ALMERA
Renault Twingo Initiale
AutoTest
y
F
Luxe in een notendop
:and|
bied.
Nissan Denissen presenteert nieuwe Almera op winkelcentrum Heyhoef
Nieuwe Nissan Almera 2.2
DiT op weg
KWB
Vijfde Citroën-rally eindigt
in Hilvarenbeek
TEST M, DE NIEUWE
-
Qvan der boom
I
<1
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 4 MEI 2000 «PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
)AG4 MEI 2000«PAGINA2
Volwassen
vingo
ach-
Zij-airbags
Mini-MPV
Technische gegevens:
Renault Twingo Initiale
416-362450
Verbruik:
Prijs:
De nieuwe Nissan Almera, 5 en 6 mei in winkelcentrum Heyhoef.
I WINKELCENTRUM HEYHOEF
m-tilburg.nl
Frank Greiner, Almere
I NISSAN]
topsnelheid 151 km/u
acceleratie 0-100 in 13,7 sec.
stadscyclus 7,7 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,3 liter/100 km
gecombineerd 6,2 liter/100 km
f.26.195,=
te Tilburg (West) maar tevens op
5 en 6 mei a.s. op winkelcentrum
Heyhoef waar verkoopadviseur
Ronald v.d. Linden u graag meer
vertelt over de vele vernieuwende
eigenschappen van de Almera.
Audi
115.000 km
95.000 km
103.000 km
70.000 km
75.000 km
180.000 km
95.000 km
52.000 km
70.000 km
195.000 km
165.000 km
185.000 km
127.000 km
119.000 km
175.000 km
175.000 km
96.000 km
185000 km
123.000 km
207000km
140.000 km
140.000 km
190.000 km
195.000 km
120.000 km
120.000 km
130.000 km
179.000 km
145.000 km
155.000 km
140.000 km
120.000 km
145.000 km
160.000 km
32.900, -
44.900, -
55.900, -
55.900, -
29.900, -
26.900, -
j is het uit-
rechterzij-
1149 cc
69,0 x 76,8 mm
60 pk bij 5250 tr/min
93 Nm bij 2500 tr/min
lengte 3,433 meter, breedte 1,63 meter
820 kg
5.750,-
8.950,-
43.900, -
35.900, -
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
12.900, -
18300,-
13.900, -
37.900, -
32.900, -
32.900, -
39.900, -
79.900, -
24.900, -
31.900, -
39.900, -
36.900, -
36.900,-
36.900, -
44.900, -
49.900, -
45.900, -
40.900, -
39.900, -
49.900, -
49.900, -
89.900, -
43.900, -
59.900, -
7.900, -
12.900, -
13.900, -
16.900, -
16.900, -
1.750, -
2.750, -
9.900, -
16.900, -
18.900, -
25.900, -
27.900, -
28.900, -
9.900, -
15.900, -
14.900, -
29.900, -
28.900, -
29.900, -
sn met de
oagagevolu-
zaal
wg
>eit
80.000 km
52.000 km
189.000 km
110.000 km
161.000 km
170.000 km
200.000 km
Mevr. Romeijn neemt de sleutels van de eerste nieuu
in ontvangst van verkoopadviseur P. Gimbrère van
95.000 km
67.500 km
33.000 km
33.000 km
28.000 km
25.000 km
30.000 km
22.000 km
72.000 km
37.000 km
85.000 km
83.000 km
eind 1992 geïntroduceerde Renault Twin-
K Ugo mag een groot succes genoemd worden.
De slimme compacte auto heeft de harten
van menig automobilist gestolen. Een bijzondere
uitgave is de Initiale die exclusieve luxe binnen
handbereik brengt.
ave Nissan Almera
n Nissan Denissen
nog voor de
bij Denissen
genstraat 12,
3} 5283225
Merk en type:
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 600 kg (geremd)
Prestaties:
KIJK11"1-*”11
In technisch opzicht is de nieuwe
Almera een moderne auto met
twee moderne, soepele en schone
16 kleppen injectie motoren (1,5
en 1,8 liter) en een zeer krachtige
(110 pk) en zuinige direct ingespo
ten 2,2 liter dieselkrachtbron.
