r.niroreHF NU 10% BMWZ32.0S Alfa Romeo Sportwagon 1 Optimaal genieten Nissan-dealer Denissen klaar voor Vakantie-Klaar Inspectie Car of the Year-par ty bij Autonova Gebr. Vul lings Opel biedt betaalbare alternatieven bij stijgende benzineprijzen K DE AUTOMAATDONDERDAG 25 MEI 2000 «PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER AG 25 MEI 2000 «PAGINA 2 Soepel en krachtig Opfrissing en M stuurwiel Vergaand neutraal Verbruik: Prijs: ASd 0 N Vervolg van bladzijde 1 nvan ng bijna f 16.450,00 f *ANTI E. www.denissen-tilburg.nl OCCASION VERHUISKORTING howroom: 18.00 uur; ll7.00 uur heidsduur van een jaar. De Mo- biliteitspas Plus biedt extra be taal- en kredietfaciliteiten. De Vakantie-Klaar Inspectie kan tot 31 juli worden uitgevoerd. Renova, uw BMW dealer. ar de drie zerwar- motor met een variabe- f f 3.450,00 13.000,00 1.300,00 11.700,00 BMW Z3 roadster 2.0 S 6 in lijn 1991 cc 66,0 x 80,0 mm 150 pk bij 5900 tr/min 190 Nm bij 3500 tr/min lengte 4,025 meter, breedte 1,858 meter 1245 kg 1200 kg (geremd) topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. stadscyclus 12,6 liter/100 km buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km gecombineerd 9,2 liter/100 km £87.875,= itopas ratie langer ccasion Straat 12, 5283226 BMW maakt rijden geweldig 1 De 6 cilin- avntig en i van 210 km/u ,9 seconden de teveel is etails. Ï95o:- 5.950,- 18.950, - a 13.950, - s BMW Z3 is een klassiek gebouwde roadster R R met een rij genoegen dat tegenwoordig bijna door n iemand meer wordt geleverd. Zeker in de recent gefacelifte uitgave voorzien van de mach tige 2 liter 6 cilinder lijnmotor. Garage Denissen gaat deze zomer verhuizen naar de autoboulevard aan de Kraaivenstraat te Tilburg en daarom 3a* houden wij verhuizingsuitverkoop met maar liefst 10% korting voor u. IMG Leest u er het voorbeeld maar op naz^^^H Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Audi het einde vindt of naar i smaak van anderen t voorzien van retrodet euca en de Avensis Bten. De Car of the georganiseerd in de Ringbaan irg. OA^.GE DENISSEN Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11 een controlelampje dat oplicht en te voelen door een lichte on balans in de achterzijde. Pret tig is dat ondanks de potente motor het gemiddelde brand stofverbruik probleemloos bo ven de 1 op 10 ligt. Het aardige is dat de tweezits Z3 roadster de meest betaalba re manier is om in een open BMW te rijden. De 2.0 S kost £87.875,= maar voor £79.875,= wordt de basisversie voorgere den zonder airco, leer, stoelver- warming, mistlampen en me- taallak. Ook is er een 4 cilinder 1,9 liter (vreemd genoeg 1.8 ge naamd) vanaf £69.975,=. isch bedien- buitenspie- bekleed M srgrende- ieningi len portierrui- inel en eenvou- hoeven dingen “•naakt te ïging ver ier de stoe- De benzineprijzen zijn naar een recordniveau gestegen en het ziet ernaar uit dat aan deze ont wikkeling voorlopig nog geen einde komt. Daarom zullen veel automobilisten zich eens gaan bezinnen over het gebruik van de huidige auto. Gebr. Vullings Opel helpt u daarbij een handje. Zij hebben een royaal aanbod relatief jonge gebruikte auto’s voorzien van een zuinige en eco nomische dieselmotor. Omdat het prijsverschil tussen een ben zine- en dieselmotor doorgaans bij een gebruikte aanschaf voor len. De kap is voorzien van een kunststof achterruit zonder ont- waseming. De kapconstructie is aan de binnenkant slechts ge deeltelijk bekleed, maar dat past wel bij het pure karakter van deze roadster. 