ui Mercedes C-klasse SE Rij-impressie 9i 1 Ai|oparcb7 Verder doorgedacht Toyota Holiday- Care Overname Mazda Finance nodig? Automobiele schoonheid vraagt om een schoonheid van een reclame Team Geboers Racing kan zich meten met Duitse collega coureurs V Uitstekende verkoopresultaten voor Rover "Glorie op Wielen" in Lelystad j Fl DE AUTOMAATDONDERDAG 18 MEI 2000 «PAGINA 7 AG 18 MEI 2000 «PAGINA 6 de tilburgse koerier Lager verbruik Ware aard Drie uitrustingsniveau^ Mercedes-Benz I zen ?f RIS EN EN UITLATEN Inter irradi Voor Erik van Loon resulteerde zijn voor- Ifdragende vijfdeurs. It Injection laar voor? |goccasion.nl mail info@kluitmans.nl I drive them. SYSTEMEN} MITSUBISHI MOTORS lendoeter te maken n 013-5359945 "TFo zeven jaar tijd werden er ruim 1,6 miljoen K exemplaren van de Mercedes C-klasse gemaakt, nadat er tussen 1982 en 1993 1,8 miljoen exem plaren van de populaire 190 over de toonbank wa ren gegaan. De tweede generatie C-klasse is inmid dels bij de dealer gearriveerd, tijd voor een uitgebreide eerste kennismaking. I I don't wear jewels. A, Alfa Sportwagon vindt plaats van 16 tot en met 18 juni as. en is het grootste rij dende oldtimer evenement in ons land. Ie schaft ror- x>p- jral steeg de verkoop in il met maar liefst ivoor het eerst in 7 incl. BTWIBPM. auto heeft 3 jaar Het inmiddels zelfstandig gewo den Rover heeft over de verkoop resultaten niet te klagen. Voorc in eigen land st de maand april 116 procent en’ vijfjaar voerde een Rover de ver- 1926. Ook tonen Citroën, Lan cia, Peugeot en Mercedes enkele prototypen die nooit in produc tie zijn gegaan. dit in een knappe 11e plaats, ter wijl Jan Damen zich met maar liefst 11 plaatsen winst als 17e de finishlijn passeerde. Tevreden over de behaalde resultaten, maar meer nog met de opgedane erva ring keerde het team terug naar Brabant. duidelijk hun vruchten zouden gaan afwerpen. Na een goede start wisten beide coureurs gedurende de wedstrijd dan ook een groot aantal plaatsen winst te boeken. De aankleding van de tentoon stelling wordt verzorgd door het NOB. De Millennium Interna tional Oldtimer Meeting zelf «orden vervangen. I r goedkoop uit ook! I t altijd eerst een ■skunig advies, terwijl u wacht I I I F l F l l l l I I I Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 blijven samenwerken met de Mazda importeur. Mazda Finan ce is actief vanuit haar kantoor te Amsterda m de nieuwe, wonderschone Alfa 156 Sportwagon te promo ten heeft het Italiaanse merk de actrice Catherine Zeta Jones in koopranglijst op de Britse markt aan, in dit geval de Rover 25. Deze auto nam de positie over van de Vauxhall Astra. Maar ook de chique, grote Rover 75 deed het goed met een vijfde notering. In ons land heeft Rover de arm genomen. Het is een van de meest bewonderde sterren in Hollywoord die te zien is in de films “The Mask of Zorro’, ‘En- Op 4 mei 2000 heeft FCE Bank plc Autofima BV van de Auto- binck groep gekocht. Autofima BV is momenteel actief op de Ne derlandse markt onder de naam Mazda Finance en biedt via het Mazda dealerkanaal financie- ringsproducten aan de particu liere en zakelijke Mazda rijder aan. linder is het lagere verbruik, al moeten we ons met recht afvra gen óf dat in dit segment zo-van belang is. De C200 Kompressor haalt 230 km/u en accelereert in 9,3 seconden naar de 100 km/u. We reden bovendien met de C240 voorzien van de inmid dels bekende 18-kleps V6 goed voor 170 pk en met een koppel van 240 Nm bij 4500 tr/min. Deze motor is minder ‘bijterig’ dan de Kompressor en dat blijkt vooral als we halverwege een helling invoegen op de snelweg. De motor maakt wel een prach tig geluid en dat is toch een be langrijk deel van de lol van een V6. Boven de C240 zit als top per nog de C320 met een 3,2 li ter V6 van 218 pk. Kortom, een royale keuze. De C200 CDI gaat straks f.77.500,= kosten