worden aangedreven via
een handgeschakelde vijfbak
met een korte pook op de mid-
dentunnel die als het ware van
zelf in je handpalm glijdt. Eén
ding is een beetje jammer en dat
is dat de 2 liter zo mooi gedempt
zijn werk doet, dat alleen bij
lage snelheden de schoonheid
van het geluid van een 6-pitter
te horen is. Daarboven wordt
het vooral genieten van de wind
door de je haren. Met kap en rui
ten omlaag kun je je de maxima
le hoeveelheid lucht laten welge
vallen. Met de ruiten omhoog
komt de toevoer vooral van ach
teren en die stroom is weer in te
perken door middel van het op
tionele windscherm, dat vooral
erg prettig is als men met de Z3
tijdens lange ritten open wil rij
den. En waarom zou men dat
met zo’n heerlijk rij-ijzer niet
doen.
De BMW Z3 is een auto die
lang niet bij iedereen in de
smaak valt en eigenlijk is dat
maar goed ook. Even afgezien
van het beschikbare budget, is
deze in Amerika gebouwde ro
adster een auto die je helemaal
'77-DZ-JJ .1