ui
Mercedes C-klasse
SE
Rij-impressie
9i
1
Ai|oparcb7
Verder doorgedacht
Toyota
Holiday-
Care
Overname
Mazda Finance
nodig?
Automobiele schoonheid vraagt om
een schoonheid van een reclame
Team Geboers Racing kan zich meten met Duitse
collega coureurs
V
Uitstekende verkoopresultaten
voor Rover
"Glorie op Wielen" in Lelystad
j
Fl
DE AUTOMAATDONDERDAG 18 MEI 2000 «PAGINA 7
AG 18 MEI 2000 «PAGINA 6
de tilburgse koerier
Lager verbruik
Ware aard
Drie uitrustingsniveau^
Mercedes-Benz
I
zen
?f
RIS
EN EN UITLATEN
Inter
irradi
Voor Erik van Loon resulteerde
zijn voor-
Ifdragende
vijfdeurs.
It Injection
laar voor?
|goccasion.nl
mail info@kluitmans.nl
I drive them.
SYSTEMEN}
MITSUBISHI
MOTORS
lendoeter
te maken
n 013-5359945
"TFo zeven jaar tijd werden er ruim 1,6 miljoen
K exemplaren van de Mercedes C-klasse gemaakt,
nadat er tussen 1982 en 1993 1,8 miljoen exem
plaren van de populaire 190 over de toonbank wa
ren gegaan. De tweede generatie C-klasse is inmid
dels bij de dealer gearriveerd, tijd voor een
uitgebreide eerste kennismaking.
I I don't wear jewels.
A,
Alfa Sportwagon
vindt plaats van 16 tot en met
18 juni as. en is het grootste rij
dende oldtimer evenement in
ons land.
Ie
schaft
ror-
x>p-
jral
steeg de verkoop in
il met maar liefst
ivoor het eerst in
7 incl. BTWIBPM.
auto heeft 3 jaar
Het inmiddels zelfstandig gewo
den Rover heeft over de verkoop
resultaten niet te klagen. Voorc
in eigen land st
de maand april
116 procent en’
vijfjaar voerde een Rover de ver-
1926. Ook tonen Citroën, Lan
cia, Peugeot en Mercedes enkele
prototypen die nooit in produc
tie zijn gegaan.
dit in een knappe 11e plaats, ter
wijl Jan Damen zich met maar
liefst 11 plaatsen winst als 17e de
finishlijn passeerde. Tevreden
over de behaalde resultaten, maar
meer nog met de opgedane erva
ring keerde het team terug naar
Brabant.
duidelijk hun vruchten zouden
gaan afwerpen.
Na een goede start wisten beide
coureurs gedurende de wedstrijd
dan ook een groot aantal plaatsen
winst te boeken.
De aankleding van de tentoon
stelling wordt verzorgd door het
NOB. De Millennium Interna
tional Oldtimer Meeting zelf
«orden vervangen. I
r goedkoop uit ook! I
t altijd eerst een
■skunig advies,
terwijl u wacht I
I
I
F l
F l
l
l
l
I
I
I
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
blijven samenwerken met de
Mazda importeur. Mazda Finan
ce is actief vanuit haar kantoor
te Amsterda
m de nieuwe, wonderschone
Alfa 156 Sportwagon te promo
ten heeft het Italiaanse merk de
actrice Catherine Zeta Jones in
koopranglijst op de Britse markt
aan, in dit geval de Rover 25.
Deze auto nam de positie over van
de Vauxhall Astra.
Maar ook de chique, grote Rover
75 deed het goed met een vijfde
notering. In ons land heeft Rover
de arm genomen. Het is een van
de meest bewonderde sterren in
Hollywoord die te zien is in de
films “The Mask of Zorro’, ‘En-
Op 4 mei 2000 heeft FCE Bank
plc Autofima BV van de Auto-
binck groep gekocht. Autofima
BV is momenteel actief op de Ne
derlandse markt onder de naam
Mazda Finance en biedt via het
Mazda dealerkanaal financie-
ringsproducten aan de particu
liere en zakelijke Mazda rijder
aan.
linder is het lagere verbruik, al
moeten we ons met recht afvra
gen óf dat in dit segment zo-van
belang is. De C200 Kompressor
haalt 230 km/u en accelereert
in 9,3 seconden naar de 100
km/u.
We reden bovendien met de
C240 voorzien van de inmid
dels bekende 18-kleps V6 goed
voor 170 pk en met een koppel
van 240 Nm bij 4500 tr/min.
Deze motor is minder ‘bijterig’
dan de Kompressor en dat
blijkt vooral als we halverwege
een helling invoegen op de
snelweg.
