uivi i icicn
I
Nieuwe
Alfa 147
volgt 145 op
Alfa Romeo Sportwagon
WOUTERS
ACIO
Plezier van airco bij
Citroën
BOVAG en RAI:
rekeningrijden blijft
een onverteerbaar idee
AUTOBEDRIJF B.V.
hoot
Rijden in stijl
IALEN
10%
20%
m 25%
El 2000 - PAGINA 22
Jaargang 12»nr21* Donderdag25mei2000 Oplage 105.500
3 Mhz.)
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Deze week
Autotest BMWZ3 2.0 S
ot en Udenhout
DEALERS
Benzineprijzen
.01315422133
;n
..01315423030
.01315943943
013-5282626
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
.01314683911
Exact even lang
.01314634355
.01315420143
..01314647676
.01315363924
.01315355575
Optionele dakrails
..01315355655
.01315351035
Lees verder bladzijde 3
.01315321411
ven...
Tony Vos
i bij de
pde
DAT HET RESULTAAT
■EL GROTER VOOR
COMT U GEWOON
De regering wringt zich op dit
moment in alle mogelijke en on
mogelijke bochten als het gaat
om de torenhoog gestegen benzi
neprijzen. Werd er sinds 1991
door niemand meer over het als
lijdelijk bedoelde kwartje van
Kok gesproken, nu valt deze term
dagelijks in kranten te lezen, al
lijkt de kans gering dat deze ex
tra heffing wordt opgeheven. Het
levert namelijk zo lekker op.
De regering zit echter met een
probleem. Het gaat Nederland
enorm voor de wind en dat zorgt
onder meer voor een lagere wer
keloosheid. Daardoor kan men
meergeld in de zak houden dat
anders aan uitkeringen betaald
zou moeten worden. Verder zijn
er nog de nodige financiële mee
vallers met als gevolg dat er
flink geld uitgegeven kan wor
den. Leg dat aan de bevolking
maar eens uit tegen het licht van
de extra heffing op benzine. Nu
is recent besloten om een aantal
stad woont. Er wordt op politiek
niveau alleen maar voorzichtig
gedacht aan het verlagen of vol
ledig afschaffen van de wegenbe
lasting, maar echt concreet is
men daar niet over.
Terugkomend op het kwartje van
Kok lijkt de overheid doof te zijn
voor ieder argument van buiten.
De Bovag en RAI kunnen op hun
achterste poten staan en er wor
den op Internet inmiddels brie
ven verspreid die oproepen om
een week lang de auto zoveel mo
gelijk te laten staan. Het voor
deel voor de overheid is dat de
groep automobilisten enorm
groot is, maar dat ze niet ver
enigd zijn. Er zijn natuurlijk wel
diverse belangengroepen en
brancheverenigingen, maar die
kunnen nooit de massa mobilise-
de auto tot in lengte van dagen
dé melkkoe bij uitstek zal blij-
ren. Dat zal altijd wel zo blijven
waardoor ik bijna mistroostig
tot de conclusie moet komen dat
Het aanbod van zogenaamde life-style-stationwa-
gons groeit gestaag. Bij dit type auto telt vooral de
vormgeving en komen de extra gebruiksmogelijk
heden die een stationwagon doorgaans biedt op
een tweede plaats. De nieuwe Alfa Sportwagon is
een goed voorbeeld van een wonderschone station
wagon met een relatief bescheiden bagagevolume.
perfecte
g. De Eikelaar
:el liefde
goede handen.
1 een afspraak.
»ns,
ion aan
Alfa-
laati
t wat minder
men de 156
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG, Telefoon 013-5430022
10EK
013-5369181
113-5365248
werper
ben geh
materie
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
t komt onde
Ikasten een 1
ageruimte ir_
i losse vloer
igedraaic
s schc
Het interieur levert
verrassingen op als i
sedan reeds kent.
plannen tot uitvoering te bren-
gen met betrekking tot het terug-
I dringen van de files. Het betreft
I vooral plannen op de middellan
ge termijn, die de automobilist
alleen maar extra geld gaan kos
ten, vooral als men in de Rand-
pookknop en het dashboard
kastje, metaallak, mistlampen
voor en Saint Malo wieldoppen.
Er kan worden gekozen uit twee
kleuren blauw, grijs, rood en
groen. Motorisch bestaat er de
keuze uit de l,4i en l,6i liter
benzinemotoren en de 1,9 liter
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
pk sterke 1,6 liter 16V Twin
Spark en een nieuwe high power
uitgave met 120 pk. De krach
tigste 147 is de 2 liter van 150
pk. Deze motor kan tegen meer
prijs worden geleverd met een
elektronisch bediende, handge-
schakelde versnellingsbak: Sele-
speed. Begin volgend jaar komt
een vernieuwde 1,9 liter JTD,
een common rail turbodiesel
voorzien van een turbo met va
riabele geometrie en daardoor
een hoger vermogen van 110 pk.