Wilt u meer weten over de nieuw
e Almera van Nissan dan kunt u
uiteraard terecht bij Garage De
nissen aan de Burg. Jansenstraat
‘inklanten
soort van champagne-metallic.
Dat het werkelijk om een Initia
le gaat, valt op de voorschermen
te lezen.
Deze voorziening gaat echter
niet samen met een automati
sche versnellingsbak. De Twin
go heeft verder een warmtewe-
waardoor het
cr opwarmt in de
ard bovendien
De geweldige rijkwaliteiten, het
slim ingedeelde interieur en de
fraaie vormgeving hebben bij
ons de doorslag gegeven. Ook de
prettige ontvangst bij Garage
Denissen heeft bijgedragen aan
onze keuze voor de nieuwe Al
mera”, vertelt mevrouw Rome
ijn.
Op 12 mei wordt er koers
naar Metz om op 13 mei v
Franse en Belgische Ardennen
op het Vrijthof in Hilvarenbeek
eindigen. De finish in deze
plaats is inmiddels een traditie
•s gezet
via de
De huidig"
kenmer mvu vs
voud, souplesse i
bruik. Het gaat
8 klepper die e"
vert va
een koj
tr/min.
G A G E
DENÏSSEN
finishplaats Hilvarenbeek. De
eerste dag eindigt de etappe na
450 km in Ventron in de Voge
zen.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Benel^a's Tel S 528 39 05 R F N AI 11 T
Goirle \ohe!straal 7 Tel (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Afgelopen week leverde de Til-
burgse Nissan-dealer Denissen
de eerste nieuwe Almera af aan
mevrouw Romeijn uit Goirle. De
keuze viel op een Almera Luxury
met 2,2 liter direct ingespoten
turbodieselmotor die zowel zui
nig, krachtig als soepel tegelijk
is. “De vele positieve perspubli
caties over de nieuwe Almera
trokken onze aandacht en zo
doende besloten we i
officiële introductie 1
te gaan kijken.
een tas kan worden vastgemaakt.
Handige leeslamjes en een zonne-
brilhouder complementeren de
slimme interieurindeling.
geworden met aansluitend een
slotdiner met prijsuitreiking in
Cultureel Centrum Elckerlyc. In
totaal doen er 65 auto’s aan deze
rit mee, waarvan de eerste
exemplaren op 13 mei rond
16.30 uur bij de finish worden
verwacht. Le Citron Pressé
wordt georganiseerd met de
sympathie en ondersteuning
van Citroen Nederland.
Een blik in het interieur levert
een grote verrassing op. Alles
wat grote limousines zo speciaal
en luxueus maakt, is in de Twin
go Initiale aanwezig. Direct in
oog springt de fraaie, beige lede
ren bekleding, waarmee ook de
vier hoofdsteunen, het stuurwiel
en de pookknop zijn overtrok
ken. Mooie stiknaden en het Ini-
tigle-logo in de rugleuning ge
brand geven het geheel extra
cachet. Waar de andere Twin-
go’s zijn voorzien van gele 1
jes, is bij de Initiale gekozei
voor een metaalachtige fini
die goed aansluit bij de buil
kleur. Het mooie tapijt en d
dere toegepaste interieurkl
ren maken het geheel af. D
uitrusting is uiterst comple
De portieren worden cento
geopend en gesloten met be
van een afstandsbediening,
buitenspiegels worden elek
trisch versteld en met een c
op de knop openen of sluite:
portierruiten. Maar de Init
gaat nog verder. Bij de drie
draaiknoppen voor de bedit
van verwarming en ventila
zit nog een drukknop waari
de airco kan worden bedien
üdige motor in de Twingo
•erkt zich door zijn een-
souplesse en lage ver-
Het gaat om een 1,1 liter
pper die een vermogen le-
zan 60 pk bij 5250 tr/min en
jppel van 93 Nm bij 2500
i. Voldoende om de onge
veer 800 kg wegende Twingo
vlot met het verkeer te laten
meekomen. De auto haalt 151
km/u en trekt in 13,4 seconden
naar de 100 km/u. Als de airco
wordt ingeschakeld zijn er 13,7
tellen nodig. De voorwielen wor
den aangedreven via een hand-
geschakelde vijfbak met een
exacte bediening. Daarbij komt
een enorm ruitoppervlak, waar
door je als bestuurder snel het
gevoel krijgt, datje de auto hebt
aangetrokken. Een Twingo be
leef je dan ook sterk. De stan
daard elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging werkt pret
tig mee als dat nodig is en
vraagt weinig energie.