De motor maakt wel een prach
tig geluid en dat is toch een be
langrijk deel van de lol van een
V6. Boven de C240 zit als top
per nog de C320 met een 3,2 li
ter V6 van 218 pk.
Kortom, een royale keuze. De
C200 CDI gaat straks
f.77.500,= kosten en zal voor
vele tientallen procenten van
de verkopen van de C-klasse
zorgdragen. De C180 start bij
£70.500,=. De C 220 CDI kost
£83.500,= en de C200 Kom
pressor komt op £76.500,=.
Beide 6-cilinders kosten res
pectievelijk £89.900,= (C240)
en 108.000,= (C320). De Ele
gance en Avantgarde kosten
f4.900,extra.
De entreeprijs bedraagt £5,= per
persoon. Óp vrijdag 9 juni wordt
het geheel om 15.00 uur officieel
geopend en sluit zijn deuren pas
om 21.00 uur. Tot en met zater
dag 17 juni is iedereen welkom
van 10.00 tot 21.00 uur en op
zondag 18 juni van 10.00 tot
17.00 uur.
Het afgelopen weekend werd er
door het team Geboers Racing ter
voorbereiding op de eerst komen
de wedstrijd in
Assen op 21 mei deelgenomen aan
de race om het Internationale
Deutsche Motorradmeisterscl
te Assen.
de basisconfiguratie niet be
paald sportief te noemen is. Ui
teraard is ABS standaard pre
sent evenals het Brake Assist
System die de pedaaldruk bij
een noodstop vermindert. Bo
vendien levert Mercedes op deze
auto standaard ESP.
sinds haar start in 1998 al meer
dan 50.000 partikuliere klanten
in Europa. Óp de Nederlandse
markt zal Mazda Finance nauw
Motorisch zijn er diverse moge
lijkheden, die niet allemaal di
rect van de partij zijn. Zo wordt
de 5 cilinder C270 CDI nog niet
eens in de prijslijst genoemd.
Wel reden we met de C200 CDI
die vanaf oktober als basisdiesel
geleverd gaat worden. Het gaat
hier in principe om de vertrouw
de 2 liter common rail diesel die
ten opzichte van de vorige C200
CDI voorzien is van een turbo
met variabele geometrie. Dit
heeft onder meer een hoger ver
mogen tot gevolg van 115 pk bij
4200 tr/min een meer dan royaal
koppel van 250 Nm tussen 1400
en 2600 tr/min. Rijdend in het
Duitse Taunus-gebergte heeft
deze basisdiesel eigenlijk ner
gens moeite mee. Hij accelereert
vlot in 12,1 seconden naar de
100 km/u en haalt op de auto
bahn een top van 203 km/u. Net
als bij alle handgeschakelde va
rianten is ook bij deze diesel een
zesversnellingsbak standaard.
Deze helpt met name het brand
stofverbruik te verlagen. Rij
dend over een wisselend traject,
komt de ware aard van de C-
klasse boven. Mercedes ontwik
kelde een nieuwe drie-link voor-
wielophanging met McPherson
veerpoten, terwijl we achter de
vertrouwde multilink construc
tie tegen komen. Een onderstel
dat vooral geschikt is voor vele
snelle kilometers rechtuit en in
Als onderdeel van de Millenni
um International Oldtimer Mee
ting vindt van 9 tot en met 18
juni as. in Lelystad een tentoon
stelling plaats van exclusieve
historische automobielen afkom
stig uit particulier bezit onder de
naam “Glorie op Wielen”. Veel
van deze auto’s werden niet eer
der tentoongesteld en vormen de
crème de la crème van meer dan
100 jaar autohistorie. Liefheb
bers kunnen er tien dagen van
genieten in Sporthal Agora aan
de Agorahof in Lelystad.
De groep sportwagens en cabrio
lets bestaat onder meer uit een
Amilcar 1926, Alfa Romeo 2900
B 1937, BMW 327A 1935 en
Mercedes Benz 500 K uit 1934.
De Salmson AL Rally 1925, Fer
rari 250 GT 1959, Porsche 912
Spyder 1965 en Peugeot Darl-
mat 402 uit 1938 behorende tot
de categorie renwagens. Extra
vagante klassiekers zijn er ook
zoals de Talbot Lago 1937, Pac
kard Twelve 1938, Bugatty 57
1933 en een Rolls Royce uit
evenmin over belangstelling te
klagen. Van de Rover 75 werden
er in het eerste kwartaal maar
liefst 850 stuks verkocht, terwijl
ook de 25,45 en MG F zich in een
hogere belangstelling mogen ver
heugen.