De achterklep is met de sleutel
en van binnenuit te openen. De
opening is vooral aan de boven
kant groot, omdat de klep zover
door scharniert. De hoogte valt
wat tegen en datzelfde geldt
voor de tildrempel. Het bagage-
volume is met 360 liter beschei-
Op de komende autotentoonstel
ling van Turijn begin juni toont
Alfa Romeo de nieuwe 147, een
driedeurs middenklasser die
eind oktober in de showroom
staat en de huidige 145 opvolgt.
In het voorjaar komt er ook een
vijfdeursversie van de 147 die de
146 aflost.
De ontwerpafdeling heeft in
deze nieuwe auto vergaand klas
sieke Alfa-kenmerken doorge
voerd, vooral in het front. Dat
past in deze tijd waarin automo
bilisten oog hebben voor retrode-
tails. Direct in het oog springt
het front met de smalle/hoge
i-grille en de grote luchtin-
in de bumper.
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...013 4553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers
diesel met of zonder turbo. De
Xsara Plaisir is er als vijfdeurs,
coupé en Break. De prijzen lo
pen uiteen van f.33.900,= voor
de 1.4i Coupé tot f.44.740,= voor
de 1.9 TD Break. Het gemiddel
de klantenvoordeel ligt op
f.l.800,=.
Op dit moment levert Citroën
een speciale serie van de Xsara,
de Plaisir, die standaard is uit
gerust met airconditioning en
daardoor volledig klaar is voor
een hete zomer. De auto is ver
der onder meer voorzien van ve
lours bekleding, houtlook op de
ring van de-nieuwe kenteken
platen niet meer mogelijk om
kleine ‘Amerikaanse’ platen te
gebruiken. Alfa voorziet de
Sportwagon van mooie wielen of
wieldoppen en een verchroomde
uitlaatmond. De Sportwagon is
een krachtig ogende, typisch
Italiaanse auto die veel autolief
hebbers zal aanspreken. Duide
lijk een model waar vorm gaat
voor de functie.
den. Dit komt ondermeer omdat
de wielkasten een flink deel van
de bagageruimte inneinen. Leuk
is dat de losse vloerplaat kan
worden omgedraaid om bijvoor
beeld vieze schoenen of natte
spullen op te leggen. In het ma
teriaal waarvan de rolhoes over
de bagageruimte is gemaakt, is
de naam ‘Sportwagon’ gestanst.
In de beide flanken zijn twee
kleine afsluitbare vakjes opge
nomen, waarin onder meer een
CD-wisselaar kan worden ge
plaatst. Ook zit er in de bagage
ruimte een 12 Volt aansluiting
voor een koelbox of luchtpomp.
Er zijn verschillende sjorogen
aangebracht, waaraan ook net
ten kunnen worden gehangen
waarmee de bagage op z’n plaats
wordt gehouden. De achterbank
wordt in ongelijke delen neerge-
BOVAGenRAIz o
tekens bij de methodiek van de pr^oi
met rekeningrijden door het rijk.
Door de vele aanvullende maatrege
len is later nooit meer vast te stellen
wat de werkelijke resultaten van de
proef zijn geweest. De nu met een
versluierende benaming spits
heffing aangekondigde proef is dus
Een plaatje van een auto, dat is
de nieuwe Sportwagon. Deze
auto is gebaseerd op de abso
luut originele 156 sedan. Dit
typenummer staat bij de Sport
wagon ook onder het linker
achterlicht te lezen. Of men de
sedan of wagon het mooiste
vindt, is puur afhankelijk van
smaak, het zijn twee stijlvolle
broers.
onzinnig, geldverslindend en gaat
dwars tegen de algemeen geldende
opinie over rekeningrijden in. Nog
erger is dat het Bereikbaarheids-
Offensief Randstad (BOR) de overi
ge wegbeheerders de mogelijkheid
biedt om, op kosten van de rijksover
heid, zelf tolpoortjes neer te zetten
waardoor er alsnog een cordon kan
ontstaan waarvan de automobilist
zonder alternatief de dupe wordt.
Al met al creëert het kabinet met
het BOR een sluiproute voor de in
voering van rekeningrijden die vol
gens BOVAG en RAI zeer onge-
zetten grote vraag- wenst is en zo snel mogelijk
sthodiek van de proef hermetisch moet worden afgesloten.
Daarnaast is het huidige voorstel in
strijd met het regeerakkoord. Als
alle automobilisten in heel Neder
land iets van de opbrengst krijgen,
betekent dit voor de automobilisten
in de Randstad een regelrechte las
tenverhoging.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
loofdsteu- tarium is bewust simpel ge
lijkheid houden en bestaat uit twee
ronde klokken. Drie kleinere
instrumenten zijn bovenaan de
middenconsole te vinden. Ui
teraard is het stuurwiel ver
stelbaar en met een flinke hen
del kan ook de hoogte van de
bestuurdersstoel worden inge
steld.