De wielophanging is vertrouwd
met McPherson veerpoten voor
en een H-vormige achteras met
A/ELR systeem dat speciaal ont
wikkelt is om kinderzitjes vast te
zetten. Vanaf de Comfort-uitvoe-
ring is airco standaard en ook dit
onderdeel levert een niet te onder
schatten bijdrage aan uw veilig
heid.
De slimme indeling van het Alme
ra interieur is door de internatio
nale autopers alom geroemd.
Smart Utility noemt Nissan het.
Zo zijn er in het dashboard diverse
handige opbergmogelijkheden
voor een mobiele telefoon en CD’s.
Vanaf de Ambience is er een riem
om de attachékoffer vast te zetten,
een paraplu opberghouder en een
middenarmsteun met bekershou-
ders en een opbergvak voor o.a.
een gameboy.
De kofferruimte behoort tot de
grootste in zijn klase en heeft 2
handige opbergnetten zodat klei
ne spullen niet los hoeven te lig
gen.
Ook een slimme vinding i
klapbare haakje aan de r
de van de middenconsole waaraan
De slechts 3,43 meter lange
Twingo was voor Renault in
1992 een sprong in het diepe,
waarmee het merk zijn rol als
innovator weer eens wist te
onderstrepen. De Twingo
kwam in slechts één uitvoe
ring op de markt, waardoor de
investeringen in de fabriek be
perkt bleven. Het merk zelf
kon geen enkele voorspelling
doen of de Europese klant
klaar was voor dit model. Nou,
die klant was er klaar voor en
Van 11 tot en met 13 mei aan
staande vindt de vijfde editie
van Le Citron Pressé plaats, een
rally speciaal uitgeschreven
voor klassieke Citroën-model-
len. Deze regelmatigheidswed-
strijd wordt verreden over een
afstand van zo’n 1400 kilometer
vanuit startplaats Luxemburg
via het Noord-Oosten van
Frankrijk naar de uiteindelijke
zelfs na zeven jaar gaan er bij
voorbeeld in ons land jaarlijks
enkele duizenden Twingo’s over
de toonbank. Een van de krach
ten van deze auto zit in het jon
ge, vrolijke en tegelijk tijdloze
uiterlijk. De auto heeft een ge
zicht met zijn bolle koplampen,
smalle grille en het Renault-logo
bij wijze van ‘neus’. De voorruit
en motorkap staan in eikaars
verlengde en mede gezien de in
terieurmogelijkheden is de
Twingo eigenlijk de eerste mini-
MPV. De meest recente uiterlij
ke wijzigingen betreffen de
nieuwe voor- en achterbumper,
licht gewijzigde koplampen en
dito achterlichten. Dat de Initia-
le-variant bijzonder is. is direct
van de buitenkant te zien. Deze
auto heeft alle elementen van de
Twingo Comfort zoals de gedeel
telijk meegespoten bumpers en
mistlampen voor. Specifiek voor
de Initiale zijn de lichtmetalen
velgen en de keuze uit twee car-
rosseriekleuren: zwart dat ook
op andere Twingo’s mogelijk is
en het speciale Amande, een
stabilisatorstang. De afvering is
absoluut comfortabel, waardoor
de carrosserie in snel genomen
bochten enigszins overhelt,
maar niet hinderlijk. De Twingo
heeft voor schijfremmen en ach
ter trommels en kan tegen
meerprijs van ABS worden voor
zien.