Mercedes heeft met de C-klas
se een zeer trouwe klanten
groep weten binnen te halen,
die en masse weer naar het
nieuwe model zullen overstap
pen. Maar groei zullen ze toch
bij de concurrentie moeten ha
len. Gemiddeld gesproken is
een Mercedes-rijder iets ouder
dan bijvoorbeeld een BMW-
klant. Want laten we er geen
doekjes om winden, Mercedes
introduceert de nieuwe C-
klasse als regelrechte aanval
op de 3-serie.
Aaneensmelting
tail is de C-stijl die qua basis
vorm eigenlijk sinds de 190 niet
meer is veranderd. De auto be
schikt over buitenspiegels waar
in de zijrichtingaanwijzers zijn
opgenomen. De driehoekige ach
terlichten hebben twee brede
ribbels die moeten voorkomen
dat bij ernstige vervuiling de
lichtopbrengst drastisch daalt.
Overigens nog een detail waar
mee wordt aangegeven hoe men
over de nieuwe C-klasse heeft
nagedacht: mocht het remlicht
kapot gaan dan neemt het nor
male achterlicht deze functie tij-
slijk over. In het kofferdeksel
plaats gemaakt voor de num
merplaat en aan de bovenrand
is een spoiler in het plaatwerk
opgenomen waarin het derde
inlicht te laag is geplaatst,
ierachter gaat een bagage-
dmte schuil met een flinke in
houd van 455 liter. Maar helaas,
standaard is de achterbank niet
neerklapbaar, daarvoor moet
extra worden betaald. De C-
klasse ziet er ontegenzeglijk
vlotter uit dan zijn voorganger,
maar aan de andere kant heeft
Mercedes haar eigen uitstraling
zeker niet los gelaten en dat is
maar goed ook.
De nieuwe C-klasse is iets lan
ger, iets hoger en fractioneel
breder dan zijn voorganger,
waarvan de Combi overigens
nog een vol jaar leverbaar blijft.
De nieuweling heeft veel meer
afgeronde carrosserielijnen en
dat wordt nog eens benadrukt
door de fraaie koplampunits die
een aaneensmelting lijken te
zijn van twee afzonderlijke ron
de lampen. Net als bij de S-klas-
se wordt de vorm van de lampen
in de welvingen van de motor
kap voortgezet. Een blijvend de-
Hoewel de trainingsprestaties
van Erik van Loon (20e) en Jan
Damen (28e), in het overigens
kleine maar sterke deelnemers
veld, na beide kwalificaties wat
magertjes leken, bleek tijdens de
wedstrijd echter al vrij snel dat
alle uitgeprobeerde afstellingen
twee dual-stage airbags, zij-air-
bags in de portieren en windo-
wairbags om het hoofd op te
vangen bij een zijdelingse aan
rijding. Als bij een aanrijding
niemand op de passagiersstoel
zit, worden de betreffende air
bags ook niet geactiveerd.
Plaatst men een officieel Merce
des kinderzitje dan zit hierin
een transponder die automa
tisch de normale airbag uitscha
kelt, maar de zijairbag en gor-
delspanner normaal hun werk
laat doen. De nodige functies
kunnen elektrisch worden be
diend: spiegels, portierruiten en
bij de voorstoelen de rugleuning
en hoogte. De portieren worden
centraal geopend met een druk
op de afstandsbediening en met
een ander knopje kan het koffer
deksel omhoog. De stoelen bie
den typisch Mercedes comfort.
Dat betekent dat men in eerste
instantie even naar een goede
afstelling moet zoeken, maar
daarna uiterst comfortabel in
één ruk naar Basel rijdt. De
standaard stoelen zijn niet di
rect op sportiviteit afgestemd,
de C-klasse is en blijft een ras
echte Grand Routier. De drie
FCE Bank plc maakt deel uit
van de Ford Financial Services
Group. Onder de handelsnaam
Ford Credit verzorgt FCE Bank
plc al meer dan 40 jaar over de
hele wereld de financiële dienst
verlening voor de Ford organisa
tie.
Wereldwijd heeft zij momenteel
meer dan 9 miljoen klanten via
11.000 dealers verspreid over 36
landen.
Dit maakt van Ford Credit 's
werelds grootste financierings
maatschappij in de automobiel
sector.
In Europa verzorgt FCE Bank
plc momenteel voor Mazda de fi
nanciële dienstverlening in
Duitsland (Mazda Bank), Portu
gal, Spanje, Italië en Zwitser
land (Mazda Credit). In het to
taal heeft Mazda Bank Credit
De tentoongestelde auto’s zijn in
vijf categorieën onderverdeeld.
Zo zijn onder meer een Benz uit
1886, Haynes Apperson 1903,
Renault AX 1911 en Peugeot
Bebe 1913 te bewonderen bij de
kleine automobielen.
