uivi i icicn I Nieuwe Alfa 147 volgt 145 op Alfa Romeo Sportwagon WOUTERS ACIO Plezier van airco bij Citroën BOVAG en RAI: rekeningrijden blijft een onverteerbaar idee AUTOBEDRIJF B.V. hoot Rijden in stijl IALEN 10% 20% m 25% El 2000 - PAGINA 22 Jaargang 12»nr21* Donderdag25mei2000 Oplage 105.500 3 Mhz.) Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Deze week Autotest BMWZ3 2.0 S ot en Udenhout DEALERS Benzineprijzen .01315422133 ;n ..01315423030 .01315943943 013-5282626 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 .01314683911 Exact even lang .01314634355 .01315420143 ..01314647676 .01315363924 .01315355575 Optionele dakrails ..01315355655 .01315351035 Lees verder bladzijde 3 .01315321411 ven... Tony Vos i bij de pde DAT HET RESULTAAT ■EL GROTER VOOR COMT U GEWOON De regering wringt zich op dit moment in alle mogelijke en on mogelijke bochten als het gaat om de torenhoog gestegen benzi neprijzen. Werd er sinds 1991 door niemand meer over het als lijdelijk bedoelde kwartje van Kok gesproken, nu valt deze term dagelijks in kranten te lezen, al lijkt de kans gering dat deze ex tra heffing wordt opgeheven. Het levert namelijk zo lekker op. De regering zit echter met een probleem. Het gaat Nederland enorm voor de wind en dat zorgt onder meer voor een lagere wer keloosheid. Daardoor kan men meergeld in de zak houden dat anders aan uitkeringen betaald zou moeten worden. Verder zijn er nog de nodige financiële mee vallers met als gevolg dat er flink geld uitgegeven kan wor den. Leg dat aan de bevolking maar eens uit tegen het licht van de extra heffing op benzine. Nu is recent besloten om een aantal stad woont. Er wordt op politiek niveau alleen maar voorzichtig gedacht aan het verlagen of vol ledig afschaffen van de wegenbe lasting, maar echt concreet is men daar niet over. Terugkomend op het kwartje van Kok lijkt de overheid doof te zijn voor ieder argument van buiten. De Bovag en RAI kunnen op hun achterste poten staan en er wor den op Internet inmiddels brie ven verspreid die oproepen om een week lang de auto zoveel mo gelijk te laten staan. Het voor deel voor de overheid is dat de groep automobilisten enorm groot is, maar dat ze niet ver enigd zijn. Er zijn natuurlijk wel diverse belangengroepen en brancheverenigingen, maar die kunnen nooit de massa mobilise- de auto tot in lengte van dagen dé melkkoe bij uitstek zal blij- ren. Dat zal altijd wel zo blijven waardoor ik bijna mistroostig tot de conclusie moet komen dat Het aanbod van zogenaamde life-style-stationwa- gons groeit gestaag. Bij dit type auto telt vooral de vormgeving en komen de extra gebruiksmogelijk heden die een stationwagon doorgaans biedt op een tweede plaats. De nieuwe Alfa Sportwagon is een goed voorbeeld van een wonderschone station wagon met een relatief bescheiden bagagevolume. perfecte g. De Eikelaar :el liefde goede handen. 1 een afspraak. »ns, ion aan Alfa- laati t wat minder men de 156 Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG, Telefoon 013-5430022 10EK 013-5369181 113-5365248 werper ben geh materie Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur t komt onde Ikasten een 1 ageruimte ir_ i losse vloer igedraaic s schc Het interieur levert verrassingen op als i sedan reeds kent. plannen tot uitvoering te bren- gen met betrekking tot het terug- I dringen van de files. Het betreft I vooral plannen op de middellan ge termijn, die de automobilist alleen maar extra geld gaan kos ten, vooral als men in de Rand- pookknop en het dashboard kastje, metaallak, mistlampen voor en Saint Malo wieldoppen. Er kan worden gekozen uit twee kleuren blauw, grijs, rood en groen. Motorisch bestaat er de keuze uit de l,4i en l,6i liter benzinemotoren en de 1,9 liter Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 pk sterke 1,6 liter 16V Twin Spark en een nieuwe high power uitgave met 120 pk. De krach tigste 147 is de 2 liter van 150 pk. Deze motor kan tegen meer prijs worden geleverd met een elektronisch bediende, handge- schakelde versnellingsbak: Sele- speed. Begin volgend jaar komt een vernieuwde 1,9 liter JTD, een common rail