en zal voor vele tientallen procenten van de verkopen van de C-klasse zorgdragen. De C180 start bij £70.500,=. De C 220 CDI kost £83.500,= en de C200 Kom pressor komt op £76.500,=. Beide 6-cilinders kosten res pectievelijk £89.900,= (C240) en 108.000,= (C320). De Ele gance en Avantgarde kosten f4.900,extra. De entreeprijs bedraagt £5,= per persoon. Óp vrijdag 9 juni wordt het geheel om 15.00 uur officieel geopend en sluit zijn deuren pas om 21.00 uur. Tot en met zater dag 17 juni is iedereen welkom van 10.00 tot 21.00 uur en op zondag 18 juni van 10.00 tot 17.00 uur. Het afgelopen weekend werd er door het team Geboers Racing ter voorbereiding op de eerst komen de wedstrijd in Assen op 21 mei deelgenomen aan de race om het Internationale Deutsche Motorradmeisterscl te Assen. de basisconfiguratie niet be paald sportief te noemen is. Ui teraard is ABS standaard pre sent evenals het Brake Assist System die de pedaaldruk bij een noodstop vermindert. Bo vendien levert Mercedes op deze auto standaard ESP. sinds haar start in 1998 al meer dan 50.000 partikuliere klanten in Europa. Óp de Nederlandse markt zal Mazda Finance nauw Motorisch zijn er diverse moge lijkheden, die niet allemaal di rect van de partij zijn. Zo wordt de 5 cilinder C270 CDI nog niet eens in de prijslijst genoemd. Wel reden we met de C200 CDI die vanaf oktober als basisdiesel geleverd gaat worden. Het gaat hier in principe om de vertrouw de 2 liter common rail diesel die ten opzichte van de vorige C200 CDI voorzien is van een turbo met variabele geometrie. Dit heeft onder meer een hoger ver mogen tot gevolg van 115 pk bij 4200 tr/min een meer dan royaal koppel van 250 Nm tussen 1400 en 2600 tr/min. Rijdend in het Duitse Taunus-gebergte heeft deze basisdiesel eigenlijk ner gens moeite mee. Hij accelereert vlot in 12,1 seconden naar de 100 km/u en haalt op de auto bahn een top van 203 km/u. Net als bij alle handgeschakelde va rianten is ook bij deze diesel een zesversnellingsbak standaard. Deze helpt met name het brand stofverbruik te verlagen. Rij dend over een wisselend traject, komt de ware aard van de C- klasse boven. Mercedes ontwik kelde een nieuwe drie-link voor- wielophanging met McPherson veerpoten, terwijl we achter de vertrouwde multilink construc tie tegen komen. Een onderstel dat vooral geschikt is voor vele snelle kilometers rechtuit en in Als onderdeel van de Millenni um International Oldtimer Mee ting vindt van 9 tot en met 18 juni as. in Lelystad een tentoon stelling plaats van exclusieve historische automobielen afkom stig uit particulier bezit onder de naam “Glorie op Wielen”. Veel van deze auto’s werden niet eer der tentoongesteld en vormen de crème de la crème van meer dan 100 jaar autohistorie. Liefheb bers kunnen er tien dagen van genieten in Sporthal Agora aan de Agorahof in Lelystad. De groep sportwagens en cabrio lets bestaat onder meer uit een Amilcar 1926, Alfa Romeo 2900 B 1937, BMW 327A 1935 en Mercedes Benz 500 K uit 1934. De Salmson AL Rally 1925, Fer rari 250 GT 1959, Porsche 912 Spyder 1965 en Peugeot Darl- mat 402 uit 1938 behorende tot de categorie renwagens. Extra vagante klassiekers zijn er ook zoals de Talbot Lago 1937, Pac kard Twelve 1938, Bugatty 57 1933 en een Rolls Royce uit evenmin over belangstelling te klagen. Van de Rover 75 werden er in het eerste kwartaal maar liefst 850 stuks verkocht, terwijl ook de 25,45 en MG F zich in een hogere belangstelling mogen ver heugen. Mercedes heeft met de C-klas se een zeer trouwe klanten groep weten binnen te halen, die en masse weer naar het nieuwe model zullen overstap pen. Maar groei zullen ze toch bij de concurrentie moeten ha len. Gemiddeld gesproken is een Mercedes-rijder iets ouder dan bijvoorbeeld een BMW- klant. Want laten we er geen doekjes om winden, Mercedes introduceert de