10- '94 16.950,- 11- 92 19.950,- 2-93 8.950,- 5-'95 17.950,- 7- '96 19.950,- 4- '97 18.950,- Lbs 8- '93 14.950,- 10- '94 12.950,- 5- '95 26.950,- 4-'93 14.950,- 7-'96 29.950,- 2- '96 16.950,- 3- '99 11- '95 12- 96 10-'97 ging. Wie de vakantie-inspectie combineert met een onderhouds beurt, ontvangt de Nissan Mobi- liteitspas Plus met dezelfde voordelen als de Vakantie Mobi- liteitspas, maar met een geldig- Renault Twingo 1.21, 11-1996 sportvelgen, zonnedak -/-inruil: Opel Corsa 1.2 01-1989, 173.000 km Bij te betalen bedrag -/- 10% korting Bij te betalen bedrag LPG-installatie die vanaf zo’n 13.000 km per jaar interessant wordt of de moderne G3-instal- latie waarop een korting van maar liefst £700,= op de wegen belasting per jaar wordt gege ven. Hierdoor daalt het omslagpunt naar zo’n 11.000 km en dat maakt deze auto’s voor normaal particulier gebruik interessant. Overigens gelden deze omslag punten voor auto’s waar de LPG-installaties inmiddels is ingebouwd. tr/min beschikbaar is en een flink koppel van 255 Nm al bij 2000 tr/min volledig te gebruiken is, moet voor de beloofde prestaties wat hoger in de toeren geklom men worden. Het gewicht van 1295 kg is normaal en afhankelijk van de motorversie mag een aan hanger van 1300 tot 1400 kg ge trokken worden. De Alfa Sportwagon is over het geheel genomen stug en sportief geveerd, maar dat mag je ook van dit merk verwachten. Net als bij een eerdere ervaring met de se- i, merkten we bij de V6 dat de iststof bescherming van de motorruimte onder de auto bij in veren nog wel eens het wegdek raakt. Het schurende geluid kan bepaald tot uitstéken laag brandst wonderlijk date van afgeleide rv Verso nadrukke bij de Car of the Year-party van Au tonova. Een belangrijke primeur is de totaal vernieuwde Previa, een King Size ruimtewagen die wat betreft uitstr aling, ruimteaanbod, prestaties en uitrusting tot de top in zijn klasse gerekend mag worden vanaf £66.400,=. De auto is uitgerust met een 2,4 liter WT-i motor en biedt plaats aan vijf tot acht personen af hankelijk van de gekozen uitvoe ring. En wat te denken van de MR2, een volbloed tweepersoons sportwa gen die open rijden tot een feest maakt. Deze rijmachine is verkrijg baar bij Autonova vanaf £64.200,=. Uiteraard vertellen de medewer kers van Autonova u alles over deze nieuwe auto’s, waarbij de recent vernieuwde Corolla, de vernieuwde Camry, nieuwe Celica niet worden verget Year-party wordt g door Autonova aan i Noord 95 in Tilburg Grappig is dat de sportief getin te Z3 niet overdreven hard is af geveerd. Achter zien we een as met onder een hoek geplaatste langsarmen en een stablisator, vergelijkbaar met de 3-serie Compact en voor de bekende veerbenen en eveneens een sta blisator. De Z3 reageert ver gaand neutraal, maar als de auto de neiging tot doorslippen vertoond, wordt door de elektro nica ingegrepen. De auto be schikt niet alleen over ABS, maar ook de Automatische Sta- biliteits- en Tractiecontrole (ASC+T). Voor wie maximaal wil spelen, kan dit systeem met een knop op de middenconsole worden uitgezet. Na het op nieuw starten is ASC+T altijd weer paraat. Tegen meerprijs is de Z3 2.0 verkrijgbaar met de Dynamische Stabiliteits Contro le waarbij de elektronica in grijpt in het motormanagement of zelfs door selectief wielen af te remmen als de auto uitbreekt. Het ingrijpen door dit systeem is op het dashboard te zien door riekleur gespoten en heeft de 2 liter standaard