Iedere Sportwagon is voorzien
van twee airbags, sidebags en
gordelspanners met span-
krachtbegrenzer. Over niet al
te lange tijd gaat Alfa in de 156
en Sportwagon ook hoofdair
bags aanbieden voor een meer
prijs van f.800,
Maar ook hier blijkt dat de ont-
ars veel oog voor detail heb-
ehad. Er zijn verschillende
.ialen waarmee de midden
console kan worden uitgerust,
waaronder een fraaie metaal
achtige finish. Ook levert Alfa
diverse sturen bijvoorbeeld met
leer of van hout. Het instrumen-
ledere uitvoering kan beschik
ken over ABS, elektronische
remkrachtverdeling, antislipre-
geling en zelfs dynamische sta-
biliteitsregeling in bochten. Bo
vendien zijn op de 147 alle
denkbare veiligheidsvoorzienin
gen verkrijgbaar zoals twee air
bags, zijairbags en raamairbags,
terwijl het comfort wordt ge
diend met gescheiden instelbaar
temperatuur, sensoren die reke
ning houden met de instraling
van de zon en de vervuiling van
de aangevoerde lucht, een
boordcomputer, geluidssysteem
met 8 luidsprekers en naar wens
een Bose installatie, handsfree
telefoon en een stembestuurd
navigatiesysteem met TFT kleu-
renbeeldscherm.
bracht waar het dak zelf onder
door loopt. In deze spoiler is het
derde remlicht opgenomen.
Opent men de achterklep dan
gaat deze spoiler mee. Omdat de
klep ver in het dak scharniert,
zal men in geopende toestand
bijna nooit het hoofd kunnen
stoten, maar er is ook geen mo
gelijkheid om er bij een buitje
onder te gaan staan. Recht van
achteren gezien, oogt de auto
vrijwel identiek aan de sedan
omdat dezelfde lichtunits wor
den gebruikt en zelfs dezelfde
uitsnede van de klep. Net als de
sedan lijkt bij de achterportie-
ren een deurkruk te ontbreken,
maar deze zit in de raamstijl
verwerkt. De Sportwagon is
exact even lang als de sedan, na
melijk 4,43 meter. Fraaie de
tails vormen de smalle reflecto
ren in de achterbumper, aardig
gevormde zijknipperlichten en
natuurlijk het volledige front
met klassieke Alfa-kenmerken.
Uiteraard is ook hier de num
merplaat links op de bumper ge
plaatst. Het is sinds de invoe-
Natuurlijk komen de beide mo
dellen sterk met elkaar over
een, maar Alfa heeft niet sim
pelweg de daklijn naar
achteren doorgetrokken. De
omlijsting van achterportier-
rtiiten is al helemaal anders.
Het dak loopt vanaf de stijl tus
sen voor- en achterportieren
naar achteren af, waardoor de
auto haast een coupéachtige in
druk maakt. De ruitlijn loop
naar achteren op en dat levert
een niet al te hoge derde zijruit
op. Op dakhoogte is boven de
achterruit een spoiler aange-
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
“Elf tolpoortjes en de vrijheid aan
regionale en lokale overheden om
naar eigen inzicht extra poortjes te
plaatsen, maken het kabinetsvoor
stel voor een betere bereikbaarheid
onverteerbaar”, aldus BOVAG en
RAI in een eerste reactie. “Door de
nu gepresenteerde aanpak, waarin
een groot aantal goede onderdelen
zit, zoals meer investeren in open
baar vervoer en wegen en het verbe
teren van de capaciteit van de we
gen met de nieuwste technologie,
raakt het vermaledijde rekeningrij
den op de achtergrond.”
De nummerplaat is net als l
156 uit het midden links op de
voorbumper geplaatst. De drie
deurs heeft een behoorlijk ver
ogende achterschermen en een
achterruit die in het midden ge
knikt is.
De mooie aluminiumkleurige
portierkruk valt op alsmede de
sportieve belijning van de dor
pels.
Alfa heeft de nieuwe 147 ge
plaatst op het onderstel van de
156 en biedt in eerste instantie
een keuze uit drie benzinemoto
ren. Aan de basis staat een 105
klapt en voor de losse hoofd
nen is een opbergmogelij.„.
gemaakt. De volledige bagage
ruimte is netjes bekleed en komt
erg luxueus over. Tegen een
meerprijs van f.700,kunnen
dakrails worden besteld, maar
de auto heeft dit voor zijn uitstr
aling niet nodig.
Alfa 147