nieuwe C- klasse als regelrechte aanval op de 3-serie. Aaneensmelting tail is de C-stijl die qua basis vorm eigenlijk sinds de 190 niet meer is veranderd. De auto be schikt over buitenspiegels waar in de zijrichtingaanwijzers zijn opgenomen. De driehoekige ach terlichten hebben twee brede ribbels die moeten voorkomen dat bij ernstige vervuiling de lichtopbrengst drastisch daalt. Overigens nog een detail waar mee wordt aangegeven hoe men over de nieuwe C-klasse heeft nagedacht: mocht het remlicht kapot gaan dan neemt het nor male achterlicht deze functie tij- slijk over. In het kofferdeksel plaats gemaakt voor de num merplaat en aan de bovenrand is een spoiler in het plaatwerk opgenomen waarin het derde inlicht te laag is geplaatst, ierachter gaat een bagage- dmte schuil met een flinke in houd van 455 liter. Maar helaas, standaard is de achterbank niet neerklapbaar, daarvoor moet extra worden betaald. De C- klasse ziet er ontegenzeglijk vlotter uit dan zijn voorganger, maar aan de andere kant heeft Mercedes haar eigen uitstraling zeker niet los gelaten en dat is maar goed ook. De nieuwe C-klasse is iets lan ger, iets hoger en fractioneel breder dan zijn voorganger, waarvan de Combi overigens nog een vol jaar leverbaar blijft. De nieuweling heeft veel meer afgeronde carrosserielijnen en dat wordt nog eens benadrukt door de fraaie koplampunits die een aaneensmelting lijken te zijn van twee afzonderlijke ron de lampen. Net als bij de S-klas- se wordt de vorm van de lampen in de welvingen van de motor kap voortgezet. Een blijvend de- Hoewel de trainingsprestaties van Erik van Loon (20e) en Jan Damen (28e), in het overigens kleine maar sterke deelnemers veld, na beide kwalificaties wat magertjes leken, bleek tijdens de wedstrijd echter al vrij snel dat alle uitgeprobeerde afstellingen twee dual-stage airbags, zij-air- bags in de portieren en windo- wairbags om het hoofd op te vangen bij een zijdelingse aan rijding. Als bij een aanrijding niemand op de passagiersstoel zit, worden de betreffende air bags ook niet geactiveerd. Plaatst men een officieel Merce des kinderzitje dan zit hierin een transponder die automa tisch de normale airbag uitscha kelt, maar de zijairbag en gor- delspanner normaal hun werk laat doen. De nodige functies kunnen elektrisch worden be diend: spiegels, portierruiten en bij de voorstoelen de rugleuning en hoogte. De portieren worden centraal geopend met een druk op de afstandsbediening en met een ander knopje kan het koffer deksel omhoog. De stoelen bie den typisch Mercedes comfort. Dat betekent dat men in eerste instantie even naar een goede afstelling moet zoeken, maar daarna uiterst comfortabel in één ruk naar Basel rijdt. De standaard stoelen zijn niet di rect op sportiviteit afgestemd, de C-klasse is en blijft een ras echte Grand Routier. De drie FCE Bank plc maakt deel uit van de Ford Financial Services Group. Onder de handelsnaam Ford Credit verzorgt FCE Bank plc al meer dan 40 jaar over de hele wereld de financiële dienst verlening voor de Ford organisa tie. Wereldwijd heeft zij momenteel meer dan 9 miljoen klanten via 11.000 dealers verspreid over 36 landen. Dit maakt van Ford Credit 's werelds grootste financierings maatschappij in de automobiel sector. In Europa verzorgt FCE Bank plc momenteel voor Mazda de fi nanciële dienstverlening in Duitsland (Mazda Bank), Portu gal, Spanje, Italië en Zwitser land (Mazda Credit). In het to taal heeft Mazda Bank Credit De tentoongestelde auto’s zijn in vijf categorieën onderverdeeld. Zo zijn onder meer een Benz uit 1886, Haynes Apperson 1903, Renault AX 1911 en Peugeot Bebe 1913 te bewonderen bij de kleine automobielen. Wie goed voorbereid aan de zo mervakantie wil beginne verstandig aan gebruik t van de vakantiecontrolebeurt. De Toyota-dealers voeren deze con- trolebeurt