lichtmetalen wielen met vijf spaken en zowel voor als achter 205/50 R 16 ban den. In de voorbumper van de S- uitvoering zijn mistlampen op genomen. Achterop het kofferdeksel staat naast de type naam de vermelding 2.0 en ver der is de aanwezigheid van de 6 cilinder uiteraard aan het geluid te horen. Het kofferdeksel biedt via een drukknop de toegang tot de uiterst bescheiden bagage ruimte met een beperkte hoogte. Jammer dat er geen handvat aan de klep zit, waardoor men op moet passen niet de vingers te klemmen. Renova bv Ringbaan Oost 102a 5013 CDTilburg Telefoon (013) 542 21 33 De 2 liter 6 cilinder lijn met 24 kleppen met een le timing van de in- en uitlaat kleppen (dubbele VANOS) is be kend uit andere BMW-modellen en past heel logisch in de Z3 om het gat tussen de 1.8 en 3.0 te vullen. De krachtbron levert een meer dan bevredigend vermo gen van 150 pk bij 5900 tr/min en een keurig koppel van 190 Nm bij 3500 tr/min. De der is soepel en kracht- haalt een forse top van en accelereert in 8,£ naar de 100 km/u. Ook vlotte tussenacceleraties vormen geen probleem, waardoor snel gecon cludeerd kan worden dat dit de meest uitgebalanceerde auto uit Aan het interieur van de Z3 is nauwelijks gesleuteld en ook dat was gelukkig niet nodig. BMW is een merk dat haar modellen slechts op kleine details zicht baar gedurende de levenscyclus wijzigt, waardoor iedere koper jarenlang in een actueel model rijdt. Achter het driespakige stuurwiel met flink middenkus- sen zit het compacte instrumen tarium met vier chroom omlijn de klokken. Het dashboardlichaam lijkt verder symmetrisch van bouw. De mid denconsole is strak vormgege ven en herbergt onder de uit- stroomopeningen de inbouwruimte voor de audio-in- stallatie, die met 6 luidsprekers Hydropneumatische niveauregeling Twee diesels zijn ook weer van de partij, de 5 cilinder 2,4 liter en de door ons gereden 1,9 liter JTD. Een motor die gewoon goed pres teert zoals een top van 188 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,9 seconden. Maar ook bij deze motor is sprake van sportiviteit. Ondanks het feit dat het flinke vermogen van 105 pk bij 4000 is voorbereid. Daaronder draaiknoppen voor de ve ming en ventilatie in de 2.0 S aangevuld met airconditioning. Ook is er een boordcomputer met onder meer een verbruiks- functie en de buitentempera tuur. Met een druk op de knop worden de met leer beklede stoe len verwarmd. Het gaat hier om niet overdreven grote exempla ren met aangebouwde hoofd steunen en voorzien van een elektrische hoogte- en lengte- verstelling. De Z3 heeft in alle gevallen standaard twee air bags, terwijl zijairbags als optie kunnen worden besteld. Verder heeft de auto elektrif de en verwarmde I gels, een met leer 1 stuurwiel, centrale vei ling met afstandsbedie elektrisch te opene" ten. De kap kan snel dig worden geopend. Er 1 slechts twee vergrendeld boven de voorruit losgenu worden en in één bewegin dwijnt het geheel achtei een belangrijk deel is verdwe nen, komt het omslagpunt, oft- wel het aantal kilometers dat moet worden gereden alvorens diesel interessant wordt, lager te liggen. Wie zo’n 20.000 km of meer per jaar rijdt is met diesel goedkoper uit. Dat omslagpunt ligt voor LPG nog gunstiger en Vullings zou zijn naam geen eer aan doen, als er geen keuze werd geboden in gebruikte auto’s met een LPG- installatie. Er zijn hier twee systemen, de conventionele van 144,169 en 187 Nm. Pro bleemloos tipt de 1.6 aan de 200 km/u