Wie goed voorbereid aan de zo
mervakantie wil beginne
verstandig aan gebruik t
van de vakantiecontrolebeurt. De
Toyota-dealers voeren deze con-
trolebeurt vanaf nu uit uiteraard
voor rijders van het eigen merk.
Deze beurt kost slechts £45,=. De
auto wordt grondig gecontroleerd
op diverse onderdelen waaronder
de banden, remblokken, schok
dempers en V-snaar. Na inspectie
en het eventueel uitvoeren van de
noodzakelijke reparaties wordt
gratis de HolidayCare-verzeke-
ring verstrekt voor de duur van
drie maanden. Dit is een hulpver-
zekering die in heel Europa geldig
is en volledig overeenkomt met
Toyota’s EuroCare. Deze 24-uurs
hulpdienst in Europa loopt gelijk
met de drie jaar volledige fa
brieksgarantie van het merk.
Wordt men geconfronteerd met
pech, een ongeval of ziekte dan
biedt EuroCare en ook Holiday-
Care dé oplossing. De vakantie
controlebeurt wordt bij alle Toyo
ta-dealers uitgevoerd tot en met
15 augustus 2000. Het is verstan
dig hiervoor tijdig een afspraak te
maken.
trapment’ en ‘Haunting’. De tv-
commercial begint ‘s nachts in
een villa. De gasten begeven
zich in avondkleding door het
trendy interieur. We zijn over
duidelijk op een party van een
gevierd ontwerper of filmster.
Onder de genodigden bevindt
zich een beeldschone, elegante
vrouw die de blikken van gasten
en camera’s op zich gericht weet.
Ineens verlaat de vrouw het
feest en loop naar het parkeer
terrein waar haar Alfa Sportwa
gon staat aan de zijkanten inge
sleten tussen zwarte limousines.
De chauffeurs kijken met be
langstelling hoe de dame in
kwestie dit gaat oplossen. Via de
motorkap van een limousine
loopt ze over het dak naar achte
ren en opent de achterklep,
waarbij het kijkerspubliek de
bagageruimte kan zien. Katach-
Na de basisdiesel stapten we
over op de 2,2 liter CDI in de
C220 CDI, de diesel die direct le
verbaar is. Deze motor lijkt met
143 pk bij 4200 tr/min en een
koppel van 315 Nm tussen 1800
en 2600 tr/min merkbaar krach
tiger, maar geeft niet direct dat
gevoel. De auto haalt 220 km/u
en trekt voor het sprintje naar
100 km/u 10,3 seconden uit
maar over het geheel genomen
bewijst de 220 CDI hoe goed de
200 CDI eigenlijk is.
Ook de lijn benzinemotoren is
nog niet helemaal compleet.
Vanaf oktober komt de C180 die
voortaan is uitgerust met een 2
liter 16V benzinemotor. Daarbo
ven komt dezelfde krachtbron
voorzien van een Kompressor in
de C200 Kompressor. Een 163
pk sterke machine met een kop
pel van 230 Nm tussen 2500 en
4800 tr/min die het de 6 cilinder
concurrentie zuur moet maken.
Een groot voordeel van een 4 ci-
Nog meer dan het exterieur is
het interieur van Mercedes-sig-
natuur. Afhankelijk van de bui-
tenkleur zijn er verschillende
interieurkleuren mogelijk. Ui
teraard zijh er weer drie uitrus-
tingsniveau’s, de Classic, Ele
gance en Avantgarde die te
combineren zijn met alle motor-
varianten. Op het gebied van
veiligheid biedt de C-klasse al
les wat men maar wensen kant:
hoofdsteunen achterin zijn van
af de bestuurderszitplaats weg
te klappen en bij een C-klasse
horen natuurlijk houten pane
len op de middenconsole-. Verder
heeft iedere C-klasse een regen-
sensor, armsteunen voor en ach
ter, cruise-control en een buiten
temperatuurmeter. Grote
afwezige is de airconditioning
die voor £4.900,= in het Com-
fort-pakket is opgenomen.
I
I
I
I
11
I
De commercial werd opgenomen
bij het huis van een miljonair in
Los Angeles. De opnamen duur
den in totaal 39 uur en leverden
7500 meter film op. Ook in de
advertentiecampagne en op pos
ters wordt de combinatie van de
nieuwe Alfa en Catherine Zeta
Jones getoond aan de hand van
de slogan “I don’t wear jewels. I
drive them”.
tig klimt ze naar voren en rijdt
gezeten op de bestuurdersstoel
vervolgens weg, nadat ze een
van de chauffeurs haar schoe
nen terugvraagt, die ze voor
deze actie had uitgetrokken. De
schoonheid van het silhouet van
de nieuwe Alfa wordt zichtbaar
tegen de duisternis van de
nacht.