vanaf nu uit uiteraard voor rijders van het eigen merk. Deze beurt kost slechts £45,=. De auto wordt grondig gecontroleerd op diverse onderdelen waaronder de banden, remblokken, schok dempers en V-snaar. Na inspectie en het eventueel uitvoeren van de noodzakelijke reparaties wordt gratis de HolidayCare-verzeke- ring verstrekt voor de duur van drie maanden. Dit is een hulpver- zekering die in heel Europa geldig is en volledig overeenkomt met Toyota’s EuroCare. Deze 24-uurs hulpdienst in Europa loopt gelijk met de drie jaar volledige fa brieksgarantie van het merk. Wordt men geconfronteerd met pech, een ongeval of ziekte dan biedt EuroCare en ook Holiday- Care dé oplossing. De vakantie controlebeurt wordt bij alle Toyo ta-dealers uitgevoerd tot en met 15 augustus 2000. Het is verstan dig hiervoor tijdig een afspraak te maken. trapment’ en ‘Haunting’. De tv- commercial begint ‘s nachts in een villa. De gasten begeven zich in avondkleding door het trendy interieur. We zijn over duidelijk op een party van een gevierd ontwerper of filmster. Onder de genodigden bevindt zich een beeldschone, elegante vrouw die de blikken van gasten en camera’s op zich gericht weet. Ineens verlaat de vrouw het feest en loop naar het parkeer terrein waar haar Alfa Sportwa gon staat aan de zijkanten inge sleten tussen zwarte limousines. De chauffeurs kijken met be langstelling hoe de dame in kwestie dit gaat oplossen. Via de motorkap van een limousine loopt ze over het dak naar achte ren en opent de achterklep, waarbij het kijkerspubliek de bagageruimte kan zien. Katach- Na de basisdiesel stapten we over op de 2,2 liter CDI in de C220 CDI, de diesel die direct le verbaar is. Deze motor lijkt met 143 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 315 Nm tussen 1800 en 2600 tr/min merkbaar krach tiger, maar geeft niet direct dat gevoel. De auto haalt 220 km/u en trekt voor het sprintje naar 100 km/u 10,3 seconden uit maar over het geheel genomen bewijst de 220 CDI hoe goed de 200 CDI eigenlijk is. Ook de lijn benzinemotoren is nog niet helemaal compleet. Vanaf oktober komt de C180 die voortaan is uitgerust met een 2 liter 16V benzinemotor. Daarbo ven komt dezelfde krachtbron voorzien van een Kompressor in de C200 Kompressor. Een 163 pk sterke machine met een kop pel van 230 Nm tussen 2500 en 4800 tr/min die het de 6 cilinder concurrentie zuur moet maken. Een groot voordeel van een 4 ci- Nog meer dan het exterieur is het interieur van Mercedes-sig- natuur. Afhankelijk van de bui- tenkleur zijn er verschillende interieurkleuren mogelijk. Ui teraard zijh er weer drie uitrus- tingsniveau’s, de Classic, Ele gance en Avantgarde die te combineren zijn met alle motor- varianten. Op het gebied van veiligheid biedt de C-klasse al les wat men maar wensen kant: hoofdsteunen achterin zijn van af de bestuurderszitplaats weg te klappen en bij een C-klasse horen natuurlijk houten pane len op de middenconsole-. Verder heeft iedere C-klasse een regen- sensor, armsteunen voor en ach ter, cruise-control en een buiten temperatuurmeter. Grote afwezige is de airconditioning die voor £4.900,= in het Com- fort-pakket is opgenomen. I I I I 11 I De commercial werd opgenomen bij het huis van een miljonair in Los Angeles. De opnamen duur den in totaal 39 uur en leverden 7500 meter film op. Ook in de advertentiecampagne en op pos ters wordt de combinatie van de nieuwe Alfa en Catherine Zeta Jones getoond aan de hand van de slogan “I don’t wear jewels. I drive them”. tig klimt ze naar voren en rijdt gezeten op de bestuurdersstoel vervolgens weg, nadat ze een van de chauffeurs haar schoe nen terugvraagt, die ze voor deze actie had uitgetrokken. De schoonheid van het silhouet van de nieuwe Alfa wordt zichtbaar tegen de duisternis van de nacht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27