en accelereert in 11 secon den naar de 100 km/u. Van de benzinevarianten reden we met de 2,5 liter V6 24-klepper voor zien van de Q-System automaat. De motor maakt een machtig ge luid en levert 190 pk bij 6300 tr/min en 222 Nm bij 5000 tr/min. Kortom, een machine die graag toeren maakt, maar dan ook ge weldig presteert. De Q-system haalt 227 km/u en heeft 8,5 secon den nog om de 100 km/u te berei ken. De versnellingsbak kan vol- eeu e ledig automatisch schakelen met jan een City en Sport programma. In de City-stand is de auto bijzonder Kuns soepel en kwiek, zonder overdre- mntn ven hoge toerentallen op te zoe ken. Als de Sport-stand wordt in geschakeld, vindt er een karakterverandering plaats en wordt het geheel bijterig, maar niet altijd in de plezierige zin van het woord. In plaats v?n handmatige sequentiële ning, heeft Alfa bij deze bak gekv- zen voor een H-schakeling met vier versnellingen. Leuk, maar in de praktijk zal de berijder vooral de bak het werk laten doen. Het grote aanbod nieuwe Toyota- modellen is voor de Tilburgse dealer Autonova dé aanleiding geweest om van 31 mei tot 17 juni een spette rend feest te organiseren. Deze Car of the Year-party refereert aan de verkiezing tot ‘Auto van het Jaar 2000’van de Toyota Yaris. Maar naast de Yaris en Yaris Verso zijn er ook hoofdrollen weggelegd voor onder meer de flitsende MR2 road ster en de nieuwe Previa ruimtewa gen. Al vanaf £23.995,= biedt Autonova de complete Yaris aan, die zijn titel in de wacht sleepte door zijn aan trekkelijke design, uitstekende rij- eigenschappen en vooruitstrevende techniek. De auto is namelijk voor zien van motoren met variabele kleptiming, een techniek die leidt tot uitstekende prestaties bij een laag brandstofverbruik. Niet ver ft de Yaris en de daar- i ruimtewagen Yaris ckelijk aanwezig zijn Beeldbepalend is met name de vlakverdeling, waarbij de twee inzittenden behoorlijk ver naar - achteren zijn geplaatst en uit kijken over de lange neus. De bolle motorkap vloeit in de voor- spatborden uit in vier schubben, die terugdenken aan historische open BMW’s. De sportieve uit straling wordt verder benadrukt door de nadrukkelijk uitge bouwde voor- en achterspatbor- den. Vanaf het vernieuwde mo del heeft iedere Z3 de brede achterschermen die voorheen al leen op de meest krachtige ver sies te vinden waren. De zicht bare wijzigingen zijn gelukkig beperkt, want deze leuke BMW had eigenlijk nog helemaal geen opfrissing nodig. De achterlich ten zijn van vorm veranderd en sluiten met name beter aan bij de huidige 3-serie. Een nieuwe optie zijn de in zwart uitgevoer de rolbeugels die direct achter de hoofdsteunen geplaatst kun nen worden en extra bescher ming bieden bij een koprol. Maar wie deze gekke capriolen niet in zijn of haar gedachten heeft, kan gemakkelijk zonder, waardoor de Z3 er bovendien eleganter uitziet. Uiteraard zijn de bumpers en de behuizing van de buitenspiegels in de carrosse- Groen velours De voorportierruiten worden elek trisch geopend en gesloten, de bui tenspiegels kunnen elektrisch van stand veranderen en de radio-in- bouw is voorbereid met vier luid sprekers, twee tweeters en een in de spoiler geïntegreerde antenne. Met uitzondering van de 1.6 en 1.9 JTD heeft iedere Sportwagon bo vendien een neerklapbare arm- steun op de achterbank met ski- luik, een armsteun voorin, een bagagenet op de vloer en ver warmde buitenspiegels. Vanaf de 2 liter worden bovendien lichtme talen wielen, mistlampen