Opvallend is hoe volwassen een
kleine auto kan zijn en dat komt
bij de Twingo Initiale niet alleen
door zijn rijke uitrusting, maar
ook door het rijgedrag en het
ruimtelijk gevoel dat het interi
eur geeft. De auto is gezien zijn
lengte behoorlyk breed en het
diepe dashboard geeft nog eens
extra het effect van een ‘grote’
auto. Het gemiddelde brandstof
verbruik van de 1149 cc motor
komt uit op een keurige 1 op
15,5, als tenminste de airco niet
veelvuldig wordt gebruikt.
De Twingo Initiale heeft gezien
zijn zeer rijke uitrusting met on
der meer airco, zij-airbags, lede
ren bekleding en lichtmetalen
wielen een uitermate gunstige
aanschafprijs van f.26.195,=.
Hierbij komt dan nog eventueel
f.560,voor de metaallak. Ver
der kan worden gekozen voor
ABS, een elektrisch bediend gla
zen schuifdak, een automatische
koppeling of een vouwdak. De
Twingo Iniatiale ‘Matic met au
tomaat komt op f.27.195,=. De
geringe meerprijs wordt hier
verklaard omdat de airco ver
valt.
Aan het basisconcept van de
Twingo is de afgelopen 7 jaar
weinig gewijzigd, maar dé
auto is absoluut geëvolueerd.
Met name de carrosseriestruc-
tuur is aangepast, waardoor
de passieve veiligheid enorm
is toegenomen. Ook heeft iede
re Twingo tegenwoordig twee
airbags.
rende voorruit, wa
interieur minder o
zomer en standaai
zij-airbags.
De stoelen bieden een behoorlij
ke zit. De lengte van de zitting is
iets langer dan bij de eerste mo
dellen, maar is nog steeds niet
royaal. De gebruiksmogelijkhe
den van de achterbank blijven
uniek en worden op dit moment
door slechts één merk slecht ge
kopieerd. Deze is namelijk ver
schuifbaar over een afstand van
17 centimeter. Dit verschuiven
kan zowel gezeten op de bank
zelf als vanuit de bagageruimte
worden gedaan. Hierdoor kan
men eindeloos spelen
verhouding tussen b«
me en beenruimte. Wie roys
de benen kwijt wil, houdt nc
168 liter over, maar dit groeit
tot 1096 liter als de bank in twee
delen wordt neergeklapt, waar
bij de zitting alleen in z’n geheel
kan worden gekanteld.
Op vrijdag 5 mei en zaterdag 6
mei presenteert Nissan-dealer De
nissen de nieuwe Nissan Almera
op winkelcentrum Heyhoef. De
nieuwe Almera is royale midden
klasser met een aantal opvallende
eigenschappen waarmee hij toon
aangevend in dit segment is. Zo
bestaat de veiligheidsuitrusting
uit airbags, zij-airbags en ABS,
maar wordt nog eens aangevuld
met Brake Assist, waardoor bij
een noodstop minder pedaal-
kracht nodig is. Het resultaat van
deze fraaie techniek is een zeer
korte, altijd rechte remweg. De ac
tieve hoofdsteunen zijn in de klas
se redelijk unie en zorgèn ervoor
dat bij een aanrijding van de ach
terzijde de kans op whiplash aan
zienlijk verkleind wordt. De gor-
delspanners (voor) zijn voorzien
van begrenzers waardoor bij een
ernstige aanrijding de kans op in
wendig letsel van bestuurder en
bijrijder vermindert. Ook achterin
zijn 3 rolgordels aanwezig waar
van 2 zijn uitgerust met het
iwroom
.00 uur;
7.00 uur