turbodiesel voorzien van een turbo met va riabele geometrie en daardoor een hoger vermogen van 110 pk. De achterklep is met de sleutel en van binnenuit te openen. De opening is vooral aan de boven kant groot, omdat de klep zover door scharniert. De hoogte valt wat tegen en datzelfde geldt voor de tildrempel. Het bagage- volume is met 360 liter beschei- Op de komende autotentoonstel ling van Turijn begin juni toont Alfa Romeo de nieuwe 147, een driedeurs middenklasser die eind oktober in de showroom staat en de huidige 145 opvolgt. In het voorjaar komt er ook een vijfdeursversie van de 147 die de 146 aflost. De ontwerpafdeling heeft in deze nieuwe auto vergaand klas sieke Alfa-kenmerken doorge voerd, vooral in het front. Dat past in deze tijd waarin automo bilisten oog hebben voor retrode- tails. Direct in het oog springt het front met de smalle/hoge i-grille en de grote luchtin- in de bumper. BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...013 4553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers diesel met of zonder turbo. De Xsara Plaisir is er als vijfdeurs, coupé en Break. De prijzen lo pen uiteen van f.33.900,= voor de 1.4i Coupé tot f.44.740,= voor de 1.9 TD Break. Het gemiddel de klantenvoordeel ligt op f.l.800,=. Op dit moment levert Citroën een speciale serie van de Xsara, de Plaisir, die standaard is uit gerust met airconditioning en daardoor volledig klaar is voor een hete zomer. De auto is ver der onder meer voorzien van ve lours bekleding, houtlook op de ring van de-nieuwe kenteken platen niet meer mogelijk om kleine ‘Amerikaanse’ platen te gebruiken. Alfa voorziet de Sportwagon van mooie wielen of wieldoppen en een verchroomde uitlaatmond. De Sportwagon is een krachtig ogende, typisch Italiaanse auto die veel autolief hebbers zal aanspreken. Duide lijk een model waar vorm gaat voor de functie. den. Dit komt ondermeer omdat de wielkasten een flink deel van de bagageruimte inneinen. Leuk is dat de losse vloerplaat kan worden omgedraaid om bijvoor beeld vieze schoenen of natte spullen op te leggen. In het ma teriaal waarvan de rolhoes over de bagageruimte is gemaakt, is de naam ‘Sportwagon’ gestanst. In de beide flanken zijn twee kleine afsluitbare vakjes opge nomen, waarin onder meer een CD-wisselaar kan worden ge plaatst. Ook zit er in de bagage ruimte een 12 Volt aansluiting voor een koelbox of luchtpomp. Er zijn verschillende sjorogen aangebracht, waaraan ook net ten kunnen worden gehangen waarmee de bagage op z’n plaats wordt gehouden. De achterbank wordt in ongelijke delen neerge- BOVAGenRAIz o tekens bij de methodiek van de pr^oi met rekeningrijden door het rijk. Door de vele aanvullende maatrege len is later nooit meer vast te stellen wat de werkelijke resultaten van de proef zijn geweest. De nu met een versluierende benaming spits heffing aangekondigde proef is dus Een plaatje van een auto, dat is de nieuwe Sportwagon. Deze auto is gebaseerd op de abso luut originele 156 sedan. Dit typenummer staat bij de Sport wagon ook onder het linker achterlicht te lezen. Of men de sedan of wagon het mooiste vindt, is puur afhankelijk van smaak, het zijn twee stijlvolle broers. onzinnig, geldverslindend en gaat dwars tegen de algemeen geldende opinie over rekeningrijden in. Nog erger is dat het Bereikbaarheids- Offensief Randstad (BOR) de overi ge wegbeheerders de mogelijkheid biedt om, op kosten van de rijksover heid, zelf tolpoortjes neer te zetten waardoor er alsnog een cordon kan ontstaan waarvan de automobilist zonder alternatief de dupe wordt. Al met al creëert het kabinet met het BOR een sluiproute voor de in voering van rekeningrijden die vol gens BOVAG en RAI zeer onge- zetten grote vraag- wenst is en zo snel mogelijk sthodiek van de proef hermetisch moet worden afgesloten. Daarnaast is het huidige voorstel in strijd met het regeerakkoord. Als alle automobilisten in heel Neder land iets van de opbrengst krijgen, betekent dit voor de automobilisten in de Randstad een regelrechte las tenverhoging. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. loofdsteu- tarium is bewust simpel ge lijkheid houden en bestaat uit twee ronde klokken. Drie kleinere instrumenten zijn bovenaan de middenconsole te vinden. Ui teraard is het stuurwiel ver stelbaar en met een flinke hen del kan ook de hoogte van de bestuurdersstoel worden inge steld. Iedere Sportwagon is voorzien van twee airbags, sidebags en gordelspanners met span- krachtbegrenzer. Over niet al te lange tijd gaat Alfa in de 156 en Sportwagon ook hoofdair bags aanbieden voor een meer prijs van f.800, Maar ook hier blijkt dat de ont- ars veel oog voor detail heb- ehad. Er zijn verschillende .ialen waarmee de midden console kan worden uitgerust, waaronder een fraaie metaal achtige finish. Ook levert Alfa diverse sturen bijvoorbeeld met leer of van hout. Het instrumen- ledere uitvoering kan beschik ken over ABS, elektronische remkrachtverdeling, antislipre- geling en zelfs dynamische sta- biliteitsregeling in bochten. Bo vendien zijn op de 147 alle denkbare veiligheidsvoorzienin gen verkrijgbaar zoals twee air bags, zijairbags en raamairbags, terwijl het comfort wordt ge diend met gescheiden instelbaar temperatuur, sensoren die reke ning houden met de instraling van de zon en de vervuiling van de aangevoerde lucht, een boordcomputer, geluidssysteem met 8 luidsprekers en naar wens een Bose installatie, handsfree telefoon en een stembestuurd navigatiesysteem met TFT kleu- renbeeldscherm. bracht waar het dak zelf onder door loopt. In deze spoiler is het derde remlicht opgenomen. Opent men de achterklep dan gaat deze spoiler mee. Omdat de klep ver in het dak scharniert, zal men in geopende toestand bijna nooit het hoofd kunnen stoten, maar er is ook geen mo gelijkheid om er bij een buitje onder te gaan staan. Recht van achteren gezien, oogt de auto vrijwel identiek aan de sedan omdat dezelfde lichtunits wor den gebruikt en zelfs dezelfde uitsnede van de klep. Net als de sedan lijkt bij de achterportie- ren een deurkruk te ontbreken, maar deze zit in de raamstijl verwerkt. De Sportwagon is exact even lang als de sedan, na melijk 4,43 meter. Fraaie de tails vormen de smalle reflecto ren in de achterbumper, aardig gevormde zijknipperlichten en natuurlijk het volledige front met klassieke Alfa-kenmerken. Uiteraard is ook hier de num merplaat links op de bumper ge plaatst. Het is sinds de invoe- Natuurlijk komen de beide mo dellen sterk met elkaar over een, maar Alfa heeft niet sim pelweg de daklijn naar achteren doorgetrokken. De omlijsting van achterportier- rtiiten is al helemaal anders. Het dak loopt vanaf de stijl tus sen voor- en achterportieren naar achteren af, waardoor de auto haast een coupéachtige in druk maakt. De ruitlijn loop naar achteren op en dat levert een niet al te hoge derde zijruit op. Op dakhoogte is boven de achterruit een spoiler aange- Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg “Elf tolpoortjes en de vrijheid aan regionale en lokale overheden om naar eigen inzicht extra poortjes te plaatsen, maken het kabinetsvoor stel voor een betere bereikbaarheid onverteerbaar”, aldus BOVAG en RAI in een eerste reactie. “Door de nu gepresenteerde aanpak, waarin een groot aantal goede onderdelen zit, zoals meer investeren in open baar vervoer en wegen en het verbe teren van de capaciteit van de we gen met de nieuwste technologie, raakt het vermaledijde rekeningrij den op de achtergrond.” De nummerplaat is net als l 156 uit het midden links op de voorbumper geplaatst. De drie deurs heeft een behoorlijk ver ogende achterschermen en een achterruit die in het midden ge knikt is. De mooie aluminiumkleurige portierkruk valt op alsmede de sportieve belijning van de dor pels. Alfa heeft de nieuwe 147 ge plaatst op het onderstel van de 156 en biedt in eerste instantie een keuze uit drie benzinemoto ren. Aan de basis staat een 105 klapt en voor de losse hoofd nen is een opbergmogelij.„. gemaakt. De volledige bagage ruimte is netjes bekleed en komt erg luxueus over. Tegen een meerprijs van f.700,kunnen dakrails worden besteld, maar de auto heeft dit voor zijn uitstr aling niet nodig. Alfa 147

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23