voor, elektrisch bediende achterportier- ruiten, een met leer bekleed stuur wiel en verwarmde voorstoelen ge leverd. Die stoelen bieden overigens een redelijk sportieve, stevige zit zonder overdreven zij delingse steun. Alfa springt origi neel met kleurencombinaties om. Erg fraai is de groene velours be kleding, terwijl er ook fraaie leer- tinten kunnen worden besteld. Net als de sedan is de Sportwagon leverbaar met zes verschillende motoren. De 4 cilinder Twin Spark reeks bestaat uit de 1.6,1.8 en 2 li ter, allemaal met 16-kleppen. Deze motoren leveren respectieve lijk 120,144 en 155 pk en koppels wel eens het we t schurende gein geen kwaad, maar is niet I prettig. Voor £1.200,= is de stan daard achterwielophanging met McPherson veerpoten in te wisse- 'Tted' len voor Boge-Nivamat hydro- Ile e, ie‘, pneumatische niveauregeling, die eze a ge o ervoor zorgt dat de auto ongeacht de belading altijd vlak boven het wegdek hangt. Prijstechnisch zet Alfa de Sport wagon goed neer met een vanaf- prijs van £49.950,= voor de 1.6 T. Spark 16V. De 1.8 komt op £52.250,= en de 2 liter kost £60.250,= met handbak en £65.250,= met sequentiële Sele- speed. De V6 staat aan de top voor £77.250,= en £81.250,= met Q-system. Dieselrijders kunnen bij Alfa terecht voor £59.250,= voor de 1.9 JTD en £72.250,= voor de 2.4 JTD. Een uitgebreide inspectie van uw auto voor uw vakantie, is nooit weg. De Tilburgse Nissan- dealer Denissen is er helemaal klaar voor. Voor f.29,50 wordt uw auto op twaalf punten gecontroleerd en als deze allemaal goed bevonden zijn, wordt de Vakantie Mobili- teitspas verstrekt die recht geeft op gratis hulp bij schade en pech onderweg. Verder krijgt de Nis- san-rijder tien Vakantie Voor- deelcheques met korting voor zo merse accessoires zoals trekhaak, fietsendrager en dak koffers, maar ook ‘gewoon’ han dige zaken als een telefoonhou- der, cruise-control en Sonax onderhoudsproducten. De Va kantie-Klaar Inspectie kan zon der voorafgaande afspraak Wor den uitgevoerd. De specialisten van Denissen controleren onder meer de accu, het koelsysteem, verlichting, ventilatie, banden, V-snaren, dempers, remmen, koppeling en uitlaat. De Vakantie Mobiliteitspas geeft tot 1 oktober van dit jaar recht op de 24-uurs alarmservice van Nissan, een vergoeding van £150,= op het eigen risico van de verzekering of hetzelfde bedrag aan korting bij voorruitvervan- de hele Z3-reeks isDe achter wielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak met een korte pook op de mid- dentunnel die als het ware van zelf in je handpalm glijdt. Eén ding is een beetje jammer en dat is dat de 2 liter zo mooi gedempt zijn werk doet, dat alleen bij lage snelheden de schoonheid van het geluid van een 6-pitter te horen is. Daarboven wordt het vooral genieten van de wind door de je haren. Met kap en rui ten omlaag kun je je de maxima le hoeveelheid lucht laten welge vallen. Met de ruiten omhoog komt de toevoer vooral van ach teren en die stroom is weer in te perken door middel van het op tionele windscherm, dat vooral erg prettig is als men met de Z3 tijdens lange ritten open wil rij den. En waarom zou men dat met zo’n heerlijk rij-ijzer niet doen. De BMW Z3 is een auto die lang niet bij iedereen in de smaak valt en eigenlijk is dat maar goed ook. Even afgezien van het beschikbare budget, is deze in Amerika gebouwde ro adster een auto die je helemaal '77-DZ-JJ .1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25